آبشار دررود نیشابور | آب‌بازی در همسایگی خیام

0

آبشار دررود نیشابور یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی دیار خیام است. این منطقه به لطف‌ آبشارهای زیبا، آب‌و‌هوای خوش و فرهنگ غنی به یکی از دیدنی ترین جاهای استان خراسان رضوی تبدیل شده است. امکان ندارد درباره سفر به نیشابور تحقیق کنید و به زیبایی‌های دررود و آبشارهای این منطقه بر نخورید. آبشاردوست‌ها قدر زیبایی‌های آبشار خروشان دررود را می‌دانند. مردمان باصفا، صنایع‌دستی و سوغاتی‌های خوشمزه، غذاهای محلی و دشت‌و‌دمنی سرسبز، جاذبه های این آبشار را تکمیل می‌کند. برای اینکه آبشارگردی در دررود حسابی به شما خوش بگذرد، ابتدا برای شما می‌گوییم دررود کجاست؟ سپس با هم می‌بینیم آبشار دررود کجاست و در ادامه جاذبه‌های آبشار، جاهای دیدنی نزدیک به آن و شرایط اقامت در نزدیکی آبشار را بررسی می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این اطلاعات، یکی از بهترین آبشارگردی‌های عمر خود را در دررود نیشابور تجربه کنید.

دررود کجاست؟

دررود نامی آشنا برای گردشگران علاقه‌‌مند گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف مشهد است. این منطقه در ۳۴‌کیلومتری جنوب شرق نیشابور قرار دارد. اگر دقیقاً‌ می‌خواهید بدانید دررود کجاست باید بگوییم این منطقه در ۷‌کیلومتری شمال جاده بین‌المللی مشهد نیشابور، ۵‌کیلومتری شمال قدمگاه نیشابور، ۳۸‌کیلومتری جاغرق و ۱۰۰‌کیلومتری‌ مشهد خودنمایی می‌کند. دررود منطقه‌ای خوش‌ آب‌و‌هوا با مردمانی باصفاست. دررود زیبایی‌های چشمگیری دارد، اما هیچ‌کدام‌ از این زیبایی‌‌ها به اندازه آبشار این منطقه تماشایی نیست. این آبشار از رودهای خروشانی سرچشمه می‌گیرد. رودی که از آن صحبت می‌کنیم به قدری زیباست که نام منطقه دررود از این رود گرفته شده است.

جالب است بدانید آبادی دررود در ابتدای رود قرار گرفته است. به همین دلیل این منطقه با نام دررود شناخته می‌شود. جالب‌تر اینکه در بروجرد، تهران، مریوان و نقده نیز مکان‌هایی با نام دررود داریم. هیچ‌کدام از این مکان‌ها به اندازه دررود نیشابور تماشایی نیست. دررود شهر دارلمومنین نیز نامیده می‌شود. این نام‌گذاری از جایگاه دین در مردمان منطقه حکایت دارد. در دررود که منطقه چندان بزرگی هم نیست، حدود ۷ مسجد ساخته شده است. در میان این مسجد‌ها، مسجد شاه‌پسند جاذبه های گردشگری بیشتری دارد. گفته می‌شود احمدشاه‌قاجار در مسیر برای زیارت بارگاه علی ابن موسی الرضا (ع)، شبی را در این مسجد به روز رسانده است.

آبشار دررود نیشابور کجاست؟

برای گردشگرانی که می‌خواهند بدانند آبشار زیبای دررود کجاست، باید اشاره کنیم که در منطقه دررود چندین آبشار وجود دارد. بلندترین آن‌ها آبشاری با نام دررود است که فاصله کمی با دررود دارد. برای رسیدن به این آبشار زیبا پس از اینکه در ۶‌کیلومتری شرق قدمگاه به دررود رسیدید، باید مسیر آبشار را دنبال کنید. آبشار اول دررود مسیری سنگفرش دارد و طولی نمی‌کشد که به آن برسید. در این مکان کمی خستگی بگیرید و به تماشای هنرنمایی مادر طبیعت بنشینید. پس از اینکه از صدای آب و هوای خوش منطقه انرژی گرفتید،‌ از رودخانه گذر کنید و با عبور از جاده خاکی، مسیری ۵‌دقیقه‌ای را برای رسیدن به آبشار دوم دررود ادامه دهید. این آبشار از آبشاری که از آن گذشته‌اید بلندتر است و در اولین نگاه جذب تماشای آن خواهید شد. آبشار دوم دررود در سمت راست جاده قرار دارد و کوهستان اطراف، نمایی خاص به آن بخشیده است.

آبشار دررود چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین چیزی که نظر آبشاردوست‌ها را به خود جلب می‌کند، آب خروشان آن است. این آب از ۲ رودخانه سفید و دره کمر زرد سرچشمه می‌گیرد و در منطقه‌ای به نام دو رود به هم می‌رسد. به لطف آب خروشان آبشار زیبای دررود، این منطقه پوشش گیاهی سرسبزی دارد. گیاهان دارویی و تزئینی در گوشه‌و‌کنار آبشار خودنمایی می‌کند. طبیعت اطراف آبشار زیبای دررود این منطقه را به یکی از قطب‌های گردشگری نیشابور تبدیل کرده است. حضور انسان‌ها در اطراف آبشار باعث شده تا گستردگی جانوری چندانی را در اطراف آبشار مشاهده نکنیم. ناگفته نماند کوه‌پایه‌های اطراف دررود، میزبان انواع حیوان‌های وحشی و اهلی متنوعی است.

آبشار دررود چه جاذبه‌های ‌دارد؟

عکس آب‌تنی در آبشار درورد

بوی خوش آب و سبزه‌زار از فاصله‌ای دور به مشام می‌رسد. در حین عبور از سنگفرش‌هایی که به آبشار متنهی می‌شود، نسیم خنکی که از روی آب بلند می‌شود، جان گردشگران را نوازش می‌دهد. به آبشار که برسید، جلوه‌گری آن کامل می‌شود و نمایی خاطره‌انگیز پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. حوضچه این آبشار مکان مناسبی برای آب‌تنی دارد. در گوشه‌و‌کنار آبشار هم کافه‌هایی با چایی دِبش از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

بساط ناهار و صبحانه نیز در رستوران‌های اطراف آبشار مهیاست. به لطف این شرایط در کنار آبشارگردی، فرصتی پیدا می‌کنید تا دلی از عزا در بیاورید. در کنار آبشار، مهانسرای دررود قرار دارد. این مهمانسرا با فضایی خاطره‌انگیز و ساختمانی قدیمی، به یکی دیگر از جاذبه‌های آبشار زیبای دررود تبدیل شده است.

آبشار دررود چه امکاناتی دارد؟

برای شما گفتیم آبشار زیبای دررود یکی از دیدنی‌ترین جاهای نیشابور است. این شرایط باعث شده تا امکانات رفاهی مناسبی را در اطراف آبشار مشاهده کنیم. ناگفته نماند پس از عبور از اولین آبشار، در مسیر رسیدن به آبشار اصلی و مکان اطراف آن، خبری از امکانات رفاهی نیست. برای اینکه در آبشارگردی چیز‌ی‌ کم‌و‌کسر نیاورید، در انتهای این مطلب به تجهیزاتی اشاره می‌کنیم که باید برای گشت‌و‌گذار در آبشار زیبای دررود حتماً همراه داشته باشید.

آبشار دررود چه زمانی از همیشه دیدنی‌تر است؟

آبشاردوست‌ها بهتر از ما می‌دانند زمانی که بارندگی بیشتر است، بیشتر از همیشه آبشارگردی خوش می‌گذرد. مادر طبیعت برای بارش در دررود چیزی کم‌و‌کسر نمی‌گذارد و این منطقه‌، بهارهای بهشتی دارد. بهارهای هر سال آبشار آنقدر خروشان می‌شود که صدای شُرشُر آب از فاصله‌ای دور به گوش می‌رسد. از بهار که بگذریم، به تابستان‌های دل‌پذیر دررود می‌رسیم. در این فصل ممکن است آبشار مانند بهار خروشان نباشد؛ اما روزها بلندتر است و فرصت بیشتری برای طبیعت‌گردی در اطراف دررود پیدا می‌کنید. انصافاً باید اعتراف کرد پاییزهای دررود هم لطف و صفای خودش را دارد. اوایل پاییز دررود تماشایی است و آب‌و‌هوای خوبی هم دارد. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان، آبشارگردی در دررود چندان که بایدو‌شاید خوش نمی‌گذرد. با توجه به توضیحاتی که دادیم، می‌توان نتیجه گرفت اردیبهشت، بهترین زمان برای آبشارگردی در دررود است.

در اطراف آبشار دررود چه جاهای دیدنی هست؟

دررود قطب کوهنوردی خراسان رضوی به حساب می‌‌آید. این انتخاب بی‌دلیل نیست و رشته‌کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده بینالود سالانه میزبان کوه‌نوردان ایرانی و خارجی است. پیشنهاد می‌کنیم در کنار آبشارگردی، جاهای دیدنی دررود را نیز به برنامه گشت‌‌و‌گذار خود اضافه کنید.

  • کوهنوردی در کوه‌های زیبای بینالود

عکس کوهنوردی در کوه‌های زیبای بینالود

قله‌های فلسکه و شیرباد از قله‌های بلند بینالود است که کوه‌نوردان را به مخاطره می‌کشد. حتی اگر قصد کوه‌نوردی حرفه‌ای ندارید، پس از آبشارگردی، به کوه بزنید. دامنه‌های بینالود به اندازه‌ای تماشایی است که از دیدن آن‌ها سیر نمی‌شوید. اگر حوصله داشتید توصیه می‌کنیم حتماً راه قله فلسکه سماقزار را در پیش بگیرید. کوهی در این منطقه است که با درختچه‌های سماق پوشیده شده. در کنار سماق، گیاهان دارویی دیگری نیز در این منطقه رشد می‌کند. این شرایط کوه‌نوردی در دررود را به تفریحی تبدیل کرده که هم فال است و هم تماشا.

  • پاراگلایدر دررود

عکس پاراگلایدر دررود

آبشارگردی از آن دسته تفریح‌های هیجان‌انگیزی است که گردشگران ماجراجو علاقه‌ خاصی به آن دارند. با این حساب اگر دل شیر دارید و از ارتفاع نمی‌ترسید، چه بهتر که در کنار آبشارگردی، سری به پاراگلایدر دررود بزنید. در کمترین جای ایران شرایطی را همانند دررود برای گلایدرسواری سراغ داریم. این شرایط به اندازه‌ای مهیاست که دررود به شهر پاراگلایدر ایران معروف شده است. مکان پرواز ۳۵۰‌متری، ۹۵۰‌متری و ۱۰۵۰‌متری دررود، زمینه برگزاری مسابقه‌های پاراگلایدرسواری داخلی و خارجی را فراهم کرده است.

  • مکان‌های زیارتی دررود

برای شما گفتیم که دررود شهری مذهبی با مردان خوش‌قلب است. به همین دلیل مسجد‌های این منطقه یکی از دیگری دیدنی‌تر است. در میان این مسجدها، زیبایی‌ مساجد سبعه درود بیشتر از همه خودنمایی می‌کند. بارگاه امام زاده عین علی و زین علی نیز از دیگر جاهای دیدنی زیارتی دررود به حساب می‌آیند.

  • درخت چنار ۷۵۰ ساله

آب‌و‌هوای دررود به اندازه‌ای خوش است که درختانِ این منطقه مرگ ندارند. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به درخت چنار ۷۵۰ ساله دررود بیندازید. این درخت چنار سردوگرم روزگار را چشیده و با عمری حدود یک سده، به نماد استقامت و پایداری در دررود تبدیل شده است.

  • دره نرم‌ پا

عکس دره نرم‌ پا درود

به هر گوشه از دررود که نگاهی بیندازیم با جلوه‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت روبه‌رو می‌شوید. یکی از این دیدنی‌ها، دره نرم پا است. در این دره، رودخانه‌ای با آبی گوارا جریان دارد. این رودخانه شرایط را برای رشد گیاهان زیبا و زندگی حیوانات بازیگوش فراهم کرده است. در بهار و تابستان ریواس‌های خوشمزه‌ای در این دره رشد می‌کند که نظیر آن‌ها را در هیچ‌ جای ایران پیدا نمی‌کنید.

آبشار دررود نیشابور را با چه تجهیزاتی بازدید کنیم؟

عکس تجهیزات برای پیاده روی رسیدن به ابشار

کفش مخصوص پیاده‌روی، کمک‌های اولیه، لوازم روشن‌‌کردن آتش و چادرزدن و پلاستیک برای ریختن زباله‌ را در آبشارگردی همراه داشته باشید. از آنجایی که ممکن است با دیدن آبِ خروشانِ آبشار هوس آب‌بازی به سر شما بزند. یکی دو دست لباس هم بردارید.

آبشار دررود چه امکانات اقامتی دارد؟

برای شما گفتیم مهمانسرای دررود، در مسیر آبشار قرار دارد. در کنار این مهمانسرا، سوئیت‌ها و هتل‌‌هایی با امکانات رفاهی قابل‌قبولی نیز در دررود پذیرای گردشگران هستند. اطراف دررود امنیت قابل‌قبولی پابرجاست؛ اما باز هم از آنجایی که احتیاط شرط عقل است، پیشنهاد می‌کنیم برای اقامت شبانه، به جای کمپ‌زدن، سوئیت‌های اطراف را انتخاب کنید. ناگفته نماند چادرزدن در طول روز در دررود اشکالی ندارد به شرط اینکه از انظار عمومی خیلی دور نشوید.

برای آبشارگردی در دررود چه پیش‌نیازهایی لازم دارد؟

برای شما گفتیم مسیر رسیدن به آبشار کاملاً سنگفرش است. این شرایط باعث شده تا در کنار بزرگسالان، کودکان و کهنسالان هم مشکل چندانی برای رسیدن به آبشار اول دررود نداشته باشند. رسیدن به آبشار دوم هم چندان سخت‌ نیست و سنگفرشی پلکانی برای بالا رفتن درست شده است. باز هم ممکن است صعود به آبشار دوم برای کودکان و کهنسالان دشوار باشد. در این شرایط بزرگسالان می‌توانند کودکان و کهنسالان را در آبشار اول بگذارند و به سمت دومین آبشار بروند.

مسیر دسترسی به درود نیشابور

دررود فقط حدود ۱۰۰ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. این مسافت حدوداً با یک ساعت و ۲۰ دقیقه رانندگی به پایان می‌رسد. نیشابور از دررود فاصله چندانی ندارد و با یک‌ربع تا نهایتاً نیم‌ساعت رانندگی چشمتان به جمال منطقه زیبا و تماشایی دررود روشن می‌شود.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار
آدرس۷‌کیلومتری شمال جاده بین‌المللی مشهد نیشابور، ۵‌کیلومتری شمال قدمگاه، ۳۸‌کیلومتری جاغرق و ۱۰۰‌کیلومتری‌ مشهد

آبشار دررود از آن دسته جاهای دیدنی نیشابور است که آبشارگردها از تماشای آن سیر نمی‌شوند. امیدواریم اطلاعاتی که از این آبشار با شما در میان گذاشتیم، آبشارگردی در دررود را به یکی از خاطره‌انگیزترین گردشگری‌های شما تبدیل کند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اهل آبشارگردی هستید و اطلاعات جالبی از دررود دارید، این اطلاعات سودمند را در قسمت نظرات با ما و دیگر همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

دررود در ۷‌کیلومتری شمال جاده بین‌المللی مشهد نیشابور، ۵‌کیلومتری شمال قدمگاه، ۳۸‌کیلومتری جاغرق و ۱۰۰‌کیلومتری‌ مشهد خودنمایی می‌کند.

آبشاری خروشان، محیطی سرسبز و آب‌‌‌و‌هوایی دلپذیر از جاذبه های اصلی آبشار دررود به حساب می‌آیند.

گلایدر دررود، درخت چنار ۷۵۰ ساله و دره نرم پا از دیدنی‌ترین جاهای نزدیک به آبشار درود شناخته می‌شوند.

کمک‌های اولیه، چند دست لباس، و کفش‌ مخصوص پیاده‌روی از لوازم مهم برای آبشارگردی در دررود به حساب می‌آیند.

بهار و تابستان بهترین فصل‌ها برای آبشاردگری در درود هستند. درود در اردیبهشت از همیشه زیباتر است.

4/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.