خیابان سمیه تهران | یکی از خیابان‌های مهم پایتخت

0

در پایتخت، خیابان‌های متعددی وجود دارند. برخی از خیابان‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. یکی از خیابان‌های مهم تهران خیابان سمیه است. امروز قصد داریم شما را به‌صورت کامل با این خیابان آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا یکی از هزاران خیابان های ایران را بشناسید.

خیابان سمیه کجاست؟

خیابان سمیه خیابانی یک‌طرفه واقع در مرکز تهران است. این خیابان در منطقه ۶ شهرداری در استان تهران قرار دارد. این خیابان از شرق با خیابان شریعتی آغاز می‌شود. در مسیر خود خیابان‌های بهار، مفتح، موسوی، ایرانشهر، سپهبد قرنی و خیابان ویلا را قطع می‌کند. سمیه در نهایت به خیابان حافظ منتهی می‌شود.

تاریخچه خیابان سمیه

سمیه را در گذشته با نام خیابان ثریا می‌شناخته‌اند. دلیل این نام‌گذاری نیز نام یکی از همسران محمدرضا پهلوی است. پس از انقلاب، نام این خیابان را به «سمیه» تغییر دادند. اطلاعات دقیقی درباره تاریخ و قدمت سمیه وجود ندارد؛ اما حداقل قدمت این خیابان به دهه ۴۰ شمسی می‌رسد.

بر اساس آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی که در این خیابان به جای مانده‌اند، می‌توان حدس زد این خیابان از حدود دهه ۴۰ شمسی به وجود آمده است.

بازارهای خیابان سمیه

شاید در خود سمیه خبری از بزرگ‌ترین مراکز خرید تهران نباشد؛ اما زمانی که به تقاطع سمیه و بهار می‌رسید، وارد دنیای کودکان خواهید شد. خیابان بهار تهران یکی از مهم‌ترین مراکز خرید برای کودکان محسوب می‌شود. اگر قصد خرید سیسمونی دارید، بهترین گزینه برای شما تقاطع سمیه و بهار خواهد بود. در این خیابان، چندین و چند مرکز خرید و پاساژ بسیار بزرگ وجود دارد که همگی مخصوص فروش لباس کودک‌اند. در بین این مراکز می‌توانید شاهد حضور برندهای ایرانی و خارجی متعددی باشید.

دامنه قیمت محصولات این خیابان بسیار وسیع است. با هر بودجه‌ای می‌توانید خریدی عالی را تجربه کنید.

جاهای دیدنی خیابان سمیه تهران

  • خانه ملک‌الشعرا بهار | ادیب فرهیخته ایرانی

در ابتدای خیابان بهار و تقاطع آن با سمیه، تابلویی با نام «موزه علم و ادب» را مشاهده خواهید کرد. این موزه در حقیقت خانه شاعر گران‌قدر، ملک‌الشعرا بهار است. برای بازدید از این موزه، باید خود را از خیابان طالقانی به بن‌بست گوهر برسانید. از آنجا با دنبال‌کردن تابلوهای راهنما، به موزه علم و ادب خواهید رسید.

این خانه یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود.
  • دیوارنگاره آبی | محبوب بسیاری از هنرمندان

در سمیه، کمی بعد از تقاطع مفتح، با دیوارنگاره آبی و هنرمندانه‌ای رو‌به‌رو خواهید شد. خالق این اثر هنرمندی به نام «منصور قندریز» است. او از پیش‌گامان هنر نقاشی معاصر است. همین دیوارنگاره‌ها یکی از جاهای تفریحی تهران محسوب می‌شوند.

در طول این خیابان، مخصوصاً پس از نمایشگاه هنر عکاسی، دیوارنگاره‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. برخی از این دیوارنگاره‌ها مینیاتورند و در آن‌ها از رنگ‌های شاد و خاص استفاده کرده‌اند و در برخی دیگر از سبک معاصر استفاده شده است. به هر صورت، این دیوارنگاره‌ها ظاهری زیبا به خیابان سمیه می‌بخشند.

بسیاری از هنرمندان فقط برای بازدید از این دیوارنگاره‌ها بارها این خیابان را پیاده طی می‌کنند.
  • گالری‌خانه | نمایش آثار عکاسان ایرانی

گالری‌خانه به عکاسان ایرانی و هنرمندان تعلق دارد. این گالری مکانی برای نمایش تصاویر ثبت‌شده عکاسان ایرانی است. البته گالری‌خانه نمایشگاهی موقتی به حساب می‌آید. از‌این‌رو، برای اطلاع از زمان برگزاری این نمایشگاه، باید اخبار هنرمندان را دنبال کنید. در صورتی که به هنر عکاسی علاقه‌مندید، گالری‌خانه برای شما بهترین گزینه خواهد بود.

گالری‌خانه در کنار حوزه هنری و انتشارات قرار دارد.

شکم‌گردی در خیابان سمیه

در طول خیابان سمیه چند کافه و رستوران مختلف به چشم می‌خورد. در ادامه، شما را با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم کرد. در حقیقت، سمیه یکی از خیابان‌های معروف برای شکم‌گردی و کافه‌گردی محسوب می‌شود. البته اکثر کافه‌های معروف پس از تقاطع مفتح قرار دارند.

  • کافه رستوران ماهونیا | اولین کافه خیابان سمیه

کافه رستوران ماهونیا اولین کافه در سمیه است. این کافه رستوران فضایی بزرگ دارد و در پلاک ۱۵ واقع شده است. برای دسترسی به این کافه، باید خودتان را به کوچه طباطبایی مقدم برسانید. کافه رستوران ماهونیا ظاهری بسیار زیبا و پرانرژی دارد.

  • کافه راک | برای علاقه‌مندان به موسیقی راک

کافه راک یکی از کافه‌های معروف تهران است. این کافه نبش کوچه مژدی و در خود سمیه قرار گرفته است. کافه راک را با دکوراسیون خاص و منحصر‌به‌فرد آن می‌شناسند. این کافه برای افرادی که به موسیقی راک علاقه‌مندند بهترین گزینه است.

  • سفره خانه سنتی هفت خوان | فضای حماسی شاهنامه

سفره خانه سنتی هفت خوان در پلاک ۱۴۴ سمیه واقع شده است. همان طور که از نام آن مشخص است، این سفره‌خانه ظاهری سنتی دارد. در طراحی دکوراسیون سفره خانه سنتی هفت خوان، از داستان‌های حماسی شاهنامه استفاده شده است. به همین خاطر، آن را با نام «هفت‌خوان» می‌شناسند.

  • کافه سیب | صدای قل‌قل قلیان

کافه سیب برای شما گزینه‌ای مناسبی است اگر به‌دنبال کافه‌ای برای شنیدن صدای «قل‌قل» قلیان هستید. این کافه جزو معروف‌ترین و دنج‌ترین کافه‌های سمیه تهران است.

  • کافه تبلیغات | ناصرالدین‌شاه و سوگولی‌هایش

کافه تبلیغات سمیه یکی از کافه‌های هنری این خیابان است. روی دیوارهای کافه تبلیغات، پوسترهای تبلیغاتی و آثار هنری متعددی به چشم می‌خورد. یکی از این آثار کاریکاتوری زیبا از ناصرالدین‌شاه و سوگولی‌هایش است. این کاریکاتور یکی از آثار «بزرگمهر حسین‌پور» است.

اگر قصد سیگار‌کشیدن دارید، می‌توانید از تراس کافه تبلیغات استفاده کنید. همچنین در طبقه پایین این کافه، نگارخانه‌ای با نام نگارخانه «سهراب» وجود دارد. در این نگارخانه می‌توانید از آثار هنری مختلف از جمله نقاشی، مجسمه و عکس‌های هنری دیدن کنید.

  • کافه رستوران لبسیتروپاپ | یادگار دهه چهل

در طول سمیه، پس از کوچه افشار، یکی از زیباترین کافه‌رستوران‌های این خیابان قرار دارد. لبسیتروپاپ یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های این خیابان به حساب می‌آید. بد نیست بدانید در دهه ۴۰ شمسی، لبسیتروپاپ کافه‌ای بسیار معروف بوده است. در سال ۱۳۴۸، گروه طراح فرانسوی مسئولیت طراحی این کافه را به عهده داشتند. در دوران پیش از انقلاب، چهره‌های هنری و سیاسی بسیار معروف در این کافه حضور پیدا می‌کردند.

جالب است بدانید حتی بخش‌هایی از فیلم «آدم‌برفی» نیز در این کافه فیلم‌برداری شده است. پس از انقلاب این کافه برای مدتی تعطیل شد. حتی برای مدتی کوتاه از آن به‌عنوان دفتر نشریه «چلچراغ» استفاده کردند. نهایتاً لبسیتروپاپ با همان طراحی کلاسیک، به کافه‌رستوران تبدیل شد. به همین خاطر، لبسیتروپاپ را می‌توان یکی از معروف‌ترین کافه‌ها در تمام تهران دانست.

بازسازی کافه لبسیتروپاپ در سال ۱۳۹۶ آغاز شد. ظاهر این کافه کمی تغییر کرده و امروزی‌تر شده؛ اما هنوز هم شکل سنتی خود را دارد. به همین خاطر، بسیاری از افرادی که با این کافه خاطره دارند و مشتری قدیم آن بوده‌اند بازهم به لبسیتروپاپ می‌آیند.

جاهای دیدنی اطراف خیابان سمیه

  • ورزشگاه شیرودی (امجدیه سابق)؛
  • حوزه هنری ایران؛
  • پارک هنرمندان؛
  • پارک شهر.

مسیر دسترسی به خیابان سمیه

  • دسترسی با وسیله نقلیه شخصی

در وهله اول، باید بدانید سمیه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. به همین علت، دسترسی به آن با وسیله نقلیه شخصی کمی دشوار خواهد بود. اگر قصد دارید در ساعت تعیین‌شده سازمان راهنمایی و رانندگی وارد خیابان سمیه شوید، باید ابتدا از طریق وب‌سایت تهران من مجوز ورود به طرح ترافیک تهیه کنید.

همچنین لازم به ذکر است که در این خیابان یافتن جای پارک بسیار دشوار است. با وجود این، اگر قصد دارید با وسیله نقلیه شخصی خود به سمیه بروید، بهتر است از خیابان انقلاب وارد خیابان شریعتی شوید. ورودی خیابان سمیه در سمت چپ شما خواهد بود.

  • دسترسی با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به سمیه تهران ایستگاه مترو دروازه‌دولت و ایستگاه مترو طالقانی است. ایستگاه مترو طالقانی در تقاطع خیابان مفتح و طالقانی قرار دارد. برای دسترسی به  سمیه، باید به‌سمت جنوب حرکت کنید. خیابان مفتح با سمیه دارای تقاطع مشترک است. ایستگاه مترو دروازه دولت نیز پایین‌تر از سمیه و در تقاطع خیابان مفتح و خیابان انقلاب قرار دارد؛ پس برای دسترسی به سمیه، باید به‌سمت شمال حرکت کنید.

  • دسترسی با اتوبوس

بهترین روش برای دسترسی به خیابان سمیه با اتوبوس استفاده از خطوط اتوبوس تندرو یا همان BRT خط تهرانپارس ـ آزادی است. این خطوط در مسیر خط ویژه حرکت می‌کنند و سرعت مناسبی دارند. می‌توانید در ایستگاه «پل چوبی» از اتوبوس پیاده شوید. سپس از خیابان حقوقی پیاده به‌سمت شریعتی و سمیه بروید.

  • دسترسی با تاکسی

برای دسترسی با تاکسی می‌توانید از میدان آزادی یا تهرانپارس خودتان را به ابتدای خیابان شریعتی برسانید. از آنجا یا پیاده یا با تاکسی به تقاطع سمیه بروید. سپس می‌توانید پیاده از جاذبه‌های خیابان سمیه دیدن کنید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، همان طور که می‌دانید استان تهران یکی از معروف‌ترین استان‌ها در شمال ایران است. نظر شما درباره تهرانگردی چیست؟ به‌نظر شما، کدام خیابان‌های تهران برای تهرانگردی مناسب‌اند؟ آیا تاکنون از خیابان سمیه تهران دیدن کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

این خیابان در منطقه ۶ شهرداری تهران قرار دارد و از خیابان شریعتی آغاز شده و تا خیابان حافظ ادامه دارد.

برای دسترسی به خیابان سمیه می‌توانید از خیابان شریعتی و مفتح استفاده کنید.

بله، این خیابان از سمت خیابان شریعتی به‌سمت حافظ یک‌طرفه است.

بله، این خیابان در محدوده طرح اصلی ترافیک قرار دارد.

ساعت طرح ترافیک همه‌روزه (به‌غیر از پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل) از ساعت ۶ آغاز می‌شود و تا ۱۷ ادامه دارد. در روزهای پنجشنبه، طرح از ساعت ۶ آغاز شده و تا ۱۳ ادامه دارد. در روزهای تعطیل و جمعه‌ها نیز طرح اجرا نمی‌شود.

3.8/5 (4 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.