موزه دکتر نادعلیان هرمز | احیای طبیعت در قالب طرح و رنگ

0

یکی از جاهایی که در سفر به جزیره هرمز، روح و جان شما را صفا می‌دهد و حس وطن‌دوستی و خدمت به خلق را در شما زنده و پررنگ می‌کند، موزه دکتر نادعلیان است. بی‌شک بازدید از گنجینه‌ها و آثار هنری هنرمندان یکی از سرگرمی‌های جذاب نسل امروز است. خیلی‌ها از سر کنجکاوی و بعضی برای تفریح و سرگرمی، به بازدید از این مراکز می‌روند؛ اما موزه دکتر هزاران حرف دیگر برای گفتن دارد.

آثار این هنرمند فرهیخته بین‌المللی به نوعی تداعی‌کننده آشتی با طبیعت زنده است. در واقع طبیعت در آثار ایشان یک مقوله مهم و ارزشمند شناخته می‌شود که باید تمام قد برای احیای آن ایستاد. برای این که با این موزه هزار رنگ و طرح و در نوع خود خاص و بی‌نظیر بیشتر آشنا شوید با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

موزه دکتر احمد نادعلیان کجاست؟

جزیره هرمز آنقدرها بزرگ نیست که کسی نداند دقیقاً موزه دکتر نادعلیان کجاست. در واقع از هر کدام از محلی‌ها بپرسید، شما را به این مکان خاص راهنمایی می‌کنند. دکتر نادعلیان آنقدر به مردم هرمز لطف داشته‌اند که از زن و مرد چشم‌بسته راه موزه‌اش را پیدا می‌کنند.

دقیق‌تر بخواهیم بگوییم موزه دکتر احمد نادعلیان در شهر هرمز و در محله‌ای قدیمی قرار دارد. شما می‌توانید برای رسیدن به این موزه، پس از خارج‌شدن از اسکله، به تکیه مولا بروید. در مقابل این تکیه، کوچه نسبتاً باریکی قرار دارد. با اندکی پیاده‌روی در شرق کوچه، به محله‌ای می‌رسید که موزه در آن واقع شده است.

حس خوب حضور در موزه دکتر نادعلیان

نمایی زیبا از داخل موزه دکتر نادعلیان

به انتهای کوچه که برسید، بالای در آبی رنگ آن، تابلوی موزه دکتر احمد نادعلیان دیده می‌شود. وارد حیاط که ‌شوید حس آشنا و مطبوعی به شما دست می‌دهد. سنگفرش حیاط که به‌تنهایی یک اثر هنری به شمار می‌رود و درخت نخلی که تنومند و استوار ایستاده است، به شما خوش‌آمد می‌گویند.

روی دیوارهای موزه نقاشی‌های بی‌بدیلی را مشاهده خواهید کرد. این تابلوها ذوق هنری هنرمندانی را نمایش می‌دهد که آن را به تصویر کشیده‌اند. درون موزه که می‌شوید منزلی اسرارآمیز را مشاهده خواهید کرد که رنگ و طرح‌های متنوعی بر روی دیوارهای آن نقاشی شده است. گویی طبیعت زنده در قالب نقش و نگار با شما صحبت می‌کند.

موزه و اشتغال‌زایی زنان هرمز

تصویری از صنایع دستی موزه دکتر نادعلیان

پای صحبت‌های دکتر نادعلیان که بنشینی، متوجه می‌شوی که همه دغدغه و آرزویش پرورش نسل حاضر و آماده و قوی‌کردن آن برای رشد بهتر نسل آینده است. وی به‌خوبی درک کرده بود که فقر چه آسیب‌هایی به زنان و فرزندان خانواده وارد می‌کند. به همین خاطر هم بود که از زنان مشتاق به هنرورزی دعوت کرد که دست‌دردست هم، چهره هرمز را تغییر دهند و حاصل درآمد این کار را در خانه خود خرج کنند.

با لطف و مهربانی و پشتیبانی این مرد بزرگ، کارگاه‌های مختلف نقاشی روی کوزه، طراحی روی سنگ و شیشه، سوزن‌دوزی، عروسک‌سازی و صدها هنر دیگر در این خانه پا گرفت. همین اتفاق باعث شد پس از گذشت چند سال، خانه متروکه‌ای که زمانی پاتوق معتادان بود، به گنجینه‌ای از فرهنگ و هنر زنان جزیره هرمز تبدیل شود.

دیوارهای جذاب موزه

تصویری از طراحی دیوار های موزه دکتر نادعلیان

برایتان گفتیم که روی دیوار‌های موزه دکتر نادعلیان نقاشی‌های زیبایی نقش بسته است. باید در محل باشید که جذابیت و زیبایی این تصاویر را درک کنید. انگار که هر کدام از طرح‌ها داستانی در دل خود نهفته دارند و برای شما بازگو می‌کنند. نقش زنان جنوبی با لباس و روپوش خاص آن‌ها، زیباترین تصویر از زن معصوم ایرانی است که در طول تاریخ ستم فراوانی بر وی روا شده است.

نقاشی روی کوزه

تصویری از کوزه های طراحی شده در موزه دکتر نادعلیان

یکی دیگر از هنرهای زیبایی که باعث اشتغال زنان هرمز هم شده است، نقاشی‌های خاص و جالب روی کوزه‌هاست. کوزه‌ها را که کنار هم بگذارید، چشم‌های منتظری را می‌بینید که شما را به جمع خود دعوت می‌کنند. به همت دکتر نادعلیان، این کوزه‌ها در تهران به فروش می‌رسد تا منبع درآمدی برای زنان هرمز باشد.

طراحی روی شیشه

تصویری از طراحی روی شیشه در موزه دکتر نادعلیان

وقتی اهل ذوق و سلیقه باشی، از هر پدیده‌ای به‌عنوان فرصتی برای رشدت استفاده می کنی. نقاشی روی شیشه، یکی از نمودهای این خلاقیت است. حتماً می‌دانید که جزیره هرمز به رنگارنگ بودن خاکش معروف شده است. دکتر نادعلیان از همین ویژگی استفاده کرده‌ و با کمک زنان و دختران خوش‌ذوق، با شیشه و چسب، تابلوهای بی‌نظیری خلق کرده‌اند.

گنجی از سوزن‌دوزی زنان

تصویری از سوزن دوزی های موزه دکتر نادعلیان

یکی از هنرهای زنان جنوب ایران، سوزن‌دوزی‌های منحصربه‌فرد آنان است. این هنر زیبا در جزیره هرمز به دست فراموشی می‌رفت که با پیدایش موزه دکتر نادعلیان در هرمز، جان تازه گرفت. امروزه گنجی از سوزن‌دوزی زنان هرمز در موزه قرار دارد که مسافران می‌توانند به‌عنوان سوغات برای خود تهیه کنند.

اشیای موزه

تصویری از اشیاء موزه دکتر نادعلیان

در موزه دکتر نادعلیان آثار و اشیای بسیاری نگهداری می‌شود. کنده‌کاری روی سنگ‌ها، نقاشی‌های رنگارنگ، عروسک‌های ریز و درشت که معصومیت بچه‌ها را به تصویر کشیده و لباس‌هایی که هنر سوزن‌دوزی هرمزگان را نمایش می‌دهد. در کنار این‌ها  بقایا و اسکلت جانداران دریایی مثل نهنگ و ماهی‌های دیگر آثاری هستند که بازدیدکنندگان از دیدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شوند.

در موزه نادعلیان خلاقیت و آشتی با طبیعت را در هر کدام از نقاشی‌ها مشاهده می‌کنید. هر کدام از تصاویر داستانی از بومیان این منطقه را با خود بازگو می‌کند. این جا مکانی است که فرهنگ و هنر بومیان جزیره هرمز در قاب کوچکی به تصویر کشیده است. حتی اگر ساعت‌ها هم به تماشای آن‌ها بنشینید و صنایع دستی و آثار هنری هنرمندان را از نزدیک ببینید، خسته نخواهید شد.

سرگذشت موزه دکتر نادعلیان

تصویری از دکتر نادعلیان

همان طور که گفتیم این مکان قبلاً منزلی متروک و خالی از سکنه بود. در سال ۸۸ این خانه متروک مجدداً طراحی و بازسازی شد. از آن پس این خانه با نام هنرمندسرا معروف شد و در سال ۱۳۹۳ به موزه دکتر احمد نادعلیان تغییر کرد.

این خانه که زمانی پاتوق و محل جمع‌شدن خلافکاران و معتادان محسوب می‌شد، با همت و ذوق دکتر نادعلیان و اهالی شهر هرمز، به خانه‌ای تبدیل شد که روح و روان آدم را با آثار و نگاره‌هایش به وجد می‌آورد. دریایی از شوق و عشق و خلاقیت در این موزه موج می‌زند. امروزه این موزه، محبوب اهالی هنر تلقی می‌شود. هنردوستان از همه نقاط کشور برای دیدن شاهکارهای هنری که حاصل ذوق و خلاقیت دکتر نادعلیان و همراهان وی است به شهر هرمز سفر کرده و این موزه را از نزدیک به تماشا می‌نشینند.

ساعات بازدید از موزه دکتر نادعلیان

تصویری از موزه نادعلیان

در این موزه امکان بازدید ۲۴ساعته برای هنردوستان و علاقمندان به آثار بدیع هنری فراهم شده است و خدمات شبانه‌روزی به افراد ارائه می‌شود. البته هزینه بازدید از ساعت ۹ شب تا ۸ صبح، دو برابر افزایش می‌یابد.

در ضمن افرادی که برای اقامت دنبال جای مناسبی می‌گردند، می‌توانند از مسئولان موزه راهنمای بگیرند. فروش غذاهای محلی و رزرو محل اقامت در این محل انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع سفر به این موزه سر بزنید تا در کنار بازدید از این همه ذوق و هنر، غذا و محل اسکانتان هم ردیف شود.

جاذبه های دیگر هرمز

تصاویری از طبیعت جزیره هرمز

مسلماً موزه دکتر نادعلیان، تنها جاذبه گردشگری جزیره هرمز در استان هرمزگان نیست. شما می‌توانید در حین اقامت، از جاهای دیدنی هرمز مثل قلعه پرتغالی‌ها، بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان، دره مجسمه ها، دره سکوت و الهه نمک و سایر جاذبه‌های این جزیره نیلگون بازدید کرده و از آن بهره‌مند شوید.

راستی در نزدیکی موزه ناد علیان، جدیداً (یعنی در سال ۲۰۲۰) اقامتگاه ماجرا ساخته شده است. این اقامتگاه با آن ظاهر دل‌فریب و معماری بی‌مثالش قطعاً توجه‌تان را به خود جلب می‌کند. پس حتماً سری به آن بزنید، حتی اگر قصد اقامت در آنجا را ندارید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودی۲۰۰۰ تومان
ساعت بازدید۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰
آدرساستان هرمزگان، جزیره هرمز

بعید می‌دانید این مطلب را بخوانید و عکس‌های دل‌فریب آن را ببینیند و باز هم دلتان نخواهد به موزه دکتر نادعلیان در هرمز سر بزنید. ما در ره بال آسمان به شما قول می‌دهیم چنان در فضای ساده و بی‌آلایش موزه غرق شوید که هرگز دلتان نخواهد آن را ترک کنید؛ مخصوصاً وقتی بفهمید حضور شما در این موزه، گام بزرگی برای امرار معاش زنان هرمز است. البته شاید هم قبلاً به این موزه سر زده باشید. اگر این‌چنین است، خوشحال می‌شویم برداشت‌ها و خاطرات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

استان هرمزگان، جزیره هرمز

قلعه پرتغالی‌ها، بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان، دره مجسمه ها، دره سکوت و الهه نمک.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.