چشمه آبگرم ایوب پیغمبر | چشمه‌ای شفابخش در شمال شرق ایران

0

خراسان شمالی یکی از استان‌های سرسبز و زیبای کشورمان است که در قسمت شمالی خراسان رضوی قرار دارد. معمولاً گردشگران از جاذبه‌های گردشگری این استان زیبا، غافل هستند. شهرستان بجنورد مرکز این استان است که مجموعه‌ای از قومیت‌های مختلف در آن قرار دارد؛ از فارس و کرد گرفته تا ترکمن و اقوام ترک. هوای معتدل و مطبوع این نواحی منجر به طبیعتی سرسبز و چشمه‌ها و آبشارهای فراوان در این منطقه شده که هرکدام از آن‌ها می‌تواند جذابیت خاصی برای گردشگران داشته باشد. یکی از جاهای دیدنی اطراف بجنورد، چشمه آبگرم ایوب پیغمبر است. این چشمه علاوه بر زیبایی‌های بصری‌ای که دارد داستانی اسرار آمیز در دل خود دارد که باعث جذب بیشتر گردشگران می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا با این مکان جذاب بیشتر آشنا شده و از راز آن با خبر شوید.

چشمه آبگرم ایوب پیغمبر کجاست؟

چشمه آبگرم ایوب پیامبر

چشمه آبگرم ایوب پیامبر واقع در شمال شرق ایران و یکی از جاهای دیدنی بجنورد است. این چشمه با صفا در روستای ایوب پیغمبر، با فاصله 95 کیلومتری بجنورد قرار دارد و به‌صورت استخری حصار کشیده شده روی تپه‌ای با فاصله 300 متر از دره گیفان خودنمایی می‌کند. دمای آب چشمه 47 درجه سانتیگراد است؛ اما به دلیل تداخل آب چشمه مجاور در آن، که آبی نسبتا سرد دارد؛ دمای آب به تعادل رسیده است.

حال که از موقعیت جغرافیایی چشمه با خبر شدید وقت آن رسیده است که از راز آن پرده برداری کنیم. راز این چشمه در این است که آب آن گوگردی است و به گفته اهالی روستا برای امراض مختلف به‌خصوص بیماری‌های پوستی حکم شفا دارد. مردم روستا و حتی مردم اقصی نقاط کشور که از شفابخش بودن آب این چشمه با خبرند در هنگام مریضی‌های خود به آبگرم این روستا پناه می‌آورند و با شنا کردن در این مجموعه از چشمه های آب گرم ایران دردهای خود را التیام می‌دهند.

تاریخچه چشمه آبگرم ایوب پیغمبر

استخر ایوب پیامبر

در پشت شفابخش بودن استخر ایوب پیامبر داستان‌ها و حکایاتی شنیدنی نهفته است. طبق مستندات و گفته اهالی روستا، وجه تسمیه این روستا به علت زیارتگاهی کهن و قدیمی در این روستاست که به حضرت ایوب منسوب است. در اصل نام قدیمی و اصلی روستا، حاجی عبدالوهاب بوده است. اهالی روستا برای آبگرم روستای ایوب نیز داستانی شنیدنی نقل می‌کنند. به اعتقاد آنان، حضرت ایوب در هنگام عبور از این روستای تاریخی به بیماری پوستی وخیمی به نام برص دچار می‌شود و از خداوند برای شفای درد خود طلب یاری می‌کند. سپس به اذن پروردگار عصایش را به زمین می‌زند و در محل برخورد عصا با زمین، چشمه‌ آبی شفابخش پدیدار می‌شود. حضرت ایوب در این چشمه شنا می‌کند و بدین وسیله بیماری از بدنش زدوده می‌شود و شفا می‌یابد. وجود فسیل‌های باقی مانده از کرم در اعماق این استخر می‌تواند گواه و مهر تأییدی باشد بر گفته‌های ساکنان روستا.

امکانات چشمه آبگرم ایوب پیغمبر

استخر ایوب پیامبر

استخر ایوب پیامبر در حال حاضر به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم شده است تا امکان استفاده از این آب شفابخش برای همه میسر باشد؛ ولی متاسفانه امکانات رفاهی این روستا و اطراف چشمه، چندان مطلوب نیست و جز چند کانکسی که آن هم به‌تازگی در اطراف چشمه برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده است؛ چیز درخور توجه دیگری وجود ندارد. همین طور نبودن جاده مناسب برای رسیدن به این روستا یکی دیگر از مشکلات جدی آن است که منجر به کاهش تعداد گردشگران در این مکان شده است. از آنجایی که روستای ایوب پیغمبر، روستایی تاریخی با حکایاتی جذاب، طبیعتی سرسبز و پوشش گیاهی غنی است جا دارد تا بیشتر به آن رسیدگی شود و امکانات رفاهی‌اش افزایش یابد تا گردشگران بیشتری بتوانند از این مکان زیبا دیدن کنند و از خاصیت درمانی آبگرم آن استفاده کنند.

جاهای دیدنی چشمه آبگرم ایوب پیغمبر

در نزدیکی چشمه آبگرم، دیدنی‌های جذاب دیگری نیز وجود دارد که پیشنهاد ما این است از آن‌ها غفلت نکنید. در ادامه با این دیدنی‌ها آشنا شوید.

روستای ایوب پیامبر

روستای ایوب پیغمبر

اگر برای استفاده از این چشمه زیبا و شفابخش به این روستا می‌روید، حتماً از خود روستا نیز دیدن کنید. روستای ایوب پیغمبر با قدمتی بالغ بر هزار سال، طبیعتی سرسبز، هوایی معتدل و مطبوع و پوشش گیاهی متنوع، قطعا حس و حال خوبی برایتان به ارمغان می‌آورد. می‌توانید بعد از یک آب‌تنی حسابی به دامن طبیعت سبز این روستا بروید و دقایقی چند در سکوت آن از هیاهوی شهر دور شوید. یا حتی گپ‌وگفتی با بزرگان و پیران روستا داشته باشید تا حکایات جالب این روستا را از زبان خودشان بشنوید.

زیارتگاه ایوب پیامبر

زیارتگاه ایوب پیامبر

وجود زیارتگاهی تاریخی با شمایلی زیبا و گنبدی طلایی رنگ در نزدیکی استخر آبگرم ایوب پیغمبر زیبایی و صفای این مکان را دوچندان کرده است. به گفته اهالی روستا این زیارتگاه متعلق به ایوب نبی است و قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد. در سال 1334 جهت این مقبره را به سوی قبله تغییر داده‌اند.

مراکز گردشگری نزدیک به روستای ایوب پیامبر

از آنجایی که روستای ایوب پیامبر در نزدیکی شهرستان بجنورد قرار دارد پیشنهاد می‌کنیم به دیگر جاهای دیدنی بجنورد زیبا نیز سری بزنید. در ادامه با برخی از این مناطق آشنا شوید.

گردشگاه بش‌قارداش

گردشگاه بش قارداش زیبا فاصله زیادی با روستای ایوب پیغمبر ندارد و در ۷ کیلومتری بجنورد، درابتدای ورودی بجنورد به اسفراین واقع شده است. بش قارداش با طبیعت سرسبز، استخرهای آب بزرگ و زیبا و هوای مطلوبش هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. چشمه آبی زیبا با آبی گوارا نیز در این پارک وجود دارد که دارای خواص معدنی و درمانی فراوانی است.

گردشگاه بابا امان

پارک جنگلی و گردشگاه بابا امان در کیلومتر 10 جاده مشهد- بجنورد واقع شده است. این پارک جنگلی با مساحت 250 هکتار، حدود 400 اصله درخت را در دل خود جای داده است. درختان سربه‌فلک‌کشیده آن، چشمه‌های آب و وجود بناهای تاریخی در آن منجر شده است تا در تمام فصول سال پذیرای مهمانان زیادی باشد. شب‌های این پارک نیز همچون روزهایش بسیار دلنشین و زیباست.

روستای حمید

اگر به دیدن روستای ایوب پیغمبر می‌روید، حتماً به دیگر روستاهای اطراف بجنورد نیز سر بزنید. روستای حمید یکی از روستاهای بسیار زیبای شهر بجنورد است که در 7کیلومتری این شهر واقع شده است. وجود آبشار حمید با ارتفاع 25 متر دراین روستا، زیبایی آن را دوچندان کرده است و باعث شده است این روستا به یکی از مراکز گردشگری مهم شهر بجنورد تبدیل شود.

سد شیرین دره

یکی دیگر از مراکز گردشگری بجنورد، سد شیرین دره است. این سد در 65کیلومتری بجنورد و در محدوده مانه و سملقان است. آب فروان در این منطقه، آن را به مکانی مناسب برای ماهیگیری و قایقرانی و شنا تبدیل کرده است.

بهترین زمان بازدید از چشمه آبگرم ایوب پیغمبر

از آنجایی که هوای این روستا معتدل است؛ می‌توانید در تمام فصول سال برای دیدن زیبایی‌های این مکان به آنجا بروید؛ اما اگر قصد آبتنی دارید، بهتر است در فصول مساعد سال مثل بهار به این چشمه زیبا بروید.

مسیر دسترسی چشمه آبگرم ایوب پیغمبر

روستای ایوب پیغمبر در 95کیلومتری شهرستان بجنورد قرار دارد. پس از عبور از روستاهای میانزو و حاجی عبدالوهاب به دهستان گیفان خواهید رسید. روستای ایوب پیغمبر نیز در این دهستان قرار دارد. این دهستان از توابع بخش حصار گرمخان و در همسایگی مرز ایران و ترکمنستان است.

ما در تیم ره بال آسمان تمام سعیمان را کردیم تا مثل همیشه شما را با جاهای دیدنی اقصی نقاط کشور پهناورمان ایران آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و اگر قصد سفر به روستای ایوب پیامبر و استفاده از چشمه آن را دارید؛ بتواند راهنمای خوبی برایتان باشد. اگر به این منطقه سفر کرده‌اید؛ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این چشمه در 95 کیلومتری شهرستان بجنورد و در دهستان گیفان قرار دارد.

فصول مساعد سال بهترین زمان استفاده از این چشمه و آبتنی در آن است.

روستای ایوب و مقبره حضرت ایوب

امکانات رفاهی این چشمه کم است و فقط چند کانکس در اطراف آن برای اقامت مسافران ساخته شده است.

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.