سفر به جنگل جوارم | پردیسی زمینی در مازندران

0

حتماً شما هم با دیدن فیلم‌ها یا عکس‌هایی که در آن خانواده‌ای در یک کلبه جنگلی زندگی می‌کنند، به‌وجد آمده‌اید. فکر اینکه صبح با صدای پرندگان جنگل از خواب بیدار شوید و وقتی در کلبه را باز کردید، انبوهی از درخت را پیش روی خود ببینید، بسیار زیبا و رؤیایی است. تنفس اکسیژن خالص در اول صبح و خوردن صبحانه در فضای آزاد یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که تا مدت‌ها حتی مرور خاطراتش هم به شما انرژی می‌دهد. خبر خوب اینکه این رؤیاها خیلی از ذهن دور نیستند. جنگل جوارم محلی است که می‌تواند شما را به این آرزو برساند. نظرتان چیست همراه ره بال آسمان به یک سفر مجازی برویم و خودمان را مهمان این همه زیبایی در پارک جنگلی جوارم کنیم؟

پارک جنگلی جوارم کجاست؟

می‌دانیم که با دیدن این تصاویر در پوست خود نمی‌گنجید که بدانید جوارم کجاست؛ اما عجله نکنید. برایتان می‌گوییم. جوارم نام روستایی است در شهرستان سوادکوه استان مازندران. جوارم را بیشتر به‌خاطر پارک جنگلی آن می شناسد. جنگل جوارم در ۳کیلومتری ضلع شرقی روستا قرار دارد. با گذر از جاده فیروزکوه ‎در شمال ایران که به آن جاده سوادکوه هم می‌گویند، می‌توان به جنگل رسید.

جوارم در حد فاصل شهر زیرآب و شیرگاه قرار دارد. تابلوی «پارک جنگلی جوارم، منطقه نمونه گردشگری»، راهنمای خوبی برای مسافران است. با پرداخت مبلغی اندک به‌عنوان ورودی می‌توان ساعت‌ها در جنگل جوارم بود و لذت برد. جنگل جوارم از جنگل‌های هیرکانی است که ‏۳۶۵ هکتار مساحت دارد.

امکانات رفاهی جوارم

کمپ‌های پارک جوارم پذیرای مسافران است. کمپ اول دارای کلبه‌های جنگلی، قهوه‌خانه سنتی، رستوران، سوپر مارکت، آلاچیق، سرویس بهداشتی و ساختمان نگهبانی است.
اگر تمایلی به رزرو اقامتگاه جنگلی در دل کوه ندارید و به هیجان بیشتر می‌اندیشید، به کمپ دوم بروید. در کمپ دوم می توانید چادر بزنید. ‎‎آلاچیق‎ ‎و سرویس بهداشتی هم در این محدوده قرار دارد. زمین بازی کودکان، اتاق بازی‌های کامپیوتری و نمازخانه از امکانات دیگر پارک جنگلی جوارم است.

رزرو کلبه های چوبی جنگل جوارم به‌صورت اینترنتی است. برای رزرو آلاچیق‌ها هم باید به نگهبان پارک مراجعه کنید.

کلبه های چوبی، مکانی رؤیایی در دل طبیعت

تصور کنید در پارک جنگلی هستید. دورتادور شما از درختان سربه‌فلک‌کشیده و گیاهان سبز احاطه شده است. در قسمت‌هایی کلبه‌های چوبی دیده می‌شود که با سقف‌های شیروانی خود در گوشه‌ای از جنگل منتظر آمدن مسافر هستند.

کلبه های دو نفره جوارم ۱۲ و ۱۸متری است. اگر می‌خواهید راحت‌تر باشید، به شما پیشنهاد می کنیم کلبه های دارای سرویس بهداشتی را انتخاب کنید. حواستان باشد که اگر دیر رسیدید، مخصوصاً به وقت شلوغی، احتمالاً کلبه های بدون سرویس نصیبتان می‌شود. البته خیلی هم نگران نباشید. در محوطه سرویس بهداشتی هست.

سایر اقامتگاه‌های جنگل جوارم از ۲۴ تا ۷۰ متر است و همه جور امکانات دارد. اگر با ماشین شخصی سفر می کنید، پارکینگ جوارم رایگان است. ماشین را پارک کنید و مسافتی کوتاه تا کلبه‌ها را پیاده طی کنید. دید اتاق‌ها به طرف نمای جنگل است؛ بنابراین از خواب که بیدار شوید جنگل به شما روز خوش می گوید.

  • قیمت رزرو کلبه در جنگل جوارم

بسته به وسعت و معماری، کلبه های جنگلی قیمت‌های  مختلفی دارند که از ۱۵۰هزار تومان در روز شروع می‌شوند و به قیمت‌های بیشتر هم می‌رسند. این دیگر به نیاز و سلیقه شما بستگی دارد. به این نکته هم توجه کنید که در روزهای مسافرخیز و شلوغ، قیمت‌ها بیشتر می‌شوند؛ پس اگر دنبال خلوتی و ارزانی هستید، دور روزهای تعطیل رسمی را خط بکشید.

بهترین فصل سفر به جوارم

از نظر خیلی از مسافران، پاییز فصل شاهنشاه جنگل های ایران است و فصل خوبی است که با برگ‌های پاییزی عکس‌های یادگاری بگیرند. در زمستان هم که جنگل لباسی سفید از برف به تن می کند، بسیار دیدنی است. با همه این‌ها پارک جوارم در فصل بهار و تابستان، به‌دلیل مطبوع‌بودن هوا و تعطیلی مدارس بازدیدکننده بیشتری دارد.

طبیعت جوارم

‎ ‎پوشش گیاهی جنگل جوارم شامل بلوط، انجیر، افرا، توسکا، گردو، لرگ و ممرز است. خرگوش، سگ، شغال، شوکا (آهو)، جوجه تیغی، فاخته و قرقاول هم در جوار جوارم روزگار می‌گذرانند. حواستان باشد که در منطقه گردشگری جوارم شکارکردن ممنوع است. هر چند فرقی نمی‌کند که شکار ممنوع باشد یا نه، با توجه به انقراض بسیاری از گونه‌ها، بهتر است همیشه سلاحتان را غلاف کنید.

مسیر دسترسی به جنگل جوارم

فاصله تهران تا جوارم حدود ۲۰۰ کیلومتر است. این یعنی اینکه تقریباً با ۳ ساعت رانندگی به جوارم می رسید. از تهران که راه بیفتید، بعد از جاده فیروزکوه، پل سفید را رد کنید تا به زیرآب برسید. حدود ۱ کیلومتر بعد از سد لفور (سد البرز)، در سمت راست جاده پارک جنگلی جوارم قرار دارد. اگر هم از سمت ساری یا قائمشهر راهی جوارم هستید، باید حدود ۱۰ کیلومتر بعد از شیرگاه برانید تا در سمت چپ جاده پارک جوارم را ببینید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرسمازنداران، سوادکوه، بین شیرگاه و زیرآب.

جاهای دیدنی نزدیک جنگل جوارم

آبشار گزو جاذبه دیدنی اطراف پارک جنگلی جوارم

شهرستان سوادکوه، بهشت گردشگری نام گرفته است. این منطقه بین دو منطقه خشک و مرطوب یا همان جنگل و کوهستان قرار دارد. با برنامه‌ریزی مناسب ضمن بازدید از جنگل جوارم سوادکوه می‌توانید از آبشار گزو، سد لفور، دریاچه شورمست و پلنگ دره دیدن کنید. ضمناً بازدید از پل ورسک و برج لاجیم  را هم فراموش نکنید.

حتماً شماهم مثل ما دوست ندارید از این جنگل زیبا دل بکنید؛ اما چاره نیست. هر شروعی را پایانی است و ما هم به پایان سفر مجازی با ره بال آسمان رسیده‌ایم. به امید روزی که در دنیای واقعی از پارک جنگلی جوارم دیدن کنید و خاطره‌ها و تجربه‌هایتان را برای ما بنویسید.

جنگل جوارم در ۳کیلومتری ضلع شرقی روستای جوارم در سواد کوه مازندران قرار دارد. با گذر از جاده فیروزکوه‎ ‎که به آن جاده سوادکوه هم می‌گویند، می‌توان به جنگل رسید.

کلبه‌های جنگلی، قهوه‌خانه سنتی، رستوران، سوپر مارکت، آلاچیق، سرویس بهداشتی، ساختمان نگهبانی، زمین بازی کودکان، اتاق بازی‌های کامپیوتری و نمازخانه از امکانات پارک جنگلی جوارم است.

رزرو کلبه های چوبی جنگل جوارم به‌صورت اینترنتی است. برای رزرو آلاچیق‌ها هم باید به نگهبان پارک مراجعه کنید.

بسته به وسعت و معماری، کلبه های جنگلی قیمت‌های  مختلفی دارند که از ۱۵۰هزار تومان در روز شروع می‌شوند و به قیمت‌های بیشتر هم می‌رسند.

هرچند در پاییز و زمستان هم جنگل جوارم زیباست؛ اما بهار و تابستان بهترین فصل سفر به جوارم هستند.

2.7/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.