آب انبار قوام بوشهر یا رستوران سنتی قوام؟

0

ایرانی‌ها از همان قدیم با مشکل کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. اگر گذرتان به شهرهای کویری و گرمسیری ایران بیفتد، در بخش‌های مختلف شهر سازه‌هایی مثل آب‌انبار و قنات را می‌بینید. بوشهر هم یکی از آن شهرهاست که چنین سازه‌هایی را در دلش دارد. اگر قصد سفر به جنوب ایران و شهر بوشهر را دارید، پیشنهاد می‌کنم به آب انبار قوام بوشهر سری بزنید. بی‌ترید حال‌وهوای امروزی این آب انبار شما را شگفت‌زده می‌کند.

آب انبار قوام بوشهر کجاست؟

آب انبار قوام بوشهر

برای بازدید از آب‌انبار قوام بوشهر باید راهی جنوب ایران بشوید و خودتان را به استان بوشهر برسانید. بعد از رسیدن به شهر بوشهر از هرکسی آدرس خیابان ساحلی را بپرسید، به‌خوبی راهنمایی‌تان می‌کند. خیابان ساحلی را که پیدا کنید، آب ‌انبار قوام بوشهر هم در همان نزدیکی است.

معرفی آب انبار قوام بوشهر

نمایی از آب انبار قوام بوشهر

در زمان قدیم، بوشهری‌ها برای تهیه آب مصرفی، مجبور بودند بنا‌هایی مثل آب‌انبار را بسازند. بیشتر این سازه‌ها در مرکز اصلی شهر بود تا همه مردم به آن دسترسی داشته باشند. آب انبار قوام بوشهر هم یکی از جاهای دیدنی بوشهر و از معروف‌ترین آب‌انبارهای این منطقه است. این آب‌انبار& قدمتی طولانی دارد و آن را در لیست آثار ملی ایران هم ثبت کرده‌اند. به همین خاطر گردشگرهای زیادی برای تماشای این سازه مشتاق هستند.

تاریخچه آب انبار قوام بوشهر

تاریخچه آب انبار قوام بوشهر

آب انبار قوام بوشهر از قدیمی‌ترین بناهای شهر است و حدود 150 سال از قدمت آن می‌گذرد. ساخت این آب‌انبار به دوره حکومت قاجار می‌رسد. شاید اگر علی اکبر قوام الملک به بوشهر سفر نمی‌کرد، امروز خبری از آب‌انبار قوام نبود. در آن زمان کلانتری شهر شیراز را بر عهده علی اکبر قوام الملک شیرازی گذاشته بودند. او در دوره حکومتش به بوشهر سفر کرد. مردم بوشهر در آن زمان مشکلات زیادی با کم‌آبی داشتند. علی اکبر قوام تصمیم گرفت تا با هزینه خودش آب‌انبار قدیمی شهر را بازسازی کند. به دستور او اطراف آب‌انبار مخروبه را لایه‌روبی و بنای قدیمی را بازسازی کردند. بوشهری‌ها بعد از مرمت و احیا آب‌انبار، کنار بنا جوی آبی درست کردند تا آب باران در آن جمع شود. این جوی به آب‌انبار راه داشت و آب را به داخل مخرن آن هدایت می‌کرد. در آن زمان تلاش‌های علی اکبر قوام، آب‌انبار قوام را زنده کرد. به همین خاطر اسمش را روی این سازه گذاشتند.

نام های دیگر آب انبار قوام

نمایی از آب انبار قوام بوشهر

در هر بخش از کشور تنوع آب‌وهوایی روی معماری آب‌انبارها تأثیر ویژه‌ای می‌گذارد. در جنوب ایران اگر چاهی حفر کنند به آبی شور می‌رسند که برای مصرف روزانه مناسب نیست. در گذشته جنوبی‌ها با جمع‌آوری آب باران و رودها بخشی از آب شیرین را ذخیره می‌کردند. به همین خاطر اسم دیگر آب‌انبارها در جنوب، آبگیر و برکه است. در این بخش از ایران با کندن نهر در اطراف آب‌انبارها آب جاری را به طرف مخزن آب‌انبار هدایت می‌کنند.

معماری آب انبار قوام بوشهر

اگر به بنای آب‌انبار قوام بوشهر نگاهی بیندازید، فقط بخشی از آن را در سطح زمین می‌بینید. حدود دو متر از این بنا در سطح زمین و سه متر دیگر هم در زیرزمین وجود دارد. در گذشته این آب‌انبار 29 اتاق داشت. به لطف باران، هر 29 اتاق آب‌انبار پر از آب می‌شد و تا شش ماه آب لازم بوشهری‌ها را تأمین می‌کرد. سال‌هایی طولانی از عمر آب‌‌انبار قوام می‌گذرد؛ اما این سازه هنوز هم استوار مانده است. می‌توانید دورتادور آب‌انبار پنجره‌ایی به ابعاد 120 در 90 سانتی‌متر را هم ببینید. این پنجره‌ها را از داخل با شبکه‌ای از سنگ پوشانده‌اند.

مصالح ساخت در آب‌انبار

تصویری از آب انبار قوام بوشهر

بنای آب انبار قوام بوشهر در نزدیکی دریاست. برای ساخت بدنه اصلی آب‌انبار و طاق‌هایش از سنگ‌های رسوبی استفاده کرده‌ا‌ند. به همین خاطر این سازه بسیار مقاوم و محکم است. فضای داخلی بنا را هم با ساروج ساختند. ساروج از قدیمی‌ترین ملات‌های ایران است. معمولاً از این ملات برای ساخت‌وساز آب‌انبارها، سدها، پل‌ها و قنات‌ها استفاده می‌کردند.

کاربری کنونی آب انبار قوام بوشهر

کاربری کنونی آب انبار قوام بوشهر

اگر امروزه به بازدید از این آب‌انبار بروید، دیدنش شما را متعجب می‌کند. می‌توانید با رفتن به این بنای قدیمی یک تیر و دو نشان بزنید. آب انبار قوام بوشهر هم مثل خیلی از بناهای قدیمی تغییر کاربری داده است. این آب‌انبار قدیمی را به کافه رستورانی سنتی و اصیل تبدیل کرده‌اند. رستوران قوام از بهترین رستوران های بوشهر است که طرف‌دارهای زیادی دارد. خوردن غذاهای سنتی در این فضای قدیمی و معماری زیبایش روزتان را می‌سازد. فضای داخلی این رستوران را با عکس‌های قدیمی و صنایع‌دستی جنوب تزیین کرده‌اند. یادتان باشد در رستوران قوام غذاهای اصیل جنوبی مثل قلیه ماهی، دم‌پختک ماهی و میگو سوخاری را دارند. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، خوب است به رستوران قوام سری بزنید.

اطلاعات بازدید از آب انبار قوام بوشهر

آدرساستان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی، آب انبار قوام بوشهر (رستوران قوام)
هزینه ورودرایگان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از 10:30 صبح تا یک بامداد. این رستوران یکشنبه‌ها تا ساعت 24 باز است.
شماره تماس09174000034
07733331275
آدرس صفحه اینستاگرامrestaurant_ghavam@

جاهای دیدنی نزدیک به آب انبار قوام بوشهر

جاذبه‌های گردشگری بوشهر کم نیست. برای تماشای بخش‌های مختلف شهر بهتر است چند روزی را برای سفر به بوشهر، برنامه‌ریزی کنید. بعد بازدید از جاهای دیدنی، سری به مراکز خرید بوشهر هم بزنید. صنایع‌دستی‌های جنوب دیدن دارد. از آب‌‌انبار قوام تا ساحل خلیج فارس فاصله‌ای نیست و به‌راحتی می‌تونید ساعتی را کنار ساحل قدم بزنید. اسم چند جای دیدنی دیگر در اطراف آب‌انبار را برایتان می‌گذارم. بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • مدرسه تاریخی سعادت

یکی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی در اطراف آب‌انبار، مدرسه سعادت بوشهر است. قدمت این مدرسه به دوره قاجار می‌رسد. مدرسه سعادت جزء مدارسی بود که رو‌ش‌های نوینی را در آن اجرا می‌کردند. به همین خاطر این مدرسه را مادر مدرسه‌های جنوب می‌دانند. خوب است در سفرتان از این مدرسه و معماری زیبایش دیدن کنید.

  • کلیسای گئورگ مقدس (کلیسای گریگوری ارامنه)

یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی بوشهر، کلیسای گئورگ است. ساخت این کلیسا به دوره قاجار برمی‌گردد. خانواده آوادیان یکی از سرشناس‌ترین خانواده‌های بوشهری بود که این کلیسا را با کمک انگلیسی‌ها ساخت. معمار ی بیرونی و داخلی کلیسا بسیار زیباست و توجه گردشگرها را جلب می‌کند.

  • موزه های بوشهر

بخشی از زیبایی‌ها و فرهنگ بوشهر در موزه‌هایش خلاصه می‌شود. اگر دلتان خواست سری به موزه های بوشهر بزنید. عمارت دهدشتی بوشهر و موزه رئیس علی دلواری از معروف‌ترین موزه های شهر است. عمارت دهدشتی از بناهای قدیمی شهر بود که آن را به موزه تاریخ پزشکی تبدیل کرده‌اند. از آب‌انبار تا این موزه‌ها فاصله‌ای نیست.

  • بازار قدیم بوشهر

گشت‌وگذار در بازارهای قدیمی صفای دیگری دارد. بازار قدیمی بوشهر در محله دهدشتی است. به این بخش از شهر که بروید، بافت قدیمی بوشهر را می‌بینید؛ اما فقط تعدادی از حجره‌های این بازار هنوز فعال است. کافی است بازار را ادامه بدهید تا به بازار مرکزی بوشهر برسید. اینجا می‌توانید سوغات بوشهر را هم تهیه کنید.

بهترین زمان بازدید

بوشهر یکی از شهرهای جنوبی ایران است . جای تعجب ندارد که تابستان‌هایش بسیار گرم باشد. شدت رطوبت هوا هم در این زمان از سال زیاد است و شاید سفر را به کامتان تلخ کند؛ اما با شروع فصل پاییز از گرمای هوا کم می‌شود. برای سفر بوشهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری‌اش شش ماه دوم سال بهترین زمان است؛ البته بوشهر در نیمه اول بهار هم هوایی دل‌پذیر دارد. یادتان باشد برای بازدید از آب انبار قوام بوشهر، روزهای تعطیل را انتخاب نکنید. بیشتر گردشگرها و بومی‌ها در روزهای تعطیل مهمان این رستوران هستند.

اقامتگاه

برای اقامت در این شهر، هتل های بوشهر و اقامتگاه‌های بوم‌گردی به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند. اسم اقامتگاه‌های نزدیک به آب انبار قوام بوشهر را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بوم‌گردی مان همیشه سبز بوشهر؛
  • هتل پلاس؛
  • هتل دلوار؛
  • هتل آپارتمان پاسارگاد.

مسیر دسترسی

برای یازدید از آب انبار قوام بوشهر باید به طرف جنوب ایران بروید. مسیر را تا رسیدن به استان بوشهر ادامه بدهید. بعد از رسیدن به شهر بوشهر خودتان را تا غرب شهر برسانید. آب‌انبار یا رستوران قوام در خیابان ساحلی و کنار پارک پرندگان است.

سفر به بوشهر با بازدید از آب انبار قوام بوشهر و جاهای دیدنی دیگر لذت‌بخش‌تر می‌شود. اگر در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای دیدنش مشتاق شدید، بی‌معطلی برنامه‌سفر بچینید. شاید هم در سفرهای قبل از این آب‌انبار دیدن کرده‌اید؛ پس تجربه‌هایتان خواندن دارد.

استان بوشهر، بوشهر، خیابان ساحلی، جنب پارک پرندگان بوشهر.

این آب‌انبار در حال حاضر کافه رستورانی سنتی است.

بهتر است شش ماه دوم سال به بوشهر بروید. در روزهای تعطیل این رستوران بسیار شلوغ است.

پارک پرندگان خلیج فارس، کلیسای گریگوری، عمارت دهدشتی، بازار قدیم بوشهر، موزه رئیس علی دلاوری.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.