روستای دهسرخ مشهد | روستایی با یادگاری‌ از امام هشتم

0

روستای دهسرخ مشهد مقصد اول آن دسته از گردشگران استان خراسان رضوی است که دنبال روستایی با طبیعتی زیبا،‌ تاریخچه‌ای غنی و مردمانی باصفا می‌‌‌گردند. به ویژگی‌های گردشگری که درباره دهسرخ به آن‌ها اشاره کردیم، آثار مذهبی این روستا را هم اضافه کنید. دهسرخ جاذبه‌های مذهبی دارد که عاشقان امام هشتم را از دورونزدیک ایران به این روستا فرا می‌خواند. جاذبه‌های گردشگری دهسرخ به اندازه‌ای است که ارزش دارد یک یا دو روزی را به سیاحت در این منطقه اختصاص دهید. گردشگری در دهسرخ زمانی خاطره‌ساز می‌شود که با این روستا آشنا باشید و از جاذبه‌های گردگشگری آن باخبر شوید. به همین منظور در ادامه اطلاعات جالبی برای گردشگری در دهسرخ آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این اطلاعات، سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید و حسابی به شما خوش بگذرد.

روستای دهسرخ مشهد کجاست؟

روستای دهسرخ مشهد

روستاهای اطراف مشهد در گوشه‌و‌کنار استان خراسان رضوی پراکنده‌اند. یکی از این روستا‌ها که آوازه خوبی بین گردشگران دارد، دهسرخ است. روستایی که از آن صحبت می‌‌کنیم از توابع بخش احمد آباد شهرستان مشهد به حساب می‌آید. این روستا چیزی حدود ۴۵ کیلومتر از مشهد دورتر است. به لطف این فاصله کم، حیف است که راهی مشهد شوید و سری به دهسرخ نزنید. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، دهسرخ در جاده مشهد به نیشابور قرار دارد. برای رسیدن به دهسرخ، ابتدا باید راهی شهر ملک‌ آباد شوید. ملک آباد، نزدیک‌ترین شهر به مشهد از مسیر جاده مشهد به تهران به حساب می‌آید. ملک آباد چیزی حدود ۳۲ کیلومتر از مشهد دورتر است.

روستای دهسرخ مشهد

پس از رسیدن به ملک آباد، راه میدان اصلی این شهر را در پیش بگیرید. سپس از میدان اصلی گذر کنید و حدود ۱۷ کیلومتر به سمت شمال غرب شهر ملک آباد برانید. مسیری که برای رسیدن به شهر ملک آباد طی می‌کنید، هموار است و دست‌اندازی ندارد. با این حال پس از رسیدن به میدان این شهر، جاده‌ای خاکی را باید به سمت دهسرخ طی کنید. این جاده تا دلتان بخواهد پستی و‌ بلندی دارد. خوشبختانه زیبایی‌های دهسرخ به اندازه‌ای است که ارزش داشته باشد رنج گذر از جاده ناهموارِ این روستا را به خود هموار کنید. پس از حدود ۱۷ کیلومتر رانندگی در مسیر شمال غربی شهر ملک آباد، چشمتان به منطقه‌ای می‌افتد که کلبه‌های سرخ و خاکی قرمز دارد. این منطقه همان دهسرخ است که تعریفش را کردیم.

روستای دهسرخ مشهد

اکنون که صحبت از دهسرخ به میان آمد، لازم است به این نکته اشاره کنیم که روستای دیگری با نام دهسرخ مبارکه در استان اصفهان نیز وجود دارد. این روستا دیدنی‌های خاص خودش را دارد؛ اما با دهسرخی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، از زمین تا آسمان فرق می‌کند.

تاریخچه روستای دهسرخ مشهد

روستای دهسرخ مشهد

اجازه دهید در همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم که دهسرخ یکی از قدیمی‌ترین روستاهای خراسان رضوی است. به همین دلیل نیز گردشگرانی که به جاهای دیدنی اطراف مشهد با جاذبه‌ های تاریخی علاقه‌ دارند، راه دهسرخ را در پیش می‌گیرند. دیرینگی این روستا به حدود ۲هزار سال قبل باز می‌گردد. دهسرخ در آن روزگار رونق زیادی داشت و یکی روستاهای مهمِ منطقه بود. با این حال حدود ۱۲۰۰ سال پیش سایه همای سعادت روی سر اهالی این روستا افتاد و امام هشتم در مسیر خود برای رسیدن به توس از دهسرخ گذر کردند. حضور ایشان در دهسرخ، سرنوشت این روستا و اهالی آن را برای همیشه تغییر داد. از آن زمان به بعد، دهسرخ به یکی از قدمگاه‌های امام رضا (ع) تبدیل شد.

علت نام گذاری روستای دهسرخ مشهد

روستای دهسرخ مشهد

دهسرخ جاذبه‌هایی دارد که در هیچ‌کدام از روستاهای شمال شرق ایران نظیرش را سراغ نداریم. در کنار اینکه امام هشتم از این روستا گذر کرده‌‌اند و قدمگاه ایشان در دهسرخ وجود دارد، این روستا به لحاظ بصری نیز جاذبه‌‌ای خاص پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. همان‌‌گونه که از نام دهسرخ پیداست، خاکی سرخ‌رنگ دارد. قرمزی رنگ خاک این روستا و طبیعت اطراف آن یکی از علت‌های انتخاب نام دهسرخ است.

آب و هوای روستای دهسرخ مشهد

روستای دهسرخ مشهد

دهسرخ یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین روستاهای اطراف مشهد به حساب می‌آید. قرار گرفتن این روستا در منطقه‌ای کوهپایه‌ای و ییلاقی باعث شده تا دشت‌های سرسبز و باغ‌های پرمحصولی در این منطقه خودنمایی کند. باغ‌های این روستا در بهار هر سال شکوفا می‌شود و آبی زلال در جویبارهای آن جریان می‌یابد. در تابستان و پاییز نیز جاذبه‌های گردشگری دهسرخ برقرار است. دهسرخ حتی در زمستان نیز زیباست؛ اما آب‌و‌هوای این منطقه به اندازه‌ای سرد است که گردشگری در آن چندان خوش نمی‌گذرد.

طبیعت روستای دهسرخ مشهد

طبیعت روستای دهسرخ

کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده بینالود اطراف دهسرخ را فرا گرفته‌اند. این کوه‌‌ها آب‌وهوای خوش را در منطقه دهسرخ حفظ می‌کنند. از طرف دیگر این ناحیه به دلیل داشتن چشمه‌ای جوشان و جویبارهای روان، طبیعتی سرسبز و تماشایی دارد. همان‌گونه که اشاره کردیم، دهسرخ خاکی قرمز‌رنگ دارد. وجود چنین ویژگی طبیعت دهسرخ را به تابلوی نقاشی تمام‌عیاری تبدیل کرده که مادر طبیعت برای خلق آن‌ سنگ‌تمام گذاشته است.

جاهای دیدنی روستای دهسرخ مشهد

هر جاذبه گردشگری که فکرش را بکنید در دهسرخ وجود دارد. قرارگرفتن این روستا در منطقه‌ای کوه‌پایه‌ای، شرایط مناسبی برای طبیعت‌گردی فراهم کرده است. با این حال به‌رغم داشتن منظره‌های طبیعی تماشایی، دهسرخ بیشتر به داشتن مکان‌های مذهبی و تاریخی معروف است. جاهای دیدنی روستای دهسرخ که در ادامه به آن‌ها اشاره کردیم، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا به حساب می‌آید.

چشمه زمزم رضوی

امکان ندارد امام هشتم از مکانی گذر کنند و خاطره‌ای خوش از ایشان به جای نماند. اهالی دهسرخ نیز خاطره‌های خوشی از عبور امام رضا (ع) از این روستا دارند. یکی از جالب‌ترین خاطره‌هایی که سینه‌به‌سینه از سالیان دور تاکنون در بین مردمان دهسرخ به نسل‌های بعد منتقل شده، ماجرای ایجاد چشمه‌ای جوشان و پربرکت در این روستاست. قضیه از این قرار است که امام هشتم در سفرشان به سمت توس، از دهسرخ می‌گذرند. در آن زمان نام دهسرخ در اسناد تاریخی با نام «قریه الحمرا» ثبت شده است. همان‌گونه که می‌دانید، قریه در زبان عربی معنی روستا می‌دهد و الحمرا نیز به معنای سرخ است.

شیخ صدوق در نوشته‌های خود به این نکته اشاره کرده که کاروان امام رضا (ع) و یارانشان به قریه الحمرا می‌رسند. یاران حضرت در این مکان به ایشان می‌گویند که زِل آفتاب است و زمان نماز ظهر فرا رسیده. حضرت از مرکبی که سوار آن بودند پایین می‌آیند و به یارانشان می‌فرمایند که برای ایشان آب بیاورند تا وضو بگیرند. یاران آقا به ایشان می‌گویند که آبی همراه ندارند. امام رضا (ع) زمین را با دست می‌شکافند و آبی زلال از دل خاک بیرون می‌آید.

چشمه‌ای که توسط امام رضا (ع) در دهسرخ ایجاد شد، از آن زمان تاکنون هرگز خشک نشده و همیشه آبی زلال و گوارا داشته است. این چشمه جایگاه ویژه‌ای در دل فرهنگ مردمان دهسرخ دارد. به لحاظ تاریخی نیز رویدادهای مختلفی در طول تاریخ را سراغ داریم که در آن‌ها به چشمه دهسرخ اشاره می‌کند. برای نمونه می‌توان به سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار اشاره کرد. در این سفرنامه از این چشمه با نام چشمه رضا یاد شده است. گفته می‌شود که آب این چشمه در تابستان و زمستان گرم و مطبوع است. اهالی دهسرخ در اطراف چشمه‌ بارگاهی باشکوه ساخته‌اند. این چشمه با نام چشمه رضوی شناخته می‌شود.

مصلای امام

مصلای امام

برای شما گفتیم که امام هشتم به همراه یارانشان در دهسرخ اتراق کرده‌‌اند و نماز گذاشته‌اند. مکانی که ایشان نماز خوانده، اکنون به یکی از جاهای دیدنی دهسرخ با جاذبه تاریخی تبدیل شده است. مصلای امام در کنار چشمه زمزم رضوی قرار گرفته است. بر اساس روایات قدیمی، امام هشتم و یارانشان در این مصلا نماز خوانده‌اند. مصلایی که از آن صحبت می‌کنیم، چیزی حدود یک متر از سطح زمین اطرافش بالاتر است. محلی‌ها بر این باور هستند که متبرک‌شدن این مکان به قدوم آقا امام رضا، باعث شده تا کمی از سطح زمین بالاتر قرار بگیرد. گردشگران زیادی راهی مصلای امام در دهسرخ می‌شوند و در این مکان نماز می‌گذارند.

مقبره امامزاده عبدالعزیز

مقبره امام زاده عبدالعزیز

استان خراسان رضوی با ۳۲۱ امامزاده، یکی از پرتعدادترین استان‌های ایران با مقبره‌های متبرک به حساب می‌آید. یکی از این امامزاده‌ها در دهسرخ دفن شده‌اند. از قرار معلوم در سالیان بسیار دور، یکی از نوادگان امام سجاد (ع) با نام امام زاده عبدالعزیز، در دهسرخ روزگار می‌گذراندند. ایشان پس از فوت، در بالاترین قسمت روستا به خاک سپرده شده‌اند. در مکانی که ایشان دفن شده‌اند، مقبره‌ای ساخته شده است.  چیزی حدود ۳۰۰ متر از چشمه زمزم رضوی و مصلای امام دورتر است.

قلعه نو

جاذبه‌های دهسرخ فقط مذهبی نیستند. این روستا مکانی باستانی با نام قلعه نو دارد. این مکان کمی بالاتر از مکان‌های زیارتی مصلا امام و چشمه زمزم واقع شده است. قلعه نو، در واقع خانه‌ای قدیمی است که با مصالح خشت و گل ساخته شده. معماری این خانه به عمار‌ت‌های دوران صفویه شباهت دارد؛ در نتیجه تاریخ ساخت آن به پادشاهی صفوی نسبت داده می‌شود.

کاروانسرای شریف آباد

برای شما گفتیم که دهسرخ در روزگاران دور یکی از مهم‌ترین روستاهای اطراف مشهد به حساب می‌آمد. به همین دلیل کاروان‌های زیادی از این روستا گذر می‌کردند. مردمان دهسرخ برای اتراق کاروانسالاران و همراهانشان، کاروانسرایی در فاصله‌ای حدود ۲ کیلومتر دورتر از دهسرخ ساخته‌اند. کاروانسرایی که از آن صحبت می‌کنیم با نام شریف آباد شناخته می‌شود. ناگفته پیداست این کاروانسرا مدت‌ زیادی است که بازنشسته شده و مسافرین خسته در آن شب را به روز نمی‌رسانند. کاروانسرای شریف آباد در دوران قاجار احداث شده است. جالب اینجاست در کنار این کاروانسرا، چندین جای دیدنی دیگر با جاذبه‌های تاریخی نیز وجود دارد. قلعه کوچک کمری، عمارتی است که در دوران قاجار با فاصله‌ای کم از کاروانسرای شریف آباد ساخته شده است. این قلعه از جان و مال اهالی کاروانسرا و مردمان دهسرخ محافظت می‌کرد. جالب‌تر اینکه کاروانسرای شریف آباد به کوهی بلند ختم می‌شود که جان می‌دهد برای کوه‌پیمایی.

امکانات رفاهی روستای دهسرخ

امکانات رفاهی روستای دهسرخ

دهسرخ، جاذبه‌های مذهبی و طبیعی چشمگیری دارد. با این حال انصافاً باید گفت امکانات رفاهی شایسته‌ای در این روستا برای گردشگران مشاهده نمی‌شود. در این روستا خبری از رستوران یا اقامتگاه بوم‌گردی نیست. اطراف دهسرخ نیز شرایط مناسبی برای کمپ‌زدن و گذران شب ندارد. خوشبختانه دهسرخ اهالی باصفایی دارد؛ در نتیجه برای اقامت شبانه می‌توانید با پرداخت مبلغی مناسب، در منزل یکی از اهالی روستا مهمان شوید و شب را به روز برسانید.

جاهای دیدنی اطراف روستای دهسرخ مشهد

برای شما گفتیم که استان خراسان رضوی، نسبت به بسیاری از استان‌های ایران، امامزاده‌های بیشتری دارد. از آنجایی که احتمال می‌دهیم جاذبه‌های مذهبی دهسرخ شما را راهی این روستا کرده باشد، پیشنهاد می‌کنیم در کنار دهسرخ، سری به آستان امامزاده سید ابوالقاسم صالح (ع) بزنید تا خراسان‌گردیِ مذهبی خود را کامل کنید. بارگاه این امام زاده در دهستان سرجام از توابع شهر ملک آباد قرار دارد.

امامزاده سید ابوالقاسم صالح (ع)

چشمه گراب با آب معدنی که خاصیت‌‌های درمانی بی‌شماری دارد، یکی دیگر از جاهای دیدنی است که در فاصله‌ای کم از دهسرخ واقع شده. به گردشگرانی که از گشت‌و‌گذار در بهترین روستاهای استان خراسان رضوی سیر نمی‌شوند نیز پیشنهاد می‌کنیم سری به روستای بزوشک بزنند. این روستا، همانند دهسرخ تاریخچه‌ای غنی، آب‌وهوایی خوش و مردمانی باصفا دارد.

بهترین زمان بازدید از روستای دهسرخ مشهد

بهترین زمان بازدید از روستای دهسرخ

دهسرخ بهارهای زیبا و خوش‌آب‌وهوایی دارد. اگر می‌خواهید سفر در این منطقه بیشتر به شما خوش بگذرد، بهار را در برنامه ایران‌گردی خود برای سفر به دهسرخ علامت بزنید. تابستان‌های دهسرخ نیز چندان گرم نیست. با این حال اگر میانه خوبی با گرما ندارید، بهتر است اوایل پاییز را برای سفر به دهسرخ انتخاب کنید. از اواسط پاییز به بعد، دهسرخ به اندازه‌ای سرد می‌شود که گردشگری در آن چندان خوش نمی‌گذرد. به این نکته اشاره کنیم که دهسرخ فاصله کمی با پیست اسکی شیرباد دارد. اگر اهل اسکی هستید و می‌خواهید در کنار برف‌بازی، از یکی از روستاهای دیدنی استان خراسان رضوی بازدید کنید، زمستان زمان مناسبی برای سفری برفی به دهسرخ و اسکی‌بازی است.

مسیر دسترسی روستای دهسرخ مشهد

از آنجایی که احتمال زیادی وجود دارد در سفر خود به استان خراسان رضوی، ابتدا وارد شهر مشهد شوید و پس از چندین روز گشت‌و‌گذار در این شهر، فکر سفر به دهسرخ به سرتان بزند، مسیر دسترسی دهسرخ را از مشهد آدرس می‌دهیم. از مشهد باید وارد آزادراه مشهد باغچه شوید. سپس به ۴۵کیلومتری جاده مشهد به نیشابور بروید. این جاده را به سمت شهر ملک آباد ادامه دهید. از میدان اصلی این شهر تا دهسرخ چیزی حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارید.

روستای دهسرخ مشهد بی‌دلیل به یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد تبدیل نشده است. این روستا با جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی، مکان مناسبی است برای سفری خاطره‌ساز. امیدواریم اطلاعاتی که از روستای دهسرخ مطرح کردیم، سفری جانانه را تجربه کنید و حسابی در این سفر به شما خوش بگذرد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف مشهد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

روستای دهسرخ در منطقه ملک آباد، یکی از شهرهای نزدیک مشهد قرار دارد.

در این روستا چشمه‌ای است که گفته می‌شود به دست امام هشتم ایجاد شده.

در روستای دهسرخ خبری از رستوران و اقامتگاه بوم‌گردی نیست.

روستای بزوشک، چشمه گراب و آستان امامزاده سید ابوالقاسم صالح (ع) از جاهای دیدنی است که فاصله کمی با روستای دهسرخ مشهد دارد.

بهار بهترین زمان برای سفر به دهسرخ و گردشگری در این روستا به حساب می‌آید.

 

3/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.