دریاچه سد اکباتان | خاطره شیرین قایق سواری

0

استان همدان با قدمت طولانی‌اش لقب برازنده پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را به خود گرفته است. جاذبه‌های منحصربه‌فرد تاریخی و طبیعی، این استان را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل کرده است. موقعیت همدان و همجواری با رشته کوه زاگرس طبیعت کوهستانی و مطبوعی را به این استان بخشیده است. وجود رودها و چشمه‌های متعدد در این استان مناظر چشم‌نوازی را ایجاد کرده است که تنها با بازدید آن‌ها می‌توان زیبایی‌های آن را درک کرد. دریاچه سد اکباتان نمونه‌ای از جاهای دیدنی اطراف همدان در غرب ایران است. منظره شگفت‌انگیز آن مسلماً می‌تواند برای همیشه در ذهنتان باقی بماند. در ادامه به معرفی این جای دیدنی و چشم‌نواز پرداخته‌ایم.

سد اکباتان کجاست؟

تصویری از غروب دریاچه سد اکتابان

سد اکباتان در نزدیکی شهر همدان و در جنوب شرقی این شهر واقع شده است. این سد روی دریاچه اکباتان ساخته شده است که با وسعت 60 هکتار منظره‌ای دیدنی و مهیج را در معرض نمایش قرار می‌دهد. برای دسترسی به سد و دریاچه اکباتان در جاده همدان به ملایر باید حرکت کنید. پس از 10 کیلومتر به جاده‌ای فرعی خواهید رسید که با پیمودن 6 کیلومتر از این جاده به دریاچه دسترسی پیدا خواهید کرد.

در دریاچه سد اکباتان چه چیزی در انتظار ماست؟

تصویری از سد اکتبان

دریاچه سد اکباتان نوعی دریاچه مصنوعی به شمار می رود. این دریاچه در زمان پهلوی با ساختن سد اکباتان ایجاد شده است. سد اکباتان در آن زمان به نام سد شهناز شناخته می‌شد. سد اکباتان روی رود آبشینه احداث شده است. این سد سبب جلوگیری از هدررفتن آب این رودخانه شده است. آب این دریاچه برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی شهر همدان استفاده می‌شود.

  • تماشای دریاچه و سد اکباتان

تصویری از دریاچه سد اکتبان

اگر در موقعی از سال که هوا خوش و دل‌انگیز باشد به این دریاچه سفر کنید از دیدن آب زلال که در زیر درخشش نور آفتاب به رنگ آبی درآمده است حیرت‌زده می‌شوید. عمق دریاچه اکباتان در جاهای مختلف آن تفاوت دارد و بین 18 تا 32 متر متغیر است. بلندی این سد هم کانون 79 متر بوده و میزان گنجایش فعلی آن هم به 40 میلیون متر مکعب می رسد. به دلیل فاصله بسیار کم این دریاچه به شهر همدان ساکنان این شهر همیشه در آخر هفته‌ها راهی این دریاچه می‌شوند و از گردش و تفریح در اطراف این دریاچه لحظات خاطره‌انگیزی را برای خود رقم می‌زنند.

  • قایق سواری و اسکی روی آب

تصویری از قایق سواری در دریاچه سد اکتبان

اگر شما به این تفرجگاه زیبا سفر کنید در صورتی که شانس داشته باشید و هوا خوب باشد، با انجام تفریحاتی همانند اسکی روی آب و قایق‌رانی لحظات مهیج و به‌یادماندنی را برای خود ایجاد خواهید کرد. طی سالیان اخیر در پیرامون دریاچه سد اکباتان بخشی از اراضی آن که حدود 15 هکتار را شامل می‌شود اقدام به درختکاری شده است. شما با دیدن این اراضی درختکاری شده و سرسبز در نگاه اول گمان خواهید کرد که جنگل طبیعی است. پس از آن که حسابی در اطراف دریاچه سد اکباتان گردش کردید می‌توانید برای رفع خستگی و خوردن غذایی خوش‌طعم به چایخانه سنتی و رستورانی که در نزدیکی سد ساخته شده است بروید و لحظات لذت‌بخشی را تجربه کنید.

  • عکاسی در سد اکباتان

تصویری از دریاچه اکتبان

برای ثبت لحظات خاطره‌انگیز خود از سفر به دریاچه اکباتان، با گوشی‌ها و دوربین‌های عکاسی خود از صحنه‌های به‌یادماندنی به همراه دوستان و خانواده خود عکس‌های یادگاری بگیرید و در آلبوم عکس‌های یادگاریتان آن‌ها را نگهداری کنید.

جاهای دیدنی نزدیکی سد و دریاچه اکباتان

یک روز به گردش و تفریح در دریاچه سد اکباتان در استان همدان پرداختید؟ حالا برای تکمیل سفرتان می‌توانید به جاهای دیدنی و تفریحی در نزدیکی آن نیز سری زده و از دیدن مناظر دیدنی و مهیج آن لذت بسیاری ببرید. در ادامه مقاله به معرفی مختصری از دو جای دیدنی پرداخته‌ایم.

  • دشت میشان

تصویری از طبیعت دشت میشان

در مجاورت کوه باصلابت الوند دشتی واقع شده است که سرسبزی و پهناوری آن زبانزد گردشگران است. این دشت نامش دشت میشان است. میشان، باطراوت و خوش‌آب‌وهوایی خود دل رهگذران و مسافران را می‌رباید. کافی است برای ساعاتی در این دشت گردش کنید تا از دغدغه‌ها و فشارهای روحی و روانی رها شوید. بی‌گمان آرامشی که در این دشت حاکم است روج و جان شما را تازه می‌کند. منظره گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و مراتع سرسبز که در نزدیکی الوند جا خوش کرده است پدیده‌ای کم‌نظیر است که مسافران و گردشگران را به خود فرا می خواند.

  • روستای ورکانه

تصویری از روستای ورکانه

شاید تابه‌حال ندیده باشید که دیوارهای خانه‌ها و کف کوچه‌های روستایی همگی از سنگ ساخته شده باشد. درست است؟ ورکانه، روستایی است که با قدمت 400 سال یکی از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه سد اکباتان محسوب می‌شود. روستای ورکانه که در 20کیلومتری جنوب شرقی همدان واقع شده است. اینجا به روستای سنگی هم معروف است. وقتی وارد این روستا می‌شوید از دیدن دیوارها و کوچه‌های این روستا که از سنگ ساخته شده است حیرت‌زده می‌شوید. شاید هم در ذهنتان اروپا در دوران رنسانس را تداعی کنید. بی‌گمان با سفر به این روستا و دیدن معماری ساده آن که مصالح آن همگی از سنگ است خاطرات شیرینی را برای خود رقم خواهید زد.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان همدان، 5 کیلومتری جاده همدان به ملایر، جاده سد اکباتان

تمام جاهای دیدنی مانند دریا، دریاچه و چشمه‌ها، صحنه‌های بی‌بدیلی از عظمت طبیعت را به نمایش می‌کشد. مردم از دیدن چنین صحنه‌هایی لحظات آرامش‌بخش و به‌یادماندنی را تجربه می‌کنند. دریاچه سد اکباتان نمونه‌ای از دریاچه‌های استان همدان است. گردشگران از سفر به آن و گردش در آن خاطرات بسیاری را در ذهن خود نگه‌داری می‌کنند. در سفرتان به استان همدان بازدید از این تفرجگاه چشم‌نواز و به‌یادماندنی را در برنامه‌های خود بگنجانید. اگر هم تاکنون از این دریاچه بازدید کرده‌اید، خوشحال می‌شویم خاطرات شیرین خود را با وبلاگ ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

بهترین زمان برای سفر به این دریاچه و شهریور ماه است.

به این منظور می‌توانید در مهمان‌ دریاچه سد اکباتان مهمانسرایی که در نزدیکی سد ساخته شده است استفاده کنید. یا برای استفاده از امکانات مطلوب‌تر در هتل‌ها و مسافرخانه های شهر همدان اقامت داشته باشید.

به این منظور لوازمی همانند عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کفش و لباس مناسب، غذا برای صرف ناهار در کنار دریاچه، کوله‌پشتی، زیرانداز، لوازم سرگرمی را با خود به همراه ببرید.

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.