دشت ناز ساری | دشت سبزی با ردپای آهوان رؤیایی ایرانی

2

دشت ناز نام زیبایی است. اگر این دشت را ندیده باشید، با شنیدن نامش چه تصاویری در ذهنتان نقش می‌بندد؟ هرچه هست، تصویر زیبایی است، نه؟ صحبت از دشتی سبز و وسیع پر از آهو، کبوتر و پرندگان زیبای دیگر است. مگر می‌شود چنین مکانی زیبا نباشد؟! این دشت زیبا مکان و پناهگاه حیات وحش برای گوزن زرد ایرانی هم هست؛ پس واجب است درباره‌اش بیشتر برایتان بگوییم و اگر اطلاعات کافی درباره‌اش ندارید، شما را بیشتر و بیشتر مطلع کنیم. با ما همراه باشید تا از دشت ناز ساری برایتان بگوییم.

دشت ناز ساری کجاست؟

دشت ناز در حوالی ۳۰کیلومتری شمال شرقی ساری قرار دارد. این دشت از جمله جاهای دیدنی مازندران در شمال ایران محسوب می‌شود. مساحت دشت ناز ساری حدود ۵۵ هکتار است و از نظر طبیعی و حیات ‌وحش، بهتر است به آن رسیدگی شود. در سالیان دور، یعنی در حدود سال‌هایی که رضاشاه پادشاه ایران بود، دشت ناز از املاک و دارایی‌های او به ‌شمار می‌رفت. بعد از فوتش، پسر رضاشاه، یعنی عبدالرضا پهلوی، آن را توسعه داد. از جمله اقداماتی که در آن زمان برای دشت انجام شد باید به اقدامات زیر اشاره کرد:

  • احداث فرودگاه دشت ناز؛
  • احداث پناهگاه حیات ‌وحش؛
  • مکانیزه‌کردن کشاورزی.

در ادامه، از این دشت در استان مازندران بیشتر می‌خوانید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ساری، روی لینک زیر کلیک کنید:

دشت ناز ساری را بیشتر و بهتر بشناسید

دشت ناز ساری منطقه‌ای وسیع و کوهستانی است که با جنگل‌های ارزشمند هیرکانی پوشیده شده است. در این دشت، گونه‌های گیاهی و جانوریِ بسیار خاص و متنوعی یافت می‌شود. نزدیک به ۵۰۰ گونه گیاهی در دشت ناز وجود دارد؛ رقم کمی نیست. همین عدد نشان می‌دهد که با اکوسیستمی خاص و مهم روبه‌رو هستیم. از جمله گونه‌های گیاهی این دشت می‌توان این گیاهان را برشمرد:

  • ممرز؛
  • توسکا؛
  • انجیلی؛
  • لیلکی.

از جمله حیواناتی که در دشت ناز ساری هستند نیز می‌توان این حیوانات را نام برد:

  • گوزن زرد؛
  • مرال؛
  • شوکا؛
  • گربه جنگلی؛
  • قرقاول.
  • پناهگاه حیات ‌وحش دشت ناز ساری

گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری زیر نظر سازمان محیط‌زیست است و فقط و فقط با اجازه این سازمان می‌توانید وارد آن شوید. چرا؟ چون همان‌ طور که گفته شد، این مکان از نظر اکوسیستم خاص و ویژه است و در آن، گونه‌هایی از حیوانات و گیاهان وجود دارند که برای حفظشان به مراقبت‌های خاص نیاز است. مهم‌ترین گونه حیوانی موجود در این پناهگاه گوزن زرد ایرانی است.

دشت ناز ساری با جنگل‌های هیرکانی پوشیده شده است. این جنگل‌ها نیز از اکوسیستم‌های مهم ایران و دنیا به ‌شمار می‌روند. برای همین، رسیدگی و محافظت از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. حس اینکه در میان جنگل‌هایی راه می‌رویم که از میلیاردها سال پیش روی زمین نفس می‌کشند، حس عجیب و جالبی است. قبول دارید؟

  • گوزن زرد ایرانی

تصویر زیبا گوزن زرد ایرانی

گوزن زرد ایرانی در اصل متعلق به حاشیه رود دِز و کارون است. برای همین هم هست که سالانه تعدادی از آن‌ها به زیستگاه اصلی‌شان منتقل می‌شوند. اگر مجوزهای لازم برای ورود به پناهگاه دشت ناز ساری را بگیرید، می‌توانید از پشت حصار گوزن‌های زرد ایرانی را تماشا کنید.

  • نکته‌ای مهم

نکته‌ای مهم اینکه در چند دهه اخیر، تلاش‌هایی که برای تکثیر گوزن زرد انجام شده روی وضعیت جنگل دشت ناز ساری اثرات منفی گذاشته است. تخریب پوشش گیاهی از جمله مشکلاتی است که در این روند پیش آمده و بسیار هم ناراحت‌کننده است. با از جای درآوردن درختچه‌های قدیمی و جایگزین‌نکردن گیاهان تازه، پناهگاه دشت ناز رو به ویرانی می‌‌رود. این مشکل فقط مدیریت درست و بجا می‌طلبد.

بهترین زمان سفر به دشت ناز چه موقع است؟

به‌طور کلی، برای سفرکردن به ساری بهتر است که روی تقویم، ماه‌هایی از فصل بهار را علامت بزنید. تابستان‌ها هوا شرجی است و کمی اذیت می‌کند؛ البته در اواخر شهریور وضعیت آب‌وهوا خوشایند است. ماه‌هایی از پاییز هم مطلوب‌اند؛ ولی سبزی و زیبایی بهار را در چه زمانی سراغ دارید؟

اگر قصد ملاقات با گوزن‌های زرد ایرانی را دارید، در بهار به ساری سفر کنید. یادتان باشد که بی‌مجوز، امکان ورود به دشت ناز ساری را ندارید و حتماً باید از قبل، مجوزهای لازم را گرفته باشید. دشت ناز یکی از جاهای دیدنی اطراف ساری است که هم زیبایی دارد و هم از نظر محیط‌‌زیستی، بسیار ارزشمند است.

اقامت در منطقه حفاظت ‌شده دشت ناز چطور است؟

برای اقامت در نزدیکی منطقه حفاظت ‌شده ساری، باید به هتل‌های نزدیک به این منطقه مراجعه کنید. هتل‌های زیر در نزدیکی دشت ناز ساری قرار دارند:

  • هتل بادله ساری: کیلومتر ۱۰ جاده نکا؛
  • هتل اسرم ساری: میدان هلال‌احمر؛
  • هتل نوید ساری: کیلومتر ۴ جاده قائم‌شهر؛
  • هتل نارنج ساری: میدان خزر، کیلومتر ۳ جاده فرح‌آباد؛
  • هتل سالاردره ساری: کیلومتر ۱۲ جاده ساری به سمنان، روبه‌روی شرکت صنایع چوب و کاغذ.

جاهای دیدنی اطراف و نزدیک دشت ناز را می‌شناسید؟

اگر راهی دشت ناز می‌شوید، امکان بازدید از جاذبه‌های دیدنی دیگری هم برایتان وجود خواهد داشت.

  • باداب سورت

تصویر بسیار زیبا از چشمه های باداب سورت ساری

باداب سورت از شگفتی‌های دیدنی شمال و حتی جهان است. این مکان چشمه‌های رنگارنگ زیبایی دارد که به‌شکل طبقه‌طبقه در مجاورت هم قرار گرفته‌اند. این باداب، بعد از دماوند باعظمت، دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی است. آب چشمه سورت شور است و مشابه آن در کشور ترکیه قرار دارد که نامش پاموک‌کاله است. بعد از پاموکاله، باداب سورت دومین چشمه دنیا با آب شور است.

  • برج سلطان زین‌العابدین

برج سلطان زین‌العابدین با گنبدی هرمیِ هشت‌وجه و تزئینات و کتیبه‌هایی قدیمی بسیار تماشایی است. اگر به دیدن دشت ناز ساری رفتید، حتماً سری هم به برج سلطان زین‌العابدین بزنید.

  • پناهگاه حیات ‌وحش سمسکنده

پناهگاه حیا‌ت ‌وحش سمسکنده نیز دیدنی است. این پناهگاه در نزدیکی دشت ناز قرار دارد. احتمالاً در یک ‌روز نمی‌توانید از هر دوی این مناطق بازدید کنید؛ اما یادتان باشد که در حوالی دشت ‌ناز، دیدنی جذاب دیگری هم وجود دارد که می‌توانید با سرزدن به آن، گیاهان و حیواناتی خاص را ببینید. از حیوانات خاص پناهگاه حیات ‌وحش سمسکنده می‌توان به گوزن زرد و گربه وحشی اشاره کرد.

  • حمام وزیر

بعضی‌ها دوست ندارند در سفر به شهرهای مختلف، به بازدید از بناها و آثار تاریخی بپردازند؛ مثلاً می‌گویند دیدن خرابه‌ای از گذشته چه ارزشی دارد. این دیدگاه بسیار اشتباه است. آنچه از تاریخ به ‌جا مانده، کلیدهایی از گذشته‌ها به ما می‌دهد. ما دنباله همان تاریخ هستیم و دست‌کم، برای شناخت خودمان هم که شده باید از گذشته‌ها سر دربیاوریم؛ پس اگر راهی دشت ناز ساری شدید، بدانید که حمام قدیمی وزیر در حوالی آن قرار دارد. معماری و مصالح به‌کاررفته در این حمام خاص و ویژه است. بازدید از حمام وزیر برایتان شیرین و جالب خواهد بود.

در آخر

طبیعت از ما جدا نیست. برای زیستن به عملکرد درست آن احتیاج داریم. فقط صحبت از بازدید از زیبایی‌هایش نیست. بعضی‌ها گمان می‌کنند تافته‌ای جدابافته از کره زمین‌اند و حق دارند منابع و امکانات موجود در آن را به میل خودشان مصرف کنند. این اشتباه است. ما زمانی می‌توانیم احساس خاص‌ و اشرف مخلوقات بودن را داشته باشیم که درخور همین عبارت رفتار کنیم؛‌ یعنی بزرگوارانه و از روی خرد، از همه موجودات و گیاهان و به‌طور کلی، محیط ‌زیست مراقبت و حمایت به ‌عمل بیاوریم.

مسیر دسترسی به دشت ناز ساری چگونه است؟

برای رفتن به این دشت، باید راهی ساری شوید. بعد از رسیدن به ساری، راهیِ جاده نکا شوید. بعد از طی‌کردن ۱۰ کیلومتر از جاده، به چهارراه شهر سورک می‌رسید. ادامه مسیر چطور است؟ با پیچیدن به ‌سمت چپ، شرکتی به‌ نام نکاچوب را خواهید دید. از آن عبور کنید و به روستای اسلام‌آباد برسید. از وسط این روستا باید جاده‌ای را طی کنید که به‌سمت چپ می‌رود. با طی‌کردن جاده، به فرودگاه بین‌المللی ساری می‌رسید و منطقه دشت ناز ساری برایتان مشخص می‌شود.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرس۳۰کیلومتری شمال شرقی ساری

اگر به ساریِ زیبا رفتید و از نزدیک با گوزن‌های زرد ایرانی روبه‌رو شدید، حواستان باشد که آسیبی به آن‌ها نزنید و مراقب طبیعت باشید. ما در ره بال آسمان به طبیعت و دقت در بازدید از آن اهمیت زیادی می‌دهیم. برای همین هم هست که با اینکه می‌دانیم شما هم به ارزش محیط ‌زیست و مراقبت از آن واقف هستید، همیشه ترجیح می‌دهیم این موضوع را بازهم یادآوری کنیم.

دشت ناز در ۳۰کیلومتری شمال‌ شرقی ساری قرار دارد.

پوششی از جنگل‌های هیرکانی، گوزن زرد ایرانی و بالغ بر ۵۰۰ گونه گیاهی.

حمام وزیر، پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده، باداب سورت، برج سلطان زین‌العابدین.

5/5 (1 نظر)
2 نظرات
  1. مجید می گوید

    در آخر خرداد ماه ۱۴۰۲ با خانواده رفتم دشت ناز را ببینم. یک محیط بان در صدمتری ورودی گفت برای بازدید به درب محیط بانی مراجعه کنم اما تعدادی خودرو و افرادی جوان در حال مصرف مواد مخدر بودند و چند نفری می خواستند حرکت خودرو را متوقف کنند ولی من با سرعت از آنجا رد شدم و موضوع را به پلیس گزارش کردم.

    1. بانو تقیان می گوید

      مجید عزیز، امیدواریم این اتفاق دیگه تکرار نشه و گزارشون مثمر ثمر باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.