باغ موزه نادری مشهد | گشت‌و‌گذاری جانانه در تاریخ افشاریه

0

آرامگاه نادر افشار در کنار زیبایی‌هایی که دارد، موزه‌ای تماشایی است که خاطرات دلاورمردی مردمان ایران‌زمین را زنده نگه می‌دارد. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه های مشهد به حساب می‌آید. به همین دلیل نیز گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ ایران، بازدید از آرامگاه نادر را به گشت‌و‌گذار در دیگر جاهای دیدنی مشهد ترجیح می‌دهند. با توجه به جاذبه های این موزه و آرامگاه، پیشنهاد می‌‌کنیم اگر برای گردشگری راهی استان خراسان رضوی هستید، گشت‌و‌گذار در باغ موزه نادر را فراموش نکنید. برای اینکه این گردشگری بیشتر از همیشه به شما خوش بگذرد، در ادامه به نکته‌‌هایی برای گشت‌و‌گذار در باغ نادری اشاره می‌کنیم.

باغ موزه نادری کجاست؟

عکس باغ موزه نادری

نادرشاه افشار، پادشاهی بود که قلمرو مرزهای ایران را تا هندوستان گسترش داد. این پادشاه کشورگشا به رغم شجاعت‌های بسیار، در نهایت در برابر مرگ به زانو درآمد. پیکر وی در منطقه‌ای نزدیک به بارگاه امام هشتم (ع) به خاک سپرده شد. مشهدی‌های قدیم، نام نادری را برای احترام به نادرشاه به این منطقه دادند. این ناحیه اکنون با نام چهارراه شهدا شناخته می‌شود. با این حساب حتماً متوجه شده‌اید که بازدید از باغ نادری، باید راه مشهد را در پیش بگیرید. همان‌‌گونه که بهتر از ما می‌دانید برای رسیدن به مشهد، خرید بلیط هواپیما مشهد یا بلیط قطار مشهد، گزینه‌های مناسبی است. به مشهد که رسیدید، راه بارگاه امام رضا (ع) را دنبال کنید. آرامگاه نادری فاصله کمی با حرم امام هشتم دارد.

آرامگاه نادر افشار چه تاریخچه‌ای دارد؟

عکس تاریخچه‌ ی آرامگاه نادر افشار

تاریخ‌شناسان به نادرشاه لقب ناپلئون ایران داده‌اند. در این شکی نیست که این پادشاه جهان‌گشا، نه‌تنها ایران را از خطر تجزیه نجات داد، بلکه دست دشمنان را از این مرزوبوم کوتاه کرد. چه بسا اگر سلطنت نادرشاه ادامه می‌یافت و فرزندانش راه او را دنبال می‌کردند، ایران سرور کشورهای جهان‌ اسلام می‌شد. به هر روی، عمر نادرشاه به دنیا نبود و در بیستم ژوئن ۱۷۴۷، به دست افسران سپاه خودش کشته شد. به دنبال مرگ نادرشاه افشار، سپاه او از هم پاشید و گنجینه‌اش غارت شد. نادرشاه که سلطانی آینده‌نگر بود، قبل از مرگ فرمان ساخت مقبره‌ای در مشهد را صادر کرده بود. پیکر این پادشاه کشورگشا پس از مرگ به مشهد منتقل شد تا برای همیشه در خاک این مرزوبوم آرام گیرد. نادرشاه آرامگاهی با وسعت ۵۴۵ مترمربع در میان باغی بنا کرده بود. این آرامگاه از گزند دشمنان در امان نماند و سال‌ها بعد نابود شد.

تا مدت‌ها خبری از مقبره نادرشاه نبود و این مکان به محلی برای نگهداری گاری‌ها و درشکه‌ها تبدیل شد. با این حال از آنجایی که دستاوردهای این پادشاه را نمی‌توان نادیده‌ گرفت، قوام‌ السلطنه، والی خراسان، فرمان ساخت مقبره‌ای شایسته برای نادرشاه صادر کرد. این مقبره جدید نیز روی خوشی از روزگار ندید و پس از گذشت سال‌ها، رو به نابودی گذاشت. در سال ۱۳۳۳، سایه همای سعادت روی سر مقبره نادرشاه افتاد و انجمن آثار ملی ایران، بنایی باشکوه برای نادرشاه ساخت. در واقع پس از گذشت یک‌سال از این تاریخ، هوشنگ جیحون، معمار و هنرمند سرشناس ایرانی وظیفه ساخت آرامگاه فعلی نادرشاه را بر عهده گرفت. در سال ۱۳۳۸، بقایای استخوان‌های نادرشاه با مراسم مذهبی باشکوهی در مقبره جدید برای همیشه آرام گرفت.

باغ موزه نادری چه معماری دارد؟

اولین چیزی که در بازدید از موزه نادری مشاهده خواهید کرد، تندیسی زیبا از آخرین پادشاه جهان‌گشای شرق است. سنگ‌های این تندیس از کوهسنگی مشهد استخراج شده و ابوالحسن صدیقی، هنرمند پرآوازه ایرانی طراحی آن را بر عهده گرفته است. تندیس بزرگ و زیبایی که از آن صحبت می‌کنیم، نادرشاه را با تبرزینی در دست نشان می‌دهد که به سربازان برای یورش به دژخیمان فرمان می‌راند. از تندیس پرابهت نادرشاه که بگذریم، به فضای سبز زیبای این آرامگاه می‌رسید.

این فضای سبز با چیزی حدود ۱۴۴۰۰ مترمربع مساحت، پس از بارگاه امام هشتم (ع)، وسیع‌ترین مکان زیارتی تفریحی در دل مشهد است. در این فضای سبز، آرامگاه و دو  تالار اصلی قرار دارد. همان‌گونه که حتماً حدس‌زده‌اید، این تالارها به موزه نادرشاه اختصاص یافته است. ساختمان اصلی مقبره نادرشاه حدود ۲ متر از زمین ارتفاع دارد و برای ورود به آن باید از ۱۲ پله بالا بروید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌های تفریحی مشهد، مقاله زیر را مطالعه کنید:
جاهای تفریحی مشهد

آرامگاه نادر افشار چه بخش‌هایی دارد؟

طبق روال تمامی مقبره‌ها، در قسمت اصلی آرامگاه نادر، مزار این پادشاه قرار گرفته است. در کنار این مزار، دو تالار اصلی وجود دارد. یکی از این تالارها، موزه اسلحه‌های باستانی است. سلاح‌هایی از دوران‌های مختلف تاریخ ایران‌زمین در این موزه خودنمایی می‌کند. تابلوهای نقاشی مزین به تصاویری از نادرشاه در حال نبرد و اسناد نفیس خطی مانند تاریخ جهانگشای نادری از دیگر چیزهایی است که در این موزه وجود دارد. مهم‌ترین دیدنی جذاب این موزه، دو شمشیر آخته است. نادرشاه با این شمشیرهای طلاکوب، دژخیمان را گردن می‌زده است.

تالار دیگر نیز موزه‌ای برای نمایش آثار، مستندات و لوازم دوران پادشاهی نادرشاه است. جالب است بدانید در قسمتی از فضای بیرون آرامگاه، توپ جنگی قدیمی قرار گرفته. سربازان شجاع ایران در نبرد با پرتغالی‌ها این توپ را غنیمت گرفته‌اند. ساخت توپی که از آن صحبت می‌کنیم به پادشاهی فیلیپ دوم، سلطان اسپانیا نسبت داده می‌شود. در این آرامگاه، کلنل محمدتقی‌خان پسیان، سردار دلاور خراسانی هم آرمیده‌ است. مزار وی در قسمت شمالی باغ نادری قرار دارد. طراحی مزار این جنگاور ایرانی نیز توسط هوشنگ سیحون انجام شده است.

باغ موزه نادری چه جاذبه هایی دارد؟

موزه‌ای که در این باغ وجود دارد، مکانی برای نمایش سلاح‌های قدیمی است. با این حساب اگر به همراه فرزندان پسر خود راهی باغ موزه شده‌اید، بدون شک تماشای این سلاح‌ها برای کودکان جالب و سرگرم‌کننده خواهد بود. در گوشه‌و‌کنار این باغ حوضچه‌های زیبا و جویبارهای زلالی جریان دارد. به لطف فضای‌سبز وسیع و آبنماهای آن، باغ موزه به مکانی باصفا در دل مشهد تبدیل شده است. باغ نادری یکی از کانون‌های فرنگی مشهد نیز به حساب می‌آید.

گلخانه‌ای با گیاهان زیبا، کتابخانه‌ای با صدها جلد آثار نفیس و تالار اجتماعی بزرگ از دیگر جاذبه های باغ نادری شناخته می‌شود. در این باغ عکاسخانه‌ای هم برای عکس‌های یادگاری خاطره‌انگیز تعبیه شده است. گردشگران مرد با پوشیدن لباس‌های دوران نادری و تن‌کردن رزه و کلاه‌خود جنگی، هیبت سربازان شجاع نادرشاه را به خود می‌گیرند. خانم‌های گردشگر هم می‌توانند لباس زیبای دوران افشار را تنشان کنند. این عکس‌ها، خاطره‌های حضور در مشهد را برای همیشه پیش گردشگران ماندگار می‌کند.

آرامگاه نادر افشار چه امکاناتی دارد؟

در این آرامگاه هر امکاناتی که فکرش را بکنید مهیاست. سرویس‌بهداشتی، نمازخانه و مکان استراحت گردشگران از امکانات رفاهی مقبره نادر به حساب می‌آید. از طرف دیگر حضور این آرامگاه در مرکز مشهد باعث رونق سوغاتی‌‌فروشی‌های اطراف مقبره شده است. مرکز خریدهای معروفی مثل بازار فردوسی مشهد، هتل‌ و مسافرخانه‌های درجه‌یک، رستوران‌های اعیانی و ایستگاه اتوبوس و تاکسی از دیگر امکاناتی است که در چندقدمی آرامگاه نادر وجود دارد.

باغ موزه نادری در کدام فصل تماشایی‌تر است؟

گردشگران شمال شرق ایران به‌خوبی می‌دانند که مشهد بهارهای تماشایی دارد. در این فصل آب‌ و هوای مشهد دگرگون می‌شود و خنکای نسیم بهاری، لذت گردشگری در مشهد را کامل می‌کند. از طرف دیگر از آنجایی که آرامگاه نادر، باغی زیبا با جویبارهای زلال دارد، گشت‌و‌گذار بهارانه در این باغ بهتر از هر فصل دیگری است. انصافاً باید اعتراف کرد مشهد تابستان‌های گرمی دارد. خوشبختانه این گرما به اندازه‌ای نیست که لطف گشت‌و‌گذار در باغ نادری را کاهش دهد. این آرامگاه در پاییز هم زیباست. از آنجایی که در این آرامگاه با موزه‌ای سرپوشیده روبه‌‌هستیم، گردشگری زمستانه در موزه باغ نادری هم خالی از لطف نخواهد بود.

برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، روی لینک زیر کلیک کنید:

آرامگاه نادر افشار از کدام مسیر سرراست‌تر است؟

موزه نادری دقیقاً در حاشیه چهارراه شهدا (نادری سابق) قرار دارد. از این آرامگاه تا حرم رضوی فقط ۸۰۰ متر فاصله دارید. به لطف فاصله کم آرامگاه نادر تا بارگاه امام رضا (ع)، کافی است در هر کجای مشهد که هستید خودتان را به حرم مطهر امام هشتم برسانید. از حرم تا آرامگاه نادر چیزی حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی فاصله دارید.

هزینه بازدید۵هزار تومان
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ۹ صبح تا ۱۷
روزهای تعطیلاین آرامگاه در ۵ روز اول فروردین و سوگواری‌های رسمی تعطیل می‌شود
شماره تماس05132224888
آدرسمشهد، چهارراه شهدا

باغ موزه نادری از آن دسته جاهای دیدنی مشهد است که دست‌کم باید یک‌ بار ببینید. مطمئن هستیم تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از این باغ کردیم، شما را به هوس گردشگری در باغ نادری خواهد انداخت. در پایان باید گفت از آنجایی که همراهان خود در ره بال آسمان را کاملاً می‌شناسیم و می‌دانیم که شخصیت‌های فقید ایران جایگاه ویژه‌ای در دل آن‌ها دارند، پیشنهاد می‌کنیم خاطره‌های خوش و تجربه‌های سودمندی که از گشت‌و‌گذار در مقبره‌های دیدنی ایران دارید را با ما و دیگر خواننده‌‌ها به اشتراک بگذارید.

باغ موزه نادری در چهارراه‌شهدا مشهد قرار دارد.

در این باغ ۲ موزه با سلاح‌های قدیمی و لوازم دوران افشاریه خودنمایی می‌کند.

سرویس‌بهداشتی، عکاسخانه، نمازخانه و فضای‌سبز وسیع این باغ از مهم‌ترین امکانات رفاهی آن به حساب می‌آید.

این آرامگاه در بهار هر سال تماشایی‌تر از همیشه است.

تندیس بزرگ نادرشاه و سربازانش در بالای آرامگاه نادر افشار مشاهده می‌شود.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.