باغ ملی مشهد | لذت طبیعت‌گردی در یکی از تاریخی‌ترین باغ‌های خراسان رضوی

0

باغ ملی مشهد یکی از جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آید. این باغ از دیرباز تاکنون بساط تفریح و طبیعت‌گردی مشهدی‌ها و گردشگران را فراهم کرده است. این باغ به لحاظ تاریخی به‌عنوان یکی از باغ‌های قدیمی مشهد شناخته می‌شود. به لحاظ پوشش گیاهی نیز تا چشم کار می‌کند در باغ ملی چشمتان به درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده می‌افتد. این باغ در یکی از خوش‌مسیرترین خیابان‌های مشهد واقع شده است. باغی که از آن صحبت می‌کنیم فاصله چندانی با حرم مطهر امام رضا (ع) ندارد. قرارگرفتن این باغ در بافت مرکزی مشهد باعث شده تا به بسیاری از جاهای دیدنی مشهد با جاذبه‌های تاریخی نزدیک باشد. باغ ملی مسافت زیادی با مراکز خرید معروف مشهد ندارد. در نتیجه به احتمال زیاد در حین گشت‌و‌گذار در مشهد، مسیرتان به این باغ میفتد. برای اینکه گردشگری در این باغ بیشتر به شما خوش بگذرد، نگاهی به اطلاعات جالبی درباره باغ ملی مشهد بیندازید.

باغ ملی مشهد کجاست؟

از آنجایی که بارگاه امام رضا (ع)، به‌عنوان قلب گردشگری مشهد شناخته می‌شود، بیشتر جاهای قدیمی این شهر در فاصله‌ای نزدیک با حرم ساخته شده‌اند. برای نمونه می‌توان به باغ ملی اشاره کرد که فقط ۵ کیلومتر دورتر از حرم امام رضا (ع) است. این باغ در خیابان امام خمینی (ارگ قدیم) قرار دارد. باغ ملی به لحاظ تقسیم‌بندی شهری در محله جنت واقع شده است. جنت یکی از محله‌های قدیمی مشهد است و یادِ خوشِ روزگارانِ قدیم هنوز هم در خیابان‌های این محله جاری است. با توسعه خیابان‌های مشهد، محله جنت به محله‌ای شلوغ و پرتردد تبدیل شد. به همین منظور بازار بزرگ جنت در این محله خودنمایی می‌کند. در انتهای این مطلب درباره مسیر دسترسی به پارک ملی مشهد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی پارک ملی مشهد

معرفی پارک ملی مشهد

در روزگارانی دور قناتی پرآب با نام قنات رکن‌آباد در مشهد جریان داشت. آب این قنات به منطقه‌ فعلی باغ ملی می‌ریخت؛ در نتیجه این ناحیه به منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا تبدیل شده بود که درختان سرسبز و پوشش گیاهی انبوهی داشت. منظره سرسبز این باغ بهانه‌ای برای برگزاری مراسم‌های مختلف در این قسمت از مشهد قدیم بود. محبوبیت باغ ملی، گسترش این باغ را به دنبال داشت. منطقه‌های اطراف باغ ملی نیز به‌سرعت پررونق‌تر شد؛ در نتیجه گردشگران بیشتری از دورونزدیک ایران به حرم امام رضا می‌آمدند و باغ ملی را برای استراحت و تفریح بر می‌گزیدند.

خوشبختانه به‌رغم توسعه شهری در این منطقه، باغ ملی هنوز هم سرسبز و تماشایی است. در گوشه‌‌وکنار این باغ درخت‌های چندصدساله خودنمایی می‌کند. حوضچه‌ای بزرگ نیز در وسط باغ ملی قرار دارد. آب از فواره‌های این حوضچه به آسمان روان می‌شود تا منظره‌ای رویایی پیش روی گردشگران قرار بگیرد. جالب است بدانید باغ ملی تاریخچه‌ای خواندنی دارد که مطالعه آن خالی از لطف نیست. در ادامه بیشتر درباره این تاریخچه صحبت می‌کنیم.

تاریخچه باغ ملی مشهد

تاریخچه باغ ملی مشهد

باغی که سال‌هاست نام ملی را یدک می‌کشد، ابتدا بوستانی خصوصی بوده است. از قرار معلوم اعیان و اشراف خراسان قدیم در این باغ تفرج می‌کردند. این باغ برای سالیان دراز در اختیار توانگران خراسان قدیم بود تا اینکه مظفرالدین شاه قاجار، در ۱۲۸۰ خورشیدی، آن را به فردی با نام حاج کاظم ملک‌التجار هدیه داد. حاج کاظم ملک‌التجار باغ ملی فعلی را به بوستانی خصوصی تبدیل کرد. از آنجایی که هیچ‌ چیز در این دنیا ماندگار نیست، حاج کاظم ملک‌التجار از دنیا رفت. باغ ملی به حاج حسین ملک ارث رسید. حاج حسین ملک، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مشهد قدیم است. وی انسان فرهیخته‌ای بود و بسیاری از زمین‌ها و مستغلات خود را در اختیار شهرداری و دیگر نهادهای مشهد قرار داد.

باغ ملی مشهد یکی از همین زمین‌های ارزشمند است که سال‌ها پیش توسط حاج حسین ملک به شهرداری این شهر اهدا شد. تاریخ اهدای این باغ به شهرداری مشهد به سال ۱۳۴۰ خورشیدی باز می‌گردد. با عمومی‌شدن باغ ملی،‌ امکانات رفاهی بیشتری در آن تعبیه شد. جالب است بدانید سند اهدای باغ ملی به حاج کاظم ملک‌التجار در اداره املاک شهرداری نگهداری می‌شود. جالب‌تر اینکه شهرداری مشهد تابلویی با مضمون قدردانی از حاج حسین ملک در باغ ملی نصب شده است.

امکانات تفریحی و رفاهی در باغ ملی مشهد

انصافاً باید گفت بوستان های مشهد به لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی چیزی از یکدیگر کمتر ندارند. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به امکانات تفریحی و رفاهیِ باغ ملی مشهد بیندازیم. باغ ملی در روزگارانی دور حدود ۴۰هزار مترمربع وسعت داشت. اکنون این باغ مساحت کمتری دارد و فقط ۲۶هزار مترمربع است. چشم شما با ورود به این باغ به تندیس‌هایی از شخصیت‌های فرهیخته ایران‌‌زمین روشن می‌شود. سردیس خواجه‌نصیرالدین توسی یکی از این تندیس‌هاست که در ورودی باغ ملی خودنمایی می‌کند. این تندیس به‌عنوان نمادی از پارک ملی مشهد شناخته می‌شود. به هر قسمت از این باغ که نگاهی بیندازید وسیله‌ای رفاهی و سرگرمی متنوع برای طبیعت‌دوست‌ها تعبیه شده است.

امکانات تفریحی و رفاهی در باغ ملی مشهد

از آنجایی که این پارک پذیرای گردشگران بی‌شماری است، امکانات شایسته‌ای در آن برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده. برای نمونه می‌توان به مرکز مخصوص بازی کودکان اشاره کرد. به لطف این شرایط اگر همراه اعضای خانواده راهی استان خراسان رضوی شدید و دنبال مکانی برای استراحت در نزدیک حرم امام رضا (ع) می‌گشتید، در انتخاب باغ ملی مشهد شک نکند. ناگفته نماند از آنجایی که باغ ملی در منطقه‌ای پرگردشگر قرار گرفته، پیداکردن جای پارک در اطراف این باغ کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال انصافاً باید گفت آب‌و‌هوای خوش این پارک و منظره‌های تماشایی آن به اندازه‌ای زیباست که ارزش دارد فرصتی را برای استراحت در آن کنار بگذارید.

باغ ملی مشهد فقط مکانی برای استراحت و تفریح نیست. در گوشه‌و‌کنار این پارک دستگاه‌های ورزشی تعبیه شده است. اگر اهل ورزش هستید و نمی‌خواهید در سفر به شمال شرق مشهد از برنامه‌های تمرینی خود عقب بمانید، باغ ملی مکان مناسبی برای ورزش و تفریح شما و اعضای خانواده به حساب می‌آید.

اطلاعات بازدید باغ ملی مشهد

به لطف امکانات رفاهی که در باغ ملی مشهد تعبیه شده، گردشگران می‌توانند به‌راحتی هرچقدر که دلشان خواست در این باغ به گشت‌و‌گذار و طبیعت‌گردی مشغول شوند. برای اینکه حسابی از طبیعت زیبای این باغ لذت ببرید، دست‌کم یکی دوساعت زمان نیاز دارید. این باغ از آن دسته جاهای دیدنی مشهد است که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز از گردشگران پذیرایی می‌کند. به لطف این شرایط در شب‌‌های گرم تابستان، پس از زیارتی شبانه در بارگاه امام رضا (ع)، می‌توانید راه باغ ملی مشهد را در پیش بگیرید. تمامی امکانات رفاهی که از آن‌ها صحبت کردیم هزینه‌ای برای گردشگران ندارد. به همین دلیل اگر دنبال یکی از جاهای تفریحی مشهد با هزینه‌ای رایگان می‌گردید، باغ ملی انتخاب مناسبی برای شماست.

پوشش گیاهی باغ ملی مشهد

در بیشتر قسمت‌های باغ ملی درخت‌های چنار و کاج سر به آسمان گذاشته‌اند. درخت‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم عموماً‌ کهنسال هستند و منظره‌ای تماشایی دارند. دیرینگی بعضی از چنارهای باغ ملی مشهد به بیشتر از یک سده می‌رسد. در کنار این درخت‌های کهنسال، گیاهان امروزی و زیبایی نیز در باغ ملی کاشته شده‌اند. این گیاهان پوششی انبوه دارند و تمامی قسمت‌های باغ ملی را سرسبز کرده‌اند. به درخت‌ها و گیاهانی که گفتیم، گل‌هایی زیبا و خوش‌رایحه را هم اضافه کنید. امکان ندارد اهل طبیعت‌ باشید و از حضور در این باغ زیبا و سرسبز لذت نبرید.

دیدنی‌های اطراف باغ ملی مشهد

شهر مشهد به اندازه‌ای جاهای دیدنی دارد که بعید می‌دانیم در یک سفر فرصتی برای گشت‌و‌گذار در تمامی آن‌ها پیدا کنید. از طرف دیگر باغ ملی در منطقه‌ای خوش‌مسیر قرار دارد که به بسیاری از جاهای دیدنی مشهد نزدیک است؛ در نتیجه اگر راهی باغ ملی شدید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً‌ سری به دیگر دیدنی‌های اطراف باغ ملی بزنید.

بارگاه امام رضا (ع)

تصویری از حرم امام رضا(ع)

برای شما گفتیم که حرم امام رضا (ع)، فقط ۵ کیلومتر از باغ ملی دورتر است. به لطف این فاصله کم به‌راحتی می‌توانید پس از رازونیاز با آقا، امام هشتم، سری به باغ ملی بزنید و از طبیعت زیبا لذت ببرید.

خانه ملک

با توجه به تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از حاج حسین ملک کردیم، حتماً کنجکاوی شما درباره این فرد فرهیخته برانگیزه شده است. جالب است بدانید خانه‌ای که حاج حسین ملک در آن زندگی می‌کرد فقط چند کیلومتر از باغ ملی دورتر است. خانه ملک مشهد به لحاظ تاریخی یکی از مهم‌ترین عمارت‌ها قدیم به حساب می‌آید. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، خانه ملک را به‌عنوان عمارت توریست انتخاب کرده است. این عمارت در دوران قاجار ساخته شده است. از آنجایی که حاج حسین ملک، فردی توانگر بود، خانه ملک از بهترین معماری‌های دوران قاجار در استان خراسان رضوی به حساب می‌آید.

تصویری از خانه ملک مشهد

دیرینگی این خانه ممکن است بیشتر از یک سده باشد؛ اما در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و چندین بار تاکنون مرمت شده است. خانه ملک، عمارتی دوطبقه است که حال‌و‌هوایی اشرافی دارد. طبقه اول خانه ملک به موزه‌ای تماشایی تبدیل شده است. گردشگری در خانه ملک را به تمامی علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین پیشنهاد می‌‌کنیم.

بازار جنت

بازار جنت در همسایگی باغ ملی قرار دارد؛ در نتیجه امکان دارد راهی این باغ شوید و چشمتان به ورودی این بازار نیفتد. جنت، در دهه‌های قبل به عنوان یکی از معروف‌ترین مراکز خرید مشهد شناخته می‌شد. این بازار هنوز هم پررونق است و گردشگران با دستی پر از سوغات مشهد از آن بیرون می‌آیند. بازار جنت بورس پوشاک، لوازم آرایش، اسباب‌بازی و مزون‌های لباس است. این بازار فروشنده‌های خوش‌انصاف و کالاهای باکیفیتی دارد. مطمئن باشید ویترین‌های این بازار حتی مشکل‌پسندترین مشتری‌ها را نیز به خرید ترغیب می‌کند.

برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، روی لینک زیر کلیک کنید:

مسیر دسترسی پارک ملی مشهد

باغی که این همه از آن تعریف کردیم در یکی از محله‌های شلوغ مشهد قرار دارد. به همین دلیل باید خلوت‌ترین مسیر را برای رسیدن به این باغ انتخاب کنید. محله جنت که به آن ارگ قدیم هم می‌گویند، در منطقه ۸ مشهد قرار دارد. این باغ از شمال با میدان سعدی، از شرق با بلوار مدرس، از جنوب با بلوار رازی و از غرب با میدان امام رضا (ع) همسایه است. محله‌های بهشت، ده‌دی، سناباد، سعدآباد و سراب از محله‌هایی است که به جنت منتهی می‌شوند. تمامی محله‌هایی که از آن‌ها صحبت کردیم، از جمله خیابان های معروف مشهد به حساب می‌آیند.

خوشبختانه محله جنت در محدوده ترافیک زوج و فرد قرار ندارد. در نتیجه با محدودیتی در طول روزهای هفته برای گشت‌و‌گذار در محله جنت و باغ ملی روبه‌رو نیستید. اتوبوس شهری روبه‌روی باغ ملی ایستگاه دارد. برای رسیدن به این باغ زیبا با مترو نیز باید در ایستگاه امام‌خمینی خط یک مترو پیاده شوید. خوشبختانه تاکسی‌های مشهدی آدرس باغ ملی را مانند کف دستشان بلد هستند. به لطف این شرایط هر کجای مشهد که هستید کافی است با درخواست تاکسی، راه این باغ زیبا را در پیش بگیرید.بوستان

باغ ملی مشهد امکانات رفاهی شایسته و طبیعتی سرسبز دارد که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. از طرف دیگر همسایگی این باغ با بسیاری از دیگر جاهای دیدنی مشهد باعث شده تا گردشگران در حین گشت‌و‌گذار در این جاها از باغ ملی گذر کنند؛ در نتیجه امیدواریم اطلاعاتی که از این باغ فراهم کردیم، بهانه‌ای برای گشت‌و‌گذار گردشگران در این باغ باشد. به شما قول می‌دهیم با کوله‌باری پر از خاطره‌های خوش از گشت‌و‌گذار در باغ ملی مشهد به دیار خود باز خواهید گشت. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گردشگری در مشهد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

باغ ملی در محله جنت مشهد قرار دارد.

باغ ملی مشهد یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های این شهر است که دیرینگی آن به دوران قاجار باز می‌گردد.

درختان تنومند و سرسبز، گیاهان انبوه و گل‌هایی خوش‌رایحه در کنار حوضچه‌ای زیبا و فواره‌هایی خروشان از ویژگی‌های اصلی باغ ملی مشهد است.

بارگاه امام رضا (ع)، بازار جنت و خانه ملک از جاهای دیدنی است که فاصله کمی با باغ ملی مشهد دارد.

گشت‌و‌‌گذار در باغ ملی مشهد کاملاً رایگان است. برای تفریح در این باغ باید دست‌کم دوساعت زمان کنار بگذارید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.