موزه های اراک | تلفیقی از آثار تاریخی و معاصر

0

شاید تصور کنید که شهر اراک به‌عنوان پایتخت صنعتی ایران، به لحاظ گردشگری جذابیت چندانی ندارد؛ اما فقط کافی است برای کشف زیبایی‌های آن تلاش کنید تا از حضور در این شهر لذت ببرید. پیش از این در مطالب دیگر در‌خصوص راه‌و‌چاه سفر به اراک، بهترین رستوران های اراک، بهترین هتل های اراک و… سخن گفته‌ایم. این بار قصد داریم تمامی موزه های اراک از موزه‌های فرهنگی و تاریخی گرفته تا موزه‌های علمی و هنری این شهر را معرفی کنیم. در این مطلب ضمن معرفی کامل موزه‌های شهر اراک، موقعیت مکانی، ویژگی‌ها و اطلاعات لازم برای بازدید از آن‌ها را نیز در اختیارتان قرار داده‌ایم. از‌این‌رو اگر خیال خرید بلیط هواپیما اراک یا سفر به این شهر به روش‌های دیگر را در سر دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این دیار آشنا شوید.

فهرست مطالب

موزه مردم شناسی اراک (موزه حمام چهار‌فصل) 

عکس موزه مردم شناسی اراک (موزه حمام چهار‌فصل) 

حمام چهار‌فصل از جمله آثار تاریخی به‌جا‌مانده از دوران حکومت احمدشاه قاجار در ایران بوده که امروزه در آن موزه‌ای با موضوع «مردم شناسی» بر‌پا شده است؛ از‌این‌رو شما با مراجعه به این مکان می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و ضمن بازدید از اثری تاریخی و ارزشمند، از یکی از جذاب‌ترین موزه های اراک نیز بازدید کنید. حمام چهار‌فصل اراک در طی سال‌های ۱۲۹۲ تا ۱۲۹۴ به همت شخصی به نام حاج محمدابراهیم خوانساری بنا شد. جالب است بدانید که نام این اثر تاریخی ارزشمند در سال ۱۳۵۶ به شماره‌ ۱۳۳۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. 

عکس موزه مردم شناسی اراک (موزه حمام چهار‌فصل) 

از بنای تاریخی حمام چهار‌فصل که بگذریم، به وصف ویژگی‌های موزه‌ای می‌رسیم که در آن جای خوش کرده است. هم‌اکنون حدود ۵هزار متر‌مربع از مساحت کل بنای حمام (۱۶ هزار متر‌مربع) به موزه باستان شناسی و مردم شناسی اراک اختصاص داده شده است. این مساحت شامل بخش‌های مختلفی از جمله سربینه‌ مردانه، گرم‌خانه، رختکن، هشتی بین گرم‌خانه و… می‌شود.

عکس موزه مردم شناسی اراک (موزه حمام چهار‌فصل) 

در این موزه اشیای کاربردی ادوار گذشته همچون انواع تنگ‌های سفالی، کاسه، خمره، قدح، پیمانه، انواع مجسمه، آفتابه و لگن، سنگ‌نوشته، ابزار آلات کشاورزی و دفاعی، به نمایش در‌آمده تا بازدید‌کنندگان با سبک زندگی مردمان بومی منطقه در گذشته‌های دور آشنا شوند. علاوه‌بر این‌ها، در موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی اراک، اشیا و آثار باستانی متعلق به دوران پیش از اسلام نیز به چشم می‌خورند. از جمله آن‌ها می‌توان به سکه‌های دوره‌های مختلف تاریخی، عقدنامه‌های مربوط به دوران قاجار، کتاب‌ها و نسخه‌های خطی ارزشمند تاریخی، ظروف مسی و قلم‌زنی، خمره‌های سفالی، لوازم ریسندگی، اسباب قدیمی حمام و… اشاره کرد. در‌نهایت با قدم گذاشتن در جای‌جای این موزه ده‌ها پیکره مربوط‌ به مبحث مردم شناسی با موضوعات مختلف به چشم می‌خورند. این پیکره‌ها هر‌کدام داستانی را نقل می‌کنند و زندگی مردمان گذشته را به تصویر می‌کشند.

  • آدرس موزه مردم شناسی اراک (موزه حمام چهار‌فصل) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه مردم شناسی اراک (موزه حمام چهار‌فصل) 

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، ضلع شرقی خیابان دکتر بهشتی، حد فاصل میدان هفت تیر و میدان شهدا
شماره تماس۰۸۶۳۴۰۳۱۱۷۶
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی قلعه وکیل اراک (عمارت کلاه فرنگی)

عکس موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی قلعه وکیل اراک (عمارت کلاه فرنگی) یکی از موزه های اراک

موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی قلعه وکیل اراک را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موزه های اراک معرفی کرد. این موزه در بنای اثری تاریخی با نام «قلعه وکیل» که به «عمارت کلاه فرنگی» نیز شهرت دارد، جای خوش کرده است. قلعه وکیل از جمله جاهای دیدنی اراک شمرده می‌شود که به‌لحاظ معماری و تاریخی ارزش بسیاری دارد. قدمت ساخت این بنا به دوران حکومت ناصرالدین شاه باز‌می‌گردد. مساحت داخلی بنای تاریخی عمارت کلاه فرنگی حدود ۹۰۰ متر‌مربع بوده و مساحت خارجی (محوطه) آن نیز به ۳۸۰۰ متر‌مربع می‌رسد. این عمارت از بخش‌های مختلفی از جمله حیاط، ایوان، شبستان، قسمت همکف و بالا‌خانه تشکیل شده است. از زیبا‌ترین و چشم‌گیر‌ترین تزئینات موجود در این عمارت می‌توان به کاشی‌های هفت رنگ قسمت بیرونی بنا، ستون‌های بلند آن، آجرکاری‌ها، نقش‌اندازی‌های هندسی و… اشاره کرد. گفتنی است که نام قلعه وکیل اراک در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. 

از وصف ویژگی‌های بنای تاریخی و ارزشمند قلعه وکیل اراک که بگذریم، به توصیف موزه جذابی که در آن جای خوش کرده است می‌رسیم. این موزه در سال ۱۳۹۸ در این محل دایر شد. در موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی اراک مجموعه ارزشمندی از فرش‌های دست‌بافت، گلیم‌ها، آثار قلم‌زنی، آثار چوبی، تابلو‌ فرش‌های دست‌بافت نفیس، تابلو‌های خطاطی از هنرمندان استان مرکزی و… برای بازدید عموم به نمایش درآمده است. این موزه از بهترین مقاصد برای آشنایی با هنر‌های بومی و سنتی و منطقه و خرید سوغات اراک شمرده می‌شود. 

  • آدرس موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی قلعه وکیل اراک (عمارت کلاه فرنگی) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی قلعه وکیل اراک (عمارت کلاه فرنگی)

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، بلوار دانشجو، ابتدای خیابان هاشمی نژاد
شماره تماس۰۸۶۳۲۲۲۵۶۰۰
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه سلطان آباد اراک

موزه سلطان آباد را می‌توان به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین موزه های تاریخی اراک معرفی کرد. اگر به آثار تاریخی و هنری مناطق مختلف ایران علاقه‌مند هستید و از تماشای آن‌ها لذت می‌برید، در میان موزه های اراک، بازدید از موزه سلطان آباد را از دست ندهید. این موزه در سال ۱۳۸۵ افتتاح شده و در بازار اراک (از مهم‌ترین مراکز خرید اراک) جای گرفته است؛‌ از‌این‌رو شما با مراجعه به این منطقه می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و ضمن گشت‌و‌گذار و خرید در بازار اراک از موزه جذاب سلطان آباد نیز بازدید کنید. 

در این موزه تاریخی گنجینه‌ای نفیس و ارزشمند از آثار هنری و صنایع دستی استان‌های مختلف ایران برای بازدید عموم به نمایش درآمده است. آثار موجود در این موزه اغلب در زمینه هنر‌هایی همچون سوزن‌دوزی، خوش‌نویسی، فلز‌کاری، قلم‌زنی، خاتم‌کاری و… هستند. همچنین در این موزه مجموعه‌ای ارزشمند از لباس‌های زیبا و نفیس مربوط به دوره حکومت قاجار در ایران نیز به نمایش درآمده است. نا‌گفته نماند که بخش خوشنویسی موزه سلطان آباد اراک بسیار غنی بوده و در آن آثار متعددی از استادان بزرگ خوشنویسی ایران به چشم می‌خورد. همچنین اگر به بازدید بخش نقاشی‌های موزه بروید، اثری ارزشمند از کمال‌الملک چشمان شما را به خود خیره خواهد کرد. 

  • آدرس موزه سلطان آباد اراک روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه سلطان آباد اراک

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، سلطان آباد
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه صنایع دستی اراک (خانه حسن پور)

عکس موزه صنایع دستی (خانه حسن پور) یکی از موزه های اراک

خانه حسن پور از خانه‌های تاریخی شهر اراک است که بیش از یک قرن قدمت دارد. این خانه تاریخی ابتدا در زمان حکومت «احمد شاه قاجار» با هدف راه‌اندازی «شرکت فرش» بنا شد. پس از مدتی این بنا به مدرسه مجیدی تغییر کاربری داد. پس از آن بنای این خانه را «مرحوم جواد حسن‌پور» خرید و به محل سکونت وی و خانواده‌اش تبدیل کرد. اکنون نیز موزه صنایع دستی که از مهم‌ترین موزه‌های اراک شمرده می‌شود، در بنای این خانه جای گرفته است. اگر در‌خصوص معماری بنای خانه حسن پور بپرسید باید بگوییم که این ساختمان از دو طبقه تشکیل شده و بیش از ۶۰۰ متر‌مربع وسعت دارد. طبقه همکف آن متشکل از بخش‌هایی همچون اتاق‌های زمستان‌نشین، مطبخ، انبار آذوقه و ورودی اصلی بنا بوده و در طبقه اول آن نیز اتاق‌های شاه‌نشین و تابستان‌نشین جای گرفته‌اند. در‌نهایت اینکه خانه حسن پور بنایی درون‌گراست و حیاطی مرکزی دارد. 

همان طور که گفتیم به‌تازگی (در سال ۱۳۸۲) موزه صنایع دستی اراک در خانه حسن پور افتتاح شد. این موزه متشکل از بخش‌های مختلف از جمله نمایشگاه فرش و گلیم، نمایشگاه فلز و آثار حجمی، نمایشگاه اثر‌های چوبی و نمایشگاه منسوجات بوده که در هر‌کدام از این بخش‌های مجموعه‌ای ارزشمند از صنایع دستی و آثار هنری مرتبط با همان رشته به نمایش گذاشته شده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم اگر در شهر اراک حضور داشته و قصد بازدید از موزه های اراک را دارید، بازدید از این موزه جذاب و خانه تاریخی حسن پور را از دست ندهید. 

  • آدرس موزه صنایع دستی (خانه حسن پور) اراک روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه صنایع دستی اراک (خانه حسن پور)

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، میدان شورا، مجموعه بازار تاریخی اراک، مقابل گذر مدرسه سپهداری
شماره تماس۰۸۶۳۲۲۴۵۶۶۴
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۰۰:۰۰
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه تنوع زیستی اراک (موزه حیات وحش)

عکس موزه تنوع زیستی اراک (موزه حیات وحش) یکی از موزه های اراک

موزه تنوع زیستی اراک که به موزه حیات وحش نیز شهرت دارد، از جمله دیدنی‌ترین موزه های اراک است که گردشگران و علاقه‌مندان را به‌سوی خود می‌کشاند. این موزه جلوه‌گر تنوع بی‌نظیر حیات وحش در بستر تاریخ بوده و معرف داشته‌های طبیعی و زیستی استان مرکزی است. موزه تنوع زیستی اراک در سال ۱۳۷۸ با هدف باز‌سازی پوشش گیاهی و جانوری به‌صورت تاکسیدرمی افتتاح شد. در این موزه جذاب می‌توانید از مجموعه‌ای بی‌نظیر شامل ۳۶۰ گونه از پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها، ۸۲۷ نمونه از بی‌مهرگان، ۱۷ نمونه جمجمه و ۵۰ نمونه از سنگ‌ها و کانی‌ها بازدید کنید. گفتنی است که تمامی این نمونه‌ها از مناطق مختلف استان مرکزی جمع‌آوری شده‌ و برای بازدید عموم به نمایش درآمده‌اند. 

عکس موزه تنوع زیستی اراک (موزه حیات وحش) یکی از موزه های اراک

از جمله خاص‌ترین نمونه‌های موجود در موزه تنوع زیستی اراک می‌توان به غاز پیشانی سفید کوچک، خروس کولی سینه سیاه، مارهای سمی و… اشاره کرد. گفتنی است که غاز پیشانی سفید کوچک جزو گونه‌های آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد. همچنین خروس کولی سینه سیاه از پرندگان اتفاقی ایران است. اگر از کشف شگفتی‌های حیات وحش و طبیعت بی‌نظیر ایران لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم در سفر به اراک بازدید از موزه حیات وحش آن را از دست ندهید. 

  • آدرس موزه تنوع زیستی اراک (موزه حیات وحش) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه تنوع زیستی اراک (موزه حیات وحش)

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، تقاطع محیط‌زیست، خیابان بهشت، مرکز تحقیقات زیست‌ محیطی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرکزی
شماره تماس۰۸۶۳۳۱۳۸۷۴۷
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۳:۳۰ و جمعه‌ها تعطیل 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک

عکس موزه سنگ و گوهر جهان‌بین (موزه حیات وحش) یکی از موزه های اراک

موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک با مجموعه‌ای بی‌نظیر از سنگ‌ها و گوهر‌های ارزشمند و زیبا، همچون نگینی درخشان در میان موزه های اراک می‌درخشد. این موزه در سال ۱۳۹۰ توسط شخصی به‌نام «علی غفاری» که از مجموعه‌داران و تراشکاران ماهر سنگ‌های قیمتی بود، تأسیس شد. جالب است بدانید که این شخص از سوی سازمان جهانی یونسکو «نشان اصالت جهانی» دریافت کرده و موفق به دریافت ۴ نشان ملی مرغوبیت در حوزه تولید آثار هنری شده است. امروزه تلاش ۲۰‌ساله این هنرمند زحمت‌کش به شکل مجموعه ارزشمند و بی‌نظیری در موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک به عموم مردم نمایش داده می‌شود. وی در طی این سال‌ها به‌صورت مستمر به تحقیق در‌خصوص نمونه‌های مرغوب از کانی های ایران و جهان و گرد‌آوری آن‌ها پرداخته و این مجموعه بی‌نظیر را برای علاقه‌مندان و محققان این حوزه به یادگار گذاشته است.

موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک علاوه‌بر دارا بودن سالن نمایش کانی‌ها، سنگ‌ها و گوهرهای تراش‌خورده، آزمایشگاه تخصصی کانی‌شناسی و گوهرشناسی کاملاً مجهز و کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیز دارد. این دو بخش فضایی عالی برای فعالیت علاقه‌مندان و محققان محسوب می‌شوند و این افراد را به‌سوی خود جذب می‌کنند. به‌علاوه آموزشگاهی در این موزه مشغول فعالیت است که علاقه‌مندان به هنر و صنعت گوهرشناسی و گوهرتراشی می‌توانند برای یادگیری مباحث و مهارت‌های مربوط به این حوزه به آن مراجعه کنند. 

  • آدرس موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، بلوار قدس، خیابان گلستان، نبش گلستان ۶
شماره تماس۰۹۱۲۱۴۰۱۳۱۲
آدرس سایتtakgem.com
آدرس ایمیلinfo@takgem.com
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه مفاخر اراک (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی) 

عکس موزه مفاخر (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی)  یکی از موزه های اراک

در معرفی موزه های اراک نام موزه مفاخر اراک را نباید از قلم انداخت. این موزه از جمله جاذبه‌های فرهنگی ارزشمند استان مرکزی شمرده می‌شود. موزه مفاخر اراک در «عمارت حاج حسین خاکباز محسنی» قرار دارد. این عمارت جزو زیبا‌ترین و ارزشمند‌ترین خانه‌های تاریخی شهر اراک است و قدمت آن به دوره حکومت قاجاریه در ایران باز‌می‌گردد. اگر در‌خصوص معماری این عمارت بپرسید، باید بگوییم که بنای آن کوشکی بوده و در نمای ساختمان تزئینات آجری چشم‌نوازی به چشم می‌خورد. عمارت حاج حسین خاکباز ۱۱ اتاق دارد و از جذاب‌ترین بخش‌های آن می‌توان به «حمام خزینه‌ای»‌ اشاره کرد که در گوشه حیاط جای خوش کرده است. گفتنی است که نام عمارت حاج حسین خاکباز در سال ۱۳۷۹ با شماره ۳۳۳۸، در فهرست آثار ملی جای گرفت. بعد‌ها در سال ۱۳۸۸ موزه مفاخر اراک درون این اثر تاریخی ارزشمند، دایر شد. 

موزه مفاخر اراک با هدف آشنا‌سازی مردم با بزرگ‌مردان این دیار، راه‌اندازه شده است. در این موزه سردیس افراد بزرگی همچون امام خمینی (ره)، امیرکبیر، قائم‌مقام فراهانی، پروین اعتصامی. کربلایی کاظم کریمی ساروقی، ملا مهدی نراقی، ملا احمد نراقی، میرزا حسن آشتیانی، سلمان ساوجی و پروفسور حسابی، به همراه آثار چاپ شده، اسناد، عکس‌ها و گزارش‌های متعلق به آن‌ها جمع‌آوری و برای بازدید عموم به نمایش درآمده است. از‌این‌رو اگر می‌خواهید با شخصیت، منش و سبک زندگی مشاهیر و مفاخر استان مرکزی آشنا شوید، موزه مفاخر اراک مقصدی مناسب برای شماست. 

  • آدرس موزه مفاخر اراک (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی) روی نقشه گوگل 

  •   (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی) اطلاعات بازدید از موزه مفاخر اراک

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، خیابان بهشتی
شماره تماس۰۷۶۳۲۲۳۶۲۷۱
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت

موزه آب اراک (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی)

موزه آب اراک (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی) یکی از موزه های اراک

پیش از این گفتیم که «موزه مفاخر اراک» در «عمارت حاج حسین خاکباز»‌ جای گرفته است. حال اگر پس از گشت‌و‌گذار در این موزه، به طبقه زیرین این عمارت تاریخی مراجعه کنید، با موزه‌ای دیگر با عنوان موزه آب اراک رو‌به‌رو خواهید شد. در این موزه جذاب، انواع تجهیزات قدیمی که در گذشته برای دسترسی به آب از آن‌ها استفاده می‌شد، جمع‌آوری و برای بازدید عموم به نمایش درآمده است. از جمله این تجهیزات می‌توان به لوازم حفاری (برای حفر چاه‌ها و قنات‌ها)، تلنبه‌های آب، انواع سطل، انواع پارچ، انواع کوزه و… اشاره کرد. جالب است بدانید که در عمارت تاریخی حاج حسین خاکباز محسنی، دو قنات وجود دارند که در گذشته از آن‌ها برای تأمین آب شرب استفاده می‌شد. امروزه قنات‌های واقع در این بنا، به اثری تاریخی و جاذبه‌ای دیدنی تبدیل شده و جزو جذاب‌ترین بخش‌های موزه آب اراک شمرده می‌شوند. 

  • آدرس موزه آب (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی) روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه آب (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی)

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، محله عباس آباد، حد فاصل خیابانهای بهشتی و دانشگاه، طبقه زیرین خانه حاج حسین خاکباز
شماره تماس۰۷۶۳۲۲۳۶۲۷۱
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک

عکس عکس موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک یکی از موزه های اراک

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک که بسیاری آن را با نام موزه جانورشناسی دانشگاه اراک می‌شناسند، از جمله مهم‌ترین موزه های اراک است که برای علاقه‌مندان حیات وحش و تاریخ طبیعت جذابیت بسیاری دارد. این موزه در سال ۱۳۷۷ به همت «دکتر عبدالکریم قریب» که یکی از استادان درس زمین‌شناسی دانشگاه اراک بود تأسیس شد. گفتنی است که تعدادی از دانشجویان وی نیز در مسیر راه‌اندازی موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک، تلاش و همکاری داشته‌اند. 

بخش‌های مختلف این موزه شامل غرفه‌های فیزیولوژی، سلولی مولکولی، تکامل و فسیل شناسی، آناتومی و اسکلت‌‌شناسی، ماهی‌شناسی، انگل‌شناسی، ژنتیک، اکولوژی و نقش انسان در طبیعت، قارچ‌شناسی، سنگ‌شناسی، لانه‌سازی جانوران، جنین‌شناسی و حشرات اجتماعی می‌شوند. مجموعه بی‌نظیر موجود در این موزه در این غرفه‌ها دسته‌بندی شده‌اند. در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک انواع پرندگان، پستانداران، دوزیستان، ماهیان، جانوران بی‌مهره، اسفنج‌ها، نرم‌تنان، بندپایان، مرجان‌ها و انواع تاکسیدرمی برای بازدید عموم به نمایش درآمده است تا افراد از این طریق با حیات وحش و تاریخ طبیعی منطقه آشنا شوند. بی‌تردید این موزه جزو جذاب‌ترین موزه های اراک شمرده می‌شود؛ از‌این‌رو اگر قصد خرید بلیط قطار اراک و سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از موزه تاریخ طبیعی دانشگاه اراک را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید. 

  • آدرس موزه تاریخ طبیعی دانشگاه روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه تاریخ طبیعی دانشگاه

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، میدان بسیج، بلوار کربلا، دانشگاه اراک
شماره تماس۰۷۶۳۲۷۷۷۴۰۰
ساعات بازدیدروز‌های کاری در ساعات اداری (با هماهنگی قبلی)
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

باغ موزه دفاع مقدس اراک

عکس باغ موزه دفاع مقدس اراک یکی از موزه های اراک

باغ موزه دفاع مقدس اراک از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین موزه های اراک بوده که در زمینی به مساحت ۳۰هزار متر‌مربع جای گرفته است. این موزه بخش‌های مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فضای سبز، نگارخانه، سالن آمفی تئاتر و ۴۲ غرفه از اسناد و عکس‌های معرف نقش استان مرکزی در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد. «کانال ارتباطی فکه و شلمچه» و «بخش یادمان شهدا» نیز از دیگر بخش‌های مهم و دیدنی باغ موزه دفاع مقدس اراک شمرده می‌شوند. در بخش‌های مختلف این موزه وسیع و دیدنی می‌توانید از ۱۰ قاب نقاشی سیاه‌قلم از شهدای مدافع حرم، ۳۳ قبضه اسلحه سبک، یک دستگاه موتور تریل اهدایی، یک کیوسک تلفن و اسناد و مدارک اسرای عراقی بازدید کنید. 

عکس باغ موزه دفاع مقدس اراک یکی از موزه های اراک

بازدید از باغ موزه دفاع مقدس اراک برای بسیاری از افراد به‌خصوص نسل جوان، بسیار جذاب است؛ از‌این‌رو اگر می‌خواهید با تاریخ معاصر ایران و شرایط و فضای هشت سال دفاع مقدس آشنا شوید، در سفر به اراک، بازدید از این موزه را از دست ندهید. 

  • آدرس باغ موزه دفاع مقدس روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از باغ موزه دفاع مقدس

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، خیابان قائم مقام، جنب استخر شهرداری
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ 
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه آموزش و پرورش اراک

عکس موزه آموزش و پرورش اراک یکی از موزه های اراک

موزه آموزش و پرورش از دیگر موزه های اراک است که در ساختمانی سه‌طبقه قرار دارد. این موزه شامل دو بخش اصلی پژوهش‌سرای خلیج فارس و نمایشگاه دائمی می‌شود. در موزه آموزش و پرورش اراک اسناد و مدارک متعلق به اداره آموزش و پرورش، تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی و… در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.  نمایشگاه دائمی این موزه، متشکل از غرفه‌های متعدد است. از مهم‌ترین غرفه‌های فعال در این بخش از نمایشگاه می‌توان به غرفه شهدا، غرفه خیرین مدرسه‌ساز، غرفه پرورشی، غرفه تربیت‌بدنی، غرفه آموزشی، غرفه نهضت سوادآموزی، غرفه سمعی و بصری و غرفه تألیفات اشاره کرد. 

  • آدرس موزه آموزش و پرورش روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه آموزش و پرورش

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، میدان شهدا، ابتدای پل خیبر، کوچه آموزش و پرورش
شماره تماس۰۸۶۳۲۲۲۸۰۸۷
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

موزه فرش اراک

عکس موزه فرش اراک یکی از موزه های اراک

موزه فرش آخرین موزه از موزه های اراک است که می‌خواهیم در این مطلب به معرفی آن بپردازیم. پیش از هر‌چیزی خوب است بگوییم که استان مرکزی از جمله شناخته‌ترین و با سابقه‌ترین استان‌های کشور در حوزه بافت و تولید انواع فرش‌های نفیس و با‌کیفیت، شمرده می‌شود. در طی سالیان بسیار، هنر بافت فرش جزو اصیل‌ترین و مهم‌ترین هنر‌های راجع در این استان بوده است. کیفیت و زیبایی فرش‌های تولید‌شده توسط بافندگان استان مرکزی در سطح جهانی بی‌نظیر است. وجود هنر‌مندان و بافندگان متعدد و فرش‌های نفیس در این استان باعث شد تا موزه‌ای با عنوان «موزه فرش»‌ در شهر اراک راه‌اندازی شود. در این موزه فرش‌هایی نفیس و ارزشمند، با ۷۰ تا ۴۰۰ سال قدمت در معرض بازدید عموم قرار گرفته تا تمام مردم از تماشای آن‌ها لذت برده و زبان به تحسین بگشایند. 

  • آدرس موزه فرش روی نقشه گوگل 

  • اطلاعات بازدید از موزه فرش

آدرسایران، استان مرکزی، اراک، شهرک مصطفی خمینی، میدان ولیعصر، خیابان پیروزی
هزینه بازدیدرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به کمک نیروی واژه به شهر اراک در مرکز ایران سفر کردیم تا با موزه های این شهر آشنا شویم. اکنون زمان آن رسیده که برای خرید بلیط اتوبوس اراک اقدام کرده، بار سفر را ببندید و به مهمانی این شهر بروید. در‌نهایت از شما می‌خواهیم که اگر از ساکنان اراک هستید یا تجربه بازدید از موزه های اراک را داشته‌اید، نظر خود را راجع‌به موزه‌های این شهر برای ما نوشته و تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما در میان بگذارید.

از مهم‌ترین موزه‌های تاریخی اراک می‌توان به موزه مردم شناسی اراک (موزه حمام چهار‌فصل)، موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی قلعه وکیل اراک (عمارت کلاه فرنگی)، موزه سلطان آباد اراک، موزه صنایع دستی اراک (خانه حسن پور) و موزه مفاخر اراک (عمارت حاج حسین خاکباز محسنی) اشاره کرد.

از مهم‌ترین موزه‌های هنری اراک می‌توان به موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی قلعه وکیل اراک (عمارت کلاه فرنگی)، موزه سلطان آباد اراک، موزه صنایع دستی اراک (خانه حسن پور) و موزه سنگ و گوهر جهان‌بین اراک اشاره کرد.

شما می‌توانید هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ به بازدید موزه مردم‌شناسی اراک بروید.

این موزه بخش‌های مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فضای سبز، نگارخانه، سالن آمفی تئاتر و ۴۲ غرفه از اسناد و عکس‌های معرف نقش استان مرکزی در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد. کانال ارتباطی فکه و شلمچه و بخش یادمان شهدا نیز از دیگر بخش‌های مهم و دیدنی باغ موزه دفاع مقدس اراک شمرده می‌شوند.

شما می‌توانید هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ از موزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی قلعه وکیل اراک بازدید کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.