عمارت کازرونی بوشهر | اولین بنای بوشهری که جهانی شد

2

روزهای سرد سال جان می‌دهد برای سفر به گرم‌ترین نقاط ایران. در این روزها، شهرهای گرمسیر ایران هوای مطبوعی دارند و برای افرادی چون من که تاب و تحمل گرمای هوا را ندارند، فرصت مغتنمی است تا دل به جاده بدهند و به دیدن جاهایی بروند که در بقیه روزهای سال از دیدنشان محروم‌اند. امروز هم بنا داریم با هم به بوشهر سفر کنیم و ساعتی را در یکی از خانه های زیبای این شهر بگذرانیم. می‌خواهیم بدانیم تاریخ تولد عمارت کازرونی بوشهر کی است، چه کسی آن را ساخته و چه شد که در ناملایمات روزگار توانست همچنان قد افراشته دارد و پایدار بماند. می‌خواهیم از رمز و راز محبوبیتش بدانیم و بگوییم که چرا دیدن این عمارت ارزش سفر و دوری راه را دارد. اگر مشتاق شده‌اید، لیوان چایی‌تان را آماده کنید و همراهمان شوید.

عمارت کازرونی بوشهر کجاست؟

عمارت کازرونی بوشهر

قبل از هر چیز اجازه دهید برایتان بگویم که دقیقاً عمارت کازرونی کجاست. قبلاً برایتان از استان بوشهر سخن گفتیم. در این استان باید سراغ شهر بوشهر و محله قدیمی بهبهان بروید. آنجا به کمک مکان‌یاب یا راهنمایی افراد محلی و تابلوها، به سمت خیابان گمرک بروید. در انتهای خیابان، عمارت کازرونی را پیدا می‌کنید.

تاریخچه عمارت کازرونی بوشهر

تاریخچه عمارت کازرونی بوشهر

این عمارت باشکوه در دوران قاجار متولد شد. صاحب عمارت کازرونی فردی به نام محمدرضا کازرونی بود که در بوشهر تجارت می‌کرد. این تاجر ثروتمند و بزرگ، با مردم کشورهای مختلف در ارتباط بود و همین باعث شد از معماری کشور هند ایده بگیرد و عمارت خود را بنا کند. پس از مرگ او، وارثانش، خانه را به میراث فرهنگی بخشیدند. پس از چند سال، پرنده سعادت روی شانه این خانه نشست و نامش به‌عنوان اولین اثر بوشهری در یونسکو ثبت شد. حالا این خانه یک شناسنامه جهانی دارد و دل هنردوستان دنیا برایش می‌تپد. برای همین هم هست که نمی‌گذارند آب در دلش تکان بخورد و همه جوره هوایش را دارند.

معماری عمارت کازرونی بوشهر

وقتی پای خانه‌ای به دل یونسکو باز می‌شود، شک نکنید که امتیازی داشته و سری در میان سرها در کرده است که توانسته سوگلی شود و یک سجل بین‌المللی بگیرد. راز این خوشبختی در خوش‌سلیقگی صاحب خانه نهفته است. گفتم که خانه به سبک معماری هند و به شیوه خانه‌های بندر کراچی و بمبئی ساخته شده است. می‌دانید که بوشهر هم مثل این دو بندر هوای گرم و شرجی دارد. به همین دلیل خانه‌هایی که در این شهر ساخته می‌شوند، باید در روزهای گرم سال، پناه خنک و راحتی برای ساکنانشان شوند.

با این توضیح عمارت کازرونی هم در دو طبقه با درها و پنجره‌های متعدد ساخته شد. در روزهای گرم سال، ساکنان خانه به طبقه بالا می‌رفتند و درهای چوبی را چهار طاق، باز می‌کردند. این کار باعث می‌شد هوا از دری وارد و از در دیگر خارج شود و به همین سادگی تهویه خنک و مناسب در خانه برقرار شود.

جاذبه های خانه کازرونی

شاید این روزها که به‌لطف تکنولوژی، بر‌ج‌های چند طبقه سربه‌فلک کشیده‌اند، دیدن یک خانه دوونیم‌طبقه چندان عجیب و دور از ذهن نباشد؛ اما اگر می‌خواهید مثل من از دیدن این عمارت حیرت کنید، خودتان را به بیش از صد سال پیش ببرید. زمانی را تصور کنید که ساختن یک خانه معمولی ماه‌ها زمان می‌برد و هیچ خانه‌ای از یک تا دو طبقه بلندتر نبود. آنگاه متوجه عظمت و بزرگی این عمارت می‌شوید. راستی یک کار دیگر هم می‌توانید بکنید. تصور کنید که خانه‌های کنونی ما بعد از سی‌چهل سال، فرسوده می‌شوند و با اولین زلزله فرو می‌ریزند و این خانه بعد از صد سال عمر، هنوز مثل تازه‌عروسی زیبا با لباس سفید برایتان دل‌بری می‌کند.

جاذبه های خانه کازرونی

دیوارهای خانه کاملاً سفید است و درهای چوبی فندقی جذاب و براق در کنارش، ترکیب بسیار زیبایی ساخته است. نگاهی به ایوان بیندازید. سپس دخترکی را تصور کنید که پیراهن سفید بلند با جلیقه فندقی به تن دارد و موهای مشکی و ابریشمی‌اش در باد می‌رقصد. لذت دیدن این خانه به اندازه تصور این دخترک زیبا و حتی بیشتر از آن است. در حیاط خانه حوض آبی است و درختی بزرگ که زمانی خرما داشته است.

جاهای دیدنی اطراف عمارت کازرونی بوشهر

شک نکنید که زیبایی عمارت کازرونی شما را یکی‌دو ساعتی میخکوب می‌کند؛ اما شما که این همه راه تا جنوب ایران نرفته‌اید که فقط این خانه را ببینید. ضمن اینکه جاهای دیدنی بوشهر هم که فقط در این خانه مختصر نشده است؛ پس فرصت را غنیمت بدانید و به هر چه جاذبه گردشگری اطراف عمارت کازرونی هست، سری بزنید.

پارک پرندگان بوشهر

پارک پرندگان بوشهر یا همان باغ پرندگان، مثل همه باغ پرندگان ایران، جایی است برای عرضه انواع پرندگان مختلف. البته اگر از من می‌پرسید، با نگهداری هر نوع حیوانی خواه در خانه خواه در باغ وحش و باغ پرندگانی مخالفم؛ ولی خب سلیقه جمعی را نمی‌شود فدای خواسته شخصی کرد. شاید همراه شما کودکی باشد که تماشای پرندگان مختلف خوشحالش کند. البته پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم به‌طرز عجیبی دوست‌دار حیات وحش هستند و سرزدن به چنین مکان‌هایی سرحالشان می‌آورد. خدا را چه دیدید، شاید ۳۰ سال دیگر، خود من یکی از طرف‌داران پروپاقرص باغ پرندگان شدم! آدرسش را برایتان می‌گذارم:

آدرس: بوشهر، محله صباخه، خیابان خلیج فارس

بازار قدیم بوشهر

هر چقدر که دیدن باغ وحش و باغ پرندگان حال مرا می‌گیرد، صد چندانش گشتن در بازارهای قدیمی حالم را خوش می‌کند. انگار در این بازارها هنوز هم فتوت و مردانگی لوطیان قدیمی جاری است. کاسبان هوای همدیگر را دارند و همه تلاششان را می‌کنند که مشتری‌شان راضی باشد. دوستم می‌گفت که بازاریان قدیمی یک شعار طلایی داشتند و آن این بود که «مشتری ولی‌نعمت ماست.» بر اساس همین باور هم تلاش می‌کردند تا به بهترین نحو مشتری را راضی نگه دارند و او را با دل جمع و لب خندان بدرقه کنند.

این همه حس خوب را هنوز هم می‌توانید در بازار قدیم بوشهر پیدا کنید. اینجا خیلی چیزها پیدا می‌شود. اگر قصد خرید سوغات بوشهر را دارید، می‌توانید چیزهایی در بازار پیدا کنید. چند تا از کارهای بومی را بخرید تا به رونق اقتصادی شهر هم کمک کرده باشید. راستی بوشهری‌ها قلیانی‌های قَدَری هم هستند. اگر اهلش هستید در یکی از دکه‌هایش خودتان را مهمان قلیان سنتی با تنباکوی برازجانی کنید.

از این بازار تا بازار مرکزی هم راه چندانی نیست. در بازار مرکزی کالاهای بیشتری برای فروش هست و تنوع بیشتری هم در قیاس با بازار قدیم دارد. چاره چیست، از نظر خیلی‌ها بازار قدیم دیگر باید بازنشسته ‌شود و جای خودش را به بازارهای جدید ‌دهد. امروزی‌ها را نمی‌شود قضاوتشان کرد. دلشان تنوع بیشتری می‌خواهد. راستی از اینجا تا عمارت دهدشتی و عمارت طاهری هم راه چندانی نیست.

آدرس: بوشهر، میدان شهدا، محله قدیمی شهر

موزه رئیسعلی دلواری

رئیسعلی دلواری یکی از مردانی بود که در زمان استعمار انگلیس بسیار مبارزه کرد و از خود دلاوری‌ها نشان داد. این مرد در دوران قاجار بنای بزرگ و زیبایی داشت که یک سروگردن از دیگر بناهای بوشهر بلندتر و زیباتر بود. این بنای مجلل دست‌به‌دست چرخید تا نهایتاً یکی از بازماندگان، آن را به میراث فرهنگی تقدیم کرد. این روزها عمارت رئیسعلی دلواری به یکی از موزه های بوشهر تبدیل شده است. موزه رئیسعلی دلواری شبیه آلبومی است که خاطرات نسل‌های مختلف را به تصویر می‌کشد.

جاهای دیدنی اطراف شهر

اگر ماشین شخصی دارید و دلتان می خواهد جاهای دیدنی اطراف بوشهر را هم ببینید، مقاله ما را در این باره بخوانید. مختصر اینکه گور دختر بوشهر، خلیج نایبند، ساحل بنود، گنبد نمکی جاشک، بندر سیراف و چند جای دیگر هستند که در اطراف این شهر قرار دارند. ما برای هر کدامشان به‌تفصیل مطلب نوشته‌ایم. کافی است روی نام هر یک کلیک کنید تا اطلاعات کامل‌تری را بخوانید.

اطلاعات بازدید از عمارت کازرونی بوشهر

تا جایی که در خاطر من است این بنا از ۷ صبح تا ۱۷ باز است. هزینه چندانی هم برای بازدیدش لازم نیست بپردازید. ضمن اینکه یادتان باشد در ایام سوگواری، همه جاذبه‌های میراث‌فرهنگی تعطیل هستند. اگر دوست دارید گرمای هوا اذیتتان نکند و ضمناً بتوانید عکس‌های خوبی هم بگیرید، عصر زمان مناسبی است. در این زمان نور کافی در محیط وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از عمارت کازرونی

همان ابتدای مطلب برایتان گفتم که سفر به بوشهر برای امثال من که تاب گرما را ندارم، در پاییز و زمستان از همه مناسب‌تر است. در این دو فصل، هوا به سمت خنکی می‌رود؛ البته نه تا حدی که لباس گرم بپوشید، بلکه همین قدر که روزها کمتر عرق بریزید و شب‌ها شدت گرما مانع خوابتان نشود.

اگر به هر دلیل تابستان راهی بوشهر شدید هم خیلی غم به دلتان راه ندهید. در هتل های بوشهر همه امکانات رفاهی برای آسایش شما فراهم است. یا حتی در ظل گرمای ظهر هم که به رستوران های بوشهر سری بروید، آنقدر سیستم‌های خنک‌کننده هست که احساس گرما نکنید. بهتر است صبح اول وقت یا هنگام عصر به دیدن عمارت کازرونی بروید تا کمتر اذیت شوید. البته خیلی هم دیر نروید که بتوانید در نور طبیعی چند عکس خوب بگیرید. بعدش هم می‌توانید حین بازدید از جاذبه‌های شهر، به یکی از کافه های بوشهر سری بزنید و با یک نوشیدنی خنک، عطشتان را فرو بنشانید.

مسیر دسترسی عمارت کازرونی بوشهر

فرقی نمی‌کند که بلیط هواپیما بوشهر را تهیه کرده‌اید یا قصد دارید بلیط اتوبوس بوشهر را تهیه کنید. همین که به شهر رسیدید، ساک و چمدانتان را در یکی از هتل‌ها بگذارید و با یک تاکسی اینترنتی خودتان را به عمارت کازرونی برسانید. اگر هم با ماشین شخصی سفر می‌کنید، خیالتان راحت باشد. این عمارت آنقدر معروف هست که با وارد کردن نامش در هر برنامه مسیریابی، به‌سرعت راه دسترسی‌اش را پیدا می‌کنید.

توصیه ره بالی‌ها به مسافران عزیز

بارها شده که پس از معرفی یک جاذبه طبیعی یا تاریخی با سیل انتقاد بومیان منطقه مواجه شده‌ام. طفلی‌ها از آزار و اذیتی که گردشگران برایشان ایجاد کرده‌اند گله داشتند. برخی هم از اینکه جاذبه طبیعی‌شان در مدت کوتاهی نابود شده یا زباله‌های مختلف آن را زشت کرده است، از ما دلخور بودند.

توصیه من به عنوان یکی از نویسندگان ره بال آسمان به شما این است که هر جایی سفر می‌کنید، آنجا را خانه خود بدانید. هیچ آتشی را در طبیعت روشن نگذارید. هیچ یادداشتی روی دیوارها یا تنه درختان ثبت نکنید و هیچ زباله‌ای از خود باقی نگذارید. یادتان باشد که طبیعت میزبان ماست و ما مهمان آن هستیم. رسم ادب و مهمانی را درست به جا بیاوریم.

در این مطلب به سراغ یکی از خانه های تاریخی بوشهر رفتیم و به عمارت کازرونی سری زدیم. در حیاط و ایوانش گشت‌وگذاری کردیم و بعد سراغ چند جاذبه دیگر شهر رفتیم. حین این سفر کوتاه خاطرات گذشته‌مان را مرور کردیم و حال دلمان خوب شد. شما تجربه سفر به این شهر را دارید؟ برای ما از خاطراتتان بنویسد. اگر هم بوشهری هستید، اطلاعات بیشتری از این عمارت به ما بدهید. خوشحالمان می‌کند.

بوشهر، محله قدیمی بهبهانی، انتهای خیابان گمرک

این بنا در دوره قاجاریه به دست سید محمدرضا کازرونی ساخته شد و در سال ۱۳۸۰ به ثبت یونسکو رسید.

باغ پرندگان بوشهر، بازار قدیم، بازار مرکزی، عمارت دهدشتی، موزه رئیسعلی دلواری یا همان موزه مردم شناسی و عمارت طاهری.

در فصل پاییز و زمستان، صبح اول وقت یا نزدیک به عصر که هوا خنک باشد.

5/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. مریم می گوید

    چه متن و توصیف خوب زیبایی داشت این مقاله. لذت بردم. دست نویسنده‌اش درد نکنه.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مریم عزیز، خوشحالیم که متن رو دوست داشتید. برای نظر مثبتتون ازتون ممنونم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.