بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ | تجربه جدال با موج‌های خروشان

0

بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ به‌راحتی روی نقشه پیدا نمی‌شود. دلیل این شرایط کاملاً مشخص است؛ زیرا ایران چیزی حدود ۸۰ رودخانه کوچک‌و‌بزرگ دارد. از طرف دیگر رفتینگ زمانی حسابی می‌چسبد که رودخانه‌ شرایط لازم برای این ورزش رودخانه‌ای را داشته باشد. با این حساب برای رفتینگ باید حتماً سراغ رودخانه‌‌ای خروشان‌ را بگیرید. عاشقان رفتینگ به‌خوبی در جریان هستند که این رودخانه هرچقدر پرپیچ‌و‌خم‌تر باشد، هیجان‌ رفتینگ در آن بیشتر است. از آنجایی که در کنار رفتینگ، این رودخانه‌‌ها شرایطی عالی برای تفریح و طبیعت‌گردی دارند، به این فکر افتادیم که در ادامه با هم ببینیم کدام رودخانه های ایران برای رفتینگ بهتر است. مطالعه این مطلب نه‌تنها برای پیدا کردن مناسب‌ترین مناطق برای رفتینگ در ایران کمک می‌کند، بلکه با خروشان‌ترین رودخانه‌های ایران آشنا می‌شوید تا برنامه‌ای جانانه برای رودخانه‌گردی و آب‌بازی ترتیب دهید.

رفتینگ چیست؟

عکس قایق‌های بادی رفتینگ

قبل از اینکه با هم ببینیم کدام رودخانه‌های ایران برای رفتینگ مناسب است، بهتر است ببینیم رفتینگ چیست؟ رَفت (Raft) در زبان انگلیسی چندین مفهوم دارد که یکی از آن‌ها «کَلَک» معنی می‌دهد. همان‌گونه که حتماً می‌دانید منظور از کلک،‌ قایقی است که با چند تخته‌ چوب سرهم شده باشد. در رفتینگ این قایق از لاستیک مقاومی ساخته شده که باد می‌شود و روی آب قرار می‌گیرد. رفتینگ (Rafting) درواقع قایق‌سواری با سرعت زیاد در رودخانه‌ای خروشان است.

عکس پارو زدن در قایق‌های بادی رفتینگ

قایق‌های بادی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم در اندازه‌های ۴ تا ۱۸نفره ساخته شده‌اند. هر کدام از رفت‌سوارها پارویی دست می‌گیرند و در کنار پاروزدن، مسیر هدایت رفت را در آب‌های خروشان مشخص می‌کنند. از آنجایی که رفت‌سواری همیشه در آب‌های خروشان انجام می‌شود، قایق‌سوارها بیشتر سعی می‌کنند تا با پارو جلوی برخورد رفت با صخره‌های اطراف رودخانه را بگیرند. در واقع نیروی پیشرانه رفت عموماً توسط آب خروشان رودخانه تأمین می‌شود. اینجاست که خروشان‌‌بودن رودخانه برای رفتینگ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. از طرف دیگر این رودخانه به هر اندازه پیچ‌و‌خم بیشتری داشته باشد، به همان‌ اندازه رفت‌سوارها با دشواری بیشتری برای هدایت رفت از میان مسیرهای پر پیچ‌و‌تاب رودخانه روبه‌رو می‌شوند.

رفتینگ چه پیش‌نیازهایی دارد؟

عکس رفتینگ

رفتینگ فوت‌و‌فن‌های زیادی دارد. با این حساب اگر تاکنون ورزش‌های رودخانه‌ای را تجربه نکرده‌اید، کار را به کاردان بسپارید و با راهنما به دل رودخانه بزنید. این راهنما باید با مناسب‌ترین مناطق برای رفتینگ در ایران کاملاً آشنا باشد. قایق‌ مخصوص رفتینگ، پارو، جلیقه نجات و کلاه ایمنی از پیش‌نیازهای اصلی رفتینگ هستند. مؤسسه‌های توریستی، فدراسیون قایقرانی استان‌ها و علاقه‌مندان رفتینگ این تجهیزات را به همراه راهنما در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. رفتینگ عموماً از ابتدای رودخانه آغاز می‌شود و چیزی حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

عکس امواج خروشان رفتینگ

در این مدت دائم باید پارو بزنید و قایق را از امواج خروشان به ساحل رودخانه برسانید. این فرایند نیازمند قدرت بدنی نسبتاً زیادی است. با در نظر گرفتن پیش‌نیازهای رفتینگ حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که این ورزش رودخانه‌ای مناسب کودکان و سالخوردگان نیست. برای شما گفتیم که رفتینگ در قایق‌هایی با تعداد سرنشین ۴ و بیشتر انجام می‌شود. با این حساب کاملاً مشخص است هرچقدر تعداد رفتینگ‌سوارها بیشتر باشد، بیشتر خوش‌ می‌گذرد.

بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ

اکنون که فرا گرفتید رفتینگ چیست و با پیش‌نیازهای آن آشنا شدید، زمان آن است که با هم به رودخانه‌های ایرانی مناسب رفتینگ نگاهی بیندازیم. دشواری رفتینگ در رودخانه‌ های ایران، متفاوت است. به همین دلیل میزان سختی هر کدام از این رودخانه‌‌ها را مشخص می‌کنیم تا با انتخاب رودخانه‌ای مناسب برای رفتینگ، خاطره‌ خوش رفت‌سواری برای همیشه در ذهن شما ماندگار شود. رده‌بندی آسانی یا دشواری رفتینگ در رودخانه‌های زیر بر اساس عددهای ۱ تا ۵ مشخص شده است. همان‌گونه که حتماً‌ حدس زده‌اید ۱ آسان‌ترین و ۵ دشوارترین شرایط را برای رفتینگ دارد.

رودخانه زاینده رود | میزان دشواری رفتینگ ۲

عکس رفتینگ رودخانه زاینده رود

جریان آرام و مسیر سرراست، زاینده رود را انتخاب اول رفت‌سوارها تبدیل کرده است. این رود که پرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید، از کوه‌های پر برکت کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد. البته یادتان باشد که از کل مسیر زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری، فقط حدود ۳ کیلومتر آن برای رفت‌سواری مناسب است. در این مسیر آب بیش‌ازحد خروشان نیست و رفت‌سوارها با دشواری خاصی برای هدایت رفت روبه‌رو نمی‌شوند. بهار بهترین زمان برای رفتینگ در زاینده رود است.

رودخانه ارمند | میزان دشواری رفتینگ‌ ۲

رفتینگ در رودخانه ۲۰کیلومتری ارمند حسابی خوش می‌گذرد. بستر این رودخانه و اطراف آن صخره‌های خطرناکی ندارد. این شرایط رفتینگ در ارمند را به انتخاب مناسبی برای گردشگران تبدیل کرده است. ارمند در شهرکرد قرار دارد. این منطقه بهشت طبیعت‌دوست‌هاست. به همین دلیل در کنار اینکه با یکی از مناسب‌ترین مناطق برای رفتینگ در ایران روبه‌رو هستید، مناظری دیدنی نیز پیش‌ روی شما قرار می‌گیرد که لذت رفتینگ را دوچندان می‌کند.

رودخانه هراز | میزان دشواری رفتینگ ۳

شمال‌دوست‌ها رودخانه هراز را به‌خوبی می‌شناسند. بهار هر سال این رودخانه موج‌های خروشانی بر می‌دارد که جان می‌دهد برای رفتینگ. این شرایط باعث شده تا میزان دشواری رفتینگ در هراز مقداری از حد معمول بیشتر باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل ماجراجویی هستید و می‌خواهید رفتینگی جانانه را تجربه کنید، بهار هر سال سری به رودخانه هراز بزنید.

رودخانه سیروان | میزان دشواری رفتینگ ۴

رودخانه سیروان در استان کردستان به‌ اندازه‌ای تماشایی است که ارزش دارد یک سفر خاص را به گشت‌وگذار در این منطقه اختصاص دهید. به لحاظ قایق‌سواری نیز سیروان یکی از بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ است. اگر تاکنون سری به سیروان زده باشید، حتماً می‌دانید که مسیر این رودخانه گاهی صاف و گاهی پرپیچ‌و‌خم می‌شود. این شرایط باعث شده تا تازه‌کارهای دنیای رفتینگ و حرفه‌های این رشته راه رودخانه سیروان را در پیش بگیرند.

رودخانه سفید رود | میزان دشواری رفتینگ ۳

سفید رود، گل‌سرسبد رودخانه‌های شمال است. این رودخانه با ۷۵۰ کیلومتر طول، پس از کارون دومین رود بلند ایران به حساب می‌آید. سرسبزی گیلان و مسیر طولانی که سفید رود در آن جریان دارد، این رودخانه را به یکی از مناسب‌ترین مناطق برای رفتینگ در ایران تبدیل کرده است. اوایل بهار سفید رود امواج بسیار خروشانی دارد. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اواسط بهار و اوایل تابستان را برای رفتینگ در این رودخانه انتخاب کنید. پیچ‌و‌خم‌های سفید رود به‌گونه‌ای است که بسته به مهارت خود در رفتینگ و صلاحدید راهنما، می‌توانید در قسمت‌های راحت یا دشوار رودخانه رفتینگ کنید.

رودخانه سزار | میزان دشواری رفتینگ ۳

سزار رودخانه‌ای خروشان در لرستان است. در کنار این رودخانه منظره‌های طبیعی چشم‌نوازی مشاهده می‌شود. شیب این رودخانه‌ به قایق‌سوارها اجازه می‌دهد تا با سرعتی مناسب رفت را در دل رودخانه به پیش ببرند. رودخانه سزار در کنار مسیرهای هیجان‌انگیز برای رفتینگ، ماهی‌های خوشمزه‌ای هم دارد. پیشنهاد می‌کنیم پس از پایان رفتینگ، در کنار رودخانه چادر بزنید و مشغول ماهی‌گیری شوید. در نهایت نیز با کباب‌کردن این ماهی‌های خوشمزه، صفای رفیتینگ در رودخانه سزار را کامل کنید.

رودخانه اروندرود | میزان دشواری رفتینگ ۲

اگر گذر شما به خرمشهر یا آبادان افتاده باشد حتماً اروندرود تماشایی را دیده‌اید. این رودخانه بستر بسیار پهنی دارد. این بستر، رفتینگ آرامی را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. در بعضی از قسمت‌های اروندرود نیزارهای بلندی مشاهده می‌شود که نمای رودخانه را دوچندان می‌کند. بعضی از قسمت‌های اروندرود پیچ‌و‌تاب بر می‌دارد. این شرایط باعث شده تا اروندرود در کنار جاذبه های زیاد برای رفت‌سوارهای غیرحرفه‌ای، حرفه‌های این رشته را هم به مخاطره بکشد.

رودخانه کر | میزان دشواری رفتینگ ۴

رودخانه کر از کوه‌های سیدمحمد و مارگون سپیدان سرچشمه می‌گیرد و پس از حدود ۲۸۰ کیلومتر به دریاچه بختگان می‌ریزد. این رودخانه در طول مسیر از دشت زیبای کامفیوز می‌گذرد تا گردشگران در حین رفتینگ، منظره‌های زیبایی از طبیعت بکر منطقه را پیش رو داشته باشند. تخت‌ رستم و آرامگاه داریوش بزرگ از مکان‌هایی است که فاصله چندانی با رودخانه کر ندارد. به این ترتیب می‌توانید با یک دو نشان بزنید و در کنار رفتینگ در رودخانه کر، از این مکا‌ن‌های باستانی هم دیدن کنید.

رودخانه کرج | میزان دشواری رفتینگ ۵

کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده جنوب البرز سرچشمه رودخانه کرج هستند. این رودخانه پس از حدود ۲۰ کیلومتر به سد امیرکبیر می‌ریزد. رودخانه کرج از مسیرهای پرپیچ‌و‌خمی می‌گذرد که هیجان‌ رفتینگ را چندین برابر می‌کند. از آنجایی که سد امیرکبیر مقصد نهایی رودخانه کرج است، می‌توانید پس از رفتینگی هیجان‌انگیز، سری به سد امیرکبیر بزنید.

رودخانه کشکان لرستان | میزان دشواری رفتینگ ۳

رودخانه خروشان کرخه از رود کشکان سرچشمه می‌گیرد. این رودمسیری پرپیچ‌و‌خم را از میان کوه و کمر طی می‌کند. در مسیر رودخانه کشکان، چندین روستای بسیار زیبا وجود دارد. رودخانه کشکان را به این دلیل در فهرست رودخانه‌های ایرانی مناسب رفتینگ قرار دادیم که این رودخانه حدود یک سوم خاک لرستان را می‌پیماید. به لطف این شرایط در این مسیر جاهای زیادی وجود دارد که در کنار رفتینگ، فرصتی برای گشت‌و‌گذار در طبیعت زیبای منطقه پیدا می‌کنید.

رودخانه زاب در آذربایجان غربی | میزان دشواری رفتینگ ۵

رودخانه زاب در آذربایجان غربی برای گردشگران ناشناخته است؛ اما رفت‌سوارها این رودخانه را به‌خوبی می‌شناسند. رود زاب از رشته‌ کوه‌های سربه‌فلک‌ کشیده زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از پیرانشهر به پشت سد سردشت می‌ریزد. از آنجایی که هر جا آب باشد، آبادانی هم هست، رودخانه زاب از جنگلی سرسبز می‌گذرد. با این حساب می‌توان گفت رفتینگ هیجان‌انگیز و باصفایی در رودخانه زاب در آذربایجان غربی انتظار گردشگران ماجراجو را می‌کشد.

بهترین رودخانه های ایران برای رفتینگ را زمانی راحت‌تر انتخاب خواهید کرد که اطلاعات کاملی از رودخانه‌های خروشان ایران داشته باشید. به همین دلیل امیدواریم با مطالعه این اطلاعات، مناسب‌ترین مناطق برای رفتینگ در ایران را به آسانی آب‌خوردن انتخاب کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اهل رفتینگ هستید و تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از رفت‌سواری دارید، این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

قایق‌های بادی بزرگ با ظرفیت ۴ نفر و بیشتر را رفتینگ می‌گویند.

رودخانه‌های خروشان و پرپیچ‌و‌خم بهترین مکان برای رفتینگ است.

برای رفتینگ باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید. جلیقه نجات و کلاه ایمنی نیز از لوازم ضروری رفتینگ به حساب می‌آید.

بسته به پرپیچ‌و‌خم‌ بودن رودخانه و شدت جریان آب آن، رفتینگ دشوار یا آسان می‌شود.

رودخانه زاینده‌ رود، ارمند، اروند رود، کر و کشکان لرستان، مناسب‌ترین مناطق برای رفتینگ در ایران هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.