درخت سبز کیش | درختی هم‌نشین بودا

0

کیش از آن جاهایی نیست که کسی برای رفتن به آن دنبال بهانه باشد. به کیش که سفر کنیم بی‌شک با کوله‌باری از خاطره‌های مهیج برمی‌گردیم؛ اما شاید بهتر باشد جاهای دیدنی جزیره کیش را کمی دقیق‌تر ببینیم. در کنار تمام زرق‌وبرق‌های جزیره کیش درختی کهنسال زندگی می‌کند که آن را به اسم درخت سبز کیش می‌شناسند. با هم امروز را در کنار این درخت قدیمی می‌گذرانیم.

درخت سبز کیش کجاست؟

هر جای ایران که هستید، خودتان را به استان هرمزگان و جزیره کیش برسانید. بعد از آن از هر که سؤال کنید، میدان المپیک را می‌شناسد. از میدان المپیک به سمت میدان حریره برانید. بعد از میدان حریره به خیابان درخت سبز می‌رسید. از اسم این خیابان هم پیداست که ربطی به پارک درخت سبز کیش دارد. این درخت در همین خیابان است.

تاریخچه درخت سبز کیش

تصویری از تنه درخت سبز

قدیم‌‌ترها در ایران درخت لور یا همان درخت انجیر معابد نداشتیم. این درخت‌ها از دوره ایلخانی و تیموری مهمان کیش، قشم و نوار ساحلی خلیج فارس شدند. اصالت درخت‌های انجیر معابد هم به هند و چین برمی‌گردد. شاید برایتان سؤال پیش بیاید از بین این همه درخت چرا باید به دیدن درخت سبز کیش رفت؟ حق با شماست کیش خیلی از این انجیرهای معابد دارد؛ اما تنومندی و هیبت افسانه‌ای درخت سبز، آن را برجسته و زبانزد کرده است. این درخت پیر در تمام ایران کم‌نظیر است.

درخت سبز کیش | افتان و خیزان تا خدا

نمایی از تنه درخت سیز

درخت سبز کیش هم مثل همه درخت‌های خانواده‌اش رشدی معمولی داشت تا اینکه سربه‌زیر آورد و شاخه‌هایش به زمین رسید. شاخه‌ها در زمین ریشه دواندند، پروبال گرفتند. طولی نکشید که خودشان هم درخت شدند. حالا این درخت‌های جدید هم هوای پدر را دارند و دور او را پر کرده‌اند. شاید برای همین است که مردم به مهربانی آن‌ها باور دارند و حاجتشان را از آن می‌خواهند.

درخت سبز کیش و روای حاجت

راستش احتمالاً اعتقاد به حاجت دادن این درخت، باوری ایرانی نیست. اعتقاد به این درخت از هند به ایران رسیده است. شاهزاده‌ای هندی در زیر درخت انجیر مقدسی مراقبه می‌کرد و بعد از شش سال همان‌جا بود که به روشن‌بینی رسید. بعد از این ماجرا مردم به این شاهزاده لقب بودا دادند. خود واژه بودا هم به معنی روشنی و روشن‌بینی است. مردم به درختی که شاهزده زیر آن می‌نشست هم درخت انجیر معابد گفتند. مشهورترین درخت انجیر معابد، درخت انجیر مقدسی در معبد ماهابودی است. این درخت را 288 سال قبل از میلاد مسیح از درخت اصلی نشا زده‌اند.

درخت انجیر معابد اسم کتاب نویسنده ایرانی احمد محمود هم هست. این یکی هم به اندازه درخت بودا معروف است.

مردم در ایران هم به شاخه‌های درخت سبز کیش پارچه‌های سبز می‌بندند تا حاجت‌روا شوند؛ اما کسی دقیقاً نمی‌داند این باور مردم محلی و گردشگران دقیقاً از کجا آمده است. شاید هم برگ‌ها قلبی‌شکل این درخت به آن‌ها وعده برآورده‌شدن حاجتشان را می‌دهد. هر چه که هست آن روبان‌های سبز جلوه مذهبی خاصی به این درخت می‌دهد.

اینجا با سایر جاذبه‌های عجیب کیش آشنا می‌شوید: حقایق باورنکردنی کیش

امکانات رفاهی مجموعه درخت سبز کیش

تصویری از درخت سبز کیش

درخت سبز کیش در دل یک مجموعه تفریحی به همین اسم است؛ این مجموعه را به اسم پارک درخت سبز می‌شناسند؛ پس برای دیدنش می‌توانید بساط پیک‌نیکتان را هم همراهتان ببرید. این پارک برای راحتی گردشگران امکانات خوبی را هم فراهم کرده است تا ساعت خوشی را بگذرانند. هم آلاچیق برای استراحتتان هست، هم منقل‌هایی برای برپاکردن بساط کباب. مسیرهای پیاده‌روی هم هست که آن را با چراغ‌های فانوسی و گل‌های کاغذی دیدنی‌تر کرده‌اند. قدمی بزنید و از این هوای پاک لذت ببرید. اگر هم بردن وسایل پیک‌نیک برایتان سخت است، پارک درخت سبز رستوران‌های فصلی و بوفه دارد. نمازخانه و سرویس بهداشتی هم هست که خیالتان راحت باشد.

پارک درخت سبز کیش دو در رو به دو جاذبه گردشگری مهم جزیره دارد. یک درِ این مجموعه با ورودی شهر باستانی حریره یکی است و درِ دیگر آن کنار آب انبار سنتی است.

جاهای دیدنی نزدیک درخت سبز کیش

  • شهر حریره

تصویری از شهر تاریخی حریره

شهر باستانی حریره از توابع شهرستان بندر لنگه است. قدمت این شهر به دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی برمی‌گردد. حریره شهری 20هکتاری با قدمت 800 سال ‌است. حالا که در ورودی آن با مجموعه درخت سبز یکی است، شاید دلتان خواست و چرخی هم در این شهر باستانی زدید. در حریره، حمام، خانه اعیانی، قنات و مسجد هم کشف کرده‌اند. این‌ها همه کار استادکاران ماهر ایرانی در زمان‌های خیلی دور هستند.

  • آب انبار سنتی کیش

تصویری از آب انبار سنتی کیش

این آب‌انبار را در 1373 ساخته‌اند؛ اما چون معماری آن به سبک‌وسیاق قدیمی است به آن آب انبار سنتی هم می‌گویند. این بنا چون شبیه دو ساختمان چسبیده و دقیقاً شبیه به هم است به آب انبار دوقلو هم مشهور است. معماری آب انبار سنتی کیش شبیه بناهای یزد است. آن را ساخته بودند که آب منطقه را تأمین کند؛ اما تکنولوژی زودتر از آن به کار آمد و این بنا فقط در حد جاذبه‌ای برای گردشگری ماند.

  • پارک دلفین کیش

تصویری از پارک دلفین کیش

شاید همه به قصد دیدن دلفیناریوم به پارک دلفین بروند و بخواهند با دلفین‌ها شنا کنند؛ اما این مجموعه، آمفی‌تئاتر، باغ پرندگان و گونه‌های جانوری مختلفی دارد. هر بخشی از این مجموعه به‌تنهایی می‌تواند خاطره جالبی برایتان باشد.

  • شهر زیرزمینی کاریز کیش

تصویری از شهر زیرزمینی کاریز

یکی از جاهای دیدنی کیش، شهر زیرزمینی کاریز در عمق 16متری زمین است. سقف این شهر را با انواع صدف‌ها و مرجان‌ها تزیین کرده‌اند که چشم‌نواز باشد. شهر کاریز حمام‌های سنتی هم دارد که در نوع خودش دیدنی است. قدمت این شهر به 2500 سال می‌رسد. این شهر تا پارک درخت سبز کیش حدود 700 متر فاصله دارد.

  • بوستان آهوان کیش

تصویری از پارک آهو کیش

اسم این جای دیدنی بوستان آهوان است؛ اما در این منطقه 2هکتاری، شیر، آهو، گوزن، شغال و میمون هم هست؛ البته لازم نیست نگران باشید اینجا امن است. از درخت سبز کیش تا بوستان آهوان تقریباً 2کیلومتری راه در پیش دارید. بچه‌ها خیلی زود با حیوان‌ها جور می‌شوند. این بوستان حتماً برایشان پر خاطره می‌شود.

  • هتل ترنج کیش

تصویری از هتل ترنج کیش

هتل ترنج کیش را روی آب ساخته‌اند و کف آن هم شیشه‌ای است. با این توصیف این هتل خودش به‌تنهایی ارزش دیدن دارد؛ اما غروب آفتاب پشت بلندای این برج و فرورفتن خورشید در دل آب، تصویری تماشایی‌تر است. خیلی‌ها برای دیدن همین منظره تا این بخش آرام و خلوت جزیره می‌آیند.
بقیه جاهای دیدنی کیش را برایتان نام می‌برم، دیدنش با شما.

تصویری از ساحل مرجان کیش

بهترین زمان سفر به کیش

کیش جزیره ‌است؛ پس آب‌وهوایی به‌شدت شرجی دارد. از طرفی این جزیره در جنوب ایران است و دور از انتظار نیست که هوای گرمی داشته باشد. تابستان‌ها گرما و رطوبت می‌تواند حسابی کلافه‌تان کند؛ پس شاید بهتر است فصل‌های دیگر را برای سفر به کیش انتخاب کنید. پاییز تا اوایل فروردین بهتر زمان سفر به این جزیره زیباست. نگران زمستان نباشید، دمای هوای کیش در سردترین روزهای زمستان هم به صفر نمی‌رسد.

مسیر دسترسی

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسجزیره کیش، بعد از میدان حریره و در خیابان درخت سبز کیش.

رفتن به کیش کوتاه و با عجله نمی‌شود. باید یک دل سیر کل جزیره را گشت و همه جا را دید. از بین همه جاهای دیدنی جزیره، ما درخت سبز کیش را انتخاب کردیم و با هم سری به آن زدیم. اگر قبلاً به دیدن این درخت پیر رفته‌اید در کامنت‌ها از تجربه‌هایتان برایمان بگویید. اگر هم دلتان خواست هم‌نشین این درخت باشید، ره بال آسمان خوشحال می‌شود که همراهتان باشد.

جزیره کیش، بعد از میدان حریره و در خیابان درخت سبز کیش.

آلاچیق، بوفه، رستوران فصلی، منقل کباب، سرویس بهداشتی، نمازخانه

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.