روستاهای اطراف مشهد | سیاحت در کنار زیارت

2

مشهد یکی از معروف‌ترین شهرهای ایران در میان شهرهای زیارتی محسوب می‌شود و به همین دلیل مسافران زیادی یا خرید بلیط وسایل نقلیه گوناگون مانند بلیط هواپیما مشهد خود را به این شهر می‌رسانند؛ اما جاذبه‌های گردشگری مشهد تنها محدود به اماکن زیارتی نیستند. جالب است بدانید که در اطراف مشهد، روستاهای متعددی به چشم می‌خورند که هر یک دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روستاهای اطراف مشهد آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی اطراف مشهد در استان خراسان رضوی را بهتر بشناسید و بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار دهید.

فهرست مطالب

روستای زشک

نمایی از روستای زشک مشهد

روستای زشک یکی از معروف‌ترین روستاهای اطراف مشهد به حساب می‌آید. این روستا در بخش جنوب شرقی مشهد و در امتداد کوه‌های بینالود قرار دارد. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، این روستا فقظ 2171 نفر جمعیت دارد. آب‌و‌هوای روستای زشک، کوهستانی و خنک است. از این رو بهترین زمان بازدید از این روستا، فصل بهار و تابستان خواهد بود. زشک را می‌توان یک روستای ییلاقی دانست که جمعیت آن در طول زمستان کاهش پیدا می‌کند. در فصل زمستان، سرمای هوا به‌شدت افزایش می‌یابد و نمی‌توان آن را به‌راحتی تحمل کرد. پس اگر قصد سفر به این روستا را دارید، شش ماه دوم سال را انتخاب نکنید. پدیده شاندیز مشهد هم فاصله کمی با روستای زشک دارد. با رفتن به مجموعه پدیده شاندیز می‌توانید یک تفریح برفی در پاتیناژ مشهد هم داشته باشید.

  • جاهای دیدنی روستای زشک

  • مسیر دسترسی به روستای زشک

از مشهد در امتداد پارک جنگلی وکیل‌آباد به‌سمت روستای شاندیز حرکت کنید. حدود 15 کیلومتر پس از شاندیز، به روستای زشک خواهید رسید.

  • اقامت در روستای زشک

اگر قصد اقامت در روستای زشک را دارید، می‌توانید به اقامتگاه بوم‌گردی ماژان، واقع در روستای حصار سرخ بروید. حصار سرخ در فاصله بسیار کمی از روستای زشک واقع شده است. با انتخاب این اقامتگاه، می‌توانید اقامتی منحصر‌به‌فرد و فراموش‌نشدنی را در محیط روستایی مشهد تجربه کنید.

روستای خادر

تصویری از روستای خادر مشهد

روستای خادر یکی از روستاهای اطراف مشهد است که اهمیت تاریخی نیز دارد. این روستا بخشی از منطقه ییلاقی و خوش آب‌و‌هوای شاندیز و طرقبه مشهد به حساب می‌آید. خادر در دل یک دره عمیق و سبز واقع شده است و زیبایی آن را نمی‌توان وصف کرد. در این روستا گیاهانی کمیاب و وحشی رشد می‌کنند که باعث دوچندان‌شدن زیبایی بصری آن می‌شوند. در روستای خادر معمولاً باد شدیدی می‌وزد و هوا همواره پاک و دلنشین است.

بد نیست بدانید که در خادر نوعی خار وحشی به‌صورت طبیعی رشد می‌کند و دلیل نام‌گذاری این روستا نیز همین خار است. در ابتدا اشاره کردیم که روستای خادر جزء روستاهای تاریخی مشهد به حساب می‌آید. گفتنی است که قدمت این روستا به بیش از هزار سال باز می‌گردد. روستاهای بسیاری در ایران حضور دارند که قدمت آن‌ها به بیش از هزار سال باز می‌رسد؛ اما اینکه این روستا هنوز هم زنده است و ساکنان قدیمی خود را دارد، بسیار مهم است.

  • جاهای دیدنی روستای خادر

تصویری از روستاسی خادر مشهد

  • آتشکدۀ روستا؛
  • دخمۀ غارنشینان؛
  • آغل سرفه؛
  • سرچشمه.
  • دسترسی به روستای خادر

برای دسترسی به روستای خادر، از کنار پارک جنگلی وکیل‌آباد به‌سمت شاندیز حرکت کنید. پس از 20 کیلومتر رانندگی در جاده شاندیز، با تابلوی ورودی روستای خادر رو‌به‌رو خواهید شد.

  • اقامت در روستای خادر

در روستای خادر خبری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل و مسافرخانه نیست و اکثر مسافران برای اقامت شبانه به مشهد باز می‌گردند. با این وجود اگر کمی در روستا جست‌وجو کنید، برخی مردم روستایی را خواهید یافت که خانه‌های خود را در ازای دریافت مبلغی ناچیز، به شما کرایه می‌دهند.

دهستان شاندیز

تصویری از روستای شاندیز مشهد

دهستان شاندیز یکی از مهم‌ترین روستاهای اطراف مشهد به شمار می‌آید که قطعاً همه ما نام آن را شنیده‌ایم. این منطقه را بیشتر به رستوران‌های بسیار مجلل می‌شناسند و حتی شهرت این رستوران‌ها به سراسر ایران نیز رسیده است. شاندیز در حقیقیت نام یک منطقه بسیار خوش‌ آب‌وهوا است که در اطراف مشهد قرار دارد. این منطقه را می‌توان مشابه منطقه دربند، درکه یا لواسانات تهران دانست. در منطقه شاندیز ده‌ها رستوران بسیار مجلل و بزرگ به چشم می‌خورد که همگی دارای فضای باز هستند. رستوران‌های شاندیز معمولاً رستوران‌هایی شاهانه محسوب می‌شوند که به دنده کباب‌های سلطانی و چنجه کباب‌های اشرافی شهرت دارند؛ اما اینکه دهستان شاندیز را تنها محدود به رستوران‌های آن کنیم، کمی دور از انصاف است. جاذبه‌های طبیعی این روستا به حدی زیباست که در سال 1384، آن را به‌عنوان یک نمونه بین‌المللی از گردشگری ایران شناختند.

برای گشت‌و‌گذار در دهستان شاندیز روش‌های مختلفی وجود دارد. در وهله اول شما می‌توانید خودتان را به شاندیز برسانید و از آنجا در طول مسیر از رستوران‌های متعدد دیدن کنید. هر رستوران در مسیر شاندیز، یک جاذبه گردشگری عالی محسوب می‌شود. لذت دبداری مهم‌ترین لذتی است که می‌توانید از دهستان شاندیز ببرید و چه بهتر که در فضای باز یک رستوران بزرگ و باکیفیت حضور داشته باشید و از آب‌وهوای پاک شاندیز لذت ببرید. اما در عین حال می‌توانید خودتان را محدود به یک رستوران نکنید و در خیابان‌های شاندیز کمی بگردید. در خیابان‌های شاندیز می‌توانید شاهد حضور مردم محلی و روستایی باشید که محصولات باغ یا هنر دست خود را به فروش می‌رسانند. محصولات کشاورزی شاندیز کاملاً ارگانیک و بسیار خوشمزه هستند و با خرید آن‌ها، به اقتصاد مردم محلی منطقه نیز کمک خواهید کرد. حتی بهتر است وسیله نقلیه خود را در جایی ایمن پارک کنید و با پای پیاده از مناطق مختلف شاندیز دیدن کنید.

  • جاهای دیدنی شاندیز

نمایی زاز پیست اسکی شاندیز

  • پارک جنگلی شاندیز؛
  • خیابان آبشار؛
  • رصدخانه نجوم؛
  • پیست موتورسواری ویرانی؛
  • باغ‌های گیلاس و گیلاس‌های آب‌دار و شیرین آن؛
  • پیست اسکی ابرده.
  • دسترسی به دهستان شاندیز

برای دسترسی به دهستان شاندیز، در راستای بلوار وکیل‌آباد حرکت کنید تا وارد جاده شاندیز شوید. از آنجا 37 کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به دهستان شاندیز برسید.

  • اقامت در شاندیز

در محدوده شاندیز می‌توانید تابلو سوئیت‌های اجاره‌ای را مشاهده کنید. سوئیت‌های متعددی در محدوده شاندیز حضور دارند که این امکان را به شما می‌دهند تا در چنین محیط زیبایی شب را سپری کنید. علاوه بر اقامت در این سوئیت‌ها، می‌توانید شب را در اقامتگاه بوم‌گردی شاندیز نیز به صبح برسانید.

روستای عنبران

تصویری از روستای عنبران مشهد

روستای عنبران را به‌عنوان یکی از خوش‌عطرترین روستاهای اطراف مشهد می‌شناسند. شاید بپرسید که دلیل این عطر خوش چیست و اینکه آیا به‌صورت طبیعی این بوی خوش ایجاد می‌شود؟ در حقیقت عطر خوشی که در این روستا می‌پیچد، به خاطر علف‌های وحشی و خودرویی است که در این منطقه از دل خاک بیرون می‌زنند. این علف‌ها عطر خوشی می‌دهند و حتی باعث نامگذاری این روستا نیز شده‌اند. روستای عنبران مشهد نیز در محدوده شاندیز واقع شده است و جزء روستاهای ییلاقی به حساب می‌آید. به همین خاطر بهترین زمان بازدید از این روستا، فصل بهار و تابستان است. عطر عجیب روستا را نیز بیشتر در فصل بهار می‌توانید استشمام کنید؛ پس بهتر است در این فصل برای بازدید از این منطقه برنامه‌ریزی انجام دهید.

  • جاهای دیدنی روستای عنبران

تصویر پیکره سنگی بابا داوود عنبران

  • عطر خوش در تمام منطقه؛
  • مناظر طبیعی؛
  • آب‌وهوایی خنک و عالی؛
  • رستوران و کافه‌های متعدد.
  • دسترسی به روستای عنبران

برای دسترسی به روستای عنبران نیز باید در راستای پارک جنگلی وکیل‌آباد مشهد به سمت جنوب غرب حرکت کنید و نهایتاً وارد جاده شاندیز شوید. پس از 26 کیلومتر، با تابلوی ورودی روستای عنبران رو‌به‌رو خواهید شد.

  • اقامت در روستای عنبران

اگر از حس بوی خوش روستای عنبران سیر نشده‌اید، می‌توانید با اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی عنبران، شب را در این روستا سپری کنید.

روستای کنگ

تصویری از روستای کنگ مشهد

روستای کنگ یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد محسوب می‌شود که بازدید از آن را به شما عزیزان توصیه می‌کنیم. بر خلاف روستاهای دیگر مشهد همانند شاندیز، در این روستا خبری از رستوران‌های شاهانه نیست؛ اما وارد روستا که شوید، خانه های پلکانی‌اش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این خانه‌ها آنقدر زیباست که به کنگ لقب «ماسوله خراسان» را داده‌اند. اگر به دنبال تماشای جاذبه‌های طبیعی بکر و روستایی سنتی هستید، روستای کنگ برای شما بهترین گزینه خواهد بود. جالب است بدانید که کنگ  در زبان محلی، دژ مستحکم معنا می‌دهد. به همین خاطر تصور بر این است که این روستا در گذشته یک دژ برای دفاع در مقابل حملات دشمنان بوده است.

  • جاهای دیدنی روستای کنگ

تصویری از روستای کنگ مشهد

  • کاروانسرای شاه عباسی؛
  • تکیه‌ای تاریخی و دیرینه در روستا؛
  • گورستانی تاریخی و دیرینه در روستای کنگ با قدمت پیش از اسلام.
  • دسترسی به روستای کنگ

روستای کنگ در 29 کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده است. پس همانند روستاهای نام‌برده، برای دسترسی به این روستا نیز در امتداد پارک جنگلی وکیل‌آباد به سمت جاده شاندیز حرکت کنید. از ابتدای جاده شاندیز تا روستای کنگ تنها 29 کیلومتر راه است.

  • اقامت در روستای کنگ

نمایی از روستای کنگ مشهد

اقامتگاه بوم‌گردی کنگ در 19کیلومتری غرب طرقبه واقع شده است و مکانی مناسب برای اقامت در این محدوده محسوب می‌شود. با اقامت در این مکان می‌توانید از آب‌وهوای بکر این روستا لذت ببرید.

روستای دهسرخ

تصویری از روستای نهسرخ مشهد

روستای دهسرخ یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد به شمار می‌آید که در بین گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. همان طور که از نام این روستا مشخص است، خاکی سرخ رنگ دارد و دلیل نام‌گذاری آن هم همین است. در خاک این روستا، انواع مواد معدنی وجود دارد که باعث تغییر رنگ خاک شده است. بر اساس روایات تاریخی، امام رضا در مسیر سفر خود به شهر توس، مدتی کوتاه در این روستا توقف داشته‌اند و در محل مصلی روستا به نماز ایستاده‌اند. به همین خاطر روستای دهسرخ مشهد نیز همانند روستای قدمگاه، جزء روستاهای زیارتی به حساب می‌آید.

جالب است بدانید که در بین مردم روستا چنین روایت می‌شود که در زمان حضور امام رضا، ایشان قصد وضوگرفتن داشتند و در این روستا خشکسالی بود و آب وجود نداشت. امام رضا به سمت زمین اشاره می‌کنند و از دل خاک یک چشمه می‌جوشد. امام نیز با همان آب وضو می‌گیرند و به نماز می‌ایستند. این چشمه هنوز وجود دارد و باعث آبادانی منطقه شده است.

  • جاهای دیدنی روستای دهسرخ

  • خاک سرخ رنگ؛
  • مصلی امام رضا؛
  • چشمه امام رضا.
  • دسترسی به روستای دهسرخ

برای دسترسی به روستای دهسرخ، ابتدا از شهر مشهد به‌سمت شهر ملک‌آباد حرکت کنید. در طول مسیر و 17 کیلومتری شهر ملک‌آباد، تابلوی ورودی روستای دهسرخ را مشاهده خواهید کرد.

  • اقامت در روستای دهسرخ

تصویری از اقمتگاه روستای دهسرخ مشهد

چند سالی است که در محدوده روستای دهسرخ یک اقامتگاه بوم‌گردی ساده با حداقل امکانات اقامتی افتتاح شده است. شما می‌توانید برای اقامت راهی مشهد شوید؛ اما اگر قصد تجربه‌ یک شب منحصر‌به‌فرد را در سفر خود دارید، می‌توانید به این اقامتگاه بوم‌گردی مراجعه کنید.

روستای جاغرق

تصویری از روستای جاغرق مشهد

جاغرق یکی از معروف‌ترین روستاهای اطراف مشهد به شمار می‌آید. این روستا نیز جزء مناطق ییلاقی محسوب می‌شود و در صدر جدول زیباترین روستاهای اطراف مشهد قرار دارد. در این روستا می‌توانید از مناظر چشم‌نوازی دیدن کنید. منطقه جاغرق به سبب آب‌وهوای عالی و مناظر طبیعی دیدنی، به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل شده است. در مسیر این روستا همانند شاندیز، صدها رستوران، کافه، آب‌میوه و بستنی و همچنین سفره‌خانه احداث شده است. در این منطقه مردم محلی، محصولات باغ خودشان را در کنار جاده عرضه می‌کنند که قیمت مناسب و کیفیت بسیار مطلوبی دارد. لازم به ‌ذکر است که در جاده روستای جاغرق، دیزی‌سرای معروفی وجود دارد که در فضای سبز بسیار دل‌بازی واقع شده است. بازدید از جاغرق چه در روز چه در شب می‌تواند بسیار جذاب و خاطره‌انگیز باشد.

  • جاهای دیدنی جاغرق

  • مناظر طبیعی خیره‌کننده؛
  • رستوران‌های متعدد؛
  • آب‌وهوایی عالی.
  • دسترسی به جاغرق

برای دسترسی به جاغرق شما باید مسیر شاندیز را پیش بگیرید. برای این کار در امتداد پارک جنگلی وکیل‌آباد مسیر خود را به‌سمت جاده شاندیز ادامه دهید. پس از طرقبه مسیر را ادامه دهید تا نهایتاً به جاغرق برسید.

  • اقامت در روستای جاغرق

نمایی از روستای جاغرق مشهد

در محدوده روستای جاغرق، سوئیت‌های فراوانی برای اجاره روزانه وجود دارد که دارای امکانات متعددی هستند. قیمت این سوئیت‌ها نیز بر اساس امکانات و فضایی که در اختیار شما قرار می‌دهند، متفاوت است. با این وجود در همین محدوده می‌توانید به اقامتگاه بوم‌گردی پاچنار در طرقبه مراجعه کنید.

روستای اندرخ

تصویری از روستای اندرخ مشهد

روستای اندرخ یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. به واسطه کمتر شناخته‌شدن این روستا، گردشگران کمی در آن حضور دارند. از این رو اگر به دنبال یک روستای آرام برای لذت‌بردن از طبیعت هستید، روستای اندرخ برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. درباره روستای اندرخ مشهد باید بدانید که این روستا دارای مناظر طبیعی بی‌نظیر و کوهستانی در کنار رودخانه‌ای پر‌آب و زلال است. به همین خاطر افرادی که عاشق ورزش صخره‌نوردی و کوه‌پیمایی هستند، مهارت خودشان را در این روستا به چالش می‌کشند. همانند هر منطقه کوهستانی دیگر، زمانی که خودتان را به ارتفاعات منطقه برسانید، مات و مبهوت مناظر اطراف خواهید شد. در حقیقت همین جایزه آخر است که ورزشکاران را به این کار معتاد می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا دست از فتح صخره‌های مختلف بردارند. در فاصله ۱۷ کیلومتری روستای اندروخ، دره آل مشهد که جاذبه پرماجرای این دورواطراف است، جای گرفته.

  • جاهای دیدنی روستای اندرخ

  • رودخانه؛
  • مناطق کوهستانی؛
  • مناظر طبیعی.
  • دسترسی به روستای اندرخ

برای دسترسی به روستای اندرخ باید ابتدا خودتان را به کلات نادری برسانید و در جهت شمال شرقی حرکت کنید تا نهایتاً به روستای اندرخ برسید.

  • اقامت در روستای اندرخ

نمایی از روستای اندرخ مشهد

در روستای اندرخ خبری از مسافرخانه و هتل‌های رسمی نیست و اکثر مسافران اقامت در شهر مشهد را ترجیح می‌دهند. با وجود این، امکان اقامت در خانه‌های روستایی مردم محلی در ازای پرداخت هزینه‌ای بسیار جزئی وجود دارد.

روستای نغندر

تصویری از روستای نغندر مشهد

اگر تصور می‌کنید که واژه « نغندر» کمی عجیب است، باید بدانید که در زبان محلی، ابریشم معنا می‌دهد. پس باید انتظار مزارع پرورش کرم ابریشم را در این منطقه داشته باشد. در حقیقت این روستا در میان رشته کوه‌های بینالود واقع شده است. روستای نغندر دارای آب‌وهوایی کوهستانی و بسیار مطلوب است. به همین خاطر در این منطقه می‌توانید شاهد درختان بلند‌قامت توت باشید. اگر درباره تولید ابریشم اطلاعات داشته باشید، می‌دانید که چنین آب‌وهوا و شرایطی برای تولید ابریشم طبیعی بسیار مطلوب است. همین مسئله باعث شده تا اکثر مردم روستای نغندر مشغول پرورش کرم ابریشم باشند. ابریشم نخی بسیار گران‌قیمت است و می‌توان گفت که اساس اقتصاد این روستا بر تولید ابریشم بنا شده است.

  • جاهای دیدنی روستای نغندر

  • مناظر کوهستانی بی‌بدیل؛
  • باغ‌ میوه‌های متعدد؛
  • مزارع پرورش ابریشم.
  • دسترسی به روستای نغندر

برای دسترسی به روستای نغندر باید به سمت منطقه ییلاقی طرقبه حرکت کنید. حدود 10کیلومتر جلوتر از طرقبه، تابلوی ورودی روستای نغندر را خواهید دید.

  • اقامت در روستای نغندر

نمایی از روستای نغندر مشهد

در روستای نغدر یک اقامتگاه بوم‌گردی با نام کنگ کهن مشهد وجود دارد که امکانات اقامتی مناسبی را برای مهمانان خود فراهم می‌کند.

روستای اخلمد

اگر با نام روستای اخلمد ناآشنا هستید، باید بدانید که از دیدن یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد محروم مانده‌اید. روستای اخلمد را به‌جرئت می‌توان یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد دانست. این روستا بکرترین و زیباترین مناظر طبیعی را در خود جای داده است. همه ساله گردشگران خارجی و داخلی بسیاری از این روستای تماشایی دیدن می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا خطوط اتوبوس گردشگری و همچنین تاکسی‌های بیسیم، همگی مشهد را به مقصد اخلمد ترک کنند. این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی متعدد همانند رودخانه، آبشار، سرسبزی و مناظر کوهستانی است. اخلمد در میان مناطق کوهستانی رشته کوه بینالود واقع شده است و به همین خاطر آب‌وهوایی بی‌نظیر دارد. در گذشته برای دسترسی به روستای اخلمد باید به دل رود می‌زدید و از آن عبور می‌کردید؛ اما به‌تازگی مسیری جدید و آجرپوش به وجود آمده تا با کمی پیاده‌روی به آبشار اخلمد برسید.

برای بازدید از این روستای دیدنی باید کمی پیاده‌روی را به جان بخرید. البته ناگفته نماند این مسیر از مناطق سرسبز و تماشایی عبور می‌کند و با پیاده‌روی در آن اصلاً احساس خستگی نخواهید کرد. در نهایت می‌توانید خودتان را به آبشارهای اخلمد برسانید و از آن‌ها دیدن کنید. در فصل زمستان، آبشارهای کوچک این منطقه یخ می‌زند و قندیل می‌بندد. همین مسئله باعث می‌شود تا گردشگران حتی در فصل زمستان نیز عازم اخلمد شوند. بد نیست بدانید که در این روستا آثار تاریخی متعددی نیز به چشم می‌خورد. این روستا به دلیل آب‌وهوایی عالی و همچنین وجود مخفیگاه‌های متعدد در دل کوه، گزینه‌ای مناسب برای زندگی مردمان گذشته محسوب می‌شده و از این رو شاهد حضور تمدن‌های قدیمی در این روستا هستیم.

  •  جاهای دیدنی اخلمد

  • آبشار اخلمد؛
  • مناطق کوهستانی اخلمد؛
  • جاذبه‌های تاریخی و پناهگاه‌های قدیمی در دل کوه؛
  • رودخانه اخلمد.
  • دسترسی به اخلمد

برای دسترسی به اخلمد، باید مشهد را به سمت چناران ترک کنید. روستای اخلمد در فاصله 85کیلومتری از شهر مشهد واقع شده است و اگر 24 کیلومتر از چناران به‌سمت بینالود ادامه دهید، به اخلمد خواهید رسید.

  • اقامت در روستای اخلمد

تصویری از آبشار رو

در روستای اخلمد خبری از هتل و مسافرخانه رسمی نیست؛ اما می‌‌توانید از طریق اینترنت، سوئیت‌های متعددی را با امکانات حداقل، به‌صورت روزانه کرایه کنید.

روستای پاژ

تصویری از روستای پاژ مشهد

روستای پاژ یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد است که توصیه می‌کنیم از آن بازدید کنید. پاژ روستایی کمتر شناخته شده است و از این رو گردشگران کمتری را در آن مشاهده خواهید کرد. پاژ روستایی تاریخی و باستانی به حساب می‌آید و بنابر روایات تاریخی، قدمت آن به بیش از هزار سال قبل باز می‌گردد. نکته جالب توجه درباره روستای پاژ این است که حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز در همین روستا متولد شده است و به همین خاطر بسیاری از عاشقان ادبیات، بازدید از این روستا را وظیفه خود می‌دانند. مردم این روستا در مدت سالیان دراز، به‌خوبی از خانه فردوسی مراقبت کرده‌اند. به همین خاطر خوشبختانه امکان بازدید از خانه فردوسی در روستای پاژ وجود دارد. یافتن خانه پدر شعر و ادبیات ایران در این روستا اصلاً کار دشواری نیست. از هر یک از مردم محلی روستا که آدرس خانه فردوسی را بپرسید، مسیر را به شما نشان می‌دهند. علاوه بر آثار تاریخی، مناظری بکر و زیبا در این روستا انتظار شما را می‌کشند. مردم این روستا هنوز به سبک گذشته زندگی می‌کنند و آرامش در پاژ موج می‌زند.

  • جاهای دیدنی روستای پاژ

نمایی از روستای پاژ مشهد

  • مناظر بکر طبیعی؛
  • خانه فردوسی.
  • دسترسی به روستای پاژ

برای دسترسی به روستای پاژ باید به‌سمت شمال شرق مشهد و جاده کلات حرکت کنید. مسیر را اداهمه دهید تا با تابلوی ورودی روستای پاژ در سمت راست خود رو‌به‌رو شوید.

  • اقامت در روستای پاژ

نمایی از روستای پاژ مشهد

روستای پاژ فاقد امکانات اقامتی از جمله هتل و مسافرخانه است و اکثر مسافران برای اقامت شهر مشهد را انتخاب می‌کنند؛ اما امکان اقامت در خانه‌های محلی نیز وجود دارد.

روستای ابرده

تصویری از روستای ابرده مشهد

آیا درباره روستای ماسوله شنیده‌اید؟ روستایی که به خانه‌های طبقاتی خود شهرت دارد و یکی از معروف‌ترین روستاهای ایران به حساب می‌آید. ابرده نیز نام یکی از روستاهای اطراف مشهد است که از نظر ظاهری، شباهت بسیاری به روستای ماسوله دارد. این شباهت به‌حدی است که ابرده را نیز «ماسوله مشهد» می‌نامند. علاوه بر خانه‌های پلکانی با معماری زیبا، طبیعت روستای ابرده شاندیز بی‌نظیر است و شما را مات و مبهوت تماشا خواهد کرد. آب‌وهوای روستای ابرده کاملاً کوهستانی؛ اما معتدل است. به همین خاطر باغات میوه بسیاری در این روستا به چشم می‌خورند. جالب است بدانید که تقریباً همه خانه‌های این روستا فقط از چوب و کاهگل ساخته شده‌اند و خبری از تیرآهن و بتن نیست. مردم محلی در خانه‌های خود نان می‌پزند و بوی نان تازه همه روستا را پر می‌کند. روستای ابرده جزء مهم‌ترین و زیباترین روستاهای مشهد به حساب می‌آید که حتماً باید از آن بازدید کنید.

  • جاهای دیدنی روستای ابرده

نمایی از روستای ابرده مشهد

  • مناظر کوهستانی؛
  • خانه‌های پلکانی؛
  • رودخانه زشک؛
  • باغات میوه.
  • دسترسی به روستای ابرده

روستای ابرده در 25 کیلومتری شمال‌غرب طرقبه واقع شده است. پس مسیر را تا روستای طرقبه از جاده خروجی جنوب‌غربی مشهد ادامه دهید و پس از آنکه به طرقبه رسیدید، با دنبال‌کردن تابلوهای راهنما، مسیر را تا روستای ابرده ادامه دهید.

  • اقامت در روستای ابرده

نمایی از روستای اخلمد مشهد

روستای ابرده فاقد امکانات اقامتی مثل هتل و مسافرخانه است و اکثر مسافران برای اقامت شهر مشهد را انتخاب می‌کنند؛ اما امکان اقامت در خانه‌های روستایی نیز وجود دارد.

روستای گلستان

تصویری از روستای گلستان مشهد

روستای گلستان را بی‌تردید باید در زمره زیباترین روستاهای اطراف مشهد قرار دارد. این روستا در میان کوه‌های بلند بینالود و در ۵کیلومتری مشهد واقع شده است. در این منطقه مناظری بسیار سرسبز و چشم‌نواز به چشم می‌خورد. مناظری که با دیدن آن‌ها هوش از سرتان خواهد پرید. در حوالی روستای گلستان شاهد یک دریاچه نسبتاً کوچک خواهید بود که برای قایق‌سواری یا پیک‌نیک خانوادگی گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در حوالی روستای گلستان نیز چندین و چند کافه، رستوران و سفره‌خانه مختلف به چشم می‌خورند که همگی در فضای باز حضور دارند. بازدید از روستای گلستان می‌تواند روحیه شما را از نو بسازد و باعث شود تا همه خستگی و دل‌مشغولی خود را فراموش کنید. لازم‌ به ‌ذکر است که روستای گلستان یک روستای تاریخی نیز به شمار می‌آید و در آن آثاری تاریخی از دوران تیموریان به جای مانده است.

جاهای دیدنی روستای گلستان

نمایی از روستای گلستان مشهد

  • آثار تاریخی؛
  • مناظر طبیعی بی‌نظیر؛
  • دریاچه؛
  • انواع کافه و رستوران.
  • دسترسی به روستای گلستان

روستای گلستان در جنوب‌غربی مشهد و فاصله 5کیلومتری از این شهر واقع شده است. برای دسترسی به این روستا باید بلوار امام رضا را به سمت طرقبه پیش بگیرید. دقیقاً رو‌به‌روی کمربندی امام خمینی، ورودی روستای گلستان را مشاهده خواهید کرد.

  • اقامت در روستای گلستان

نمایی از روستای گلستان مشهد

در این روستا یک هتل با نام هتل شهاب آماده پذیرایی از مهمانان و مسافران عزیز است. همچنین امکان اقامت در خانه‌های روستایی مردم محلی نیز وجود دارد.

روستای آبگرم

نمایی از روستای آبگرم مشهد

روستای آبگرم مشهد یکی دیگر از روستاهای اطراف مشهد است که حتماً باید از آن دیدن کنید. در این روستا آبشاری بسیار زیبا به چشم می‌خورد که جزء زیباترین آبشارهای حوالی مشهد است. البته برای تماشای چنین آبشار زیبایی، باید حدود 150 کیلومتر از مشهد فاصله بگیرید. به سبب فاصله بسیار این روستا تا مشهد، کمتر کسی از آن بازدید می‌کند. پس اگر به دنبال مکانی جدید و خلوت برای گردشگری هستید، روستای آبگرم برای شما گزینه‌ای مناسب خواهد بود. نکته جالب توجه درباره این آبشار این است که دمای آن به 30 تا 35 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و اصلاً سرد نیست. به همین خاطر این روستا را روستای آبگرم می‌نامند. تصور کنید که در حوضچه‌ای با آبی زلال و ولرم آبتنی کنید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. فراموش نکنید که یک پیاده‌روی 30‌کیلومتری از شهر کلات مشهد تا روستای آبگرم انتظار شما را می‌کشد. بنابراین برای بازدید از روستای آبگرم باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید.

  • جاهای دیدنی روستای آبگرم

تصوری از روستای آبگرم مشهد

  • آبشار آبگرم؛
  • مناظر بکر طبیعی.

دسترسی به روستای آبگرم

برای دسترسی به روستای آبگرم باید به سمت شمال مشهد حرکت کنید و وارد جاده کلات شوید. جاده کلات را حدود یک ساعت و نیم ادامه می‌دهید تا به شهر کلات برسید. در شهر کلات باید وسیله نقلیه خود را در مکانی ایمن رها کنید و حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید تا به روستای آبگرم برسید.

  • اقامت در روستای آبگرم

تصویری از روستای ابگرم مشهد

در روستای آبگرم خبری از هتل و مسافرخانه نیست؛ اما بسیاری از مردم محلی درب خانه‌های روستایی و پرمهر خود را به روی مسافران باز کرده‌اند و با دریافت هزینه‌ای اندک، شما را مهمان سفره پربرکت خود می‌کنند. با این نوع اقامت می‌توانید زندگی روستایی را از نزدیک تجربه کنید. همچنین امکان اقامت در هتل کلات نادری نیز وجود دارد.

روستای درود

تصویری از روستای درود نیشاپور

روستای درود جزء محدوده نیشابور محسوب می‌شود؛ اما آنقدر زیباست که حیف است از آن بازدید نکنید. درود در بخش زبرخان واقع شده است و برای دسترسی به آن باید فاصله 100کیلومتری را پشت سر بگذارید. روستای درود آب‌و‌هوایی معتدل و بسیار مطبوع دارد و می‌توان آن را با آب‌وهوای مناطق نزدیک بینالود یکسان دانست. روستای درود در تمامی روزهای سال هوایی خنک و نیمه‌کوهستانی دارد و به همین خاطر می‌توانید شاهد باغات مختلف گیلاس، گردو، زرشک و آلو در این منطقه باشید. اگر به ارگانیک‌بودن محصولات کشاورزی اهمیت می‌دهید، می‌توانید از مردم محلی این منطقه خرید کنید که محصولات خود را کنار خیابان می‌فروشند. مسیرهای پیاده‌روی متعددی در این روستا از میان دره و دشت‌های سرسبز و پرگل عبور می‌کند. اگر به طبیعت‌گردی و پیاده‌روی در دامان طبیعت علاقه‌مند هستید، بهتر است روستای درود را از دست ندهید.

  • جاهای دیدنی روستای درود

نمایی از روستای درود نیشاپور

  • آثار تاریخی؛
  • آبشار درود؛
  • طبیعت بکر؛
  • باغات میوه؛
  • آب‌وهوایی عالی.
  • دسترسی به روستای درود

برای دسترسی به روستای درود، باید از مشهد به سمت نیشابور حرکت کنید. نرسیده به قدمگاه، با تابلوهای راهنما باید خودتان را منطقه زبرخان برسانید و از آنجا با حدود 10 دقیقه رانندگی وارد روستای درود شوید.

  • اقامت در روستای درود

نمایی ا زخیابان روستای درود نیشابور

در روستای درود هم خبری از هتل و مسافرخانه نیست؛ اما مردم محلی‌اش بسیار مهربان هستند و در خانه‌هایشان به روی مسافران باز است. مردم این روستا با دریافت هزینه‌ای اندک، شما را مهمان لطف خود می‌کنند. 

دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، نظر شما درباره روستاهای اطراف مشهد چیست؟ آیا هدف شما از خرید بلیط قطار مشهد و یا بلیط اتوبوس مشهد زیارت حرم مقدس است یا ترجیح می‌دهید از روستاهای اطراف آن نیز دیدن کنید؟ آیا تا به حال از هیچ یک از این روستاها دیدن کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.

شاندیز در شمال‌غرب مشهد واقع شده است.

جاغرق در جنوب‌غرب مشهد واقع شده است.

برای دسترسی به این روستا باید وارد جاده کلات مشهد در بخش شمالی آن شوید.

روستای درود جزئی از نیشابور محسوب می‌شود و در فاصله 100کیلومتری از مشهد قرار دارد.

2 نظرات
  1. عماد می گوید

    سلام ادرس ابرده رو اشتباه زدین
    و کلا ابرده رو قشنگ معرفی نکردین

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنون می‌شیم اگه د رتوصیف ابرده به ما کمک کنین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.