مقبره شاه عباس دوم و فرش عجیب و غریب آن

4

خیلی‌ها قم را فقط شهری مذهبی می‌دانند؛ اما بناهای تاریخی این شهر هم جذابیت خودش را دارد. مقبره شاه عباس دوم قم یکی از جاذبه‌های دیدنی در این شهر است. اگر آثار تاریخی علاقه‌مند هستید، بازدید از این مکان شما را شگفت‌زده می‌کند.

مقبره شاه عباس دوم کجاست؟

آرامگاه شاه عباس دوم در بخشی از حرم حضرت معصومه(س) و در استان قم است. به جنوب غربی حرم که بروید، می‌توانید این مقبره را در مسجد امام خمینی(ره) ببینید.

آدرس: استان قم، شهر قم، جنوب غربی حرم حضرت معصومه(س)، مسجد امام خمینی(ره).

تاریخچه مقبره شاه عباس دوم

مقبره شاه عباس دوم از جاهای دیدنی قم است. قدمت این مقبره به دوره صفویه برمی‌گردد. شاه عباس دوم، «پسر شاه صفی»، هفتمین پادشاه در دوره صفویه بود که بر ایران حکومت کرد. او در 9سالگی امور کشور را بر عهده گرفت. خیلی از تاریخ‌دان‌ها شاه عباس دوم را آخرین پادشاه قدرتمند دوره صفوی می‌دانند. او در طول سلطنتش فردی عادل و بردبار بود. شاه عباس دوم بعد از 25 سال سلطنت، در سن 34سالگی در نزدیکی شهر دامغان درگذشت. پسرش «سام میرزا» که جانشینش بود، پیکر پدر را به قم برد. او آرامگاهی خصوصی ساخت و شاه عباس دوم را کنار قبر شاه صفی به خاک سپرد؛ البته در بعضی از نوشته‌های تاریخی گفته‌اند که مقبره شاه عباس صفوی در شهر مشهد است.

«ژان شاردن»، جهانگرد مشهور فرانسوی، در سفرنامه‌هایش درباره تزئینات این آرامگاه نوشته است. او می‌گوید: «حدود 80درصد از درآمد آستان قم را برای مقبره این دو پادشاه خرج می‌کردند.» او در بخش دیگری از سفرنامه‌اش نوشته است: «من اطمینان ندارم که اجساد شاهان را در اینجا دفن کرده باشند. رسم پادشاهان این کشور این است که محل دفن واقعی را مخفی کنند. به همین خاطر در زمان دفن اجساد، حدود شش تا 12 تابوت آماده و در جاهای مختلف دفن می‌کنند. فقط دو یا سه نفر از نزدیکان شاه از محل دفن اصلی باخبر هستند.» طبق نوشته‌های شاردن، دو گروه قاری قرآن 24ساعته کنار مزار پادشاهان صفوی قرآن می‌خواندند. امروزه مقبره شاه عباس دوم، تنها قبر باقی‌مانده از شاهان صفوی در حرم حضرت معصومه(س) است. چهار مقبره دیگر را برای گسترش صحن‌های حرم تخریب کرده‌اند.

معماری مقبره شاه عباس صفوی در قم

مقبره شاه عباس صفوی در قم یکی از نمونه‌های زیبا و تماشایی از معماری دوره صفوی است. بنای آرامگاه به‌شکل 12ضلعی منتظم است و دیوارهایش را از جنس سنگ مرمر ساخته‌اند. فاصله گنبد داخلی آرامگاه تا سطح زمین 12 متر است. برای ساخت گنبد زیبای مقبره، دو ردیف طاقچه را روی هم چیده‌اند. «محمدرضا امامی»، خوش‌نویش خوش‌نام دوره صفویه، با خط ثلث روی ردیف اول سوره جمعه را حکاکی کرده است. بالاتر از ردیف اول، کتیبه‌ دیگری هست که آیات سوره قیامت را روی آن خودنمایی می‌کند.

در این مقبره چهار سنگ قبر بزرگ از جنس مرمر وجود دارد. روی هر سنگ را با خطی خوش و نقش‌هایی زیبا تزئین کرده‌اند. سنگ قبر کوچک و بی‌نامی هم کنار دیگر سنگ‌ها هست. نوشته‌های روی سنگ‌ها نشان می‌دهد که قبرها به «زبیده بیگم»، دختر شاه عباس اول و سه پسرش تعلق دارد.

اشیاء گران‌بها در مقبره شاه عباس صفوی در قم

«استاد نعمت الله جوشقانی» در سال 1050 هجری شمسی فرشی دست‌بافت برای این مقبره بافته است. این فرش 14 قطعه دارد. مساحت دو قطعه اصلی آن به 51 مترمربع می‌رسد و 12 قطعه دیگر 9 مترمربع است که فضای 12ضلعی آرامگاه را کامل می‌پوشاند. ظرافت این فرش‌ها در نوع خودش بی‌نظیر است و باستان‌شناس‌ها را متحیر کرده است. آن‌ها فکر می‌کردند، که این نقش‌ها طرحی روی پارچه باشد. در حال حاضر دو قطعه اصلی فرش را در «موزه آستانه مقدس» نگهداری می‌کنند. قطعه‌ای هم در«موزه ویکتوریا و آلبرت» است.

جاهای دیدنی اطراف مقبره شاه عباس دوم قم

در فاصله نزدیکی از آرامگاه شاه عباس دوم جاهای دیدنی زیادی هست که می‌توانید به آن‌ها هم سری بزنید.

حرم حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه(س)، دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است. بارگاه این حضرت مقصد زائرهایی است که از راه دورونزدیک به شهر قم رفته‌اند. می‌توانید ساعت‌ها در صحن تماشایی این بزرگوار بنشینید و از فضای معنوی آن لذت ببرید. حرم حضرت معصومه(س) با معماری جذاب ایرانی و اسلامی‌اش از جذاب‌ترین آثار قدیمی در ایران است. آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های صحن‌ها و شبستان‌های حرم بی‌نظیر هستند. اگر قصد اقامت در این شهر را دارید، هتل های قم به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند. خیلی از این هتل‌ها فقط چند دقیقه تا حرم فاصله دارند.

موزه آستانه مقدس

موزه آستانه مقدس، از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه بخش‌های مختلفی مثل پارچه‌بافی، نقاشی، سکه‌ها و سنگ‌های قیمتی دارد. در این موزه آثار گران‌بهایی از دوره صفوی و قاجاریه را نگهداری می‌کنند. همچنین در ضریح قدیمی، خشت‌های گنبد، کتیبه‌های ارزشمندی در این موزه است. موزه آستانه مقدس را در مجاور در ورودی حرم ساخته‌اند. بعد از بازدید از این مکان می‌توانید به رستوران های قم سری بزنید. اطراف حرم، غذاخوری و رستوران‌های خوبی فعالیت می‌کنند.

بازارهای قدیمی قم از جاهای دیدنی اطراف مقبره شاه عباس دوم قم

برای خرید سوغات قم لازم نیست راه دور بروید. خیلی از مراکز خرید قم را اطراف حرم ساخته‌اند تا مسافرها به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. مجتمع تجاری الغدیر، کهنه بازار قم و مجتمع تجاری موسی بن جعفر(ع) از معروف‌ترین مراکز خرید شهر هستند. بعد از گشت‌وگذار سری به سوهان‌پزی‌های قم بزنید. سوهان تازه و اصل قم خوردن دارد.

بهترین زمان بازدید

قم یکی از استان‌های شمال ایران است؛ اما به‌خاطر نزدیکی به کویر، اقلیمی گرم و خشک دارد. بهترین زمان سفر به این استان اواخر شهریور تا اواخر پاییز است. شهر قم در ماه فروردین هم مقصد خوبی برای سفر است. برای بازدید از جاهای دیدنی به‌ویژه مقبره شاه عباس دوم قم، بهتر است قبل از ظهر یا عصرها بیرون بروید. در این زمان‌ها نور آفتاب شدید نیست و اذیت نمی‌شوید.

مسیر دسترسی

برای بازدید از مقبره شاه عباس صفوی باید به استان قم سفر کنید. اگر مبدأ حرکتتان تهران باشد، به‌راحتی می‌توانید از بزرگ‌راه نواب و خلیج فارس به آزادراه تهران_قم برسید. فاصله این دو استان حدود ۲ ساعت است. وسایل نقلیه مختلفی مثل اتوبوس، سواری و قطار مسافرهای تهران را به قم می‌رسانند. آرامگاه شاه عباس دوم در جنوب غربی حرم حضرت معصومه(س) است. امروزه در این بخش از حرم مسجدی به اسم امام خمینی(س) ساخته‌اند.

مقبره شاه عباس دوم قم از بناهای دیدنی و جذاب در این شهر است. تلاش کردیم از این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبل از این مقبره دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان خواندنی است. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

استان قم، جنوب غربی حرم حضرت معصومه(س)، مسجد امام خمینی(ره).

اواخر تابستان تا اواخر پاییز بهترین زمان سفر به قم و بازدید از این آارمگاه است.

بله. هتل های قم، مراکز خرید و رستوران‌های قم در نزدیکی این مکان هستند.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. زهرا می گوید

    من به شخصه ، بارها به شهر قم سفر کردم ولی نه اطلاعی از مقبره شاه عباس دوم داشتم ، نه میدونستم این شهر چه جاذبه های گردشگری داره ، چقدر خوبه که فقط به مطالب تکراری و قدیمی بسنده نمی‌کنید و مطالب جدید می‌نویسید.

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونم زهرای عزیز. این پیام پر از مهر شما به من و تیم تولید محتوای ره بال آسمان، انرژی مضاعفی می‌ده.

  2. محمد می گوید

    واسه سفر به قم حتما فصل خنک انتخاب کنید ، چون تابستون قم اینقدر گرم و سوزان هست که کف کفش تون به آسفالت میچسبه ، به خصوص اگه تو ظل گرما برید بیرون .

    1. بانو تقیان می گوید

      محمد عزیز، چه تعبیر زیبایی از گرمای هوای قم دادید. ممنونم از توصیه ارزشمندتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.