شیراز گردی در نوروز | تجربه شهر بهارنارنج در آب‌وهوای خوش بهار

4

شیراز، شهر بهارنارنج، شهر شعر و شور و ادب، شهری که هر کسی را عاشق خود می‌کند. امروز قصد داریم درباره سفر به شیراز با شما عزیزان صحبت کنیم. البته باید در نظر داشته باشید که شیراز شهری بسیار بزرگ است. جاهای دیدنی شیراز نیز بی‌شمار هستند. از‌این‌رو باید چندین و چند روز در این شهر اقامت داشته باشید تا بتوانید از همه قسمت‌های آن دیدن کنید. شاید سفرهای نوروزی زمان کافی را در اختیار شما قرار ندهند تا به شکل تمام‌و‌کمال از شیراز دیدن کنید. بنابراین امروز قصد داریم تا نحوه شیراز گردی در نوروز را به شما نشان دهیم آن هم فقط در طی 5 روز! تا بعد از خرید بلیط هواپیما شیراز یا دیگر وسایل نقلیه و سفر به این شهر، آداب سفر به شهر عشق و عاشقی را تمام و کمال به جا آورید. با ما همراه باشید تا از هر لحظه حضور در شیراز لذت ببرید.

شیراز گردی در نوروز | شیراز را در 5 روز تجربه کنید

همان طور که اشاره کردیم، شیراز شهری بسیار بزرگ در استان فارس است. در عین حال در هر گوشه از این شهر زیبا، یک جاذبه گردشگری وجود دارد. بسیاری از افرادی که به شیراز سفر می‌کنند، از مسیر بازدید اطلاعی ندارند. به همین خاطر با وجود آنکه چندین جاذبه در نزدیکی آن‌ها وجود دارد؛ به آن سر شهر می‌روند. به این ترتیب مدت زمان بسیاری را در تردد خواهند بود. امروز قصد داریم تا شما را با تجربه شیراز گردی در ۵روز آشنا کنیم. به این ترتیب حین شیراز گردی در نوروز، از این بابت اطمینان دارید که در کمترین زمان ممکن، از اغلب جاهای دیدنی شیراز بازدید کرده‌اید.

روز اول شیراز گردی در نوروز

نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا، شیراز را به تخت جمشید می‌شناسند. با وجود آنکه تخت جمشید و پارسه در داخل شیراز قرار ندارند؛ اما بهتر است سفر خود را با بازدید از این دو بخش آغاز کنید.

  • تخت جمشید

تخت جمشید بی‌تردید زیباترین نمونه باقی‌‌مانده از دوران اوج امپراتوری ایران است. حتی با تماشای خرابه‌های تخت جمشید، می‌توانید به ملیت خود افتخار کنید. البته برخی افسوس می‌خورند که چرا در چنین بازه ناب تاریخی به دنیا نیامده‌اند. تخت جمشید مجموعاً 125هزار متر مربع وسعت دارد. حکومت هخامنشیان، در ابتدا از پاسارگاد آغاز شد. پاسارگاد اولین پایتخت ایران بود. پس از آن در زمان پادشاهی داریوش بزرگ، پایتخت ایران به تخت جمشید انتقال یافت. تخت جمشید فقط یک پایتخت معمولی نبود، بلکه ساختمان اصلی سازمان ملل و بخش‌های بسیار مهم جهانی را در خود جای می‌داد. شاید امروز آثار بسیاری از آن دوران باقی نمانده باشد؛ اما بازدید از تخت جمشید برای آنکه هر ایرانی با اصالت خود آشنا شود، لازم است.

هزینه ورودی محوطه۵۰۰۰ تومان
هزینه ورودی موزه۵۰۰۰ تومان
ساعت بازدیدنیمه اول سال: از 8:30 صبح تا ۷:۳۰ عصر
نیمه دوم سال: از ۸ صبح تا ۶:۳۰ عصر
روزهای تعطیل۱۴ خرداد، شهادت امام صادق، تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت امام علی، رحلت پیامبر
شماره تماس07143341556
آدرساستان فارس، شهرستان مرودشت، مجموعه تخت جمشید
  • پاسارگاد

نمایی از پاسارگاد

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، در ابتدا پاسارگاد پایتخت ایران بود. تقریباً می‌توان حکومت هخامنشیان را بزرگ‌ترین و مقتدرترین حکومت ایرانی دانست. آرامگاه کوروش کبیر، که برخی وی را پیامبر می‌دانند، در شهر پاسارگاد قرار دارد. در مجموعه پاسارگاد می‌توانید از کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، آب‌نماهای باغ شاهی، مسجد پاسارگاد، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس، ساختارهای دفاعی تل تخت، آرامگاه کمبوجیه و نهایتاً مهم‌تر از همه، آرامگاه کوروش کبیر دیدن کنید. متأسفانه این مجموعه آسیب بسیاری دیده است؛ اما هنوز هم ظاهری زیبا دارد. با تماشای پاسارگاد، قطعاً تعجب می‌کنید که چطور چنین سازه‌ای در ۲هزار و ۵۰۰ سال پیش، بنا شده است. همچنین باید خاطر نشان کنیم که کوروش کبیر تقریباً بر ساخت‌و‌ساز تمامی بخش‌های پاسارگاد نظارت مستقیم داشته است.

هزینه بازدید3هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۵:۳۰ عصر
آدرس30‌کیلومتری شیراز، پاسارگاد

ویدیویی جذاب از شیرازگردی

روز دوم شیراز گردی در نوروز

پاسارگاد و تخت جمشید، در خارج بافت شهری شیراز قرار داشتند. حال که استراحت کردید، باید خودتان را برای روز دوم شیراز گردی در نوروز آماده کنید. روز دوم را از ابتدای خیابان لطفعلی‌خان زند آغاز خواهید کرد. همین طور که به‌سمت غرب حرکت می‌کنید، می‌توانید از جاذبه‌های مختلف دیدنی شیراز بازدید کنید.

  • نارنجستان قوام

نمایی از نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام اولین مکانی است که امروز از آن دیدن خواهید کرد. این باغ در دوران قاجار و حکومت ناصرالدین شاه بنا شد. علی محمد خان، ملقب به قوام‌الملک دوم، دستور ساخت این باغ را صادر کرد. نارنجستان قوام ۳هزار و ۵۰۰ مترمربع وسعت دارد. در دل این باغ زیبا، عمارتی دیدنی و باابهت قرار دارد که زیربنای آن به حدود 940 مترمربع می‌رسد.

بد نیست بدانید که در ساخت و طراحی این باغ، از اصول باغ ایرانی پاسارگاد استفاده شده است. با کمی ریزبینی، می‌توانید شاهد المان‌های باغ شاهی پاسارگاد در آن باشید. این باغ بسیار دل‌باز و تماشایی است. روبه‌روی در ورودی، در انتهای مسیری که جوی آب و فواره جریان دارد، عمارتی شاهانه به چشم می‌خورد. این عمارت دارای بخش‌های مختلفی است. به‌عنوان تزئینات، از انواع نقش‌پردازی، شیشه‌کاری، آینه‌کاری، منبت‌کاری و مقرنس‌های ایرانی در آن استفاده شده است. عمارت نارنجستان قوام را می‌توان یک نمونه عالی از معماری ایرانی دانست.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت دسترسیهمه روزه از ساعت 8 صبح تا ۸ شب
آدرسشیراز، خیابان لطفعلی خان زند
  • خانه تاریخی زینت الملوک

نمایی از خانه تاریخی زینت الملوک

خانه زینت‌الملوک، یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. بعد اتمام بازدید از نارنجستان قوام، به‌سوی خانه زینت‌الملوک رهسپار خواهیم شد. این خانه زیبا در دوران قاجار و به دست علی محمد‌خان قوام‌الملک دوم ساخته شده است. بر اساس اسناد تاریخی، قوام‌الملک دوم ساخت این خانه را در سال 1290 آغاز کرد و در سال 1302، پس از 12 سال، مراحل ساخت آن به پایان رسید. این خانه در باغی زیبا قرار دارد.

نمایی از پنجره های رنگی خانه تاریخی زینت الملوک

ساختمان اصلی خانه زینت‌الملوک، بر اساس معماری اصیل ایرانی ساخته شده است. رو‌به‌روی ایوان اصلی، حوضی بزرگ و فیروزه‌ای به چشم می‌خورد. ساختمان از سمت راست و چپ دو ورودی دارد. در ساخت این عمارت، از اصل تقارن به‌خوبی استفاده شده است. در سردر اصلی، نقش شیر و خورشید به چشم می‌خورد. ایوان اصلی تماماً چوبی و دارای پنجره‌های رنگی است. با دیدن خانه زینت‌الملوک، تصویر آن تا آخر عمر در ذهن شما باقی خواهد ماند.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح الی 7 عصر
آدرسشیراز، خیابان لطفعلی خان زند
  • مسجد نصیرالملک

نمایی از مسجد نصیرالملک

ایستگاه سوم، مسجد نصیرالملک است. مسجد نصیرالملک، پس از مسجد وکیل، معروف‌ترین مسجد شیراز به شمار می‌آید. این مسجد در سال 1255، به دستور نصیرالملک ساخته شد. او یکی از اعیان‌های شیراز به حساب می‌آمد. ساخت مسجد نصیرالملک، حدود 12 سال به طول انجامید و نهایتاً در سال 1267 به اتمام رسید. این مسجد دارای صحنی بزرگ و زیباست. وجود شیشه‌های رنگی در شبستان اصلی مسجد، نمایی خاص به آن بخشیده‌ است. با بازدید از این مسجد، مات‌و‌مبهوت هنر معماری آن خواهید شد. این مسجد، بارها و بارها بازسازی شده است. خوشبختانه گروهی از مهندسان متخصص آثار تاریخی، بازسازی این مسجد را انجام داده‌اند. به همین خاطر کوچک‌ترین جزئیات در آن رعایت شده است.

هزینه بازدید3هزار تومان
ساعت بازدید7:30 صبح تا ۷ عصر
آدرسشیراز، خیابان لطفعلی خان زند
  • مسجد جامع عتیق

نمایی از مسجد جامع عتیق

حال که با مسجد نصیرالملک آشنا شدید، بهتر است سری به مسجد جامع عتیق نیز بزنیم. این مسجد قدیمی‌ترین مسجد در تمام شیراز است. بر اساس اسناد تاریخی، اولین بخش‌های مسجد، در سال 281 هجری قمری بنا شده است. این یعنی قدمت آن به دوران حکومت عمرولیث صفاری باز می‌گردد. اطلاعات بعدی از این مسجد، به سال 752 باز می‌گردد. در این سال، شاه اسحق اینجو، ساختمان میانی مسجد را بنا کرد. این بخش را به نام «دارالمصحف» می‌شناسند. مسجد عتیق شیراز ظاهری بسیار عجیب دارد. هر بخش مسجد در دورانی خاص ساخته شده است. به همین خاطر در هر بخش آن می‌توانید شاهد نوعی خاص از هنر معماری باشید. همین مسئله این مسجد را به یکی از زیباترین بخش‌های شیراز گردی در نوروز شما تبدیل خواهد کرد. ساختمان میانی مسجد، ظاهری شبیه به مساجد استانبول دارد. پس هر بخش مسجد را با دقت مشاهده کنید.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۷ عصر
آدرسشیراز، خیابان لطفعلی خان زند
  • آرامگاه شاهچراغ شیراز

میر سید احمد، نام یکی از فرزندان امام موسی کاظم و برادر امام رضا است. او را در تاریخ با نام شاهچراغ می‌شناسند. آرامگاه شاهچراغ یکی از باصفاترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. حین شیراز گردی در نوروز بهتر است در آخرین ایستگاه، سری به آرامگاه شاهچراغ بزنید. این آرامگاه در انتهای مسیر ما قرار دارد. به همین خاطر اگر از ابتدای صبح بازدید خود را آغاز کرده باشید، هنگام غروب به شاهچراغ خواهید رسید. شب‌های شاهچراغ بسیار باصفا و دوست‌داشتنی است. مردم شیراز احترام بسیاری برای شاهچراغ قائل هستند. اگر از مردم سؤال کنید، بسیاری از او حاجت گرفته‌اند.

بد نیست بدانید که قدمت آرامگاه شاهچراغ، به قرن ششم هجری می‌رسد. متأسفانه آرامگاه شاهچراغ در اثر زلزله یک بار به‌صورت کامل تخریب شد. سپس این آرامگاه جدید را برای ایشان ساختند. آرامگاه شاهچراغ ترکیبی از سبک معماری ایرانی و اسلامی است. آرامگاه دو ورودی اصلی دارد و نمای رو‌به‌روی آن دارای ایوانی بزرگ است که با دو جفت ستون 4تایی ثابت نگه داشته می‌شوند. بازدید از این آرامگاه حین شیرازگردی در نوروز خالی از لطف نخواهد بود.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرسشیراز، خیابان لطفعلی خان زند

روز سوم شیراز گردی در نوروز

خب امروز روز سومی است که در شهر بهارنارنج حضور دارید. حال که کمی خستگی را از تن دور کرده‌اید، باید بازدید خود را از جایی که دیروز رها کردید، دوباره آغاز کنید. مسیر امروز ما از میدان شهدا و ابتدای خیابان زند آغاز می‌شود.

  • نمایشگاه تهران و شیراز قدیم

دقیقاً دور میدان شهدا شیراز، نمایشگاهی با نام «نمایشگاه شیراز و طهران قدیم» به چشم می‌خورد. این یک نمایشگاه دائمی است و همه روزه از ساعت 10 صبح تا ۱۱ شب از علاقه‌مندان پذیرایی می‌کند. این نمایشگاه همان طور که از نام آن مشخص است، مروری بر تاریخ گذشته تهران و شیراز می‌کند. از ساعت ۴ عصر به بعد، در این نمایشگاه گروه موسیقی زنده، انواع موسیقی سنتی را اجرا می‌کنند. این نمایشگاه فضایی زیبا و بی‌نظیر دارد. در هر بخش آن از المان‌های تاریخی و نوستالژی استفاده کرده‌اند. دیوارها کاهگلی هستند و روی هر دیوار، چندین عکس قدیمی به چشم می‌خورد؛ بنابراین اگر از مقاله ۱۰ پرواز داخلی برای سفرهای بهاری تهرانی ها، سفر به شیراز را برای نوروز انتخاب کردید، بازدید از نمایشگاه تهران و شیراز قدیم را حین شیراز گردی در نوروز را از دست ندهید.

هزینه بازدید10هزار تومان
ساعت بازدید10 صبح تا ۱۱ شب
آدرسشیراز، میدان شهدا
  • ارگ کریم خانی

تصویری از ارگ کریم‌خانی

ارگ کریم‌خانی را بی‌تردید باید یکی از مهم‌ترین بخش‌های شیراز گردی در نوروز دانست. ارگ کریم‌خانی در حقیقت مقر اصلی حکومت و زندگی کریم‌خان زند و خاندان سلطنتی بود. این ارگ ظاهری بسیار زیبا دارد و هنوز هم استوار و پابرجا باقی مانده است. ارگ کریم‌خان دارای دیوارهای قطور و چهار ستون بزرگ در چهار طرف خود است. شیراز در دوران زندیه، پایتخت ایران بود.

این ارگ نیز مقر اصلی حکومت ایران به حساب می‌آمد که در طول تاریخ فتح نشد؛ اما آسیب بسیاری دید. در دوران قاجار بسیاری از شاهزادگان قجری، بر طبق سلیقه خود، آن را تغییر دادند. در اثر این تغییرات، آسیب بسیاری به این ارگ زیبا وارد شد. متأسفانه در دوران پهلوی نیز از آن به‌عنوان مقر شهربانی شیراز و زندان استفاده کردند. سال‌ها مرمت و بازسازی فراوان، آن را به ظاهری که امروز شاهد آن هستید در آورده است.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۹ شب
آدرسشیراز، خیابان زند
  • بازار وکیل

بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل و ارگ کریمخانی جزء مهم‌ترین آثار تاریخی شیراز به حساب می‌آیند. کریم‌خان زند در مدت حکومت خود، دستور ساخت این چند بنا را به‌صورت مستقیم صادر کرد. بازار وکیل هنوز هم یکی از مهم‌ترین بازارهای شیراز به حساب می‌آید. بازار وکیل ظاهری بسیار زیبا دارد. زمانی که وارد آن می‌شوید، احساس می‌کنید که در تاریخ قدم بر می‌دارید. در این بازار، تمامی حجره‌ها ظاهر سنتی خود را حفظ کرده‌اند. اصلاً خبری از زرق و برق مغازه‌های امروزی در این بازار نیست. زمانی که وارد بازار وکیل شدید، بهتر است سر خود را بالا بگیرید و از نقوش خاص آن لذت ببرید. مسیر این بازار، نهایتاً به مسجد وکیل، یکی از مهم‌ترین مساجد شیراز ختم می‌شود.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید8 صبح تا ۹ شب
آدرسشیراز، خیابان زند
  • مسجد وکیل

نمایی از مسجد وکیل

مسجد وکیل نیز به دستور مستقیم کریم‌خان زند ساخته شده است. این مسجد ظاهری بسیار زیبا دارد و در انتهای بازار وکیل واقع شده است. مسجد وکیل در کنار مسجد نصیر‌الملک، مهم‌ترین مساجد در استان فارس به حساب می‌آیند. این مسجد ساختاری بسیار زیبا، معماری هنرمندانه و شبستانی بسیار بزرگ دارد. در ساخت ستون‌های شبستان، از سنگ‌های یکپارچه استفاده شده است. همه ستون‌ها ظاهری یکسان دارند. در فضای شبستان، منبری سنگی با 14 پله به چشم می‌خورد. این منبر نیز تماماً از سنگ مرمر به‌صورت یکپارچه و یک‌تکه ساخته شده است. بد نیست بدانید برای ساخت این مسجد، سنگ‌ها را از مراغه به شیراز آورده‌اند. در هر یک از طاق‌های مسجد، می‌توانید شاهد انواع مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه ایرانی باشید. در ساخت این مسجد از تلفیق سبک معماری ایرانی و اسلامی استفاده شده است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید8 صبح تا ۹ شب
آدرسشیراز، خیابان زند، انتهای مسجد وکیل
  • حمام وکیل

حمام وکیل شیراز

کریم‌خان‌زند دستور داد تا در نزدیکی مسجد وکیل، حمامی بزرگ بنا کنند. دلیل آن هم این بود که مراجعان مسجد پیش از ورود، کاملاً طاهر و پاک باشند. حمام‌ها در گذشته کاربردی بیش از یک حمام ساده داشتند. مردم حمام‌ها را به‌عنوان یک مرکز تجمع نیز می‌شناختند. یک حمام‌کردن ساده، ممکن بود ساعت‌ها به طول بینجامد. در بخشی از حمام، قلیان سرو می‌شد. به همین سبب، ظاهر حمام اهمیت بسیاری داشت. از آنجا که حمام وکیل به دستور مستقیم کریم‌خان زند ساخته شده است، ظاهری سلطنتی و زیبا دارد. امروزه این حمام را به یک موزه مردم‌شناسی تبدیل کرده‌اند. در این حمام می‌توانید از روش‌های سنتی برای حمام‌کردن دیدن کنید. بازدید از این حمام می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر حین شیراز گردی در نوروز باشد.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۷ عصر
آدرسشیراز، خیابان زند
  • عمارت شاپوری

نمایی از عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری یکی از مجلل‌ترین عمارت‌ها در تمام شیراز به حساب می‌آید. ظاهر این عمارت به‌حدی زیبا و شاهانه است که با دیدن آن نفستان در سینه حبس خواهد شد. ساخت این عمارت به دوران پهلوی باز می‌گردد. عمارت شاپوری شیراز کمی آن‌طرف‌تر از میدان شهدا واقع شده است. این عمارت در بین سال‌های 1310 تا 1315 به دست یکی از بزرگ‌ترین معماران ایران بنا شد.

لازم به ذکر است این عمارت به خاندان سلطنتی تعلق نداشت؛ بلکه عبدالصاحب شاپوری، یکی از تاجران معروف شیرازی دستور ساخت این خانه را صادر کرده بود. حتی تا دهه 70 شمسی نیز این عمارت در تملک این خاندان قرار داشت. متأسفانه پس از آن، این عمارت سال‌ها خالی از سکنه باقی ماند. نهایتاً در سال 1378، سازمان میراث فرهنگی استان فارس، این خانه را از وارثان حقیقی خریداری کرد. عمارت شاپوری در زمینی به مساحت حدودی 4هزار مترمربع قرار دارد. عمارت دارای 840 متر زیربنا است و 2 طبقه دارد. بازدید از این عمارت بی‌تردید یکی از زیباترین لحظات شیراز گردی در نوروز شما را رقم خواهد زد.

هزینه بازدید2هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۱۲ شب
آدرسشیراز، بلوار کریم‌خان زند، خیابان انوری

روز چهارم شیراز گردی در نوروز

خب تا به اینجای کار، قطعاً مات‌ومبهوت زیبایی ارگ کریم‌خانی یا عمارت شاپوری هستید. شاید از خودتان می‌پرسید که امروز قرار است چطور شگفت‌زده شوید؟ پس با ما همراه باشید.

  • باغ عفیف آباد

نمایی از باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا همان باغ گلشن یکی دیگر از زیبایی‌های شهر بهارنارنج است. این باغ در غرب شیراز و جنوب قصرالدشت واقع شده است. میرزا علی محمدخان قوام‌الملک دوم، این باغ را در سال 1284 بنا کرد. میرزا علی محمد‌خان، یکی از معروف‌ترین افراد شیراز بود. او املاک بسیاری در شیراز داشت. در حقیقت بخش بزرگی از جاهای دیدنی شیراز، به دست وی بنا شده‌اند. این باغ بر اساس المان‌های باغ شاهی پاسارگاد بنا شده است و ظاهری بسیار زیبا دارد. باغ عفیف آباد یا همان باغ گلشن بسیار باصفا و دل‌باز است. هنگام نوروز، بوی بهارنارنج در این باغ شما را مدهوش خواهد کرد. در بخش میانی باغ، عمارتی آجری، ساده و در عین حال با عظمت به چشم می‌خورد. موزه نظامی شیراز، در همین ساختمان واقع شده است.

هزینه ورودی5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۵ عصر
آدرسشیراز، انتهای خیابان عفیف آباد
  • موزه نظامی شیراز

نمایی از موزه نظامی شیراز

باغ عفیف آباد شیراز، دست‌به‌دست بین ورثه واقعی قوام‌الملک منتقل شد. نهایتاً در دوران پهلوی، آخرین وارث، آن را به‌عنوان پیشکش، به فرح دیبا هدیه داد. فرح نیز آن را در یک مزایده، به ارتش ایران واگذار کرد. در حال حاضر عمارت اصلی باغ عفیف آباد به موزه نظامی شیراز تعلق دارد.

در این موزه می‌توانید از انواع سلاح سرد و گرم قدیمی و باستانی دیدن کنید. در این موزه از آثاری تاریخی نگهداری می‌شود. به‌عنوان مثال می‌توانید از تفنگ‌های متعلق به فتحعلی شاه قاجار، مظفرالدین شاه، میرزاکوچک‌خان جنگلی، رضاخان، محمدرضا پهلوی، توپ فتحعلی شاه قاجار و ارابه حمل جنازه رضا شاه دیدن کنید. عمارت اصلی ظاهری بسیار زیبا دارد و شما با تماشای این آثار سرگرم خواهید شد.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۵ عصر
آدرسشیراز، انتهای خیابان عفیف آباد
  • باغ ارم

نمایی از باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز را می‌توان یکی از نماد‌های اصلی این شهر دانست. در حقیقت سفر شما به شیراز بدون بازدید از باغ ارم، ثمر نخواهد داشت. این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد. جالب است بدانید از تاریخ دقیق ساخت باغ ارم اطلاعاتی در دست نیست. بسیاری از محققان قدمت آن را به دوران سلجوقیان نسبت می‌دهند.

نمایی از عمارت اصلی باغ ارم شیراز

این باغ در هر دوره تاریخی، ارزش بسیاری داشته است. حتی کریم‌خان زند نیز در دوران حکومت خود، دستور مرمت و بازسازی آن را صادر کرد. در دوران مختلف، هر پادشاه دستور ساخت بنایی خاص را در این باغ می‌داد. به همین ترتیب، چندین و چند کوشک مختلف در این باغ به وجود آمد. مهم‌ترین بنای این باغ، عمارت اصلی آن است. این عمارت سه طبقه دارد و یکی از زیباترین نمونه‌‌های معماری ایرانی به حساب می‌آید. بازدید از این باغ در فصل بهار و مخصوصاً ایام عید نوروز توصیه می‌شود. پس حتماً آن را در برنامه شیراز گردی در نوروز قرار دهید.

هزینه ورودی برای ایرانی ها5هزار تومان
هزینه ورودی برای خارجی ها50هزار تومان
ساعت بازدیداز 8 صبح تا 8 شب
شماره تماس
07142272538
آدرساستان فارس، شهر شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز
  • بابا کوهی

حال که در بخش شمالی شیراز قرار دارید، بهتر است سری به آرامگاه باباکوهی نیز بزنید. در این آرامگاه، پیکر شیخ ابوعبدالله شیرازی به خاک سپرده شده است. او یکی از علمای مهم زمان خود بود و در سال 442 هجری قمری درگذشت. مردم منطقه احترام بسیاری برای او قائل بودند. از‌این‌رو چنین آرامگاهی را به یادبود وی بنا کردند. این آرامگاه در دل دامنه رشته کوه‌های شمالی شیراز واقع شده است. زمانی که خودتان را به این منطقه برسانید، می‌توانید شاهد چشم‌اندازی خیره‌کننده از شیراز باشید. بر فراز منطقه‌ای که آرامگاه بابا کوهی قرار دارد، می‌توانید شاهد منظره‌ای منحصربه‌فرد از دروازه قرآن نیز باشید. قدمت این آرامگاه به دوران آل بویه می‌رسد. برای دسترسی به این آرامگاه، باید حدود 2‌کیلومتر مسیری با شیب تند را پشت سر بگذارید. پس در صورتی که آمادگی جسمانی کافی ندارید، بهتر است روز چهارم را با بازدید از باغ ارم به پایان برسانید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسشیراز، بلوار جمهوری اسلامی، جاده بابا کوهی

روز پنجم شیراز گردی در نوروز

روز پنجم آخرین روزی است که مهمان شهر بهارنارنج هستید. روز اول و روز آخر سفر، مهم‌ترین روزها هستند. در ابتدا به دیدار کوروش کبیر رفتید و حالا باید با ملاقات حافظ و سعدی از این شهر خداحافظی کنید. روز پنجم یکی از روزهای خاطره‌انگیز حین شیراز گردی در نوروز برای شما خواهد بود. پس آماده بازدید از زیباترین جاهای دیدنی این شهر باشید.

  • حافظیه

نمایی از حافظیه شیراز

حافظ یکی از مهم‌ترین شعرا و غزل‌سرایان ایرانی است. همه ما در شب یلدا او را به شاخه نباتش قسم می‌دهیم و از سرنوشت خود می‌پرسیم. حافظ در بین مردم ایران، شهرت و محبوبیت بسیاری دارد. آرامگاه حافظ در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه حافظ یا همان حافظیه را می‌توان یکی از زیباترین آرامگاه‌ها در تمام ایران دانست.

حافظ علاوه بر یک شاعر، عارفی برجسته نیز بود. به همین خاطر حتی در آرامگاه وی نیز می‌توانید شاهد چندین و چند نماد مختلف باشید. جالب است بدانید با وجود آنکه این آرامگاه در خیابانی شلوغ قرار دارد، از بیرون نمی‌توانید ساختمان اصلی آرامگاه حافظ را ببینید. آرامگاه حافظ نمادی از دنیای پس از مرگ است. تاریخی پرفرازونشیب بر آرامگاه حافظ گذشته است که در مقاله حافظیه می‌توانید اطلاعات کاملی درباره آن کسب کنید.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید6 ماه اول سال از ساعت 8:30 تا 23:30 | 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا ۱۰:۳ شب
شماره تماس07132284552
آدرسشیراز، حدفاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات
  • موزه هفت تن

نمایی از موزه هفت تن

موزه یا همان باغ موزه هفت تنان یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است. این مکان در شمالی‌ترین بخش شیراز و در نزدیکی آرامگاه حافظ واقع شده است. باغ هفت تنان یکی از قدیمی‌ترین اماکن شیراز به حساب می‌آید. قدمت آن به سده‌های پیش از حکومت زندیه باز می‌گردد. البته در دوران زندیه بود که دستور ساخت عمارت داخل آن را صادر کردند. شاید نام این باغ برای شما کمی عجیب باشد. در حقیقت داخل این باغ، هفت سنگ قبر بزرگ و بدون نام وجود دارد. بر اساس روایات تاریخی، این هفت سنگ قبر به هفت عارف بزرگ شیرازی تعلق دارد. به همین خاطر نام این باغ را باغ هفت تنان قرار دادند.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید8 صبح تا ۹ شب
آدرسشیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ
  • سعدیه

نمایی از سعدیه

سعدی، یکی دیگر از شعرای مهم ایرانی که ما او را به مجموعه اشعار گلستان و بوستان می‌شناسیم. حتی بسیاری او را به لقب شیخ می‌شناسند و به مکتب وی اعتقاد دارند. آرامگاه سعدی نیز تاریخی پرفرازونشیب داشته است. روایات داستان‌های مختلف درباره این آرامگاه در چنین مقاله‌ای نمی‌گنجد. جالب است بدانید آرامگاه سعدی در مکانی واقع شده است که روزگاری خانقاه سعدی بود. او روزهای آخر عمر خود را در همین مکان می‌گذراند. گفتنی است سازه‌ای که امروز به‌عنوان آرامگاه سعدی، شاهد آن هستید، در دوران پهلوی اول و در سال 1330 بنا شده است. تا پیش از آن، سعدی چنین آرامگاه زیبایی نداشت. بازدید از سعدیه به همه مسافران نوروزی شیراز توصیه می‌شود.

هزینه بازدید5هزار تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۹:۳۰ شب
آدرسشیراز، بلوار بوستان
  • باغ دلگشا

نمایی از باغ دلگشا

باغ دلگشا در کنار باغ ارم و باغ جهان نما جزء مهم‌ترین باغ‌های ایرانی شیراز به حساب می‌آیند. باغ دلگشا فاصله بسیار کمی تا سعدیه دارد. به همین خاطر در روز پنجم، پس از سعدیه می‌توانید سری به باغ دلگشا بزنید. گفتنی است قدمت این باغ به دوران ساسانی باز می‌گردد. در فصل بهار، مست عطر درختان بهارنارنج این باغ خواهید شد. باغ دلگشا مجموعاً حدود 5.7‌هکتار وسعت دارد. به همین خاطر یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های شیراز محسوب می‌شود. در میان باغ، عمارتی دیدنی در سه طبقه به چشم می‌خورد. این عمارت یک تالار و 4 شاه‌نشین دارد. گفتنی است اولین عمارت کلاه فرنگی ایران نیز در این باغ بنا شده است.

هزینه بازدید1.500 تومان
ساعت بازدید8 صبح تا ۱۱ شب
آدرسشیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان
  • باغ جهان نما

نمایی از باغ جهان نما

در شهر شیراز چندین و چند باغ مختلف وجود دارد. باغ جهان نما نیز جزء سه باغ برتر شیراز به حساب می‌آید. کمتر کسی می‌تواند از نظر زیبایی، بین باغ جهان نما، ارم یا دلگشا تفاوتی قائل شود. این باغ در ضلع شرقی خیابان حافظ شیراز یا همان دروازه قرآن قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، از زمان حکومت آل اینجو و آل مظفر، این باغ به حیات خود ادامه می‌دهد. باغ جهان نما را می‌توان یک نمونه کامل از باغ‌های ایرانی دانست. تا دوران صفویه، این باغ بسیار پربار و زیبا بود. متأسفانه به‌خاطر مشکلات سیاسی آن دوران، باغ جهان نما آسیب بسیاری دید. در نهایت با روی‌کار‌آمدن سلطنت زندیه، این باغ جانی دوباره گرفت. کریم‌خان زند دستور مرمت و بازسازی این باغ را صادر و عمارتی در آن بنا کرد.

نمایی از درختان باغ جهان نما

در دوران قاجار از عمارت باغ جهان نما برای پذیرایی از مهمانان خارجی و حکومتی استفاده می‌شد. در این دوران نیز درختان بسیاری به باغ اضافه شد. در حال حاضر انواع درختان سرو، مرکبات و کاج در باغ جهان نما دیده می‌شود. در فصل بهار، مخصوصاً ابتدای نوروز، فضای باغ با عطر بهارنارنج پر می‌شود. بازدید از این باغ در روز آخر سفرتان می‌تواند بهترین خاطره از شیراز گردی در نوروز برای شما باشد.

هزینه ورودیورودیه ایرانی: 2000تومان
ورودیه خارجی:15000تومان
ساعات بازدیداز 7:30 صبح تا 8:30 شب
شماره تماس۰۷۱۳۲۲۷۵۸۷۵
آدرسفارس، شیراز، ضلع شرقی خیابان، حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه، باغ جهان نما.
  • آرامگاه خواجو کرمانی

نمایی از آرامگاه خواجو کرمانی

آرامگاه کمال‌الدین ابوالعطاء، معروف به خواجوی کرمانی، در شهر شیراز قرار دارد. او سال 689 در کرمان دیده به جهان گشود. خواجو کرمانی یکی از شاعران دوران مغول محسوب می‌شود. وی سال 752 در شهر شیراز دیده از جهان فرو بست. او یکی از اسطوره‌های ادبیات بود که کمتر شناخته شده است. مقبره خواجوی کرمانی دارای معماری خاص و منحصر‌به‌فردی است. در قسمت پایین و بالای آرامگاه او، دو ستون تعبیه شده است. در این آرامگاه می‌توانید از حجاری‌ها و مجسمه‌های سنگی زیبا نیز دیدن کنید.

آ

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید8 صبح تا ۹ شب
آدرسشیراز، ضلع غربی تنگ الله اکبر شیراز، رو‌به‌روی دروازه قرآن

  • دروازه قرآن

نمایی از دروازه قرآن

خب قصد داریم تا سفر شیرینمان به شیراز را با دروازه قرآن به پایان برسانیم. دروازه قرآن در شمال شرق این شهر قرار دارد. این دروازه، دروازه خروجی شیراز به‌سمت مرودشت محسوب می‌شد. قدمت این دروازه به دوران عضدالدوله دیلمی باز می‌گردد. او دستور داد تا بر روی این دروازه، قرآن قرار دهند تا مسافران در پناه خداوند سالم به مقصد برسند. در دوران زندیه، این دروازه به دستور کریم‌خان زند بازسازی شد. او دستور داد تا دو جلد قرآن در بالای اتاقک این دروازه قرار دهند. این قرآن‌ها با نام «قرآن هفده من» شهرت دارند.

امروزه این دو قرآن در موزه پاریس به نمایش گذاشته شده‌اند. متأسفانه در دوران پهلوی اول، دروازه قرآن قدیمی به دستور رضاخان تخریب شد. سپس در سال 1328، در محل قدیمی دروازه قرآن، دروازه‌ای دیگر با همین نام بنا کردند. این یعنی قدمت دروازه قرآنی که شاهد آن هستیم، به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. این دروازه از نظر ظاهری شباهت بسیاری به دروازه قبلی دارد؛ اما از آن بزرگ‌تر است.

سوغات شیراز

سفر و سوغاتی همواره دو یار جدانشدنی هستند؛ اما آیا می‌دانید سوغات شیراز چیست؟ در اینجا شما را با چند سوغات مهم شیراز آشنا می‌کنیم.

  • مسقطی شیراز؛
  • حلوا کاسه‌ای؛
  • کلوچه شیرازی؛
  • بادام سوخته؛
  • رنگینگ؛
  • یوخه؛
  • عرق نسترن؛
  • عرق بهارنارنج؛
  • عرق بیدمشک؛
  • گلاب؛
  • منبت‌کاری؛
  • میناکاری؛
  • خاتم‌کاری؛
  • قلم‌زنی؛
  • نقره‌کاری.

مراکز خرید شیراز

حالا که با سوغات شیراز آشنا شدید، بهترین مراکز خرید شیراز برای خرید سوغات را معرفی خواهیم کرد:

  • بازار وکیل شیراز؛
  • مجتمع تجاری خلیج‌فارس؛
  • بازار حاجی شیراز؛
  • مجتمع تجاری زیتون فارس؛
  • مجتمع تجاری هامون شیراز.

اقامت نوروزی در شیراز

برای اقامت نوروزی در شیراز باید حتماً پیش از سفر، رزرو نهایی هتل را انجام دهید. با وجود آنکه هتل‌های متعددی در شیراز حضور دارند؛ اما در عید نوروز جمعیت بسیاری عازم این شهر می‌شوند. از‌این‌رو برای آنکه دچار مشکل نشوید؛ حتماً باید هتل خود را رزرو کنید. به یاد داشته باشید که رزرو، باید رزرو نهایی باشد. این یعنی حتماً باید واریزی انجام دهید و برگه واچر برایتان صادر شود. در ادامه شما را با برخی از بهترین هتل‌های شیراز آشنا خواهیم کرد:

  • هتل بزرگ شیراز، 5 ستاره، شروع قیمت از شبی 395هزار تومان؛
  • هتل چمران شیراز، 5 ستاره، شروع قیمت از شبی 319هزار تومان؛
  • هتل هما شیراز، 5 ستاره، شروع قیمت از شبی 350هزار تومان؛
  • هتل زندیه شیراز، 5 ستاره، شروع قیمت از شبی 370هزار تومان.

قیمت تور شیراز در نوروز

قیمت تور شیراز در نوروز به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند. در این دوران، معمولاً بلیت شرکت‌های مسافربری افزایش قیمت خواهند داشت. همچنین برای اقامت نیز باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. به همین خاطر قیمت تور شیراز در نوروز افزایش پیدا می‌کند. البته تعداد روز سفر شما، نوع هتل و هوایی یا زمینی‌بودن سفر نیز بر قیمت تور تأثیرگذار خواهد بود. برای کاهش هزینه تور، بهتر است حداقل دو هفته پیش از عید، تور خود را رزرو کنید. البته در برخی مواقع شاید بتوانید تور لحظه آخری با قیمت مناسب پیدا کنید.

روش شیراز گردی در نوروز

شیراز با 240‌کیلومترمربع مساحت، جزء بزرگ‌ترین شهرهای جنوب ایران به حساب می‌آید. از‌این‌رو گشت‌وگذار در شیراز نیز می‌تواند یک چالش بزرگ حین شیراز گردی در نوروز باشد. در ادامه شما را با روش‌های مختلف شیراز گردی آشنا خواهیم کرد.

  • تور شیرازگردی ویژه نوروز

در ایام نوروز، انواع تور گردشگری برگزار می‌شود. البته این با تور هوایی شیراز یا تور زمینی شیراز تفاوت دارد. برخی آژانس‌های مسافرتی، بر روی تور لاکچری شیراز ، خدمات گشت شهری را ارائه می‌دهند؛ اما شما می‌توانید با مراجعه به برخی مؤسسات توریستی داخل شیراز یا حتی بخش مخصوص گشت شهری هتل‌ها، در تور شیراز گردی ویژه نوروز شرکت کنید. این تورها گروهی هستند و به همین دلیل خرید بلیط قطار شیراز یا بلیط اتوبوس شیراز در ایام نوروز به بیشترین حد خود می‌رسد. شما می‌توانید با حداقل هزینه، از تمام بخش‌های شیراز دیدن کنید. این روش بهترین و ارزان‌ترین روش بازدید از شیراز است. تور یک روزه اطراف شیراز نیز در برخی از مؤسسات برگزار می‌شود.

تجربه سفر همراه تور

سفر همراه تور، بهترین نوع سفر نوروزی محسوب می‌شود. زمانی که همراه تور سفر کنید، دیگر لازم نیست که نگران رزرو هتل یا بلیت شرکت‌های مسافربری باشید. همچنین در ایام نوروز، تور ترکیبی اصفهان گردی در نوروز و شیراز گردی در نوروز برگزار می‌شود. این تور جذابیت بسیاری دارد و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در نوروز خواهد بود.

  • با وسیله نقلیه شخصی

شیراز گردی با وسیله نقلیه شخصی

بسیاری از مسافران، سفرهای جاده‌ای را ترجیح می‌دهند. این دسته از عزیزان، همراه وسیله نقلیه شخصی خود سفر می‌کنند. آن‌ها می‌توانند برای گشت‌وگذار در شیراز، از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنند. البته به یاد داشته باشید در شهر شیراز نیز محدوده طرح ترافیک وجود دارد. شما باید درباره محدوده و زمان اجرای طرح ترافیک تحقیق کنید. لازم به ذکر است که این طرح برای تمام خودروها، چه پلاک شیراز و چه پلاک‌ شهرهای دیگر اعمال خواهد شد. به علاوه اینکه بسیاری از جاهای دیدنی شیراز، فاقد پارکینگ عمومی هستند. به همین خاطر قطعاً یافتن جای پارک برای خودروی شما بسیار دشوار خواهد بود.

  • با تاکسی

در شهر شیراز، انواع مختلف تاکسی وجود دارد. اولین نوع تاکسی، همان تاکسی خطی است. برای استفاده از این نوع تاکسی، شما باید به ایستگاه آن‌ها مراجعه کنید و از خطوط این تاکسی‌ها اطلاع داشته باشید. نوع دوم، تاکسی بی‌سیم است. شما با این نوع تاکسی تماس می‌گیرید. سپس سازمان تاکسی بی‌سیم، نزدیک‌ترین خودرو به موقعیت شما را برایتان ارسال می‌کند. نوع سوم، تاکسی اینترنتی است. خوشبختانه مدتی می‌شود که انواع تاکسی اینترنتی از جمله اسنپ در این شهر فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید با همان اپلیکیشن، در شیراز نیز تاکسی بگیرید. گزینه سوم، ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع تاکسی است.

  • با وسایل نقلیه عمومی

در شیراز علاوه بر اتوبوس، خطوط مترو نیز فعال هستند. تقریباً در نزدیکی تمام جاذبه‌های گردشگری مهم، یک ایستگاه مترو وجود دارد. با بررسی نقشه، می‌توانید نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به هر جاذبه را بیابید. سفر با مترو بسیار ارزان‌قیمت و سریع است.

بعد از شیراز به کدام شهر برویم؟

میدان امام اصفهان

چه در تور شیراز با قطار در نوروز شرکت کرده‌اید چه سفر جاده‌ای را ترجیح داده‌اید، می‌توانید پس از شیراز، به اصفهان بروید. تور ترکیبی اصفهان و شیراز جزء محبوب‌ترین انواع تور داخلی محسوب می‌شود. شیراز تا اصفهان حدود ۴۸۲ ‌کیلومتر فاصله دارد؛ پس حدود ۶ ساعت می‌توانید خودتان را به اصفهان برسانید. به این ترتیب 5 روز را نیز در اصفهان سپری خواهید کرد و به این ترتیب تمام مدت تعطیلات نوروز را در سفر بوده‌اید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان ، نظر شما درباره راهنمای سفر نوروزی به شیراز چیست؟ آیا شما با این برنامه شیراز گردی در نوروز موافق هستید؟ به نظر شما کدام قسمت‌ آن باید عوض شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

قیمت تور نوروزی شیراز به عوامل مختلفی بستگی دارد و ثابت نیست.

باغ ارم، جهان نما و دلگشا جزء بهترین باغ‌های شیراز هستند.

عمارت شاپوری، زیباترین خانه شیراز به حساب می‌آید.

شیراز تا اصفهان حدود 340‌کیلومتر فاصله دارد.

4 نظرات
  1. میثم می گوید

    چه مقاله خوبی بود، ممنون. مگه با برنامه‌ای که شما برای سفر چیدید، بتونیم تو پنج.. شش روز تمام جاهای دیدنی شیراز رو ببینیم. جالب بود. روی نقشه هم که نگاه می‌کردم جاذبه‌های هم‌مسیر رو برای بازدید در هر روز معرفی کرده بودید. خداقوت ?

    1. بانو تقیان می گوید

      میثم عزیز، بابت انرژی مثبتی که بهمون منتقل کردید، بسیار ازتون سپاسگزاریم.

      1. Mahan می گوید

        دمتون گرم ! نمی‌دونستم انقد جاهای دیدنی و گردشگری فوق العاده ای داره
        یاد یه دیالوگ افتادم که می‌گفت: شیراز شهر شعر و عشقه

  2. Mahan می گوید

    دمتون گرم ! نمی‌دونستم انقد جاهای دیدنی و گردشگری فوق العاده ای داره
    یاد یه دیالوگ افتادم که می‌گفت: شیراز شهر شعر و عشقه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.