سوغات بندرعباس | بهترین یادگاری‌های جنوب برای شما

0

اسم بندرعباس که بیاید، به یاد صدای امواج دریا، ساحل و صدف‌ها، آفتاب گرم و دل‌پذیرش می‌افتیم. جنوب ایران، از نخلستان‌های تماشایی تا عطر و طعم غذاهایش، همه دوست‌داشتنی است. جنوب همان جایی است که همه، مردمش را به خون‌گرم‌بودن می‌شناسند. انگار در هرکدام از آن‌ها، آفتابی گرم وجود دارد. نمی‌شود به این نقطه از ایران رفت و دست خالی برگشت. سوغات بندرعباس آن‌قدر جذاب است که همه برای خریدنشان مشتاق هستند. بسیاری از گردشگرها به قصد خرید به جنوب کشور می‌روند. به همین خاطر همیشه بازارهایش شلوغ است و حس‌وحال خوبی دارد. خوب است قبل از سفر نگاهی به راهنمای سفر بندرعباس بیندازید و معروف‌ترین سوغاتی‌های بندرعباس را بشناسید، سپس با خرید بلیط هواپیما بندرعباس خودتان را به این شهر دوست‌داشتنی برسانید و سفری هیجان‌انگیز را شروع کنید.

سوغات خوراکی بندرعباس

اگر در سفرهایتان برای تجربه طعم‌های جدید مشتاق هستید، سری به بازار محلی و رستوران‌های محلی بزنید. در بازارهای جنوب می‌توانید سوغات بندرعباس را با قیمتی مناسب‌تر بخرید. با امتحان‌کردن این طعم‌ها سفر برایتان لذت‌بخش‌تر می‌شود.

  • میوه گوآوا یا زیتون محلی | خوشمزه‌ترین سوغات بندرعباس

بندرعباس به‌خاطر نزدیکی به اقیانوس، آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد و میوه‌های خاصی در این منطقه رشد می‌کنند. یکی از این میوه‌ها، گوآوا است. گوآوا درختی است که در نواحی استوایی رشد می‌کند و میوه می‌دهد. این میوه یکی از میوه‌های صادراتی است که چند سال پیش نهالش را به ایران آوردند. کشاورزها توانستند این میوه را در آب‌وهوای جنوب پرورش بدهند. شاید در دیگر استان‌های ایران ‌همچین میوه‌ای را نبینید؛ البته چند سالی است که درخت گوآوا در شمال کشور هم ثمره می‌دهد. این میوه را از جنوب به دیگر شهرهای ایران می‌فرستند. میوه گوآوا از خوشمزه‌ترین سوغات این منطقه است. جنوبی‌ها به آن زیتون محلی هم می‌گویند. درخت گوآوا در نیمه‌های زمستان گل می‌دهد و می‌توانید در بهار میوه‌‌هایش را ببینید. میوه گوآوا سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است. طعمی ترش‌وشیرین دارد. پوسته بیرونی‌اش سبز یا زرد است؛ اما بخش درونی‌اش صورتی است. خوب است از این میوه کمیاب برای خانواده یا دوستانتان سوغاتی بخرید.

  • خرما | شیرین‌‌ترین سوغات بندرعباس

همه، جنوب را به نخل‌های زیبا و خرمای اعلایش می‌شناسند. محال است به جنوب بروید و کنار چای و هر وعده غذا ظرفی از خرمای تازه نبینید. به خاطر آب‌وهوای گرم و مرطوب جنوب، این میوه به‌خوبی در این منطقه رشد می‌کند. بندرعباس از تولیدکنندگان اصلی خرما در ایران است. در بسیاری از شهرهای این استان مثل رودآب، حاجی آباد و میناب نخلستان‌های وسیعی از خرما را پرورش می‌دهند. مقدار زیادی از این خرماها را به خارج از کشور صادر می‌کنند. خرماهای بندرعباس تنوع زیادی دارند. انواع مختلفش مثل مضافتی، مرادسنگ، خنیزی، کریته و پیارم موجود است. پیارم از معروف‌ترین خرمایی است که اغلب آن را صادر می‌کنند.

خرما و فرآورده‌هایش مثل چیپس خرما، سرکه خرما و شیره خرما از مهم‌ترین سوغات بندرعباس است. خیلی از جنوبی‌ها از راه فروش و صادرات خرما، روزی حلالی در می‌آورند و زندگی خود را می‌چرخانند. این محصول برای جنوبی‌ها آن‌قدر ارزشمند است که هر سال جشنواره‌های مختلفی در این زمینه برگزار می‌کنند. خرما برکت سُفره‌های جنوب است و در هر جا با این میوه شیرین از شما میزبانی می‌کنند.

  • مرکبات | بهترین سوغات بندرعباس

همه شمال را به مرکباتش می‌شناسند؛ اما مرکبات بندرعباس هم خوردن دارد. مرکبات از دیگر سوغاتی‌های این شهر است. در این شهر انواع درخت‌های مرکبات مثل پرتقال، لیموشیرین، گریپ فروت و لیموترش را پرورش می‌دهند. جنوبی‌ها بخشی از این محصول‌ها را به دیگر شهرهای ایران می‌فرستند. اگر در پاییز قصد سفر به جنوب را دارید، با خرید بلیط قطار بندرعباس خودتان را به آنجا برسانید. در این فصل، مرکبات را هم می‌چینند و برای فروش می‌گذارند. اگر به بازار محلی شهر سری بزنید، انواع مختلفش را می‌بینید. قیمت‌ها هم در این بازار مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌ترند.

  • ماهی و میگو | معروف‌ترین سوغات بندرعباس

جنوب است و غذاهای دریایی‌اش! خوب می‌دانید که ماهی و میگو از اصلی‌ترین غذاهای جنوب ایران است. بیشتر جنوبی‌ها به ماهیگیری مشغول هستند. بی‌تردید می‌توانید خوشمزه‌ترین ماهی‌ها و میگوها را در جنوب ایران بخورید. برای خرید سوغات جنوب سری به بازار ماهی‌فروش‌ها بزنید. این بازار از جاذبه‌های گردشگری در بندرعباس است. در بازار ماهی‌فروش‌های بندرعباس هر نوع ماهی‌ که بخواهید، پیدا می‌شود. از ماهی حلوا تا ساردین، سرخو، قباد، شیر و انواع میگوها را دارند. بد نیست سری به رستوران های بندرعباس شهر بزنید و غذاهای مختلف دریایی را امتحان کنید. یادتان باشد برای خرید ماهی، روز آخر سفر را انتخاب کنید تا سالم و تازه بمانند؛ البته فراموش نکنید که بردن این اقلام به داخل هواپیما ممنوع است؛ پس حتماً قبلش با مسئولان پرواز هماهنگ کنید تا بارتان را به‌صورت ویژه بسته‌بندی کنند.

صنایع دستی بندرعباس

جنوبی‌ها در ساخت صنایع‌دستی بااستعداد و ماهرند. صنایع‌دستی جنوب از جذاب‌ترین سوغات بندرعباس است. کافی است در بازارهای جنوب کمی گشت‌وگذار کنید تا زیباترین زیورآلات دست‌ساز را ببینید.

  • صنایع دریایی | زیباترین سوغات بندرعباس

از زیباترین سوغاتی‌های بندرعباس، صنایع دریایی‌اش است. در نزدیکی ساحل و در بازارهای محلی انواع مختلفی از دست‌سازه‌های صدفی را می‌فروشند. زن‌های هنرمند جنوب، هرکدام از این سازه‌ها را با ظرافت کنار هم می‌چینند. اگر به وسیله‌های تزئینی یا زیورآلات صدفی علاقه دارید، سری به این غرفه‌ها بزنید و سوغات بندرعباس را بخرید. یادتان باشد با خریدتان به کسب‌وکار محلی‌ها رونق می‌دهید. هدیه زیبایی هم از دریا و ساحل جنوب برایتان به یادگار می‌ماند.

  • بادله دوزی | زیباترین دست‌دوزهای جنوب

بی‌تردید در سفرتان به جنوب، دلتان می‌خواهد یک ‌بار لباس‌های رنگارنگ و زیبای محلی را بپوشید. طرح و نقش روی لباس‌ها آن‌قدر چشمگیر است که نمی‌شود از آن‌ها چشم برداشت. در پایین تمام شلوارها گلدوزی‌های جذابی وجود دارد که کار زن‌های جنوبی است. آن‌ها با دقت و ظرافت هر طرح را روی پارچه می‌دوزند که به آن بادله دوزی می‌گویند. زن‌های جنوبی برای بادله دوزی از نخ‌های ابریشم استفاده می‌کنند. به همین خاطر هر دست لباس ارزش بسیاری دارد. این لباس‌ها از بهترین سوغات بندرعباس هستند.

  • صنایع دستی حصیری | بهترین سوغات برای مادرها

صنایع‌دستی حصیری از سوغات زیبای‌ جنوب است. زن‌ها و مردهای جنوبی با شاخه و برگ نخل‌ها انواع مختلفی از سبدهای حصیری را می‌سازند. آن‌ها با صبر و حوصله هرکدام از شاخه‌ها را مثل تاروپود در هم می‌بافند. این صنایع‌دستی بهترین انتخاب برای سوغاتی و هدیه به دوستانتان است.

  • خوس دوزی | هنری ارزشمند در جنوب ایران

خوب می‌دانید که زن‌های جنوبی در سوزن‌دوزی بسیار مهارت دارند و کارهایشان کم‌نظیر است. خوس دوزی نوعی سوزن‌دوزی است. در این هنر جنوبی‌ها با نخ‌های پلاستیکی طرح‌ها را روی پارچه‌های مخمل و توری ریزبافت ایجاد می‌کنند. در این نوع از سوزن‌دوزی، بیشتر پارچه‌های سیاه، سفید، زرشکی و سبز را انتخاب می‌کنند و نخ‌ها هم طلایی یا نقره‌ای است. به همین خاطر طرح‌های‌ایجادشده روی لباس، درخشش خاصی دارند. لباس‌های خوس‌دوزی‌شده، از مجلل‌ترین و زیباترین سوغات بندرعباس هستند.

  • شک بافی | تماشایی‌ترین سوغات بندرعباس

از دیگر هنرهای دستی در بندرعباس، شک بافی است؛ البته شک‌بافی بیشتر در روستاهای بندرعباس رواج دارد. نخ‌هایی که در این این هنر به‌کار می‌برند از جنس پنبه است. زن‌های جنوبی تزیینات زیبایی روی سرآستین‌ها، یقه لباس‌ها، پایین دامن و شلوار و روی سجاده‌ها ایجاد می‌کنند. درست‌کردن هر کدام از لباس‌‌ها بسیار زمان می‌برد. به همین خاطر این لباس‌ها بسیار ارزشمند و گران‌قیمت هستند. خوب است برای تهیه سوغات از این لباس‌ها بخرید. این لباس‌ها اصالت و فرهنگ این منطقه را نشان می‌دهد.

  • گلابتون دوزی | ارزشمندترین سوغات بندرعباس

به لباس‌های جنوب که نگاه کنید، درخشش خیره‌کننده‌ای دارند و پرزرق‌وبرق هستند. گلابتون ‌دوزی یکی از هنرهای اصیل و قدیمی ایران است. این هنر نوعی از زردوزی است که در گذشته ایرانی‌ها با آن، طرح‌هایی را روی پارچه‌های ابریشم ایجاد می‌کردند. امروزه این هنر سنتی بیشتر در استان هرمزگان مثل شهرهای بندرعباس و میناب رواج دارد. لباس‌های گلابتون‌دوزی‌شده از چشمگیرترین سوغاتی‌های بندرعباس است. جنوبی‌ها با نخ‌های طلایی، روی حاشیه لبا‌س‌ها طرح و نقش جذابی را می‌دوزند. اگر مسیرتان به بندرعباس نزدیک است، با خرید بلیط اتوبوس بندرعباس می‌توانید به این شهر دوست‌داشتنی برسید. در بازارهایش گشتی بزنید و از سفر لذت ببرید.

  • چنته | هنر مخصوص مردم بندرعباس

شاید تا به حال اسمی از هنر چنته بافی نشنیده‌اید. چنته‌بافی از هنرهای دستی و اصیل جنوب، به‌ویژه بندرعباس است. زن‌های جنوبی روی دارهای زمینی چنته‌های کوچکی می‌بافند. می‌توانید در هر چنته‌طرح‌های شگفت‌انگیزی از شکل‌های هندسی را ببینید. بخش جذابش این است خانم‌های جنوبی تمام این طرح‌ها را خلاقانه و با ایده شخصی‌شان ایجاد می‌کنند. صدف‌ها و منگوله‌های رنگی هم بخش دیگری از تزیینات چنته‌ها هستند. می‌توانید از این سوغات برای اقوام و دوست‌هایتان هدیه ببرید و در تزیین خانه‌ها استفاده کنید. این صنایع‌دستی زیبا کاربرد زیادی هم در تزیین کپرها دارد.

بهترین مراکز خرید بندرعباس برای تهیه سوغات

خیلی از گردشگرها فقط به‌قصد خرید به بندرعباس می‌روند. این شهر به خاطر نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و گمرک‌ها، تجاری است. کالا هم قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر شهرهای ایران دارند. از بهترین مراکز خرید جنوب، بازار مرکزی، مرکز خرید زیتون، مجتمع ستاره جنوب، مرکز خرید سیتی سنتر بندرعباس است. مجتمع تجاری رویال یک و دو، نخل سنتر، مرکز خرید نیلی و نخل آسمان از دیگر بازارهای بندرعباس هستند. در این مراکز خرید، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را هم دارند. برندهای مختلفی در این مراکز مشغول کسب‌وکار هستند و می‌توانید به آن‌ها سری بزنید.

  • بازارهای سنتی بندرعباس | بازارهایی رنگارنگ در بافت قدیم بندرعباس

یادتان باشد از بازارهای محلی و سنتی شهر دیدن کنید. بیشتر کاسب‌ها در بازارهای سنتی، فروشنده‌های قدیمی هستند. قیمت‌هایشان منصفانه‌تر از هر جایی است و می‌توانید خرید مقرون‌به‌صرفه‌تری داشته باشید. بازار لاری‌ها و اوزی‌ها و بازار سنتی بندرعباس از بازارهای قدیمی شهر هستند. می‌توانید در این بازارها سوغات بندرعباس را تهیه کنید و از دیدن بافت قدیمی شهر لذت ببرید.

  • بازار ماهی فروشان | بهترین مرکز ماهی فروشی در بندرعباس

برای خرید تازه‌ترین ماهی‌ها و میگوها به بازار ماهی‌فروش‌های بندرعباس بروید. بازار ماهی‌فروش‌ها از جاهای دیدنی بندرعباس است. در این بازار انواع مختلفی از ماهی‌های جنوب را دارند. صیدشان تازه است و به‌خوبی هم برایتان بسته‌بندی می‌کنند؛ البته خرید از صیادهای محلی هم، خریدی ‌به‌صرفه است. هم شما سود می‌برید و هم به کسب‌وکار آن‌ها رونق می‌هید.

سفر به جنوب ایران، سفری دوست‌داشتنی و جذاب است. بد نیست در این سفر از سوغات بندرعباس دیدن کنید. امیدواریم در این سفر مجازی با ره بال آسمان، برای رفتن به جنوب مشتاق‌تر بشوید. اگر در سفرهای قبل گذرتان به بندرعباس افتاده است، تجربه‌هایتان خواندن دارد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

خرما، انواع ماهی و میگو، گوآوا.

صنایع‌دستی حصیری، گلابتون‌دوزی، چنته، خوس‌دوزی.

بازار مرکزی، مرکز خرید زیتون، مجتمع ستاره جنوب، مرکز خرید سیتی سنتر بندرعباس، مجتمع تجاری رویال یک و دو، نخل سنتر، مرکز خرید نیلی و نخل آسمان.

بازار سنتی بندرعباس، بازار اوزی‌ها، بازار لاری‌ها.

بازار ماهی‌فروش‌های بندرعباس.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.