جنگل دالخانی | دالان بهشت در چند کیلومتری رامسر

0

رامسر از نظر زیبایی و طبیعت سبز و زنده و اقامتگاه‌های جذابش حرف ندارد. این را که قبول دارید، ندارید؟ خب، خوب است، ممنون. حالا از خود رامسر که بگذریم، حوالی و اطرافش هم به‌شدت جذاب، زیبا و دیدنی‌اند؛ مثلاً در ۳۰کیلومتری آن می‌توان شاهد بهشت گم‌شده‌ای بود که البته خیلی وقت است که پیدا شده و یکی از دیدنی‌ترین نقاط شمال ایران را مقابل چشم‌هایمان می‌گذارد. این منطقه زیبا و سبز جایی نیست به‌جز جنگل دالخانی. در این مقاله، از جنگل دالخانی رامسر می‌خوانید.

جنگل دالخانی کجاست؟

جنگل دالخانی از جنگل‌های کوهستانی رامسر در شمال ایران است. این مکان در ۳۰کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار دارد و ییلاقی درجه‌یک برای سفرکردن در تابستان‌هاست. اگر دوست دارید راهیِ جاده‌ای شوید که در دو سمت آن را جنگلی سبز فراگرفته و مسیر گذرتان دالانی از درختان سربه‌آسمان‌کشیده است، حتماً به سفر به جنگل دالخانی فکر کنید. اینجا یکی از بکرترین جاهای دیدنی ایران است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی رامسر، روی لینک زیر کلیک کنید:

فضای مه‌گرفته و هوای خنک و مطبوع جنگلی حالتان را از این رو به آن رو خواهد کرد. خوبیِ جنگل دالخانی این است که تقریباً در هیچ فصلی گرم و شرجی نمی‌شود. کافی است بار سفر ببندید، راهی رامسر و بعد جنگل‌های دالخانی شوید تا با حجم سبزی روبه‌رو شوید که طراوت و زندگی جهان را بار دیگر به رختان می‌کشد.

جنگل دالخانی در واقع در روستای دالخانی قرار دارد. این روستا از توابع بخش مرکزی شهر رامسر است. روستای دالخانی در ۳۰کیلومتری جنوب شرقی رامسر و در دهستانی به نام چهل‌شهید قرار دارد.

آشنایی بیشتر با جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی حدود ۶۰۰هزار متر مربع وسعت دارد. برای دیدن آن باید راهی استان مازندران شوید و در مسیر جاده رامسر به تنکابن به جنگل برسید. جاده جنگلی از مسیر جاده میرزاکوچک‌خان به جاده کتالم-هریس شروع می‌شود و به منطقه جنت‌ رودبار و روستای گرسماسر می‌رسد.

یادتان باشد مسیر رسیدن به جنگل دالخانی چندان سرراست نیست. نه اینکه با مسیری وحشتناک روبه‌رو باشید؛ اما جاده شیب‌هایی دارد که اگر خودرویتان روبه‌راه نباشد یا رانندگی‌تان نیاز به تمرین بیشتر داشته باشد، اوضاع کمی سخت خواهد شد.

در مسیر رسیدن به جنگل هم می‌توانید حسابی خوش بگذرانید. رستوران‌ها و خرید را فراموش نکنید. رستوران‌هایی در بین راه هست. بومی‌ها هم محصولاتی برای فروش عرضه می‌کنند.

جنگل دالخانی | جنگلی زیبا و شگفت‌انگیز

جایی میان جنگل و دریا. شگفت‌انگیز است، نه؟ دالخانی چنین فضایی دارد. ارتفاع این جنگل از سطح دریا ۸۰۰ متر است. فاصله آن تا دریا هم از ۱۰ کیلومتر بیشتر نیست. اگر به ارتفاعات روستای دالخانی بروید، از همان نقاط سبز کوهستانی می‌توانید دریای آبی را هم ببینید. جذاب نیست؟

جنگل دالخانی مه‌گرفته است؛ همان مه غلیظ و خوش‌بویی که از جاده‌های شمالی انتظار دارید. روزهایش هوایی خوش و شب‌هایش خنک است و درختانش از گونه‌های بسیار متنوعی‌اند:

  • بلوط؛
  • ولیک؛
  • ازگیل؛
  • فندوق؛
  • زرشک؛
  • کوله‌خاس؛
  • گوجه جنگلی؛
  • و… .

یادتان باشد در جنگل دالخانی حیوانات و حشرات مختلفی هم وجود دارند. برای همین هم هست که خوابیدن در جنگل در شب‌هنگام توصیه نمی‌شود. علاوه بر اینکه حشرات مختلف امانتان را در شب جنگلی خواهند گرفت و آزارتان می‌دهند، مقوله وجود و حضور حیوانات وحشی هم به میان است.

در جنگل دالخانی خرس دیده شده است. شغال هم که قطعاً وجود دارد. با این حساب، چادرزدن در چنین مکانی امن و خوشایند نیست. البته برخی از حرفه‌ای‌ها در امر کمپینگ آمادگی برخورد با رویدادها و مسائل مختلف در جنگل را دارند. منتها چنین کاری یعنی کمپینگ در جنگل دالخانی به‌طور کلی توصیه نمی‌شود.

پیمایش در جنگل دالخانی | تجربه‌ای بی‌نظیر از جنگل‌نوردی

پیمایش در جنگل و جنگل‌نوردی تکنیک‌ها و اصولی دارد که باید بلد باشید. در غیر این صورت، پاگذاشتن به زیباترین و رؤیایی‌ترین جنگل‌ها هم برایتان عذاب‌آور خواهد شد. اگر قصد جنگل‌گردی دارید، ابتدا اصول پیمایش آن را یاد بگیرید و در ضمن، کفش و لباس‌های مناسب هم بپوشید. این را هم یادتان باشد جنگل‌نوردی در عمق جنگل دالخانی رامسر کار افراد بی‌تجربه نیست. اگر قصد چنین کاری را دارید، باید حتماً با افراد خبره و کاربلد همراه شوید.

اگر می‌خواهید در دل جنگل به پیاده‌روی و گردش مشغول شوید، به این مسیر دقت کنید:

  1. وارد جاده جنت‌بار شوید؛
  2. در روستای گالش خودرویتان را پارک کنید؛
  3. از کنار رودخانه شروع به پیاده‌روی نمایید؛
  4. به داخل جنگل وارد و به‌سمت غرب بروید؛
  5. در مسیر به جویباری کوچک خواهید رسید؛
  6. از سمت جویبار به طرف بالا حرکت کنید؛
این مسیر خوبی برای پیاده‌روی و پیمایش جنگل خواهد بود و در نهایت، شما را به جاده جنت رودبار می‌‌رساند.

ملزومات سفر به دالخانی | حتماً همراه داشته باشید

برای جنگل‌گردی باید پیش از هرچیزی کفش‌هایی مناسب به همراه داشته باشید. کفش ورزشی آج‌داری که به شما اجازه تردد راحت در گِل و فضای جنگلی را می‌دهد از واجبات بدانید. لباس گرم و مناسب را هم برای زمان‌هایی که امکان دارد باران ببارد و هوا خنک شود فراموش نکنید. قطب‌نما، جی‌پی‌اس و چراغ‌قوه هم که همیشه پای‌ثابت طبیعت‌گردی‌اند.

داشتن جعبه کمک‌های اولیه و سوخت کافی نیز از ملزومات جنگل‌نوردی است. مجهز و کامل به دل طبیعت بزنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید و به‌سادگی بتوانید از عهده وقایع پیش‌بینی‌نشده برآیید. اگر امکانات مناسبی همراهتان نباشد، خوش‌گذرانی‌تان در جنگل کمی مخدوش و مغشوش خواهد شد. قبول دارید؟

داشتن کوله‌پشتی به‌جای ساک و زنبیل کارتان در تردد در جنگل را راحت‌تر خواهد کرد. خوراکی‌های مناسب و آب برای نوشیدن را هم فراموش نکنید. البته این را هم بدانید که دکه‌های چوبی مختلفی در مسیر رسیدن به جنگل دالخانی وجود دارند که چای و خوراکی می‌فروشند. به‌طور کلی، در طول مسیر و در حوالی جنگل می‌توانید فروشنده‌هایی را ببینید که ماهی، عسل، میوه، آش و خوراکی‌های دیگر می‌فروشند.

رستوران‌هایی هم در مسیر رفتن به جنگل وجود دارد. می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید و چای بنوشید، خود را مهمان ماهی‌کبابی شمالی کنید و در فضایی خوش و طبیعتی زیبا کمی استراحت کنید. خرید عسل طبیعی یا محصولات دیگر بومی‌ها در راه را هم فراموش نکنید.

نکته مهم و جذاب | طبیعت خانه همه‌مان است

دور و اطراف جنگل دالخانی بسیار تمیز و پاک است. کارکنان زحمت‌کشی وجود دارند که به نظافت این جنگل رسیدگی می‌کنند. ره بال آسمان از شما درخواست دارد که با درنظرگرفتن این موقعیت و تمیزی همیشگی جنگل، اگر گذارتان به آنجا افتاد، در رعایت تمیزی و نریختن زباله در طبیعت نهایت دقت را به خرج بدهید.

محوطه جنگل پُر از سطل‌های زباله است و دیگر بهانه‌ای برای ریختن زباله‌هایتان در محیط وجود ندارد. حتی اگر به نقطه‌ای از طبیعت رهسپار می‌شوید که در آن خبری از سطل نیست، با خودتان کیسه‌زباله به همراه داشته باشید و نگذارید که طبیعت زشت و کثیف شود. قبول؟

اقامت در جنگل دالخانی رامسر | خاطره‌ای که هرگز فراموشش نمی‌کنید

دوست دارید در دل جنگل بخوابید؟ اگر تجربه کافی در زمینه کمپینگ نداشته باشید یا دست‌کم فردی باتجربه همراهی‌تان نکند، احتمالاً چنین تجربه‌ای را نمی‌پسندید. جنگل پُر از پشه و حشراتی است که خواب شب را از شما می‌گیرند. از طرف دیگر، شغال‌ و حیوانات دیگری هم در شب‌هنگام به شما رخ نشان می‌دهند. حتی اگر نترسید، بازهم حضور حیوانات و حشرات در شب باعث می‌شود که شبی آرام را پشت سر نگذارید.

پس اگر دلتان می‌خواهد در حوالی جنگل دالخانی اقامت کنید، باید به‌سراغ روش‌های دیگر بروید. بهتر است هتل‌های رامسر، خانه‌های بومی که اجاره داده می‌شوند یا اقامت در روستاهای اطراف جنگل را در نظر بگیرید. درباره روستاهای اطراف جنگل دالخانی در بخش‌های بعدی برایتان خواهیم گفت.

علاوه بر امکان اقامت در رامسر و تنکابن، می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک جنگل هم بمانید. این اقامتگاه‌ها را در نظر بگیرید:

  • اقامتگاه بوم‌گردی لیا دالخانی: این اقامتگاه در جاده هریس روستای دالخانی قرار دارد. با رفتن به این مکان، روی تپه‌ای ساکن خواهید شد که دره‌ای سبز در مجاورت آن قرار دارد و گاهی منظره زیبای اقیانوس ابرها را مقابل دیدگانتان به تصویر می‌کشد.
  • اقامتگاه بوم‌گردی ننه‌کلثوم: این اقامتگاه هم در طبیعتی زیباست و می‌تواند شما را از زندگی دودگرفته شهری، دست‌کم برای چند روز نجات بدهد.
  • اقامتگاه بوم‌گردی ماه‌تی‌تی: این اقامتگاه هم در روستای زیبای جنت‌ رودبار است.
  • اقامتگاه بوم‌گردی خانه آرزوها: این اقامتگاه زیبا هم در روستای جنت رودبار است.

جاذبه‌های گردشگری اطراف جنگل دالخانی

در دور و اطراف جنگل دالخانی زیبایی و مکان‌های عالی برای گردشگری فراوان است. اجازه دهید تعدادی از آن‌ها را برایتان معرفی کنیم. اگر گذرتان به دالخانی افتاد، حتماً نگاهی به این مکان‌ها هم داشته باشید:

  • جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار | جنگلی معروف و بی‌نیاز از تعریف

برای رفتن از جنگل دالخانی به‌سمت جنگل‌ دوهزار و جنگل سه‌هزار باید حدود ۱ ساعت رانندگی کنید؛ یعنی چیزی حدود ۴۰ کیلومتر فاصله وجود دارد. این جنگل‌های زیبا، مه‌گرفته، سرسبز با رودی که از میانشان می‌گذرد واقعاً دیدن دارند. نگویید جنگل جنگل است دیگر. با دیدن یک جنگل از خطه شمال راضی نشوید. هریک از جنگل‌های مازندران جزو زیبا ترین جنگل های ایران و البته گیلان دوست‌داشتنی دارای ویژگی‌های جذاب و حال‌وهوای مخصوص به خود هستند. پس از آن‌ها دیدن کنید.

  • روستای جواهرده | خانه‌های گِلی و زیبا

روستای جواهرده یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف جنگل دالخانی است. اگر بخواهیم دقیق‌تر مسیر دسترسی به این روستا را در اختیارتان بگذاریم، باید بگوییم در حدود ۲۶کیلومتری رامسر قرار دارد. جواهرده روستایی قدیمی است و آثار تاریخی هم در آن دیده می‌شود. با پای‌گذاشتن در آن، وارد روستایی می‌شوید که خانه‌های گلی و مشخصه‌های روستاهای شمالی را دارد و حسابی از زندگی شهری پردود آسایش پیدا می‌کنید.

  • ییلاق جنت رودبار | پوشیده از جنگل‌های سرسبز

در نزدیک جنگل‌های دالخانی و در ۶۰کیلومتری رامسر نیز ییلاقی دیدنی انتظارتان را می‌کشد. از روستای جنت رودبار پیش‌تر هم در این مقاله نام بردیم. این ییلاق دوست‌داشتنی پوشیده از جنگل‌های سبزی است که دیدنشان حالتان را خوش می‌کند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز در آن موجود است و برای دوستداران سفرهای متفاوت، ماندن در آن اقامتگاه‌ها ایده خوبی خواهد بود.

  • تله‌کابین رامسر | چشم‌اندازی رو به جنگل و دریا

اگر از دیدن دریا و جنگل در کنار هم لذت می‌برید، حتماً باید سری به تله‌کابین رامسر بزنید. مسیری که این تله‌کابین می‌پیماید، به‌شدت زیباست و طبیعتی شیرین را مقابل چشمانتان از ارتفاعی بالا به نمایش می‌گذارد.

  • نمک‌آبرود | جاذبه‌ای مشهور

نمک‌آبرود زیبا و دیدنی هم در نزدیکی جنگل دالخانی قرار دارد. برای رفتن از دالخانی به‌سمت نمک‌آبرود باید ۷۵ کیلومتر رانندگی کنید. این فاصله حدود ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه است.

  • پارک جنگلی صفارود | چشمه‌های آب کم‌نظیر

پارک جنگلی صفارود دیدنی است و داخل آن، چشمه آبی گازدار قرار دارد. فاصله صفارود تا جنگل روستای دالخانی حدود ۲۹ کیلومتر یا به‌عبارت دیگر ۵۰ دقیقه است.

  • چشمه‌های آب گرم | لذتی گرم و دوست‌داشتنی

چشمه‌های آب گرم هم در رامسر و در نزدیکی جنگل دالخانی زیاد است، برای مثال:

  • چشمه آب گرم رامسر؛
  • چشمه آب گرم سنگ‌بنه؛
  • چشمه آ‌ب گرم اشکرگرما.
  • کاخ‌موزه رامسر | یادگار دوران سلطنت

مازندران و شهرهای زیبایش در نظر شاهان به‌خصوص پهلوی‌ها اهمیت زیادی داشته‌اند. زیبایی و هوای این خطه باعث شده که کاخ‌هایی از دوران سلطنت در آنها باقی بماند. در نزدیکی جنگل دالخانی هم با ۴۶ دقیقه فاصله می‌توان به کاخ‌موزه رامسر رسید. این کاخ‌موزه به کاخ مرمر معروف است و اسباب و اثاثیه لوکس و زیبایی در آن وجود دارد. معماری کاخ و عتیقه‌های موجود در آن، کاخ را بسیار دیدنی کرده‌اند.

  • روستای گرسماسر | ییلاقی چشم‌نواز

یکی دیگر از نقاط دیدنی نزدیک به دالخانی روستای گرسماسر است. البته به این روستا گرسمه هم گفته می‌شود. گرسمه حالتی ییلاقی دارد. اگر دلتان برای روستایی خنک، با چشمه‌هایی رنگارنگ، دشت و چشم‌اندازی از کوه می‌تپد، برنامه رفتن به روستای گرسماسر را هم در ذهن داشته باشید. کوه سماموس، که بزرگ‌ترین کوه رامسر است، در نزدیکی این روستا قرار گرفته و کوه‌نوردان برای صعود به آن از روستای گرسماسر عبور می‌کنند. روستای جالب و نابی به نظر می‌رسد، نه؟

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

تقریباً در تمامی فصل‌ها امکان سرزدن به جنگل دالخانی وجود دارد. منتها بهار و تابستان معمولاً زیباترین شکل و حالت طبیعت را عرضه می‌کنند. تابستان‌های این جنگل گرم و آزاردهنده نیست. اگر هم مایلید که در پاییز و زمستان راهی دالخانی شوید، یادتان باشد تجهیزات مناسب با خود داشته باشید و اوضاع خودرویتان کاملاً روبه‌راه باشد. در غیر این صورت، امکان دارد که در برف و باران دچار حادثه شوید.

تصویری از درخت های جنگل دالخانی

بهار سبز، تابستان بازیگوش و امن، پاییز طلایی و زمستان مرواریدیِ جنگل دیدن دارند. تمام این فصل‌ها جذاب‌اند و چهره‌ای متفاوت از جنگل را مقابل چشم‌ها می‌گذارند. دیگر ترجیح و امکانات شما برای سفر است که باعث می‌شود از میان فصل‌ها، زمان مناسب برای گردشگری را انتخاب کنید.

باید دقت کنید فصل‌های سرد، با وجود متفاوت‌بودن و ارائه زیبایی خاص، می‌توانند سفرتان را به جنگل کمی سخت کنند. اگر اهل چنین سفرهایی در زمستان و پاییز نیستید، بهتر است که بهار و تابستان به جنگل دالخانی بروید.

در هر فصلی که راهی جنگل دالخانی می‌شوید، به داشتن تجهیزات و لباس‌های مناسب دقت زیادی کنید. حواستان باشد که خودرویتان اوضاع روبه‌راهی داشته باشد و با شما در مسیری که چندان هم صاف و ساده نیست، به‌خوبی همراهی کند.

مسیر دسترسی به جنگل دالخانی

برای رفتن جنگل دالخانی باید وارد جاده تنکابن شوید. با طی‌کردن ۷کیلومتر به سه‌راهی جنت رودبار برسید. به‌سمت این روستا حرکت کنید. با طی‌کردن ۲۳ کیلومتر به جنگل‌های دالخانی خواهید رسید.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:مازندران، ۳۰کیلومتری جنوب شرق رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار، جنگل دالخانی

ما در ره بال آسمان می‌خواهیم از زیبایی‌ها ایران برایتان بگوییم. وقتی به این زیبایی‌ها در نواحی مختلف فکر می‌کنیم، در شگفتی عجیبی فرو می‌رویم. مگر می‌شود کشوری انواع اقلیم‌های آب‌وهوایی را به زیباترین شکل خود در شهرها و روستاهایش داشته باشد؟! جنگل‌ دالخانی و دیدنی‌های رامسر را در اولویت سفرهایتان به استان‌های شمالی قرار بدهید. جنگل‌های سبز و باشکوه مازندران عطر و خاطره‌های شیرینشان را در مشام و ذهن برای همیشه ثبت می‌کنند. اصلاً برای همین است که می‌گویند خاطرات شمال محال است که از یاد بروند. قبول دارید؟ اگر تجربه سفری مشابه به جنگل‌های سبز شمالی را داشته‌اید، حتماً برایمان از آن‌ها بگویید. منتظر هستیم.

این روستا در استان مازندران، در ۳۰کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار دارد.

تمام فصل‌های جنگل زیبا هستند؛ اما بهار و تابستان قطعاً برای عموم گردشگران خوشایندترند.

ییلاق جنت رودبار، چشمه‌های آب گرم، کاخ‌موزه رامسر، پارک جنگلی صفارود، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار، نمک‌آبرود و… .

انواع حشرات که بعضی از آنها خطرناک‌اند در جنگل دیده می‌شوند. خرس و شغال هم در این جنگل وجود دارد.

چادرزدن در این جنگل پیشنهاد نمی‌شود. بهتر است که در روستاهای اطراف یا تنکابن و رامسر ویلا یا اتاق اجاره کنید.

در مسیر رسیدن به جنگل دالخانی، می‌توانید سری به رستوران‌ها بزنید و ماهی‌کباب نوش‌جان کنید. فروشگاه‌هایی برای خرید اغذیه هم وجود دارد. بومی‌ها هم محصولاتی نظیر عسل و ماهی می‌فروشند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.