پارک چهلمیر درگز | نگینی سبز بر انگشتر خراسان رضوی

17

زمانی که صحبت از استان خراسان به میان می‌آید، همه ما فقط به یاد شهر مقدس مشهد می‌افتیم. این در حالی است که مشهد مقدس فقط بخشی از جاهای دیدنی خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد. امروز قصد داریم تا شما را با یکی از زیباترین جاهای دیدنی طبیعی خراسان رضوی آشنا کنیم. پارک چهلمیر درگز یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این استان محسوب می‌شود. این پارک در بین مردم کمتر شناخته شده است. همین مسئله باعث شده تا سیل گردشگران به این طبیعت زیبا آسیب وارد نکنند. با ما همراه باشید تا این پارک جنگلی زیبا را بهتر بشناسید.

پارک چهلمیر درگز کجاست؟

پارک چهلمیر درگز یکی از جاذبه های گردشگری خراسان رضوی و جاهای دیدنی درگز محسوب می‌شود. این پارک در 255‌کیلومتری مشهد و در نزدیکی قوچان قرار دارد. برای دسترسی به این پارک، باید خود را به درگز برسانید.

معرفی دره چهلمیر درگز

تصویر زیبا از دره چهلمیر درگز

شهرستان درگز یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی در شمال شرق ایران است. درگز تا تهران 1150‌کیلومتر و تا مشهد 255‌کیلومتر فاصله دارد. شهرستان درگز در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. در این منطقه، دو رشته‌کوه به یکدیگر می‌رسند و مناظری خیره‌کننده را ایجاد می‌کنند. تقاطع دو رشته‌کوه، باعث به‌وجود‌آمدن یک دره زیبا شده است. از دل کوه‌های اطراف، رودی خروشان، زلال و آبی‌رنگ سرچشمه می‌گیرد. این رود از میان دره درگز عبور می‌کند. حضور این رود و آب‌وهوای عالی باعث به‌وجود‌آمدن پوشش گیاهی منحصر‌به‌فردی در این منطقه شده است. رطوبت فراوان، بارش مناسب باران و چشمه‌های زیرزمینی آب، شرایط را برای رشد گیاهان مساعد کرده است.

وجه تسمیه چهلمیر

داستان زیبای پارک ملی چهلمیر

شاید از خودتان بپرسید معنای نام «چهلمیر» چیست؟ برای درک بهتر این موضوع، بهتر است افسانه چهلمیر را برای شما روایت کنیم. بر اساس روایات تاریخی، در گذشته 40 مرد به‌دنبال 40 دخترک جوان افتادند. آن‌ها قصد داشتند تا به این دخترها حمله کنند. یکی از دختران از ته قلب خود دعا می‌کند تا خداوند عفت آن‌ها را حفظ کند. در این حین به اذن خداوند دختران به درخت و مردان به سنگ تبدیل شدند. مردم بومی منطقه بر این باور هستند سنگ‌های بزرگی که در مراتع چهلمیر وجود دارد، همان مردانی هستند که به سنگ تبدیل شدند.

ویدیوی جذاب از پارک چهلمیر

پوشش گیاهی منطقه

پوشش گیاهی منطقه چهلمیر درگز

در نزدیکی رودخانه، پوشش گیاهی انبوه و متراکمی به چشم می‌خورد. اگر از تصاویر ماهواره‌ای به آن نگاه کنید، فقط یک خط سبز رنگ را مشاهده خواهید کرد. در نزدیکی این دره درختانی قدیمی، سر به فلک کشیده‌اند. ترکیب مناظر طبیعت سرسبز و مناطق کوهستانی، فضایی بکر و تماشایی را به وجود آورده است. کمی که از دره چهلمیر درگز دورتر بروید، به مراتع سرسبز آن خواهید رسید. دشت‌هایی پوشیده از چمن به همراه گیاهان دارویی و خوراکی، مناظری تماشایی را خلق کرده‌اند. تماشای این مناطق شما را به یاد توصیف بهشت موعود می‌اندازد. زمانی که از مناطق کوهستانی به مراتع اطراف نگاه می‌کنید، انگار که در دوردست آسمان و زمین با یکدیگر دیدار می‌کنند.

جالب است بدانید تاکنون 373 گونه گیاهی مختلف در این منطقه شناسایی شده است. اورس، بید، انجیر، گوجه وحشی، نسترن، آویشن، گرامینه، شیر خشت، آلبالوی وحشی و انواع گیاهان دارویی پوشش عمده این منطقه را شکل می‌دهند.

پوشش جانوری منطقه

تا شعاع چند کیلومتری دره چهلمیر درگز، می‌توانید چشمه‌هایی زیبا و برکه‌هایی تماشایی را بیابید. دورتادور این برکه‌ها، نیزارهای طبیعی رشد کرده‌اند. این نیزارها مکانی امن برای زندگی پرندگان کوچک همانند حواصیل محسوب می‌شوند. علاوه‌بر پرندگان کوچک خوش‌آواز، پرندگان دیگری همانند عقاب شاهی، عقاب دشتی، عقاب طلایی، کرکس، لیل، کوکر، هما، مرغ حق، چکاوک، طوقی، سنگ‌چشم دم سرخ، دلیجه، تیهو، کبک، قرقاول، کبوتر چاهی، بلدرچین، قمری، چکاوک شاخدار، سارگپه پابلند، کورکور، کلاغ ابلق، توکای سیاه، الیکایی، زردپره کوهی، انواع جغد، سهره سینه سرخ و زردپره مزرعه نیز در این حوالی زندگی می‌کنند. پس می‌توان پارک چهلمیر درگز را بهشتی برای پرنده نگری دانست.

علاوه‌بر پرندگان، انواع خزندگان از جمله 9 گونه مار غیرسمی، 4 گونه مار نیمه‌سمی، 5 گونه مار سمی، 6 گونه سوسمار و انواع لاک‌پشت و بزمجه هم در این منطقه زندگی می‌کنند. همچنین می‌توانید از انواع پستانداران از جمله گرگ، روباه قرمز، سمور سنگی، کفتار، رودک، شغال و قوچ نیز در این منطقه دیدن کنید.

امکانات رفاهی و خدماتی پارک چهلمیر درگز

پارک چهلمیر درگز یک منطقه بکر و طبیعی است. با وجود آنکه سازمان حفاظت از محیط‌زیست آن را تحت پوشش قرار داده؛ اما خبری از امکانات رفاهی و خدماتی در این حوالی نیست. البته این مسئله باعث خوشحالی است. در نتیجه فقدان این امکانات، طبیعت دست‌نخورده و زیبا باقی خواهد ماند. وجود امکانات باعث می‌شود گردشگران آسیب بیشتری به طبیعت وارد کنند. حتی در نزدیکی این پارک خبری از فروشگاه و سوپر‌مارکت نیز نیست. پس بهتر است از خود درگز خرید کنید. آب، تنقلات یا سایر موادغذایی را باید از قبل تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید.

بهترین زمان بازدید از پارک چهلمیر

بهترین زمان بازدید از پارک ملی چهلمیر درگز

چهلمیر و درگز در یک منطقه کوهستانی قرار دارند. به همین خاطر این منطقه زمستان‌هایی نسبتاً سرد را تجربه می‌کند. پس همان طور که انتظار دارید، 6 ماه اول سال بهترین زمان بازدید از پارک چهلمیر محسوب می‌شود. در فصل بهار هر نقطه از این منطقه سرسبز و زیبا است. در مراتع کوهستانی، لاله‌‌های وحشی سر از خاک بیرون می‌آورند. همچنین شقایق‌های سرخ‌رنگ، زیبایی خاصی را به طبیعت هدیه می‌دهند.

در این فصل رودخانه چهلمیر به‌مراتب پر‌آب‌تر است. در گوشه‌وکنار پارک، چشمه‌های مختلف از دل خاک بیرون می‌جوشند. پرندگان مشغول آواز و تکاپو هستند. به همین خاطر بهار را می‌توان زیباترین فصل پارک چهلمیر درگز دانست. اگر به‌دنبال بهترین ماه برای سفر به چهلمیر هستید، ما به شما اردیبهشت را توصیه می‌کنیم. همچنین در تابستان نیز هوا کاملاً مطبوع است. در این فصل خبری از گرما نیست. پس می‌توانید از شر گرما به پارک چهلمیر درگز پناه ببرید.

معرفی جاهای دیدنی اطراف پارک

  • دره شمخال درگز

دره شمخال با طول 18‌کیلومتر، یکی از زیباترین جاهای دیدنی خراسان رضوی محسوب می‌شود. این دره در امتداد روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این دره، باید از جاده قوچان به‌سمت باجیگران حرکت کنید. پس از 70‌کیلومتر، مسیر را به‌سمت درگز تغییر ‌دهید. با دیدن این منظره تصور می‌کنید که خواب هستید و رؤیا می‌بینید. تماشای مناظر دره شمخال حتی از دور نیز بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

  • شیلگان دره درگز

شیلگان دره، یک دره U شکل است. برخلاف تصوری که از دره‌ها به شکل صخره‌های سخت دارید، شیلگان دره از مراتع سرسبز و زیبا تشکیل شده است. در فصل بهار، این دشت مملو از لاله‌ها و شقایق‌های سرخ می‌شود. از میان این دره، جاده‌ای مالرو و کم‌عرض عبور می‌کند. پیاده‌روی در این جاده یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربه‌های سفر شما را شکل خواهد داد.

پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی در تمام خراسان رضوی محسوب می‌شود. حتی دره چهلمیر نیز جزئی از این پارک به حساب می‌آید. این پارک در سال 1347 افتتاح شده است. پارک ملی تندوره یک منطقه حفاظت‌شده به شمار می‌آید. طبیعت بکر این منطقه اهمیت بسیاری دارد. به همین خاطر شکار در پارک ملی تندوره ممنوع است. در صورتی که فردی به حیوانات یا بافت گیاهی منطقه آسیب برساند، این موضوع حتماً پیگرد قانونی خواهد داشت.

آشنایی با مردم درگز

ساکنان شهرستان درگز، از طوایف مختلف ترک خراسان، فارس، کرد کرمانج، ترکمن و حتی عرب هستند. آن‌ها سالیان سال است که در این منطقه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. زبان اصلی مردم این شهر، ترکی درگزی است که با لهجه خاص خودشان صحبت می‌شود. کرمانج‌ها نیز از نظر نژادی، اصالتاً کرد هستند. آن‌ها چندین سال قبل برای حفاظت از مرزهای ایران، به شمال خراسان مهاجرت کردند؛ اما به‌دلیل خوش‌آب‌وهوا‌بودن منطقه، پس از جنگ نیز در همین حوالی ساکن شدند. در حقیقت کردهایی که در منطقه خراسان شمالی زندگی می‌کنند، همگی کرمانج هستند. کرمانج‌ها مردمانی دل‌نشین، دوست‌داشتنی و مهمان‌نواز‌ند.

زنان و مردان درگز شانه‌به‌شانه هم کار می‌کنند. آن‌ها به کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند. البته با توجه به پوشش گیاهی خاص منطقه، زنبورداری نیز یکی از مشاغل غالب محسوب می‌شود. اگر به درگز سفر کردید، بهتر است حتماً طعم غذای معروف آن‌ها یعنی «یخنی» را بچشید. یخنی غذایی خوشمزه است که از راسته گوسفند تهیه می‌شود.

مسیر دسترسی به پارک چهلمیر درگز

جاده قوچان – درگز مسیر اصلی دسترسی به شهرستان درگز محسوب می‌شود. در طول مسیر از روستاهای متعددی همانند اینچه کیکانلو عبور خواهید کرد. پس از آن به پاسگاه شکرآب خواهید رسید. مقصد شما پس از شکرآب، چهلمیر خواهد بود. جالب است بدانید برای ورود به شهرستان درگز، هر خودرو باید مبلغ 10هزار تومان به‌عنوان عوارض بپردازد. این عوارض برای نوسازی جاده‌ها و شهرستان به کار می‌رود.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسخراسان رضوی، 255‌کیلومتری مشهد و در نزدیکی قوچان

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با پارک چهلمیر درگز آشنا شدید. به نظر شما چه جاذبه‌های گردشگری دیگری در استان خراسان رضوی وجود دارد؟ آیا تاکنون از این پارک زیبا دیدن کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

تور گردشگری دوروزه درگز با حضور فعالان حوزه گردشگری برگزار شد

این پارک در استان خراسان، 250‌کیلومتری مشهد و شهرستان درگز قرار دارد.

بهترین زمان بازدید از این پارک فصل بهار است.

خیر، با توجه به حضور حیوانات متعدد، امکان انجام این کار وجود ندارد.

مشهد تا پارک چهلمیر درگز 255‌کیلومتر فاصله دارد.

3.3/5 (4 نظر)
17 نظرات
  1. بهروز نیازپور می گوید

    دوست عزیز اکثریت مردم درگز ترک زبان هستند
    جهت اطلاع
    اطلاعات غلط ندید لطفا

    1. بانو تقیان می گوید

      بهروز عزیز، ممنونیم که نوشته رو با دقت مطالعه کردید و ممنونم که اشتباه درج‌شده رو گزارش دادید. اون بخش متن رو اصلاح کردیم. باز هم از لطفتون سپاسگزاریم.

  2. سعید می گوید

    درگز واقعا یه بهشته. خراسانی‌ها با داشتن درگز و تنگه‌ها و دره‌هاش از شمال و جنگل‌هاش بی‌نیازن. حتما پیشنخاد می‌کنم یه سفر برید درگز.

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز
      ممنونیم که وقت گذاشتید و مقاله رو مطالعه کردید. درگز حقیقتاً بهشتیه برای خراسانی‌ها.

  3. کرمانج می گوید

    از منطقه میانکوه هشم بگین که باز نگین درگز منطقه میانکوه هستش

  4. حسین می گوید

    سلام خدمت شما که این مقاله گرم وگیرا رو نوشتین و ما رو کشوندین به چهلمیر من برای اولین و آخرین بار بود پام رو به اون مکان می‌زارم اون مکان شده برای چپاول مردم… ما از مشهد حرکت کردیم تا شب رو در چهلمیر بمانم اما ساعت 8شب ما رو از اونجا بیرون کردن گفتن باید بیرون از تفریحگاه باشید و فردا ساعت 8صبح بیاین… اونجا که تفریحگاه هستش چرا باید بیرون کنند جالب این جاست که توجیحشون این هستش که احتمال داره سیل بیاد و یا پلنگ حمله کنه جالب تر از این که مردم رو انتقال میدادن بیرون از تفریحگاه که مردم شبی 300تا400 هزار تومان رو بدن تا دوباره کنار همون رودخانه بیرون از تفریحگاه بمونم خب اگه سیل بیاد چه فرقی می‌کنه داخل باشند مردم یا بیرون …از همه بدتر این که فردا صبح یه صف 4کیلومتری از ماشین ها ایجاد شده بود تا آقایون ساعت 8 بشه به مردم اجازه ورود بدن… اون چیزی که ما رو خیلی ناراحت کرد این بود که ما 5تا ماشین بودیم و بیرون از تفریحگاه یک زمین خالی پیدا کردیم و آنجا چادر زدیم تا فردا دوباره بریم داخل که ساعت 2.5 شب همون اقایونی که ما رو بیرون کرده بودن اومدن و باهم میگفتن اینا چطوری اومدن اینجا و دوباره رفتن فردا صبح با یک تراکتور اومدن همونجا رو شخم زدن که کسی دیگه اونجا بدون دادن پول وا نیسته …در هر صورت از شمای که مقاله می‌نویسید اون رو درست بنویسید تا این همه آدم الاف نشن تا اون همه راه بکوبند برن اونجا با این صحنه‌ها مواجه بشن اون 24ساعته رو اصلاح کنید مردم اشتباه نکنن

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام حسین عزیز
      خیلی بابت تجربه تلختون متأسفیم.
      این موضوع قبلا نبوده و شاید سیاست جدید اونجاست که باعث دل‌خوری ما هم شد الان.
      من پیامتون رو بدون دخل و تصرف می‌ذارم تا بقیه هم بخونن و بهتر تصمیم بگیرن.
      ممنونیم برای انتقال تجربه‌تون.

      1. احسان می گوید

        سلام دوستمون داستانش رو گفت که متن رو اصلاح کنید اما چرا نکردید ?

        1. بانو تقیان می گوید

          احسان عزیز، من پیام ایشون رو گذاشتم که خود دوستان بخونن و تصمیم بگیرن برای مراجعه.

    2. علی اصغر می گوید

      سلام حسین عزیز
      ممنون از اطلاع رسانی تون .منم این تجربه تلخ را تو پارک جنگلی بهشهر داشتم .
      من میخواستم شب برای خواب بروم .خوب شد خبر دادی
      ما خودمون به خودمون رحم نمی‌کنیم

  5. رضا می گوید

    سلام
    جدیدا چهلمیر افتضاح شده
    ساعت ۶ بعداظهر عمدی به بهانه سیل و پلنگ ، مردم رو از اون پارک بیرون میکنن، بعد میگن برو داخل باغ های اجاره ایی که در ادامه چهلمیر هست که اگه به سیل و پلنگ باشه اونجا هم همین اتفاق میوفته
    بعد ناچارا میری تو باغ های اجاره ایی، ناچارا به خاطر اینکه تو حداقل ۲۰۰ کیلومتر زدی اومدی رسیدی دیگه نمیتونی برگردی ، یه سکوی بتنی رو بهت میدن ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومن
    به صاحب باغ میگی چه خبرته ، میگه ما کاسبی مون ترین یه شبه
    خو تو باید مسافر بدبخت رو تیغ بزنی
    برخورد ها و رفتار مردم اونجا افتضاح شده ، چون میدونن که مردم ناچار هستن
    تا جایی که بتونم مردم رو منصرف میکنم از رفتن به چهلمیر

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رضا عزیز. خبر نگران‌کننده‌ای بود. امیدوارم زودتر این مشکل حل بشه و مردم بتونن در طبیعت به‌راحتی تفریح کنند.

  6. مجتبی می گوید

    سلام خداقوت من توهفته گذشته رفتم اونجا یعنی 1402/06/01 واقعا افتضاح بود دوستان عزیزم نرین این همه راه پشیمون میشید ارزش این همه سختی و جاده ای پیچ در پیچ خراب رو نداره بقول قدیما میگن صدای ساز از دور خوش است تازه ساعت پنج بعدظهر اومدن ما رو بیرون کردن همه چیز بهانه هست مردم اونجا جالب نیستند فقط تیغ میزنن
    نرین افتضاح افتضاح افتضاح هست ………..

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم مجتبی عزیز برای توضیحتون

  7. رضا می گوید

    با تشکر از خانم بانو تقیان که نظرها رو چه مثبت و چه منفی در بخش نظرات می گذارند.

  8. مجتبی می گوید

    سلام هنوز چهلمیر یاعتی یا نه شبانه روزی بازه دیگه لطفا جواب بدین که راهم خیلی دوره اگه شبانه روزی باشه میصرفه یاکه اصلا بدرد نمیخوره این همه راهو با جاده خطر ناکش بایی اونجا ساعتی باشه ممنون میشم اطلاع بدین

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      متأسفانه خبرها متفاوت و متناقضه و ما نمی‌تونیم قولی به شما بدیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.