روستای گرسماسر | دشتی سرسبز بر فراز ابرهای رامسر

0

روستای گرسماسر بی‌شک همچون نگینی سبز در طبیعت بی‌مانند شهرستان رامسر خودنمایی و دلربایی می‌کند. تماشای دویدن اسب‌ها در دشت‌ها و جنگل‌های هیرکانی تجربه‌ای است که محال است تا مدت‌ها از خاطرتان برود. ییلاق گرسماسر مقصدی نام‌آشنا برای طبیعت‌دوستان و گردشگران و کوه‌نوردان است. در این معرفی‌نامه، بیشتر با زیبایی‌های دیدنی‌اش آشنا خواهید شد؛ پس با ره‌بال آسمان همراه باشید.

روستای گرسماسر کجاست؟

گویی جای‌جای ایران پهناورمان را طبیعت خودش با دست خود نقاشی کرده است. یکی از این نقاشی‌های بدیع مناطق شمال ایران است که همواره جزو مقاصد طبیعت‌دوستان بوده و خواهد بود. در این بین، نام مازندران و رامسر همیشه ورد زبان‌ها بوده است. جاهای دیدنی مازندران و روستاهای آن، با چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌شان، هوش از سرتان خواهند برد.

روستای گرسماسر

قصد سیاحت از رامسر را که بکنید، می‌توانید در ۴۰کیلومتری جنوب غربش قطعه‌ای از بهشت را ببینید: روستای گَرَسْماسَر. روستای گرسماسر از توابع مرکزی شهرستان رامسر و واقع در انتهای جاده جنگلی رامسر به کتالم است. شمال و جنوب این روستای زیبا را رشته‌کوه سربه‌فلک‌کشیده البرز تزیین کرده است و شرق و غربش را نیز به‌ترتیب روستاهای بزشی محله و روستم. در ادامه بیشتر با روستای گرسماسر و طبیعت و جاذبه‌های گردشگری‌اش آشنا خواهید شد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی رامسر، روی لینک زیر کلیک کنید:

معرفی روستای گرسماسر | عقیق سبز شهرستان رامسر

روستای گرسماسر

از حق نگذریم، تک‌تک روستاهای استان سرسبز مازندران دیدنی و منحصربه‌فردند. منتها روستای گرسماسر زیبایی‌هایی دارد که وصفشان در کلمه کار بسیار دشواری است. این روستا قدمتی بسیار تاریخی دارد.

«گرسماسر» | نام این روستای زیبا از کجا آمده؟

شاید برای شما نیز جالب و خواندنی باشد که بدانید نام روستای گرسماسر رامسر از کجا آمده است و چه معنایی دارد. نام این روستا ابتدا «گَرزمان‌سر» بوده است که «گرزمان» نام قلعه‌ای بالای این روستا بوده. هم‌اکنون بقایایی از این قلعه اطراف روستا باقی مانده است. «گرزمان‌سر» نیز یعنی مکانی بالای بهشت؛ چراکه طبیعت خیره‌کننده این روستا بهشت را برای مردمان یادآور می‌شده است. بعضی افراد معتقدند قدمت قلعه گرزمان به دوره حسن صباح می‌رسد.

ییلاق گرسماسر | طبیعت و چشم‌اندازهای بی‌نظیرش

ییلاق گرسماسر

این روستا از ییلاق‌های بکر در طبیعت مازندران محسوب می‌شود. دشت‌های چشم‌نواز و سرسبز، کوه‌های بلند و خوش‌تراش، پوشش گیاهی غنی و پربار و چشمه‌های خنک و زیبا وجه تمایز ییلاق گرسماسر هستند. این روستا در ارتفاع ۲هزارمتری از سطح دریا قرار دارد. همین امر سبب شده است که ییلاق گرسماسر آب‌وهوایی بسیار مطبوع داشته باشد و به‌خصوص در تابستان، پذیرای شمار بسیار فراوانی از گردشگران و دوست‌داران طبیعت شود.

روستای گرسماسر

اگرچه روستای گرسماسر یکی از مناطق ییلاقی است، جمعیتی بالغ‌بر ۲هزار نفر در آن سکونت دارند. در برخی از فصول خوش‌آ‌ب‌وهوا، این جمعیت به ۴هزار نفر نیز افزایش می‌یابد (بر اساس آمار سال ۱۳۸۵). اکثر ساکنان ییلاق گرسماسر، همچون ساکنان دیگر روستاهای این مناطق، به دامداری و باغداری و کشاورزی و ساخت صنایع دستی مشغولند و از این راه امرار معاش می‌کنند. سیب‌زمینی، سبزیجات، گندم و جو از جمله محصولات زراعی، و گردو و سیب و فندق نیز از جمله محصولات باغی این روستا هستند. همچنین در ارتفاعات ییلاق گرسماسر گیاهان دارویی ارزشمندی همچون گل‌گاوزبان بسیار یافت می‌شود که یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این روستای چشم‌نواز است. همین مراتع غنی و پربار زمینه را برای دامداری به‌ویژه پرورش گوسفند فراهم کرده است.

بافت مسکونی روستای گرسماسر | قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های بارانی

بافت روستایی گرسماسر

در روستای گرسماسر ، علاوه بر دلربایی طبیعت منحصربه‌فردش، حتی بافت مسکونی‌اش نیز نگاه‌ها را به خود معطوف می‌کند. بافت مسکونی روستا گرسماسر در شیب ملایم کوهپایه‌ قرار گرفته است که معماری سنتی و قدیمیِ خانه‌ها و نیز کوچه‌های پیچ‌درپیچ و زیبایش توجه هر بیننده‌ای را ساعت‌ها به خود مشغول می‌کند.

به‌راستی تصور قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های ییلاق گرسماسر و حس نم‌نم باران و بوی کاهگل دل هر انسانی را می‌برد. خانه‌های این روستا اغلب با مصالحی همچون سنگ و خشت و گِل و چوب ساخته شده‌اند و سقفی شیروانی دارند. البته برای ساخت خانه‌های جدید از مصالحی همچون سیمان و آهن و آجر نیز استفاده شده است.

جاذبه‌های گردشگری | تجربه‌هایی فراموش‌نشدنی!

روستای گرسماسر با طبیعت بی‌نظیری که دارد مکان‌های دیدنی متعددی را در خود جای داده است. هرساله تعداد زیادی از گردشگران برای لذت‌بردن از این مکان‌ها و طبیعت راهی گرسماسر می‌شوند. در فصول خاصی از سال، عاشقان طبیعت، سرسبزی انبوه درختان اقاقیا و راش و شاه‌بلوط و شمشاد را برای استراحت و طبیعت‌گردی انتخاب می‌کنند.

  • طبیعتی بکر و خیره‌کننده

طبیعت روستای گرسماسر

از اولین و بارزترین جاهای دیدنی گرسماسر طبیعت بی‌اندازه زیبا و دست‌نخورده آن است. علاوه بر پوشش گیاهی غنی و سبزی فراوان، ارتفاع ۲هزارمتری ییلاق گرسماسر سبب شده این روستا به‌معنای دقیق کلمه بر فراز ابرها قرار بگیرد. تماشای دویدن اسب‌هایی زیبا در دشتی سراسر سرسبز بر فراز ابرها صحنه‌ای است که نمی‌توانید از آن چشم بردارید و تا سال‌های سال خاطره‌اش حالتان را خوب می‌کند و تشویقتان می‌کند که باز راهی این روستای دیدنی بشوید.

  • جنگل اسرارآمیز دالخانی

جنگل دالخانی در مسیر روستای گرسماسر

از رامسر که برای دیدن ییلاق گرسماسر دل به جاده‌های جنگلی بزنید، از دل جنگلی گذر می‌کنید که همان ابتدای مسیر سفرتان را برایتان دل‌پذیر و دیدنی می‌کند. جنگل دالخانی در روستای گرسماسر نیست؛ اما در مسیر رامسر به گرسماسر، در جاده جنت رودبار، به این جنگل تماشایی برمی‌خورید که بسیار بسیار دیدنی و زیباست.

  • کوه مشهور سماموس

کوه های اطراف روستای گرسماسر

کوه سماموس مشهورترین کوه روستای گرسماسر است. این کوه زیبا ارتفاعی بالغ بر ۳هزار و۶۰۰ متر دارد که ییلاق گرسماسر در دامنه شرقی آن قرار گرفته است. این قله مکان بسیار مناسبی برای کوه‌نوردی است، تا جایی که تعداد بی‌شماری از کوه‌نوردان فقط و فقط به‌قصد صعود به قله سماموس راهی این روستا می‌شوند و این قله را برای ورزش و طبیعت‌گردی انتخاب می‌کنند. ناگفته نماند که به‌علت آب‌وهوای ییلاقی روستای گرسماسر و این منطقه و همچنین ارتفاع بالای این قله، این کوه اغلب پوشیده از برف است و صعود به قله‌اش کار کوه‌نوردان حرفه‌ای است و تجهیزات حرفه‌ای می‌طلبد. البته کوه‌نوردی در مناطق کوهپایه‌ای و دامنه این کوه نیز زیبایی‌های فراوانی دارد.

  • قله‌ای مرتفع به نام دزکول

کوهی مرتفع به‌نام دزکول نیز یکی دیگر از مکان‌های دیدنی روستای گرسماسر محسوب می‌شود. بقایای قلعه گرزمان‌سر نیز در ارتفاعات این کوه قرار دارد. این کوه نیز مکان بسیار مناسبی برای کوه‌نوردی است؛ به‌طوری‌که کوه‌نوردان بعد از رسیدن به قلعه این کوه می‌توانند همه مناطق اطراف از جمله رامسر و تنکابن را مشاهده کنند. علاوه‌بر سماموس و دزکول، کوه‌های دیگری نیز در این منطقه دیده می‌شود که هرکدام زیبایی‌های منحصربه‌فرد خودشان را دارند، مانند کوه‌های زین پشت و لپاسر.

  • چشمه‌هایی دل‌انگیز

طبیعت روستای گرسماسر

از دیگر وجوه طبیعت خیره‌کننده این روستا وجود چشمه‌های آب بسیار دیدنیِ آن است. ارتفاع ییلاق گرسماسر از سطح دریا و وجود کوه‌های مرتفع در روستا و همچنین قرارگیری این روستا و روستاهای مجاور در کوهپایه‌های رشته‌کوه البرز چشمه‌های آب گوارا و زیبایی را برای روستای گرسماسر به ارمغان آورده است. از شناخته‌شده‌ترین چشمه‌های این روستا می‌توان به چشمه‌های رادکنار، رستم‏‌سر، پولاد، چهارپیچ و چشمه گرسماسر اشاره کرد. همچنین در روستای گرسماسر چشمه آب سردی وجود دارد که به‌علت داشتن آب‌های معدنی شهرت یافته است: چشمه امیرخانی. برای دسترسی سریع و راحت‌تر به چشمه‌های ییلاق گرسماسر، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از کمک اهالی بومی و ساکنان محلی این منطقه استفاده کنید.

  • زیارت در کنار سیاحت

در کنار طبیعت بکر ییلاق گرسماسر مکان‌های زیارتی نیز هستند تا در کنار سیاحت، زیارت هم بکنید. امامزاده رستم سر در دامنه کوه و مسجد آبجی در شمال روستای گرسماسر از جمله مکان‌های زیارتی این منطقه محسوب می‌شوند.

  • مناطق تاریخیِ هزارساله

همان‌گونه که اشاره شد، ییلاق گرسماسر در نزدیکی قلعه‌ای تاریخ به‌نام گرزمان‌سر واقع شده که نام گرسماسر نیز حاصل از همین قلعه است. به‌گفته علاقه‌مندان به تاریخ، این قلعه قدمتی هزارساله دارد که هم‌اکنون بقایایش در روستا گرسماسر قابل مشاهده و بازدید است. شکی نیست که بازدید از قلعه‌ای که ۱۰ قرن پیش سرپا بوده است برای هر تاریخ‌دوستی جذاب و لذت‌بخش است.

صنایع دستی و غذاهای محلی | دیدنی‌ها و چشیدنی‌هایی کم‌نظیر

مردم روستای گرسماسر

علاوه بر گزینه‌هایی که ذکر شد، روستای گرسماسر جاذبه‌های وصف‌نشدنی بسیار دیگری نیز دارد که جز با دیدن و چشیدن نمی‌توان زیبایی‌شان را تجربه کرد. از جمله این‌ها می‌توان صنایع‌دستی و غذاهای محلی ییلاق گرسماسر اشاره کرد.

در کنار کشاورزی و دامداری و باغداری، صنایع دستی نیز یک از راه‌های امرار معاش اهالی و ساکنان روستای گرسماسر است. بسیاری از صنایع دستی این روستا حاصل هنر و زحمت زنان زحمتکش و هنرمند آن است که دوشادوش مردان به کار و فعالیت مشغول‌اند. از جمله صنایع دستی ساخته اهالی این روستای دوست‌داشتنی می‌توان به چادرشب، نمد، جاجیم، سبدهای چوبی، چوخا، شولا، کوشیر، سفره، زنبیل، و ظروف چوبی (مثل لاک و کوزه‌گری) اشاره کرد.

غذاهای محلی نیز از زیبایی‌ها و جاذبه‌های بسیار بسیار خاص روستای گرسماسر است. عطر و بوی غذاهای محلی این روستا اغلب در کوچه‌ها جاری می‌شود و لذت شما را دوچندان می‌کند. چون ییلاق گرسماسر از مناطق مجاور گیلان محسوب می‌شود، بسیاری از غذاهای اهالی این ییلاق شباهت خاصی با غذاهای خوش‌طعم گیلان دارد. مزه واقعی غذاهای خوش‌طعمی مثل ترشی‌تره، شیرین‌تره، سیرواویج، پلاسرتره، بورانی، کماج، میرزاقاسمی، هلوآبی، بادمجان قلیه، قطاب مخصوص و ماهی ملاقه (تنوری) را می‌توانید در این روستا بچشید.

آب‌وهوای روستای گرسماسر | بهترین زمان سفر

آب و هوای روستای گرسماسر

روستای گرسماسر آب‌وهوایی کوهستانی و ییلاقی، و در اکثر فصول سال هوایی خنک و سرد دارد. ارتفاع ۲۰۰۰متری از سطح دریا و آب‌وهوای کوهستانی ییلاق گرسماسر، دلیل وجود زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌هایی معتدل و خوش‌آب‌وهوا در این منطقه است.

کارشناسان آب‌وهوا میانگین بارندگی سالانه این روستای چشم‌نواز را ۹۸۳ میلی‌متر برآورده کرده‌اند. با توجه به این شرایط آب‌وهوایی، اواخر فصل بهار تا اواسط فصل پاییز بهترین زمان سفر به ییلاق گرسماسر است. در زمستان، این روستای سبزپوش یکدست سفیدپوش و پوشیده از برف می‌شود. در هر فصلی که به این ییلاق دوست‌داشتنی سفر کنید، لباس گرم از بدیهی‌ترین ملزوماتی است که برای لذت‌بردن آن باید همراه داشته باشید.

اقامت در روستای گرسماسر | لذت ناب زندگی روستایی

مردم روستای گرسماسر بسیار مهمان‌نواز و خونگرم‌اند که مدت اقامت را برای هر گردشگری شیرین و به‌یادماندنی می‌کنند. علاوه‌بر هتل‌های نزدیک روستا، شما می‌توانید برای اقامت در داخل روستا از خانه‌های ویلایی ساکنان محلی روستا نیز استفاده بکنید. این خانه‌های ویلایی را ساکنان محلی روستا با مصالح مدرن‌تر برای راحتی و اقامت گردشگران ساخته‌اند. شما می‌توانید آن‌ها را برای مدتی معلوم اجاره کنید و لذت زندگی در روستای دل‌انگیزی همچون ییلاق گرسماسر را تجربه کنید. البته با توجه به بکر و دست‌نخورده‌بودن طبیعت این منطقه، امکانات رفاهی شهری چندانی در این روستا وجود ندارد. به همین دلیل، بهتر است ملزومات سفر را کامل همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی | آسان و جنگلی

مسیر دسترسی روستای گرسماسر

روستای گرسماسر از توابع مرکزی شهرستان رامسر و ۴۰کیلومتری جنوب غربی این شهرستان قرار دارد. از شهرستان رامسر دسترسی به این روستا بسیار آسان و خوش‌مسیر است. کافی است از میدان اصلی رامسر (میدان سیمرغ یا شهید خلعتبری) به‌سمت هریس حرکت کنید. ۷ کیلومتر که طی کنید، به یک دوراهی می‌رسید که تابلوی دسترسی به روستای گرسماسر را آنجا خواهید دید. از آن نقطه، ۵۵ کیلومتر تا ییلاق گرسماسر راه است. مسیر آسفالته جنگلی و زیبا، مدت رسیدن به روستا را برایتان لذت‌بخش و مفرح می‌کند. ضمن اینکه، همان طورکه اشاره کردیم، در این مسیر به جنگل فوق‌العاده زیبای دالخانی هم برمی‌خورید.

هزینه ورودی (تومان):رایگان
ساعت بازدید:۲۴ساعته
آدرس:استان مازندران، ۴۰کیلومتری جنوب غرب شهرستان رامسر، انتهای جاده جنگلی رامسر به کتالم.

امیدواریم این معرفی‌نامه گوشه‌ای هرچند ناچیز از زیبایی‌های بی‌انتهای این روستای منحصربه‌فرد را برای شما بازگو کرده باشد. شما چقدر با روستای گرسماسر آشنایی دارید؟ تا به حال به این روستای زیبا سفر کرده‌اید؟ آیا از قبل توصیف طبیعت چشم‌نوازش را شنیده بودید؟ اگر تجربه‌ای از سفر به این روستا دارید یا از جاهای دیدنی‌اش چیزی شنیده‌اید، لطفاً تجارب یا شنیده‌هایتان را ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان در میان بگذارید.

این روستا در استان مازندران، در ۴۰کیلومتریِ جنوب غرب شهرستان زیبای رامسر است.

بله؛ کافی است از میدان اصلی رامسر به‌سمت هریس حرکت کنید. ۷ کیلومتر بعد، به دوراهی می‌رسید. از آن نقطه، ۵۵ کیلومتر تا ییلاق گرسماسر راه است. مسیر آسفالته و جنگلی و زیبا این مدت را تا رسیدن به روستا برایتان لذت‌بخش می‌کند.

این روستا ییلاقی است و در اکثر فصول سال هوایی خنک دارد. اواخر بهار تا اوایل پاییز هوایش بسیار معتدل و دل‌پذیر است.

روستای گرسماسر مردمی مهمان‌نواز دارد که در کنارشان سخت نمی‌گذرد. علاوه بر هتل‌های اطراف روستا، می‌توانید از ویلا و خانه‌هایی که اهالی روستا اجاره می‌دهند نیز استفاده کنید. با توجه به بکر بودن طبیعت این منطقه، امکانات رفاهیِ شهریِ چندانی ندارد. بهتر است ملزومات سفر را کامل همراه داشته باشید.

4.3/5 (4 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.