پارک ملت تهران | آدرس، عکس و توضیحات

0

پارک ملت از آن دسته مکان‌های آشنا در تهران است. کمتر پایتخت‌نشینی است که اسم این پارک زیبا و قدیمی را نشنیده باشد. این بوستان تماشایی از قدیم‌ها تفرجگاه افرادی بود که می‌خواستند چند ساعتی از شلوغی‌های تهران و دغدغه‌های زندگی دور بشوند، در طبیعت دل‌نشین پارک قدمی بزنند و از بودن کنار خانواده یا دوست‌هایشان لذت ببرند. اگر قصد سفر به پایتخت را دارید، خوب است بازدید از این بوستان را در برنامه‌هایتان بگنجانید. هرکدام از بخش‌های مختلف پارک ملت و فضاهای تفریحی آن دیدنی است.

پارک ملت تهران کجاست؟

پارک ملت تهران

از اسم پارک پیداست که باید به شمال ایران بروید و خودتان را به تهران برسانید. این پارک را در شمال پایتخت و در منطقه سه استان تهران راه‌ا‌ندازی کرده‌اند. پارک ملت از سمت شمال به خیابان جام جم و ساختمان مرکزی صداوسیما راه ‌دارد. از جنوب آن به خیابان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یا بزرگ‌راه نیایش می‌رسید. برای رفتن به خیابان ولیعصر تهران باید به شرق پارک ملت تهران بروید. این مجموعه از غرب به خیابان سئول (باشگاه انقلاب) منتهی می‌شود.

معرفی پارک ملت تهران

پارک ملت از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین پارک های تهران است. مساحت این بوستان به 34 هکتار می‌رسد. مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه همشهری با نظرسنجی از مردم مطلب جالبی گفته است. طبق این تحقیق پارک ملت اولین بوستانی است که اغلب پایتخت‌نشین‌ها، رفتن به آنجا را به بازدیدکننده‌های تهران پیشنهاد می‌دهند.

معرفی پارک ملت تهران

وجود گل‌کاری و محوطه سرسبز باغ، باغ‌وحش، دریاچه مصنوعی، مجسمه‌های تماشایی و امکانات پارک در این مسئله، بی‌تأثیر نیست. جاذبه‌های فرهنگی پارک و فضاهای آرامش‌بخش آن بهترین مقصد برای تفریحی یک‌روزه می‌شود. به همین خاطر می‌توانید برای گذراندن تعطیلات آخر هفته روی این بوستان دل‌گشا حساب باز کنید.

23 هکتار از این بوستان را چمن‌کاری کرده‌اند. حدود 3.2 هکتار از آن مثل جنگلی سرسبز است و می‌توانید در آن انواع درخت‌ها را ببینید. دو هکتار دیگر را هم به گل‌کاری‌های تماشایی اختصاص داده‌اند. خیلی از تهرانی‌ها در روزهای تعطیل به این بوستان سری می‌زنند تا کمی از هیاهوی شهر فاصله بگیرند. با طبیعت یکی بشوند و از آن انرژی بگیرند.

تاریخچه پارک ملت تهران

بوستان شاهنشاهی اسمی است که احتمالاً پدرها و مادرهای دهه 40 از آن خاطره زیادی دارند. درست متوجه شده‌اید. بوستان شاهنشاهی، اسم قدیمی پارک ملت است. این بوستان را در زمان پهلوی دوم و به‌دستور «فرح پهلوی» و «محمدرضا آقاجانی» ساخته‌اند. محوطه پارک، زمینی بایر بود. فرح پهلوی طراحی پارک ملت تهران را به معماری به اسم پوسن «posen» سپرد. او برای طراحی این بوستان از سبک نامنظم الهام گرفت که در آن زمان یکی از سبک‌های پارک‌های انگلیس بود.

ساخت‌وساز پارک را در سال  1345 هجری شمسی آغاز کردند. فاز اول آن در سال 1347هجری شمسی به پایان رسید. این فاز، موازی با خیابان ولیعصر است و بخشی از آن هم پیاده‌رو ولیعصر را تشکیل می‌دهد. در سال 1353 هجری شمسی فاز دوم پارک را بازگشایی و بخش‌های تپه‌‌ای سمت صداوسیما را درخت‌کاری کردند. وقتی به طرف بلوار نیایش و خیابان سئول هم بروید، چمن‌کاری‌ها و گل‌کاری‌های زیبایی می‌بینید.

درب اصلی پارک ملت تهران

اگر برای اولین‌بار می‌خواهید به پارک ملت تهران بروید، پیشنهاد می‌کنیم از ورودی اصلی، وارد پارک بشوید. بی‌تردید تمام زیبایی‌های پارک در همین بخش انتظارتان را می‌کشند. این ورودی در خیابان ولیعصر است. گل‌های رنگارنگ، درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده و مجسمه‌های بزرگ و کوچک در این بخش چشم‌نوازی می‌کنند. از چند آب‌نما برای زیباترشدن محیط استفاده کرده‌اند. ورودی پارک سطحی صیقیلی و صاف دارد تا کودکان، نوجوان‌ها و جوان‌ها بتوانند در آنجا از اسکوتر، ماشین کنترلی و اسکیت استفاده کنند. همچنین به‌راحتی می‌توانید از این ورودی افراد سالمند و ویلچرنشین را به داخل پارک ببرید.

دیدنی های پارک ملت تهران

پارک ملت تهران یکی از 10 پارک بزرگ و مهم کشور است؛ پس دور از انتظار نیست که درآن بخش‌های تماشایی و متنوعی برای بازدیدکننده وجود داشته باشد. بند کفش‌هایتان را محکم‌تر کنید تا با هم به هر گوشه از این پارک سری بزنیم.

آب‌نماها

کمی جلوتر از ورودی پارک، به آب‌نمایی پله‌ای و زیبا می‌رسید. فواره‌های آب در بهار و تابستان باز است و خنکای مطبوعی به فضای پارک می‌دهد. وجود سردیس‌های مشاهیر و نورپردازی، جذابیت این بخش را دوچندان کرده است. یادتان نرود که  فواره‌ها و حوضچه‌های پارک به همین آب‌نما محدود نیست. در ادامه گشت‌وگذار می‌توانید از دیگر استخرها و حوضچه‌ها دیدن کنید.

مجسمه‌های پارک ملت تهران

سردیس شاعرهای بزرگ ایرانی

در هر گوشه از پارک مجسمه و سردیسی از افراد بزرگ ایرانی را گذاشته‌اند. وجود این مجسمه‌ها به کودکان هم کمک می‌کند تا چهره‌های ماندگار ایرانی را بهتر بشناسند. تا کنار آب‌نماهای پله‌‌ای پارک بروید و از سردیس فردوسی، حافظ، سعدی، شهریار، نیما یوشیج و… دیدن کنید.

مجسه مادر

مجسه مادر پارک ملت تهران

شاید در کمتر جایی تندیسی از مادر و فرزند را دیده باشید؛ اما در پارک ملت تهران مجسمه‌ای تماشایی از آن را به نمایش گذاشته‌اند. این مجسمه تصویر مادری است که فرزندش را در آغوش گرفته است و نشان از مهر و محبت دارد.

تندیس امیرکبیر

«امیرکبیر» نامی آشنا برای ایرانی‌ها است. این مرد بزرگ صدراعظم ناصرالدین شاه بود و اقدام‌های مهمی برای پیشرفت ایران انجام داد. ساخت مدرسه دارالفنون تهران فقط یکی از دستاوردهای مهم امیرکبیر بود. امروزه مجسمه آن از دیگر تندیس‌های ارزشمند در پارک ملت است. این مجسمه در بالای آب‌نماهای پارک خودنمایی می‌کند. چهره ماندگار امیرکبیر، یادآور مردانی بزرگ است که در تاریخ ایران نقش مهمی داشته‌اند.

دیگر مجسمه‌های پارک

با استقبال مردم در سال‌های اخیر، مجسمه‌های بیشتری را به پارک ملت تهران اضافه کرده‌اند. اگر از پیاده‌روهای خیابان ولیعصر بگذرید، بعضی از آن‌ها را می‌بینید. خیلی از رهگذرها کمی توقف می‌کنند و کنار این مجسمه‌ها عکسی می‌اندازند. تندیس شازده کوچولو و دهقان فداکار از دیگر مجسمه‌های زیبای پارک است.

دریاچه مصنوعی پارک ملت تهران

دریاچه مصنوعی پارک ملت تهران

در بخش‌های شمالی پارک ملت، دریاچه‌ای مصنوعی جا خوش کرده است. درخت‌های بلندقامت، حاشیه این دریاچه را پوشانده‌اند. بازتاب تصویر کوه و درخت‌ها در آب دریاچه زیبایی پارک ملت را به اوجش می‌رساند. می‌توانید روی پل آهنی دریاچه قدمی بزنید و از دیدن طبیعت پارک لذت ببرید. عکس‌هایتان با چشم‌انداز شگفت‌انگیز دریاچه هم تماشایی‌تر می‌شوند. در دل این دریاچه آبزیانی مثل ماهی، قورباغه و اردک زندگی می‌کنند. گاهی هم پرنده‌های دیگر مهمان ناخواسته دریاچه هستند.

این دریاچه آب‌نمای موزیکال و جذابی دارد. این آب‌نما را در شب‌های بلند تابستان و ایام خاص روشن می‌کنند. رقص فواره‌های آب و نور از کنار دریاچه دیدنی است. موسیقی آرامش‌بخشی هم همراه با رقص آب پخش می‌کنند تا همه‌چیز رویایی‌تر بشود؛ البته می‌توانید به بالای پل بروید و از فاصله نزدیک‌تر این آب‌نمای موزیکال را تماشا کنید. کنار دریاچه میز و صندلی‌هایی برای نشستن مهیاست.

قطار دودی

بعضی از المان‌های موجود در پارک ملت مثل عتیقه‌ای گران‌بهاست؛ مثلاً اگر برای دیدن اولین قطار دیزل ایران مشتاق هستید، کافی است به ضلع جنوبی پارک بروید. این قطار را در سال 1265 هجری شمسی و هم‌زمان با حکومت ناصرالدین شاه قاجار به تهران آورده بودند. تهرانی‌ها با این قطار به حرم شاه عبدالعظیم می‌رفتند. این قطار و ریل‌هایش از جذاب‌ترین المان‌ها در پارک ملت تهران است. تا آنجا که رفتید، سوار این قطار بشوید و به یک قرن قبل سفر کنید؛ البته بدنه قطار در گوشه‌ای ثابت است و حرکت نمی‌کند.

پردیس سینمایی پارک ملت تهران

پردیس سینمایی پارک ملت تهران

اگر به هنر و نمایش علاقه دارید، بازدید از پردیس سینمایی پارک ملت را از دست ندهید. این مجموعه فرهنگی با سازه‌ای جذاب، از دور بسیار چشمگیر است. مساحت این مرکز فرهنگی و هنری به 6هزار مترمربع می‌رسد. در آن چهار سالن نمایش با ظرفیت 280 نفر ساخته‌اند. همچنین دارای سینما تک (سینمای ویژه) با ظرفت 30 نفر است. هرساله در این پردیس سینمایی، چندین جشنواره مختلف هنری و سینمای را برگزار می‌کنند.

ساختمان این مجموعه در شلوغ‌ترین حالت، گنجایش میزبانی از 2020 مهمان را دارد. همه سالن‌های سینما دارای سیستم پخش دالبی دیجیتال هستند. یکی از سالن‌های نمایش سن بزرگی دارد و نمایش‌ها و تئاترهای زنده را در آنجا برگزار می‌کنند. این مکان امکاناتی مثل کافه کتاب، فروشگاه، پارکینگ، رستوران و کافی‌شاپ دارد و فضایی جذاب برای علاقه‌مندان به سینماست.

سازه تعاملی شهری

سازه تعاملی شهری پارک ملت تهران

در فاصله نزدیکی از پردیس سینمایی سازه‌ای تماشایی هست که توجه خیلی‌ها را به خودش جلب می‌کند. سازه تعاملی پارک ملت، از آثار هنری «مهدی کامبوزیا» و شاگردهایش است. این گروه با ساخت این مجموعه در مسابقه‌ آرک‌دیلی  (ArchDaily) 2017 میلادی، جایزه جهانی را به دست آوردند.

شاید در نگاه اول متوجه مفهوم عمیق این سازه نشوید. در این سازه تعدادی فولاد فرورفته در زمین وجود دارد. این پایه‌های فلزی، تکیه‌گاهی برای قطعه‌های بزرگ فولاد هستند که به‌شکل معلق در هوا می‌بینید. برای نگه‌داشتن این فولادها از کابل‌های متعدد و بی‌شماری استفاده کرده‌اند. سازه تعاملی شهری، نمادی از تعلیق و پایداری است. کنار این سازه خودروی قدیمی و جالبی را گذاشته‌اند که نمی‌شود از آن چشم پوشید.

گونه های گیاهی پارک ملت تهران

در این پارک تا چشم می‌بیند، زیبایی و سرسبزی است. در همه بخش‌ها، پوششی متراکم از انواع درخت‌های تنومند، چمن‌ها و گل‌ها وجود دارد؛ مثلاً درخت سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بید مجنون، انواع سرو، زبان گنجشک، تبریزی، بداغ، یوفکا، ارغوان، برگ بو، ترون و شمشاد. 120 گونه درخت و درختچه و درخت میوه در بوستان ملت تهران رشد کرده‌اند. درخت هلو، زردآلو، به، موز، خرمالو، انجیر و سیب بخشی از آن‌ها است. با شروع بهار، این درخت‌ها شکوفه می‌دهند و پارک ملت تهران حس‌حال عجیبی دارد. شاخه‌ها و برگ‌ها، با وزش هر نسیم رقص‌کنان به این سو و آن سو می‌روند و بازیگوشی می‌کنند.

گونه های گیاهی پارک ملت تهران

به هر قسمت که سری بزنید، درخت‌هایی مثل افرا، تبریزی، صنوبر، چنار، اقاقیا و سرو بادبزنی را می‌بینید. شاخ‌وبرگ این درخت‌ها درهم‌پیچیده است و تصویری زیبا از پارک را به نمایش گذاشته است؛ البته تنوع درخت‌ها در پارک ملت تهران بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید؛ مثلاً نوئل نقره‌ای، کاج کاندیلا، ارغوان، توری، پیچ آبجویی، یاس شیروانی، شمشاد پرتقالی و اناری و رسمی.

می‌شود ساعت‌ها به گل‌های رنگارنگ پارک خیره ماند. بیشتر گل‌های موجود در این بوستان مثل رعنا، کوکب، گالانیا، شمعدانی و کردئوپیس دائمی هستند. در جدول‌های کنار پیاده‌رو رزهای مینیاتوری، پیوندی و هفت‌رنگ قد کشیده‌اند و دلبری می‌کنند. با آمدن فصل‌ بهار لاله‌ها و بنفشه‌ها، چهره جدیدی به پارک می‌دهند.

باغ وحش پارک ملت تهران

رفتن به پارک ملت فرصت خوبی است که همراه با فرزندتان به تماشای حیوان‌ها و پرنده‌ها بروید. دنیای حیوانات دیدنی است. در غرب پارک باغ‌وحش کوچکی راه‌اندازی کرده‌اند که بازدید از آن خالی از لطف نیست. معمولاً کودکان برای تماشای باغ‌وحش بسیار مشتاق هستند. ما هم موظف هستیم مهربانی با حیوان‌ها و پرندگان را از خردسالی به آن‌ها بیاموزیم.

در این باغ‌وحش از حیوان‌هایی مثل گوزن شاخ‌دار، مارال، شترمرغ، خرگوش، میمون، آهو و بز کوهی نگهداری می‌کنند. حتی می‌توانید با اجازه از مسئول باغ‌وحش از پشت میله‌ها به آن‌ها غذا بدهید. بیشتر از 30 گونه پرنده در این محوطه هستند؛ مثلاً طاووس، فنچ، مرغ عشق، طوطی، شترمرغ، قو مشکی، طوطی، پلیکان، مرغابی، جغد و کرکس.

سینما چهاربعدی در پارک ملت تهران

سینماهای چندبعدی تجربه‌ای جدید و بی‌نظیر است؛ پس می‌توانید با رفتن به آن گشت‌وگذارتان را کامل‌تر کنید. این سینما در ضلع غربی پارک است. بعد از واردشدن به آن، عینک‌های مخصوصی را در اختیارتان می‌گذارند. همه‌چیز از پشت این عینک‌ها، واقعی به نظر می‌رسد و شما را به‌سمت کشف و ماجراجویی جدیدی در فیلم می‌کشاند. افکت‌های تحریک پا، وزش باد، رعدوبرق، نورهای رنگی، لرزش صندلی و پاشیدن آب هم هیجان این ماجراجویی را دوچندان می‌کند. یادتان باشد این سینما رده سنی خاصی دارد.

بعضی‌ها می‌گویند در حال حاضر سینمای چهاربعدی پارک ملت فعالیتی ندارد؛ اما خبر دقیقی درباره آن پیدا نکردیم. اگر گذرتان به آنجا افتاد یا از این موضوع اطلاعی دارید، ما را هم باخبر کنید.

برنامه های پارک ملت تهران در شب

شب‌گردی در پارک ملت تهران هم باصفاست. بیشتر محوطه پارک را با نورپردازی خوبی، تزئین کرده‌اند. آب‌نمای موزیکال هم روشن است و جذابیت آنجا را بیشتر می‌کند. این پارک در بهار و تابستان شب‌های زنده‌ای دارد. با سردشدن هوا، افراد کمتری شب‌ها به این بوستان می‌روند. اگر دوست دارید از سکوت پارک لذت ببرید، می‌توانید شب‌های وسط هفته را انتخاب کنید.

امکانات تفریحی و ورزشی پارک ملت تهران

پارک ملت تهران زمین‌های بازی و تجهیزات ورزشی متنوعی را برای علاقه‌مندها به ورزش مهیا کرده است. ورزش‌کردن در هوای آزاد و طبیعت زیبای پارک روح و جسمتان را سرزنده می‌کند. همچنین می‌توانید از اوقات فراغتتان به‌خوبی استفاده کنید.

مسیر پیاده‌روی

پیاده‌روی از بهترین ورزش‌ها و تفریح‌ها در پارک است و به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. فقط باید کفش نرم و مناسبی بپوشید. مسیرهای پیاده‌روی مختلفی در پارک وجود دارد. گاهی این مسیرها از زمین‌های چمن‌کاری‌شده و گل‌کاری‌شده می‌گذرند و شما را به کنار درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده پارک می‌رسانند. پیاده‌روی در هر فصل حس‌وحال خودش را دارد. درخت‌های پارک با تغییر فصل‌ها، چهره جدیدی از خودشان را نشان می‌دهند.

پارک ملت تهران در فصل پاییز با چشم‌اندازی از برگ‌های زرد و نارنجی مثل تابلویی تماشایی است. کافی است دوربینتان را بیرون بیاورید و این قاب زیبا را برای همیشه ثبت کنید. تصویر پارک در روزهای برفی سال هم دست کمی از دیگر فصل‌ها ندارد. کمی روی برف‌ها قدم بزنید و خودتان را برای یک برف‌بازی هیجان‌انگیز آماده کنید.

فوتبال دستی در پارک ملت تهران

پشت میزهای فوتبال دستی، اوج هیجان را احساس کنید و خودتان را در این بازی محک بزنید. این بازی به سن و جنسیت خاصی محدود نمی‌شود؛ پس رقیبی سرسخت پیدا کنید و از اوقات فراغتتان لذت ببرید.

میزهای تنیس روی میز

میزهای تنیس روی میز در پارک ملت تهران

برای این بازی فقط به راکت و توپ تنیس احتیاج دارید. میزهای تنیس موجود در پارک انتظارتان می‌کشند؛ پس دست به کار بشوید و  بازی دوستانه‌تان را شروع کنید.

زمین بازی بدمینتون

این ورزش سرگرم‌کننده و بانشاط، گشت‌وگذار در پارک ملت تهران را برایتان خاطره‌انگیز می‌کند. یادتان نرود قبل از رفتن به پارک، راکت‌های بدمینتون را بردارید.

میز و صندلی‌های شطرنج

اگر اهل بازی شطرنج باشید، از هر فرصتی برای این کار استفاده می‌کنید. زمانی که هوای پارک دل‌انگیز باشد، لذت این بازی زیر سایه درخت‌ها دوچندان می‌شود. اکسیژن خالص هوا را نفس بکشید تا بتوانید در سریع‌ترین حالت رقیب را کیش و مات کنید؛ البته پارک ملت تهران فقط به میزهای شطرنج مجهز است. زحمت بردن مهره‌های این بازی را شما بکشید.

والیبال در پارک ملت تهران

بازی‌های دسته‌جمعی حس‌وحال دیگری دارد. می‌توانید به‌جای بازی دونفره، تیمی تشکیل بدهید و هیجان این رقابت را دوچندان کنید؛ البته لازم نیست به خودتان و هم‌تیمی‌ها سخت بگیرید. فقط قرار است چند دقیقه‌ای را در هوای خوب پارک خوش بگذرانید.

ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی پارک ملت تهران

اگر صبح‌ها به پارک ملت تهران سری بزنید، گروهی از خانم‌ها و آقایان را می‌بینید که در حال ورزش‌کردن هستند. خوب است شما هم با آن‌ها همراه بشوید و روزتان را پرانرژی شروع کنید. در این پارک وسایل ورزشی همگانی هم گذاشته‌اند. چه از این بهتر!

مسیر دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری

شاید به‌جرئت بتوان گفت که پارک ملت یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در تهران است. معمولاً در تعطیلی‌های آخر هفته یا عصرها جمعی از جوان‌ها در پارک، مشغول دوچرخه‌سواری هستند. اگر اهل اسکیت و اسکوتر هم هستید، این گوی و این میدان! خیلی از جوان‌هایی که در این رشته‌ها حرفه‌ای هستند، مسیرهای سراشیبی را انتخاب می‌کنند. تماشای بازی آن‌ها آدرنالین خونتان را به اوج می‌رساند.

زمین بازی کودک

یادتان نرود در طبیعت از کودکان غافل نشوید. پارک‌ ملت تهران دو فضای ویژه برای خردسال‌ها مهیا کرده است. یکی از این زمین‌ها نزدیک خیابان ولیعصر و در بلوار پارک است. می‌توانید زمین بازی دیگر را پشت پردیس سینمایی و در ضلع جنوبی بوستان پیدا کنید. در هر دو زمین بازی، وسایلی مثل تاب و سرسره وجود دارد. کافی است کودکان را تا آنجا همراهی کنید و کنار آن‌ها باشید تا لحظه‌های شادی را تجربه کنند.

امکانات رفاهی پارک ملت تهران

این پارک از بهترین جاهای دیدنی تهران است که اغلب پایتخت‌نشین‌ها برای استراحت کوتاه به آنجا می‌روند. همه‌چیز در این پارک برای پیک‌نیک در طبیعت و تفریح در جمع خانواده یا دوستان مهیاست. در هر گوشه از پارک نیمکت‌هایی برای توقف و استراحت وجود دارد. روی بعضی از نیمکت‌ها جمعی از سالمندها می‌نشینند و با هم گفت‌وگو می‌کنند. می‌توانید نیمکنی زیر سایه درخت‌ها پیدا کنید و کتاب دل‌خواهتان را در پارک بخوانید.

امکانات رفاهی پارک ملت تهران

برای آسیب‌نرسیدن به زمین‌های چمن‌کاری‌شده، آلاچیق‌ها و سکوهایی برای پهن‌کردن زیرانداز و برپایی چادر ساخته‌اند؛ البته در زمان‌هایی مثل روز طبیعت در این پارک، جای سوزن‌انداختن نیست. اگر در آن روز قصد رفتن به پارک ملت تهران را دارید، صبح زود حرکت کنید. در نزدیکی آلاچیق‌ها می‌توانید شیرهای آب و منقل‌های آماده برای کباب را پیدا کنید؛ البته کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های پارک هم با انواع غذاها و نوشیدنی‌ها از شما میزبانی می‌کنند.

این بوستان سرویس‌های بهداشتی متعدد، نمازخانه، بوفه، آبخوری و کلینیکی برای گیاهان دارد. نگران جای پارک هم نباشید. می‌توانید خودروی شخصی‌تان را در پارکینگ بزرگ این مجموعه بگذارید و با خیال را حت به تفریح بروید.

جاهای دیدنی اطراف پارک ملت تهران

جاهای تفریحی تهران کم نیست و برای بازدید از بخش‌های جذاب آن باید سفری چندروزه را برنامه‌ریزی کنید. یکی از ویژگی‌های این پارک، موقعیت خوب آن و دسترسی به دیگر بخش‌های شهر است. بعد از بازدید از پارک می‌توانید به مراکز خرید تهران سری بزنید. چند جاذبه دیدنی پایتخت، با بوستان ملت فاصله زیادی ندارند. اسم این مکان‌ها را برایتان می‌گذارم. شاید دلتان خواست از آن‌ها دیدن کنید.

موزه سینما

موزه سینما یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی پایتخت است و با پارک ملت تهران فقط ۸ کیلومتر فاصله دارد. امروزه این موزه در دل باغ فردوس است. در تأسیس این مجموعه هنرمندهای بزرگی مثل عباس کیارستمی، استاد عزت الله انتظامی، بهزاد رحیمیان و… نقش داشته‌اند؛ البته مکان اولیه موزه سینما در باغ فردوس نبود و بعد از چند سال آن را به این باغ انتقال دادند. در دل این باغ، تالارهای مختلفی هست که می‌توانید در آن‌ها از آثار هنرمندهای ایرانی دیدن کنید؛ مثلاً تالار آغازگران، اتاقی به نام علی حاتمی، تالار معاصران، تماشاخانه، تالار بین‌الملل، بخش صدا و دوبله، تالار نام‌آوران، خانه فرهاد و… .

در موزه سینما امکاناتی مثل کتاب‌فروشی، کافه‌کتاب، سالن‌های سینما و کافه‌باغ فردوس را مهیا کرده‌اند. این موزه علاوه‌بر بخش‌های فرهنگی و هنری، باغی چشم‌نواز و زیبا دارد که می‌توانید از قدم‌زدن در آن لذت ببرید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش.

باغ فردوس از جاهای دیدنی اطراف پارک ملت تهران

باغ‌ های ایرانی همیشه جلوه جدید و چشمگیری از معماری اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته‌اند. باغ فردوس تهران از زیباترین باغ‌ها در دل پایتخت است. ساخت این باغ و عمارت شگفت‌‌انگیز آن به در دوره قاجار برمی‌گردد؛ البته در دوره‌های مختلف بخش‌هایی را از آن کم یا به آن اضافه کرده‌اند. چند سالی است که کاربری این مکان را تغییر داده‌اند و آن را به موزه سینمای تهران تبدیل کرده‌اند.

باغ فردوس در تهران

حیاط این باغ با درخت‌های بلندقامت بسیار دیدنی و جذاب است. در آبراه باریک آن، فواره‌هایی گذاشته‌اند تا زیبایی این مجموعه را چند برابر کند. این آبراه در نزدیکی عمارت به حوضی کوچک می‌رسد. گلدان‌های کوچک و بزرگ، زینت‌بخش حیاط این مجموعه هستند. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، سوژه‌های نابی در این مکان پیدا می‌کنید. این باغ زیبا حدود ۸ کیلومتر با پارک ملت تهران فاصله دارد.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش.

مجموعه باغ ایرانی

مجموعه باغ ایرانی یکی از شگفت‌انگیزترین باغ‌های بزرگ تهران است. این مجموعه زیبا در قدیم از باغ‌های محله ونک بود و به یکی از خاندان‌های قاجار تعلق داشت؛ پس سن‌وسال درخت‌های باغ به 150 سال هم می‌رسد. مجموعه باغ ایرانی را به گل‌های لاله‌اش می‌شناسند. این باغ در اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت میزبان لاله‌های رنگارنگ است. گل‌های لاله، باغ ایرانی را به بهشتی تماشایی در قلب تهران تبدیل می‌کنند. قدم‌زدن بین گل‌های هزاررنگ لاله و عکاسی از آن‌ها از بهترین تفریح‌ها در این باغ است؛ البته این مجموعه در دیگر ماه‌های سال هم تماشا دارد. زمین بازی، زمین ورزش، آلاچیق، نمازخانه وسرویس بهداشتی بخشی از امکانات این باغ است. می‌توانید این مجموعه را در ۴کیلومتری پارک ملت تهران پیدا کنید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، 20متری پیروزان، کوچه شهید صابری.

موزه موسیقی

اگر به دنیای موسیقی علاقه دارید، بازدید از موزه موسیقی تهران شما را شگفت‌زده می‌کند. فاصله این موزه تا پارک ملت تهران 8.1 کیلومتر است. این مجموعه را در بنایی قدیمی راه‌اندازی کرده‌اند. در هر بخش از موزه می‌توانید انواع سازهای اصیل ایرانی را تماشا کنید. همچنین تعدادی از سازهای اساتید بزرگ ایران را هم در آنجا نگهداری می‌کنند. بعد از بازدید از این موزه می‌توانید به رستوران های تهران در همان نزدیکی سری بزنید و دلی از عزا دربیاورید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9.

مسیر دسترسی

برای رفتن به پارک ملت تهران راه‌های مختلفی وجود دارد. اگر انتخابتان خودروی شخصی است، کافی است به‌سمت خیابان ولیعصر بروید. برای دسترسی راحت‌تر می‌توانید از گوگل‌مپ یا دیگر برنامه‌های مکان‌یاب کمک بگیرید. اسم پارک ملت تهران را در آن جست‌وجو کنید تا بهترین مسیر را به شما نشان بدهد.

دسترسی با وسایل نقلیه عمومی به پارک ملت تهران

اگر حوصله رانندگی در ترافیک‌های پردردسر استان تهران را ندارید، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مسیر دسترسی با اتوبوس

یکی از بهترین وسایل نقلیه، اتوبوس‌های بی‌آرتی است. این اتوبوس‌ها به‌خاطر داشتن مسیری مجزا در خیابان، سریع‌تر از دیگر وسایل نقلیه شما را به مقصد می‌رسانند. ایستگاه اتوبوس نیایش تا پارک ملت فاصله زیادی ندارد. سوار اتوبوس‌های هفت خط بشوید تا به این ایستگاه برسید؛ البته اتوبوس‌های تجریش_راه‌آهن و اتوبوس‌های چهارراه پارک‌وی-راه‌آهن هم مسافرها را در این ایستگاه پیاده می‌کنند. چند قدمی که پیاده‌روی کنید، ورودی‌های پارک را می‌بینید.

مسیر دسترسی با تاکسی

اگر قصد دارید برای رفتن به پارک از تاکسی‌های شهری استفاده کنید، سوار تاکسی‌های ونک بشوید. این تاکسی‌ها شما را در پایانه ونک پیاده می‌کنند. برای باقی مسیر هم، اتوبوس‌ها گزینه خوبی هستند.

دسترسی به پارک ملت با مترو

با استفاده از مترو می‌توانید به‌راحتی تا این بوستان چشم‌نواز بروید. سه ایستگاه متروی جهاد (فاطمی)، صدر و میرداماد در فاصله کمی از این پارک است. بعد از رسیدن به این ایستگاه‌ها ادامه مسیر را با تاکسی یا اتوبوس پشت سر بگذارید.

پارک ملت تهران، باغی بزرگ و شگفت‌انگیز در پایتخت است. این مجموعه با بخش‌های متنوع و جذاب مقصد مناسبی برای گشت‌وگذار می‌شود. از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده‌اید؟ اگر در سفرهای قبل به این پارک رفته‌اید، از تجربه‌هایتان بنویسید. برای خواندن آن‌ها مشتاق هستیم.

استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، جنب بزرگ‌راه نیایش.

هزینه بازدید از این پارک رایگان است.

آلاچیق، رستوران، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، پارکینگ و…

زمین‌های بازی کودک، وسایل ورزشی، باغ‌وحش، سینما چهاربعدی، دریاچه مصنوعی و…

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.