مقبره آتاتورک | بنایی پر‌شکوه و تماشایی در قلب آنکارا

0

آتاتورک از بزرگمردان تاریخ ترکیه است که علاوه‌ بر دلاوری‌هایش در جنگ جهانی اول، جمهوری ترکیه را نیز بر‌پا کرد. از‌این‌رو این مرد بزرگ شخصی عزیز و ارزشمند برای مردمان این کشور است. مقبره آتاتورک نیز در شهر آنکارا قرار دارد. این مقبره به‌قدری پر‌شکوه و خیره‌کننده است که نظر گردشگران را نیز به خود جلب کرده و جزء جاهای دیدنی ترکیه به‌شمار می‌آید. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را بر بال نوشته نشانده، در زمان سفر کرده و با آتاتورک آشنا شویم. در ادامه سری به شهر آنکارا در ترکیه زده و از گوشه‌و‌کنار آرامگاه مصطفی کمال پاشا دیدن کنیم. 

مقبره آتاتورک کجاست؟

به آرامگاه آتاتورک، آنیت کبیر گفته می‌شود. این بنا سمبل جمهوری ترکیه و بنیان‌گذار آن یعنی مصطفی کمال آتاتورک است؛ از‌این‌رو تصویر این مقبره را می‌توان در تمام محتوا‌هایی که به معرفی ترکیه و آنکارا پرداخته‌اند مشاهده کرد. آنیت کبیر یا مقبره آتاتورک در منطقه چانکایا واقع در مرکز شهر آنکارا بر تپه‌ای به نام آنی‌تپه (Anıttepe) بنا شده است. این تپه پس از قلعه آنکارا یا آنکارا کالسی (Ankara Kalesi) مرتفع‌ترین نقطه در این شهر است؛ از‌این‌رو چشم‌انداز آن را می‌توان از نقاط مختلف شهر مشاهده کرد. 

آتاتورک که بود؟ 

مصطفی کمال پاشا دولت‌مردی بزرگ و بنیان‌گذار جمهوری ترکیه است. بسیاری او را با نام «آتاتورک» می‌شناسند که به معنای «پدرِ ترک‌ها» است. به‌راستی که وی برای مردمان ترکیه پدری قهرمان بود و از گذشته تا کنون مردم این کشور احترام بسیاری برای این مرد قائل‌اند. او در تاریخ ۱۹ می ۱۸۸۱ در شهر تسالونیکی واقع در یونان فعلی که در گذشته جزء قلمرو عثمانی بود، متولد شد. مسیر زندگی او با ورود به ارتش عثمانی و شرکت در جنگ با ایتالیایی‌ها برای همیشه تغییر کرد. مصطفی کمال پاشا بعد‌ها به گروه «ترکان جوان» که از افسران ترک تشکیل شده بود وارد شد و به‌همراه آن‌ها در راستای ایجاد اصلاحات در ارتش و دولت به نفع ملی‌گرایی ترک‌ها تلاش‌های ثمر‌بخشی انجام داد.

جنگ جهانی اول شکست‌های بزرگی را برای دولت عثمانی به همراه داشت. در این جنگ بخش عظیمی از قلمرو وسیع عثمانی به دست کشور‌های بریتانیا و فرانسه افتاد. قسمتی از قلمرو نیز با حمایت فاتحان از حکومت جدا شده و استقلال خود را اعلام کردند. در اواخر جنگ جهانی اول کشور‌های ایتالیا و فرانسه از جنوب و یونان از شرق به کشور ترکیه هجوم آوردند. در این تنگنا آتاتورک رهبری جنگ را برای استقلال ترکیه بر‌عهده داشت. پس از پایان جنگ جهانی اول نا‌رضایتی مردم از بی‌کفایتی خلیفه محمد ششم و نظام عثمانی به آتاتورک شجاعت داد تا علیه حکومت عثمانی به‌پا خواسته و رهبری ترکیه را به‌دست گیرد. در‌نهایت در سال ۱۹۲۳ دولت جمهوری ترکیه توسط مصطفی کمال پاشا برپا شد. او از همان سال تا زمان مرگش در سال ۱۹۳۸ رئیس جمهور کشور ترکیه بود. 

قدمت و تاریخچه مقبره آتاتورک | آرامگاه ابدی پدر ترک‌ها

پس از مرگ بزرگمرد تاریخ جمهوری ترکیه در سال ۱۹۳۸، در همان سال فراخوانی بین‌المللی به‌منظور بر‌پایی مسابقه‌ای برای طراحی آرامگاهی در‌خور و شایسته این مرد بزرگ انجام شد. ارائه طرح‌های مختلف، ارزیابی آن‌ها برای یافتن بهترین گزینه و ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم برای اجرای طرح نهایی، حدود ۶ سال زمان برد. اجرای طرح و ساخت این مقبره عظیم حدود ۹ سال طول کشید. در تمامی این سال‌ها پیکر آتاتورک در موزه مردم‌نگاری آنکارا دفن شده بود تا زمانی که آرامگاه ابدی وی آماده شود. 

پیش از ساخت آرامگاه آتاتورک بر آنی‌تپه رصد‌خانه‌ای روی آن بنا شده بود. به همین دلیل در گذشته این تپه به «تپه مشاهده» معروف بود. علاوه‌بر رصد‌خانه، مقبره‌هایی به‌جا‌مانده از دوران تمدن «فریگیایی» نیز روی آنی‌تپه قرار داشت. این مقبره‌ها پیش از آغاز ساخت بنای آنیت کبیر تحت بررسی‌های باستان‌شناسی قرار گرفتند و سپس از این مکان برداشته شدند. خوب است بدانید که بقایای باقی‌مانده از این مقبره‌ها هم‌اکنون در موزه آناتولی نگهداری می‌شوند. پس از پایان فرآیند انتقال قبر‌های فریگیایی، ساخت آرامگاه آتاتورک در سال ۱۹۴۴ آغاز شد و تا سال ۱۹۵۳ طول کشید. با‌توجه به فرآیند طولانی ارائه طرح‌ها و انتخاب آن‌ها، ایجاد زیر‌ساخت‌ها و ساخت بنای مقبره، پیکر آتاتورک ۱۵ سال پس از مرگش در این مقبره پر‌شکوه به خاک سپرده شد. 

معماری آرامگاه آتاتورک | شکوهی شایسته برای بزرگمرد ترکیه

طراحی و معماری مقبره آنیت کبیر را می‌توان شاهکاری هنرمندانه دانست که نمادی شایسته برای نشان‌دادن جلال و جبروت آتاتورک در ترکیه است. همان طور که گفتیم برای طراحی این آرامگاه فراخوانی برگزار شد و پس از ارائه و ارزیابی طرح‌های مختلف یکی از آن‌ها که اثر پروفسور امین اونات و استادیار اورهان آردا بود، برای اجرا انتخاب شد. طراحی و معماری این بنا تلفیقی هنرمندانه و با‌ظرافت از معماری سنتی و مدرن ترکیه است که زیبایی و شکوه آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند. این بنا از جمله برجسته‌ترین آثار معماری قرن معاصر در ترکیه به‌شمار می‌آید که بازدید از آن را در سفر به آنکارا نباید از دست داد. 

جاذبه‌های فرهنگی و دیداری آرامگاه آتاتورک | تماشای شکوه و زیبایی

برای رسیدن به بنایی که پیکر آتاتورک در آن دفن شده است، باید از پارکی سر‌سبز و خرم عبور کنید که در قسمت غربی آن محوطه پارکینگ قرار دارد. در ضلع شرقی این محوطه نیز موزه‌ای به نام «موزه آتاتورک» واقع شده که در آن مجموعه‌ای از یادگاری‌ها، کتاب‌ها و وسایل شخصی این بزرگمرد به‌نمایش گذاشته شده است. در ضلع جنوبی این مجموعه نیز آرامگاه ایسمت اینونو، دومین رئیس جمهور ترکیه، قرار دارد. برای بازدید از مقبره آنیت کبیر باید به‌سوی ضلع شمالی حرکت کنید. در این مسیر ابتدا با پلکانی عظیم از جنس سنگ‌هایی ارزشمند رو‌به‌رو خواهید شد. در زمان بالا‌رفتن از این پله‌ها با دو برج بلند ۱۰متری روبه‌رو خواهید شد که در قسمت جلوی آن‌ها مجسمه‌هایی وجود دارند که به‌شکلی هنرمندانه اندوه مرگ آتاتورک را به نمایش گذاشته‌اند. 

با گذر از مجسمه‌ها وارد جاده شیر (Lion Road) خواهید شد که مجسمه‌های شیر‌های هیتی (Hittite) در سر‌تاسر آن توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. خوب است بدانید که این شیر‌ها سمبل و نماد آرامش، قدرت و پشتیبانی هستند. در ادامه به میدان پیروزی (Victory Square) خواهید رسید. در اطراف این میدان سه گالری با ستون‌های مرتفع ۲۰‌متری به چشم می‌خورند. در ضلع سمت چپ میدان، آرامگاه مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) قرار دارد. دور‌تا‌دور آن‌ها نیز جام‌هایی تعبیه شده‌اند. گفته می‌شود روح شهر‌های ترکیه در این جام‌ها وجود دارند. 

جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه آتاتورک | ماجراجویی در قلب آنکارا

اگر برای بازدید از مقبره آنیت کبیر راهی مرکز شهر آنکارا شدید، توصیه می‌کنیم با دیدن دیگر جاهای دیدنی آنکارا در این منطقه ماجراجویی خود را خاطره‌انگیز‌تر کرده و روزی فوق‌العاده را تجربه کنید. در ادامه از برخی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آرامگاه آتاتورک نام برده و فاصله حدودی آن‌ها از همدیگر را نیز ذکر کرده‌ایم.

  • حمام رومی: فاصله حدودی ۲.۸ کیلومتر؛
  • قلعه آنکارا: فاصله حدودی ۳.۹ کیلومتر؛
  • موزه شکلاتی استانبول: فاصله حدودی 4.8 کیلومتر؛
  • شهربازی واندرلند اوراسیا: فاصله حدودی ۸ کیلومتر.

بهترین زمان بازدید از مقبره آتاتورک | زمانی ایدئال برای تجربه سفری فراموش‌نشدنی

تصویری از مقبره آتاتورک

فضای مقبره آنیت کبیر سر‌پوشیده بوده و بازدید از آن در هر فصل از سال به‌راحتی امکان‌پذیر است. اما بگذارید کمی دید خود را وسیع‌تر کرده و بهترین زمان برای سفر به کشور ترکیه را بررسی کنیم که از جمله مقاصد گردشگری در خاور‌میانه است. اگر به‌دنبال هوایی معتدل و مطلوب هستید تا سفری راحت و دلنشین داشته باشید، بهتر است ماه‌های می تا آوریل و سپتامبر تا اواسط نوامبر را برای سفر به ترکیه اختصاص دهید. همچنین خوب است بدانید که اگر در فصل‌های پاییز و زمستان به این کشور سفر کنید، می‌توانید سفری مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه داشته باشید. 

نحوه دسترسی به مقبره مصطفی کمال پاشا | دسترسی راحت از نقاط مختلف شهر

به دلیل آنکه آرامگاه پر‌شکوه و تماشایی آتاتورک در مرکز شهر آنکارا قرار دارد، دسترسی به آن از نقاط مختلف شهر با انواع وسایل نقلیه به‌راحتی امکان‌پذیر است. در ادامه نحوه دسترسی راحت به این مقصد را با استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی به‌صورت مجزا توضیح داده‌ایم.

  • تاکسی‌ها: راحت‌ترین راه برای رسیدن به مقاصد مختلف در شهر آنکارا گرفتن تاکسی است. تمام راننده‌های تاکسی در آنکارا با مقبره آتاتورک آشنا بوده و راه دسترسی به آن را بلدند؛ از‌این‌رو فقط کافی است مقصد خود را به آن‌ها اعلام کنید. 
  • مترو: اگر می‌خواهید هزینه رفت‌و‌آمد در سفر را کاهش داده و سفری مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، استفاده از مترو گزینه مناسبی برای شما است. برای دسترسی به آرامگاه خیره‌کننده آتاتورک باید سوار خط «آنکارای» مترو شده و در ایستگاه «آنادولو» (Anadolu) پیاده شوید. 
  • خودرو شخصی: اگر در سفر به ترکیه خودرو شخصی در اختیار دارید، بهترین راهنما برای یافتن بهترین مسیر دسترسی از نقاط مختلف شهر به مقاصد مد‌نظر شما، نقشه‌های آنلاین هستند. 
هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید9 صبح تا 5 عصر
شماره تماس03122317975
آدرسترکیه، آنکارا، منطقه چانکایا، مقبره آتاتورک

حال که در این مطلب همراه‌ با مجله گردشگری ره بال آسمان، سوار بر بال نوشته بخش مهمی از تاریخ معاصر ترکیه را دانسته و با شخص بزرگی به‌نام آتاتورک آشنا شدید و از مقبره وی دیدن کردید، وقت آن رسیده تا برای دیداری واقعی کوله‌بار سفر را بسته و راهی ترکیه شوید. پیش از سفر فراموش نکنید که راهنمای سفر ترکیه را نیز مطالعه کرده تا با در اختیار داشتن راهنمایی کامل، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. در‌ نهایت مثل همیشه فراموش نکنید که اگر پیش از این از آرامگاه با‌شکوه آتاتورک بازدید کرده‌اید، تجربه و خاطرات خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به‌ اشتراک بگذارید.

آنیت کبیر یا مقبره آتاتورک در منطقه چانکایا واقع در مرکز شهر آنکارا بر تپه‌ای به نام آنی‌تپه (Anıttepe) بنا شده است.

مصطفی کمال پاشا یا آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه و رئیس جمهور این کشور بوده است.

خیر. بازدید از این جاذبه دیدنی برای تمامی افراد رایگان است.

بازدید از آرامگاه آتاتورک از شنبه تا چهار‌شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ امکان‌پذیر است.

ساخت این مقبره در سال ۱۹۴۴ آغاز شد و در سال ۱۹۵۳ پایان یافت.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.