روستای اندرخ مشهد | گردشگردی در آبادی با دره‌ای سرسبز و زیبا

4

روستای اندرخ مشهد جاذبه‌های طبیعی چشمگیری دارد. با این حال این روستا بیشتر به داشتن دره‌ای سرسبز و زیبا معروف شده است. دره اندرخ به اندازه‌‌ای تماشایی است که در کنار گردشگران، کوهنوردان حرفه‌ای نیز راه این دره را در پیش می‌گیرند. این روستا در منطقه خوش آب‌و‌هوای کلات واقع شده است. آب‌‌‌و‌هوای این منطقه به اندازه‌ای دل‌نشین است که پس از حضور در آن، به‌راحتی از این منطقه دل نخواهید کند. در مسیر رسیدن به اندرخ از چند روستای دیگر نیز گذر می‌کنید. به همین دلیل می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و روستاگردی جانانه‌ای را در این منطقه ترتیب دهید. برای اینکه این روستاگردی بیشتر از همیشه به شما خوش بگذرد، اطلاعات جالبی درباره گردشگری در اندرخ برایتان آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، یکی از خاطره‌انگیزترین روستاگردی‌های خود را تجربه کنید.

روستای اندرخ کجاست؟

روستای اندرخ

اندرخ که به آن روستای آندروخ می‌‌گویند، یکی از آبادی‌های منطقه کلات مشهد است. این ناحیه فاصله چندانی با مشهد ندارد؛ در نتیجه به گردشگرانی که راهی خراسان رضوی هستند و می‌خواهند سفری خاطره‌انگیز را در مشهد تجربه کنند، اندرخ را پیشنهاد می‌کنیم. اندرخ دقیقاً در ۳۳کیلومتری شمال شرقی مشهد واقع شده است. مسیر رسیدن در امتداد سد کارده است. این سد نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آید. در انتهای این مطلب اطلاعات بیشتری درباره روش دسترسی به اندرخ با شما مطرح می‌کنیم.

معرفی روستای اندرخ مشهد

معرفی روستای اندرخ مشهد

اندرخ، روستایی کوچک است که مردمانی باصفا دارد. این روستا به لحاظ تاریخی نیز یکی از روستاهای بااهمیت در شمال شرق ایران است. روستایی که از آن صحبت می‌کنیم در کنار دیدنی‌های طبیعی، جاذبه‌های مذهبی دارد. پیکر چندین امامزاده در اندرخ آرام گرفته است. این شرایط باعث شده تا اندرخ نسبت به دیگر روستاهای اطراف مشهد، جایگاه ویژه‌ای در دل گردشگران پیدا کند.

جاذبه های گردشگری روستای اندرخ

جاذبه های گردشگری روستای اندرخ

قبل از هر چیز، جاذبه‌های طبیعی این روستا به چشم می‌آید. آبادی سرسبز با دره‌ای زیبا و چشمه‌ساران زلال از جاذبه‌های اصلی گردشگری در اندرخ است. این روستا خاکی حاصلخیز دارد. از آب‌و‌هوای خوش اندرخ نیز هر چقدر بگوییم، کم گفته‌ایم. به لطف این شرایط، میوه‌های خوشمزه‌ای در مزرعه‌های اندرخ به عمل می‌آید. در این روستا دره‌ای بزرگ قرار دارد. شیب صخره‌های این دره برای صخره‌نوردی مناسب است. صخره‌نوردان حرفه‌ای از سرتاسر ایران به اندرخ می‌آیند تا پنجه‌ در پنجه صخره‌های این روستا بیندازند. اگر به صخره‌نوردی علاقه‌ دارید، حتماً‌ لوازم مخصوص این ورزش را در سفر به اندرخ همراه ببرید.

جاذبه های گردشگری روستای اندرخ

ناگفته نماند اطراف اندرخ کوه‌ها و مراتع تماشایی وجود دارد. حیف است راهی این روستا شوید و با پیاده‌روی و کوه‌پیمایی، سلامت وجود نازنینتان را تضمین نکنید. حوضچه‌ای کوچک در دره اندرخ وجود دارد. اطراف این دره انواع‌واقسام گیاهان دارویی مشاهده می‌شود. برای شما از منظره تماشایی طبیعت اطراف اندرخ گفتیم. این منظره به اندازه‌ای تماشایی است که جان می‌دهد برای عکس‌های خاطره‌ساز. جالب است بدانید سیب، هلو و گردو از میوه‌‌های خوشمزه‌ای است که در باغ‌های اندرخ کشت می‌شود. اگر راهی این روستا شدید،‌ حتماً طعم خوش این میوه‌ها را امتحان کنید.

جاذبه های گردشگری روستای اندرخ

امامزاده میر عماد الدین، سید فتح الله و بی بی ربابه بیگم، در روستای اندرخ به خاک سپرده شده‌اند. نسب این امامزاده به امام موسی کاظم (ع) باز می‌گردد. اندرخی‌ها مراسم مذهبی باشکوهی در کنار بارگاه این امامزاده برگزار می‌کنند. در روستای رضوان که فاصله بسیار کمی با اندرخ دارد نیز امام زاده حاتم (ع) به خاک سپرده شده است. وجود بارگاه این امامزاده‌ها، ارزش مذهبیِ گردشگری در اندرخ را ۲ چندان کرده است.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای اندرخ

جاهای دیدنی نزدیک به روستای اندرخ

اندرخ برای گردشگری چیزی کم‌و‌کسر ندارد. با این حال فاصله کم این روستا با بسیاری دیگر از جاهای دیدنی اطراف مشهد بهانه‌ای است تا در کنار گردشگری در این روستا، از دیگر جاهای تماشایی اطراف مشهد نیز بازدید کنید. از آنجایی که گردشگری را سراغ نداریم که داستان‌های شاهنامه را نشنیده باشد، گشت‌و‌گذار در آرامگاه فردوسی را پیشنهاد می‌‌کنیم. موزه فردوسی و شاهنامه حدود ۱.۶ کیلومتر از اندرخ دورتر است. بقعه هارونیه با فاصله ۱،۷۶۸ کیلومتر، یکی دیگر از جاهای اطراف مشهد با جاذبه‌های تاریخی است که فاصله کمی با اندرخ دارد. بقایای مسجد جامع تابران با فاصله ۱،۷۵۳ کیلومتر، مکان تماشایی دیگری است که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از اندرخ خودنمایی می‌کند.

بهترین زمان سفر به روستای اندرخ

بهترین زمان سفر به روستای اندرخ

بهارهای اندرخ از دیگر فصل‌های سال تماشایی‌تر است. در تابستان نیز چیزی از زیبایی‌های این روستا کم نمی‌شود. خوشبختانه جاذبه‌های تماشایی اندرخ تا اواسط پاییز ادامه پیدا می‌کند. از نیمه پاییز به بعد،‌ رونق گردشگری در اندرخ از بین می‌رود و زمستان کلاً در این ناحیه خبری از تفریح و گشت‌و‌گذار نیست.

امکانات رفاهی روستای اندرخ مشهد

امکانات رفاهی روستای اندرخ مشهد

اندرخ نسبت به دیگر روستاهای اطراف مشهد، امکانات رفاهی چشمگیری دارد. بیشتر قسمت‌های روستا آب لوله‌کشی و برق دارد. چندین چشمه سرویس بهداشتی، پایگاه امداد خودرو، فوریت پزشکی و یک پمپ بنزین در اندرخ تعبیه شده است. به لطف این شرایط، مشکلی به لحاظ امکانات رفاهی پیدا نمی‌کند و گردشگری در این روستا حسابی به شما خوش می‌گذرد.

مسیر دسترسی به روستای اندرخ

برای شما گفتیم که اندرخ در جاده کلات قرار دارد. این جاده را باید ادامه دهید تا به روستای پاژ برسید. روستای پاژ مشهد یکی دیگر از روستاهای زیبای اطراف مشهد به حساب می‌آید. از این روستا که گذشتید، به جاده سد کارده می‌رسید. این روستا قبلاً سد کارده است. توجه داشته باشید که اندرخ، روستایی کوهستانی است و در ارتفاع قرار دارد؛ در نتیجه مسیر رسیدن به این روستا چندان هموار نیست.

روستای اندرخ مشهد مکانی جذاب برای گردشگری در دل طبیعت است. این روستا فاصله کمی با دیگر جاهای دیدنی اطراف مشهد دارد و گشت‌وگذاری جانانه برای طبیعت‌دوست‌ها فراهم می‌کند. امیدواریم اطلاعاتی که از اندرخ آماده کردیم، گردشگری خاطره‌سازی را در ان منطقه برای شما به ارمغان بیاورد. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از سفر به شمال شرق ایران دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

روستای اندرخ در ۳۳کیلومتری شمال شرقی مشهد قرار دارد.

این روستا در بین صخره‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای ایجاد شده است. به همین دلیل صخره‌نوردی به یکی از تفریحات اصلی روستای اندرخ تبدیل شده است.

پایگاه امداد خودرو، فوریت پزشکی و یک پمپ بنزین در اندرخ تعبیه شده است.

گشت‌و‌گذار بهاری و تابستانی بیشتر از فصل‌های دیگر در اندرخ خوش می‌گذرد.

آرامگاه فردوسی، بقعه هارونیه و بقایای مسجد تابران از جاهای دیدنی اطراف مشهد به حساب می‌آیند که فاصله کمی با روستای اندرخ دارند.

5/5 (2 نظر)
4 نظرات
  1. بینام می گوید

    این چه ادرسیه که از اندرخ گزاشتین روستای اندرخ نرسیده به سد کارده تقریبا 10 کیلومتر قبل از روستای کارده واقع شده است

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، نویسنده هم که تقریباً همین طور آدرس دادند. متوجه اعتراضتون نشدم!

  2. احمد می گوید

    روستای اندرخ پایین دست سد کارده قرار دارد شما نوشتید بعد از گذشتن از سد کارده به اندرخ می رسید
    مسیر مشهد_پاژ_اندرخ_سدکارده

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام احمد عزیز، ممنونیم برای توضیحتون. متن اصلاح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.