آبشار حمید بجنورد | آبشاری که در دل دره‌ای زیبا روان است

2

آبشار حمید بجنورد در همسایگی روستایی سرسبز با اهالی باصفا قرار دارد. آب خروشان این آبشار در دره‌ای زیبا پیچ‌و‌تاب می‌خورد و راه را برای گردشگران باز می‌کند. به لحاظ ارتفاع نیز آبشار حمید یکی از آبشارهای بلند در استان خراسان شمالی است. از آنجایی که هر کجا آب باشد، اطرافش آبادانی است، محیط دوروبر آبشار را درخت‌های انجیر و درختچه‌های تمشک فرا گرفته تا جاذبه‌های تماشایی‌ آبشار حمید دوچندان شود. گردشگر طبیعت‌دوستی را سراغ نداریم که راهی بجنورد شود و سری به آبشار حمید نزند. با این حال از آنجایی که داشتن اطلاعات قبل از سفر، خوش‌گذرانی در این مسافرت را تضمین می‌کند، در ادامه اطلاعات جالبی درباره آبشار حمید آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم مطالعه این مطلب تا انتها، آبشارگردی خاطره‌سازی را برایتان به دنبال داشته باشد.

آبشار حمید بجنورد کجاست؟

خراسان‌گردها به‌خوبی با بجنورد آشنا هستند. این شهر به اندازه‌ای جاهای دیدنی دارد که به آن لقب پاریس کوچولو را داده‌اند. آبشار حمید یکی از این جاذبه‌های گردشگری است. این آبشار در فاصله‌ ۷کیلومتری شرق بجنورد خودنمایی می‌کند. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم در همسایگی روستایی با نام حمید قرار دارد. این روستا به لطف آبشار و آب‌و‌هوای خوشی که دارد، همیشه سرسبز و تماشایی است؛ در نتیجه در کنار آبشارگردی، می‌توانید با یک تیر دونشان بزنید و گشت‌و‌گذاری جانانه در یکی از زیباترین روستاهای شمال شرق ایران داشته باشید. از روستا حمید تا این آبشار چیزی حدود یک ساعت پیاده‌روی دارید. مسیری که از روستا حمید به این آبشار می‌رسد به‌ اندازه‌ای باصفا و دیدنی است که گذر زمان را فراموش می‌کنید و غرق زیبایی‌های طبیعت این ناحیه می‌شوید.

معرفی آبشار حمید بجنورد

آب این آبشار از چشمه‌سارانِ روستای آبچور، یکی از روستاهای زیبای بجنورد سرچشمه می‌گیرد. این آب پس از عبور از دره‌های پیچ‌درپیچ، به صخره‌ای مرتفع می‌رسد. سپس این جویبار خروشان از ارتفاع ۲۵‌متریِ این صخره با جوش‌و‌خروش به پایین می‌ریزد تا آبشار زیبای حمید را تشکیل دهد. این آب در حوضچه‌ای در قسمت پایین آبشار قرار می‌گیرد. حوضچه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، مکان مناسبی را برای آب‌تنی تشکیل داده است. سپس آب آبشار از این حوضچه خارج می‌شود و در قالب جویباری زلال در دره‌های منطقه پیچ‌وتاب می‌خورد.

جاذبه های آبشار حمید بجنورد

علاقه‌مندان گشت‌وگذار در آبشارهای ایران بهتر از ما می‌دانند که تاج آبشار، زیباترین جاذبه آن به حساب می‌آید. در این زمینه آبشار حمید از دیگر آبشارهای ایران به لحاظ زیباشناختی چیزی کم‌و‌کسر ندارد. آب آبشار حمید بجنورد در قسمت تاج آن، به دو جویبار تقسیم می‌شود. سپس این جویبارها از ستون‌های سنگی به زیبایی تمام به داخل حوضچه زیرین می‌ریزد. انصافاً باید گفت طبیعت سرسبز اطراف آبشار نیز نقش مهمی در افزایش جاذبه‌های گردشگری آن دارد.

در اطراف آبشار حمید درخت‌های سرسبز انجیر و درختچه‌های تمشک خودنمایی می‌کنند. انجیر و تمشک این درخت‌ها به اندازه‌ای خوشمزه است که طعم خوش آن، خاطره‌شیرین آبشارگردی را ماندگار می‌کند. جالب است بدانید اتاقی سنگی روی صخره‌ای در کنار آبشار حمید وجود دارد. از قرار معلوم در روزگاران نه‌چندان دور، فردی در این اتاق زندگی می‌کرده است. این روزها خبری از ساکن این اتاق نیست. به همین دلیل اتاقی که از آن صحبت می‌‌کنیم به سرپناهی برای گردشگران این آبشار تبدیل شده است.

عکس جاذبه های آبشار حمید بجنورد

صخره‌های اطراف آبشار حمید عموماً آهکی هستند. به همین دلیل در بستر آبشار حمید، سنگواره‌های زیادی وجود دارد. به لحاظ پوشش گیاهی نیز در این ناحیه گیاهان دارویی بی‌شماری رشد می‌کند. اگر با گیاه‌های دارویی آشنا هستید، با دستی پر از این گیاهان به دیار خود باز خواهید گشت.

در اطراف آبشار چندین چشمه از دل زمین می‌جوشد. در نتیجه در گوشه‌و‌کنار این آبشار حوضچه‌های آب کوچکی تشکیل شده تا زیبایی‌های آبشار حمید دوچندان شود. آب این چشمه‌ها بسیار گوارا و زلال است. به لطف این شرایط، می‌توانید کنار جویبارهای زیبای اطراف آبشار بنشینید و گذر عمر ببینید.

امکانات آبشار حمید بجنورد

عکس امکانات آبشار حمید بجنورد

این آبشار به رغم جاذبه‌های تماشایی، امکانات چندانی ندارد. مسیر رسیدن به آبشار نیز آسفالت نیست. از آنجایی که با آبشاری روبه‌رو هستیم که با روستا فاصله دارد، کمپ‌زدن در اطراف آن پیشنهاد نمی‌شود. با این حال وجود روستا حمید در کنار این آبشار باعث شده تا گردشگران برای اقامت در این آبشار اهالی روستا کمک بگیرند. این روستا اهالی باصفایی دارد که اتاق و سوئیت‌هایی را با قیمتی منصفانه در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

بهترین زمان سفر به آبشار حمید بجنورد

علاقه‌مندان به گردشگری در آبشارهای ایران به‌خوبی می‌دانند که بهار بهترین زمان برای گشت‌و‌گذار در آبشار است. در این فصل آب آبشار حمید از همیشه خروشان‌تر می‌شود. در کنار افزایش آب آبشار، طبیعت این ناحیه نیز از دیگر فصل‌ها سرسبزتر است. از آنجایی که مسیر رسیدن به آبشار را باید با پای پیاده‌ طی کنید، به لحاظ آب‌و‌هوا نیز فصل بهار زمان مناسب‌تری برای گشت‌و‌گذار در آبشار حمید است. ناگفته نماند آبشار حمید تابستان‌های بسیار تماشایی دارد. اگر خاطرتان باشد، گفتیم که اطراف این آبشار درخت‌های انجیر و درختچه‌های تمشک وجود دارد. در تابستان میوه این درخت‌ها به بار می‌نشیند. انصافاً باید گفت آب‌و‌هوای منطقه اطراف آبشار حمید به اندازه‌ای در پاییز سرد نیست که نشود در آن گردشگری کرد. به همین دلیل ماه‌های نخستین پاییز زمان مناسبی برای گردشگری در این آبشار است. به زمستان که رسیدیم، هوای این منطقه به اندازه‌ای سرد می‌شود که گردشگری در آن صفایی ندارد.

نکات مهم برای بازدید از آبشار حمید بجنورد

همان‌گونه که اشاره کردیم، امکانات چندانی در آبشار حمید وجود ندارد. در نتیجه هرچقدر مجهزتر به این آبشار بروید، بیشتر به شما خوش می‌گذرد. از آنجایی که این آبشار در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد، برای گشت‌و‌گذار در آن حتماً کفش مخصوص پیاده‌روی یا کوه‌پیمایی همراه داشته باشید. از طرف دیگر در اطراف این آبشار خبری از رستوران یا کافه نیست. پیشنهاد می‌کنیم در توشه راه خود حتماً تنقلات و غذا قرار دهید. عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابگیر، زیرانداز، لوازم روشن‌کردن آتش و کمک‌های اولیه از دیگر چیزهایی است که در سفر به آبشار حمید لازم می‌شود. از آنجایی که مطمئن هستیم زیبایی‌های این آبشار شما را به هوس آب‌تنی می‌اندازد، پیشنهاد می‌‌کنیم چند دست لباس همراه ببرید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار حمید بجنورد

آبشار حمید فاصله کمی با دیگر جاهای دیدنی بجنورد دارد. به همین دلیل حیف است که راهی این آبشار شوید و گشت‌و‌گذاری در دیگر جاهای دیدنی این منطقه نداشته باشید. مکان‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را به برنامه سفر به بجنورد حتماً‌ اضافه کنید.

گردشگاه بابا امان

عکس گردشگاه بابا امان بجنورد

اگر از بجنوردی‌ها سراغ جاهای دیدنی اطراف بجنورد را بگیرید، بدون شک به شما آدرس گردشگاه بابا امان را می‌دهند. این گردشگاه از دیرباز تاکنون به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بجنورد به حساب می‌آید. بابا امان، حدود ۷ کیلومتر از بجنورد فاصله دارد. این منطقه به لحاظ جاذبه‌های طبیعی، یکی از زیباترین مناطق گردشگری در استان خراسان شمالی است. بابا امان به لحاظ امکانات رفاهی نیز نسبت به دیگر جاهای دیدنی بجنورد، امکانات رفاهی چشمگیری دارد.

چندین چشمه سرویس بهداشتی، رستوران و کافه در بابا امان تعبیه شده است. در بابا امان تا چشم کار می‌کند، درخت‌های زبان گنجشک، اقاقیا، چنار، زالزالک و زردآلو مشاهده می‌شود. جویبارهای زلالی در این گردشگاه طبیعی روان است. این مکان انتخاب مناسبی برای استراحت و لذت‌بردن از طبیعت به حساب می‌آید. ناگفته نماند مقبره یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) نیز در بابا امان وجود دارد.

گردشگاه بش قارداش

عکس گردشگاه بش قارداش بجنورد

بش قارداش از آن دسته جاهای دیدنی بجنورد است که در کنار جاذبه‌های طبیعی، تاریخچه‌ای غنی دارد. جالب است بدانید در دوران پادشاهی اشکانیان، زرتشتیان در این مکان عبادت می‌کردند. بش قارداش در زبان ترکیب معانی پنج برادر می‌دهد. این منطقه اکنون به گردشگاهی با جاذبه‌های طبیعی تبدیل شده است. مهم‌ترین ویژگی گردشگری بش قارداش، چشمه‌ای جوشان است. آب این چشمه خواص سودمندی دارد. در روزگاران قدیم، بیماران از سرتاسر ایران به بش قارداش می‌آمدند تا به لطف خاصیت‌های درمانی آب این چشمه، دردهای جسم‌و‌جان خود را التیام بخشند. بش قارداش منظره‌ای سرسبز و باصفا دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر از طبیعت‌گردی سیر نمی‌شوید، حتماً در کنار آبشار حمید، سری به بش‌ قارداش بزنید.

مسیر دسترسی به آبشار حمید بجنورد

این آبشار در استان خراسان شمالی و شهر بجنورد قرار دارد. برای رسیدن به آبشار باید راه بزرگراه بجنورد به فاروج را در پیش بگیرید. در کیلومتر ۱۰ جاده فاروج، آبشار حمید خودنمایی می‌کند. برای رسیدن به آبشار باید پس از رسیدن به روستا، مسیر جنوبی این روستا را در پیش بگیرید. پس از حدود نیم تا نهایتاً یک‌‌ساعت پیاده‌روی به آبشار حمید می‌رسیم.

آبشار حمید بجنورد با آبی خروشان و طبیعتی سرسبز، گردشگران را از دورونزدیک فرا می‌خواند. امیدواریم اطلاعاتی که از این آبشار با شما مطرح کردیم، گردشگری خاطره‌انگیزی را در سفر به بجنورد برای شما رقم بزند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به استان خراسان شمالی دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

برای رسیدن به آبشار حمید باید راه بزرگراه بجنورد به فاروج را در پیش بگیرید. در کیلومتر ۱۰ جاده فاروج، آبشار حمید خودنمایی می‌کند.

این آبشار از ارتفاعی حدود ۲۵ متر به پایین می‌ریزد. اطراف آبشار محیطی سرسبز و دیدنی است و درختهای انجیر و تمشک زیبایی این آبشار را دوچندان کرده.

برای رسیدن به این آبشار از مسیر نسبتاً همواری عبور می‌کنید. از روستا حمید تا آبشار حدود نیم تا نهایتاً‌ یک ساعت پیاده‌روی در پیش دارید.

در این آبشار خبری از امکانات رفاهی نیست. با این حال با آبشاری خلوت و زیبا روبه‌رو هستیم.

بش‌ قارداش، بابا امان و روستا حمید از جاهای دیدنی بجنورد است که فاصله زیادی با آبشار حمید ندارد.

در همسایگی این آبشار، روستا حمید قرار دارد. برای گذران شب می‌توانید از اهالی روستا بخواهید تا اتاقی در اختیارتان قرار دهند.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. المیرا می گوید

    برای رسیدن به آبشار باید راه بزرگراه بجنورد به فاروج را در پیش بگیرید.
    با سلام جمله بالا برام جالب بود بعد بجنورد شیروان هست و معمولا آدرس جاده ای که میدن دوشهر مجاور رو معرفی میکنن نه شهر بعدی رو.. مثلا:
    (برای رسیدن به آبشار باید راه بزرگراه بجنورد به شیروان را در پیش بگیرید)
    علتش برام تامل برانگیزه

    1. بانو تقیان می گوید

      المیرا عزیز، ممنونم از توضیحی که دادید. اصلاحش می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.