دریاچه سد شیرین دره بجنورد | مکانی مناسب برای ماهیگیری و شنا

0

مرکز استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد است. شهر بجنورد یکی از سرسبزترین و خوش آب‌وهواترین شهرهای خطه خراسان است. این شهر زیبا با جاهای دیدنی مختلف و آب‌وهوای بی‌نظیرش در مسیر رفت‌وآمد زائران مشهدالرضا قرار گرفته است؛ از این رو هرساله مسافران زیادی به این شهر رفت‌وآمد دارند. یکی از دیدنی‌های باصفا و زیبای این شهر، دریاچه سد شیرین دره بجنورد است. امروز همراه ره بال آسمان باشید تا سری به این دریاچه زیبا بزنیم و کمی بیشتر با آن آشنا شویم.

دریاچه سد شیرین دره کجاست؟

اگر از سمت شمال کشور به سمت بجنورد حرکت کنید، اولین شهرستانی که به آن وارد می‌شوید، شهرستان مانه و سملقان است. این شهرستان آب‌وهوایی بسیار مطبوع دارد و گویی حاصل‌خیزی خاک شمال و نسیم خنک خراسان شمالی در اینجا با یکدیگر درآمیخته‌اند تا اقلیمی بی‌نظیر بسازند. این شهرستان که مرکز آن شهر آشخانه است، سرشار از منابع طبیعی و شگفتی‌های بی‌نظیر خلقت است. یکی از جاهای دیدنی مانه و سملقان، دریاچه سد شیرین دره بجنورد است. این دریاچه زیبا در 65کیلومتری شمال غربی بجنورد قرار دارد و از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی است. شروع ساخت این دریاچه مورخ 1375 بود و تا سال 1384 به طول انجامید.

ویژگی های دریاچه سد شیرین دره

عکس ویژگی های دریاچه سد شیرین دره

سد بزرگ شیرین دره برای کنترل و مهار سیلاب‌ها بر رودی به همین نام بنا شده است و در حال حاضر مصارف مختلفی از جمله تأمین آب آشامیدنی بجنورد، روستاهای اطراف، زمین‌های زراعی و صنایع را دارد. روخانه زیبای شیرین دره طبیعتی بکر و بی‌نظیر در اطراف خود ساخته است. وجود این طبیعت و آب‌وهوای بی‌نظیر این منطقه باعث شده است تا در فصول مختلف مسافران زیادی به این ناحیه بیایند. در فصل بهار و تابستان زیبایی‌های دریاچه سد شیرین دره بجنورد دوچندان می‌شود و مراتع اطرافش همگی سبز و زمردین می‌شوند. زمین‌های گندم نیز همچون خوشه‌هایی از طلا در میان مراتع سبز می‌درخشند و باعث زیبایی هرچه بیشتر این منطقه می‌شوند. رودخانه و دریاچه سد شیرین دره پر از ماهی‌های مختلف است که به غیر از یک نوع آن مابقی را می‌توان صید کرد.

تفریحات دریاچه سد شیرین دره

رودخانه پرآب و خروشان سد شیرین دره، بهترین مکان برای قایقرانی و ماهیگیری است. در این رودخانه ماهی‌های مختلفی از جمله ماهی زرده وجود دارد؛ اما صید آن مجاز نیست؛ ولی می‌توانید دیگر ماهی‌های این دریاچه را صید کنید. پیاده‌رو آسفالت شده کنار این دریاچه نیز بهترین مکان برای پیاده‌روی و لذت بردن از این طبیعت زیباست. چراغ‌های تعبیه شده در کنار این دریاچه منجر شده تا شب‌های آن از نور کافی برخوردار باشد؛ از این رو می‌توانید حتی شب‌ها نیز به دیدن زیبایی‌های این منطقه بروید و از آرامش و سکوت شب‌های آن در زیر نور مهتاب و در کنار دریاچه‌ای نقره‌ای رنگ لذتی دوچندان ببرید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه سد شیرین دره

اگر به دیدن سد شیرین دره می‌روید، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی بجنورد زیبا نیز دیدن کنید؛ زیرا فاصله دریاچه سد شیرین دره به بجنورد نسبتاً کم است. در ادامه به معرفی برخی از مکان‌هایی می‌پردازیم که می‌توانید در میان جاهای دیدنی اطراف بجنورد به آن‌ها هم سری بزنید.

کوشک علی آباد

کوشک علی آباد یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی اطراف بجنورد است که در ۳کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد. این ساختمان در روستای علی آباد و در مرکز باغی خوش آب‌وهوا ساخته شده است و متعلق به خاندان شادلو بوده است.

سرچشمه شوقان

عکس سرچشمه شوقان از جاهای دیدنی اطراف دریاچه سد شیرین دره

چشمه شوقان در فاصله 65کیلومتری بجنورد و ضلع شمال غربی میدان امام خمینی شوقان قرار دارد. این چشمه در کنار کوه قرار دارد و قسمت‌هایی از آن از دل کوه بیرون می‌جهد و به زیبایی این مکان می‌افزاید. آب این چشمه برای اهالی شوقان مقدس است و ارزش خاصی برای آن قائل می‌شوند.

روستای درکش

عکس روستای درکش از جاهای دیدنی اطراف دریاچه سد شیرین دره

روستای درکش نیز همچون دریاچه سد شیرین دره، در منطقه مانه و سملقان قرار دارد و در 67کیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده است. طبیعت این روستا جنگلی و کوهستانی است و جنگل بلوط منحصربه‌فرد شمال شرق کشور در دل آن جای گرفته است. اگر به این روستا بروید، می‌توانید از جاذبه‌های مختلف آن نظیر چشمه‌‌ها، جنگل‌ها و کوه‌هایش لذت ببرید.

نکات مهم بازدید از دریاچه سد شیرین دره

در نزدیکی این سد امکانات رفاهی نسبتاً خوبی برای رفع احتیاجاتتان قرار دارد؛ اما باز هم اگر قصد رفتن به این سد را دارید، غذا و امکانات لازم را ترجیحاً همراه خودتان بردارید. اگر هم در فصل سرما به این مکان می‌روید، حتماً حواستان به لباس گرم و دیگر ملزومات مناسب فصل باشد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه سد شیرین دره

شاید بتوان گفت یکی از مزیت‌های این مکان، دیدار رایگان و باز بودن آن در هر زمانی است. این دریاچه در تمام فصول زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ اما از نظر مساعدبودن آب‌وهوا بهترین زمان برای رفتن به دریاچه سد شیرین دره بجنورد، فصل بهار و تابستان است. همان طور که در بالا اشاره کردیم در این فصول، زیبایی‌های سد شیرین دره به اوج خود می‌رسد و بیش از پیش با دل گردشگران بازی می‌کند.

مسیر دسترسی دریاچه سد شیرین دره

برای دیدن زیبایی‌های دریاچه سد شیرین دره بجنورد، باید به 65کیلومتری شمال غربی بجنورد بروید. اگر از سمت شمال کشور حرکت می‌کنید، اولین شهرستانی که در استان خراسان شمالی به آن وارد می‌شوید، شهرستان مانه و سملقان است که سد شیرین دره نیز در آن قرار دارد. اگر هم از سمت بجنورد یا شهرهای واقع در جنوب بجنورد می‌خواهید به سمت این دریاچه بروید، باید ابتدا خود را به شهر آشخانه برسانید که در 40کیلومتری بجنورد قرار دارد و بعد از آن حدود 25 کیلومتر دیگر طی کنید تا به محدوده مانه و سملقان برسید و بتوانید به این دریاچه زیبا بروید.

امروز در ره بال آسمان سفری کردیم به بجنورد زیبا، شهری در شمال شرق ایران زمین و با یکی از جاذبه‌های دیدنی آن به نام دریاچه سد شیرین دره آشنا شدیم. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشد به‌خوبی به سؤالاتتان درباره این مکان پاسخ دهد. در آخر سفری خوب و لذت‌بخش برایتان آرزومندیم. چنانچه تابه‌حال  به سد شیرین دره بجنورد سفر کرده‌اید، نظرتان را درباره این مکان برایمان بنویسید.

خراسان شمالی، 65 کیلومتری بجنورد، شهرستان مانه و سملقان

قایقرانی، ماهی‌گیری، شنا

سرچشمه شوقان، کوشک علی‌آباد، روستای درکش

4/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.