کوه های مریخی چابهار | جذابیتی شگرف با ابعادی مینیاتوری

0

کوه های مریخی چابهار یا همان کوه های مینیاتوری بی‌دلیل معروف نشده‌اند؛ در حقیقت جذابیت کوه های مریخی به اندازه‌ای است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان شناخته می‌شود. همان‌گونه که از نام این منطقه پیدا است با کوه‌ های بسیار کوچکی طرف هستیم که ممکن است به لحاظ ابعاد، اندازه‌ای کوچک داشته باشند؛ اما ظاهر این کوه‌ها هیچ فرقی با رشته‌ کوه‌‌های سربه‌فلک کشیده ندارد.

کوه های مریخی از نمای دور، حالتی عجیب و خاص به منطقه داده‌اند. حالت این کوه ها به گونه‌ای است که از دور احساس می‌کنید با منطقه‌ای در دیگر کرات آسمانی سروکار دارید و شکل و ظاهر مخروطی و کوچک این کوه‌ ها شما را به یاد تصاویر کره مریخ می‌اندازد. به همین دلیل گردشگران، کوه های مینیاتوری را با نام کوه‌ های مریخی می‌شناسند. ظاهر جذاب و دیدنی این کوه‌ ها، باعث شده است حسابی در میان طرفداران مکان‌های خاص و دیدنی جا باز کند. تمام این دلایل دست به دست هم داده‌اند تا در ادامه با هم ببینیم ماجرای کوه های مریخی چابهار از چه قرار است و با چه جاذبه خاص و دیدنی طرف هستیم.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی چابهار، روی لینک زیر کلیک کنید:

چرا دیدن کوه های مریخی چابهار جذاب است

تصویری زیبا از کوه های مریخی چابهار

در ادبیات و فرهنگ تمام کشورها کوه جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع وقتی از کوه‌ صحبت می‌کنیم یاد عظمت و بلندی رشته‌کوه‌های سربه‌فلک کشیده می‌افتیم و به بلندای کوهی مانند دماوند، افتخار می‌کنیم؛ اما ماجرای کوه های مریخی چابهار با رشته‌‌کوه‌هایی که تاکنون دیده‌ایم فرق می‌کند. ابعاد این کوه ها، مینیاتوری و بسیار کوچک هستند. به همین دلیل وقتی برای اولین بار چشمتان به جمال این کوه ها روشن می‌شود، با نمایی از ده‌ها کوه بسیار کوچک روبه‌رو خواهید شد که به زیبایی در کنار هم صف کشیده‌اند. در نتیجه گردشگران با حضور در این منطقه احساس می‌کنند به سیاره‌ای دیگر پا گذاشته‌اند و احساس غریبی آن‌ها را فرا می‌گیرد.

کوه های مریخی چابهار ممکن است به لحاظ ابعاد، اندازه کوچکی داشته‌ باشند؛ اما وسعت این کوه‌ها بسیار است و تا چشم کار می‌کند با کوه های مینیاتوری و بسیار کوچک روبه‌رو خواهید شد. به لحاظ جغرافیایی این کوه ها مساحتی حدود ۱۰ کیلومتر در شرق بندر چابهار را پوشش داده‌اند تا این منطقه از هر لحاظ به مکانی خارج از این کره خاکی در نظر جلوه کند. در نتیجه اگر برنامه‌ای برای گردشگری در جاهای دیدنی اطراف زاهدان دارید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از کوه های مریخی چابهار را از قلم نیندازید.

ماجرای مریخی بودن کوه‌ های چابهار از چه قرار است

گالری تصاویر از کوه های مینیاتوری

مطمئن هستیم اکنون که از عجیب‌بودن کوه های مریخی برای شما گفتیم، این پرسش در ذهن شما ایجاد شده است که چرا این منطقه در چابهار شباهت زیادی به مریخ دارد. برای پاسخ به این پرسش باید از علم زمین‌شناسی کمک بگیریم. همان‌گونه که حتماً در جریان هستید، کوه‌ ها از فرسایش باد و باران در امان نیستند و حتی بلند‌ترین رشته‌ کوه‌ ها نیز در طول تاریخ فرسوده می‌شوند. از طرف دیگر بیشتر رشته‌ کوه‌ ها ارتفاع زیادی از سطح دریا دارند؛ به همین دلیل فرسایش رشته‌ کوه‌ های بلند به چشم نمی‌‌آید. همچنین باید ساختار کوه‌ها را نیز در نظر داشته باشید، چرا که به هر اندازه سنگ و صخره‌های بیشتری در ساختار کوه وجود داشته باشد، به همان اندازه این کوه در برابر فرسایش مقاوم‌تر است.

کوه های مریخی چابهار از خاک رس و ماسه ساخته شده‌اند و خبری از سنگ‌های سخت و صخره‌های بزرگ در ساختار آن‌ها نیست. همچنین قسمت زیادی از این کوه‌ ها را نیز باقیمانده‌های فسیل‌های دریایی تشکیل داده است که مقاومت چندانی ندارند. به همین دلیل باد و باران به‌راحتی در ساختار این کوه های کوچک نفوذ می‌کند و فرسایش آن‌ها را به‌دنبال دارد. کوه های مریخی چابهار نه‌تنها ابعاد بسیار کوچک و ظریفی دارند، بلکه بر اثر فرسایش، شیارهای بسیار زیبایی روی این کوه‌ ها شکل گرفته است. همه این‌ها باعث شده است تا از دور احساس کنید با یک قاب عکس بزرگ و فول‌اچ‌دی از دیگر سیارات طرف هستید.

کوه های مریخی چابهار در چه فصلی جذاب‌تر هستند

داستان ایجاد کوه های مینیاتوری

برای شما گفتیم که این کوه‌های کوچک و زیبا در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند و از آنجایی که این استان آب‌و‌هوایی بسیار گرم دارد، شرط عقل است که پاییز و زمستان را برای بازدید از کوه های چابهار انتخاب کنید. ناگفته نماند جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان بی‌شمارند. از مهم‌ترین آن‌ها جنگل های حرا و بندر گواتر در چابهار است که برای بازدید از این منطقه نیز پاییز و زمستان زمان مناسبی است.

کوه های مریخی چابهار کجاست

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، کیلومتر 40 جاده چابهار به گواتر.

خبر خوشی که برای شما داریم این است که کوه های مریخی از چیزی که فکرش را بکنید در دسترس‌تر است. بنابراین اگر اهل مسافرت با هواپیما هستید، کافی است با اولین پرواز و خرید بلیط هواپیما چابهار خودتان را به فرودگاه این شهر برسانید. کوه های مریخی در فاصله 40کیلومتری شرق چابهار قرار دارند. شما می‌توانید این مسیر را با وسایل نقلیه‌ای طی کنید که گردشگران را به این کوه‌ها می‌برد.

مسیر رسیدن به جاهای دیدنی چابهار

اگر هم اهل مسافرت با خودرو شخصی هستید و در شمال و مرکز کشور زندگی می‌کنید، مسیر کاشان را در پیش بگیرید و پس از عبور از نائین و یزد، شب را برای استراحت در رفسنجان بگذرانید و صبح اول وقت راهی چابهار شوید. در کنار خودرو و هواپیما، اتوبوس و قطار نیز دیگر انتخاب‌های شما برای رسیدن به چابهار و بازدید از این منطقه است. خوشبختانه در کنار این کوه‌ ها منطقه‌ای برای کمپینگ و استراحت گردشگران ساخته شده است که پس از گشت‌و‌گذار در کوه های مریخی می‌توانید از امکانات رفاهی منطقه استفاده کنید.

کوه های مریخی چابهار جاذبه زیادی برای گردشگران دارند و به احتمال زیاد شما هم با مطالعه این مطلب به فکر سفر به این منطقه جالب و خاص افتاده‌اید. امیدواریم سفر بسیار خوب و خاطره‌انگیزی را تجربه کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون سفری به کوه های مینیاتوری چابهار داشته‌اید و تجربه یا خاطره‌های جالبی از این سفر دارید، ما و دیگر خواننده‌‌های ره بال آسمان را در قسمت نظرات مهمان تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوش خود از سفر به چابهار کنید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.