مسجد جامع تیس | یادگاری زیبا از صدر اسلام

2

مسجد جامع تیس که از پیشینه تاریخی مردمان خون‌گرم چابهار حکایت دارد، سده‌های متمادی است که یکی از جذابیت‌های روستای زیبای تیس شناخته می‌شود. مناره‌ زیبای این مسجد مؤمنان را از راه دور به زیارت دعوت می‌کند. طراحی قدیمی و خاص این مسجد هم زبانزد خاص و عام است. اصالت این مسجد و زیبایی‌های آن گردشگران را از راه‌های دور و نزدیک روانه این منطقه کرده است. ازآنجایی‌که در کنار روستای تیس، مکان‌های دیدنی و باستانی بی‌شماری وجود دارد، در ادامه به دیدنی‌های مسجد تیس اشاره می‌کنیم تا با این اطلاعات در اولین فرصت برنامه‌ای برای سفر به یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران داشته باشید.

مسجد جامع تیس کجاست

مسجد جامع تیس در روستایی زیبا و باستانی با همین نام واقع شده است. همان‌گونه که حتماً می‌دانید روستای تیس نیز در چابهار قرار دارد؛ در نتیجه برای رسیدن به این مسجد باید راه سیستان و بلوچستان را در پیش بگیرید تا در ۵کیلومتری شمال غربی چابهار چشمتان به جمال روستای تیس و مناره‌ بلند و گنبد‌های زیبای مسجد جامع این روستا روشن شود.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی چابهار، روی لینک زیر کلیک کنید:

جاذبه های مسجد تیس

عکس از روبه‌روی مسجد جامع تیس

مردمان ایران با مسجد و عبادتگاه غریبه نیستند. وجود مساجد بی‌شمار در هر کوی و برزن از علاقه اهالی هر منطقه به عبادت پروردگار یکتا حکایت می‌کند؛ اما مسجد جامع تیس که از آن صحبت می‌کنیم به لحاظ معماری تفاوت‌های زیادی با مسجدهایی دارد که تاکنون دیده‌اید. همسایگی منطقه تیس با کشورهای پاکستان و هند تأثیر چشمگیری در معماری این مسجد داشته؛ بنابراین از مسجدی صحبت می‌‌کنیم که همانند بیشتر مساجد اهل سنت فقط یک مناره دارد. به همین دلیل مسجد تیس با نام مسجد تک مناره نیز در میان مردمان این منطقه شناخته می‌شود.

در کنار مناره‌ زیبا، این مسجد گنبد‌هایی با رنگ سبز و قرمز دارد. همچنین شیشه‌کاری زیبایی که در درهای مسجد شاهد هستیم از هنر معماران باستان ایران‌زمین خبر می‌دهد. این ویژگی‌ها باعث شده تا این مسجد در اولین‌نگاه جای خود را در دل گردشگران باز کند و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از گشت‌و‌گذار در این منطقه باقی بگذارد.

تاریخچه مسجد تیس

منطقه تیس در شهر چابهار روزگار پررونقی را تجربه کرده است. تیس در سده‌های اولیه اسلام به‌عنوان بندری کلیدی در منطقه شناخته می‌شد. به همین دلیل مسجد تیس در این شهر بنا شد تا جلوه‌ای از خداپرستی و عبادت مردمان این منطقه باشد. زمان ساخت بنای این مسجد به سده چهارم قمری باز می‌گردد. بنا به گفته‌های مورخان، این بنا دومین مسجد ساخته شده در ایران به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای تیس

سفر به چابهار برای گردشگران به مسافرتی پروپیمان تبدیل خواهد شد؛ چرا که جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان بی‌شمارند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدیدی خاطره‌انگیز از مسجد جامع تیس، سری به کوه‌های مریخی چابهار، کوه گِل افشان، تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها و تالاب لیپار بزنید. در نزدیکی تیس، غارهای بان مسیتی نیز وجود دارد. مطمئن هستیم گردش در این مکان‌ها لذت مسافرت شما را دوچندان خواهد کرد.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدیداز ۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰
آدرس استان سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس

مسجد جامع تیس سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر کشور است. پیشنهاد می کنیم شما نیز به جمع این گردشگران بپیوندید و خاطره‌های خوشی را که از سفر به این مسجد داشتید، در قسمت نظرات برای ما و مخاطبان خوب ره بال آسمان بازگو کنید.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. رها می گوید

    خیلی جالبه که مسجدهای سیستان و بلوچستان معماری متفاوتی دارن. استفاده از رنگ سفید در این مساجد حس پاکی رو به آدم منتقل می‌کنه.

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً همین طوره رها عزیز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.