آبشار بیار بجنورد | آبشاری زیبا در حوالی آشخانه

0

نوروز که می‌آید همه در فکر تازگی‌بخشیدن به زندگی می‌افتند؛ بعضی خانه‌‌تکانی می‌کنند تا نفس خانه تازه شود و بعضی دیگر لباس تازه می‌خرند. کسانی هم هستند مانند ما و شما که برای تازه‌کردن روح، دل به جاده می‌زنند. خوشحالیم که شما در این صفحه هم قدم ما هستید تا نوروز را در کنار طبیعت باشیم. مقصدمان در این عید آبشار بیار است؛ آبشاری خوش قیافه که منتظر سیل آدم‌هاست؛ آدم‌هایی که با چشمانی درخشان سرتاپای این آبشار را رصد می‌کنند. همراه ما باشید تا بیشتر درباره آبشار بیار بجنورد بدانیم.

آبشار بیار کجاست؟

خراسان سه تکه پر از جذابیت است، خراسان رضوی و میزبان مهربانش که نیاز به معرفی ندارد و خراسان جنوبی و روستاهای کهنش به اندازه تاریخ بشر جذاب هستند. سومین تکه از پازل خراسان‌ها را، استان خراسان شمالی تکمیل می‌کند. در شهر مرکزی این استان آبشاری پرابهت قرار دارد. این پرتگاه بیار نام دارد و یکی از جاهای دیدنی اطراف بجنورد است. زیبایی این آبشار آن را به نگینی درخشان در بجنورد تبدیل کرده است. تا به حال دیده‌اید نگینی ارزشمند راحت به دست بیاید؟ رسیدن به این نگین خراسانی هم کار دشواری است.

آدرس: استان خراسان شمالی، یک کیلومتری جنوب آشخانه و 52 کیلومتری غرب بجنورد، روستای بیار

معرفی آبشار بیار

سقوط‌ هم مانند اکثر مفاهیم در طیفی از خوب تا بد قرار دارد. بعضی از سقوط‌ها هیجان‌آور هستند مانند سقوط آزادی که ما برای تفریح سراغش می‌رویم. گاهی هم سقوط‌ها لذت‌بخش هستند مانند سقوطی که در آبشار اتفاق می‌افتد. قطرات آب با اشتیاق خودشان را به پایین پرتاب می‌کنند و جریانی از لذت را برای بیننده و حتی شنونده فراهم می‌کنند. این سقوط هم دیدنی است و هم شنیدنی. نکته جالبی درباره به پایین پرتاب‌شدن وجود دارد و آن ارتفاع است. هرچقدر ارتفاع بیشتر باشد لذتی که به همراه دارد بیشتر است. خوشبختانه آبشار بیار آشخانه یکی از آبشارهای مرتفع ایران به حساب می‌آید. آبشارهای ایران اکثراً قامت بلندی دارند و بیار هم مانند این اکثریت است. ارتفاع آبشار بیار 15 متر است؛ یعنی برای رسیدن به بالای آبشار باید زحمت بسیاری را متحمل شوید. سرچشمه این آبشار در جنوب روستای بیار قرار دارد.

چند سال پیش زلزله‌ای مهیب در این منطقه رخ داد که باعث تغیر شکل ظاهری آبشار بیار بجنورد شد. مسیر منتهی به آبشار هم دچار خرابی‌هایی شد که متأسفانه به دلیل پس‌لرزه‌ها و نبود رسیدگی مناسب، این خرابی بیشتر و بیشتر شد. خرابی‌ها به شکلی است که بازدیدکنندگان باید از مسیری خاکی و ناهموار عبور کنند. اکثر افراد قبل از رسیدن به آبشار از مسیر خسته شده می‌شوند و عطای آبشار را به لقایش می‌بخشند.

جاذبه های گردشگری آبشار بیار

به برکت وجود آبشار بیار بجنورد هوای اطراف مرطوب است. این رطوبت باعث به وجودآمدن جنگلی متراکم شده است. این جنگل بازدیدکننده‌هایی از سرتاسر ایران دارد. یکی از مزایای این آبشار خنکی آب آن است. مسافرهایی که از این آبشار بازدید می‌کنند از خنکی آب متعجب می‌شوند. حتی در خرداد ماه که دمای هوا به بیشترین میزان خود می‌رسد، باز هم خنکی آب لرزه بر بدن می‌اندازد. آب آبشار از روستا عبور می‌کند. جریان آب مانند خونی در رگ‌های روستاست. مُهر تأیید این حرف در باغ‌های گیلاس و تاکستان‌های پرمحصول است. از کنار این باغ‌ها که عبور می‌کنید یاقوت‌هایی را میان برگ‌های زمردین می‌بینید؛ گیلاس این درختان خوردن دارد. البته اگر زمان سفر شما نوروز باشد، شکوفه‌های سفید و صورتی به استقبال شما می‌آیند. اگر قصد بازدید از این باغ‌ها را دارید لطفاً هماهنگ با روستاییانِ مهربان باشد.

امکانات رفاهی اطراف آبشار بیار

امکانات آبشار بیار آشخانه زیاد نیست. خوشبختانه این امکانات نیازهای اولیه مسافران را تأمین می‌کنند. بیار یکی از جاهای دیدنی بجنورد است و تا این شهر فاصله چندانی ندارد؛ پس نگران نیازهای یکهویی نباشید و با خیالی آسوده در طبیعت گردش کنید. در این روستا خبری از رستوران نیست؛ پس بهتر است از قبل غذا آماده کنید یا کنسرو همراه داشته باشید. می‌توانید برای اتراقی چند ساعته در کنار آبشار چادر بزنید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار بیار

دریاچه و سد شیرین دره

دریاچه سد شیرین دره بجنورد یکی از منابع مهم تأمین آب شهرستان‌های مانه و سلمقان است. حتی آب آشامیدنی روستای میانه هم از این سد تأمین می‌شود. سد شیرین دره روی رودی با همین نام احداث شده است. دریاچه شیرین دره یکی از سرشاخه‌های رود اترک است. این دریاچه طبیعتی بسیار زیبا دارد. طلوع و غروب خورشید در این طبیعت دیدنی است.

روستای قصر

روستای قصر در نزدیکی آبشار بیار بجنورد قرار دارد. این روستا در نگاه اول شبیه به دیگر روستاهاست؛ اما با نگاه دوم متوجه موضوعی می‌شوید. در سرتاسر این روستا تاکستان‌های بزرگی قرار دارد. یکی از بهترین انگورهای ایران را می‌توانید در این تاکستان‌ها پیدا کنید. شیرینی دیگر این روستا کام جسم و روحتان را شیرین می‌کند؛ این خوراکی انگور نیست حلوا است.

امکان اقامت اطراف آبشار بیار

امکان اقامت اطراف آبشار بیار

کمتر روستایی در ایران هتل دارد. روستای بیار هم مانند تمام روستاها هتل ندارد؛ اما وجه مشترک روستاها همینجا تمام نمی‌شوند. مهربانی مهم‌ترین وجه مشترک مردم روستاست. برای اقامت می‌توانید از خانه‌ مردم روستا استفاده کنید. بعضی از مردم قسمتی از خانه خود را اجاره می‌دهند. چادرزدن در اطراف آبشار مانعی ندارد و می‌توانید شب را در طبیعت سپری کنید؛ اما اکثر گردشگران به خانه روستاییان می‌روند یا به بجنورد برمی‌گردند.

بهترین زمان بازدید از آبشار بیار

شمال شرق ایران آب‌وهوایی نیمه معتدل دارد؛ یعنی زمستانی سرد و تابستانی سوزان در انتظار شماست. اگر تابستان برای بازدید از آبشار بیار آشخانه اقدام کنید، احتمالاً در میانه راه از گرما پخته می‌شوید. زمستان هم در اکثر اوقات با بارش همراه است. بهترین زمان بازدید از این آبشار بهار است.

مسیر دسترسی به آبشار بیار

اگر شروع حرکتتان از سمت بجنورد است؛ باید وارد جاده بجنورد گرگان شوید. در 24کیلومتری بجنورد به گرگان، به تقاطع روستای بدرانلو می‌رسید. این تقاطع در سمت چپ مسیر قرار دارد. این مسیر را ادامه دهید تا در سمت راست جاده به تقاطع روستای قراجه برسید. در مسیرتان می‌توانید از آبگرم قراجه دیدن کنید. در کیلومتر 29 بجنورد به گرگان تقاطع سد شیرین دره قرار دارد. مسیرتان را ادامه دهید تا در کیلومتر 43 به شهر آشخانه برسید. روستای بیار 2 کیلومتر جلوتر در سمت جنوب شرق قرار دارد.

سفر شیرینمان به پایان رسید. امیدواریم سختی مسیر شما را خسته نکند و از ادامه راه انصراف ندهید. ما مشتاقانه منتظر نظراتتان هستیم. اگر سؤالی درباره آبشار بیار بیرجند دارید، بپرسید تا ما جواب دهیم. ره بال آسمان از همراهی شما بسیار خرسند است. به امید دیدار دوباره شما.

استان خراسان شمالی، یک کیلومتری جنوب آشخانه و 52 کیلومتری غرب بجنورد، روستای بیار

روستای قصر، دریاچه و سد شیرین دره

3.3/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.