روستای کنگ مشهد | ماسوله خراسان

6

جاهای دیدنی مشهد آنقدر متنوع و زیبا هستند که می‌توانید روزها از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید. این شهر ظرفیت خوبی برای تبدیل‌شدن به یک شهر گردشگری بسیار مهم و بزرگ را دارد. سالانه 25میلیون گردشگر از بخش‌های مختلف مشهد دیدن می‌کنند. برخی مراکز خرید بزرگ و لوکس آن را برای بازدید انتخاب می‌کنند و برخی دیگر به سراغ روستاهای اطراف مشهد می‌روند. امروز قصد داریم یکی از زیباترین روستاهای اطراف این شهر، یعنی روستای کنگ مشهد را به شما عزیزان همراه معرفی کنیم.

روستای کنگ مشهد کجاست؟

روستای کنگ در بخش ییلاقی مشهد و جنوب غرب مشهد واقع شده است. برای دسترسی به روستای کنگ باید خودتان را به بزرگراه وکیل آباد برسانید. از ابتدای جاده طرقبه تا روستای کنگ حدود 26کیلومتر راه است. اگر با سرعت متعادل این مسیر را بپیمایید، در عرض حدود 40 دقیقه به این روستا دسترسی پیدا خواهید کرد. این روستا جزئی از منطقه طرقبه و از جاهای تفریحی مشهد محسوب می‌شود و پس از منطقه تفریحی جاغرق قرار دارد.

معرفی روستای کنگ مشهد

معرفی روستای کنگ

روستای کنگ مشهد یکی از مهم‌ترین روستاهای اطراف مشهد و تمام خراسان رضوی به حساب می‌آید که توانسته شهرتی فراوان پیدا کند. در وهله اول روستای کنگ یکی از روستاهای پلکانی ایران است که شهرتش را به خانه‌های منحصر‌به‌فرد خود مدیون است. مردم محلی روستای کنگ به خاطر کوهستانی بودن محل زندگی خود و همچنین شیب تند دامنه رشته‌کوه‌های بینالود، باید خانه‌های خود را به‌صورت پلکانی می‌ساختند. مشابه این سبک از ساخت خانه را می‌توانید در روستای ماسوله مشاهده کنید. به همین خاطر است که روستای کنگ را ماسوله مشهد نیز می‌شناسند؛ اما باید بدانید که شهرت و زیبایی روستای کنگ فقط در همین مسئله خلاصه نمی‌شود.

نمایی از کوچه های روستای کنگ

بد نیست بدانید قدمت روستای کنگ مشهد به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد. محققان در حین حفاری محدوده کنگ آثاری تاریخی به دست آوردند که قدمت آن به هزاره اول و دوم می‌رسد. به همین خاطر در محدوده روستای کنگ می‌توانید شاهد آثاری تاریخی متعدد نیز باشید. طبیعت این روستا بسیار بکر و دیدنی است و به لطف حضور رودخانه زشک، دامنه‌های اطراف این روستا سرسبز و پوشیده از درختان تنومند هستند. روستای کنگ مجموعاً 184 هکتار وسعت دارد و در هزار و 700متری از سطح دریا قرار گرفته است. مردم این روستا به کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند.

بر طبق سرشماری انجام‌شده در سال 1390، جمعیت این روستا به 799 نفر کاهش پیدا کرده است و فقط 271 خانوار در آن زندگی می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده، دلیل کاهش جمعیت این روستا، نبود حضور امکانات رفاهی، شغل مناسب و شرایط آب‌وهوایی مطلوب است. خوشبختانه در سال‌های اخیر این منطقه را جزء جاهای دیدنی مشهد قرار داده‌اند و از این رو شاهد حضور گردشگران بسیاری در آن هستیم. حضور گردشگران نیز باعث شده تا اقتصاد روستای کنگ بهبود پیدا کند و مردم زندگی بهتری داشته باشند.

جاهای دیدنی روستای کنگ

  • رودخانه و آبشار کنگ

نمایی از رودخانه زشک

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، رودخانه پرآب و خروشان زشک از کنار این روستا عبور می‌کند و در مسیر خود باعث آبادانی و سرسبزی صدها هکتار مزارع کشاورزی و باغ می‌شود. این رودخانه از رشته‌کوه‌های بینالود و چشمه‌های این منطقه نشأت می‌گیرد و آبی گوارا و شیرین دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید حتماً به هر ترتیب که شده خودتان را به ساحل رودخانه زشک می‌رسانید و مدتی کوتاه را از مجاورت با آن لذت می‌برید. از قسمت‌های مختلف روستای کنگ امکان دسترسی به رودخانه وجود دارد؛ اما برای پیمودن این مسیر باید کمی آمادگی جسمانی داشته باشید.

این رودخانه در 5کیلومتری جنوب غرب روستای کنگ و در میان دره‌ای سرسبز و باصفا در شمال شرق ایران قرار دارد. اگر به‌دنبال مکانی خلوت، زیبا و خانوادگی برای پیک‌نیک هستید؛ حاشیه این رودخانه بهترین گزینه برای شما خواهد بود. همچنین رودخانه زشک در مسیر خود به‌دلیل کوهستانی بودن منطقه، آبشاری خیره‌کننده را به وجود می‌آورد که مکانی مناسب برای عکاسی محسوب می‌شود.

  • رباط شاه عباسی

رباط شاه عباسی یا همان رباط پای کوه کنگ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این روستا محسوب می‌شود. در ابتدا باید بگوییم که رباط چیست. رباط به ساختمان‌های کنار راه و حومه شهر گفته می‌شد. مسافران و کاروان‌هایی که از جاده‌های خارج شهر به مقصدی دیگر عازم بودند، در این رباط‌ها توقف می‌کردند تا کمی استراحت کنند و سپس به مسیر خود ادامه دهند.

روستای کنگ نیز در مسیر جاده‌های بین شهری قرار داشت و از این رو می‌توانید در محوطه این روستا شاهد حضور رباط شاه عباسی یا همان رباط پای کوه کنگ باشید. این رباط در بخش انتهایی دره کنگ و بر روی دامنه مشرف به رودخانه زشک واقع شده است.

رباط نوعی کاروانسرای ساده و بدون امکانات محسوب می‌شود. رباط شاه عباسی نیز یک رباط زیرزمینی است که در دل زمین آن را کنده‌اند. سقف این رباط دقیقاً با شیب دامنه کوه هم‌تراز است و این مسئله بر هنر معماری مردم محلی کنگ در آن دوران دلالت دارد. بر اساس اسناد تاریخی و روایت مردم محلی، مسافران نیشابور به مشهد در گذشته از این مسیر عبور می‌کردند و این رباط کاربرد فراوانی داشته. شما می‌توانید برای دسترسی به رباط شاه عباسی از مسیر دره یا از مسیر کوهستان استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که برای دسترسی به رباط شاه عباسی باید حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی در شیب نسبتاً تند را به جان بخرید.

  • گورستان کنگ

نمایی از گورستان کنگ

شاید تصور کنید که بازدید از یک گورستان چرا باید جذاب باشد؟ خب در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که قبرستان کنگ یک قبرستان بسیار قدیمی است. در این قبرستان می‌توانید شاهد سنگ قبرهایی بسیار ارزشمند باشید که از جنس شیست هستند. شیست نوعی سنگ دگرگون‌شده مسطح و لایه‌لایه است که خطوطی موازی دارد. سنگ‌هایی که ماهیت رسوبی یا آذرین داشته باشند، طی فرآیند دگرگونی متوسط در مرور زمان تبدیل به شیست می‌شوند و این سنگ ارزش بسیار دارد.

در این گورستان می‌توانید دو سنگ قبر قلوه‌ای شکل را ببینید که علائم مختلفی روی آن‌ها وجود دارد. این علائم شامل شانه، صورت، چشم و غیره هستند. قدمت این گورستان به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار باز می‌گردد؛ اما جالب است که برای نشان‌دادن زمان وفات، تاریخ تولد و یا حتی شغل متوفی، از این علائم به جای زبان فارسی استفاده کرده‌اند. هنوز کسی درباره دلیل استفاده از این علائم اطلاعی ندارد و فقط گمانه‌زنی‌های مختلف در این باره انجام می‌شود.

  • معماری روستا

سبک معماری خانه‌های روستایی کنگ را می‌توان یکی از جاذبه‌های مهم این روستا دانست که گردشگران فراوانی را به خود جذب کرده است. حضور این دره در منطقه کوهستانی و در دل یک دره سرسبز باعث شده تا مردم چنین خانه‌هایی را طراحی کنند. امروزه انسان تلاش دارد تا بر طبیعت چیره شود و با کمک ابزارهای صنعتی بزرگ، شیب دامنه کوه را تخریب کند و در سطحی صاف ساختمان‌ بسازد؛ اما مردم روستای کنگ خودشان را با طبیعت زیبای اطراف خود وقف داده‌اند و خانه‌های خود را هم‌تراز با شیب دره کنگ ساخته‌اند. به این ترتیب خانه‌ها ظاهری پلکانی دارد و سقف یک ساختمان، حیاط ساختمان دیگر است. همین موضوع باعث یکپارچگی و همبستگی بیشتر بین مردم این روستا شده است و آن را باید جزء جاذبه‌های دیدنی روستای کنگ مشهد دانست.

جاذبه‌های دیدنی اطراف روستای کنگ

  • انواع باغ و چشمه

در منطقه کنگ باید یک جفت کفش پیاده‌روی به پا کنید و به دل طبیعت بزنید. در مسیر خود می‌توانید شاهد چندین و چند چشمه مختلف باشید که از دل خاک می‌جوشند و مناظری تماشایی و خیره‌کننده را به ارمغان می‌آورند. مردم این روستا اکثراً به شغل باغداری مشغول هستند و البته که محصولاتی ارگانیک و بی‌نظیر نیز عرضه می‌کنند. فراموش نکنید که باغ‌های مردم روستایی حتی اگر حصار نداشته باشند، حریم شخصی آن‌ها محسوب می‌شود و بهتر است به حریم شخصی افراد احترام بگذاریم.

  • رشته‌کوه بینالود

این روستا در نزدیکی رشته‌کوه‌های بینالود قرار دارد. اگر شما اهل کوه‌پیمایی هستید، می‌‌توانید با تجهیزات مناسب و کمی آمادگی جسمانی به دل بینالود بزنید و از ارتفاعات آن لذت ببرید. زمانی که به ارتفاعات بینالود برسید، می‌توانید شاهد مناظری خیره‌کننده و فراموش‌نشدنی باشید.

  • قلعه حصار

نمایی از قلعه حصار

قلعه حصار یکی از جاذبه‌های تاریخی روستای کنگ محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، این بنا در زمان شاپور ذوالکتاف، دهمین پادشاه ساسانی بنا شده است. گفته می‌شود از این قلعه به‌عنوان جانپناهی برای مردم در مقابله با حملات دشمنان استفاده می‌شد. به همین خاطر قلعه حصار را در ارتفاعات کنگ و در کوهی میان رودخانه کنگ و روستای زشک بنا کرده‌اند تا دسترسی به آن دشوار باشد. مسیر دسترسی به این قلعه کمی دشوار است؛ اما در طول مسیر با وجود جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر، بدون خستگی به قلعه خواهید رسید.

  • قلعه تیغ میان

قلعه تیغ میان یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی روستای کنگ محسوب می‌شود. مردم محلی این قلعه را با نام «تیغ میو» می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری قرارگیری این قلعه بین دو رودخانه کوچک و بزرگ است. روایات تاریخی خاصی درباره قدمت این قلعه وجود ندارد؛ اما بر اساس ظاهر آن گمان می‌شود که قلعه تیغ میان کاربرد دیده‌بانی داشته است.

  • مزار شیخ عبدالله

نمایی از مزار شیخ عبدالله

شیخ عبدالله یکی از عرفای روستای کنگ بوده که در سال 1266 متولد شده است. شیخ عبدالله در شهر قم و مشهد تحصیلات خود را انجام داد و زندگی خود را وقف مردم روستای کنگ، یعنی محل تولد خود کرد. نهایتاً او در همین روستا دیده از جهان گشود و پیکر او را نیز در فاصله 2کیلومتری غرب روستای کنگ، در مسیر رودخانه کوچک به خاک سپردند. مزار شیخ عبدالله با یک سنگ ساده مشخص شده است که روی آن را با قلم حکاکی کرده‌اند. بسیاری از مردم محلی کنگ از این مکان عنوان یک منطقه مذهبی یاد می‌کنند و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

  • مسجد و تکیه تاریخی

نمایی از مسجد زشک

تقریباً در هر شهر و روستایی می‌توانیم از مساجد و تکیه‌های قدیمی آن بازدید کنیم؛ اما تکیه و مسجد قدیمی این روستا، قدمت 150ساله دارند و برای مردم محلی این روستا بسیار باارزش هستند.

چه تفریحاتی می‌توان در این روستا تجربه کرد؟

نمایی از طبیعت‌گردی کنگ

 

  • عکاسی؛
  • پیک‌نیک؛
  • کوه‌نوردی؛
  • طبیعت‌گردی؛
  • گشت‌وگذار در روستا.

اقامت در روستای کنگ مشهد

نمایی از اقامتگاه بومگردی کنگ مشهد

خوشبختانه هنوز شرکت‌های سودجو گردشگری به این روستا حمله‌ور نشده‌اند و هنوز خبری از هتل یا مسافرخانه در روستای کنگ مشهد نیست. احداث یک هتل در این منطقه می‌توان آسیب جبران‌‌ناپذیری به بافت طبیعی روستا وارد کند؛ اما نگران نباشید. این بدان معنا نیست که اصلاً نمی‌توانید در روستای کنگ و طبیعت بی‌نظیر آن اقامت داشته باشید.

نمایی از فضای داخلی اقامتگاه بومگردی کنگ مشهد

در وهله اول باید بدانید که بسیاری از مردم روستایی بخشی از خانه‌های روستایی خود را به مسافران کرایه می‌دهند. البته برخی دیگر کاملاً خانه خود را تخلیه می‌کنند و به‌صورت دربست در اختیارتان قرار می‌دهند. حتی برخی دیگر سوئیت‌های کوچک را مخصوص کرایه به مسافران در روستا ساخته‌اند. به هر صورت با کمی پرس‌وجو بین مردم روستا، می‌توانید کلبه‌ای کوچک را برای اقامت شبانه خود پیدا کنید و مهمان سفره پرمهر مردم روستایی باشید.

نمایی از اجاره خانه روستایی کنگ مشهد

در وهله دوم امکان کمپ‌زدن در این منطقه نیز وجود دارد. البته باید بدانید که برای کمپ‌زدن در طبیعت باید مهارت کافی داشته باشید و به‌صورت گروهی سفر کنید. اگر قصد کمپ‌زدن را دارید، فقط باید 6ماه اول سال را برای سفر خود به کنگ انتخاب کنید. در ضمن بهتر است در نزدیک خانه‌های روستایی کمپ بزنید تا نگران حمله حیواناتی همانند شغال یا حتی سگ‌های آزاد نباشید.

سوغات روستای کنگ

نمایی از صنایع‌دستی کنگ مشهد

در این منطقه زیبا می‌توانید از مردم روستایی، محصولات باغ آن‌ها را به‌عنوان سوغات خریداری کنید. این منطقه گیلاس، آلبالو و گردوهای بسیار خوشمزه و درشتی دارد که مثال آن را تاکنون ندیده‌اید. این میوه‌ها کاملاً ارگانیک هستند و طعمی بی‌نظیر دارند. همچنین در این منطقه انواع گیاهان دارویی رشد می‌کند و مردم روستایی در زمان رشد آنها، به دل کوه می‌زنند تا این گیاهان را جمع‌آوری کنند. شما می‌توانید انواع گیاهان دارویی مثل گل‌گاوزبان، پرسیاووشان یا خاکشیر کاملاً طبیعی را از مردم روستایی به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

در ضمن همانند مشهد، در این منطقه نیز می‌توانید زعفران، زرشک و نبات نیز تهیه کنید. به یاد داشته باشید که برخی مردم روستای کنگ، مخصوصاً بانوان، به تولید صنایع‌دستی مشغول هستند و آن‌ها را به مسافران عرضه می‌کنند. با خرید از این عزیزان می‌توانید سوغاتی همیشگی داشته باشید و به اقتصاد این روستا نیز کمک کنید.

غذاهای سنتی روستای کنگ

  • شله ماش

نمایی از شله ماش

  • آش شله‌قلمکار

نمایی از آش شله قلمکار

  • آش مخصوص کوهی

نمایی از آش مخصوص کوهی؛

  • سیب‌زمینی پخته با نان محلی

نمایی از سیب زمینی پخته با نان محلی

امکانات روستای کنگ

  • مسجد؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی؛
  • کافه و رستوران؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • فروشگاه و سوپرمارکت.

بهترین زمان بازدید از روستای کنگ

نمایی از فصل تابستان کنگ

روستای کنگ در منطقه‌ای کوهستانی و ییلاقی واقع شده است. از این رو طبیعی به نظر می‌رسد که در 6ماه دوم سال، سرمای شدیدی در این منطقه احساس می‌شود؛ اما اگر عاشق برف و برف‌بازی باشید، حتی در این فصل نیز از روستای کنگ لذت خواهید برد.

 به‌صورت کلی باید گفت که بهترین زمان بازدید از روستای کنگ، بهار و تابستان است. در فصل بهار تا چشم‌ کار می‌کند سرسبزی و زیبایی خواهید دید. گل‌های شقایق سرخ شکوفه می‌زنند و مناظری خیره‌کننده را رقم خواهند زد. در اوایل خرداد ماه می‌توانید شاهد شکوفه‌زدن درختان گیلاس باشید که مناظری زیبا برای عکاسی را به شما هدیه می‌دهند.

در فصل تابستان نیز می‌توانید برای فرار از گرمای مشهد، به روستای کنگ پناه ببرید. این روستا در فصل تابستان کاملاً هوایی مطلوب دارد و اصلاً گرما را در آن احساس نخواهید کرد. در فصل پاییز هوا به‌تدریج رو به سرما می‌رود؛ اما این سرما آنطور هم طاقت‌فرسا نیست. برگ درختان در این فصل به رنگ‌های زرد و سرخ تبدیل می‌شود و فضایی عاشقانه را ایجاد می‌کنند. در فصل زمستان با بارش برف سکوت در منطقه کنگ حکم‌فرما خواهد بود. ریه‌های خود را می‌توانید با هوایی کوهستانی پر و خالی کنید و از آرامش کوهستان لذت ببرید.

دسترسی به روستای کنگ مشهد

برای دسترسی به روستای کنگ مشهد بهتر است حتماً همراه وسیله نقلیه شخصی باشید. ابتدا در مشهد خودتان را به بلوار وکیل آباد برسانید و در امتداد این بلوار به‌سمت غرب ادامه دهید. زمانی که به میدان وکیل آباد برسید، باید مسیر جنوب غربی را به‌طرف طرقبه انتخاب کنید. زمانی که به روستای طرقبه برسید، باید وارد جاده کمربندی شده و به‌سمت روستای نغندر مسیر را ادامه دهید. پس از روستای نغندر مستقیم بروید تا با تابلوی ورودی روستای کنگ مشهد رو‌به‌رو شوید.

این مسیر حدود 27 کیلومتر طول دارد و باید به‌مدت 40 دقیقه در جاده باشید. فراموش نکنید که این جاده کوهستانی است و در فصل سرما حتماً تجهیزاتی همانند زنجیرچرخ همراه داشته باشید.

آدرساستان خراسان رضوی، ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و حدود ۳۰ کیلومتری مشهد
هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفربهار و تابستان

خب دوستان و همراهان گرامی ره بال آسمان، شما امروز به‌صورت کامل با روستای کنگ مشهد آشنا شدید. نظر شما درباره دهگردی مشهد چیست؟ آیا می‌توان روستاهای ییلاقی خراسان را جزء جاهای تفریحی مشهد دانست؟ به نظر شما بین روستاهای طرقبه مشهد، کدام روستا زیباتر از سایر روستاها است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که همه ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم؛ پس ما را بیش از این منتظر نگذارید.

این روستا در 27 کیلومتری جنوب‌غرب مشهد و محدوده طرقبه مشهد واقع شده است.

برای دسترسی به این روستا باید خودتان را به انتهای بلوار وکیل‌آباد برسانید و وارد جاده طرقبه شوید.

از میدان وکیل‌آباد تا روستای کنگ 27 کیلومتر راه است.

بله، می‌توانید در سوئیت و ویلاهای کرایه‌ای اقامت داشته باشید یا حتی به اقامتگاه بوم‌گردی مراجعه نمایید.

5/5 (1 نظر)
6 نظرات
  1. عباس صفایی می گوید

    دم شما گرم
    عالی بود

    1. بانو تقیان می گوید

      عباس عزیز، خوشحالیم که مطلب رو دوست داشتید. زنده باشید و سلامت.

  2. عباس صفایی می گوید

    من هنوز نرفتم ولی میرم ب زودی

    1. بانو تقیان می گوید

      امیدواریم بهتون خوش بگذره.

  3. امیر می گوید

    سلام . بسیار مفید بود . ما با وجود اینکه در خراسان رضوی هستیم و معمولا زیاد به مشهد مقدس میریم ولی تا حالا این منطقه رو نمی‌شناختم بزودی عمری باشه میرم

    1. بانو تقیان می گوید

      به امید خدا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.