جاهای دیدنی قم | هم سیاحت و هم زیارت

0

همه قم را یکی از شهرهای مذهبی ایران می‌دانند. به همین خاطر بیشتر گردشگرها برای زیارت حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران به قم می‌روند؛ اما جاهای دیدنی قم آن‌قدر زیاد است که دیدنشان چند روزی زمان می‌خواهد. اگر قصد سفر به قم را دارید، با خرید بلیط قطار قم خودتان را به این شهر برسانید. خوب است قبل از سفر به این شهر، راهنمای سفر قم را بررسی کنید تا بیشتر درباره این شهر بدانید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی مذهبی قم

  • حرم حضرت معصومه(س) | از آرام‌بخش‌ترین جاهای دیدنی قم

عکس حرم حضرت معصومه

بعد از حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) در بین ایرانی‌‌ها ارزش و جایگاه ویژه‌ای دارد. این حضرت خواهر امام رضا(ع) است و خیلی از شیعه‌ها برای زیارت مرقد مطهرش مشتاق هستند. به همین خاطر هر سال تعداد زیادی از گردشگرهای داخلی و خارجی به این شهر مقدس می‌روند. در هر دوره از تاریخ مرقد حضرت معصومه(س) را بازسازی کردند و بخش جدید را به آن اضافه کردند. قدمت بسیاری از تزیینات حرم به دوره قاجار می‌رسد. به دستور فتحعلی شاه کف حرم را با سنگ‌ها مرمر تزیین کرده‌اند. شاه دستور داد تا گلدسته‌هایی طلاکاری‌شده برای حرم بسازند. در زمان او در چوبی حرم را عوض کردند و در جدیدی از جنس طلا را نصب کردند.

کافی است کمی در صحن آیینه بنشینید تا آرامش حرم را حس کنید. هر گوشه از آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های حرم کار هنرمندهای معروف ایرانی است. مزار خیلی از علمای بزرگ و افراد مشهور ایران مثل شهید مطهری و علامه طباطبائی کنار حرم حضرت معصومه‌(س) است. تا حرم حضرت معصومه(س) که رفتید، به مزار آیت الله بهجت و پروین اعتصامی هم سری هم بزنید. حتی مزار بعضی از شاه‌های قاجار و صفوی هم در این حرم است.

آدرس: استان قم، شهر قم، حرم حضرت معصومه(س)
  • کوه خضر نبی | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قم

در بلندای یکی از کوه‌های قم، مسجد و مرقدی وجود دارد که متعلق به حضرت خضر است. قدیمی‌ها می‌گویند در گذشته خضر نبی در بلندای این کوه به عبادت خدا مشغول بود. به همین خاطر خیلی از علمای بزرگ قم به این کوه می‌رفتند تا در آنجا خدا را عبادت کنند. در بالای کوه خضر نبی مسجدی ساخته‌اند که امروزه یکی از جاذبه های گردشگری قم است. با رفتن به این مسجد، هم از مرقد خضر نبی دیدن کنید و هم از چشم‌انداز زیبای آنجا لذت ببرید. به بالای کوه که برسید، نمایی از شهر قم را در پیش چشم‌هایتان می‌بینید. بلندی این کوه به هزار متر می‌رسد و شیب تندی دارد. برای رفتن به مسجد، باید این مسیر خاکی و شیب‌دار را پیاده بروید. یادتان باشد، این مسیر پر شیب برای افرادی که مشکلات زانودرد یا کمردرد دارند، بسیار مضر است. اگر شرایطش را ندارید، بهتر است از پایین کوه، مسجد زیبای خضر نبی را تماشا کنید. شب‌ها نور سبزی از بالای کوه سوسو می‌زند و زیبایی خاصی به آن اطراف می‌دهد.

آدرس: استان قم، ۶کیلومتری شهر قم، نزدیک شهرک ایثار
  • مسجد جامع قم | بنایی به سبک سلجوقی از جاهای دیدنی قم

یکی از جاهای تماشایی قم مسجد جامع است که برای بومی‌ها ارزش زیادی دارد. قدمت این بنای قدیمی به دوره سلجوقیان می‌رسد؛ البته به دستور افراد مختلفی، مثل فتحعلی شاه قاجار و ناصرالدین شاه قاجار بخش‌های جدیدی را به آن افزودند. همچنین این بنا را در هر دوره بازسازی کردند. مسجد جامع قم یکی از جاذبه‌های گردشگری در این شهر است. معماری‌ای به سبک دوایوانه دارد. کاشی‌کاری‌‌هایش سنتی است و نمی‌شود از مقرنس‌کاری‌هایش چشم برداشت. به این مسجد که رفتید، از ایوان مسجد جامع قم هم دیدن کنید. تمام طاق‌هایش را با گچ‌بری‌هایی تماشایی پوشانده‌اند. در بیشتر بخش‌های مسجد، کتیبه‌های زیبایی هم نصب است.

آدرس: استان قم، شهر قم، خیابان آذر، نزدیک دروازه ری، ۲کیلومتری حرم حضرت معصومه(س)
  • مسجد جمکران | از باعظمت‌ترین جاهای دیدنی قم

مسجد جمکران یکی از مهم‌ترین مکان های دیدنی و زیارتی شهر قم است. خیلی از گردشگرها برای خواندن نماز در این مسجد، راهی قم می‌شوند. در کتاب‌ها و روایت‌های اسلامی نوشته‌اند که امام زمان (عج) دستور داد تا این مسجد را بسازند. همچنین طبق روایت‌ها امام زمان شب‌های چهارشنبه در این مسجد حضور دارد و نماز می‌خواند. به همین خاطر روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در مسجد جمکران جایی برای سوزن‌انداختن نیست. عاشقان این حضرت به امید دیدن امامشان به این مسجد می‌روند. صحن بیرونی مسجد آن‌قدر دلگشا و زیباست که حتی تماشایش هم حس آرامش‌بخشی دارد.

به داخل مسجد که بروید، حس‌وحالی معنوی وجودتان را پر می‌کند. پیروان امام، محراب مسجد را زیارت می‌کنند و در این مسجد نماز ویژه‌ای می‌خوانند. بخش‌های مختلف مسجد را با کاشی‌های لاجوردی و آبی تزیین کرده‌اند. این بنای قدیمی آیینه‌کاری‌های بی‌نظیری دارد. نور سبزی هم بر این آیینه‌ها می‌تابد و همه چیز را رؤیایی‌تر می‌کند.

آدرس: استان قم، ۶کیلومتری شهر قم، خیابان امام حسن عسگری(ع)، مسجد جمکران
  • قبرستان شیخان قم | دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام

در نزدیکی حرم حضرت معصومه(س) خوب است از قبرستان شیخان هم دیدن کنید. قبرستان شیخان قم، زیارتگاهی است که خیلی از علمای بزرگ و افراد مؤمن را در آن به خاک سپرده‌اند. در قبرستان شیخان ۶ مقبره برای شش عالم بزرگ وجود دارد که قدیمی‌ترین مقبره برای زکریابن‌آدم اشعری است. بسیاری از دکترها از جمله دکتر قریب را هم در این قبرستان به خاک سپرده‌اند. این قبرستان از مهم‌ترین قبرستان‌های جهان اسلام است. به همین خاطر خیلی از افراد برای زیارت و خواندن فاتحه به آنجا می‌روند. این روزها قبرستان شیخان را یکی از جاهای دیدنی قم می‌دانند.

آدرس: استان قم، شهر قم، خیابان شهید طالقانی
  • کتابخانه آیه الله مرعشی | دومین کتابخانه بزرگ اسلامی در خاورمیانه

کتابخانه آیه الله مرعشی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های اسلامی در ایران و از جاهای دیدنی قم است. در این کتابخانه، هزاران نسخه خطی از کتاب‌های مهم را نگهداری می‌کنند. خیلی از طلاب و علما برای تحقیق و مطالعه به این کتابخانه می‌روند تا مرجع‌های معتبر را بررسی کنند. در بخشی از این کتابخانه آثار ارزشمندی مثل کتاب قرآن با خط کوفی را به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس: استان قم، شهر قم، خیابان ارم

جاهای دیدنی تاریخ

  • بازار قم | قابی تماشایی از معماری سنتی

اگر به معماری‌ سنتی و اصیل ایرانی علاقه دارید، خوب است سری به بازار قدیم قم بزنید. بازار قم از زیباترین بناهای تاریخی شهر و از جاهای دیدنی قم است. قدیمی‌ترین بخش‌های بازار را در زمان سلجوقی و ایلخانی ساخته‌اند. در دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی هم بخش‌های دیگری را به این بازار اضافه کردند. به بازار قم که رفتید، از تیمچه‌ها، چهارسوق و حجره‌های بازار دیدن کنید. معماری تیمچه بازار قم، نمونه‌ای از کارهای استاد حسن قمی است که توجه همه را به خودش جلب می‌کنند. این بازار را طوری ساختند که در روزهای گرم و آفتابی قم، هوایی خنک‌تر از بیرون دارد.

این بازار قدیمی یکی از زیباترین مراکز خرید قم است. بازدید از این بازار یک تیر و دو نشان است. هم از معماری بی‌نظیرش دیدن می‌کنید و هم سوغات قم را می‌خرید. کمی که در بازار گشت‌وگذار کنید، عطر سوهان تازه مشامتان را پر می‌کند. حجره‌های سوهان‌پزی در بازار، از قدیمی‌ترین سوهان‌‌پزهای قم هستند و سوهان‌های اعلایی دارند. به‌راحتی می‌توانید از این بازار سوغاتی‌های شهر قم را بخرید. خیلی از حجره‌ها تسبیح، مهر و جانماز می‌فروشند.

آدرس: استان قم، شهر قم، خیابان طالقانی
  • مقبره شاه عباس | بنایی تاریخی در جاهای دیدنی قم

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی قم، مقبره شاه عباس دوم صفوی است. پسر شاه عباس دوم، بعد از فوت پدرش دستور داد تا آرامگاهی ویژه برای شاه بسازند. معماری این بنا شکلی دوازده‌ضلعی دارد و تمام دیوارهایش را با سنگ‌های مرمر پوشانده‌اند. نقش‌ونگارهای درون مقبره شاه عباس بخشی از سبک هنر صفوی را نشان می‌دهد. اگر به معماری سنتی علاقه دارید، خوب است از مقبره شاه عباس دیدن کنید.

آدرس: استان قم، شهر قم، جنوب غربی تربت‌خانه حضرت معصومه(س)
  • حمام حاج عسگرخان | یادگاری از دوره قاجار

حمام عسگرخان یکی از حمام‌های قدیمی قم است. در ورودی حمام کتیبه‌ای نصب کرده‌اند که سال ساخت حمام را نشان می‌دهد. این حمام یادگاری از زمان حکومت فتحعلی شاه است. حمام حاج عسگرخان را به سبک معماری قجری ساخته‌اند. طاق‌های متعدد با کاشی‌کاری‌های زیبایش، از دیدنی‌ترین بخش‌های حمام است. فضای حمام دو بخش مجزا دارد. یکی از بخش‌ها برای شست‌وشو و دیگری برای رختکن است. حمام حاج عسگرخان بعد از گذشت این سال‌ها هنوز هم فعال است و بومی‌ها از آن استفاده می‌کنند.

آدرس: استان قم، شهر قم، راسته بازار نو
  • حمام عشقعلی | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی قم

می‌توانید سبک معماری حمام‌های قجری را در قم ببینید. حمام عشقعلی از دیگر حمام‌های تاریخی شهر قم است. این حمام بخش‌های مجزا برای خانم‌ها و آقایان دارد. در گذشته حمام عشقعلی مملوء از جمعیت بود؛ اما متأسفانه با گذشت سال‌های طولانی بخش زیادی از این حمام رو به تخریب‌شدن رفت. با این حال سردر حمام هنوز هم زیبا و چشمگیر است. آن را با کاشی‌های لعاب‌دار تزیین کرده‌اند. در سال‌های اخیر، سازمان میراث فرهنگی بخشی از این حمام را بازسازی کرده است؛ اما مرمت حمام هنوز ادامه دارد.

آدرس: استان قم، شهر قم، خیابان انقلاب، انقلاب ۵، محله عشقعلی
  • خانه تاریخی زند | موزه مردم شناسی قم

قم از آن شهرهایی است که در بافت قدیمی‌اش می‌توانید خانه‌هایی چندین‌ساله را ببینید. یکی از خانه‌های تاریخی قم، خانه زند است. ساخت این خانه به دوره قاجار می‌رسد. هر گوشه از این خانه را که نگاه کنید، نشانی از معماری قجری را می‌بینید. بادگیرهای چشمگیری دارد که در تابستان هوای داخل خانه را خنک‌تر می‌کند. امروزه خانه زند را به موزه مردم شناسی قم تبدیل کرده‌اند. حاج قلی خان زند و برادرش حاج علی خان زند صاحب‌هر بخش از این خانه بودند؛ اما بعد از فوت این دو برادر خانه‌ها را یکی کردند.

می‌توانید در این موزه، اشیاء قدیمی، آثاری از دوره سلجوقی و مجسمه‌هایی زیبا را تماشا کنید. در بخش‌هایی از این موزه، آداب‌ورسوم قم و فرهنگ این منطقه را به‌خوبی نشان می‌دهند. اگر قصد بازدید این موزه از موزه های قم را دارید، از ساعت ۸ صبح تا 14 بعدازظهر باز است. برای بازدید باید ۴هزار تومان هم بپردازید.

آدرس: استان قم، شهر قم، خیابان انقلاب، کوچه گذر قلعه، موزه مردم‌شناسی و خانه تاریخی زند
  • خانه ملاصدرا | از زیباترین جاهای دیدنی قم

بی‌ترید اسم ملاصدرا را شنیده‌اید. ملاصدرا عارف و فیسلسوف ایرانی است. او 15 سال از زندگی‌اش را در روستایی نزدیک به قم گذراند. امروزه خانه ملاصدرا یکی از مکان های دیدنی قم است. قدمت این خانه به دوره صفوی می‌رسد. این خانه قدیمی معماری چشمگیری دارد. در نگاه اول، سقف گنبدی‌اش توجهتان را جلب می‌کند. سقف خانه را به سبک خانه‌های کویری ساخته‌اند تا فضای داخلی خانه خنک‌تر از بیرون باشد. روی این سقف را با شیشه‌هایی هندسی پوشانده‌اند تا نور به داخل خانه بتابد و فضا را روشن کند. جنس خانه ملاصدرا از خشت، تیرهای چوبی و گل است. بد نیست در سفرتان به قم از این خانه زیبا دیدن کنید.

آدرس: استان قم، شهر قم، روستای کهک، محله چال حمام
  • خانه یزدان پناه | موزه صنایع دستی

در بافت قدیمی قم، می‌توانید از خانه‌های تاریخی و زیبایی دیدن کنید. خانه یزدان پناه یکی از این خانه‌هاست که آن را در اواخر حکومت قاجار ساخته‌اند. بازدید از این خانه مثل ماشین زمانی است که شما را به گذشته می‌برد. در حیاط باصفایش حوضی زیبا ساخته‌اند و در چهار گوشه‌حوض، باغچه‌های کوچکی وجود دارد. بخش‌های مختلف خانه و اتاق‌ها در دورتاردور حیاط است. هرکدام از اتاق‌ها را با بلندای ویژه‌ای ساخته‌اند تا نور خورشید فضای داخل را روشن کند. در سال‌های اخیر از این خانه به‌عنوان موزه صنایع دستی استفاده می‌کردند؛ اما در حال حاضر این خانه یکی از رستوران های قم است. در بخش‌های مختلف خانه رستورانی سنتی را راه‌اندازی کرده‌اند. می‌توانید غذاهای خوشمزه و اصیل قم را در این رستوران امتحان کنید. این رستوران از 12 ظهر تا 16 بعدازظهر و از ساعت 20 تا 12 شب باز است.

آدرس: استان قم، شهر قم، خیابان 19 دی(باجک)، کوچه 11
  • گنبد سبز قم | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قم

گنبد سبز قم یکی از آثار تاریخی این منطقه است. خیلی‌ها آن را به دروازه کاشان یا مقبره‌های باغ گنبد سبز می‌شناسند. مقبره سه عالم بزرگ در این بناها وجود دارد. مقبره‌های شمالی و مرکزی سقفی شبیه به هم دارند. گنبدهای هردو مقبره مخروطی چندضلعی است که رنگ سبزش توجه همه را جلب می‌کند. مقبره جنوبی گنبدی کروی دارد و با دیگر بناها متفاوت است. در بازدید از این مجموعه، محو کاشی‌کاری‌های زیبا می‌شوید.

آدرس: استان قم، شهر قم، خیابان انقلاب، جنب گلزار شهدا
  • سد تاریخی کبار قم | قدیمی‌ترین سد قوسی دنیا

سد کبار، قدیمی‌ترین سد قوسی دنیا و از جاهای دیدنی قم است. ساخت این سد به 1700 سال قبل می‌رسد. آب سد کبار مزرعه‌ها و زمین‌های کشاورزی اطراف قم را سیراب می‌کند و به صنعت کشاورزی رونق می‌بخشد. برای بازدید از این سد باید تا جنت آباد قم بروید.

آدرس: استان قم، شهر قم، جنت آباد، زنبورک، دشت کبار
  • کاروانسرای پاسنگان | استراحتگاهی برای تجار و گردشگرها

از همان زمان‌های قدیم خیلی‌ها برای زیارت حضرت معصومه(س) به شهر قم سفر می‌کردند. به خاطر نزدیکی جاده ابریشم تاجرها و افردا زیادیدیگری هم از جاده‌های نزدیک به قم می‌گذشتند. در آن زمان در این جاده کاروان‌سراهایی مشغول به کار بودند و از مسافرها میزبانی می‌کردند. یکی از این کارون‌سراهای قدیمی، کاروان سرای پاسنگان است که آن را یکی از جاهای دیدنی قم می‌شناسند. خیلی از تاجرها و مسافرها در این کاروان‌سرا توقف می‌کردند تا نفسی تازه کنند و دوباره راهی شوند. معماری این کاروان‌سرا جذاب و دیدنی است؛ اما با گذشت این سال‌ها نشانه‌هایی از فرسودگی در آن پیداست.

آدرس: استان قم، کیلومتر 20 جاده قدیم قم_کاشان، زنبورک
  • کاروانسرای حوض سلطان | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قم

در دشت‌های کویری و جنوبی کوهمره در اطراف قم، آثاری از کاروان‌سراهای قدیمی به‌جامانده است. کاروان سرای حوض سلطان یکی از این کاروان‌سراهای قدیمی است که قدمتش به دوره قاجار می‌رسد. این کاروان‌سرا، جایی برای تجمع مسافرهای قم و دیگر شهرها مثل کاشان بود. کاروان‌سرای حوض سلطان، بنایی آجر دارد و شامل چند تالار، حیاطی در مرکز، اصطبل، قهوه‌خانه و حمام است. این مجموعه کنار کاروان‌سرای دیگری است که آن را در دوره صفوی ساخته‌اند. معماری زیبای کاروان‌سرای حوض سلطان کمی به معماری‌خانه‌های قدیمی کاشان و یزد شبیه است.

آدرس: استان قم، شهر قم، بخش مرکزی، در نزدیکی روستای چشمه شور
  • محوطه باستانی قلی درویش | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی قم

محوطه قلی درویش، قدیمی‌ترین آثار به‌جا‌مانده در قم است که قدمت این شهر را نشان می‌دهد. کاوش‌گرها فهمیده‌اند که این محوطه مربوط به ۷هزار سال قبل است. در این محوطه بخش‌های مختلفی از یک جامعه وجود دارد. به بازدید از این بنای تاریخی که رفتید، از آتشکده، نمازخانه، خانه، بخش‌های نظامی و اداری دیدن کنید. در هر گوشه از محوطه باستانی قلی درویش نشانه‌هایی از تاریخ و تمدن چندین ساله ایران مشخص است.

آدرس: استان قم، کیلومتر یک جاده قم_کاشان، جاده جمکران، در نزدیکی امامزاده جعفر
  • مدرسه فیضیه | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی قم

مدرسه فیضیه از مهم‌ترین مدرسه علوم دینی در قم است. ساخت بنای اولیه مدرسه به دوره صفویه می‌رسد. کتیبه‌ای در این مدرسه وجود دارد که نشان می‌دهد این مدرسه متعلق به شاه طهماسب بود؛ اما بنای امروزی‌اش را در دوره حکومت فتحعلی شاه ساختند. خیلی از علما و مراجع ایرانی در این مدرسه تحصیل کرده‌اند. در دوره پهلوی مأمورهای امنیتی به این مدرسه حمله کردند و به جمعی از علما آسیب رساندند. مدرسه فیضیه همان جایی است که امام خمینی(ره) در 14خرداد 1342 در آن سخنرانی کرد. روز بعد از این سخنرانی مردم و مراجع قیام کردند که به قیام 15 خرداد معروف است.

آدرس: استان قم، شهر قم، جنب حرم حضرت معصومه(س)، میدان آستانه مقدس
  • موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) | از ارزشمندترین جاهای دیدنی قم

در سفر به جاهای مختلف، بازدید از موزه بخشی هیجان‌انگیز است. در موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) نفیس‌ترین قرآن‌های خطی را نگهداری می‌کنند. در این موزه آثار تاریخی دیگری مثل تابلوهای نقاشی به‌جا‌مانده از زمان قاجار و صفوی، سنگ‌های قیمتی و… هم هست. در بخش‌های دیگری از این موزه، کاشی‌های زینتی، آثار شیشه‌گری و حجاری‌شده را به نمایش گذاشته‌اند. اگر همان حوالی هستید، می توانید با خرید بلیط اتوبوس قم خودتان را به این شهر برسانید و از این موزه زیبا دیدن کنید.

آدرس: استان قم، شهر قم، حرم مطهر حضرت معصومه(ع)، مسجد شهید مطهری

جاهای دیدنی طبیعی

  • پارک آبی آب و تاب | از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی قم

برای گذراندن یک روز جذاب و هیجان‌انگیز به پارک آبی آب و تاب قم بروید. این پارک آبی از معروف‌ترین جاذبه ‌های گردشگری قم و بزرگ‌ترین پارک آبی خاورمیانه است. پارک آبی آب و تاب امکانات خوبی برای تفریح و سرگرمی همه سنین دارد. سرسره سقوط آزادش آدرنالین خونتان را بالا می‌برد و حس‌فوق‌العاده‌ای را به شما می‌دهد. در این پارک انواع سرسره‌های حلزونی برای جوان‌ها و نوجوان‌ها موجود است. پنج سرسره با ارتفاع کمتر هم برای کودکان دارند. می‌توانید در دریاچه مصنوعی پارک شنا کنید. استخر موج هم از دیگر بخش‌های جالب این مجموعه است. بخش‌های سرگرمی پارک آبی آب و تاب آن‌قدر زیاد است که دیگر از خستگی خبری نیست. در فضای پارک، کافی‌شاپ و آب‌میوه‌فروشی هم دارند. می‌توانید در همان محوطه سری به رستوران های قم بزنید و غذای خوشمزه‌ای بخورید. گشت‌وگذار در این پارک سفرتان را خاطره‌انگیز می‌کند.

آدرس: استان قم، شهر قم، بلوار غدیر، بوستان غدیر
  • دریاچه حوض سلطان | از دیدنی‌ترین صحنه‌ها در کویر

اگر جزء آن دسته از افرادی هستند که به کویرگردی علاقه دارید، خوب است از دریاچه حوض سلطان دیدن کنید. این دریاچه از زیباترین جاهای دیدنی قم است. خیلی‌ها این دریاچه را به دریاچه نمک قم می‌شناسند. این دریاچه تماشایی در دل کویر است. رودهایی که به این دریاچه می‌ریزند، از شوره‌زارها می‌گذرند و نمک‌های حل‌شده در آن‌ها در این دریاچه ته‌نشین می‌شود. دریاچه حوض سلطان تصویری جذاب از طبیعت است. یادتان نرود که دوربینتان را برای ثبت عکس‌های تماشایی ببرید. در بخش‌های کم‌عمق دریاچه که قدمی بزنید، رد پاهایتان حک می‌شود. فراموش نکنید که بخش‌های پرعمق، خطرناک است. بهتر است ریسک نکنید و به آن طرف نروید.

آدرس: 90کیلومتری اتوبان تهران_ قم
  • تالاب بهشت معصومه | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قم

حرف از قم که می‌شود، همه به یاد کویرها و نمک‌زارهایش می‌افتند؛ اما در نزدیکی این شهر، تالابی دائمی هم هست. تالاب بهشت معصومه از زیباترین جاهای دیدنی اطراف قم است که تصویری زیبا از طبیعت قم را نشان می‌دهد. با شروع تابستان پرنده‌های مختلفی به طرف این تالاب می‌روند و این فصل از سال ‌را در این تالاب می‌گذرانند. پوشش گیاهی اطراف تالاب هم تماشایی است. خوب است برای بازدید از این تالاب شگفت‌انگیز، برنامه‌ای بچینید.

آدرس: 20کیلومتری جنوب دریاچه حوض سلطان، ۳کیلومتری حاشیه شرقی اتوبان قم_تهران
  • پارک ملی کویر | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قم

پارک ملی کویر از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف قم است که خیلی از گردشگرها به بازدید از آن می‌روند. این پارک شامل منطقه بزرگی از بخش‌های کویری ایران است. از تپه‌های شنی تا شب‌های پرستاره و حیوان‌هایی که در کویر زندگی می‌کنند، همگی بخش جذابی از طبیعت هستند. زیبایی‌های کویر تمام‌نشدنی است؛ البته رفتن به کویر مهارت و لوازم ویژه‌ای می‌خواهد. اگر به بازدید از کویر علاقه دارید، با تورهای کویرگردی همراه بشوید. بی‌ترید سفرتان لذت‌بخش می‌شود.

آدرس: جاده قم به قمرود، پارک ملی کویر ایران
  • دره ریواس‌ها | از خوش‌آب‌وهواترین جاهای دیدنی قم

دره ریواس‌ها دره‌ای تماشایی در اطراف قم است که آب‌وهوایش همه را متعجب می‌کند. این دره زیبا در منطقه پلنگ‌دره است. دره ریواس چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای دارد که نمی‌شود از آن چشم برداشت. به لطف رودهای پرآبی مثل قمرود، این دره طبیعتی سرسبز و تماشایی دارد. هوایش هم خنک و دل‌پذیر است. برنامه پیک‌نیکی بچیند و یک روز را در طبیعت زیبای این دره بگذرانید.

آدرس: استان قم، 50کیلومتری شهر قم، سلفچگان، ناحیه شمالی پلنگ دره، شرق رود قمرود
  • کوه دو برادران قم | از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی قم

در نزدیکی مسجد جمکران قم، دو کوه به هم متصل هستند که شباهت زیادی به یکدیگر دارند. بلندای هر دو کوه به یک اندازه است. به همین خاطر به آن‌ها کوه دو برادران می‌گویند. اگر در حیاط مسجد جمکران بایستید، به‌خوبی آن‌ها را می‌بینید. اگر از بومی‌ها اسم نیایش را هم شنیدید، تعجب نکنید. خیلی‌ها این کوه را به نیایش می‌شناسند. بلندای کوه دو برادران زیاد نیست؛ اما شیب تند و خطرناکی دارد.

آدرس: استان قم، شهر قم، پشت مسجد جمکران، نزدیک کوه خضر نبی
  • گنبد نمکی قم | از زیباترین جاهای دیدنی قم

یکی از دیدنی‌های طبیعی در قم، گنبدی نمکی است که زیبایی‌اش نفس‌گیر است. در بین گنبدهای نمکی ایران، فقط گنبد نمکی قم شکلی متقارن دارد. این گنبدهای زیبا زیر نور آفتاب به زیبایی می‌درخشند. به خاطر وجود خاک‌های قرمز رس، گنبدهای نمکی تصویری تماشایی از طبیعت را نشان می‌دهند. بازدید از این گنبدها به غیر از جنبه تفریحی، فواید دیگر هم دارد. تنفس در این منطقه باعث پاکسازی بدنتان می‌شود.

آدرس: 20کیلومتری جاده قم، جعفریه
  • روستاهای ییلاقی اطراف قم

آب‌وهوای شهر قم گرم و خشک است. تابستان‌های گرم و سوزانی دارد. سرمای زمستانش هم طاقت‌فرساست؛ اما با این حال روستاهایی در اطراف قم هستند که آب‌وهوایی متفاوت دارند. این روستاها از معروف‌ترین جاهای دیدنی قم است. بیشتر این روستاها کوهستانی است و باران و برف بیشتری در آن مناطق نسبت به شهر قم می‌بارد. به همین خاطر این روستاهای ییلاقی، پوششی سرسبز و دلنشین دارند. چشم‌انداز این دشت‌ها، زیبا و وصف‌نشدنی است. انگار تکه‌ای از بهشت را در کویر نقاشی کرده‌اند. در سفرتان به قم می‌توانید چند روزی را در این روستاها بگذرانید. از معروف‌ترین روستاهای ییلاقی قم، کهک، خلجستان، جمیزقان و قاهان هستند. اقامت در خانه‌های روستایی گاهی از ماندن در بهترین هتل های قم لذت بیشتری دارد.

جاهای دیدنی قم آن‌قدر متنوع است که شما را شگفت‌زده می‌کند. در این سفر مجازی با ره بال آسمان تلاش کردیم، تا بخشی از زیبایی‌های قم را نشانتان بدهیم. اگر در سفرهای قبلی به این جاهای دیدنی رفته‌اید، تجربه‌هایتان خواندن دارد. در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

محوطه باستانی قلی درویش، حرم حضرت معصومه(س).

کاروان‌سرای پاسنگان و کاروان‌سرای حوض سلطان

روستای ییلاقی کهک، خلجستان، جمیزقان و قاهان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.