دریاچه طالقان | نگین درخشان استان البرز

0

سد طالقان منتظر شماست. شلوغی ترافیک و آلودگی هوای پایتخت، همه را کلافه کرده است. شاید فرصت رفتن به شهرهای شمالی مقدور نباشد؛ به همین دلیل بهترین مقصد نزدیک به تهران و سفری کوتاه را می‌توانید با رفتن به دریاچه‌ای آرامش‌بخش تجربه کنید. در جوار آب‌های خروشان و چشمه‌های جوشان و در میان کوه‌های البرز با منظره‌ای چشم‌نواز از یخچال‌های طبیعی محیطی دلچسب و آرام به نام دریاچه طالقان خلق شده است. این سد در روستایی به نام ‌طالقان قرار دارد. روستای طالقان با آب‌و‌هوای کوهستانی با بافت تاریخی، منطقه‌‌ای بسیار سرسبز، با مردمانی مهمان‌نواز است. خاک بسیار حاصلخیز و پر‌ برکت دارد که کشاورزان در آن محصولات ارگانیک و سالم را پرورش می‌دهند. این دریاچه حد فاصل تهران و قزوین قرار دارد و از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است. این بار مهمان ما باشید تا شما را بیشتر با شگفتی‌های این دریاچه آشنا کنیم.

سد طالقان کجاست؟

با گذر از‌ شهر‌های ایران به ‌سوی کرج، راهی طالقان زیبا می‌شوید. چشم‌انداز کوه‌ها و ارتفاعات هوش از سر هر انسانی می‌برد. بعد از عبور از ارتفاعات و گردنه‌های پر‌پیچ‌وخم وارد دشت شقایق می‌شوید. ماشین را کنار جاده پارک کنید، چای و لیوان را آماده کنید و از منظره لذت ببرید. این دشت زیبا را که به پایان برسانید، کم‌کم به نگین استان البرز و شمال ایران، سد بزرگ طالقان می‌رسید که بر شهر شاهرود هم پادشاهی می‌کند. آب‌ها را می‌بینید چه منظره‌ای ساخته‌اند؟ فقط نفس بکشید و دست عزیزانتان را بفشارید که همراه شما هستند. راستی، یک خواهشی داریم، در طول مسیر با احتیاط رانندگی کنید. دریاچه طالقان گردنه‌های کم‌لطفی دارد، کمی بیشتر مراقب باشید.

طبیعت دریاچه طالقان

  • پوشش گیاهی

راستش را‌ بخواهید دریاچه طالقان بافت منحصربه‌فردی دارد. این منطقه از نظر گونه گیاهی بسیار مشهور است. اگر در این بخش به پوشش گیاهی بخواهیم اشاره کنیم باید از گیاهانی همچون آویشن، بومادران، ریواس، گل کاسنی و گل‌ شقایق نام ببریم. ناگفته نماند درختانی مانند زالزالک، گیلاس، بادام کوهی، گردو، زرشک و سیب‌های آبدار زیبایی منطقه را صد‌چندان کرده‌اند.

  • پوشش جانوری

صدای پرندگان و نسیم ملایم هوا، آرامش را به قلب شما هدیه می‌کند. اگر این سفر لذت‌بخش را تجربه کردید، آسمان را‌ نظاره کنید تا عقاب‌ها را ببینید که بالای سرتان جولان می‌دهند و ورود شما را به دریاچه خوشامد می‌گویند. همچنین گونه‌های جانوری که در سد طالقان می‌توانید ببینید خرس، گراز، خرگوش، شغال، بزکوهی و کفتار هستند.

تفریحات سد طالقان

  • ماهیگیری

تصویری از ماهیگیری در دریاچه طالقان

دریاچه طالقان از کوه‌های مازندران سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین شما هم بساط ماهیگیری را فراموش نکنید؛ چون اینجا مکان بسیار مناسبی برای صید ماهی‌هایی مانند زردپَر، قزل‌‌آلای رنگین‌کمان و کپور است.

  • شنا

تصویری از شناکردن در سد طالقان

اگر آب‌های زلال شما را حین ماهیگیری وسوسه کردند که تنی به آب بزنید، هوای شنا به سرتان نزند. با توجه به علایم و هشدارها و نیز عمق زیاد این دریاچه، شنا خطرناک است؛ مگر اینکه شناگر ماهری باشید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه طالقان

حیف نیست اردیبهشت ماه به یکی از زیباترین دریاچه های ایران سفر نکنید؟ پیشنهاد ما به شما همراهان عزیزمان فصل بهار و تابستان است. در این فصل‌ها می‌توانید با دیدن دشت شقایق و پرندگان و گیاهانش احساس آرامش را به روحتان هدیه کنید. از فصل پاییز هم غافل نشوید. فوق‌‌العاده است؛ اما به‌علت برف‌گیر‌بودن، سرمای فراوان و همچنین حیوانات وحشی که در‌ این منطقه زندگی می‌کنند، زمستان را پیشنهاد نمی‌دهیم.

جاذبه‌های گردشگری سد طالقان

تصویری از دریاچه طالقان

حالا وقت آن رسیده است تا کمی از خود سد بدانید. شاید مثل ما باورش برایتان سخت باشد؛ اما واقعیت دارد که یک نیروگاه 18 مگاواتی در زیر ‌این سد ساخته شده است. جالب است بدانید طول دریاچه طالقان 15 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح آب‌های دریا 1789 متر است. به‌طور عادی آب این سد 103 متر از سطح رود‌خانه ارتفاع دارد. ظرفیت این دریاچه 420میلیون مترمکعب است و حدود 329میلیون لیتر آب استفاده می‌شود. شما‌ هم با ما هم عقیده هستید ‌که این سد بیشتر از یک جاذبه گردشگری اهمیت دارد؟

جاهای دیدنی اطراف دریاچه طالقان

  • کتیبه گردنه عسلک

به‌نظرم یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی طالقان، کتیبه گردنه عسلک است. این کتیبه در روستای گراب از‌ توابع شهرستان طالقان است و قدمت تاریخی کتیبه به دوره ‌قاجاریان تعلق دارد. کتیبه گردنه عسلک از‌ آن زمان‌ها نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب کرده است و برای علاقه‌مندان به تاریخ، دلبری می‌کند.

  • روستای اُنس

از دشت‌ودمن گرفته تا آب‌های روان و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده از ‌جاذبه‌های روستای اُنس است. همه‌ساله دوچرخه‌سواران بسیاری مسافت زیادی را رکاب می‌زنند‌‌‌‌‌ تا به این روستا برسند، هوا را استشمام کنند و در سینه، هوایی مطلوب بدمند. از دیگر روستاهای معروف این منطقه، روستای ایستا طالقان است که ماجرایی شنیدنی دارد.

  • آبشار و روستا اورازان

در 12کیلومتری شهر طالقان و در دل رشته کوه‌های البرز روستایی با طبیعت دل‌نشین و آبشاری خروشان به‌نام آبشار اورازان قرار دارد. روستای اورازان به شهر «آب ریزان» شهرت دارد و دارای باغ‌های متعدد گردو است. جالب آن که در بخش ورودی روستا تپه‌ای با قدمت 4هزارساله را می‌توانید نظاره کنید.

  • قله شاه البرز

از هرچه بگذریم سخن کوه‌نوردی خوش‌تر است. اگر اهل کوه‌نوردی هستید، قله شاه البرز با ارتفاع 4200 متر شما را فرا می‌خواند. شاه البرز مرز مشترک منطقه الموت و کوه البرز است. همچنین می‌توانید سراغ قله سات، بام، زرینه کوه، لشکرک،کلوان و کهار هم بروید تا کوه‌پیمایی ‌بر جانتان بنشیند.

  • آبشار کرکبود

قصد داریم منظره‌ای باورنکردنی را برایتان وصف کنیم که فاصله‌اش با سد 25 کیلومتر است. تصویر را ببینید. آبشاری با ارتفاع 40 متر از لا‌به‌لای صخره‌ها می‌گذرد. ذرات آب که نسیم ملایم هوا را بر صورتتان می‌نشاند و خنکی هوا را احساس می‌کنید، نوید آبشار کرکبود را به شما می‌دهد. برای رفتن به این منطقه باید ماشین را در روستای کرکبود پارک کنید. حدوداً نیم ساعت برای رسیدن به آبشار کرکبود پیاده‌روی دارید.

اقامت در نزدیکی دریاچه طالقان

با توجه به شگفتی‌هایی که خواندید و تماشا کردید، شاید دلتان بخواهد بیشتر از یک روز، در این منطقه بمانید. خیالتان راحت، شب جایی برای سپری‌کردن پیدا می‌کنید. برای اقامت در اطراف دریاچه از خود سد حدود 500 متر فاصله دارید. فعال‌ترین بوم‌گردی‌ها، ‌هتل‌ها و ‌مکان‌های اقامتی در اختیار شماست. اگر حال‌وهوای خانه روستایی هم به سرتان زده، تمام روستاهای اطراف، این موقعیت را برای اسکان شما فراهم کرده‌اند. در این بین هتل طالقان و هتل آپارتمان ستاره آبی امکانات رفاهی و شرایط مطلوبی برای گردشگران محترم دارند.

هزینه بازدید از دریاچه طالقان

تصویری از طبیعت دریاچه طالقان

برای بازدید از این دریاچه باشکوه هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. اینجا هر روز میزبان گردشگران بسیاری است تا زیبایی‌اش را به رخ بکشد. اگر با ماشین شخصی قصد سفر داشتید، می‌توانید در شهرستان طالقان ماشین را پارک کنید و با اطمینان خاطر به گشت‌وگذار بپردازید. داشت یادمان می‌رفت بگوییم که اگر قصد سفر‌ به دریاچه طالقان دارید، لطفاً ایام تعطیل رسمی یا آخر هفته‌ها نروید؛ چون بسیار شلوغ است.

مسیر دسترسی به دریاچه طالقان

برای رفتن به دریاچه بهترین مسیر از شهر کرج است که تا سد طالقان حدوداً 87 کیلومتر فاصله دارد. اگر از سمت تهران راهی می‌شوید، باید از اتوبان تهران قزوین مسیر را سپری کنید. برای دسترسی بهتر به دریاچه، لوکیشن در اختیارتان است. سفر به سلامت.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسالبرز، طالقان، دریاچه سد طالقان

سد طالقان جزء بزرگ‌ترین سدهای ایران است. در این مقاله سعی داشتیم عکس، آدرس و مشخصات مسیر دسترسی را تقدیم نگاه پر مهرتان کنیم تا سفری آسوده و ایمن داشته باشید. امیدواریم با ره بال آسمان، لحظه‌های شما خوش و آسمانتان همیشه آبی باشد.

واقع در استان البرز در شهرستان طالقان

ماهی‌گیری، کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی

آبشار کرکبود، روستای اُنس، کتیبه گردنه عسلک، قله شاه البرز و روستای اورازان

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.