خانه اپرا ارمنستان | جایی برای شنیدن نغمه‌های داوودی

0

خانه اپرا مکانی است تا گردشگران در کنار شنیدن صوت داوودی خواننده‌های اپرا،‌ گشت‌و‌گذاری در یکی از زیباترین ساختمان‌های ارمنستان داشته باشند. این تالار در شهر ایروان ارمنستان ساخته شده است. شما بهتر از ما می‌دانید که ایروان،‌ دیدنی‌ترین شهر ارمنستان به حساب می‌آید. با این حساب علاقه‌مندان اپرا فرصتی پیدا می‌کنند تا در کنار ایروان‌گردی،‌ سری به سالن اپرا بزنند. این ساختمان به لحاظ ساخت‌و‌ساز نیز در میان جاهای دیدنی ایروان قرار دارد. از طرف دیگر اپرادوست‌ها به‌خوبی می‌دانند که ارمنی‌ها یدطولایی در این هنر دارند. به همین دلیل برگزاری بهترین اجراهای اپرا در سطح بین‌المللی، بهانه‌ دیگری برای گردشگران ارمنستان است تا سری به این مرکز بزنند. از آنجایی که همراهان خود در ره بال آسمان را کاملاً می‌شناسیم و می‌دانیم با یاران اهل‌دلی روبه‌رو هستیم، در ادامه برای شما از سالن اپرا ارمنستان می‌گوییم.

ساختمان اپرا ارمنستان کجاست؟

عکس موقعیت قرارگیری خانه اپرا ایروان

ایروان‌گردی زمانی حسابی می‌چسبد که مکان دلخواه، به دیگر جاهای دیدنی ارمنستان نزدیک باشد. این شرایط برای سالن اپرا ارمنستان کاملاً صدق می‌کند. این مرکز اپرا در یکی از خوش‌مسیرترین خیابان‌های ایروان است. به لطف این شرایط می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و در کنار گردشگری در مرکز اپرا، از دیگر جاهای دیدنی ایروان هم دیدن کنید. برای رسیدن به سالن اپرا باید در هر کجای ایروان که هستید سراغ خیابان تامانیان را بگیرید. این خیابان از میدان جمهوری ایروان ورودی دارد. در واقع میدان جمهوری چیزی حدود ۱.۵ کیلومتر از مرکز اپرا دورتر است. در اطراف این جای دیدنی ایستگاه مترو و اتوبوس‌های شهری ایروان نیز قرار دارد. با این حساب در کمترین زمان ممکن راه مرکز اپرا ایروان را در پیش می‌گیرید.

تالار اپرا ایروان چه ویژگی‌هایی دارد؟

علاقه‌مندان اجرای موسیقی زنده بهتر از ما می‌دانند که آکوستیک، حرف اول را در کیفیت سالن اجرای موسیقی می‌زند. منظور از آکوستیک، انتشار صدا به گونه‌ای است که مستقیماً به گوش هر شخص در سالن برسد. از طرف دیگر سالن باید به‌گونه‌ای طراحی شود که صداهای اضافی شنیده نشوند. استفاده از عایق‌های صوتی، تجهیزات صوتی پیشرفته و طراحی ساختمان از دیگر عوامل مهم در طراحی سالن موسیقی به حساب می‌آیند. جالب است بدانید به رغم تعداد زیاد سالن‌های موسیقی در دنیا، سالن‌های کمی را سراغ داریم که بهترین آکوستیک صدا را داشته باشند. این شرایط باعث شده خوش‌الحان‌ترین خواننده‌های دنیای اپرا از گوشه‌و‌کنار دنیا به سالن اپرا ایروان پر بشکند. در کنار حضور خواننده‌‌های بین‌المللی، ارمنستان نیز بهترین خواننده‌‌های اپرا را دارد. به لطف چنین شرایطی اجراهای طرازاولی که در خانه اپرا ارمنستان اجرا می‌شود، برای این سالن جایگاه ویژه‌ای در منطقه ایجاد کرده است.

عکس اجراهای زیبا در خانه اپرا ایروان

سالن اپرا ارمنستان، ۲ تالار بزرگ و تماشایی دارد. در هر ۲ تالار آکوستیک صدای بی‌نظیری خودنمایی می‌کند. جالب اینجاست این ۲ تالار به رغم اینکه از هم جدا هستند؛ اما سقف بزرگ و مشترکی دارند. این طراحی تالار اپرا ایروان را در فهرست ۱۰ تالار برجسته اپرای جهان قرار داده است. نغمه‌سرایان ارمنی، روس و دیگر کشورها تاکنون بیشتر از ۲۰۰ اجرای اپرا در این سالن داشته‌اند. اجراهای خاطره‌انگیزی از خواننده‌های برجسته‌ای مانند نار هوهانیسیان، میگران آرکات، گوهر گاسپاریان در این سالن به یادگار مانده است. در کنار این خواننده‌های خوش‌الحان، آهنگسازان خوش‌سلیقه‌‌ای مانند یوری داوتیان و آرام کاتانیان وظیفه اجرای موسیقی را بر عهده گرفته‌اند.

ساختمان اپرا ارمنستان چه تاریخچه‌ای دارد؟

عکس تاریخچه‌ خانه اپرا

برای آشنایی با تاریخچه اپرا ایروان باید نگاهی به فرهنگ و تمدن این مرزوبوم بیندازید. علاقه‌ ارمنی‌ها به اپرا به چندین سده پیش باز می‌گردد. به رغم این علاقه، مردمان این سرزمین سالن اپرا شایسته‌ای نداشتند. در سال ۱۸۶۸، اولین اپرای رسمی در ایروان اجرا شد. در آن زمان مردمان ارمنستان گرفتار جنگی نابرابر برای کسب استقلال این کشور بودند. تیگران چوخاجیان، رهبر شناخته‌شده ارکستر، اجرای این اپرا را بر عهده داشت. از آن زمان به بعد، اجراهای کوچک‌و‌بزرگی در سالن‌های مختلف ایروان برگزار شد؛ اما نبود یک سالن درست‌و‌درمان برای اپرا، ضعف این اجراها را به دنبال داشت. این شرایط تا سال ۱۹۳۰ ادامه پیدا کرد. در این سال به بهانه جشن دهمین سالگرد جمهوری ارمنستان شوروی، کلنگ ساخت سالن اپرا به زمین خورد. الکساندر تامانیان، معمار فقید ارمنی، طراحی و ساخت ساختمان اپرا را بر عهده گرفت.

تالار اپرا ایروان در چه تاریخی افتتاح شد؟

عکس تالار اپرا ایروان

فاز اول این سالن در سال ۱۹۳۳ افتتاح شد. الکساندر اسپندیریان، آهنگساز برجسته ارمنی اجرای معروفی با نام اپرای آلماست را به مناسبت جشن افتتاحیه در این سالن اجرا کرد. این اپرا از اشعار حماسی و ملی تشکیل می‌شد و هنرنمایی‌ ارمنی‌ها در اپرا را به نمایش می‌گذاشت. چرخ گردون مجالی به الکساندر تامانیان نداد تا فازهای بعدی سالن اپرا را ادامه دهد. در نتیجه جورج، پسر الکساندر تامانیان، ادامه کار پدر را دنبال کرد. فاز دوم این سالن اپرا در سال ۱۹۴۰ به پایان رسید.

مراحل ساخت و توسعه این سالن اپرا حدود ۱۳ سال دیگر نیز به طول انجامید. در نهایت در سال ۱۹۵۳، فازهای توسعه سالن اپرا خاتمه یافت. هم اکنون این سالن ۲ تالار اصلی دارد که یکی از آن‌ها با نام آرام خاچاتوریان نام‌گذاری شده است. در سالن دیگر نیز باله، اپرا و تئاتر اجرا می‌شود. هر دو سالن حالتی آمفی‌تئاترمانند دارند. سالن کنسرتِ این مرکز اپرا چیزی حدود ۱۴هزار نفر گنجایش دارد. در حدود ۱۲۶۰ نفر هم در سالن باله این تالار جای می‌‌گیرند.

خانه اپرا ارمنستان چه جاذبه های گردشگری دارد؟

همان‌گونه که کاملاً پیداست، اولین و بهترین جاذبه گردشگری این سالن، اجراهای اپرای بی‌نظیرِ آن است. برای اثبات کیفیت هنری این اجراها، کافی است به اجرای دریاچه قو، در سال ۱۹۳۵ اشاره کنیم. پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز برجسته روس این اجرا را بر عهده داشت. در این بین باید اشاره کرد، اجراهای بین‌المللی و طرازاول، همیشه در این سالن برقرار نیست. با این حساب احتمال زیادی وجود دارد زمانی که راهی ارمنستان می‌شوید، اجرای معروفی در این سالن برگزار نشود. البته خوشبختانه سالن اپرا ایروان به اندازه‌ای زیباست که حتی بدون اجراهای طرازاول هم، ارزش گشت‌و‌گذار دارد.

نمای بیرونی ساختمان و طراحی داخلی آن نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در قسمت داخلی، چلچراغ‌های زیبا، نقاشی‌های هنرمند‌ان خوش‌سلیقه ارمنی و چوبکاری‌ تماشایی خودنمایی می‌کند. در کنار اپرا، در این سالن کنسرت‌های باشکوه و تئاترهای زیبا هم اجرا می‌شود. ارکستر فیلارمونیک ارمنستان نیز گاه‌و‌بیگاه در این سالن تمرین و اجرا دارد. به این نکته نیز اشاره کنیم که خواننده‌های خوش‌صدای ایرانی مقیم خارج از وطن هرازگاهی به ارمنستان می‌آیند و کنسرتی جانانه در تالار اپرا ایروان برگزار می‌کنند. به لطف چنین شرایطی، دست خالی از سالن اپرا باز نمی‌گردید.

ساختمان اپرا ارمنستان چه جاذبه‌های محیطی دارد؟

ایروانی‌ها این سالن اپرا را به مرکز فرهنگی هنری شهر تبدیل کرد‌ه‌اند. به همین دلیل گشت‌و‌گذار در سالن اپرا، گردشگران را با فرهنگ موسیقی غنی این دیار آشنا می‌کند. برای اینکه نام اسطوره‌های موسیقی ارمنستان تا همیشه در ذهن ارمنی‌ها زنده بماند، تندیس‌های بزرگی در محیط بیرون سالن اپرا قرار داده شده است. تندیس آهنگسازان مطرح ارمنستان مانند اسپندریان و خاچاتوریان در سمت راست سالن خودنمایی می‌کند. در سمت چپ نیز تندیس هوهانس تومانیان، شاهر پرآوازه ارمنی قرار گرفته است. یادبودی از آرنو باباجانیان، دیگر آهنگساز برجسته‌ ارمنی در فاصله‌ کمی از ساختمان اپرا مشاهده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت دست داد، حتماً از این تندیس‌های زیبا بازدید کنید. این گشت‌و‌گذار تأثیر شایانی در آشنایی با چهره‌‌های مطرح اپرای ارمنی دارد.

تالار اپرا ایروان چه شرایطی برای بازدید دارد؟

عکس بلیط خانه اپرا

طبق روال تمامی تالارهای هنری، برای بازدید از این تالار باید بلیط تهیه کنید. گیشه فروش بلیط در سمت چپ سالن اپرا انتظار علاقه‌مندان را می‌کشد. قیمت‌گذاری بلیط اپرا بسته به صندلی تفاوت دارد. صندلی‌های نزدیک به صحنه اجرای اپرا، گران‌تر است. هرچقدر که این صندلی از صحنه اجرا دورتر باشد، قیمت کمتری دارد. ناگفته نماند صندلی‌های مخصوص افراد برجسته (وی.‌آی‌.‌پی)، در این سالن با قیمت گزافی فروخته می‌شود. طبق روال این روزها، در کنار گیشه فروش بلیط، امکان خرید اینترنتی بلیط سالن اپرا نیز مهیاست.

عکس سالن ورودی خانه اپرا

 

جالب است بدانید در این سالن قسمتی برای فروش نوشیدنی وجود ندارد. حتی در اطراف سالن اپرا هم خبری از کافه نیست. با این حساب برای اینکه در حین گشت‌و‌گذار، گلویی تازه کنید، حتماً نوشیدنی همراه داشته باشید. جالب‌تر اینکه خوردن هرگونه خوراکی در این سالن کاملاً ممنوع است. به لحاظ پوشش محدودیت چندانی در بازدید از سالن اپرا ندارید. با این حساب از آنجایی که از مکانی فرهنگی هنری بازدید می‌کنید، بهتر است لباس رسمی تن شما باشد.

خانه اپرا ارمنستان چه رقص‌های هنری دارد؟

رقص باله به‌عنوان عروس رقص‌های دنیا شناخته می‌شود. این رقص موزون و هماهنگ یکی از اجراهای اصلی سالن اپرا ایروان است. بالِرین‌های زیبارویی مانند ویلن گالستیان و وانوش خانامیریان اجراهای تماشایی در این سالن داشته‌اند. سالن اپرا ارمنستان به لحاظ زمین باله نیز یکی از بهترین زمین‌های باله دنیا را دارد. بالرین‌ها به لطف شرایط ایدئال این سالن اپرا، اجراهایی انجام داده‌اند که نظیر آن‌ها را در هیچ باله‌ای ندیده‌ایم. از باله که بگذریم، بنا به مناسب‌های محلی و ملی،‌ در این سال رقص‌های سنتی زیبایی برگزار می‌شود. با این حساب می‌توان گفت اگر به هنرهای موزون علاقه‌ دارید و از تماشای هنرنمایی بالرین‌های طرازاول دنیا لذت می‌برید، سالن اپرا ارمنستان دقیقاً همان‌جایی است که دنبال آن می‌گردید.

تالار اپرا ایروان چه زمانی از همیشه تماشایی‌تر است؟

ایروان‌گردها به‌خوبی می‌دانند بهترین زمان سفر به ارمنستان بهار است. اگر راهنمای سفر ایروان را مطالعه کرده‌ باشید، حتماً می‌دانید این منطقه بهارهای تماشایی دارد. آب‌و‌هوای دل‌انگیز اردیبهشت‌های ایروان از گردشگری خاطره‌انگیز نوید می‌دهد. از بهار که بگذریم، انصافاً باید گفت ایروان در تابستان کمی گرم می‌شود. خوشبختانه این گرما به اندازه‌ای نیست که قابل تحمل نباشد. تابستان را که پشت سر بگذارید، در ایروان به پاییزی مطبوع می‌رسید. در این فصل هوا جان می‌دهد برای ایروان‌گردی.

عکس فصل زمستان خانه اپرا

این سکه روی دیگری هم دارد و اواسط پاییز و زمستان، ایروان حسابی سرد می‌شود. به دنبال سردی هوا، قیمت گردشگری در این منطقه کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. با این حساب اگر سرمایی نیستید، ایروان‌گردی حتی در زمستان هم به شما خوش می‌گذرد. در این بین باید گفت از آنجایی که سالن اپرا ایروان، مکانی سربسته است، با مشکل چندانی برای گرما یا سرما روبه‌رو نمی‌شوید.

ساختمان اپرا نزدیکِ کدام جاهای دیدنی ایروان است؟

عکس سواحل دریاچه سوان

برای شما گفتیم که پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، اجرای تماشایی با نام دریاچه قو در این سالن اپرا برگزار کرد. این اجرا بهانه‌ای شد تا در همسایگی سالن اپرا، دریاچه‌ای بزرگ ساخته شود. همان‌گونه که حتماً حدس زده‌اید، این دریاچه با نام دریاچه قو نام‌گذاری شده است. دریاچه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در سال ۱۹۶۳ ساخته شد. برای ساخت این دریاچه مصنوعی، از دریاچه سوان در ارمنستان الهام گرفته شده است. دریاچه قو در بهار، تابستان و پاییز زیباست. در این فصل‌ها، قوهای زیبا در دریاچه شنا می‌کنند و منظره‌ای آرامش‌بخش پیش روی گردشگران قرار می‌دهند.

زمستان که از راه می‌رسد، یخبندان این دریاچه را زیباتر می‌کند. به دنبال یخ‌زدن آب دریاچه، بساط پاتیناژ در این محل برقرار می‌شود. ارمنی‌های خوش‌رقص، اسکیت‌پوشان روی یخ سر می‌خورند و سرمای زمستان را به گرمای شادی‌وسرخوشی تبدیل می‌کنند. همسایگی ساختمان اپرا به میدان جمهوری ایروان باعث شده تا به جاهای دیدنی دیگری نیز دسترسی داشته باشید. نگارخانه ملی و موزه تاریخ ایروان، رستوران‌های دایمِند، اِسکوار‌وان و آرارات و مرکز خرید ایروان مال از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به سالن اپرا ارمنستان به حساب می‌آیند.

خانه اپرا ارمنستان از کدام راه خوش‌مسیرتر است؟

اگر میدان جمهوری ایروان را کانون گردشگری این شهر در نظر بگیریم، سالن اپرا چیزی حدود ۱.۵ کیلومتر از این میدان دورتر قرار گرفته است. از آنجایی که ایروان متروی دقیق و منظمی دارد، مترو خوش‌مسیرترین راه برای رسیدن به سالن اپرا است. پس از اینکه سوار مترو شدید، در ایستگاه مارشال باقرامیان پیاده شوید. این ایستگاه چیزی حدود یک تا نهایتاً ۲ کیلومتر از سالن اپرا ایروان دورتر است. این فاصله را در یک‌چشم‌به‌هم‌زدن می‌توانید با پای پیاده طی کنید. فضای اطراف سالن اپرا نیز به اندازه‌ای تماشایی است که در این پیاده‌روی سرتان حسابی بند شود. سالن اپرا حدوداً در تقاطع خیابان‌های سایات‌نوا، تامانیان، تریان و ماشتوت قرار دارد.

ساعات بازدید۱۱ تا ۱۹
شماره تماس37410533391+
آدرس سایتopera.am
آدرسارمنستان، ایروان، خیابان تامانیان

خانه اپرا ایروان مکانی شناخته‌شده در میان تمامی جاهای دیدنی ارمنستان است. این سالن بی‌دلیل به کانون هنر ارمنستان تبدیل نشده و حضور هنرمندان طرازاول، اعتبار خاصی به آن بخشیده است. از طرف دیگر این سالن به لحاظ معماری نیز شاهکاری از هنر معماری این مرزوبوم‌ به حساب می‌آید. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر اهل اپرا هم نیستید، سری به سالن اپرا بزنید. به شما همراهان ره بال آسمان قول می‌دهیم اجرای اپرا و حضور در این سالن تجربه‌ای خاص برای شما به دنبال داشته باشد.

سالن اپرا ارمنستان در خیابان تامانیان ایروان قرار دارد.

۲ سالن مخصوص اجرای باله و اپرا از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه اپرا ارمنستان به حساب می‌آید.

در بیرون این ساختمان تندیس‌های هنرمندان مطرح موسیقی ارمنستان خودنمایی می‌کند.

همراه‌داشتن و خوردن خوراکی در این سالن ممنوع است.

گردشگری در این تالار در بهار و تابستان حسابی می‌چسبد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.