خیابان های معروف مشهد | آشنایی با محله‌های شهر

35

مشهد امروز را نمی‌توان با مشهدی که در گذشته می‌شناختیم، مقایسه کرد. این شهر تغییرات بسیاری کرده و امروزه به یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهای ایران تبدیل شده است. به طوری که میزان خرید بلیط هواپیما مشهد طی 10 سال اخیر رکورد را شکسته و به یکی از پرفروش‌ترین بلیط‌های هواپیمایی کشوری تبدیل شده است. این موضوع برای دیگر وسایل نقلیه مانند قطار و اتوبوس هم صدق می‌کند. درواقع مشهد به‌قدری بزرگ و پیشرفته شده است که نمی‌توان آن را فقط به حرم مطهر و بازارهای اطراف آن خلاصه کرد. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا شما را با معروف ترین خیابان های مشهد آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا محله‌های نامی و خیابان های معروف مشهد را بهتر بشناسید. در این مقاله با تمام محله های توریستی مشهد و مناطق گردشگری مشهد نیز آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

بلوار سجاد مشهد؛ قدیمی و لوکس

نمایی ازبلوار سجاد مشهد

بلوار سجاد یکی از محلات قدیمی و مرفه‌نشین مشهد به حساب می‌آید. قدمت این خیابان به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. در آن دوران این بلوار به‌صورت باغ‌هایی زیبا و سرسبز بود که اکثر آن‌ها به حسین ملک تعلق داشت. به‌تدریج با افزایش ساخت‌و‌ساز در این منطقه، تا حدود دهه 50 دیگر عملاً اثری از این باغ‌های زیبا باقی نماند. امروزه این بلوار یکی از بلوارهای شلوغ و گران‌قیمت مشهد به شمار می‌آید که همواره میزبان ترافیکی نسبتاً سنگین است.

نمایی ازپاساژهای بلوار سجاد مشهد

در این بلوار می‌توانید شاهد حضور انواع پاساژهای لوکس و برندهای معتبر خارجی پوشاک و لوازم ورزشی باشید. این بلوار فاصله کمی تا باغ ملک دارد و به همین خاطر دارای آب‌وهوایی عالی و مطلوب است. از نظر قیمت و خدماتی که ساکنان این بلوار دریافت می‌کنند، باید گفت که بلوار سجاد، جزو بالاشهر مشهد است. قیمت مسکن در این بلوار بسیار گران است و باید هزینه‌های گزافی را برای کرایه منزل یا مغازه در آن پرداخت کنید.

برای مطالعه بیشتر، می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:
راهنمای سفر مشهد

خیابان احمدآباد مشهد؛ مرکز خرید و درمان

نمایی ازخیابان احمدآباد مشهد

خیابان احمدآباد مشهد یکی از خیابان های معروف مشهد به حساب می‌آید. زمانی که از مردم مشهد درباره خیابان احمدآباد سؤال کنید، قطعاً خاطرات شب‌های عید و خرید عید در ذهن آن‌ها زنده می‌شود. احمد‌آباد یکی از شلوغ‌ترین خیابان های مشهد و به‌نوعی قطب تجاری این شهر به شمار می‌آید. خیابان احمدآباد در منطقه یک مشهد واقع شده است و بخش‌های متعددی دارد. بلوار رضا، بلوار ملاصدرا، بلوار پرستار، محتشمی، قائم، کلاهدوز و سایر بخش‌های معروف مشهد همگی از این خیابان دسترسی دارند.

نمایی ازمحله احمدآباد

محله احمدآباد در محدوده کوهسنگی و ملک‌آباد واقع شده است و به همین خاطر همواره هیاهوی بسیاری در آن وجود دارد. از طرف دیگر حضور کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکان و بازارهای متعدد در این خیابان باعث شده تا همیشه افراد بسیاری از مردم محلی گرفته تا گردشگران در آن حضور داشته باشند. جالب است بدانید که با وجود این شلوغی، خیابان احمدآباد و به‌صورت کلی این محله، جزو محلات گران‌قیمت مشهد محسوب می‌شوند. بافت این بلوار عمدتاً پزشکی، تجاری و اداری است و بخش مسکونی آن کمی تا خیابان اصلی فاصله دارد.

خیابان سناباد مشهد؛ قدیمی و اصیل

محله سناباد مشهد یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین محلات در تمام مشهد است. این خیابان در منطقه یک قرار دارد و مردم مشهد آن را به‌عنوان بورس فروشگاه‌های کابینت، مبل، لوازم‌خانگی و همچنین مصنوعات چوبی می‌شناسند. البته در بخشی از این خیابان، فروشگاه لباس عروس و داماد نیز به چشم می‌خورد.

در حال حاضر این خیابان از میدان سعدی آغاز شده و به بلوار فلسطین ختم می‌شود. چهارراه دکترا نیز در مجاورت همین خیابان قرار دارد که بزرگ‌ترین مرکز عینک‌فروشی در تمام مشهد به حساب می‌آید. در صورتی که این خیابان را برای گشت‌وگذار انتخاب کردید، می‌توانید سری به سینما هویزه نیز بزنید. شاید این خیابان از نظر قیمت کمی ارزان‌تر از خیابان فلسطین باشد؛ اما باز هم جزو مناطق مرفه‌نشین مشهد است.

 خیابان فرهاد؛ مناسب گردش‌های شبانه

نمایی از خیابان فرهاد مشهد

خیابان فرهاد در منطقه یک مشهد قرار دارد. این خیابان در مشهد بورس فروشگاه‌های لوکس و برند به حساب می‌آید. اگر قصد خرید کیف‌ و کفش دارید، بهتر است سری به این خیابان بزنید. لازم به ذکر است که در این خیابان اصلاً نباید انتظار خریدی ارزان‌قیمت را داشته باشید، زیرا اکثر مغازه‌ها فقط برندهای روز خارجی را ارائه می‌دهند. در خیابان فرهاد چندین و چند آبمیوه‌فروشی و رستوران وجود دارد. به همین خاطر این خیابان گزینه مناسبی برای گردش شبانه به حساب می‌آید.

از نظر قیمت باید بدانید که خیابان فرهاد جزو محلات گران‌قیمت مشهد است. همچنین مجتمع تک یا همان مجتمع کامپیوتر مشهد نیز در نزدیکی همین خیابان قرار دارد. به خاطر هم‌جواری با باغ ملک‌آباد، این خیابان نیز آب‌وهوایی مطلوب و مناسب دارد.

بلوار شهید صادقی یا بلوار سازمان آب؛ پناه گوهرشاد

بلوار شهید صادقی یا همان بلوار سازمان آب مشهد که در منطقه یک این شهر قرار دارد، یکی دیگر از خیابان های معروف مشهد به حساب می‌آید. بازار معروف گوهرشاد نیز در همین خیابان واقع شده است و از‌این‌رو بلوار سازمان آب را باید جزو خیابان های گردشگری مشهد دانست. ابتدای این خیابان به میدان راهنمایی می‌رسد و انتهای آن به میدان فردوسی ختم می‌شود. میدان فردوسی یکی از بزرگ‌ترین میادین شهر محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که بلوار سازمان آب را باید جزو آرام‌ترین محلات مشهد دانست. اگر به‌دنبال خیابان های خوش‌آب‌وهوای مشهد هستید، سری به خیابان ارشاد در تقاطع با سازمان آب نیز بزنید.

بلوار دستغیب مشهد؛ بورس تکنولوژی

بلوار دستغیب نیز جزء مناطق قدیمی و اصیل مشهد محسوب می‌شود. این بلوار مرکز اصلی خرید لوازم کامپیوتری و موبایل است و می‌توان آن را همانند خیابان جمهوری تهران دانست. رستوران معروف پسران کریم، چندین و چند تالار و رستوران معروف و همچنین مجتمع تک مشهد یا همان مرکز کامپیوتر نیز در همین خیابان قرار دارد. به همین خاطر می‌توان بلوار دستغیب را جزو معروف‌ ترین خیابان های مشهد دانست.

خیابان 17 شهریور؛ مرکز پخش پوشاک مشهد

نمایی ازخیابان 17 شهریور

خیابان 17 شهریور یکی از بهترین مراکز خرید در این شهر به حساب می‌آید. اگر به خرید علاقه داشته باشید، این خیابان برای شما بهترین گزینه خواهد بود. خیابان 17 شهریور فاصله کمی تا حرم دارد و دسترسی به آن ساده انجام می‌شود. این خیابان از میدان 17 شهریور شروع شده و تا تقاطع فداییان اسلام ادامه دارد. در طول این خیابان حدود 16 مرکز خرید متعدد به چشم می‌خورد. هر یک از این مراکز خرید، بورس یک کالای خاص محسوب می‌شود و می‌توانید خریدی اقتصادی و ارزان‌قیمت انجام دهید.

تقریباً در تمام روزهای سال، می‌توان شاهد ازدحام جمعیت بسیاری در این خیابان بود. در این خیابان علاوه بر پاساژهای بزرگ، ده‌ها مغازه متنوع مختلف نیز به چشم می‌خورند. اگر قصد خرید پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، ساعت، لباس مجلسی و از این قبیل لوازم را دارید، بهتر است حتماً سری به این خیابان بزنید. لازم به ذکر است که بسیاری از مراکز خرید این خیابان دارای پارکینگ اختصاصی هستند و لازم نیست که نگران جای پارک خودرو خود باشید.

کوهسنگی؛ باصفای بااصالت

نمایی ازخیابان کوهسنگی مشهد

کوهسنگی به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق توریستی مشهد محسوب می‌شود. در بین محله های مشهد، تقریباً همه نام کوهسنگی را شنیده‌اند. این محله بین دو کوه سنگی مشرف به مشهد قرار دارد و به همین خاطر آن را با این نام می‌شناسند. قدمت منطقه کوهسنگی به دوران شاه عباس صفوی باز می‌گردد. پارک کوهسنگی دومین پارک بزرگ از مجموعه پارک های مشهد به حساب می‌آید و از طریق خیابان کوهسنگی می‌توانید به این پارک زیبا دسترسی پیدا کنید. در نزدیکی کوهسنگی، دیزی‌سراهای معروفی حضور دارند که قدمت آن‌ها به دوران پهلوی باز می‌گردد. جالب است بدانید که تمام این دیزی‌سراها، دیزی را در ظروف سنگی مخصوص تهیه می‌کنند که طعمی عالی دارند.

نمایی ازپارک کوهسنگی مشهد

خیابان کوهسنگی از ابتدای خیابان شریعتی آغاز می‌شود و نهایتاً به پارک کوهسنگی ختم خواهد شد. در طول مسیر می‌توانید از چندین فروشگاه مختلف دیدن کنید و از آب‌وهوای عالی این خیابان لذت ببرید. ناگفته نماند که در طول خیابان کوهسنگی مشهد، چندین رستوران و چندتا از بهترین کافه های مشهد وجود دارد؛ پس کوهسنگی برای شکم‌گردی نیز گزینه مناسبی خواهد بود.

بلوار ابوطالب؛ بورس شیرآلات و لوازم منزل

نمایی ازبلوار ابوطالب

بلوار ابوطالب مشهد، واقع در منطقه 2 شهرداری این شهر، یکی از خیابان های معروف مشهد به حساب می‌آید. این خیابان تا حدودی نزدیک حرم مطهر قرار دارد و منطقه گران‌قیمتی نیست. در حقیقت بسیاری از مردم محلی مشهد، این خیابان را به‌عنوان بورس شیرآلات، لوازم منزل، لوازم آشپزخانه، کاغذ دیواری، پارکت و غیره می‌شناسند. اگر مسیر خود را بر خلاف حرم ادامه دهید، به میدان فردوسی و میدان جانباز خواهید رسید.

نمایی ازبورس شیرآلات بلوار ابوطالب مشهد

اگر به حضور در جمعیت و تماشای جریان زندگی علاقه‌‌مند هستید، بلوار ابوطالب برای شما گزینه‌ای مناسب خواهد بود. در مسیر میدان جانباز، ده‌ها مرکز خرید متنوع را در زمینه‌های مختلف مشاهده خواهید کرد. در هنگام غروب، این خیابان بسیار شلوغ می‌شود و شاهد جمعیت بسیاری در آن خواهید بود. لازم به ذکر است در طول این مسیر می‌توانید از مراکز خرید مشهد همانند پروما، مجتمع پاژ مشهد، نیکا، مروارید گوهرشاد، کیان سنتر 1 و 2 نیز دیدن کنید. اکثر این پاساژها جزو مراکز خرید لوکس و معروف مشهد به حساب می‌آیند.

خیابان ایثار؛ دنیای مانتوهای خوش‌قیمت

خیابان ایثار جزء معروف ترین خیابان های مشهد به حساب می‌آید که بورس مانتو است. در این خیابان می‌توانید از صد‌ها فروشگاه مانتو و چندین و چند تولیدی مانتو دیدن کنید. قیمت‌ مانتوهای این خیابان به‌طرز باورنکردنی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است. اکثر این مانتوها تولیدات با افتخار ایرانی هستند و به همین خاطر قیمت مناسبی دارند. اگر قصد خرید مانتو دارید، خیابان ایثار برای شما بهترین گزینه محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این خیابان در محدوده طرح ترافیک نیست و می‌توانید با انواع وسایل نقلیه عمومی به آن دسترسی پیدا کنید.

خیابان راهنمایی مشهد؛ بورس پوشاک متنوع

نمایی از خیابان راهنمایی مشهد

خیابان راهنمایی مشهد یکی دیگر از معروف ترین خیابان های مشهد به حساب می‌آید که در منطقه یک این شهر قرار دارد. از نظر قرارگیری، این خیابان در فاصله یک‌‌کیلومتری شمال‌شرق باغ ملک‌آباد مشهد واقع شده است. ابتدای این خیابان به احمدآباد و انتهای آن به بلوار سازمان آب دسترسی دارد و فاصله چندانی با خیابان دستغیب، فلسطین، خیام جنوبی و کلاهدوز ندارد. خیابان راهنمایی یکی از پرترددترین خیابان‌های مشهد به شمار می‌آید و همواره جمعیت فراوانی در آن حضور دارند.

نمایی از سه راه راهنمایی مشهد

در خیابان راهنمایی مشهد می‌توانید شاهد حضور مراکز خرید بزرگ و امروزی باشید. این خیابان به‌نوعی زیرمجموعه منطقه احمدآباد است و به همین خاطر بخشی از بالاشهر مشهد به حساب می‌آید. مغازه‌ها و منازل مسکونی در این خیابان گران‌قیمت هستند و به همین خاطر مردم مشهد نیز این خیابان را به‌عنوان یک خیابان لوکس می‌شناسند. لازم به ذکر است که خیابان راهنمایی را باید بورس خرید لباس در مشهد دانست. البته نباید همیشه انتظار خریدی ارزان‌قیمت را از این خیابان داشته باشید.

بلوار فلسطین مشهد؛ مرکز دکور داخلی لوکس منزل

نمایی ازبلوار فلسطین مشهد

بلوار فلسطین مشهد در منطقه یک این شهر واقع شده است. این خیابان یکی از خیابان های معروف مشهد است و واحد خواهران دانشگاه امام رضا نیز در این خیابان قرار دارد. این خیابان بورس انواع فروشگاه‌های دکوراسیون داخلی، کاغذ دیواری، پارکت، موکت، پرده، شیرآلات و غیره محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که برج معروف سلمان مشهد نیز در نزدیکی همین خیابان قرار دارد. محله فلسطین مشهد جزو محله‌های گران‌قیمت این شهر است. از خیابان خیام تا فلسطین 18، به رِیس شناخته می‌شود و گران‌قیمت‌ترین بخش این بلوار به حساب می‌آید. این بلوار فاصله کمی تا باغ ملک آباد دارد و به همین خاطر از آب‌وهوایی بی‌نظیر برخوردار است.

بلوار خیام مشهد؛ یک بام و دو هوا

نمایی ازبلوار خیام مشهد

بلوار خیام مشهد به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. این بلوار در منطقه دو مشهد واقع شده است و جزو محله های توریستی این شهر به شمار می‌آید. بلوار خیام را به‌دلایل مختلف می‌توان یکی از معروف ترین خیابان های مشهد دانست. در وهله اول اینکه در خیام شمالی، مجتمع الماس شرق که یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مراکز خرید مشهد است، در همین خیابان قرار دارد.

نمایی ازبازار بزرگ گل مشهد

همچنین بازار بزرگ گل مشهد یا همان بازار فتح‌آباد نیز در انتهای خیام شمالی قرار دارد. در ضمن به یاد داشته باشید که مجموعه سپاد، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری مشهد نیز در  همین محدوده واقع شده است. فراموش نکنید که رستوران پسران کریم و مجتمع ساحلی آفتاب نیز در محدوده بلوار خیام قرار دارند. پس باید گفت که بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی مشهد در همین بلوار و محدوده آن واقع شده‌اند. با این حساب می‌توانید ساعت‌ها در این بلوار از جاهای دیدنی مشهد بازدید کنید و خریدی عالی داشته باشید.

ناگفته نماند که خیام جنوبی درست برعکس محله‌های خیام شمالی، محلی مناسب برای سکونت است؛ البته قیمت ملک در خیام جنوبی خیلی گران است.

محله آزادشهر؛ از پارک ملت تا آموزگار

نمایی ازامامت مشهد

محله آزادشهر مشهد یکی از مهم‌‌ترین محله های توریستی مشهد به حساب می‌آید. این محله از سمت جنوب با بلوار وکیل‌آباد، از شمال با بلوار آموزگار، از شرق با بلوار فردوسی و از غرب با بلوار سید رضی محدود می‌شود. این محله به‌خاطر هم‌جواری با پارک ملت، یکی از مهم‌ترین محله های توریستی مشهد به شمار می‌آید. اگر کمی در این محله گشت‌وگذار کنید و از مردم محلی سؤال کنید، به شما خیابان امامت را به‌عنوان یکی از تفریحی‌ترین خیابان‌های منطقه معرفی خواهند کرد.

نمایی ازپارک ملت مشهد

در این بلوار اگر از سمت شمال به جنوب حرکت کنید، با نزدیک‌شدن به پارک ملت، ده‌ها فروشگاه پوشاک، طلافروشی، جواهرات، کیف و کفش و بوتیک را خواهید یافت. قیمت‌ مغازه‌های این خیابان با توجه به منطقه آن مناسب است و می‌توانید با کمی جست‌وجو، کالای مدنظر خود را با قیمتی منطقی و معقول تهیه کنید. این محله از نظر ظاهری جزء مناطق نسبتاً لوکس مشهد به حساب می‌آید و فضایی خانوادگی دارد.

بلوار وکیل آباد؛ شاهراه ارتباطی مشهد

نمایی ازبلوار وکیل آباد مشهد

وکیل‌آباد یکی از مهم‌ترین بلوارهای مشهد به حساب می‌آید. بلوار وکیل‌آباد 9.6 کیلومتر طول دارد و یکی از طولانی‌ترین بلوارهای ایران است. این بلوار در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا قرار دارد و برای دوردور یا شب‌گردی گزینه‌ای بسیار مناسب محسوب می‌شود. پارک کوهستانی معروف مشهد، یعنی پارک وکیل آباد و همچنین شهربازی ملت، که از شادترین شهربازی های مشهد است در امتداد همین بلوار قرار دارند. اگر از سمت شرق وارد بلوار وکیل‌آباد شوید و به سمت غرب مسیر را ادامه دهید، شاهد حضور ده‌ها مرکز خرید، پاساژ، مغازه‌های لوکس، رستوران و کافی‌شاپ خواهید بود و نهایتاً به ابتدای جاده شاندیز و طرقبه می‌رسید. بسیاری از جاهای تفریحی مشهد پس در همین منطقه قرار دارند.

نمایی ازبوستان وکیل آباد مشهد

بلوار وکیل‌آباد یکی از مناطق لوکس مشهد به حساب می‌آید و نباید انتظار قیمت‌های ارزان را در آن داشته باشید. با این وجود اگر به‌دنبال بهترین رستوران های مشهد یا کافی‌شاپ هستید یا می‌خواهید خیابانی برای دوردور شبانه در مشهد بیابید، وکیل‌آباد برای شما بهترین گزینه خواهد بود. لازم به ذکر است که خیابان‌هایی همانند امامت، کوثر، هاشمیه، هنرستان، هفت تیر و دانشجو این بلوار را قطع می‌کنند که هر یک از آن‌ها را می‌توان به‌نوعی جزء معروف ترین خیابان های مشهد دانست.

خیابان امام رضا؛ نام‌آشنا برای زائران

نمایی ازخیابان امام رضا مشهد

خیابان امام رضا جزء قدیمی‌ترین و معروف ترین خیابان های مشهد به شمار می‌آید. در گذشته این خیابان را با نام خیابان «تهران» می‌شناختند. دلیل این نام‌گذاری هم دسترسی این خیابان به جاده مشهد- تهران بوده است. امروزه این خیابان یکی از مهم‌ترین خیابان‌های منتهی به حرم است. خیابان امام رضا را بی‌تردید باید جزء اصلی‌ترین خیابان های معروف مشهد دانست. در حقیقت اکثر مناسبت‌های مذهبی در این خیابان برگزار می‌شوند. به‌عنوان مثال در ایام محرم و مخصوصاً تاسوعا و عاشورای حسینی، می‌توانید شاهد دسته‌های بزرگ عزاداری در این خیابان باشید.

نمایی ازباب الرضا

علاوه‌بر اهمیت خیابان امام رضا برای تجمعات مذهبی، در این خیابان می‌توانید شاهد حضور ده‌ها هتل، مسافرخانه و مهمان‌سرا نیز باشید. مجموعه هتل‌های قصر و قصر طلایی و نیز هتل درویشی که از بهترین هتل های مشهد هستند، در این خیابان قرار دارد. همچنین در طول خیابان امام رضا، ده‌ها مرکز خرید و فروشگاه متنوع حضور دارند که محصولات مرتبط با سوغات مشهد را عرضه می‌کنند. بازار بزرگ رضا یکی از این مراکز است. در میان مغازه‌ها و فروشگاه‌های متنوع، چندین و چند رستوران، سفره‌خانه و حتی کافه به چشم می‌خورند که برای استراحت مسافران تعبیه شده‌اند.

سعدآباد؛ دنیای الکتریکی مشهد

محله سعدآباد مشهد جزء محلاتی به حساب می‌آید که بهتر است پای پیاده از آن دیدن کنید. ورزشگاه تختی، اولین ورزشگاه مشهد، در همین محله واقع شده است و شامل دو زمین چمن، سالن سرپوشیده کشتی و استخر می‌شود. در بخشی از این محله شاهد خیابان مطهری خواهید بود که مهم‌ترین مرکز فروش انواع قفسه و لوازم فروشگاهی است. چهارراه میدان‌بار نیز مهم‌ترین مرکز فروش مواد غذایی در مشهد به حساب می‌آید که قیمت‌های مناسبی دارد. همچنین برای خرید انواع دوربین مداربسته، سیم و کابل، لامپ و سایر لوازم و ابزارآلات برقی نیز باید به بلوار صاحب‌الزمان بروید که در همین محله قرار دارد. این محله به‌نوعی یک بازار بزرگ است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

خیابان ابن‌سینا؛ در تقاطع با چهارراه دکترا

خیابان ابن‌سینا در مرکز مشهد واقع شده است و می‌توان آن را جزء خیابان های معروف مشهد دانست. سینما هویزه مشهد در این خیابان قرار دارد و همچنین می‌توانید از برج‌های آلتون در این محله دیدن کنید. پس اگر قصد گشت‌وگذار شبانه در مشهد را دارید، این خیابان گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در تقاطع با ابن سینا، چهارراه دکترا قرار دارد که از این طریق به‌راحتی به خیابان تقی آباد و احمدآباد دسترسی خواهید داشت.

بلوار جانباز؛ جمع خوبان

نمایی ازبلوار جانباز

بلوار جانباز مشهد در منطقه دو شهرداری واقع شده است و یکی از خیابان های گردشگری مشهد به حساب می‌آید. برای انتخاب بهترین مناطق توریستی مشهد شاید معیارهای بسیاری وجود داشته باشد و بی‌تردید بلوار جانباز اکثر این معیارها را در خود جای داده است. مشهد این روزها به‌عنوان یک شهر توریستی مهم است و مراکز خرید بسیار بزرگ و مدرنی دارد. مجتمع تجاری پروما، پاساژهای کیان سنتر 1 و کیان سنتر 2 و نهایتاً مجتمع مروارید در همین بلوار قرار دارند. پس بلوار جانباز را می‌توان یکی از بهترین خیابان های گردشگری مشهد دانست.

نمایی ازپاساژ مروارید بلوار جانباز مشهد

بسیاری از برندهای معروف خارجی را می‌توانید در این مراکز خرید بیابید. لازم به ذکر است که به لطف حضور این مراکز خرید بزرگ و امروزی، همواره شاهد حضور گردشگران بسیار در این بلوار خواهید بود. از‌این‌رو چندین و چند رستوران مختلف و کافی‌شاپ‌های دنج و زیبا در این بلوار حضور دارند. بلوار جانباز یکی از خیابان های معروف مشهد است که حتماً در سفر به این شهر باید از آن بازدید کنید. زندگی در این خیابان تا پاسی از شب ادامه دارد و همین مسئله باعث شهرت هرچه بیشتر این بلوار می‌شود.

بلوار کلاهدوز؛ از احمدآباد تا ابوطالب

نمایی ازبلوار کلاهدوز  مشهد

بلوار کلاهدوز یکی دیگر از معروف ترین خیابان های مشهد به حساب می‌آید. اگر قصد تغییر دکوراسیون منزل خود را دارید یا اینکه می‌خواهید سرویس چوب خانه خود را عوض کنید، بهتر است سری به بلوار کلاهدوز بزنید. این خیابان دارای مراکز خرید متعدد در زمینه لوازم منزل، سرویس خواب و مبلمان است و البته قرار نیست که اجناس بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت را در این بلوار مشاهده کنید. لازم به ذکر است که بیمارستان تخصصی چشم خاتم‌الانبیاء نیز در تقاطع کلاهدوز و چهارراه ابوطالب قرار دارد.

محله بالاشهر مشهد کجاست؟

خب شاید این سؤال برای شما هم به وجود آمده باشد؛ اما مسئله اینجاست که مفهوم بالاشهر را در این سؤال باید مشخص کنیم. در تهران یا برخی شهرهای دیگر، بخش بالایی شهر همان بخش مرفه‌نشین است؛ اما این موضوع همواره ثابت نیست. یعنی در مشهد، بالاشهر در پایین شهر قرار دارد! منظور این است که بخش مرفه‌نشین مشهد در قسمت جنوبی شهر واقع شده است و بخش معمولی آن در شمال مشهد قرار دارد. سجاد، ملک آباد، احمد آباد، ملاصدرا و هاشمیه جزء مهم‌ترین محله‌های مرفه‌نشین یا همان بالاشهر مشهد به حساب می‌آیند. اگر قصد خرید یا گشت‌وگذار در مشهد را دارید، باید سری به این محله‌ها بزنید. البته نباید انتظار خرید ارزان‌قیمت را از این محله‌ها داشته باشید.

خطرناک ترین محله های مشهد کدام هستند؟

نمایی ازقلعه ساختمان مشهد

در حال حاضر با توجه به فعالیت نیروی انتظامی، آمار جرم و جنایت کاهش پیدا کرده است؛ اما با این وجود هنوز هم در هر شهر و منطقه‌ای، احتمال بروز این‌طور مسائل وجود دارد. برای پیشگیری از بروز خطر، روش‌های بسیار ساده‌ای وجود دارد. به‌عنوان مثال بهتر است در ساعات پایانی شب در خیابان حضور نداشته باشیم و وسایل گران‌قیمت خود را در معرض دید سارقان قرار ندهیم.

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا خطرناک ترین محله های مشهد را به شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید از خطر اجتناب کنید. شهرک شهید رجایی یا همان قلعه ساختمان، یکی از پرحاشیه‌ترین مناطق مشهد به حساب می‌آید. این شهرک دقیقاً همان جایی است که ندا، کودک افغان به‌شکلی عجیب در آن به قتل رسید. این منطقه یک تهدید بزرگ برای مشهد است و مردم افغان بسیاری در آن حضور دارند که فاقد هرگونه مدرک شناسایی هستند و عملاً هیچ هویتی ندارند. به همین خاطر مجرمان دیگر از این قضیه سوءاستفاده کرده و به‌سادگی دست به هر نوع کار خلافی می‌زنند.

نمایی ازخیابان خواجه ربیع مشهد

با وجود آنکه محله خواجه ربیع به علت وجود آرامگاه خواجه ربیع جزء معروف‌ترین محله های مشهد به حساب می‌آید؛ اما متأسفانه آمار جرم در این منطقه بیش از حد معمول است. طی چند سال اخیر، جمعیت فراوانی از معتادان مشهد، در این منطقه حضور دارند و باعث ناامنی شده‌اند. پلیس مشهد به‌شدت در پی نابودی ریشه جرم در این منطقه است؛ اما تا اطلاع ثانوی بهتر است ساعات پس از غروب آفتاب را برای گشت وگذار در این منطقه انتخاب نکنید. پس این مناطق را از لیست مناطق توریستی مشهد قلم بگیرید.

طرح ترافیک مشهد کجاست؟

نمایی ازطرح ترافیک مشهد

طرح ترافیک مشهد حدود 7کیلومتر مربع وسعت دارد و در راستای کاهش آلودگی هوا در مناطق آلوده ایجاد شده است. طرح ترافیک مشهد از ساعت 7 صبح تا 11 شب ادامه دارد و در زمان بازگشایی مدارس، ساعت طرح به 8 صبح تا 8 شب تغییر می‌کند.

این طرح به‌صورت زوج و فرد اجرا می‌شود و این بدان معناست که در روزهای زوج، فقط پلاک‌های زوج و در روزهای فرد فقط پلاک‌های فرد می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند. در صورتی که شماره پلاک خودرو برای تردد در همان روز نباشد و در ساعات تعیین شده در محدوده حضور داشته باشید، خودروی شما مشمول جریمه خواهد شد. معمولاً مناطق توریستی مشهد جزئی از این مناطق محسوب می‌شوند؛ پس بهتر است بازدید از مناطق توریستی مشهد را در ساعات پایان طرح قرار دهید. همچنین برای بازدید از مناطق توریستی مشهد می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

  • محدوده طرح ترافیک کجاست؟

نمایی ازمحدوده طرح ترافیک

محدوده طرح ترافیک از خیابان فداییان اسلام آغاز می‌شود و سپس به خیابان بهار و همچنین خیابان امام خمینی و خیابان هاشمی‌نژاد می‌رسد. باغ ملی مشهد هم که از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری محله جنت مشهد است، در نزدیکی همین خیابان قرار گرفته. پس از آن میدان راه آهن و همچنین بلوار شهید کاوه و میدان شهید گمنام و از طرف دیگر به سمت بلوار وحدت و خیابان 17 شهریور می‌رود و در انتها به حرم ختم می‌شود. محدوده چهار راه شهدا به سمت حرم نیز در محدوده طرح ترافیکی است. توجه داشته باشید که تردد در خود خیابان‌های نام‌برده محدودیتی ندارد و در صورتی که به‌سمت محدوده حرم وارد شوید، جریمه خواهید شد. به صورت کلی اکثر مناطق توریستی مشهد جزء محدوده طرح هستند. همان طور که اشاره کردیم، برای بازدید از محله های توریستی مشهد بهتر است ساعات اتمام طرح را انتخاب کنید. البته معمولاً در محله های توریستی و معروف ترین خیابان های مشهد ایستگاه مترو و اتوبوس وجود دارد تا از جریمه‌شدن شما جلوگیری کند. با توجه به محبوبیت سفر به مشهد از جای‌جای کشور، بلیط وسایل نقلیه متنوع مانند بلیط قطار مشهد یا بلیط اتوبوس مشهد به فراوانی در اختیار مسافران قرار گرفته است. با استفاده از هر یک از این وسایل، می‌توانید از خیابان‌های خارج از طرح ترافیک به محل اقامتتان برسید که این خود مزیت محسوب می‌شوند.

خب دوستان و همراهان عزیز ره بال آسمان، به‌صورت کامل با خیابان های معروف مشهد آشنا شدید. از نظر شما معروف ترین خیابان های مشهد کدام خیابان‌ها هستند؟ آیا بین محله های معروف مشهد خیابانی هست که نامش در این لیست وجود ندارد؟ به ما کمک کنید تا با هم این مقاله را کامل کنیم تا یک مرجع عالی برای گشت‌و‌گذار در مشهد باشد.

بله، هیچ محدودیتی در‌این‌باره وجود ندارد.

شهرک شهید رجایی مشهد خطرناک‌ترین محله این شهر محسوب می‌شود.

بالاشهر مشهد در محدوده بلوار سجاد و بلوار هاشمیه و محدوده جنوب مشهد واقع شده است.

سجاد، ملک آباد، احمد آباد، ملاصدرا و هاشمیه بهترین محله های مشهد محسوب می‌شوند.

35 نظرات
  1. امیر حسین می گوید

    واقعا در نشون دادن محله های خطرناک شهر زیاده روی کردین
    خواجه ربیع خودش یه مکان توریستیه که بخاطر قبرستان بودن اونجا همیشه شلوغه و پر از بازار
    ضمنا گرونترین قبرستونه مشهد بعد از حرم هم خواجه ربیعه
    شاید اگه من میخواستم به جای خواجه ربیع اسم دیگه ای بیارم میدون بار نوغان به سمت جاده سیمان رو خیلی خطرناکتر میدونم

    1. زهرا کامکار می گوید

      درود به شما امیرحسین عزیز

      نویسنده مقاله با توجه به نظر کاربران در اینترنت، محله‌های مشهد رو معرفی کرده.
      قطعاً خوب و بد همه جای شهر هستن.

      ممنون که دیدگاهتون رو با ما به اشتراک گذاشتین?

  2. حانیه سادات می گوید

    مشهد منطقه مذهبی نشین نداره؟
    کلانشهرهایی مثل تهران مناطق مذهبی نشین در قسمت های بالا و پایین ومتوسط شهر دارن.اما متاسفانه این مسئله در مشهد اصلا وجود نداره

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      شاید افراد مذهبی در برخی نقاط مثل خیابان ابوطالب یا بلوار حر عاملی حضور پررنگ‌تری داشته باشن؛ اما لزوماً نمی‌شه گفت این منطقه مخصوص افراد مذهبی است. در همه نقاط شهر، همه افراد با انواع سلیقه فرهنگی و مذهبی زندگی می‌کنن.

    2. مریم می گوید

      بلوار موسوی قوچانی معروفه به محله شیخ نشین ها ?. من خودم ساکن این محله هستم، جو سنگینی نداره؛ اما نسبت به بعضی مناطق دیگه مشهد هم خبری از ساز و موسیقی و جشن (حتی صدای آهنگ تولد هم من تا حالا تو ساختمون خودمون نشنیدم) و بدحجابی و… نیست.

      1. بانو تقیان می گوید

        ممنونم مریم عزیز برای توضیح کاملت.

    3. شهرام می گوید

      مناطق مذهبی نشین می‌خواین.یکی بلوار موسوی قوچانی مجتمع شیخها.از چهارراه راه آهن تا چهارراه خواجه ربیع.بیشتر مناطق اطراف حرم.مجتمع شیخها در بلوار توس بعداز نوده.

      1. بانو تقیان می گوید

        شهرام عزیز، ممنون از توضیحاتتون.

  3. مهرداد می گوید

    بسیار مفید و آموزنده بود ممنون بابت وقتی که گذاشتین

    1. بانو تقیان می گوید

      مهرداد عزیز، ما هم از شما ممنونیم که نظر مثبتتون رو منتقل کردید.

  4. مهناز می گوید

    متن نسبتا کاملی بود. در قسمت معرفی محدوده طرح ترافیک، میدان شهدا تا حرم رو هم اضافه کنید.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم مهناز عزیز. چشم.

  5. sare می گوید

    خییلی خوب و کامل یود فقط راجع به هاشمیه توضیحات کمی بود

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام ساره عزیز
      خوشحالیم که مقاله رو دوست داشتید. اگر توضیحات تکمیلی دارید، می‌تونیم اون‌ها رو اضافه کنیم.

  6. اسراء می گوید

    خیلی عالی توضیح دادید?

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنون اسراء عزیز. خوشحالیم که مطلب رو دوست داشتید.

  7. مریم می گوید

    نزدیک به هشت ماهه از تهران، ساکن مشهد شدم به خاطر شغل همسرم؛ ساکن محله بلوار سجاد هستم ، دل پری از مشهد دارم . شاید نظرم رو به اشتراک نذارید ولی می نویسم به امید بهبودی در رانندگی مشهدی های محترم، برخورد مناسب ، فرهنگ خوب ، کلاه نذاشتن سر ما تا متوجه میشن تهرانی هستی؛ با اینکه در محله به قول شما مرفه نشین هستم به شدت فرهنگ ضعیفی دارند، من همیشه احساس میکنم یک مشهدی با لبخند یک خنجر پشت سرش قایم کرده وقتی می خواستم به مشهد بیام همه می گفتن خدا به دادت برسه و من محکم می گفتم اتفاقا خیلی خوب هستند، ولی متاسفانه محکم میگم تا بحال به شهرهای زیادی سفر کردم ولی مردمی مثل مردم مشهد ندیدم ، از همه بدی های دنیا سرآمد هستند، و به شدت پرخاشگر و پول پرست و کلک هستن لحظه شماری میکنم برگردم به شهرم و پشت سرم رو هم نگاه نکنم. حیف امام رضا و حیف این همه امکانات برای مردم مشهد، ببخشید ولی انقدر دلم پره که نوشتم شاید کمی به خودشون بیان

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مریم عزیز، پیامتون رو می‌ذارم و در پاسخ به‌عنوان فردی که اصفهان، یزد، تهران و مشهد زندگی کرده می‌گم که هر شهری فرهنگ خودش رو داره و این که رفتار مبتنی‌بر فرهنگ خاص یه شهر رو نتونیم درک کنیم، مردم اونجا می‌شن بی‌فرهنگ‌ترین مردم دنیا. من توی تهران هم توی صف نونوایی وایسادم و دیدم مردم به یه سرباز وظیفه یا یه افغان، راه نمیدن که کنارشون، توی صف وایسه. با تبریزی‌ها دم‌خور شدم و دیدم چطور سر شهر و نژادشون با بقیه مردم اختلاف دارند تا حدی که گاهی با مردم فارس‌زبان دم‌خور نمی‌شن. یزدی‌ها تعصبات مذهبی خاص دارند، اصفهانی‌ها افکار اقتصادی خاص خودشون و همه این‌ها با فرهنگ یک تهرانی ممکنه در تناقض باشه. من به‌عنوان یک غریبه ساکن مشهد، دعوتتون می‌کنم به آرامش و خوشحال می‌شم اگه کمکی ازم برمیاد، بهم بگید.

      1. مریم می گوید

        ممنون مهربان بانو ، دلم خوش است به دوستان با معرفت ؛ تمام این مدت سعی کردم خوش بین باشم ولی به خدا قسم شاید به تعداد انگشتان یک دستم خوب دیدم ، منو ببخشید حالم بده ،شاید اگه یک روز ریز بریز به همه بگم چه بلاها در این هشت ماه بر من گذشت بهم حق بدید.

      2. امیر می گوید

        سلام من هم با شما هم نظر هستم با اینکه توی منطقه بالای شهر تهران زندگی نمی‌کردم و یافت آباد ساکن بودم ولی باز هم از نظر رانندگی از مشهد خیلی سر بود فرهنگ هم نه اینکه تهران خیلی خوب باشه ولی در کل از مشهد خیلی بهتر هست

      3. مجتبی می گوید

        سلام. افکار اقتصادی اصفهانیها چه ربطی به اذیت کردن بقیه داره؟ پول پرست از اصفهانیها خیلی بیشتره و نمیخوام اسم ببرم. تو مشهد برای کوهسنگی باید ورودی بدی در صورتی که در اصفهان منطقه کوه صفه با امکانات بسیار بیشتر پول ورودی نداره. در چالیدره قیمتها سر یه فلک میگذاره. نون سنگک الان در اصفهان با قیمت دولتی 2800 هست ازادش 500 تومن و دو رو کنجد خیلی بزرگ 7000 تومن اما تو مشهد نون سنگک قیمت کردم 15000 تومن! نون بربری تو اصفهان 2000 تومن هست تو مشهد اسم مغازه اش را گذاشته نان زایر امام رضا و دونه ای 6000 تومن میفروشه!!! بهتر از این نون را در رادکان که 75 کیلومتری مشهد هست را خرید 850 تا تک تومن. اگه اماکن توریستی اصفهان دست سایر شهرها بود حتما برای 33پل و خواجو هم میخواستند ورودی بگیرند. در ضمن تو اصفهان تو هر پارکی خواستید میتونید رو چمن اتراق کنید و باغبان واستون سوت نمیزنه.

        1. بانو تقیان می گوید

          مجتبی عزیز، ممنونیم برای توضیحتون. همه مردم ایران و مخصوصاً خود من عاشق اصفهان هستیم. منظور من از مثال‌هام، زیرسؤال بردن قشر خاصی نیست. دارم می‌گم که شیوه زندگی هر کسی، ممکنه برای فرد دیگه با فرهنگ دیگه عجیب باشه. برای مثال من چند ماه پیش میدون امام بودم و درشکه‌چی اونجا حاضر نشد کرایه رو براش کارت‌به‌کارت کنم و اصرار داشت که پول نقد دستش برسونم. جالب‌تر اینکه کرایه اسب سی‌تومن بود و تراول هم قبول نمی‌کرد! فقط سه تا ده ‌تومنی می‌خواست. خب این برای من که مسافرم، اذیت‌کننده است. شاید برای خیلی‌ها توجیه داشته باشه؛ اما برای من عجیبه و با این حال بازم رفتار اون آقا رو تعمیم نمی‌دم به کل اصفهانی‌ها و بگم همه از دم آزاردهنده هستند.

        2. sh می گوید

          جا داریم تا جا من همین الان بربری برات میارم 1500 دولتی عشق کنی بعدشم نرخ رو که اونا تعیین نمیکنن

    2. محمد می گوید

      نگاه کردن به چهره مومن بالبخند عبادت است وهمیشه حسن ظن به مردم داشته باشید ماخیلی کاسب وبازاری خوب داریم.

      1. مریم می گوید

        بله درست می فرمایید ولی من این مدت ندیدم ، امیدوارم به امید خدا و لطف امام مهربانی ها از این به بعد همه چیز خوب بشه و بنده با خاطره خوش از اینجا بروم.

        1. ام وحید می گوید

          سلام عزیزم برمیگرده به
          منطقه ای که هستین،اکثریت پول پرست وادمهای ضعیف ازلحاظ مذهبی .ودنبال خوشگذرانی. توقع بیشتری نمیشه داشت

    3. زهرا می گوید

      سلام دوست عزیز هر جایی خوب و بدش رو داره خشک و تر رو باهم نسوزانیم من هم مشهدی نیستم ولی چند سالی هست ساکن مشهد شدم و برعکس شما من در پایین شهر مشهد هستم ولی هم افراد مهربان و خوب رو دیدم و محبت شون و هم افراد بد رو

      1. زهرا می گوید

        و در همسایگی ما در سمت چپ و راست منزل ما دو خانواده افغانی هستن یک خانواده شیعه و یک خانواده اهل سنت و در بین این منزل ما هست موضوع صحبت من سر این هست دوستان که چقدر برچسب های که ما بهم می زنیم باعث می شود که همون برچسب برای بقیه عمل نکنه ولی چون باور من هست برای من اوت مطلب واقعی شود خوب گفتم از همسایگان مون این درخانواده شریف به خاطر دید بدی که بهم دارن یا همون بر تری جویی خودشون نسبت به هم رفتار مناسبی با این که هم وطن هستن ندارن در حالی که در کشور قریب هستن ولی هر دو خانواد با خانواده ما خوب مهربان هستن چون ما به اونها احترام میزاریم و برای ما انسانیت اونها مهم هست نه دین و مذهب و نژاده و غیره پس به این نتجه می رسیم مردم بازتاب درون خودمون هستن

      2. بانو تقیان می گوید

        ممنونیم زهرای عزیز که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. حقیقتاً همین طوره.

    4. ابوالفضل می گوید

      منم ساکن مشهدم ومثل شما دل پری از مشهدی جماعت دارم

    5. جمشید پله می گوید

      والا ما خودمون زاده مشهدیم از شهر خودمون خوشمون نمیاد دنبال راه فراریم خدا صبر بده بهتون

      1. بانو تقیان می گوید

        ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    6. زیبا می گوید

      سلام هموطنان عزیز. من مشهدی هستم. ۳۰ سال شمال زندگی میکنم. دخترم تهران زندگی می‌کنه و به خاطرش مرتب رفت و آمد میکنم.
      دوست عزیز به نظرم آدم خوب و بد همه جا هست، بافرهنگ و بی فرهنگ در هر محیطی با توجه به اون محیط تعریف میشه ، در تهران و در شمال از نظر من مشهدی بسیار بافرهنگی و بسیار بی فرهنگی پیدا میشه ولی آیا این دلیل میشه که با توجه به اینکه فرهنگ معنی نسبی داره ،من بگم همه ی تهرانی‌ها و شمالیها سرآمد بدیها هستن ؟. نه دوست من. در تهران شما من بی تربیت ترین صحبت‌ها رو از مردم کوچه و بازار و همسایه ها شنیدم و اون هم تو بالاشهر.
      فکر کنم بهتر قضاوت کنیم و بهتره بگیم خودمون چطوری رفتار کردیم و چطور آدمی هستیم.
      بدونین اگه تهران پایتخت نمیشد خیلی اسمی ازش نبود و اگه آقا امام رضا علیه السلام مشهد نبودن از مشهد هم خبری نبود و اگر آب و هوای شمال نبود اسمی از شمال نبود.
      خداوند به هر منطقه‌ای یه لطفی داده و یه جور آدمهایی که اقتضای طبیعت اونجاست.
      خست اصفهانیها رو هم شنیدیم و هم دیدیم پس بگم همه اصفهانیها سرآمد خست هستن؟
      نه جنس خوبشون هم پیدا میشه.

      1. بانو تقیان می گوید

        درود بر شما دوست عزیز. در همه زندگی کامیاب و سرافراز باشید.

  8. محمد می گوید

    همه جای دنیا آدم خوب و بد وجود داره سعی کنیم خودمون خوب باشیم.توهرلباسی روحانی یا ضایعات جمع کن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.