کوهسنگی مشهد | قدیمی‌ترین تفرجگاه مشهد

0

در زمینه گردشگری مشهد واقعاً کم‌لطفی شده است. بسیاری از گردشگران، این شهر را فقط به‌عنوان پایتخت مذهبی ایران می‌شناسند. این در حالی است که حرم مطهر امام رضا و جاذبه‌های اطراف آن، فقط بخشی از جاهای دیدنی مشهد را تشکیل می‌دهند. این شهر زیبا در دامنه‌های رشته‌کوه بینالود قرار دارد. به همین خاطر در هر گوشه از این شهر یک جاذبه طبیعی بی‌نظیر و تماشایی انتظار شما را می‌کشد. امروز قصد داریم تا درباره یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد، یعنی کوهسنگی با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا کوهسنگی مشهد را به‌خوبی بشناسید.

کوهسنگی کجاست؟

کوهسنگی در بلوار کلانتری مشهد قرار دارد. این بوستان دارای سه درب مختلف ورودی است. ورودی اصلی در بلوار کلانتری واقع شده است. ورودی بعدی در خیابان ابوذر غفاری 37 قرار دارد.

تاریخچه کوهسنگی

در گذشته دور، کوهسنگی مشهد فقط یک جاذبه طبیعی بکر و تماشایی بود. این منطقه در مقایسه با مناطق اطراف ارتفاع بیشتری داشت. از‌این‌رو زمانی که بر فراز آن می‌ایستادید، تمام مناظر طبیعی مشهد را زیر پای خود نظاره می‌کردید. کوهسنگی یک مجموعه کامل از مناظر طبیعی، صخره‌های تراش‌خورده زیبا، رودهای جاری، باغ‌های میوه و چشمه‌های جوشان بود. به همین خاطر از همان دوران یک تفرجگاه عالی برای مردم محلی به شمار می‌آمد.

نمایی از پارک کوهسنگی مشهد

این منطقه به‌حدی اهمیت داشت که در سال 995 هجری قمری، شاه عباس صفوی در همین مکان تاج‌گذاری کرد. ظاهر کوهسنگی مشهد تا سال 1310 دست‌نخورده و همان طور بکر باقی ماند. به‌تدریج امکانات مختلف رفاهی و خدماتی همانند استخر در این مکان ایجاد شدند. همچنین جاری‌شدن قناتی با آب گوارا، زیبایی کوهسنگی مشهد را دوچندان کرد.

با افزایش حضور گردشگران در این منطقه، مغازه‌های مختلف اغذیه یا بوفه دور و اطراف کوهسنگی سبز شدند! البته که هنوز هم دیزی‌سراهای دور این پارک بسیار معروف هستند و در این رستوران‌ها می‌توانید دلی از عزا در بیاورید. دو مجسمه شیر سنگی در درب ورودی پارک به چشم می‌خورد. این دو مجسمه اهدایی شهردار وقت میلان به شهردار مشهد هستند. البته علاوه‌بر این دو مجسمه شیر، دو مجسمه انسان نیز به شهرداری مشهد اهدا شد که پس از انقلاب آن‌ها را از جای خود برداشتند.

تصویری از کوهسنگی

پس می‌توان گفت از دیرباز تا به امروز، کوهسنگی یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم محلی بوده است. البته هنوز هم همه‌ساله هزاران هزار گردشگر برای بازدید از این پارک زیبا، عازم بلوار کلانتری مشهد می‌شوند.

علت نامگذاری کوهسنگی

تصویری از کوهسنگی مشهد

نام کوهسنگی در بین پارک های مشهد بسیار شاخص است. شاید از خودتان بپرسید دلیل این نام‌گذاری عجیب چیست؟ همان طور که اشاره کردیم، مشهد در دامنه‌های کوه بینالود قرار دارد. این پارک نیز دقیقاً در میان دو کوه کم‌ارتفاع سنگی از رشته‌کوه بینالود واقع شده است. به‌طوری که اگر به تصاویر هوایی نگاه کنید، این ارتفاعات به شکل مثلث دیده می‌شوند. همین مسئله باعث شهرت بسیار پارک شده است. حتی با کمک مسیر پلکانی واقع در بخش شرقی این پارک، می‌توانید به قله این کوه‌های کم‌ارتفاع دسترسی پیدا کنید. این مسیر شامل 3 پلکان مختلف می‌شود و 1.300 متر طول دارد. بعد از پیمودن این مسیر، چشم‌اندازی تماشایی از مشهد خواهید دید. پس به‌خاطر همین دو کوه سنگی است که این پارک را با نام کوهسنگی می‌شناسند.

بخش های مختلف کوهسنگی

کوهسنگی یک پارک سرسبز، بزرگ و تماشایی است. این پارک محیطی کاملاً خانوادگی دارد و می‌توانید با خیال آسوده از بخش‌های مختلف آن استفاده کنید. اگر از این پارک دیدن کردید، بهتر است سری به بخش‌های مهم آن نیز بزنید.

  • جبل‌النور

تصویری از کوه جبل النور کوهسنگی مشهد

جبل‌النور یکی از بخش‌های پارک است که در سال 1383 به آن اضافه شد. در این سال پیکر چند‌تن از شهدای گمنام جنگ تحمیلی را بر فراز بوستان کوهسنگی به خاک سپردند. این مکان امروزه جبل‌النور نام گرفته است. تصور کنید این عزیزان برای آزادی، رفاه و آرامش ما جان خود را فدا کردند و حال امروز حتی خانواده آن‌ها نمی‌توانند بر سر مزارشان بیایند. البته این تفسیر اشتباه است. ما خانواده آن‌ها هستیم و اجازه نمی‌دهیم چشم‌‌به‌راه فاتحه شب‌جمعه بمانند.

  • آرامگاه‌های کوهسنگی مشهد

تصویری از آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی

میرزا ابراهیم رضوی یکی از بزرگان صفوی و از نوادگان امام جواد بود. او دومین و بزرگترین واقف سادات رضوی است. به همین خاطر در همان دوران، مقبره‌ای بر مزار او قرار دادند. قدمت این مقبره به دوران صفویه باز می‌گردد. این آرامگاه در کوه سنگی مشهد قرار دارد. زمانی که به انتهای خیابان رودکی اول می‌رسید، پلی را رو‌به‌روی خود خواهید دید که به پارک ختم می‌شود. در این مسیر ابتدا یک آرامگاه به چشمتان می‌خورد. این آرامگاه به شیخ اسدالله یزدی، مشهور به هراتی تعلق دارد. وی یکی دیگر از عرفای برجسته و بزرگ استان خراسان رضوی بود که در سال 1345 در این مکان به خاک سپرده شد.در کنار آرامگاه هراتی، یک آرامگاه 8ضلعی بزرگ به چشم می‌خورد که در آن 7 قبر وجود دارد. در این آرامگاه 8ضلعی پیکر بزرگانی همانند شیخ سیف اللهی ایسی، آقا میرزا عسگری و مریدان آن‌ها به خاک سپرده شده است. این آرامگاه‌ها بخش مهمی از کوه سنگی مشهد به حساب می‌آیند.

  • مجسمه‌های کوهسنگی مشهد

همان طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، در دوران پهلوی، شهرداری میلان 2 جفت مجسمه سنگی بسیار زیبا، حاصل دست هنرمندان ایتالیایی را به شهردار مشهد هدیه داد. شهرداری مشهد نیز دو مجسمه شیر را جلوی درب ورودی پارک و دو مجسمه انسان را در کنار استخر بزرگ آن، دقیقاً رو‌به‌روی رستوران قرار داد. دو مجسمه شیر هنوز هم پابرجا هستند و یک سوژه عکاسی برای گردشگران به حساب می‌آیند. سوا‌ر‌شدن بر روی این مجسمه‌ها و گرفتن عکس یادگاری، به یک سنت تبدیل شده است! اما به‌دلیل رعایت‌نشدن موازین اخلاقی، مجسمه دو انسان بعد از انقلاب اسلامی برداشته شدند و دیگر خبری از آن‌ها نیست.

امکانات گردشگری کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد یک پارک کاملاً مجهز به حساب می‌آید. در حقیقت این پارک از نظر امکانات هیچ کمبودی ندارد. اگر به‌صورت خانوادگی از این پارک دیدن می‌کنید، باید بدانید که این پارک به باغ‌های ورزشی، زمین‌بازی کودکان، باغ سنگی، سالن آمفی‌تئاتر، شهربازی تابستانی و سرپوشیده، باغ موزه طبیعی، باغ آرامگاه، باغ فرهنگی و همچنین باغ پذیرایی مجهز است که می‌توانید ساعت‌ها در آن سرگرم باشید.

تصویری از پارک کوهسنگی مشهد

سرویس بهداشتی، آب‌خوری، نمازخانه، انواع بوفه و کافه، رستوران‌های سنتی، فرهنگ‌سرا و فروشگاه صنایع‌دستی نیز جزء سایر امکانات این پارک زیبا و تفریحی به حساب می‌آیند. در حقیقت هر نوع امکاناتی که انتظار دارید را در این پارک خواهید یافت.

جاذبه‌های گردشگری کوهسنگی

این پارک هرکس را به‌نوعی خاص سرگرم می‌کند. هر فرد با هر سن و سلیقه‌ای جذب زیبایی پارک کوه‌سنگی خواهد شد. در وهله اول که این پارک دارای امکانات تفریحی و فرهنگی بسیار متنوع است. باغ فرهنگی، باغ آرامگاه، باغ پذیرایی، باغ‌های ورزشی و باغ موزه طبیعی جزء باغ‌های تفریحی این پارک هستند. در هر پارک می‌توانید برای دقایق طولانی همراه خانواده خود سرگرم تفریح باشید. شهربازی تابستانی و سرپوشیده یک جاذبه بسیار عالی برای کوچولوی‌های بازیگوش شما خواهد بود.

تصویری از جاذبه‌های گردشگری کوهسنگی

برخی افراد قدم‌زدن در پارک را با دنیا عوض نمی‌کنند. هوای خوش کوهستانی، درختان سرسبز، مناظر بی‌نظیر و حوضی بزرگ که می‌توانید کنار آن بنشینید و از رطوبت هوا لذت ببرید. حتی می‌توانید در یک جای دنج زیلو بیاندازید و همراه خانواده خود یک وعده غذای خوشمزه را نوش جان کنید. در هنگام شب سری به آمفی‌تئاتر بزنید و یک برنامه کمدی بسیار زیبا را به همراه خانواده تماشا نمایید. حتی می‌توانید به کتابخانه موزه بزرگ خراسان بروید و با خواندن چند جلد کتاب به اطلاعات عمومی خود بیفزایید.

یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این پارک، مسیر پلکانی سه‌تکه با طول 1،200 متر است که در بخش شرقی آن قرار دارد. با بالا‌رفتن از این مسیر پلکانی، به قله کوه مجاور پارک دسترسی پیدا می‌کنید. از آن بالا مشهد را زیر پای خود خواهید دید. در طول شب و روز، چشم‌انداز مشهد بسیار زیبا و تماشایی است. در ضمن تا یادمان نرفته اضافه کنیم که کافه‌ و رستوران‌گردی یکی از مهم‌ترین تفریحات کوه‌سنگی است. انواع کافه و البته دیزی‌سراهای خوشمزه و هوس‌انگیز در کنار پارک حضور دارند. بعد از آنکه حسابی در پارک خسته شدید، حتماً سری به این رستوران‌ها بزنید.

بهترین رستوران های اطراف کوهسنگی مشهد

همان طور که اشاره کردیم، دورتادور کوهسنگی، انواع رستوران، فست‌فود و کافه به چشم می‌خورد. در این بخش برخی از رستوران‌های اطراف کوهسنگی مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • فست‌فود کپلی: بین کوهسنگی ۲ و ۴، کپلی برگر.
  • رستوران رضایی: میدان تلویزیون، روبه‌روی صداوسیمای خراسان، جنب پمپ‌بنزین، نبش شهید منتظری ۱۱، رستوران رضایی.
  • رستوران لیو: احمدآباد، بلوار ملاصدرا، نبش ملاصدرا ۱۹.
  • فست‌فود چیلی: بین کوهسنگی ۲۲ و ۲۴، جنب هتل لاله.
  • پیتزا مشهد:‌ بین کوهسنگی ۲۲ و ۲۴.

بهترین زمان بازدید از کوهسنگی

این پارک در هر فصل به‌نوعی خاص زیباست. در زمستان و تابستان، بهار و پاییز و شب یا روز صدها نفر در این پارک حضور دارند. با وجود این می‌توان گفت که فصل تابستان را برای فرار از گرمای هوای مشهد و فصل بهار را برای تماشای شکوفه‌های درختان و گل‌کاری‌های زیبای پارک، می‌توان بهترین زمان بازدید از کوه‌سنگی دانست. از فصل که بگذریم، باید بدانید صبح روزهای تعطیل، این پارک پاتوق ورزش‌کاران می‌شود. برخی برای دویدن، برخی برای دوچرخه‌سواری و برخی برای کوه‌نوردی به این پارک می‌آیند. راستی، فراموش نکنید که تماشای منظره غروب بر فراز ارتفاعات این پارک یک خاطره فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود.

جاهای دیدنی اطراف کوهسنگی

تصویری از پارک ملت مشهد

  • باغ ملک آباد؛
  • خانه ملک؛
  • آرامگاه نادر شاه افشار؛
  • حرم مطهر امام رضا؛
  • پارک ملت مشهد؛
  • مرکز هنری خراسان؛
  • باغ نادری مشهد؛
  • گالری چارسوق مشهد؛
  • کلاته چشمه پونه؛
  • موزه بزرگ خراسان.

مسیر دسترسی به کوهسنگی

همان طور که اشاره کردیم، این پارک در بزرگراه کلانتری مشهد قرار دارد. شما می‌توانید با اتوبوس، خودرو شخصی یا مترو خودتان را به این پارک برسانید. ایستگاه اتوبوس کوهسنگی در خیابان کوهسنگی و بخش شرقی پارک قرار دارد. این ایستگاه در چند‌قدمی پارک واقع شده است. پس می‌توانید در عرض کمتر از 2 دقیقه پیاده خودتان را به پارک برسانید. همچنین ایستگاه مترو کوهسنگی دقیقاً روبه‌روی درب ورودی شرقی آن قرار دارد. فاصله این ایستگاه تا ورودی نیز حدود 2 دقیقه است.

همچنین اگر با وسیله نقلیه شخصی قصد بازدید از این پارک را دارید، باید بلوار کلانتری را تا انتها ادامه دهید. خوشبختانه این پارک دارای پارکینگ خودرو است. البته ظرفیت این پارکینگ در روزهای تعطیل سریعاً تکمیل می‌شود. در این مواقع می‌توانید داخل خیابان‌های اطراف همانند خیابان کمیل، جای پارک خالی پیدا کنید. در ضمن لازم نیست که نگران طرح ترافیک باشید. این پارک در محدوده طرح ترافیک مشهد قرار ندارد.

در ضمن از هر کجای خیابان کلانتری می‌توانید یک تاکسی مستقیم بگیرید و خودتان را به پارک برسانید. تاکسی‌های اینترنتی نیز گزینه مناسبی برای بازدید از این پارک محسوب می‌شوند. برخی از تاکسی‌های اینترنتی معروف همانند اسنپ در مشهد نیز خدمات ارائه می‌دهند.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
شماره تماس05138400265
آدرسخراسان رضوی، جنوب غربی مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره پارک‌های مشهد چیست؟ شما پارک وکیل‌آباد را ترجیح می‌دهید یا کوهسنگی را؟ به نظر شما زیباترین شهر در شمال شرق ایران کجاست؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

پارک کوهسنگی مشهد در انتهای بلوار کلانتری قرار دارد.

05138400265 شماره تماس پارک است.

این پارک همه‌روزه به‌صورت 24‌ساعته باز است. البته فقط از ساعت 9 صبح الی 2 بامداد می‌توان از امکانات رفاهی پارک استفاده کرد.

بهار و تابستان بهترین فصل بازدید از این پارک است.

تماشای لحظه غروب از ارتفاعات پارک بهترین ساعت بازدید از این پارک است.

بله، پارکینگ خودرو در کنار درب ورودی قرار دارد.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.