سد کارده مشهد | جایی برای تفرج یک‌روزه

0

سد کارده مشهد یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است. شهر مشهد علاوه بر این که به‌عنوان قطب مذهبی در شرق کشور شناخته می‌شود، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیاد و متنوعی دارد. اینجا یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوای مشهد است که بازدید از آن، روح انسان را تازه می‌کند. با ما همراه باشید تا با این مکان دیدنی پرطرفدار آشنا شوید.

سد کارده کجاست؟

عکس سد زیبای کارده

این سد معروف در شمال شهر مشهد و در مجاورت روستای کارده واقع شده است. این منطقه کوهستانی با آب و هوای بسیار دل‌پذیر، مکان مناسبی است که برای چند ساعت شما را از آلودگی‌ هوا و دغدغه‌های زندگی شهری دور می‌کند. خوب است بدانید که آب این سد عظیم نیز از رودخانه‌های رشته کوه هزار مسجد تغذیه می‌شود.

مسیر دسترسی به سد کارده

همان طور که می‌دانید این سد در جاده کلات واقع شده و مسیر اصلی دسترسی به آن از انتهای خیابان خواجه ربیع امکان‌پذیر است. فاصله مشهد تا سد کارده حدود 50 کیلومتر و فاصله کلات تا سد حدود 20 کیلومتر است. این مکان تفریحی فقط یک ساعت با شهر مشهد فاصله دارد و می‌تواند مکان بسیار مناسبی برای گذراندن یک روز تعطیل در کنار خانواده یا دوستانتان باشد.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسخراسان رضوی، ۴۲ کیلومتری شمال مشهد، روستای کارده

معرفی سد زیبای کارده

عکس سد زیبای کارده

سد کارده، مکانی معروف و پربازدید در شمال شرق ایران است. این سد که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سدهای استان خراسان رضوی شناخته می‌شود، با آب دائمی و مناظر کوهستانی زیبا به یکی از اصلی‌ترین تفرج‌گاه‌های شهر مشهد تبدیل شده است. دریاچه پشت سد بزرگ کارده، چیزی حدود 31.5 میلیون متر مکعب گنجایش دارد و بخش عظیمی از آب مناطق اطراف را فراهم می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی سد

عکس روستاهای اندرخ مشهد

همان طور که گفتیم سد کارده در امتداد روستاهای اطراف مشهد واقع شده است. معمولاً این روستاها با یکدیگر فاصله اندکی دارند و هرکدام از آن‌ها به مکانی برای بازدید زائران و گردشگران تبدیل شده‌اند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به تماشای زندگی روستایی و بازدید از بافت سنتی روستاهای مختلف علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به روستای اندرخ مشهد و روستای کارده بزنید. در حدفاصل روستاهای اندرخ و کارده نیز منطقه‌ای به نام دره آل قرار دارد. این منطقه نیز به واسطه چندین چشمه فصلی و آبشارهای کوچک و بزرگ، مناظر بسیار دیدنی و شگفت‌انگیزی خلق کرده است.

امکانات گردشگری سد کارده

عکس سد کارده

در سال‌های اخیر سد کارده رونق بسیار خوبی پیدا کرده است و در آن امکانات و خدمات رفاهی زیادی برای پذیرایی از مسافران آماده شده است. از مهم‌ترین امکانات رفاهی این منطقه جذاب گردشگری می‌توان به محل استراحت موقتی، سکو و فروشگاه اشاره کرد. اگر قصد دارید به تماشای این سد زیبا و مناطق اطراف آن بروید، نیازی نیست نگرانی از بابت امکانات رفاهی آن منطقه داشته باشید؛ زیرا در این مکان گردشگری با فراهم‌کردن خدمات رفاهی، سعی شده است تمامی نیازهای گردشگران به‌خوبی پاسخ داده شود.

جاهای دیدنی اطراف سد کارده

یکی از اصلی‌ترین مناطق دیدنی اطراف سد کارده، غار کارده است. این غار که فقط 3 کیلومتر با روستای کارده فاصله دارد، در محلی به نام دره آل قرار دارد. در بخش غربی دره آل، غار کارده و در بخش شرقی آن غار اسکلت قرار دارد. در این غار که قدمتی چند هزار ساله دارد، اسکلت‌هایی مربوط به انسان‌های زمان قدیم مشاهده شده است. از آنجایی که غار کارده بسیار پر پیچ‌وخم است، احتمال گم‌کردن مسیر اصلی وجود دارد؛ پس سعی کنید با استفاده از راهنما به این غار بروید و از ورود به مسیرهای فرعی ناشناخته خودداری کنید. به شما توصیه می‌کنیم اگر به باستان‌شناسی و بناهای قدیمی علاقه دارید، بازدید از این غار پر رمز و راز را از دست ندهید.

بهترین زمان بازدید

آب‌وهوای کوهستانی و معتدل مناطق اطراف سد کارده باعث جذب گردشگران به این مکان دیدنی شده است. در فصل تابستان که آب‌وهوای مناطق شهری بسیار گرم و طاقت‌فرساست، گردش در چنین منطقه‌ای باعث تازه‌شدن حال‌وهوای انسان می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر از هوای آلوده و گرم شهرها خسته شده‌اید و دوست دارید تعطیلات خود را در مکانی آرام و دنج سپری کنید، این سد زیبا را فراموش نکنید.

اقامت در اطراف سد

عکس اقامت در اطراف سد کارده مشهد

سد کارده مکان بسیار مناسبی برای گذراندن یک آخر هفته لذت‌بخش است. از آنجایی که در اطراف سد نیز مناطق دیدنی بسیار زیادی وجود دارد، می‌توانید کل آخر هفته را به گشت‌وگذار در این منطقه بگذرانید. خوب است بدانید اغلب افراد برای اقامت یک تا دو روزه در این منطقه، از چادرهای مسافرتی برای کمپ‌کردن استفاده می‌کنند. شما هم همین حالا وسایلتان را جمع کنید و اولین گام برای اقامتی به‌یادماندنی در طبیعت را بردارید.

در این مقاله از ره بال آسمان با یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی اطراف مشهد آشنا شدید. سد کارده مشهد یکی از زیباترین مناطق گردشگری این شهر است. به شما توصیه می‌کنیم اگر به شهر مشهد سفر کردید، لذت استراحت و گشت‌وگذار در اطراف این سد زیبا را از دست ندهید. آیا تا به حال از این سد زیبا بازدید کرده‌اید؟ تجربه‌های گردشگری خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این سد در مسیر جاده مشهد کلات و روی رودخانه روستای کارده واقع شده است.

به دلیل آب و هوای معتدل و کوهستانی، فصل تابستان بهترین زمان برای گردش در منطقه تفریحی سد کارده است.

از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری اطراف این سد می‌توان به غار کارده، روستای اندرخ و دره آل اشاره کرد.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.