روستای هنجن | سرزمینی کوچک، ساده و زیبا در اصفهان

4

روستاها در تمام نقاط دنیا خصلتی مشترک دارند: همگی به‌طرز باشکوهی ساده اما مملو از زیبایی‌اند. روستاها روح‌نواز‌ترین مناطقی‌اند که می‌توان برای زندگی انتخاب کرد. در این مناطق، روح زندگی جریان دارد و با وجود امکانات کم رفاهی، روستاییان آرامشی ناب دارند که هرگز در زندگی شهری پیدا نمی‌شود. تنوع فرهنگ، طبیعت و اقلیم سبب شده تا روستاهای ایران به گنجینه‌ای از جواهرات رنگارنگ تبدیل شوند که هرکدام زیبا و ستودنی‌اند. در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، قصد داریم به یکی از روستاهای ساده و در عین حال دیدنی ایران در استان اصفهان سفر کنیم. مقصد ما روستای هنجن در شهرستان نطنز است.

روستای هنجن کجاست؟

روستای هنجن در استان اصفهان در شهرستان نطنز واقع شده است و بافتی تاریخی و کوهستانی دارد. این روستا در حاشیه جاده نطنز به کاشان به‌روی نقشه دیده می‌شود. ابیانه از نزدیک‌ترین روستاها به هنجن است که تقریباً در ۱۸کیلومتری غرب آن در مرکز ایران واقع شده است. روستای فریزهند نیز در نزدیکی روستای هنجن نطنز و در جنوب غربی آن با فاصله تقریبی ۲۱ کیلومتر واقع شده است. مسیر ورودی این دو روستا نیز از هنجن می‌گذرد.

روستای هنجن اصفهان در ۲۳کیلومتری شمال غرب نطنز و در شمال شهر اصفهان واقع شده است. فاصله این روستا از مرکز شهر اصفهان تقریباً ۱۶۰ کیلومتر است. این روستا در جنوب شرقی کاشان با فاصله ۶۸ کیلومتر واقع شده است. همچنین فاصله این روستا از مرکز تهران ۳۰۰ کیلومتر است و در جنوب آن واقع شده است.

آشنایی با روستای هنجن نطنز

تصویری زیبا از روستای هنجن اصفهان

روستای هنجن اصفهان بافتی تاریخی دارد و در میان حصاری از کوه‌ها و رودها واقع شده است. رودخانه‌های «برزرود» و «چیمه رود» حیات‌بخش روستای هنجن اصفهان هستند. این روستا به دنیای امروز شباهتی ندارد و با نگاه اول تصور خواهید کرد که سوار ماشین زمان شده‌اید و قرن‌ها به عقب برگشته‌اید.

سبک معماری در بافت تاریخی آن تأثیری اساسی داشته است و استفاده از گل، سنگ و چوب در بناهای این روستا، اصالت تاریخی به آن بخشیده است. معماری تاریخی این روستا همچنان حفظ شده و با گشت در این روستا، تاریخ روز را فراموش خواهید کرد.

این روستا به‌واسطه نوع جغرافیای آن و هم‌جواری با کوه و رود، آب‌وهوای دل‌چسبی دارد و برای فرار از هوای آلوده شهر و بخشیدن اکسیژن خالص به ریه، مقصدی فوق‌العاده خواهد بود. علاوه بر آب‌وهوای دل‌چسب، آرامش و سکوت روستای هنجن نطنز بسیار روح‌نواز است. سفر به هنجن فرصت خوبی است تا مسافران با آرامش این روستا، انرژی دوباره خود را پیدا کنند و با دوری از دغدغه‌های تکراری زندگی شهری، روح خود را تازه کنند.

ویژگی معماری تاریخی روستا

روستای هنجن اصفهان

همان طور که گفتیم، گِل و سنگ و چوب مصالح اصلی ساخت بنا در این روستا هستند. این روستا بافت تاریخی‌اش را حفظ کرده و معماری‌اش به سبک گذشته است. روستای هنجن در دوران صفویه و قاجاریه، بیش از سایر دوره‌ها در مرکز توجه بوده است. به همین دلیل، بناهایی در این روستا وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در گروه جاذبه‌های تاریخی قرار داد.

ویژگی دیگر معماری خانه‌های قدیمی روستا، در و پنجره آن‌هاست. این بخش از خانه‌های مسکونی از جنس چوب و در اندازه‌ای کوچک ساخته شده است. گفته می‌شود که کوچکی درها و پنجره‌ها به‌دلیل جلوگیری از ورود هوای سرد به خانه بوده است. بیشتر این بناها از دوران حکومت قاجاریه به ‌جا مانده‌اند.

جاهای دیدنی روستای هنجن

بازدید از روستای هنجن اصفهان

بافت تاریخی روستای هنجن نطنز، با چند بنای قدیمی و طبیعتی حاصل از جریان رودها و وجود کوه‌ها، می‌تواند به یکی از توریستی ترین روستاهای ایران تبدیل شود که بزرگ‌ترین امتیاز آن سادگی است.

علاوه بر خانه‌هایی که در بافت قدیم روستا دیده می‌شود، قلعه تاریخی پیش از اسلام، امامزاده زینب خاتون و بقعه امامزاده سید داوود از بناهای تاریخی این روستا هستند. در راهنمای بازدید از روستای هنجن در شهر نطنز تعدادی از جاهای دیدنی روستای هنجن را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • قلعه تاریخی هنجن

قلعه‌ها یکی از زیباترین دیدنی‌های تاریخی در هر استان محسوب می‌‌شوند. اگر شیفته آثار تاریخی باشید، بندبند آن برایتان دیدنی خواهد بود. قلعه تاریخی هنجن بر بلندای تپه و در کنار رودخانه برزرود ساخته شده است. این قلعه از جاهای دیدنی استان اصفهان است. گفته می‌شود عمرش با زمان حکومت سلجوقیان برابری می‌کند.

قلعه هنجن بنایی ۳طبقه با اتاق‌‎‎های فراوان است که طبقات بالایی در حال حاضر تقریباً از بین رفته است. این قلعه پناهگاه روستاییان در طول حملات تاریخی بوده است. به همین دلیل، هر خانواده روستایی در این قلعه صاحب یک اتاق بوده است. در حمله مغول و همچنین در حمله افغان‌ها به ایران، اتاق‌های واقع در قلعه تاریخی هنجن، پناهگاه روستاییان بسیاری بود که برای حفظ جان خود از خانه فرار کرده و به این قلعه پناه برده بودند.

  • امامزاده زینب خاتون و چنار کهن‌سال آن

امامزاده زینب خاتون یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای هنجن اصفهان است که بنایی تاریخی محسوب می‌شود. در قسمت ورودی این امامزاده، درخت چنار کهن‌سالی واقع شده است و زیبایی دل‌چسبی به این بنای ساده این امام‌زاده بخشیده است. امتیاز معماری این امامزاده ایوانی با سقف بلند است که به آن نمای جالبی داده است. نقاشی و مقرنس‌هایی از گچ این سقف را زیبا کرده است.

  • امامزاده داوود

امامزاده داوود در یکی از خوش‌آب‌وهواترین و باصفاترین قسمت‌های روستای هنجن نطنز واقع شده است. در اطراف این بقعه، باغ‌های وسیع و خوش‌رنگ‌ولعاب بسیاری وجود دارد که هوای مطلوبی به این بخش از روستا بخشیده و منظره‌ای زیبا ساخته است.

گفته می‌شود بقعه امامزاده داوود در روستای هنجن از دوران صفویه باقی مانده‌ است. این امامزاده ۲ حیاط جداگانه با ۳ ورودی دارد. از جذابیت‌های معماری این سازه تاریخی و زیارتی گنبد کاشی‌شده و فیروزه‌ای آن است که با پس‌زمینه باغ‌های سرسبز اطراف و آسمان آبی، قابی تماشایی و در عین حال ساده در این روستا خلق می‌کند.

دیگر جاذبه های گردشگری نطنز

منطقه نطنز در گذشته به‌دلیل طبیعت سرسبزش به باغ شهر در استان اصفهان معروف بوده است. نطنز از مناطق تاریخی با قدمتی بسیار قدیمی است و مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی‌ است.

علاوه بر روستای هنجن، منطقه نطنز جاهای دیدنی بسیاری دارد. در سفرتان به این منطقه، هرگز از ماجراجویی در جاذبه‌های آن غافل نشوید. در ادامه، به‌طور مختصر تعدادی از جاذبه‌های نطنز را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • محله تاریخی افوشته

محله تاریخی افوشته یکی از مناطق تاریخی در نطنز است که شامل جاذبه‌های تاریخی بسیار در دوران مختلف است. مسجد جامع، خانه سورگاه، حمام تاریخی افوشته، مقبره سیدحسن با گنبد فیروزه‌ای، مقبره سیدواقف و کتیبه‌های تاریخی در این مقبره، از جاهای دیدنی افوشته و نطنز است.

  • روستای ابیانه

روستای ابیانه یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در نطنز اصفهان واقع شده است. این روستای خوش‌آب‌وهوا از جاذبه‌های پرطرفدار در سفرهای داخلی است. می‌توان آن را در گروه روستاهای توریستی کشور قرار داد. موقعیت جغرافیایی این روستا نیز قابل‌توجه است و در دامنه کوه کرکس واقع شده است.

  • آتشکده نطنز

آتشکده نطنز یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی است که از جاهای دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. بنای این آتشکده از سنگ ساخته شده است و شامل ۴ طاق است. این آتشکده متعلق به دوره ساسانی است.

روستاهای اصفهان | فهرستی از زیباترین دهکده‌های استان

استان اصفهان مملو از روستاهای ساده و دوست‌داشتنی همچون روستای هنجن و روستاهای نطنز است. در این استان، می‌توانید مسافر روستاهای تاریخی بسیاری شوید و سفری متفاوت تجربه کنید. از دیگر روستاهای اطراف اصفهان می‌توان به روستاهای حسن رباط، قهی، برسیان و روستاهای شهرستان سمیرم، اشاره کرد. با سفر به هرکدام از این روستاها، به تکه‌ای از تاریخ اصفهان سفر کرده‌اید؛ تاریخی که بافت جغرافیایی و طبیعت در شکل‌گیری آن مؤثر بوده است.

مسیر دسترسی به روستای هنجن اصفهان

اگر قصد دارید که از کاشان به سمت این روستا راه بیفتید، باید بعد از خارج‌شدن از شهر، وارد آزادراه خلیج فارس شوید. سپس مسیرتان را در جاده کاشان به نطنز ادامه دهید. پیش از آنکه به نطنز برسید، جاده منتهی به روستای هنجن را خواهید دید. اگر از تهران راه افتاده‌اید، باید در ابتدا خودتان را به کاشان برسانید و سپس طبق مسیر گفته‌شده، به‌سمت روستای هنجن حرکت کنید.

اگر قصد دارید که از شهر اصفهان به سمت این روستا بروید، باید وارد آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان شوید. سپس در جاده نطنز به اصفهان برانید. وارد آزادراه خلیج فارس و در نهایت بلوار انار شوید تا به روستای تاریخی هنجن برسید. برای آنکه از نطنز به هنجن بروید، حداکثر باید ۲۳ کیلومتر در جهت شمال غرب برانید.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل تابستان
آدرساستان اصفهان، 17کیلومتری نطنز

امیدواریم به روستای هنجن و سایر روستاهای استان اصفهان سفر کنید و از ترکیب سادگی و زیبایی بافت روستایی در این مناطق لذت ببرید. برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

این روستا در حاشیه جاده نطنز به کاشان به‌روی نقشه دیده می‌شود.

فاصله این روستا از مرکز شهر اصفهان تقریباً ۱۶۰ کیلومتر است.

در ۲۳ کیلومتری شمال غرب نطنز واقع شده است.

قلعه تاریخی پیش از اسلام، امامزاده زینب خاتون و بقعه امامزاده سید داوود.

جوز قند، گلابی، انار، سفال و… .

5/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. رایان می گوید

    از عکس‌هاش اینطور برداشت میشه که انگاری روستای هنجن یه روستای محرومه?
    میشه درباره آتشکده نطنز هم بیشتر توضیح بدین؟ یا مثلا براش یه مقاله مجزا بنویسید؟

    1. بانو تقیان می گوید

      رایان عزیز، این روستا به‌خاطر بافت بسیار تاریخی که داره، شهرت پیدا کرده و مثل خیلی روستاهای دیگه امکانات کامل شهری رو نداره.
      آتشکده نطنز هم سال‌هاست به بی‌مهری دچار شده و ازش خرابه‌هایی بیشتر باقی نمونده؛ اما اگه مقاله ابشار نظنز رو مطالعه کنید، جاذبه های بهتری اون اطراف پیدا می‌کنید که ارزش بازدید داشته باشند.
      https://blog.rahbal.com/tameh-waterfall/

  2. رضا می گوید

    بنده اصالتا اهل روستای هنجن هستم خدمت شما عرض کنم این روستا تمامی امکانات شهری اعم از برق، آب لوله کشی، گاز، تلفن، اینترنت و دکل های BTS مربوط به تلفن همراه، مدرسه و … دارا می باشد. و این عکس هایی که شما مشاهده کردید مربوط به کوچه های متروکه این روستای زیبا و تاریخی هستش. در مواردی قیمت زمین در این روستا حتی با بعضی روستاهای اطراف کردان کرج برابری میکنه.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم برای توضیحاتی که دادید. اگه عکس‌های باکیفیت دارید، برای ما بفرستید تا منتشر کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.