راهنمای سفر درگز | صفر تا صد سفر

0

شهرستان درگز با جاذبه‌های فراوانش یکی از شهرهای کهن ایران است و سابقه‌ای درخشان در طول تاریخ دارد. در گذشته این شهر با نام ابیورد شناخته می‌شد و در طول تاریخ، دانشمندان و بزرگان فراوانی را در خود پرورش داده است. درگز در دوران باستان، با نام خاوران هم شناخته می‌شد و از سکونتگاه‌های قوم پارت در خراسان بوده است. در نزدیکی شهر درگز، آثار و بقایایی کشف شده که قدمتی ۷هزار ساله دارند و از قدمت دیرین این ناحیه حکایت دارند. اگر دوست دارید با این شهر بیشتر آشنا شوید، همراه ما باشید.

فهرست مطالب

درگز کجاست؟

درگز یکی از شهرهای خراسان رضوی است که در 255کیلومتری از مشهد و 1150کیلومتری تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال به مرز ایران و ترکمنستان، از جنوب به چناران، از غرب به قوچان و از شرق به مشهد محدود می‌شود.

تصویری از طبیعت درگز

شهرستان درگز در شمال شرق ایران از چهار بخش مرکزی، نوخندان، لطف‌آباد و چاپشلو تشکیل شده است. بخش چاپشلو شامل دهستان‌های قره باشلو و میانکو است که میانکو حدود 50 آبادی دارد. بخش نوخندان دو دهستان به نام‌های شهرستانه و درونگر دارد که هرکدام 17 و 18 آبادی دارند؛ بخش لطف‌آباد نیز از دو دهستان به نام‌های دیباج و هزار مسجد تشکیل شده است که هرکدام 11 و 9 آبادی را در خود جای داده‌‎اند.

بهترین زمان سفر به درگز

این شهرستان به‌خاطر قرارگرفتن در پایه رشته‌کوه‌های هزار مسجد، آب‌وهوای سرد کوهستانی دارد. حداکثر دمای هوای آن در تابستان به 38 درجه سانتی‌گراد بالای صفر و حداقل درجه حرارت آن در زمستان به 2 درجه زیر صفر می‌رسد. بهار و اواخر تابستان بهترین زمان سفر به درگز است.

طبیعت درگز

شهرستان درگز پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد که از گیاهانی مانند ارس، گون، زرشک، کرکو، انجیر، باریجه، آلبالوی وحشی، آویشن، بارهنگ، چوبک، سریش، شیرخشت، درمنه و گوجه وحشی تشکیل شده است. جانورانی مانند قوچ، میش، کل، بز، پلنگ، روباه، گرگ، روباه، تشی، شغال و پرندگانی مثل عقاب، قرقی، هما، کرکس، سارگپه، قمری، کورکور، دلیجه، سهره، بلدرچین، لیل و تیهو در این ناحیه زندگی می‌کنند.

جاهای دیدنی درگز

در اینجا بخشی از مهم‌ترین جاهای دیدنی درگز و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی‌‌اش را با هم مرور می‌کنیم. برای آشنایی با همه جاذبه‌ها کافی است سری به مقاله‌اش بزنید.

  • دره چهلمیر درگز

دره چلمیر یکی از دره‌های زیبا و عمیق پارک ملی تندوره است. این دره در قسمت شرقی پارک تندوره قرار گرفته است و درختانی مثل گردو، بید، چنار و صنوبر این ناحیه را پوشانده‌اند. دره چهلمیر یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای حیواناتی مانند قوچ، میش و پلنگ است.

  • دره فرسایشی و آبشار قره سو درگز

دره فرسایشی قره سو و آبشار قره سو در استان خراسان رضوی و در جنوب شهرستان کلات نادری واقع شده است. دلیل نام‌گذاری این آبشار به قره سو، به‌خاطر سیاه‌بودن کف رودخانه است (قره سو در زبان ترکی به معنای آب‌سیاه است). هوای ییلاقی این منطقه، آبشارهای بلند، طبیعت زیبا و دره‌های باریک چشم‌اندازهای زیبایی به این مکان بخشیده‌اند. در نزدیکی روستای قره سو، دره‌ا‌ی پلکانی قرار دارد. آب‌هایی که از آبشار می‌ریزند، روی این پلکان‌ جاری و به سمت پایین دره سرازیر می‌شوند.

  • آبشار زوسیا درگز

آبشار زوسیا، با ارتفاع ۲هزار و۳۰۰ متر از سطح دریا، در خراسان رضوی و در دامنه‌های رشته‌کوه هزار مسجد، در منطقه حفاظت شده ارس قرار گرفته است.

  • آبشار نورالی درگز

آبشار نورالی، در منطقه النگ و ارتفاعات هزار مسجد، در نزدیکی کوه گوش اسبی و نورالی قرار گرفته است. برای دسترسی به این آبشار، ابتدا باید از شهرستان لایین به طرف روستای چهارراه رفته و پس از آن پیاده به سمت آبشار حرکت کرد.

  • تفرجگاه امام قنبر درگز

این تفرجگاه در نزدیکی کوه الله‌اکبر و روستای داغدار قرار گرفته است. منطقه امام قنبر طبیعتی بی‌نظیر و چشم‌اندازهایی فوق‌العاده دارد و پر از رودها و نهرهایی پر آب است. در این تفرجگاه، چند چشمه آب گرم معدنی با خواص دارویی و درمانی بسیاری هم وجود دارد.

تاریخچه درگز

درگز از دوران پیش از اسلام با نام‌های ابیورد، باورود، نسایا، نسا، اتک، درون، خاوران، داراگرذ، دریجز و داراگرد شناخته می‌شده است. در سده سوم پیش از میلاد، پس از آن که اشکانیان علیه سلوکیان به پا خاستند، اشک اول (ارشک) در نبرد با سلوکیان کشته شد و برادرش تیرداد پس از پیروزی، شهری را در پارتیای اصلی با نام داراگرد بنا کرد. این نام‌گذاری به دلیل کشته‌شدن آخرین پادشاه هخامنشی، دارا، در این مکان بود. درگز، محل تولد نادرشاه افشار بود و پس از مرگ او بود که قوم تکه و ترکمان، در انتقام از نادر به‌خاطر شکست‌هایشان، این شهر را با خاک یکسان کردند. نام درگز از زمان قاجار جایگزین نام ابیورد و نسا شد و تا کنون بر این نام باقی مانده است.

جاذبه‌های تاریخی درگز

  • پلکان نادری

پلکان نادری در فاصله 88کیلومتری جاده قدیم قوچان به سمت درگز و در ارتفاعات جنوبی کوه الله‌اکبر قرار گرفته است. کوه الله‌اکبر، بلندترین قله در بین رشته‌کوه‌های هزار مسجد است. در ارتفاعات جنوبی کوه الله‌اکبر، دره باریکی وجود دارد که پلکان نادری در آن قرار گرفته است. از دو راهی امام قلی تا گردنه و پلکان نادری، باید از روستاهای اینچه، ساوبلاغ، اینچه کیکانلو، آق‌مزار، خارانلو، گپی، کپکان و تأسیسات پایگاه نظامی گذشت.

تصویری از لکان های نادری

پلکان نادری، سازه‌ای سنگی است که از ارتفاع 500متری کوه‌های الله‌اکبر شروع می‌شود و در مسیری حدوداً یک کیلومتری، پس از چند پیچ‌وخم، به خط‌الرأس کوه الله‌اکبر می‌رسد. این راه زیبا در گویش‌های محلی به نردبانی یا نردبان یولی و در گویش کرمانجی به زینه نادری معروف است. طول این پلکان نزدیک به هزار متر است و عرض هر پله بین 2 تا 3 متر. در طول این مسیر هزار رو ۱۰۰ پله‌ها وجود دارد و کف هر پله 70 تا 100 سانتی‌متر و ارتفاع آن بین 10 تا 20 سانتی‌متر در نوسان است.

کارایی این پلکان دقیقاً معلوم نیست. بنا بر باور عامیانه، این پلکان برای تمرین اسب‌های سواره نظام نادرشاه درست شده بود و بعضی دیگر این پلکان را راه ارتباطی برای دسترسی به دشت درگز از طریق کوه‌های الله‌اکبر می‌دانند.

  • حمام جشن آباد

حمام جشن آباد در فاصله 20کیلومتری از شهرستان درگز قرار گرفته است. با توجه به شواهد و مستندات موجود، زمان ساخت این بنا به دوره قاجار می‌رسد. این حمام را شخصی به اسم حاج حیدر حیدری ساخته است. البته بعدها یکی از روستاییان، حمام را به‌صورت عام‌المنفعه خریداری کرد.

  • یارم تپه

یارم تپه، آثار اولین سکونت انسان در هزاره پنجم قبل از میلاد را در خود جای داده است. البته تا کنون در این تپه کاوش‌های باستان‌شناسی خاصی انجام نشده و دست‌نخورده باقی مانده است. این تپه تاریخی در نزدیکی بندیان و رود درونگر قرار دارد.

  • بقعه خشتی حضرت سلطان

بقعه خشتی حضرت سلطان در 10کیلومتری قوچان ـ درگز واقع شده است. مردم این منطقه بر این باورند که این مکان مقبره سلطان سنجر سلجوقی است و برخی دیگر نیز این بنا را به سلطان تکش نسبت داده‌اند. این مکان با طرح و شکلی خاص و سبک معماری منحصربه‌فردش از بناهای تاریخی این منطقه است.

نمایی از رو به روی بقعه خشتی حضرت سلطان

از سایر مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهرستان می‌توان بندیان درگز، امامزاده محمد دیباج، بقعه علامه شهرستانی، تپه خاخیان، نوروز تپه، قدمگاه، تپه یوخاز قلعه، زیارتگاه سید قاضی سلطان، بقعه ابوالمعجن، زیارتگاه علی بلاغ، تپه صاحب‌جان، تپه غازان‌بیگ، امامزاده سید یوسف، آرامگاه صید علی‌خان درگزی، غار قزلق و غار شادمینه یا شادمهنه را نام برد.

فرهنگ و هنر درگز

  • مشاهیر

مشاهیر بنامی در طول تاریخ از این منطقه سربرآورده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به نادرشاه افشار، صید علی‌خان درگزی (از شعرای معروف درگز)، انوری ابیوردی و… اشاره کرد.

  • زبان و گویش

زبان‌های کردی، ترکی و فارسی در این شهرستان رایجند. شهرستان درگز شهری کهن است که بارها در گذشته در معرض هجوم ترکمن‌ها، مغول‌ها و نیرنگ‌های روس قرار گرفته است. همچنین طی دوره‌های مختلف تاریخی قوم‌های ترک و کرد برای محافظت از مرزها به این منطقه اعزام شده‌اند. به همین خاطر است که علاوه بر زبان فارسی، زبان‌های ترکی و کردی نیز در درگز رایج هستند.

غذای محلی درگز

خورشت یخنی از غذاهای معروف شهرستان درگز است که در مراسم‌ها و اعیاد به‌عنوان غذای اصلی پخته و سرو می‌شود.

بهترین رستوران‌های درگز 

رستوران زیتون 

آدرسدرگز، خیابان مدرس، رستوران زیتون 
شماره تماس۰۵۱۴۶۲۲۰۳۲۰

رستوران امین 

آدرسشهرستان درگز، خیابان مدرس، رستوران امین 
شماره تماس۰۵۱۴۶۲۲۶۰۵۵

رستوران بهاران 

آدرسشهرستان درگز، خیابان صیاد شیرازی، رستوران بهاران
شماره تماس۰۵۱۴۶۲۲۱۰۸۸
 

بهترین فست‌فود‌های درگز 

فست‌فود نیک 

آدرسشهرستان درگز، خخیابان امام رضا، فست‌فود نیک 
شماره تماس۰۵۱۴۶۲۲۴۵۰۰

فست‌فود پوپک 

آدرسشهرستان درگز، خیابان امام رضا، فست‌فود پوپک 
شماره تماس۰۵۱۴۶۲۳۱۰۲۸

فست‌فود زیتون 

آدرسشهرستان درگز، خیابان صیادشیرازی، فست فود زیتون
شماره تماس۰۵۱۴۶۲۲۰۳۲۰

بهترین کافی‌شاپ‌های درگز 

کافی‌شاپ ایران 

آدرسشهرستان درگز، خیابان پیرزاده، جنب نمایندگی ایرانسل 
پیج اینستاگرامiran_coffeeshop_@

کافی‌شاپ رنگی 

آدرسشهرستان درگز، خیابان طالقانی، بین طالقانی ۱۶ و ۱۸ 
پیج اینستاگرامcaferangi@

کافی‌شاپ دمخور 

آدرسشهرستان درگز، خیابان فرمانداری، کافی‌شاپ دمخور 
پیج اینستاگرامdamkhor_cookie@
 

کافی‌شاپ ارث 

آدرسشهرستان درگز، خیابان صارم، رو‌به‌روی هتل صارم، پلاک ۷
شماره تماس۰۵۱۴۶۲۲۱۶۱۴
پیج اینستاگرامors_cafe_restaurant@

اقامت در درگز

هتل صارم درگز، هتلی دو ستاره در خیابان امام خمینی شهرستان درگز است که امکانات رفاهی مناسبی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. این مکان می‌تواند محلی مناسب برای گردشگران و مسافران باشد.

اقامتگاه‌های بومگردی درگز 

اقامتگاه بومگردی پسران یدالله 

آدرسشهرستان درگز، پایین‌تر از ایستگاه لطف آباد، اقامتگاه بومگردی پسران یدالله
شماره تماس۰۵۱۴۶۲۲۵۰۰۰
و
۰۵۱۴۶۲۲۷۰۰۰
و
۰۹۱۵۵۸۱۲۹۷۰
پیج اینستاگرامpesarane_yadollah_resturant@

اقامتگاه بومگردی عمارت پردیسان خورشید 

آدرسشهرستان درگز، بخش نوخندان، جنب پمپ بنزین نوخندان، اقامتگاه بومرگردی عمارت پردیسان خورشید
شماره تماس۰۹۱۵۳۰۲۱۳۸۱

اقامتگاه بومگردی نگین چهلمیر 

آدرسدرگز، روستای دودانلو، اقامتگاه بومگردی نگین چهلمیر
شماره تماس۰۹۰۴۶۰۴۳۲۶۶
پیج اینستاگرامnegin.chehelmir@

اقامتگاه بومگردی بابا اسماعیل 

آدرسبخش نوخندان، اقامتگاه بومگردی بابا اسماعیل
شماره تماس۰۹۹۰۹۶۸۸۹۵۴
پیج اینستاگرامboumgardi_babaesmaeil@

مجتمع گردشگری امیران 

آدرسدرگز، بعد از میدان مشاهیر، مجتمع گردشگری ایران 
شماره تماس۰۹۱۵۳۸۱۳۰۷۶

سوغات و خرید

از بهترین سوغات شهرستان درگز می‌توان به‌نوعی شیرینی اشاره کرد که با آب‌نبات هل‌دار یا شکرپنیر هل‌دار درست می‌شود. گردو نیز جزو محصولاتی به شمار می‌رود که در شهرستان درگز به‌فراوانی یافت می‌شود. از مهم‌ترین سوغاتی‌های مرزی این منطقه می‌توان از برنج لائین و درونگر نام برد که کیفیتی مطلوب و عطری فوق‌العاده دارند. از دیگر سوغاتی‌های شهرستان درگز می‌توان به جارو، سیب‌درختی، گلابی، زیره، کاکوتی، انگور، خشکبار، عسل، گلیم، قالیچه، لواشک، روغن زرد، ماست، کره و قره‌قروت اشاره کرد.

لباس‌های ابریشمی، چارق‌دوزی، گلیم‌بافی و نمدمالی، از صنایع‌دستی شهرستان درگز هستند. در صنایع‌دستی شهرستان درگز، پوستین‌دوزی از اهمیت خاصی برخوردار است. مردم این شهر در زمستان لباس‌های گرمی از جنس موی بز و پشم گوسفند به تن می‌کردند. پوستین‌دوزی از هنر مردم خراسان است که امروزه این هنر در کنار صنعت قالی‌بافی در بین مردم درگز و در بعضی روستاهای اطرافش رواج دارد و به‌نوعی منبع درآمدی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

مسیرهای دسترسی به درگز

  • مسیر زمینی

شهرستان درگز از شمال و از طریق جاده لطف‌آباد به مرز لطف‌آباد در مرز ایران و ترکمنستان می‌رسد و از طریق جاده درگز کلات به کلات نادری در شمال مشهد متصل می‌شود. مسیر 224 نیز درگز را به چناران در مرز ترکمنستان و سپس به شهرستان امام‌قلی در شمال قوچان وصل می‌کند.

این شهرستان فاقد فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن است.

در سفر به استان خراسان رضوی، بازدید از جاهای دیدنی درگز را از دست ندهید. این سفر یک روزه می‌تواند برای شما سرشار از خاطرات عالی باشد. شما چقدر درگز را می‌شناسید؟ قبلاً به این شهر سفر کرده‌اید؟ برای دوستانتان در ره بال آسمان از حال‌وهوای این شهر بنویسید.

تور گردشگری دوروزه درگز با حضور فعالان حوزه گردشگری برگزار شد

درگز یکی از شهرهای خراسان رضوی است که در 255کیلومتری از مشهد و 1150کیلومتری تهران قرار گرفته است.

بهار و اواخر تابستان بهترین زمان سفر به درگز است.

دره چلمیر، دره فرسایشی و آبشار قره سو، آبشار زوسیا، آبشار نورالی، تفرجگاه امام قنبر و غیره.

هتل صارم درگز برای اقامت گزینه مناسبی است.

جارو، سیب‌درختی، گلابی، زیره، کاکوتی، انگور، خشکبار، عسل، گلیم، قالیچه، لواشک، روغن زرد، ماست، کره و قره‌قروت از سوغات درگز هستند.

خراسان رضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.