دهکده گردشگری عباس برزگر | همای سعادت روی شانه مرد

0

‌بی‌تردید تا امروز داستان‌های زیادی از ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی شنیده‌اید یا مستندهایی از آن‌ها دیده‌اید؛ اما راه‌اندازی دهکده گردشگری عباس برزگر فارس داستان متفاوتی دارد. آوازه این اقامتگاه تا بیرون از مرزهای ایران هم رفته است. همچنین اغلب مهمان‌های این اقامتگاه، گردشگرهای خارجی هستند. شنیدن داستان ساخت این مجموعه زیبا شما را هم شگفت‌زده می‌کند.

دهکده گردشگری عباس برزگر فارس کجاست؟

عکس اقامتگاه توریستی عباس آباد فارس

برای رفتن به اقامتگاه بوم‌گردی عباس برزگر باید به‌سمت جنوب ایران بروید و خودتان را به استان فارس برسانید. اقامتگاه آقای برزگر در روستای امامزاده بزم است. می‌توانید این روستا را در نزدیک شهرستان بوانات فارس پیدا کنید.

معرفی دهکده گردشگری عباس برزگر فارس

عکس معرفی دهکده گردشگری عباس آباد فارس

اقامتگاه عباس برزگر از معروف‌ترین دهکده های توریستی ایران است. خیلی از گردشگرهای داخلی و خارجی برای رفتن به دهکده گردشگری عباس برزگر فارس مشتاق هستند؛ اما اقامت در این مجموعه خیلی راحت نیست. شاید مجبور بشوید ماه‌ها منتظر بمانید تا بتوانید اتاقی خالی پیدا کنید. بیشتر اتاق‌های این دهکده گردشگری را برای روزهای مختلف سال رزرو کرده‌اند که نشان از محبوبیت این اقامتگاه دارد.

داستان شکل گیری اقامتگاه توریستی عباس برزگر فارس

معرفی دهکده گردشگری عباس آباد فارس

شروع شکل‌گیری اقامتگاه عباس برزگر به یک شب بارانی برمی‌گردد؛ اما بهتر است کمی عقب‌تر برویم و آقای برزگر را بشناسیم. عباس برزگر فردی 38ساله و پرتلاش بود که برای درآوردن پول حلال از طلوع خورشید تا تاریکی روز زحمت می‌کشید. او با کارگری و بنایی چرخ زندگی‌اش را می‌چرخاند. بعد از تلاش‌های بسیار توانست خانه‌ای در جنوب شهر شیراز بخرد؛ اما فشارهای اقتصادی برای او و خانواده‌اش آن‌قدر زیاد شد که تصمیم گرفت خانه‌اش را بفروشد. بعد از فروش خانه به روستای بزم برگشت و زمینی به‌اندازه 80 مترمربع، یک طویله و یک بقالی خرید. آقای برزگر بعد از مدتی توانست بقالی کوچکش را به سوپرمارکت تبدیل کند و کسب‌وکارش کمی رونق گرفت.

  • مهمان‌های ناخوانده

عکس مهمان‌های ناخوانده دهکده توریستی عباس برزگر فارس

در شبی بارانی دو موتورسوار آلمانی مسیر راهشان را در نزدیکی روستای بزم گم کرده بودند. این دو گردشگر بعد از بازدید از پاسارگاد قصد رفتن به کرمان را داشتند. در آن وقت از شب فقط چراغ روشنی که در سردر مغازه آقای برزگر سوسو می‌زد، گردشگرها را دل‌گرم کرده بود. آن‌ها به مغازه عباس آقا رفتند و ماجرا را به او گفتند. آقای برزگر بعد از فهمیدن داستان، آن‌ها را به خانه‌اش دعوت می‌کند تا شب را در آنجا بگذرانند. خانواده آقای برزگر به‌خاطر شام ساده‌ای که داشتند کمی خجالت‌زده بودند؛ اما همان را با مهمان‌ها تقسیم کردند. همسر آقای برزگر بعد از کته گوجه، چای زنجبیلی هم ‌آورد تا کمی از خستگی مهمان‌ها کم کند. دو گردشگر آلمانی صبح فردا صبحانه‌ای ساده در خانه آقای برزگر خوردند، از میزبان‌ها تشکر کردند و سفرشان را ادامه دادند.

  • اولین گروه گردشگرها در دهکده توریستی عباس برزگر فارس

عکس مهمان‌های ناخوانده ر دهکده توریستی عباس برزگر فارس

حدود دو ماه بعد از آن ماجرا پنج گردشگر آلمانی همراه با مترجمی به خانه آقای برزگر رفتند. مترجم به عباس آقا گفت این گردشگرها تا اینجا آمده‌اند که فقط کته گوجه‌ای را که همسرش درست می‌کند، امتحان کنند. همچنین دوست دارند شب را هم در خانه او بمانند. آقای برزگر اول این پیشنهاد عجیب را نپذیرفت؛ اما گردشگرها گفتند که دوست‌هایشان چند ماه قبل شبی را در خانه او مانده‌ بودند. آن‌ها گفته‌اند که کته گوجه خوشمزه‌ترین غذایی بود که در سفرهایشان از برلین تا چین خورده‌اند. آقای برزگر بعد از شنیدن ماجرا موافقت کرد و همسرش برای مهمان‌ها کته گوجه معروف را پخت. گردشگرها قبل از رفتن 200هزار تومان به آقای برزگر دادند و از میزبانی او تشکر کردند. این پول از درآمد یک‌ماهه آقای برزگر هم بیشتر بود. به همین خاطر او را به این فکر انداخت که می‌تواند از این راه درآمد بیشتری به دست آورد.

  • مشهورشدن دهکده توریستی عباس برزگر فارس

عکس مهمان‌های ناخوانده ر دهکده توریستی عباس برزگر فارس

آقای عباس برزگر اقامتگاه کوچکش را به آژانس‌های مسافرتی شیراز و اصفهان معرفی کرد. آژانس‌ها هم هر چند وقت تعدادی مسافر برای او می‌فرستادند. در سال 2006 اتفاق عجیب دیگری مسیر زندگی این خانواده را تغییر داد. آن‌ها میزبان دو مسافر استرالیایی بودند. مهمان‌ها با آقای برزگر کمی در روستا گشت‌وگذار کردند و بعد به ماهی‌گیری رفتند؛ اما یکی از مهمان‌ها تمام روز بی‌حوصله بود. آقای برزگر علتش را پرسید و متوجه شد که روز تولد آن مهمان است. وقتی خانواده عباس آقا این ماجرا را فهمیدند، دخترش زهرا با انعام‌هایش کیک تولد و شمع خرید. آن شب برای مهمانشان جشن تولد گرفتند. این اتفاق توریست استرالیایی را آن‌قدر شگفت‌زده کرده بود که نمی‌توانست جلوی اشک‌هایش را بگیرد. او تصمیم گرفت با دوربینش از این اتفاق به‌یادماندنی عکس‌های زیادی ثبت کند.

بعد از گذشت دو ماه از تلویزیون با آقای برزگر تماس می‌گیرند. به او می‌گویند پدر همان گردشگری که برایش تولد گرفته بودند، صاحب یکی از شبکه‌های تلویزیونی استرالیا است. او مستندی از اقامتگاه شما را در تلویزیون استرالیا پخش کرده است و بسیار معروف شده‌اید. بعد از این جریان تعداد گردشگرهایی که به اقامتگاه برزگر می‌رفتند بیشتر شد و آقای برزگر به درآمد میلیونی رسید. او توانست خانه 80متری‌اش را گسترش بدهد. همچنین با درآمدش زمین‌های اطراف را خرید و در حال حاضر دهکده‌ای 120هزارمتری دارد. امروزه آقای برزگر یکی از ثروتمندترین افراد در ایران است. در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو، تور عشایری او را به اسم شگفت‌انگیزترین تجربه گردشگری در ایران ثبت کرده‌اند. شاید داستان این مرد زحمت‌کش و توانا شما را هم به یاد این ضرب‌المثل معروف بیندازد: «تو نیکی می‌کن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز».

امکانات رفاهی اقامتگاه توریستی عباس برزگر فارس

در دهکده توریستی عباس برزگر فارس امکانات خوبی برای میزبانی از مهمان‌ها مهیاست. در حال حاضر این دهکده 40 واحد اقامتی دارد. این واحدها به‌شکل سوئیت، کلبه ویلایی، کلبه گلی و کلبه درختی هستند. قدمت بعضی از این خانه‌ها به 700 سال هم می‌رسد و برای ماندن در آن باید هزینه زیادی بپردازید. اتاق‌های اقامتگاه شومینه، بخاری هیزمی، پنکه، توالت فرنگی و ایرانی و حمام مشترک دارند.

در زمان ورود مهمان‌ها دخترهای خانواده با اسپند و لباس‌های رنگارنگ محلی به استقبال از آن‌ها می‌روند. در این اقامتگاه با غذاهای محلی، دم‌نوش و شربت‌های خوش‌مزه از گردشگرها میزبانی می‌کنند. سالن غذاخوری این دهکده تفریحی با دیوارهای شیشه‌ای جذابیت زیادی دارد. خانواده برزگر بیشتر محصولات را خودشان می‌کارند تا همه مواد تازه و ارگانیک باشند. گردشگرها می‌توانند از نزدیک مراحل پخت نان محلی را ببینند. بازدید از محل نگهداری دام‌ها و چادر عشایر هم برای آن‌ها جذاب است. فرزندهای خانواده برزگر به زبان انگلیسی مسلط هستند و می‌توانند به‌راحتی با گردشگرهای خارجی صحبت کنند. دسترسی به اینترنت، پارکینگ اختصاصی، نمایشگاه هنرهای دستی، راهنمای تور حرفه‌ای از دیگر امکانات دهکده گردشگری عباس برزگر فارس است.

دستاوردهای دهکده گردشگری عباس برزگر فارس

عکس معرفی دهکده گردشگری عباس آباد فارس

دهکده گردشگری آقای برزگر به صنعت توریستی ایران رونق زیادی داده است. او و خانواده‌اش توانستند فرهنگ عشایری و روستایی را به خیلی از گردشگرهای خارجی و داخلی نشان بدهند. همچنین در حال حاضر تعداد زیادی از افراد در این دهکده مشغول به کار هستند. امروزه این کارآفرین جوان با حفظ اصالت و ارزش‌های فرهنگی در پیشرفت صنعت گردشگری تلاش بسیاری می‌کند.

جاذبه های گردشگری نزدیک به دهکده گردشگری عباس برزگر فارس

مسجد جامع سوریان، چشمه پیر، تفرجگاه غزال خاتون و محمد حنفیه از جاهای دیدنی نزدیک به این اقامتگاه است. این دهکده تا شیراز فاصله زیادی ندارد و می‌توانید در سفرتان از جاهای دیدنی اطراف شیراز هم دیدن کنید. هرکدام از بناها و باغ‌های شیراز تماشایی هستند. اسم نزدیک‌ترین جاهای دیدنی شیراز به دهکده گردشگری عباس برزگر فارس را برایتان می‌گذارم.

  • آرامگاه سعدی

این مکان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که گردشگرها برای بازدید از آن مشتاق هستند. بنای سعدیه شیراز معماری زیبایی دارد که توجه هر هنرمندی را به خودش جلب می‌کند. کاشی‌های لاجوردی بنای آرامگاه و ستون‌های بلندقامتش حس‌وحالی متفاوت به این مکان می‌دهند. فاصله روستای عباس برزگر تا آرامگاه سعدی حدود یک‌ونیم کیلومتر است.

  • حافظیه

سفر به شیراز بدون بازدید از حافظیه معنایی ندارد. هر زمان که به بازدید از این مکان بروید، جمعیت زیادی را در آنجا می‌بینید. آرامگاه حافظ فضایی پرگل و باصفاست. بومی‌ها و گردشگرها در مناسب‌های مختلف کنار آرامگاه حافظ جمع می‌شوند. شب‌های حافظیه زنده و پویا است و برنامه‌های حافظ‌خوانی هم دارند.

  • مسجد نصیر الملک در نزدیکی دهکده گردشگری عباس برزگر فارس

تصویری از شبستان مسجد نصیرالملک شیراز

بی‌تردید مسجد نصیر از زیباترین و تماشایی‌ترین مساجد ایران است. مسجد نصیرالملک را به‌خاطر رنگ کاشی‌هایش به مسجد صورتی هم می‌شناسند. این مسجد با کاشی‌کاری‌های بی‌نظیر و پنجره‌های بزرگ و چوبی‌اش جذابیت زیادی برای گردشگرها دارد. ساخت این مسجد به دوره قاجار برمی‌گردد.

  • باغ ارم شیراز

نمایی از باغ ارم شیراز

شیراز باغ‌های بزرگ و سرسبزی دارد که باغ ارم یکی از آن‌هاست. عمارت زیبایی در انتهای باغ خودنمایی می‌کند. درخت‌های سرو و مرکبات در دو طرف حیاط ریشه در خاک دارند و مسیری چشم‌نواز را تا عمارت ساخته‌اند. قدمت بنای تاریخی باغ به دوره قاجار می‌رسد. در باغ ارم می‌توانید عکس‌های نابی ثبت کنید و از تماشای باغ و عمارت لذت ببرید.

بهترین زمان سفر

عکس بهترین زمان سفر دهکده گردشگری عباس آباد فارس

بهار یکی از بهترین زمان‌هایی است که می‌توانید به شیراز سفر کنید. در این زمان از سال هوا گرمای مطبوع و لذت‌بخشی دارد. همچنین حال‌وهوای اقامتگاه توریستی عباس برزگر فارس تماشایی است. پاییز هم فصل خوبی برای گشت‌وگذار در شیراز و اطراف آن می‌شود.

مسیر دسترسی

اگر برای اقامت و بازدید از دهکده گردشگری عباس برزگر فارس مشتاق هستید، برنامه‌ای برای سفر به جنوب را بچینید؛ البته بدون هماهنگی و رزرو به آنجا نروید. چون اتاق خالی پیدا نمی‌کنید. بعد از رسیدن به استان فارس باید به شهرستان بوانات بروید. اقامتگاه گردشگری عباس برزگر در نزدیکی این شهرستان و در روستای امامزاده بزم است. این روستا حدود 18 کیلومتر تا سوریان، مرکز بوانات فاصله دارد. می‌توانید این دهکده گردشگری را در 190کیلومتری شهر شیراز پیدا کنید.

دهکده گردشگری عباس برزگر فارس، مجموعه‌ای تفریحی است که می‌تواند در هوای پاک روستا از بودن در آن لذت ببرید. تلاش کردیم تا در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از این مجموعه مشتاق بشوید. اگر تجربه اقامت در این مجموعه را دارید، برایمان در کامنت‌ها بنویسید. از خواندشان لذت می‌بریم.

استان فارس، 18کیلومتری شهرستان بوانات، روستای امامزاده بزم.

در همه ماه‌های سال می‌توانید به بازدید از این دهکده بروید؛ اما فصل بهار بهترین ماه برای گشت‌وگذار در این منطقه است.

بله. 40 واحد اقامتی در این دهکده مهیاست. همه اتاق‌ها تخت، وسایل گرمایشی و سرمایشی، توالت، حمام مشترک و اینترنت دارند.

بله. گردش در روستا، ماهیگیری، بازدید از چادر عشایر، نمایشگاه هنرهای دستی و… از برنامه‌های تفریحی این اقامتگاه هستند.

4.3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.