آبشار طامه نطنز | روزی هیجان‌انگیز در اطراف نطنز

1

همه ما اصفهان را بیشتر به مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این چنینی‌اش می‌شناسیم. اما بد نیست بدانید طبیعت اصفهان نیز دست‌کمی از بناهای تاریخی ‌آن ندارد و می‌تواند خودش به‌تنهایی جاذب توریست‌های فراوانی باشد. یکی از زیبایی‌های طبیعی این استان تاریخی، آبشار طامه نطنز است. اگر قصد سفر به استان اصفهان را دارید؛ برای آشنایی بیشتر با این آبشار در ادامه همراه ما باشید.

آبشار طامه کجاست؟

عکس آبشار طامه نطنز

آبشار طامه نطنز با موقعیت جغرافیایی E515047 N332755، همان طور که از نامش پیداست در شهرستان نطنز واقع شده است. این شهرستان که از شهرهای اصیل و پرقدمت مرکز ایران است؛ در استان اصفهان و در حد فاصل اصفهان به کاشان قرار دارد. روستای زیبا و تاریخی طامه نیز با فاصله 7کیلومتری از نطنز در جنوب آن و در دامنه‌های کوه کرکس واقع شده است و یکی از بکرترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان است.

معرفی آبشار طامه

در انتهای این روستای تاریخی رقص زیبای رود طامه، منجر به پدیدآمدن چندین آبشار شده است. این رود از دامنه‌های ارتفاعات کرکس سرچشمه می‌گیرد. کمی آن طرف‌تر که برویم یعنی در غرب این روستا به یکی از زیباترین آبشارهای ایران و اصلی‌ترین آبشار روستا، یعنی آبشار طامه نطنز می‌رسیم. این آبشار در دره پاپول واقع شده است و ارتفاعی حدود 23 متر دارد.

این منطقه بسیار خوش آب‌وهواست و مکان خوبی برای ییلاق است. همچنین پوشش گیاهی این ناحیه به دلیل وجود آبشارهای فراوان بسیار غنی است و شامل گیاهان مختلفی مثل آنغوزه، رناس، هندوانه ابوجهل، آویشن، گزنه، گون، شنگ و گلابی که مهم‌‌ترین محصول روستاست می‌شود. گلابی طامه به قدری مرغوب و فراوان است که مهم‌ترین سوغات این روستا محسوب می‌شود و حتی عده‌ای بر این باورند کنایه تحفه نطنز به گلابی این شهرستان اشاره دارد.

عکس دره پاکدار آبشار طامه

در کنار دره پاپول، دره دیگری با نام دره پاکدار وجود دارد؛ که به دلیل فراوانی آب، در این منطقه نیز آبشارهای فراوانی شکل گرفته‌اند.

جاذبه های گردشگری آبشار طامه

عکس امامزاده سید فاضل طامه

از دیگر جاهای دیدنی نطنز و جاذبه‌های گردشگری آبشار طامه و این روستا می‌توان به چشمه دلاوون، چشمه لاگله، چشمه خواجه فاضل و همین طور امامزاده سید فاضل طامه با بقعه‌ا‌ی منسوب به دوره تیموری اشاره کرد. همچنین خانه‌های این روستا که از مصالحی چون چوب و خار ساخته‌شده‌اند و پشت‌بام‌هایی کاهگلی دارند، برای گردشگران بسیار جذاب است.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار طامه

عکس مسجد جامع و آتشکده نطنز

از دیگر مناطق دیدنی نزدیک به آبشار نطنز، می‌توان به جاهای دیدنی نطنز و دیگر روستاهای این حوالی نظیر مسجد جامع و آتشکده نطنز، کاخ تاج آباد، روستای هنجن، روستای خفر، منطقه گردشگری متین آباد و… اشاره کرد.

مراسمات سنتی روستای طامه

عکس مراسمات سنتی روستای طامه

یکی از مراسمات بسیار جذاب روستای طامه، مراسم جلجلانی است. این آیین در فصل زمستان و به مدت سه شب پیاپی از 17 تا 19 دی‌ماه برگزار می‌شود. این رسم تقریباً چیزی شبیه به مراسم کهن شب یلدا و قاشق‌زنی است. اهالی مذکر روستا به در خانه‌ها می‌روند و با خواندن اشعار سنتی و محلی به جمع‌آوری آجیل و خوراکی‌های دیگر از اهالی روستا می‌پردازند. سپس طعام‌های جمع‌آوری شده در مسجد روستا بین تمام اهالی تقسیم می‌شود.

بهترین زمان بازدید از آبشار طامه

عکس بهترین زمان بازدید از آبشار طامه

این روستا به علت اینکه در دل ارتفاعات قرار گرفته است، آب‌وهوایی نیمه کوهستانی دارد و در فصول بهار، تابستان و تا حدودی اوایل پاییز برای سفر مناسب است. البته بهتر است بدانید که این روستا در همه فصول سال زیبایی منحصربه‌فردی دارد و حتی در زمستان نیز با آبشارهای یخ زده و هوای مه‌آلودش می‌تواند با دل هر گردشگری بازی کند.

مسیر دسترسی به آبشار طامه

از شهر اصفهان تا روستای طامه چیزی بالغ بر 130 کیلومتر (بر حسب سرعت 100 کیلومتر بر ساعت) فاصله است و حدوداً یک ساعت زمان می‌برد تا به این روستا برسید. در مسیر این روستا از دولت آباد، شاپورآباد، طرق‌رود و… عبور خواهید کرد. زمانی که به خود روستا رسیدید باید برای رسیدن به آبشار طامه نطنز از دل دره پاپول گذر کنید. حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید که عبور از دل این دره اندکی دشوار است و اگر پای پیاده‌روی دارید به سمت این آبشار بروید؛ درغیر این صورت از دیگر آبشارهای موجود در روستا لذت ببرید.

اگر اهل اصفهان هستید یا به این استان سفر می‌کنید، حتماً به ییلاق زیبای طامه بروید و از دیدن آبشار طامه نطنز نهایت استفاده را ببرید. به یاد داشته باشید که قبل از سفر به این منطقه، وضعیت آب‌وهوا را چک کنید و در صورت سردبودن منطقه، لباس و وسایل ضروری را همراه خود بردارید. در صورتی که در فصول سرد سال با وسیله نقلیه خود به این روستا می‌روید، حتماً زنجیرچرخ به همراه خود داشته باشید. بچه‌های ره بال آسمان سفر خوبی را برایتان آرزو می‌کنند و امیدوارند این راهنما برای شروع سفرتان مفید بوده باشد.

آبشار طامه نطنز واقع در استان اصفهان، شهرستان نطنز و روستای طامه است.

از شهر اصفهان تا نطنز چیزی حدود 130 کیلومتر(1 ساعت) فاصله است.

آب‌وهوای این منطقه نیمه کوهستانی است و زمستان‌هایش نسبتا سرد است.

مهم‌ترین سوغات این روستا گلابی است.

3/5 (4 نظر)
1 نظر
  1. رها می گوید

    واقعا آبشار زیبا و چشم‌نوازیه. ممنون از از اینکه این منطقه خوش‌آب‌وهوا رو معرفی کردین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.