دره آل مشهد | پیش‌به‌سوی زیبایی‌های خطه‌ای کهن

3

سرزمین کوهستانی دره آل منتظر شماست. برای کشف ناشناخته‌ها آماده‌اید؟ بگذارید خنکای نسیم از لابه‌لای شاخه‌های سرسبز، روی صورتتان بنشیند. هوای خوش را نفس بکشید. سپس برای ماجراجویی در زیبایی‌های این دیار، راهی شوید و خاطره‌های خوش بسازید. این منطقه گردشگری، با دنیایی از قصه‌ها منتظر شماست. دره آل مشهد جزو جاذبه های مهم شمال شرق ایران محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این ناحیه و نواحی اطراف آن، غارها و قلعه‌های دیرینه و منظره‌های دل‌نشین را در قلب خود جای داده‌اند.

 دره آل کلات کجاست؟

این منطقه یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد است. دره آل در واقع یک روستای مرزی در شمال شرقی خراسان رضوی ‌است. در مسیرتان به سمت دره آل از روستای اندرخ مشهد و همین ‌طور روستای کارده، عبور می‌کنید. آنگاه بعد از حدود ۴۵ کیلومتر فاصله‌گرفتن از مشهد، به این منطقه نزدیک می‌شوید.

مسیر دسترسی | از کجا بروم؟

فاصله روستای آل تا شمال شرق مشهد حدود ۴۵ کیلومتر است. در مسیر جاده کلات، به سمت کارده بروید تا به این منطقه برسید. خوش آمدید!  

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرسخراسان رضوی، ۴۵ کیلومتری شمال‌شرقی مشهد و در مسیر کلات، نزدیکی روستای آل
برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی کلات، روی لینک زیر کلیک کنید:

 علت نامگذاری دره آل | خانه دیو خوفناک

عکس شهرستان کلات مشهد

روستای آل، در این دره قرار دارد و به این ترتیب، این دره هم به همین نام شناخته می‌شود. حالا چرا این اسم؟ معمولاً نام هر منطقه، داستان و دلیل یا حتی افسانه‌ای با خود دارد؛ ولی بعضی از این اسامی رمزآلودترند. برای این نام هم روایت‌های مختلفی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند علت نامگذاری دره آل، وجود «آل» است؛ همان موجودات خوفناک و نامرئی که قصه‌های عجیب و غریبی درباره‌شان گفته می‌شود.

طبیعت دره آل کلات | پوشش گیاهی منطقه

عکس طبیعت دره آل کلات

اگر بخواهیم درباره گیاهان و درختان این خطه صحبت کنیم، بدون‌شک باید به دره انجیر آن اشاره کنیم. همان ‌طور که از اسمش پیداست، این جاذبه طبیعی، پوشیده از درختان انجیر وحشی است. در حاشیه رودخانه، گیاهانی مثل تمشک، زرشک، گزنه و پونه می‌روید. شغل مردم روستا باغداری و دامداری است و احتمالاً درختانی مثل درخت گردو، گیلاس، زردآلو، گلابی، سیب و آلبالو را در این منطقه خواهید دید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سفر به مشهد، مقاله زیر را مطالعه کنید:
راهنمای سفر مشهد

جاذبه های دره آل کلات | دلبرانی پیش روی شما

حالا می‌خواهیم با جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه آل و جاهای دیدنی اطراف آن بیشتر آشنا شویم. بیایید دل به سفر بسپاریم. اینجا از روستاهای اطراف مشهد است. با سفر به این منطقه می‌توانید هم از تماشای طبیعت حظ ببرید و هم کشف و رسیدن به جاهای کهن را تجربه کنید.

  • غارهای دره آل | هزارتوی زمان اینجاست

در این منطقه، غارهایی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها در مسیر رفتن به روستای آل، پس از عبور از روستاهای اندرخ و کارده قرار دارند. حس عجیبی دارد دیدن غارهایی که در آن‌ها اشیایی با چند قرن قدمت و همین طور بقایای اسکلت‌ انسان‌های هزاران سال پیش، کشف شده ‌است. عرض دهانه، بین یک تا ۳ متر و طولش بیشتر از ۱۰۰ متر است. اگر وارد غار شدید پس باید منتظر مواجه‌شدن با راه‌های تودرتوی آن باشید. همچنین باید بدانید که خفاش‌های بسیاری در این غارها زندگی می‌کنند.

عکس تجهیزات لازم برای غار نوردی

ناگفته نماند که دسترسی به این غار آنقدرها هم ساده نیست. حتماً به تجهیزات نیاز دارید. حواستان به پرتگاه‌های خطرناک هم باشد. به‌طور کلی، رفتن به داخل غارها به دلیل خطراتی که ممکن است برای خود گردشگران و جانداران ساکن در غار پیش بیاید، پیشنهاد نمی‌شود. با این حال، اگر خواستید وارد شوید، لطفاً همه نکات ضروری را رعایت کنید و از افراد باتجربه و راهنماها کمک بگیرید. راستی! آبشار هم در حوالی همین منطقه قرار دارد.

  • آبشارهای دره آل | جریان زندگی را دریابید

آبشار از نقاط طبیعی دیدنی این منطقه است. پنج آبشار فصلی هم در فصل‌های بارانی سال جاری‌اند و در زمان‌های دیگر خشک می‌شوند. این آبشارها از کوه‌های هزار چشمه آغاز می‌شوند و در این ناحیه جریان پیدا می‌کنند.

  • دره انجیر | طعم خوش طبیعت را بچشید

دره انجیر در میان صخره‌ها و درختان بسیار، میزبان شماست. همان طور که گفتیم، این منطقه با درختان انجیر وحشی‌اش شناخته می‌شود و هرسال انجیرهای شیرین و خوش‌طعم، روی شاخه‌هایش جا خوش می‌کنند. همچنین غاری در دره انجیر مشاهده می‌شود که قدمتی هزارساله دارد.

  • کتیبه خان تاشی | به تماشای تاریخ بروید

این کتیبه در نزدیکی دره آل مشهد قرار دارد. کتیبه خان تاشی، سنگ نوشته‌ای است به طول یک متر. این اثر تاریخی، مربوط به اواخر حکومت تیموریان و اوایل دوره صفوی است. این کتیبه یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی خراسان به حساب می‌آید. شرح پیروزی‌های شیبک خان ازبک را روی آن، در ۱۰ سطر و به خط ثلث نوشته‌اند. کتیبه خان تاشی را در حدود ۳۵ کیلومتری جاده مشهد تا کلات بجویید.

  • قلعه ماد و عماد یا آل و مات | صدای پای سربازها را می‌شنوید؟

بعد از یک مسیر کوهنوردی، در ارتفاع بیش از ۲۳۰۰متری، این دژ را جست‌و‌جو کنید. روزگاری این قلعه، محل حضور سربازها بود. عجیب است که در آن زمان، در چنین جای دور از دسترسی ساخت‌وساز قلعه‌ها را به انجام رساندند. بخش‌هایی از تاسیسات آب و حوضچه‌ها و برج‌های نگهبانی نیز همچنان به چشم می‌خورد. این دو دژ تاریخی که گویا یادگار دوران تیموریان است، برای ذخیره آب هم استفاده می‌شد.

  • سد کارده | هوای کوهستان را نفس بکشید

با یکی از قدیمی‌ترین سدهای استان خراسان رضوی آشنا شوید. سد کارده در قسمتی از دره آل کلات و در واقع، بین روستاهای اندرخ و کارده قرار دارد. در منطقه سد کارده و رودخانه کارده، مجموعه مناسبی برای تفریح ساخته شده است. از هوای تازه و چشم‌اندارهای کوهستانی این منطقه لذت ببرید.

تفریحات دره آل مشهد | چطور خوش بگذرانم؟

عکس پیاده‌روی در طبیعت دره آل کلات

در این سفر، شما این امکان را دارید که پیاده‌روی در طبیعت، کوهنوردی، صخره‌نوردی و حتی غارنوردی را تجربه کنید. از تماشای این طبیعت دلکش لذت ببرید، از منظره‌های دل انگیز عکاسی کنید و خاطره‌های خوش بسازید. می‌توانید شرایط شب‌مانی را هم مهیا کنید و خنکای سحر کوهستان را به خودتان هدیه کنید.

 امکانات گردشگری دره آل | انتظاراتم از اینجا چه باشد؟

نزدیک به این منطقه اقامتگاه مشخصی وجود ندارد و فاصله نزدیک‌ترین هتل‌ها تا اینجا، بیشتر از یک ساعت رانندگی است. در مسیر پیاده‌روی این ناحیه، فروشگاه وجود ندارد؛ اما تا قبل از این مسیر و در قسمت ماشین‌رو می‌توانید مغازه و سوپرمارکت پیدا کنید.

بهترین زمان بازدید از دره آل کلات | قرارمان چه فصلی؟

بهترین زمان برای بازدید از این دره، فصل بهار است. در این فصل، سرچشمه‌ها پرآب‌تر می‌شوند. فضا سرسبزتر است و هوای معتدل بهاری، لذت گشت‌و‌گذار را برایتان دوچندان می‌کند.

اقامت در دره آل | بمانم یا بروم؟

عکس کمپ زدن در طبیعت روستا

به دلیل فاصله کمی که این ناحیه، تا مشهد دارد می‌توانید سفری یک‌روزه به این منطقه داشته باشید؛ مثلاً صبح حرکت کنید و غروب برگردید. اما شاید بخواهید زمان بیشتری را در این دیار بگذرانید. برای شب‌مانی، امکان چادر‌زدن در ابتدای مسیر روستا یا کنار رودخانه وجود دارد. اگر شرایط، مناسب باشد ممکن است بتوانید خانه روستایی هم اجاره کنید.

نکات مهم در این سفر | چگونه مجهز و مهیا باشم؟

  • برای طی کردن مسیرها لازم است که کفش مناسب بپوشید تا دچار آسیب نشوید و پیاده‌روی و کوهنوردی خوبی داشته باشید.
  • حتماً با خودتان آب آشامیدنی داشته باشید.
  • برای رفتن به غارها و یا قلعه‌های دره آل لازم است که از افراد باتجربه و کاربلد کمک بگیرید و تجهیزات طبیعت‌گردی به‌ همراه داشته باشید.
  • اگر می خواهید غارنوردی کنید، تجهیزات تخصصی و همینطور هدلایت مناسب، چراغ، آب و غذا داشته باشید.
  • نزدیک به این منطقه، پمپ‌بنزین وجود ندارد؛ پس حتماً قبل از حرکت، مقدار بنزین موجود در باک را بررسی کنید.
  • مسیر، از ابتدای فرعی تقریباً خاکی است پس لاستیک زاپاس به همراه داشته باشید.

این بار در ره بال آسمان، به یکی از دره های ایران در استان خراسان رضوی سرزدیم. با دره آل مشهد، این سرزمین کوهستانی و خوش آب و هوا، آشنا شدیم و زیروبم سفر را مرور کردیم. حالا که جاذبه‌های مختلف آن را شناختید و بایدها و نبایدهای سفر را دانستید، می‌توانید یک برنامه‌ریزی عالی داشته باشید. با آگاهی و آسودگی به جاده بزنید! مناطق طبیعی و تاریخی این خطه، به حس ماجراجویی‌تان جان تازه می‌دهد.

بله؛ می‌توانید ابتدای مسیر روستا چادر بزنید. در فصول پرآب مراقب جریان آب باشید.

بهتر است که گروهی یا با دوستان و خانواده به این سفر بروید.

اگر از راه جاده کلات بروید، حدود یک ساعت بعد، به این منطقه می‌رسید.

4.8/5 (4 نظر)
3 نظرات
  1. میثم می گوید

    مشهد و اطراف مشهد چه جاهای دیدنی شگفت انگیزی داره! پس چرا انقدر گمنام هستن و کمتر معرفی شدن تا حالا؟؟؟

  2. علیرضا می گوید

    آدرسی که توی نقشه دادین برای دره آل هرمزگانه مشهد اون بالاس

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علیرضا عزیز، بله حق با شماست، اصلاح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.