خانه تاریخی آقازاده | سازه‌ای که تصویر آن روی اسکناس‌های ۲۰۰۰‌تومانی است!

0

استان یزد به‌لطف داشتن قدمتی طولانی، فرهنگی غنی، آثار تاریخی و باستانی کم‌نظیر، مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز، طبیعت منحصر‌به‌فرد، کویر‌های مسحور‌کننده و آب‌و‌هوایی گرم و دلنشین مقصدی محبوب و دلپذیر برای گردشگران است. تا‌کنون بار‌ها و بار‌ها در‌خصوص جاذبه‌های این استان، به‌خصوص آن‌هایی که در شهر یزد جای خوش کرده‌اند سخن گفته‌ایم. این بار قصد داریم به معرفی اثری ارزشمند و پر‌شکوه، موسوم به خانه تاریخی آقا‌زاده بپردازیم که در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرستان ابرکوه یزد، همچون زنی زیبا، دلربایی می‌کند. ازاین‌رو چنانچه بازدید از بنا‌های تاریخی و کشف راز‌های آن‌ها برایتان جذاب است، در این مطلب همراه ما باشید تا با این بنای بی‌نظیر آشنا شده و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن را دریافت کنید. 

فهرست مطالب

خانه آقازاده کجاست؟ 

همان طور که گفتیم، عمارت تاریخی آقا‌زاده در شهرستان ابرکوه، واقع در استان یزد، قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این بنای تاریخی ارزشمند در میدان امام حسین ابرکوه، واقع در محله دروازه میدان این شهرستان، واقع شده است. این جاذبه تا مرکز شهر یزد، حدود ۱۵۰ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ابرکوه، حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارد. 

معرفی خانه آقازاده |‌ شاهکاری تماشایی در شهرستان ابر‌کوه 

شهر ابرکوه از جمله شهر‌های تاریخی و توریستی ارزشمند در مرکز ایران است. تنها در یکی از کوچه‌های این شهر چندین عمارت تاریخی پر‌شکوه وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خانه تاریخی موسوی، عمارت گبری، خانه حسینی دوست، عمارت تاریخی سیدعلی آقا و خانه تاریخی آقازاده اشاره کرد. امروزه خانه‌های موسوی، حسینی و آقا‌زاده، کاربری خود را به‌عنوان هتل تغییر داده‌اند و مقصدی بی‌نظیر برای اقامت در این شهر شمرده می‌شوند. 

چیزی که عمارت پر‌شکوه آقا‌زاده را از سایر خانه‌های تاریخی این شهرستان متمایز می‌کند، بادگیر‌ دو‌طبقه آن است که تصویر آن روی اسکناس‌های ۲هزار تومانی به چشم می‌خورد. علت چاپ تصویر این بادگیر روی اسکناس‌های ۲هزار تومانی روایتی شنیدنی دارد. در سال ۱۳۹۲هجری شمسی، کشور امارات بر آن بود تا بادگیر‌ها را با نام کشور خود، در یونسکو ثبت کند. این اقدام از سوی امارات با مخالفت شدید سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری وقت کشور ایران رو‌به‌رو شد. در ادامه دولت در سال ۱۳۹۳ هجری شمسی، چاپ تصویر این سازه روی اسکناس‌های ۲هزار تومانی توسط دولت صورت گرفت. 

تاریخچه خانه تاریخی آقازاده | قدمتی بالغ‌بر یک قرن

بنای خانه تاریخی آقا‌زاده بالغ‌بر یک قرن قدمت دارد! این بنا در سال ۱۱۵۷ هجری شمسی با همت شخصی به‌نام حاج حسین ابرقویی ساخته شد. آیت‌الله حاج سید میرزا محمد حسین مجتهد ابرقویی در آن زمان از افراد ثروتمند شهرستان ابرکوه بود. وی سال‌های زیادی از عمر خود را صرف انجام امور عمرانی و کشاورزی کرد. عمارت آقازاده نیز جزو ارزشمند‌ترین آثار به‌جا‌مانده از این شخص شمرده می‌شود. 

معماری و تزئینات خانه آقازاده | جلوه‌گر شکوه و زیبایی 

معماری عمارت آقا‌زاده تحسین‌بر‌انگیز است! در ساخت این خانه همچون بسیاری از خانه‌های مناطق کویری، از مصالح بومی منطقه، نظیر خشت و آجر استفاده شده است. البته گفتنی است که چوب نیز در ساخت در و پنجره‌های این عمارت کاربرد بسیاری داشته و مهم‌ترین عناصر زینتی این بنا، گچ‌بری‌های ضریف و چشم‌گیر و پنجره‌های ارسی‌شکل با شیشه‌های رنگی هستند که در اکثر بخش‌های خانه خود‌نمایی می‌کنند. پنجره‌های ارسی‌شکل بنا به‌صورت مشبک و مستطیلی ساخته شده‌ و با ‌شیشه‌های رنگی با قاب چوبی گره‌چینی‌شده مزین شده‌اند. وجود گچ‌بری‌های ظریف و چشم‌گیر در حاشیه در‌ها و پنجره‌های این عمارت، زیبایی دوچندان به فضای خانه بخشیده‌اند. در راس هر دو بادگير بالايی و پايينی نیز گچ‌بری‌هایی با طرح‌هایی متشکل از اشکال هندسی با قوس‌های مختلف به چشم می‌خورند. جالب است بدانید که اين تزیينات از الگوی خاصی پيروی نمی‌کنند و می‌توان گفت که این طرح‌های منحصر‌به‌فرد، به‌نوعی امضای معمار بر اثرش هستند. 

صحبت از تزئینات خانه تاریخی آقازاده شد و باید بگوییم که تزئینات این بنا تنها به پنجره‌های ارسی‌شکل با شیشه‌های رنگی و گچ‌بری‌های هنر‌مندانه آن محدود نمی‌شود. از دیگر تزئینات چشم‌گیر این بنا می‌توان به مقرنس‌کاری بخش زیرین کلاه‌ فرنگی و مقرنس‌کاری هنر‌مندانه و پر‌شکوه سقف تالار اصلی عمارت اشاره کرد. در فضای بیرونی خانه تاریخی آقازاده ابرکوه، قطار‌بندی‌هایی زیبا به چشم می‌خورند که بخش دیگری از تزیینات عمارت را تشکیل می‌دهند.

بخش‌های مختلف خانه آقازاده | از حیاطی با‌صفا تا اتاق‌های پنج‌دری و زیر‌زمینی دستکند

برای ورود به عمارت پر‌شکوه آقا‌زاده ابتدا باید از دالانی بگذرید که به حیاطی بزرگ و با‌صفا منتهی می‌شود. در قلب این حیاط روح‌بخش، حوضی مستطیل‌شکل و باغچه‌ای در اطراف آن خود‌نمایی می‌کنند. درست در رو‌به‌روی دالان ورودی، در ضلع دیگر حیاط، خانه‌ای دو طبقه‌ با پنجره‌های ارسی‌شکل و شیشه‌های رنگی و همچنین بادگیری زیبا به چشم می‌خورد که به‌لطف معماری بی‌نظیر و تزئینات هنرمندانه، هر چشمی را به خود خیره می‌کند. اتاق‌ها و سایر بخش‌های این عمارت در سه ضلع دیگر حیاط قرار دارند. 

  • ورودی‌ها و حیاط عمارت 

ورودی اصلی و تنها ورودی عمارت آقازاده در ضلع شمال‌غربی قرار دارد. قسمت بالایی ورودی به‌شکل طاق‌مانند است. به‌طور کلی ورودی این خانه از یک در، یک هشتی و یک راهرو یا دالان تشکیل شده که به حیاط خانه منتهی می‌شود. وجود حوضی سنگی و مستطیل‌شکل در مرکز حیاط که با دو باغچه مستیطیلی احاطه شده، زیبایی و صفای حیاط این خانه را دو‌چندان کرده است. در سه طرف آن نیز اتاق‌های خانه که شامل اتاق تابستان‌نشین، اتاق‌های پنج‌دری و اتاق‌های سه‌دری می‌شوند، قرار دارند. کف حیاط خانه تاریخی آقازاده نیز با قلوه‌سنگ فرش شده است. 

  • اتاق‌های خانه تاریخی آقازاده ابرکوه

‌همان طور که گفتیم، اتاق‌های عمارت آقازاده ابرکوه در سه طرف حیاط، در دو طبقه قرار گرفته‌اند. اتاق‌های این خانه از اتاق‌های پنج‌دری، اتاق‌های سه‌دری و اتاق تابستان‌نشین تشکیل شده‌اند. اتاق‌های پنج‌دری‌ به‌عنوان اتاق اصلی به کار می‌رفتند و اتاق های سه‌دری‌ به‌عنوان اتاق خواب کاربرد داشتند. 

  • اتاق تابستان‌نشین: اتاق تابستان‌نشین همان طور که از نامش پیداست، فقط در فصل تابستان استفاده می‌شد؛ چرا‌که هوای درون این اتاق به دلیل در امان ماندن آن از تابش مستقیم نور خورشید، همواره خنک‌تر از سایر بخش‌های خانه است. اتاق تابستان‌نشین، در بخش جنوبی خانه، درست در زیر بادگیر، قرار دارد. این اتاق دارای ایوانی با فضای نیمه‌باز است. در کنار اتاق تابستان‌نشین، اتاقی موسوم به اتاق خیشخان به چشم می‌خورد که سقفی نورگیر دارد. در گذشته قسمت نور‌گیر سقف این اتاق را با ﺣﺼﻴﺮ، ﺳﻔﺎل و… می‌پوشاندند و در فصل‌های گرم بر آن آب می‌پاشیدند تا اتاق خنک شود. 
  • اتاق‌های پنج‌دری:‌ اتاق‌های پنج‌دری یا اتاق شاه‌نشین، همان طور که از نامشان پیداست، دارای پنج لنگه در ارسی هستند. این اتاق‌ها درست روبه‌روی حوض بزرگی که در حیاط است، قرار گرفته‌اند.
  • اتاق‌های سه‌دری: این اتاق‌ها دارای سه پنجره ارسی‌شکل هستند و نام آن‌ها نیز بر‌اساس تعداد ارسی‌ها انتخاب شده است. اهالی این خانه از این اتاق‌ها به‌عنوان اتاق خواب خود استفاده می‌کردند. 
  • کلاه‌فرنگی 

کلاه‌فرنگی عمارت تاریخی و پر‌شکوه آقا‌زاده، درست در کنار بادگیر و در بالای تالار اصلی خانه قرار دارد. این بخش از خانه شبیه به یک هشت‌ضلعی (هشت‌پر) با گنبدی سفالی است که در هر سوی آن پنجره‌های ارسی‌شکل و مشبک با شیشه‌های رنگی تعبیه شده‌اند. وجود این پنجره‌ها در هر وجه هشت‌ضلعی سبب می‌شود تا نور بیشتری به تالار اصلی خانه برسد و درون این تالار آن در طول روز، روشن و دلباز باشد. به‌طور کلی می‌توان گفت که ترکیب بدیع بادگیر و کلاه فرنگی در کنار یکدیگر سبب شده تا خنکی و روشنایی فضای اصلی خانه، به‌خوبی تأمین شود. 

  • زیر‌زمین عمارت 

در نگاه اول زیر‌زمین خانه تاریخی آقا‌زاده، زیر‌زمینی معمولی به نظر می‌آید؛‌ اما چیزی که این زیر‌زمین را از زیر‌زمین‌های معمولی متمایز می‌کند این است که این زیر‌زمین در دل سنگ‌های سخت، به‌صورت دستکند حفر شده است! 

بادگیر عمارت آقازاده |‌ سازه‌ای که تصویر آن روی اسکناس‌های ۲۰۰۰‌تومانی است!

بادگیر عمارت آقا‌زاده سازه‌ای ارزشمند و تماشایی بر فراز تالار اصلی ساختمان است که به سبک یزدی بنا شده. در هر جای شهر ابرکوه قدم بگذارید، این بادگیر مرتفع و زیبا به چشم می‌خورد و به اسکناس‌های ۲هزار تومنی هم که بنگرید، تصویر آن را مشاهده خواهید کرد. این بادگیر به‌گونه‌ای طراحی و مهندسی شده که باد را از چهار جهت دریافت کرده و وارد کانال می‌کند؛ به همین سبب به آن بادگیر چهار‌طبقه می‌گویند. از دیگر جذابیت‌های معماری بادگیر خانه تاریخی آقازاده این است که حتی اگر بادی نوزد، تهویه تالار اصلی و اتاق‌ها به‌خوبی توسط این بادگیر انجام می‌شود. بادگیر آقازاده را می‌توان جلوه‌گر هنر و ظرافت معماری اصيل ايرانی معرفی کرد. 

بگذارید دقیق‌تر بادگیر عمارت تاریخی آقازاده را توصیف کنیم. ارتفاع این بادگیر از کف حیاط خانه ۱۸ متر بوده و مساحت داخلی آن نیز به ۱۸ متر مربع می‌رسد. هر‌دو طبقه بادگیر کاملاً با هم هماهنگ هستند و پلان مستطیلی‌شکل دارند. در دو طبقه بادگیر، در مجموعه ۱۹ دریچه وجود دارند. بادگير پايينی دارای ۱۳ دريچه در طول و ۶ منفذ در عرض است. بادگير بالايی نيز ۶ دریچه در طول و دو منفذ در عرض دارد. تمامی دریچه‌ها فرمی صلیبی‌شکل دارند و با تزئیناتی ظریف و زیبا، مزین شده‌اند. دریچه‌های بادگیر عمارت پر‌شکوه آقا‌زاده به شکلی طراحی و مهندسی شده‌اند که امکان باز و بسته کردن آن‌ها در زمان وزش شدید باد یا سرمای زمستان به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. 

هتل و رستوران آقازاده | تجربه اقامتی به‌یاد‌ماندنی در خانه‌ای تاریخی 

خانه تاریخی آقا‌زاده پس از باز‌سازی و مرمت به هتل و رستورانی جهت میزبانی از گردشگران تغییر کاربری داد. این هتل را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ترین هتل های سنتی یزد معرفی کرد. هتل خانه آقازاده در اتاق‌های متنوعی از اتاق دو تخته ارکیده تا دوتخته نسترن و سوئیت دو نفره لاله و سوئیت پنج نفره وی‌آی‌پی زیر بادگیر یاس، با بهترین خدمات و امکانات از میهمانان خود میزبانی می‌کند. اقامت در هتل این عمارت هم فال است و هم تماشا؛ چرا‌که شما می‌توانید ضمن گذراندن اوقاتی دلپذیر و پر‌آرامش در فضای دلنشین این هتل، از گشت‌و‌گذار و تماشای معماری پر‌شکوه خانه تاریخی آقا‌زاده غرق لذت شوید. 

رستوران این عمارت، فضایی بسیار آرام و دلنشین دارد. قرار‌گیری این رستوران در عمارتی قدیمی، این حس را به شما منتقل می‌کند که گویی به دوران حکومت قاجار در ایران سفر کرده‌اید و در رستورانی مجلل، مشغول صرف غذا هستید. در رستوران آقازاده علاوه‌بر انواع غذا‌های محبوب ایرانی، انواع غذا‌های محلی و بومی منطقه نیز برای مهمانان سرو می‌شود. از جمله این غذا‌ها می‌توان به یتیمچه، کشک و بادمجان، خورشت آلوچه محلی، قورمه سبزی، قیمه و… اشاره کرد. تمامی غذا‌هایی که در این رستوران سرو می‌شوند، بسیار با‌کیفیت و لذیذ هستند؛‌ از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم هنگام بازدید از خانه تاریخی آقا‌زاده لذت چشیدن طعم غذا‌های محلی خوشمزه این رستوران را که یکی ازبهترین رستوران های یزد است، از دست ندهید. 

  • امکانات و خدمات هتل و رستوران آقا‌زاده 

از مهم‌ترین امکانات و خدماتی که هتل آقازاده برای رفاه و راحتی مهمانان خود در نظر گرفته است، می‌توان به پارکینگ غیرمسقف مجهز به دوربین مداربسته، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی برای راهنمایی مهمانان غیرایرانی، راهنمای محلی تورهای گردشگری برای بازدید از جاذبه های شهر، اینترنت و وای فای رایگان، رستوران، کافی شاپ، سیستم گرمایشی و سرمایشی فن کوئل و… اشاره کرد. در‌نهایت لازم است اشاره کنیم که تمامی اتاق‌های این مجموعه دارای سرویس بهداشتی (توالت فرنگی) و حمام اختصاصی هستند. از دیگر امکانات اتاق‌ها می‌توان به مبلمان و سرویس خواب کامل، یخچال، تلویزیون و… اشاره کرد. 

در ابتدای ورود به رستوران عمارت آقازاده ابرکوه، پرسنل آن با رویی خوش و نهایت احترام، ضمن خوشامد‌گویی، آماده پذیرایی از شما خواهند بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این رستوران می‌توان به فضای آرام، محیطی تمیز، رفتار مناسب پرسنل، کیفیت و طعم بی‌نظیر غذاها و سرویس‌دهی سریع آن اشاره کرد. 

بهترین زمان بازدید از خانه آقازاده | انتخاب زمانی مناسب برای تجربه سفری دلپذیر 

بازدید از خانه خانه تاریخی آقا‌زاده و اقامت در آن در هر فصلی از سال امکان‌پذیر است؛ با‌این‌حال انتخاب زمانی مناسب برای سفر به‌سوی استان یزد و تماشای زیبایی‌های آن، لذت سفر را دو‌چندان می‌کند. از‌این‌رو بر آن شدیم تا در این بخش در‌خصوص بهترین زمان سفر به یزد سخن بگوییم. استان یزد، با قرار‌گیری در ناحیه کویری کشور ایران، اقلیمی خشک دارد. به‌طوری که تابستان‌هایی گرم و خشک دارد و زمستان‌هایش سرد و خشک است. اقلیم منحصر‌به‌فرد این استان سبب شده که گاهی شاهد روز‌های آفتابیِ سرد در این منطقه باشیم. اگر بپرسید با وجود این شرایط، بهترین زمان سفر به یزد چه زمانی است؟ پاسخ ما فصل بهار به‌خصوص ماه‌های فروردین و اردبیهت و فصل پاییز تا نیمه‌های زمستان خواهد بود. با‌این‌حال اگر می‌خواهید در روزهایی به‌جز فصل تابستان به یزد سفر کنید، به‌همراه داشتن لباس گرم را از یاد نبرید! 

جاهای دیدنی اطراف خانه آقازاده | آشنایی با جاذبه‌های بی‌نظیر شهرستان ابرکوه

شهرستان ابر‌کوه به لطف داشتن قدمتی طولانی و طبیعتی منحصر‌به‌فرد، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را درون و اطراف خود جای داده است. جاذبه‌های این شهر به‌قدری ارزشمند و تماشایی‌ هستند که اگر تنها برای بازدید از خانه تاریخی آقازاده به این دیار سفر کنید، کم‌لطفی کرده‌اید. به همین سبب در این بخش چند‌تا از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی ابرکوه را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی عمارت پر‌شکوه آقازاده قرار دارند و جزو جاهای دیدنی اطراف یزد نیز شمرده می‌شوند. آشنایی با جاذبه‌هایی که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا از عمر کوتاه سفر به بهترین شکل استفاده کنید. در‌واقع شما می‌توانید با یک تیر چند نشان زده و هنگام حضور در یک منطقه، از چندین و چند جاذبه دیدنی بازدید کنید. 

  • مسجد جامع ابرکوه 

مسجد جامع ابر‌کوه از قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی این شهرستان است که قدمت آن به سال ۷۶۸ هجری قمری، یعنی دوران حکومت تیموریان در ایران باز‌می‌گردد. این مسجد به‌صورت چهار‌ایوانی است که تماماً با خشت خام بنا شده. هنگام بازدید از مسجد جامع ابرکوه، با گذر از سر‌در مرتفع بنا، شبستانی با طاق مقرنس‌های زیبا، در ضلع جنوبی آن، توجه شما را به خود جلب می‌کند. در قسمت داخلی مسجد نیز، ۵ محراب و فضایی برای برگزاری نماز جماعت به چشم می‌خورد. در پایان گفتنی است که نام این اثر در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی ایران درخشید. 

آدرس: ایران، استان یزد،‌ ابرکوه، میدان امام حسین، مسجد جامع ابرکوه.
فاصله مسجد ماع ابرکوه تا خانه تاریخی آقازاده: حدود یک کیلومتر.
  • یخچال خشتی ابر کوه (یخچال آقازاده) 

شهرستان ابرکوه ۴ یخچال خشتی دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها یخچال خشتی آقا‌زاده است. ارتفاع این یخچال ۲۲ متر بوده و محیط گنبد آن به ۶۴ متر می‌رسد! این یخچال همچون بسیاری از یخچال‌های خشتی، مخروطی‌شکل و پله‌کانی بوده و پلانی دایره‌ای‌شکل دارد. برای ساخت این سازه از مصالحی نظیر آهک، سنگ، خشت خام، چوب و گل استفاده شده که ترکیب آن‌ها عایق خوبی برای ثابت نگه داشتن دمای داخل یخچال ایجاد کرده است. در پایان خوب است اشاره کنیم که نام این اثر ارزشمند در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

آدرس: ایران، استان یزد، ابرکوه، جنب خیابان شهید بهشتی، یخچال خشتی ابر کوه (یخچال آقازاده).
فاصله یخچال خشتی ابر کوه (یخچال آقازاده) تا عمارت آقا‌زاده: حدود ۴ کیلومتر.
  • گنبد عالی ابرکوه

گنبد عالی ابرکوه را می‌توان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف یزد معرفی کرد. این گنبد تاریخی که بر فراز کوهی در مسیر جاده‌ی ابرکوه به بخش بهمن قرار دارد، یادگاری از قرن پنجم هجری در شهرستان ابرکوه است. جالب است بدانید که نام گنبد عالی ابرکوه در تاریخ ۱۳۱۲، به‌عنوان اولین اثر از آثار به‌جا‌مانده در استان یزد، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. 

آدرس: ایران، استان یزد، ابرکوه، جاده ابرکوه به بخش بهمن، گنبد عالی.
فاصله گنبد عالی تا عمارت آقا‌زاده ابر کوه: حدود ۶ کیلومتر.
  • خانه صولت (موزه مردم شناسی ابرکوه)

خانه صولت که بسیاری آن را با نام موزه مردم شناسی ابرکوه می‌شناسند، از ارزشمند‌ترین جاهای دیدنی یزد است. این بنای تاریخی یادگاری از اواخر دوران حکومت زندیه و اوایل دوران حکومت قاجاریه در ایران است که در قلب شهر ابرکوه می‌درخشد. از چشم‌گیر‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به ستون‌های گچبری شده آن اشاره کرد که با نقوش اسلیمی و گل و بوته زیبا و برجسته زینت داده شده‌اند. به‌تازگی در یکی از بخش‌های این عمارت، موزه مردم‌شناسی ابرکوه بر‌پا شده است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در پایان لازم است اشاره کنیم که این اثر نیز در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

آدرس: ایران، استان یزد، ابرکوه، خیابان باهنر، محله دروازه میدان، خانه صولت (موزه مردم‌شناسی ابرکوه).
فاصله خانه صولت (موزه مردم شناسی) تا خانه تاریخی آقا‌زاده ابرکوه: حدود یک کیلومتر.
  • قلعه رباط ابرکوه 

قلعه رباط ابرکوه، بنایی ساخته شده از سنگ، خشت و گل است که در روزگاران دور مردم در آن سکونت داشتند. این قلعه ۹ برج مدور دارد که روی آن‌ها تزئیناتی مربع و لوزی و نگاره‌هایی صلیبی‌شکل به چشم می‌خورند. نام این قلعه نیز همچون بسیاری از آثار تاریخی ابرکوه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

آدرس: ایران، استان یزد، ابرکوه، حاشیه غربی شهرستان ابرکوه، نزدیک میدان ولیعصر، قلعه رباط.
فاصله قلعه رباط تا خانه آقا‌زاده ابرکوه یزد: حدود ۵ کیلومتر.
  • آرامگاه پیر حمزه سبزه پوش

آرامگاه پیر حمزه سبزه پوش از دیگر جاذبه‌های باستانی استان یزد و شهرستان ابرکوه است که قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان در ایران باز می‌گردد. این مقبره بنایی پر‌حجم و پر‌شکوه و نمایی خشتی دارد. شهرت و جذابیت این بنا به لطف زیبایی و ظرافت چشم‌گیر گچ‌بری‌های آن در محراب و کتیبه‌های کوفی و نسخ آن است. چنین تزئینات بی‌نظیری سبب شده که این بنا جزو گنجینه‌های هنری ارزنده قرن ششم شمرده شود. 

آدرس: ایران، استان یزد، شهرستان ابرکوه، خیابان شهید بهشتی، آرامگاه پیر حمزه سبزه پوش.
فاصله آرامگاه پیر حمزه سبزه پوش تا خانه تاریخی آقا‌زاده: حدود ۱.۵ کیلومتر.

اطلاعات بازدید از خانه آقازاده | هر اطلاعاتی که به آن نیاز دارید

آدرسایران، استان یزد، ابرکوه، محله دروازه، میدان ابرقو
شماره تماس۰۳۵۳۲۸۲۷۶۷۷
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۱:۰۰ 
هزینه ورودی۳هزار تومان برای هر نفر
هزینه بازدید از بادگیر۵هزار تومان برای هر نفر
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت

مسیر دسترسی به خانه آقازاده

برای دسترسی به خانه تاریخی آقا‌زاده، ابتدا باید خود را به شهرستان ابر‌کوه، برسانید. این شهرستان حدود ۱۵۰ کیلومتر با شهر یزد فاصله دارد. پس از رسیدن به این شهر، به سمت محله دروازه میدان حرکت کرده و خود را به میدان امام حسین (ع) برسانید. در میدان امام حسین (ع) وارد خیابان شهید با‌هنر شده و مسیر خود را ادامه دهید. با دنبال کردن تابلو‌های کوچه‌های این خیابان، وارد کوچه شهید باهنر نوزدهم شوید. عمارت پر‌شکوه خانه آقا‌زاده در این کوچه قرار دارد. 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر بال نوشته به‌سوی شهرستان آبکوه در استان یزد سفر کردیم و به معرفی جاذبه‌ای ارزشمند و تماشایی، موسوم به خانه تاریخی آقا‌زاده پرداختیم. در این مطلب ضمن توصیف فضا و سبک معماری این عمارت، از تاریخچه، بخش‌های مختلف، شرایط بازدید، اطلاعات لازم برای بازدید و… سخن گفتیم. آیا از این مطلب لذت بردید؟ اکنون نوبت شماست. اگر تا‌کنون تجربه بازدید از عمارت تاریخی آقازاده را داشته‌اید، برای ما از تجربیات ارزشمند خود نوشته و نظر خود را در‌خصوص این عمارت پر‌شکوه با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما به اشتراک بگذارید. 

ایران، استان یزد، ابرکوه، محله دروازه، میدان ابرقو

هزینه ورود به این مجموعه تاریخی دلربا برای هر نفر ۳ هزار تومان و هزینه بازدید از بادگیر‌های عمارت تاریخی آقا‌زاده برای هر نفر ۵ هزار تومان است.

شما می‌توانید هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تصبح تا ۹:۰۰ شب به بازدید این عمارت پر‌شکوه بروید.

برای دسترسی به خانه تاریخی آقا‌زاده، ابتدا باید خود را به شهرستان ابر‌کوه، برسانید. این شهرستان حدود ۱۵۰ کیلومتر با شهر یزد فاصله دارد. پس از رسیدن به این شهر، به سمت محله دروازه میدان حرکت کرده و خود را به میدان امام حسین (ع) برسانید. در میدان امام حسین (ع) وارد خیابان شهید با‌هنر شده و مسیر خود را ادامه دهید. با دنبال کردن تابلو‌های کوچه‌های این خیابان، وارد کوچه شهید باهنر نوزدهم شوید. عمارت پر‌شکوه خانه آقا‌زاده در این کوچه قرار دارد.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی ابرکوه که در نزدیکی عمارت تاریخی آقا‌زاده قرار دارند می‌توان به مسجد جامع ابرکوه (در فاصله ۱ کیلومتری)، یخچال خشتی ابر کوه (در فاصله ۴ کیلومتری)، گنبد عالی (در فاصله ۶ کیلومتری)، خانه صولت (در فاصله ۱ کیلومتری)، قلعه رباط (در فاصله ۵ کیلومتری)، آرامگاه پیر حمزه سبزه پوش (در فاصله ۱.۵ کیلومتری) و درخت سرو ابرکوه (در فاصله ۲ کیلومتری) اشاره کرد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.