تالاب بهشت معصومه | آبگیری پر‌آب در قلب کویری خشک

0

بسیاری شهر قم را با حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران می‌شناسند و به‌منظور زیارت از حرم و حضور در مسجد جمکران به‌سوی این شهر سفر می‌کنند؛ غافل از آنکه شهر قم مملوء است از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع و بی‌نظیر. بسیاری از این جاذبه‌ها به‌قدری ارزشمند و تماشایی هستند که اگر فقط برای زیارت حرم حضرت معصومه (س) به این سرزمین مقدس سفر کنید و به بازدید سایر جاذبه‌های آن نروید، کم‌لطفی کرده‌اید. تالاب بهشت معصومه از جمله جاذبه‌های کم‌نظیر و منحصر‌به‌فرد شهر قم است که در تمام طول سال، همچون نگینی خوش‌منظر خود‌نمایی می‌کند. همان طور که از عنوان پیداست، در این مطلب قصد داریم به معرفی این تالاب دل‌انگیز پرداخته و تمام اطلاعات لازم برای بازدید از آن را در اختیارتان قرار دهیم؛ از‌این‌رو اگر خیال سفر به این دیار را در سر دارید، در این مطلب همراه ما باشید. 

تالاب بهشت معصومه کجاست؟

تالاب بهشت معصومه از دلربا‌ترین و چشم‌نواز‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی قم است که در شمال این شهر همچون نگینی زیبا می‌درخشد. این تالاب در ۲۰‌کیلومتری جنوب دریاچه حوض سلطان و در ۳‌کیلو‌متری حاشیه شرقی اتوبان قم-‌تهران قرار دارد. همچنین گفتنی است که آبگیر بهشت معصومه قم در کنار میدان نفتی البرز قرار دارد. این میدان نفتی نخستین میدان نفتی کشور بوده و یکی از چاه‌های آن سبب ایجاد بزرگ‌ترین فوران نفتی در تاریخ شده است. 

معرفی تالاب بهشت معصومه | تالابی پر‌آب در منطقه‌ای کویری 

شهر قم در منطقه‌ای کویری قرار دارد و به همین سبب بسیاری تصور می‌کنند که در اطراف این شهر، چیزی جز بیابان، کویر و شوره‌زار وجود ندارد؛ اما جالب است بدانید که در اطراف این سرزمین خشک، تالاب‌های بسیاری وجود دارند که برخی از آن‌ها فصلی و برخی دیگر دائمی هستند. تالاب بهشت معصومه از تالاب‌های دائمی و بی‌نظیر‌ترین جاهای دیدنی اطراف قم است که در تمام ایام سال پر‌آب بوده و همچون نگینی شفاف و زیبا، در سرزمین کویری استان قم می‌درخشد. وسعت آبگیر بهشت معصومه به بیش از ۵ هکتار می‌رسد. این تالاب دائمی از به هم پیوستن رود‌ها و چشمه‌های کویری ایجاد شده و به زیستگاهی برای گونه‌های متنوع ماهی‌ها و پرندگان، به‌خصوص پرندگان مهاجر، تبدیل شده است. 

همان طور که گفتیم، تالاب بهشت معصومه جزو معدود آبگیر‌های دائمی استان قم شمرده می‌شود؛ اما این تالاب همچون بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران، تحت تأثیر خشکسالی‌های سال‌های اخیر قرار گرفته و حجم آب آن بسیار کاهش پیدا کرده است. به‌طوری که گاهی بخش‌های زیادی از آبگیر بهشت معصومه در فصل‌ تابستان، کاملاً خشک می‌شوند. 

دیدنی های تالاب بهشت معصومه | گشت‌و‌گذار در طبیعتی منحصر‌به‌فرد

در اطراف آبگیر بهشت معصومه، طبیعتی منحصر‌به‌فرد انتظار شما را می‌کشد. در اطراف تالاب، گودال‌های نفتی بسیاری به چشم می‌خورند که توجه بسیاری از گردشگران جلب می‌کنند. تپه‌های ماهوری اطراف آبگیر نیز از دیگر دیدنی‌های آن هستند. بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان برای تماشای پرواز زیبای پرندگان بر فراز تالاب پر‌آب بهشت معصومه، به بالای این تپه‌ها می‌روند تا از مناظر مسحور‌کننده آن لذت ببرند. 

پوشش گیاهی و جانوری تالاب بهشت معصومه |‌ آشنایی طبیعتی منحصر‌به‌فرد 

پوشش گیاهی و جانوری منحصر‌به‌فرد تالاب بهشت معصومه و اطراف آن برای بسیاری از گردشگران جذابیت بسیاری دارد که در ادامه در‌خصوص آن توضیح داده‌ایم: 

  • پوشش گیاهی تالاب 

همان طور که گفتیم، تالاب بهشت معصومه در قلب کویری خشک جای خوش کرده است؛ به همین سبب زمین‌های اطراف آن اغلب شوره‌زارند و گیاهان شورپسند و نیزار غالب گیاهان منطقه را تشکیل می‌دهند. از مهم‌ترین و بارز‌ترین گونه‌های گیاهی موجود در این منطقه می‌توان به فیتوپلانکتون‌ها، جلبک‌های بنتیک، گیاهان نی و بن دریا اشاره کرد. 

  • پوشش جانوری تالاب 

از مهم‌ترین گونه‌های پرندگانی که در این منطقه زیست می‌کنند می‌توان به غاز، مرغابی، اردک، انواع آبچلیک، حواصیل، کاکایی، خروس کلی و دم جنبانک اشاره کرد. گفتنی است که علاوه‌بر گونه‌های متنوع پرندگان، گونه‌های جانوری دیگری نظیر کفتار، شغال، گله‌های گوسفند و شتر نیز در اطراف منطقه به چشم می‌خورند. 

بهترین زمان بازدید از تالاب بهشت معصومه | تماشای رقص پرندگان بر فرار تالاب

همان طور که گفتیم، آبگیر بهشت معصومه زیستگاه پرندگان مهاجر است. این پرندگان معمولاً در فصل‌های سرد به‌سوی این تالاب مهاجرت می‌کنند. همچنین تالاب مسحور‌کننده بهشت معصومه در فصل‌های سرد، پر‌آب‌تر و دیدنی‌تر است؛‌ از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های پاییز و زمستان را برای بازدید از این تالاب انتخاب کنید؛‌ چرا‌که در این فصل‌‌ها می‌توانید زیبا‌ترین و پر‌آب‌ترین حالت آبگیر را دیده و از تماشای رقص پرندگان مهاجر بر فراز آن، غرق لذت و آرامش شوید. 

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب بهشت معصومه | آشنایی با جاذبه‌های گردشگری قم 

همان طور که گفتیم، بر‌خلاق تصور بسیاری از گردشگران، جاهای دیدنی قم تنها به جاذبه‌های مذهبی آن، یعنی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران محدود نمی‌شود. این شهر به‌لطف داشتن طبیعتی منحصر‌به‌فرد و تاریخی کهن، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده و جاذبه‌های تفریحی نیز در گوشه‌و‌کنار آن کم نیستند. به همین سبب بر آن شدیم تا در این بخش به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر بپردازیم که در نزدیکی تالاب بهشت معصومه قرار دارند. آشنایی با این جاذبه‌ها به شما کمک می‌کند تا هنگام سفر به قم، سیاحت را نیز با زیارت همراه کرده و سفر خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنید. 

  • حرم حضرت معصومه (س) 
آدرس: ایران، استان قم، شهر قم، حرم حضرت معصومه(س)
فاصله حرم حضرت معصومه (س) تا تالاب بهشت معصومه: حدود ۲۱ کیلومتر 
  • مسجد جمکران 
آدرس: ایران، استان قم، ۶کیلومتری شهر قم، خیابان امام حسن عسگری(ع)، مسجد جمکران
فاصله مسجد جمکران تا تالاب بهشت معصومه: حدود ۲۸ کیلومتر 
  • بازار قم
آدرس: ایران، استان قم، شهر قم، خیابان طالقانی، بازار قم
فاصله بازار قم تا تالاب بهشت معصومه: حدود ۲۰ کیلومتر 
  • مقبره شاه عباس 
آدرس: ایران، استان قم، شهر قم، جنوب غربی تربت‌خانه حضرت معصومه(س)، مقبره شاه عباس دوم
فاصله مقبره شاه عباس تا تالاب بهشت معصومه: حدود ۲۳ کیلومتر 
  • دریاچه حوض سلطان 
آدرس: ایران، استان قم، شهر قم، ۹۰‌کیلومتری اتوبان قم-تهران، دریاچه حوض سلطان
فاصله دریاچه حوض سلطان تا تالاب بهشت معصومه: حدود ۳۰ کیلومتر 

توصیه ره بال آسمان به بازدیدکنندگان تالاب | حافظ طبیعت باشید! 

توصیه ره بال آسمان به بازدیدکنندگان تالاب

همان طور که گفتیم، تالاب بهشت معصومه زیستگاه گونه‌های متنوع ماهی‌ها و پرندگان است. حضور پرندگان مهاجر در این منطقه باعث شده تا شکارچیان غیر‌مجاز برای شکار پرندگان روانه تالاب شوند. بی‌شک می‌دانید که شکار بی‌رویه در یک منطقه آسیب بسیاری به پوشش گیاهی و جانوری آن می‌زند؛ از‌این‌رو از شما می‌خواهیم که برای حفظ این گوهر ارزشمند و طبیعت بی‌نظیر آن، حافظ طبیعتش باشید و به‌هیچ‌وجه به قصد شکار پرندگان اقدام نکنید. همچنین از شما می‌خواهیم که ریختن زباله در اطراف آبگیر یا درون آن و به‌طور کلی هر رفتاری که سبب آسیب رساندن به طبیعت شود خود‌داری کنید؛‌ تا همگان بتوانند از لذت حضور در این طبیعت بکر و بی‌نظیر بهره‌مند شوند. 

مسیر دسترسی تالاب بهشت معصومه |‌ راهنمای کامل دسترسی 

برای دسترسی به تالاب بهشت معصومه از مبدأ قم، ابتدا باید وارد اتوبان تهران قم شوید. مسیر خود حدود ۳ کیلومتر در این اتوبان ادامه دهید. در حاشیه شرقی این اتوبان جاده‌ای فرعی وجود دارد که به این تالاب می‌رسد. برای دسترسی راحت‌تر می‌توانید از نقشه گوگلی که در این مطلب در اختیارتان قرار داده‌ایم استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است لوکیشن ارائه شده را در مسیر‌یاب‌های آنلاین وارد کنید تا بهترین و ساده‌ترین مسیر دسترسی را به شما نشان دهند. 

آدرس: ایران، استان قم، شهر قم، ۲۰کیلومتری جنوب دریاچه حوض سلطان، ۳کیلومتری حاشیه شرقی اتوبان قم-تهران

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر بال نوشته به‌سوی تالاب بهشت معصومه در استان قم سفر کردیم. در این سفر به گشت‌و‌گذار در اطراف این جاذبه طبیعتی منحصر‌به‌فرد پرداخته، با ویژگی‌های جذاب آن آشنا شده و از تماشای زیبایی‌های بی‌انتهایش لذت بردیم. اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر را بسته و برای تجربه سفری واقعی به‌سوی این جاذبه بی‌نظیر آماده شوید. همچنین فراموش نکنید که مثل همیشه، اگر تجربه بازدید از این جاذبه را داشته‌اید، ما را در تکمیل این مطلب همراهی کرده و اطلاعات و تجربیات ارزشمند خود را در خصوص آن، با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما به اشتراک بگذارید. 

تالاب بهشت معصومه از دلربا‌ترین و چشم‌نواز‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی قم است که در شمال این شهر همچون نگینی زیبا می‌درخشد. این تالاب در ۲۰‌کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان و در ۳‌کیلو‌متری حاشیه شرقی اتوبان قم-‌تهران قرار دارد. همچنین گفتنی است که تالاب بهشت قم در کنار میدان نفتی البرز قرار دارد.

زمین‌های اطراف تالاب بهشت معصومه اغلب شوره‌زارند و گیاهان شورپسند و نیزار غالب گیاهان منطقه را تشکیل می‌دهند. از مهم‌ترین و بارز‌ترین گونه‌های گیاهی موجود در این منطقه می‌توان به فیتوپلانکتون‌ها، جلبک‌های بنتیک، گیاهان نی و بن دریا اشاره کرد. همچنین مهم‌ترین گونه‌های پرندگانی که در این منطقه زیست می‌کنند شامل پرندگانی نظیر غاز، مرغابی، اردک، انواع آبچلیک، حواصیل، کاکایی، خروس کلی و دم جنبانک می‌شوند. گفتنی است که علاوه‌بر گونه‌های متنوع پرندگان، گونه‌های جانوری دیگری نظیر کفتار، شغال، گله‌های گوسفند و شتر نیز در اطراف منطقه به چشم می‌خورند.

پیشنهاد می‌کنیم فصل‌های پاییز و زمستان را برای بازدید از این تالاب انتخاب کنید؛‌ چرا‌که در این فصل‌‌ها می‌توانید زیبا‌ترین و پر‌آب‌ترین حالت آبگیر را دیده و از تماشای رقص پرندگان مهاجر بر فراز آن، غرق لذت و آرامش شوید.

برای دسترسی به تالاب بهشت معصومه از مبدأ قم، ابتدا باید وارد اتوبان تهران قم شوید. مسیر خود حدود ۳ کیلومتر در این اتوبان ادامه دهید. در حاشیه شرقی این اتوبان جاده‌ای فرعی وجود دارد که به این تالاب می‌رسد.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم که در نزدیکی تالاب بهشت معصومه قرار دارند می‌توان به حرم حضرت معصومه (س)، مسجد جمکران، بازار قم، مقبره شاه عباس، پارک آبی آب و تاب و دریاچه حوض سلطان اشاره کرد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.