مرداب دریوک کلاردشت | زیباترین مکان برای خاص‌ترین تجربه

0

دورشدن از محیط شلوغ و پرهیاهوی شهری و پیوند با طبیعت، آرامشی وصف‌نشدنی دارد. در دل جنگل‌ها همیشه مکان‌های نابی هست که کمتر کسی آنجا را می‌شناسد. مرداب دیوک مازندران یکی از این مکان‌هاست. این‌بار علاوه بر بازدید از دریا و کوه می‌توانید به مقصد جدیدی در طبیعت کم‌نظیر شمال بروید. مرداب دریوک جلوه‌ای تماشایی از این طبیعت را نشانتان می‌دهد که شاید در هیچ‌جا ندیده باشید. اگر دلتان سفری هیجان‌انگیز می‌خواهد، بازدید از مرداب دریوک کلاردشت را در برنامه‌هایتان بگذارید.

مرداب دیوک مازندران کجاست؟

مرداب دیوک مازندران

اگر از پایتخت به سمت شمال ایران می‌روید، نزدیک‌ترین مسیر رسیدن به این مرداب، جاده چالوس است. از پیچ‌وخم‌های جاده که گذشتید، به مرزن آباد زیبا می‌رسید. بعد از این شهر باید از دو شهر کلاردشت و عباس آباد هم بگذرید؛ البته شهرهای شمالی در فاصله کمی از همدیگر هستند و لازم نیست مسیری طولانی را پشت سر بگذارید. این مرداب در نزدیکی یکی از روستاهای کلاردشت شکل گرفته است. روستای پیمبور را که پیدا کنید، مرداب دریوک کلاردشت در همان اطراف است. از بومی‌ها هم که بپرسید، راهنمایی‌تان می‌کنند.

معرفی مرداب دریوک کلاردشت

مرداب دریوک کلاردشت

مرداب دیوک از جاهای دیدنی کلاردشت است که کمتر کسی اسم آن را شنیده است. به همین خاطر هنوز هم طبیعتی دست‌نخورده و تماشایی دارد. عده‌ای از بومی‌ها به این مرداب «دریوک» می‌گویند. در گویش مازندرانی دریوک به معنی دریاچه‌کوچک است.

از بین درخت‌های بلندقامت که بگذرید، در قلب جنگل مردابی زیبا را می‌بینید. هر چقدر به مرداب نزدیک بشوید، فضا اسرارآمیزتر می‌شود. این بخش از جنگل درست مثل فیلم‌های ترسناک، هیجان‌انگیز است. کافی است کمی قوه تخیلتان را چاشنی این سفر کنید و به ماجراجویی‌تان ادامه بدهید. ممکن است در ابتدا فکر کنید که بازتاب تصویر برگ‌ها در آب، باعث ایجادشدن لایه‌ای سبز در سطح مرداب است. شاید هم جادوگر جنگل کمی از معجون سبزش داخل آب مرداب ریخته باشد؛ اما دلیل اصلی این اتفاق، وجود خزه‌هاست. خزه‌ها مثل لایه‌ای یکدست تمام سطح مرداب را پوشانده‌اند. به همین خاطر مرداب شکلی مخوف دارد و نمی‌شود از دنیای زیر آب چیزی فهمید.

پوشش گیاهی مرداب دیوک مازندران

با ورود به جنگل بوی چوب خیس و خاک نمناک را حس می‌کنید. در این بخش از جنگل پوشش گیاهی انبوهی رشد کرده است و طیف مختلفی از رنگ سبز را نشانتان می‌دهد. به‌سختی می‌توانید از بین شاخ‌وبرگ درخت‌ها آسمان آبی را تماشا کنید. مسیر رسیدن به مرداب، پوشیده از درخت‌هایی است که سال‌های زیادی از عمرشان می‌گذرد. می‌شود این مسئله را به‌خوبی از تنه قطور درخت‌ها فهمید. بیشتر آن‌‌ها لباسی مخملی از جنس خزه‌به تن دارند. تنه‌شکسته بعضی از درخت‌ها در آب مرداب شناور هستند. بخش دیگر از درخت‌ها هم تا نیمه در آب فرو رفته‌اند.

پوشش گیاهی مرداب دیوک مازندران

جنگل است و پوشش گیاهی متنوعش. اطراف مرداب پوشیده از بوته‌های «گزنه» است. بد نیست بدانید گزنه گیاهی دارویی است که خواص زیادی دارد؛ اما حواستان باشد که اصلاً به آن دست نزنید؛ زیرا بر اثر تماس این گیاه با پوست، سوزش زیادی را حس می‌کنید. حتی ممکن است باعث ملتهب‌شدن پوستتان بشود. قارچ‌ها هم از دیگر گیاهانی است که در هر بخش، سر از خاک بیرون آورده‌اند. ممکن است تعدادی از این قارچ‌ها سمی باشد؛ پس از آن‌ها برای مصرف خوراکی استفاده نکنید.

پوشش جانوری مرداب

پوشش جانوری مرداب

در جنگل باید انتظار هر نوع حشره و جنبنده‌ای را داشته باشید. اطراف مرداب محل زندگی مارهای سمی و خطرناک است. حواستان به آن‌ها هم باشد. گردشگرها و بومی‌ها نزدیک مرداب، ردپایی از حیوان‌های وحشی مثل پلنگ و گرگ هم دیده‌اند.

جاذبه های مرداب دریوک کلاردشت

  • طبیعت‌گردی اطراف مرداب دیوک مازندران

طبیعت‌گردی اطراف مرداب دیوک مازندران

گشت‌وگذار اطراف مرداب می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد. اگر ماجراجو باشید، مکان‌های جدید و بکری در دل جنگل پیدا می‌کنید؛ البته یادتان نرود که نشانه‌هایی برای بازگشت به نقطه اول بگذارید. در مسیر راهتان شاید گل‌های پامچال و بنفشه وحشی را ببینید. این گل‌ها نویدبخش آمدن بهار است و معمولاً در اواخر اسفند می‌رویند. عطر پونه‌ها در بهار فضای جنگل را عطرآگین می‌کنند. این گیاه بسیار پرخاصیت است. خوب است کمی از آن‌ها بچینید.

  • عکاسی از مرداب

عکاسی از مرداب

به مرداب دیوک مازندران که برسید، قابی خیره‌کننده در جلوی چشم‌هایتان می‌بینید. درخت‌ها، اطراف مرداب را احاطه کرده‌اند و چشم‌اندازی چشمگیر به وجود آمده است. به این قاب هوای مه‌آلود هم اضافه کنید تا زیبایی آن به اوج برسد. فقط صدای پرنده‌ها و خش‌خش برگ‌‌ها سکوت جنگل را می‌شکند. پرتوهای خورشید از بین برگ‌ها می‌گذرد. می‌توانید از تماشای رقص نور در هوای مه‌گرفته جنگل لذت ببرید. عکاسی یا نقاشی فرقی ندارد. این تصویر زیبا را با هر روشی که بلد هستید، ثبت کنید. شاید هم بتوانید فیلمی کوتاه و اسرارآمیز کنار مرداب بسازید.

  • پیک‌نیک کنار مرداب دریوک کلاردشت

پیک‌نیک کنار مرداب دریوک کلاردشت

مرداب دریوک کلاردشت از جاهای دیدنی اطراف تهران است؛ پس می‌توانید برای سفری یک‌روزه روی آن حساب کنید. کمپ‌کردن کنار مرداب از دیگر تفریح‌هایی است که روزتان را خاطره‌انگیزتر می‌کند. محل مناسبی را برای نشستن پیدا کنید و زیراندازتان را پهن کنید. اکسیژن خالص جنگل را نفس بکشید و در سکوت آن غرق بشوید.

پیک‌نیک کنار مرداب دریوک کلاردشت

شب‌های مرداب ممکن است کمی خوفناک باشد؛ اما تجربه کمپ‌در طبیعت هم لذت خودش را دارد. اگر همراه با گروه‌های گردشگری به این منطقه بروید، با خیال آسوده می‌توانید شب را در جنگل بمانید. حواستان باشد که عطر کباب در شب‌حیوان‌های وحشی را به‌سمت شما می‌کشاند. فراموش نکنید که حفظ و نگهداری از طبیعت وظیفه همه ماست و باید برای آن تلاش کنیم.

امکانات گردشگری مرداب دیوک مازندران

دریوک یکی از مرداب های ایران است که طبیعت بکرش همه را متعجب می‌کند. همه گردشگرها شیفته این طبیعت دست‌نخورده می‌شوند. دیوک همان جایی است که انسان‌ها در زیبایی آن نقشی ندارند. اطراف این آبگیر و در مسیر رسیدن به آن هیچ امکاناتی برای گردشگرها فراهم نیست. به همین خاطر برای دسترسی به امکانات باید به روستاهای اطراف بروید یا خودتان را به شهر برسانید.

  • وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به مرداب دریوک کلاردشت

وسایل و تجهیزات لازم برای سفر به مرداب دریوک کلاردشت

حالا که مقصد سفرتان را انتخاب کرده‌اید، کمی در جمع‌کردن اسباب سفر دقت کنید. برای رسیدن به مرداب باید بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید؛ پس راحت‌ترین و مناسب‌ترین کفش را بپوشید. مسیر پیاده‌روی طولانی است. به همین خاطر بهتر است کوله‌‌بارتان سبک باشد. در این مسیر وسایلی مثل آب، خوراکی، اسپری یا پماد ضدگزش حشرات و کرم ضد آفتاب لازمتان می‌شود. یک دست لباس اضافه هم در وسایلتان بگذارید. به‌خاطر هوای مرطوب و مه‌آلود جنگل، لباس ضدآب و بارانی انتخاب خوبی می‌شود. فراموش نکنید که باطری گوشی و دوربین عکاسی‌تان پر باشد.

اگر قصد کمپ‌کردن کنار مرداب را دارید، باید با تجهیزات بیشتری به سفر بروید. مثلاً چادر مسافرتی، زیرانداز، کیسه خواب، مواد خوراکی و تنقلات، چراغ قوه، کلاه، پتوی مسافرتی، کیسه زباله و عصا برای جنگل‌نوردی. باک بنزینتان را هم پر کنید تا خیالتان راحت باشد.

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دیوک مازندران

اگر سفرتان چندروزه است، می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی کلاردشت هم سری بزنید. اسم چند مکان دیدنی نزدیک به مرداب را برایتان می‌گذارم.

  • دریاچه ولشت در نزدیکی مرداب دیوک مازندران

دریاچه ولشت در نزدیکی مرداب دیوک مازندران

در شمال شرقی کلاردشت و بین دامنه کوه‌های البرز دریاچه‌ای تماشایی به اسم ولشت وجود دارد. ولشت از زیباترین دریاچه‌های دیدنی در بخش کوهستانی این شهر است. تصویر کوه‌های بلند در آب دریاچه منعکس می‌شود و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی دارد. به‌خاطر آب شیرین دریاچه گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها و آبزیان در دریاچه زندگی می‌کند. اطراف دریاچه نیزارها و گیاهان نی‌بن روییده‌اند. دریاچه ولشت از بخش‌های توریستی و تفریحی کلاردشت است و امکانات خوبی برای اقامت دارد. قایق‌سواری از بهترین تفریح‌های دریاچه ولشت است. می‌توانید زمانی را هم برای ماهیگیری بگذارید. اسکله، رستوران، کافی‌شاپ، سوئیت‌های اقامتی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و زمین والیبال از دیگر امکانات گردشگری است. برای بازدید از این دریاچه باید ۸هزار تومان بپردازید؛ البته کرایه قایق‌ها هزینه‌ای جداگانه دارد. می‌توانید در 12کیلومتری غرب مرزن آباد این دریاچه را پیدا کنید.

  • مازیچال از جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دریوک کلاردشت

مازیچال از جاهای دیدنی نزدیک به مرداب دریوک کلاردشت

مازیچال از تماشایی‌ترین بخش‌های کلاردشت است. این روستای ییلاقی در بلندای 2600متری از سطح دریا قرار گرفته است. به این منطقه که برسید، اقیانوسی از ابرها را در جلوی چشم‌هایتان می‌بینید. خوب است بدانید در این منطقه اقامتگاهی وجود ندارد؛ اما کمپ‌کردن در طبیعت گزینه خوبی می‌شود؛ البته سرمای استخوان‌سوز زمستان این اجازه را به شما نمی‌دهد؛ پس در روزهای بهار و تابستان به این منطقه بروید. تماشای اسب‌ها در دامنه کوه‌ها و هوای پاک منطقه روحتان را زنده می‌کند. در این منطقه فروشگاهی نیست و باید وسایل خوراکی و آب آشامیدنی را با خودتان ببرید. اگر خوش‌شانس باشید، در مسیر رسیدن به ییلاق مازیچال بعضی از روستایی‌ها لبنیات محلی می‌فروشند. ماست، کره و پنیر محلی این منطقه خوردن دارد.

  • آبشار هریجان

آبشار هریجان

برای بازدید از آبشار هریجان باید خودتان را به روستای هریجان برسانید. بعد از رسیدن به روستا، جاده‌ای فرعی مسیر آبشار را نشانتان می‌دهد. برای رسیدن به کوچک‌ترین تاج آبشار حدود نیم ساعت پیاده‌روی کنید. در مسیر رسیدن به آبشار باید از دامنه‌های سرسبز بگذرید. بهار که باشد، فرشی از گل‌های زرد و آبی روی این دامنه‌ها پهن می‌شود. اگر برای اقامت در این منطقه مشتاق هستید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی مهیاست؛ البته می‌توانید در طبیعت وصف‌نشدنی هریجان هم کمپ کنید.

  • علم کوه در نزدیکی مرداب دیوک مازندران

علم کوه در نزدیکی مرداب دیوک مازندران

علم کوه دومین کوه مرتفع ایران بعد از دماوند است. بلندای این کوه به 4850 متر می‌رسد. کوه‌نوردهای زیادی برای صعود به قله علم کوه مشتاق هستند و به کلاردشت می‌روند. فتح این قله برای کوه‌نوردهای خارجی هم جذابیت دارد. بهترین زمان برای صعود به قله کوه، نیمه دوم تیر است؛ زیرا خطر ریزش بهمن در دیگر ماه‌های سال جان کوه‌نوردها و صخره‌نوردها را تهدید می‌کند. سنگ سماور یکی از بخش‌های جذاب این کوه است که بیشتر کوه‌نوردها آن را می‌شناسند. این تخته‌سنگ به‌شکل عمودی در مسیر «گرده آلمان» خودنمایی می‌کند.

بهترین زمان سفر

  • بهار و تابستان مرداب دریوک کلاردشت

بهار و تابستان مرداب دریوک کلاردشت

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به مرداب دریوک کلاردشت است. با شروع بهار درخت‌ها جانی دوباره می‌گیرند و از هر جا جوانه‌ای سبز می‌شود. پرتوهای آفتاب برگ‌های تازه را نوازش می‌کنند. همه‌چیز در بهار رنگ‌وبوی جدیدی دارد و آب‌وهوا هم بسیار دل‌پذیر است. صدای آواز پرنده‌ها در جنگل طنین‌انداز می‌شود. گاهی هم قورباغه‌ها با آن‌ها هم‌خوانی می‌کنند. مرداب دریوک کلاردشت بهترین مقصد برای روزهای طولانی تابستان است. در این زمان از سال جنگل سبزترین حالتش را نشان می‌دهد. شاخ‌وبرگ‌های درهم‌تنیده روی زمین سایه می‌اندازند و نور خورشید برای عبور از بین آن‌ها تقلا می‌کند. سطح مرداب در این روزها درخشش خاصی دارد. هوای اطراف مرداب هم نسبت به دیگر بخش‌ها خنک‌تر است.

  • پاییز و زمستان مرداب دیوک مازندارن

پاییز و زمستان مرداب دیوک مازندارن

نمی‌شود تماشای این مرداب را فقط به نیمه اول سال محدود کرد؛ زیرا مرداب دیوک مازندران در هر فصل تماشایی است. فقط باید حواستان به وضعیت آب‌وهوا باشد. داشتن کفش مناسب مثل چکمه و لباس‌های بارانی و گرم در پاییز ضروری است. تصویر مرداب در پاییز دست کمی از بهار و تابستان ندارد. چشم‌‌انداز جنگل و مرداب در پاییز رؤیایی است. درخت‌ها لباسی از رنگ‌های گرم به تن کرده‌اند. با هر نسیم برگی از شاخه جدا می‌شود و رقص‌کنان خودش را به زمین می‌رساند. با هر قدم صدای خش‌خش برگ‌ها به گوش می‌رسد. به‌خوبی می‌شود تفاوت رنگ‌برگ‌ها را با سطح مرداب دید. تماشای ریزش باران روی سطح دریاچه حس فوق‌العاده‌ای دارد؛ البته بهتر است در این زمان‌ها خیلی به مرداب نزدیک نشوید. زمین خیس و گِلی است و راه‌رفتن را برایتان سخت می‌کند.

پاییز و زمستان مرداب دیوک مازندارن

مرداب دیوک با سردشدن هوا در سکوتی عمیق فرو می‌رود. انگار همه‌چیز دست به دست هم داده‌است تا درخت‌ها از خواب زمستانی بیدار نشوند. اگر آسمان سخاوتمند باشد، برف‌ها زمین را سفیدپوش می‌کنند. تصورش را کنید. مرداب دیوک با درخت‌های پوشیده از برف چهره‌ای جدید از خودش را نشان می‌دهد.

مسیر دسترسی به مرداب دریوک

اگر مبدأ حرکتتان تهران است، باید حدود ۴ ساعت برای رسیدن به این مرداب رانندگی کنید. بعد از پشت‌سرگذاشتن جاده چالوس، به شهر مرزن آباد می‌رسید. از مرزن آباد، خودتان را به کلاردشت برسانید. فاصله مرداب دیوک مازندران تا کلاردشت حدود 15 کیلومتر است. همین مسیر را تا عباس آباد ادامه بدهید. پنج کیلومتر که جلوتر بروید، در ابتدای جاده عباس آباد به سه‌راهی می‌رسید. مسیر سمت راست را انتخاب کنید. این جاده شما را به روستای پیشنبور می‌رساند. از روستاهای لش‌سر، پیشنبور و بازارسر بگذرید و به جاده پیمبور وارد شوید. فراموش نکنید که باقی مسیر آسفالت نیست. به همین خاطر باید حدود ۲ ساعت در مسیر رؤیایی جنگل پیاده‌روی کنید.
ایستگاه گاز بهترین مکان برای پارک خودروی شخصی‌تان است. البته اگر با خودروی آفرود به دل طبیعت رفته‌اید، می‌توانید مسیر را تا نزدیک دریاچه با ماشین ادامه بدهید. فاصله تهران تا مرداب دریوک کلاردشت حدود 200 کیلومتر است.

مرداب دیوک مازندران از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی در شمال است. تلاش کردیم در این سفر مجازی با ره بال آسمان برای بازدید از این مرداب مشتاق شوید. اگر در سفرهای قبل به آنجا رفته‌اید، برای خواندن تجربه‌هایتان مشتاق هستیم.

استان مازندران، شهرستان کلاردشت، نزدیک روستای پیمبور.

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این مرداب است.

خیر. طبیعت اطراف مرداب بکر است و هیچ امکاناتی وجود ندارد.

فاصله مرداب دریوک کلاردشت تا تهران 200 کیلومتر است.

فاصله مرداب دیوک مازندران تا کلاردشت 15 کیلومتر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.