آبشار درزو عسلویه | ناشناخته در دل کوه‌ها

0

حتماً با شنیدن نام جنوب کشور به یاد جزایر و سواحل زیبا و دیدنی آن می‌افتید. همه ما جنوب کشورمان را با خلیج فارس و سواحل زیبای آن می‌شناسیم. یکی از شهرهای زیبای ساحلی این استان، عسلویه است. با شنیدن آن به یاد دکل‌های عظیم نفت و گاز می‌افتید؛ اما باید بگوییم در این شهر ساحلی، جاهای دیدنی طبیعی و زیبایی هم وجود دارد. بازدید از آن‌ها قطعاً خاطرات خوشایندی را برایتان به ارمغان می‌آورد. یکی از جاهای دیدنی عسلویه، تنگه درزو است. وجود این آبشار در استان گرم بوشهر باورنکردنی است. گردشگران و مسافران از دیدن آبشار درزو خاطرات زیبایی در ذهن دارند. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این جاذبه که یکی از جاهای دیدنی استان بوشهر است بیشتر آشنا شوید.

آبشار درزو کجاست؟

آبشار درزو در روستای اخند است. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان عسلویه استان بوشهر در جنوب ایران است و در ۱۵کیلومتری جنوب شهر عسلویه واقع شده است. در میان تنگه‌ای به نام تنگه درزو که نام آن هم از روستا گرفته شده است، چشمه‌ای تماشایی قرار گرفته است. دیدن این چشمه از نزدیک شما را شگفت‌زده می‌کند. کافی است عکسی از آبشار درزو را مشاهده کنید! در آن صورت، وسوسه می‌شوید برای دیدنش مسافت طولانی تا عسلویه را طی کنید.

  • روستای اخند چگونه روستایی است؟

همه چیز درباره روستای اخند و تصویر روستای اخند

روستای اخند در استان بوشهر و بخش مرکزی شهرستان عسلویه واقع شده است. فاصله این روستا تا عسلویه حدود ۱۵ کیلومتر و در جنوب این شهر قرار دارد. این روستا از طرف شمال، جنوب، غرب و شرق به‌ترتیب با روستاهای دهنو، عسکری، خلیج فارس و رشته‌کوه‌های زاگرس احاطه شده است. جمعیت این روستا حدود ۷هزار نفر است. مراکز و امکاناتی از جمله ۱۰ مسجد، خانه بهداشت، مرکز بهداشت و درمان، مدارس دخترانه و پسرانه، ورزشگاه فجر با ظرفیت ۳هزار نفر و پارک دیدنی مرجان در این روستا واقع شده است. مردم این روستا عرب‌تبارند و از اهل‌سنت شافعی محسوب می‌شوند. آن‌ها به زبان عربی با گویش محلی صحبت می‌کنند. ساکنان این روستا از طریق کشاورزی، دامداری و ماهیگیری امرارمعاش می‌کنند. در این روستا محصولاتی از جمله خرما، گندم و جو کشت می‌شود. دمای هوای این روستا نیز سالانه به‌طور میانگین در حدود ۳۸ درجه سانتی‌گراد است.

در آبشار درزو چه‌چیزهایی را به تماشا خواهیم نشست؟

در مسیری که تا آبشار درزو طی می‌کنید، حوضچه‌هایی کوچک قرار دارد. با دیدن آن‌ها، این فکر به سرتان می‌زند که به جایی تماشایی و سراسر زیبایی نزدیک می‌شوید. این جای دیدنی همان آبشار درزو است. این آبشار با ارتفاع ۵۷متری خود زیبایی بی‌نظیری را ایجاد کرده است. به اطراف و دیواره‌های آبشار که بنگرید، نخل‌های خودروی مرتفع و زیبایی را مشاهده خواهید کرد. این نخل‌ها دور آبشار را احاطه کرده‌اند. با دیدن آن‌ها چشمانتان خیره و محو تماشا خواهد شد. با نگاه به پایین و حوضچه آبشار، منظره‌ای زیبا و به‌یادماندنی از ماهیان زیبا و کوچکی را مشاهده خواهید کرد. در همین حین، کافی است پایتان را درون آب ببرید تا ماهیان به نزدیک پاهایتان بیایند. آن‌ها با گردش به دور پاهایتان به شما خوش‌آمدگویی می‌کنند.

  • آب‌تنی در آبشار درزو | مهیج و لذت‌بخش

آب بازی در آبشار درز

به‌دلیل گرم‌بودن هوای این منطقه، با شیرجه‌زدن و شنا در حوضچه آبشار درزو، بی‌تردید لذتی وصف‌ناشدنی را تجربه خواهید کرد. برای دقایقی هم که شده تنی به آب بزنید و از شنا در حوضچه این آبشار نهایت لذت را ببرید. البته در حین شیرجه‌زدن و شنا در حوضچه آبشار درزو، رعایت نکات ایمنی ضروری است.

برای بازدید از آبشار درزو چه وسایلی نیاز است؟

برای بازدید از آبشار درزو عسلویه، همراه‌داشتن لوازم و وسایل ضروری، علاوه بر راحتی سفر، خاطره بازدید از این آبشار را هم برایتان دل‌چسب‌تر و به‌یادماندنی‌تر می‌کند. ازاین‌رو، حتماً این لوازم و اقلام را همراه داشته باشید:

  • آب آشامیدنی کافی؛
  • کرم و عینک ضدآفتاب؛
  • کیسه‌زباله برای ریختن زباله‌ها درون آن؛
  • یک وعده غذا و میان‌وعده کافی و مقوی؛
  • کفش مناسب برای راه‌پیمایی در مسیر سنگی؛
  • حوله و لباس اضافی (اگر قصد شنا در حوضچه آبشار را دارید).

تجربه راهپیمایی هیجان‌انگیز در دره درزو چطور است؟

راهپیمایی در تنگه درزو

اگر دوست دارید سفری هیجان‌انگیز به آبشار درزو داشته باشید و از پرش و فرود در تنگه درزو لذت ببرید، همراه‌داشتن تجهیزات و لوازم فنی و راهنمایی یک فرد محلی و حرفه‌ای ضروری است. ازاین‌رو، در این روش، برای ورود به تنگه درزو، از مسیری متفاوت وارد می‌شوید. مسیر دره‌نوردی در دره درزو ۵ فرود دارد که از ۱۰ تا ۵۷ متر ارتفاع دارند. عمق حوضچه‌ها هم بین ۲ تا ۱۰ متر می‌شود. در طول دره‌نوردی، با پرش‌ها و فرودهای بسیار مهیج روبه‌رو خواهید شد. در آخرین فرودتان، به آبشار درزو دسترسی پیدا خواهید کرد.

جاهای دیدنی نزدیکی آبشار درزو را می‌شناسید؟

در نزدیکی‌های آبشار درزو اخند، جاهای دیدنی و تفریحی متعددی وجود دارد. همگی آن‌ها در شهرستان عسلویه واقع شده‌اند. می‌توانید پس از بازدید از آبشار درزو، سری هم به این جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بزنید و سفرتان به شهرستان عسلویه را تکمیل کنید. در ادامه، به معرفی مختصری از مهم‌ترین این جاذبه‌ها می‌پردازیم.

  • پارک ملی نایبند | تماشای حیات‌وحش کم‌نظیر

پارک ملی نایبند یکی از جاهای دیدنی عسلویه است. این پارک به نخستین پارک ملی دریایی در سواحل خلیج فارس معروف است. این پارک جزء مناطق حفاظت‌شده است و دوستداران طبیعت از گردش و تفریح در آن نهایت لذت را خواهند برد. حیواناتی از جمله قوچ، میش، آهو، پلنگ و گونه‌های کمیابی همانند آهوی هندی در این پارک دریایی نگهداری می‌شود. بازدید از آن‌ها برایتان قطعاً خوشایند خواهد بود. همچنین دیدنی‌های دیگری مثل تپه‌های مرجانی هم در این منطقه حفاظت‌شده وجود دارد. این تپه‌ها صحنه‌هایی به‌یادماندنی از طبیعت زنده را به تصویر می‌کشند.

  • روستای هاله | پیوند آب و خاک

روستای هاله شهرستان عسلویه بی‌تردید یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای ساحلی جنوب کشور است. این روستا که در خلیج نایبند واقع شده است، همانند رنگین‌کمانی است که پیوند آب و خاک را در معرض نمایش قرار می‌دهد. جاذبه‌هایی همچون سواحل ماسه‌ای، جنگل‌های حرا، صخره‌هایی که با گیاهان مردابی پوشیده شده‌اند و نیز درختان کهور و کُنار سالانه گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشانند. این روستا در ۹کیلومتری بندر عسلویه واقع شده است.

  • چشمه کلات | آرام در دل کوه

در نزدیکی‌های عسلویه، روستایی به نام کلات واقع شده است. همین که به این روستا نزدیک می‌شوید، طبیعت آن شما را حیرت‌زده می‌کند. این روستا طبیعتی سرسبز دارد که صخره‌ها و کوه‌های زیبایی آن را احاطه کرده است. در کنار این‌همه زیبایی، چشمه‌ای جوشان و بسیار زیبایی در دل کوه قرار دارد. این چشمه به نام چشمه کلات معروف است. با دیدن این چشمه که آرام در دل کوه قرار دارد، آرامش وصف‌ناپذیری شما را فرا خواهد گرفت.

  • روستای بندو | تماشای آثار گران‌بهای تاریخی

در مناطق جنوبی استان بوشهر و در نزدیکی عسلویه، روستایی تاریخی به نام بندو قرار دارد. این روستا به‌دلیل داشتن طبیعت زیبا و از آن مهم‌تر تاریخ طولانی‌مدت و آثار گران‌بهایش، در میان گردشگران معروف است. در سفرتان به عسلویه، سری به این روستا هم بزنید.

  • روستای بنود | آرام در کنار ساحل

یکی دیگر از روستاهای تفریحی و گردشگری عسلویه روستای بنود است. این روستا در ۴۰کیلومتری عسلویه واقع شده است. روستای بنود روستایی آرام است با جمعیت کم و در کنار سواحل خلیج فارس آرام گرفته است. هنگامی که در سواحل شنی این روستا قدم می‌زنید و دریای آرام را تماشا می‌کنید، آرامشی وصف‌ناشدنی وجودتان را فرامی‌گیرد. این آرامش تمام ناراحتی‌ها و استر‌س‌هایتان را محو می‌کند. بازدید از این روستا و سواحل دیدنی آن گزینه مطلوبی در سفر به عسلویه است.

  • پارک ساحلی نخل تقی | محلی برای ورزش و سرگرمی

در بخش غربی عسلویه، شهری زیبا و تفریحی به نام نخل تقی واقع شده است. با دیدن قلعه‌ای تاریخی در اطراف این شهر، به تاریخی‌بودن آن پی خواهید برد. این شهر به‌دلیل وجود نخلستان‌های بسیار، به نخل تقی معروف است. در نزدیکی اسکله این شهر، پارکی ساحلی و دیدنی ساخته شده است. این پارک با داشتن امکانات رفاهی همانند زمین بازی کودکان، رستوران، کافی‌شاپ‌ها، زمین ورزش و پیاده‌روی و همچنین اسکله ماهیگیری، گزینه بسیار مطلوبی برای گذران اوقات فراغت و تفریح و سرگرمی شما در عسلویه است. شهر ساحلی نخل تقی در ایام تعطیل سال پذیرای تعداد بسیاری از مسافران و گردشگرانی می‌شود که برای بازدید به این شهر می‌آیند.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار درزو چه موقعی است؟

آبشار درزو اخند از آبشارهایی است که در تمام روزهای سال آب دارد و طراوت و شادابی خود را حفظ می‌کند. به‌علت شرایط اقلیمی در ماه‌های گرم سال، مسیر راهپیمایی در دره درزو و رسیدن به این آبشار طاقت‌فرسا و دشوار می‌شود. بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از تنگه درزو عسلویه، از اوایل آبان ماه تا اردیبهشت ماه است. در این ایام، هوا نسبتاً معتدل است و از گرمای سوزان هم خبری نیست. از اواخر اسفند تا اوایل فروردین دشت‌های این منطقه پر از گل‌ها و گیاهان رنگارنگ می‌شود که زیبایی و چشم‌نوازی بی‌نظیری را به آن می‌بخشد.

 

چگونه می‌توانیم به آبشار درزو دسترسی پیدا کنیم؟

اگر قصد بازدید از آبشار درزو اخند را دارید، سریع‌ترین روش برای رسیدن به این منطقه سفر هوایی است. با پرواز مستقیم می‌توانید در فرودگاه عسلویه پیاده شده و از آنجا راهی شهر عسلویه و روستای اخند شوید. اگر هم مایل به سفر زمینی به عسلویه هستید، می‌توانید خود را به شهر شیراز یا بوشهر برسانید و از آنجا راهی عسلویه شوید. اگر هنگام شب در جاده شیراز یا بوشهر به‌سمت عسلویه حرکت کنید، در مسیر جاده، از تماشای چراغ‌های فراوان پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها که صحنه‌هایی جالب و زیبا ایجاد کرده‌اند بسیار لذت خواهید برد. شاید آن موقع به یاد فیلم‌های تخیلی بیفتید که چنین صحنه‌های داشته‌اند. قطعاً تماشای آن‌ها خاطره‌انگیز خواهد بود.

مسیر رسیدن به روستای اخند و آبشار درزو

پس از رسیدن به عسلویه، باید ۱۵ کیلومتر در جنوب عسلویه حرکت کنید تا به روستای اخند برسید. وقتی به روستای اخند رسیدید، برای تماشای آبشار درزو، باید راهی تنگه اخند شوید. این تنگه در نزدیکی روستاست. به این منظور، از روستا شروع به حرکت کرده و مسیری خشک و بدون هیچ‌گونه گیاهی را طی کنید. پس از رسیدن به ابتدای آبشار، خودروی خود را همان‌جا پارک کنید. پس از آن، در مسیری که پیمودن آن زیاد سخت نیست باید راه‌پیمایی کنید. به نظر می‌رسد این مسیر در گذشته‌ها رودخانه بوده است؛ زیرا کف مسیر سنگ‌های رودخانه‌ای وجود دارد.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرس۱۵کیلومتری جنوب شهر عسلویه

ایران ما سرشار از دیدنی‌ها و جاذبه‌های چشم‌نوازی است که بسیاری از این جاذبه‌ها را حتی اسمشان را هم نشنیده‌ایم. آبشار درزو یکی از این جاذبه‌هاست که احتمالاً بسیاری از شما، تا پیش از خواندن این مقاله، نام آن را نشنیده بودید. اگر با خواندن این مقاله حس کردید باید برای تفریح و گردش هم که شده یک بار به این منطقه و دیدن تنگه درزو بروید، باید بگوییم حس شما کاملاً درست است. باید به این منطقه رفت و آبشار را از نزدیک دید تا به زیبایی و کم‌نظیربودن آن پی برد. اگر هم تاکنون به استان بوشهر سفر کرده و از آبشار درزو دیدن کرده‌اید، خوش‌حال می‌شویم نظرات و تجارب سفرتان را با ره ‌بال آسمان به اشتراک بگذارید.

تنگه درزو در دامنه‌های جنوبی کوه درزو در شمال روستای اخند واقع شده است.

روستای اخند در استان بوشهر و بخش مرکزی شهرستان عسلویه واقع شده است.

به‌ترتیب در حدود ۱۳۱۵، ۳۰۵ و ۱۵ کیلومتر است.

از اوایل آبان ماه تا اردیبهشت ماه. در این ایام، هوا نسبتاً معتدل است و از گرمای سوزان هم خبری نیست.

می‌توانید داخل روستای اخند چادر بزنید و شب را در چادر به سر ببرید. اگر امکانات بیشتری می‌خواهید، می‌توانید به عسلویه بروید و در مهمان‌سراها و هتل‌های این شهر اقامت داشته باشید.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.