سد شهر چای | نوشیدن چایی آتشی در کنار آب آرام سد

0

سد شهر چای با هدف تأمین آب اهالی ارومیه احداث شد. با این حال زیبایی‌های این سد به اندازه‌ای بود که پس از مدتی جای خود را در دل گردشگران طبیعت‌دوست به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه باز کرد. این سد فاصله چندانی با شهر ارومیه ندارد. به لطف این فاصله کم، گردشگران در کمترین زمان ممکن از شهر بیرون می‌زنند و به دل آب‌های آرام شهرچای پناه می‌‌برند. سدی که از آن صحبت می‌کنیم شرایطی برای شنا ندارد؛ اما بساط قایقرانی و تفریحات آبی در این سد به راه است. به هر کجای این سد که نظر بیندازید، چشمتان به جمال منظره‌های سبز و دلگشا روشن می‌شود. از آب‌و‌هوای دل‌انگیز این منطقه نیز هر چقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. از آنجایی که گردشگری را سراغ نداریم که راهی ارومیه شود و سری به سد شهر چای ارومیه نزند، در ادامه به جاذبه‌های این سد می‌پردازیم.

سد شهر چای کجاست؟

سد شهر چای

رودخانه‌ای خروشان با نام شهر چای در همسایگی شهر ارومیه جریان دارد. در حدود ۱۲کیلومتری جنوب غربی ارومیه، سدی بزرگ بر روی شهر چای احداث شده است. این سد در بالادست ارومیه قرار دارد. جالب است بدانید فاصله سد تا شهر ارومیه به اندازه‌ای کم است که کارشناسانِ جلوگیری از بحران‌های طبیعی درباره ایجاد سیلاب ناشی از شکست سد، هشدار داده‌اند. به لطف فاصله کم سد تا شهر، وسیله ایاب‌و‌ذهاب برای رسیدن به سد مهیاست.

معرفی سد شهر چای ارومیه

معرفی سد شهر چای ارومیه

اجازه دهید قبل از هر چیز به توصیف زیبایی این سد بپردازیم. شهر چای، سدی است که تاجی ۵۵۰۰‌متری دارد. با حضور در این تاج منظره‌ای تماشایی پیش روی طبیعت‌دوست‌ها قرار می‌گیرد. حتی اگر به بالای تاج سد نروید، باز هم آب آرام شهر چای به اندازه‌ای تماشایی است که از دیدن آن سیر نمی‌شوید. همان‌گونه که اشاره کردیم آبِ این سد از رودخانه‌ای با نام شهر چای تأمین می‌شود. این رودخانه یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های شمال غرب ایران به حساب می‌آید. رودخانه شهر چای مسیری پر پیچ‌وخم را در دل دشت‌های سرسبز و صخره‌های بلند طی می‌کند. این رودخانه در طول مسیر خود از حدود هزار ده و آبادی کوچک‌و‌بزرگ می‌گذرد. اگر از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف ارومیه با جاذبه‌های طبیعی لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار گردشگری در این سد، راه رودخانه را دنبال کنید تا حسابی به شما خوش بگذرد.

امکانات گردشگری شهر چای

امکانات گردشگری شهر چای

جاذبه‌های شهر چای فقط به مناظر دلفریب و آب‌و‌هوای خوش آن خلاصه نمی‌شود. این سد به لحاظ امکانات تفریحی و رفاهی، در شمال غرب ایران نظیر ندارد. در شهر چای تا چشم کار می‌کند رستوران‌های اعیانی و کافه‌های شیک مشاهده می‌شود. این رستوران‌ها خوشمزه‌ترین غذاهای محلی و بین‌المللی را پیش روی مشتریان قرار می‌دهند. کافه‌های اطراف این سد نوشیدنی‌های گوارایی تقدیم مشتریان می‌کنند. به لطف این شرایط می‌توانید در حالی که فنجانی نوشیدنی گوارا نوش جان می‌کنید، از تماشای منظره‌ای زیبا لذت ببرید و گذر عمر ببینید.

امکانات گردشگری شهر چای

این سد به لحاظ امکانات رفاهی چیزی کم‌و‌کسر ندارد. در گوشه‌و‌کنار آن فروشگا‌‌ه‌هایی برای خرید تنقلات و لوازم کمپینگ خودنمایی می‌کند. به علاقه‌مندان ورزش‌های آبی نیز این نوید را بدهیم که شهر چای، یکی از مناطق مهم برای تمرین قایقرانی در استان آذربایجان غربی است. قایقران‌های تیز‌تک از سراسر استان به این سد می‌آیند و مهارت‌های خود را به رخ دیگران می‌کشند. حتی اگر اهل قایقرانی نیستید، باز هم پیشنهاد می‌‌کنیم حرف ما را زمین نیندازید و قایقی تفریحی در این سد اجاره کنید. با این قایق به وسط آب آرام سد بروید تا غرق در زیبایی‌های اطراف شوید.

بهترین زمان بازدید از سد شهر چای ارومیه

امکانات گردشگری شهر چای

جاهای دیدنی ارومیه در تمامی فصل‌های سال تماشایی هستند. با این حال از آنجایی که هرچقدر سد پر‌آب‌تر باشد، تماشایی‌تر است، بهار بهترین زمان بازدید از شهر چای به حساب می‌آید. خوشبختانه ارومیه در تابستان نیز آنقدر سوزان نمی‌شود که گردشگری در آن به شما خوش نگذرد. شهر چای پاییز هر سال منظره‌ای شاعرانه پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. اگر همراه دلدار خود می‌خواهید سفری خاطر‌ه‌ساز را در شمال غرب ایران تجربه کنید، پاییز را برای گردشگری در شهر چای به برنامه‌ مسافرتی خود اضافه نمایید. انصافاً باید گفت ارومیه در زمستان هم تماشایی و زیباست؛ اما با این واقعیت باید روبه‌رو شد که گردشگری در هوای سرد در هیچ سدی خوش نمی‌گذرد. در نتیجه زمستان راهی مناطق گرم‌تر شوید و گردشگری در شهر چای را به فصل‌های گرم سال موکول کنید.

بایدها و نبایدهای بازدید از سد زیبای شهر چای

بایدها و نبایدهای بازدید از سد زیبای شهر چای

شهر چای ممکن است بستری مناسب برای قایقرانی داشته باشد؛ اما اصلاً‌ برای شنا مناسب نیست. آب‌ این سد آرام به نظر می‌رسد و گردشگران را وسوسه می‌کند تا تنی به آب بزنند. داخل شدن به آب سد همانا و خطر مرگ همانا. شهر چای تاکنون چندین شناگر را به دیار نیستی فرو برده است.

جاهای دیدنی نزدیک به سد

جاهای دیدنی نزدیک به سد

برای شما گفتیم که شهر چای به ارومیه نزدیک است. به لطف این مسافت کم، به تمامی جاهای دیدنی ارومیه و اطراف آن دسترسی دارید. اگر گشت‌و‌گذار در سد زیبای شهر چای برای شما کفایت نمی‌کند، گردشگری در دریاچه مارمیشو، دریاچه دالامپر ارومیه و دریاچه ارومیه را به برنامه سفر خود اضافه کنید. همچنین سه گنبد، بازار ارومیه، کلیسای مارسرگیز، مسجد سردار، غار تمتمه و کلیسای پطروس پولیس از دیگر مکان های دیدنی ارومیه است که فاصله کمی با شهر چای دارند.

مسیر دسترسی به شهر چای

برای رسیدن به شهر چای باید راهی استان آذربایجان غربی شوید. به این استان که رسیدید، راه شهر ارومیه را در پیش بگیرید. در این شهر به روستای بند بروید. بعد از این روستا به سدی تماشایی می‌رسید که با نام شهر چای شناخته می‌شود.

 

سد شهر چای ارومیه مکانی همه‌چیزتمام برای گردشگری و خوشگذرانی است. امیدواریم اطلاعاتی که از این سد با شما مطرح کردیم، گردشگری خاطره‌سازی را برایتان در سد شهر چای به دنبال داشته باشد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به ارومیه دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

برای رسیدن به شهر چای باید راهی استان آذربایجان غربی شوید. به این استان که رسیدید، راه شهر ارومیه را در پیش بگیرید. در این شهر به روستای بند بروید. بعد از این روستا به سدی تماشایی می‌رسید که با نام شهر چای شناخته می‌شود.

آب‌و‌هوای خوش، آبی آرام و دل‌انگیز، سرگرمی‌های آبی و رستوران‌های شیک از جاذبه‌های گردشگری سد شهر چای ارومیه به حساب می‌آیند.

در این سد امکانات ویژه‌ای برای گردشگران تعبیه شده است.

این سد اصلاً برای آب‌تنی مناسب نیست. شناگران در سد شهر چای با خطر مرگ روبه‌رو هستند.

۳ گنبد، بازار ارومیه، کلیسای مارسرگیز، مسجد سردار، غار تمتمه و کلیسای پطروس پولیس از دیگر مکان های دیدنی ارومیه است که فاصله کمی با شهر چای دارند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.