تنگه پیازه خرم آباد | از گندم تا لاله

3

لرستان را به دشت‌های سرسبز و آبشارهای خروشانش می‌شناسند. اینجا پایتخت طبیعت ایران است. هر بخش از این استان، دیدنی‌های ویژه خودش را دارد. اگر قصد دارید به این استان تاریخی و تماشایی سفر کنید، بازدید از تنگه پیازه را فراموش نکنید. در این سفر می‌خواهیم به دیدن این تنگه زیبا و طبیعت بکرش برویم.

تنگه پیازه کجاست؟

تنگه پیازه در استان لرستان در منطقه «زرین چقا» است؛ البته خیلی‌ها آن را «زرین چغا» می‌نویسند؛ اما ما ملاک را بر درستی ویکی‌پدیا قرار می‌دهیم؛ پس احتمالاً «چقا» درست‌تر است. این تنگه زیبا را می‌توانید در 20کیلومتری خرم آباد به الشتر پیدا کنید. کافی است بعد از پارک خودرو در بریدگی زرین چقا، مسیری یک ساعته را پیاده بروید. بعد از گذشتن از دشت‌های سرسبز، صدای دلنشین آب روانی را می‌شنوید. این صدا نشان می‌دهد که شما به تنگه رسیده‌اید.

آب‌وهوای تنگه پیازه

تصویری از دره پیازه

باران موهبتی الهی است که استان لرستان از آن بهره‌مند است. با شروع بهار، بارش‌های فصلی هم شدت می‌گیرد. آبشارهای این منطقه را زنده می‌کند و جانی به طبیعت زیبایش می‌بخشد. میانگین بارندگی سالانه در زرین چغا به 499 میلی‌متر می‌رسد. میانگین دمای سالانه هم تقریباً 17 درجه است. به همین خاطر این منطقه در بیشتر زمان‌ها، هوایی معتدل و خنک دارد.

پوشش گیاهی

تصویری از طبیعت سرسبز دره پیازه

هرجا که بارندگی زیاد باشد، باید انتظار پوششی سرسبز داشت. به هر طرف که نگاه کنید، نشانی از سرسبزی و خرمی می‌بینید. در این منطقه، طبیعت تمام زیبایی‌هایش را به رخ می‌کشد. چشم‌اندازی از حوضچه‌های پلکانی و آبشارهای تنگه پیازه خرم آباد زیر درخت‌های بلوط، تماشایی است؛ البته یادتان باشد از دیدن منظره‌های مسیر هم غافل نشوید. در راهِ رسیدن به تنگه، به دشت‌هایی از گل‌های رنگارنگ می‌رسید. لاله‌ها و شقایق‌های وحشی با هر نسیم، تکانی می‌خورند و دل‌ربایی می‌کنند. شاید در بخشی از راه گل‌های بابونه هم پیدا کنید. این گل‌ها، خاصیت دارویی دارند. زمین‌های گندم هم زیبایی این منطقه را دوچندان می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری تنگه پیازه

  • کمپ‌کردن در طبیعت

تصویری از کمپینگ در طبیعت سرسبز تنگه پیازه

آب‌وهوا که خوب باشد؛ می‌توانید چادری بر پا کنید. از منظره تنگه لذت ببرید و به صدای دلنشین آبشارها گوش بدهید. بدون شک، موسیقی طبیعت آرامش‌بخش است و از آن انرژی می‌گیرید.

  • مدیتیشن در تنگه پیازه

تصویری از مدیتیشن در تنگه پیازه

روی تخته سنگی بنشینید و به صدای آب گوش بدهید. خودتان را با انرژی زاینده طبیعت هم‌سو کنید. اینجا می‌توانید استرس‌های یک زندگی شهرنشینی را دور بریزید و ریه‌هایتان را از اکسیژن خالص پر کنید.

  • آب‌تنی

بعید است تا پای آبشار بروید و تنی به آب نزنید. خبر خوب این است که عمق این تنگه حدود سه متر است و می‌شود در آن شنا کرد؛ اما بهتر است حواستان به بچه‌ها هم باشد. با بی‌احتیاطی سفر به کامتان تلخ می‌شود.

  • کوه‌نوردی

تصویری از کوهنوردی در تنگه ی پیاز

این تنگه در دل رشته‌کوه زاگرس است؛ پس همه چیز برای کوه‌نوردی و صخره‌نوردی مهیاست. کوه‌نوردی در مسیری سرسبز و خوش‌آب‌وهوا می‌تواند روزتان را بسازد.

  • عکاسی

تصویری از دره پیازه

مرور خاطره‌های سفر، همیشه دل‌نشین است. نمی‌شود از دیدنی‌های تنگه پیازه خرم ‌آباد هم گذشت. دوربینتان را بردارید و تصویرهای بی‌نظیری از طبیعت بکر تنگه ثبت کنید. دشت‌های طلایی گندم هم سوژه‌ای عالی برای عکاسی می‌شود.

تجهیزات لازم برای کوه‌نوردی در تنگه پیازه

تصویری از تجهیزات لازم برای کوه‌نوردی در تنگه پیازه

مهم‌ترین بخش کوه‌نوردی، داشتن کفش مناسب است. اگر از بابت کفش‌ها خیالتان راحت شد، بهتر است باقی لوازم را هم وارسی کنید. کوله‌پشتی، لباس مناسب و راحت، طناب، آب و غذا از دیگر وسایل مهم، برای کوه‌نوردی است.

تصویری از کوه نوردی

حتی اگر قصد کوه‌نوردی هم ندارید، کفش راحت و مناسبی برای این سفر بپوشید. بخشی از مسیر رسیدن به تنگه، ماشین‌رو نیست. کلاه و عینک‌آفتابی، کرم ضدآفتاب، چراغ‌قوه، خوراکی و آب‌آشامیدنی را فراموش نکنید. برای کمپینگ زیرانداز، چادر و اجاق سفری لازم است؛ اما فراموش نکنید که وسایل‌هایتان تا حد ممکن سبک باشد. مسیر سربالایی است و با کوله سنگین خسته می‌شوید.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه پیازه

تنگه پیازه از جا‌هایی است که با رفتن به آن با یک تیر و چند نشان می‌زنید. در اطراف این منطقه می‌شود از جاهای زیادی بازدید کرد. هرکدام را انتخاب کنید، پشیمان نمی‌شوید. مخمل کوه، هفت حوض، آبشار کاکارضا و دره کهمان بخش از جاهای دیدنی زرین چقا است.

  • پارک جنگلی مخمل کوه

با رفتن به این پارک جنگلی، به داخل بومی از گل‌های هزاررنگ پا می‌گذارید که نقاشی زبردست دارد. ممکن است محو تماشای گل‌سنگ‌هایش بشوید. دیدن درخت‌های بلوط و بادام، شقایق‌های عاشق و بابونه ها در پارک جنگلی مخمل کوه هم حالتان را خوب می‌کند.

  • هفت حوض

طبیعت همیشه ما را شگفت‌زده می‌کند. دست‌های هنرمند طبیعت، می‌تواند از فرسایش سنگ‌ها اثری هنری به جا بگذارد. در نزدیکی روستای پیرجد و در دامنه کوه، هفت حوضچه پلکانی به وجود آمده است که به هفت حوض معروف است. آبشاری از بلندی‌های این کوه به اولین حوضچه می‌ریزد و تا هفتمین حوضچه مسیرش را ادامه می‌دهد. این حوضچه‌های بزرگ و کوچک انتظارتان را می‌کشند تا در هوای گرم سال، در آن‌ها آبتنی کنید.

جاهای دیدنی خرم‌آباد

تصویری از قلعه فلک الافلاک

حیف است تا لرستان و تنگه پیازه بروید و از جاهای دیدنی خرم آباد دیدن نکنید. حمام گپ خرم آباد، قلعه فلک الافلاک و موزه باستان‌شناسی خرم‌آباد فقط بخش کوچکی از جاهای دیدنی این شهر است.

بهترین زمان بازدید

تصویری از تنگه پیازه

اگر قصد بازدید از این تنگه را دارید، بهار و تابستانش خوش‌آب‌وهوا است. در بهار، دامنه‌کوه‌ها زیباترین تصویرشان را نشانتان می‌دهند. روزهای تابستان هم خنک و دل‌چسب است و دمای آب تنگه برای شنا مناسب است. این منطقه کوهستانی است؛ پس تعجبی ندارد که با آمدن پاییز و زمستان هوا به‌شدت سرد شود. با بارش برف، مسیرها هم لیز و خطرناک است.

اقامتگاه

می‌توانید در تنگه پیازه خرم ‌آباد برای اقامت، کمپ بزنید؛ اما از قبل وسایل ضروری را با خود ببرید. متأسفانه در نزدیکی این تنگه هتل و اقامتگاهی نیست. راه دیگر، اقامت‌کردن در شهر خرم آباد است. تا آنجا فاصله زیادی هم نیست. چند تا از هتل‌های خرم آباد را برایتان می‌گذارم.

  • هتل رنگین‌کمان؛
  • هتل جهانگردی خرم آباد؛
  • هتل سالیز؛
  • هتل عطر.

مسیر دسترسی

برای دیدن تنگه پیازه خرم‌آباد، به غرب ایران سفر کنید. اگر از تهران حرکت کنید، باید 480 کیلومتر را پشت سر بگذارید. بعد از 5 ساعت و 42 دقیقه به خرم‌آباد می‌رسید. مسیر را 20 دقیقه دیگر ادامه بدهید تا در جاده خرم‌آباد به الشتر، بریدگی زرین چغا را ببینید. در محلی خودروی شخصیتان را پارک کنید و باقی مسیر را پیاده بروید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان لرستان، در 20 کیلومتری شهر خرم‌آباد، مسیر الشتر

همه تلاشمان را کردیم تا بخشی از زیبایی‌های تنگه پیازه را برایتان بگوییم. امیدواریم در این سفر مجازی با ره بال آسمان، مشتاق دیدن این تنگه زیبا شده باشید. تصورش را کنید، تماشای این چشم‌اندازها چقدر سرحالتان می‌کند. اگر در سفرهای قبل از این تنگه دیدن کرده‌اید، از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها بنویسید. خواندنشان لذت دارد.

در استان لرستان، در 20 کیلومتری شهر خرم‌آباد در مسیر الشتر

480 کیلومتر که حدوداً 6 ساعت زمان می‌برد.

خیر، می‌توانید از هتل‌های خرم‌آباد استفاده کنید.

بخشی از مسیر ماشین‌رو است و بخشی را باید پیاده‌روی کنید.

کلاه و عینک‌آفتابی، کرم ضدآفتاب، چراغ‌قوه، خوراکی و آب‌آشامیدنی، اگر قرار است کوه‌نوردی یا کمپ کنید، تدارک آن‌ها را هم فراموش نکنید.

5/5 (2 نظر)
3 نظرات
  1. افشین می گوید

    بسیار عالی.ممنون امروز ۲ فروردین هست و انشالله امشب از اصفهان راهی خرم آباد میشم برای رفتن به تنگ پیازه .

  2. سعید می گوید

    تنگه پیازه باید تو فصل بهار و تابستون دیدنی باشه. ممنون بابت مقاله کاملتون.

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، دقیقاً حق با شماست.
      ما هم ممنونیم برای انرژی خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.