آکواریوم همدان | سفر به اعماق دریا

0

استان همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، یکی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران است. شهر تاریخی همدان پر است از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری؛ از تپه باستانی هگمتانه و گورستان پارتی گرفته تا غار علیصدر و مجموعه توریستی گنجنامه. در این مطلب می‌خواهیم به یکی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی همدان سفر کنیم. آکواریوم همدان، با لقب بزرگترین آکواریوم دریاچه‌ای کشور شما را به اعماق اقیانوس‌ها می‌برد و تجربه‌ای خاطره‌انگیز را برایتان به ارمغان می‌آورد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با جزئیات این آکواریوم جادویی آشنا شوید. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید تجربیات هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد داشته باشید؛ خواندن این مقاله را از دست ندهید. 

آشنایی با غار آکواریوم همدان

آشنایی با غار آکواریوم همدان

شاید تصور کنید که برای بازدید از گونه‌های گیاهی و جانوری نادر در سراسر دنیا، نیاز است که به سفرهای طولانی و پرهزینه خارجی فکر کنید؛ اما این باور کاملاً اشتباه است! بله! درست متوجه شدید. این بار قرار است این اتفاق استثنایی و خارق‌العاده را در سفر به همدان تجربه کنید. کافی است فقط یک بار سری به غار آکواریوم همدان در غرب ایران بزنید تا شگفتی و عظمت این مجموعه را درک کنید. این آکواریوم اسرارآمیز، به‌عنوان بزرگترین غار مصنوعی ایران شناخته می‌شود و در آن زیباترین و خاص‌ترین گونه‌های جانوری سراسر دنیا گردآوری شده است. آکواریوم غار گنجنامه همدان در فضایی زیبا و آرام، شما را به ماجراجویی در زیر آب دریاها دعوت کرده کرده و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از بازدید جاهای دیدنی اطراف همدان برایتان رقم می‌زند. 

تاریخچه آکواریوم همدان

آشنایی با غار آکواریوم گنجنامه

بعید است کسی تا به حال آوازه مجموعه تفریحی و توریستی گنجنامه همدان را نشنیده باشد. این مجموعه بزرگ، دارای بخش‌های متعددی بوده و در سال 1390 نیز با دگرگونی دیگری، جای خود را در دل گردشگران بازتر کرد. حدود یک دهه پیش، کار ساخت و راه‌اندازی غار آکواریوم گنجنامه در این مجموعه آغاز شد. قدم زدن در این غار دیدنی، شما را به یاد غار علیصدر می‌اندازد؛ زیرا طراحی بخش‌های مختلف آن، الهام‌گرفته از غار معروف علیصدر است. آکواریوم همدان، ایده‌ای هوشمندانه بود که با تلفیق صخره و آب دریا توانست خروجی رضایت‌بخشی را تولید کند.

آکواریوم غار گنجنامه همدان

غار آکواریوم گنجنامه در زمینی به مساحت هزار متر مربع و در 2 طبقه ساخته شده است. با قدم‌زدن در این غار از راهروهایی عبور خواهید کرد که ارتفاع آن‌ها بین 2.5 تا 15 متر تغییر می‌کند. در این غار بزرگ، لحظات فوق‌العاده هیجان‌انگیز و تکرارنشدنی در انتظارتان خواهد بود؛ پس تا دیر نشده چمدان‌هایتان را ببندید و خود را برای سفری پرماجرا و خاطره‌انگیز آماده کنید. 

بخش های دیدنی آکواریوم همدان

خلاقیت به‌کاررفته در طراحی و ساخت غار آکواریوم همدان بسیار تحسین‌برانگیز است. جای‌جای این آکواریوم زیبا پر است تجربه‌های هیجان‌انگیز و تازه. پس برای اینکه دچار سردرگمی نشوید، در ادامه می‌خواهیم شما را با بخش‌های دیدنی این آکواریوم آشنا کنیم. 

غار آکواریوم گنجنامه همدان

همان طور که اشاره کردیم، غار آکواریوم گنجنامه در دو طبقه اصلی ساخته شده است. طبقه اول این مجموعه، محل زندگی آبزیان و طبقه دوم آن، زیستگاهی برای نگهداری خزندگان و گونه‌های نادر جانوری است. جالب است بدانید که برای نگهداری این گونه‌های جانوری، 21 آکواریوم آب شور و شیرینی با شرایط زیستی متفاوت و در ابعاد گوناگون تعبیه شده است. این آکواریوم‌ها در 3 سالن اصلی مجموعه قرار دارند و گردشگران را به بازدید از این شگفتی‌های طبیعی دعوت می‌کنند. 

  • رودخانه مالاوی

رودخانه مالاوی

رودخانه مالاوی در بین 3 کشور مالاوی، موزامبیک و تانزانیا قرار دارد؛ اما این بار می‌خواهیم در ایران از این رودخانه دیدن کنیم! چگونه چنین چیزی ممکن است؟ بزرگترین و اصلی‌ترین بخش غار آکواریوم گنجنامه همدان، بخشی به نام رودخانه مالاوی است. درواقع این رودخانه، تداعی‌کننده بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان یعنی مالاوی بوده و گونه‌های جانوری درون آن را به نمایش می‌گذارد. در آکواریوم مالاوی همدان، هفته‌ای 85هزار لیتر آب مصرف شده و انواع و اقسام ماهی‌های رنگارنگ و متنوع این دریاچه به نمایش عموم گذاشته می‌شود. 

  • آکواریوم ماهی های آب های شیرین

آکواریوم ماهی های آب های شیرین در آکواریوم دهکده گنج نامه همدان

آکواریوم ماهی‌های آب شیرین برای دیدن از انواع ماهی‌های مینیاتوری از شما استقبال می‌کند. در این بخش از مجموعه آکواریوم دهکده گردشگری گنجنامه همدان، انواع ماهی‌های مینیاتوری از جمله تترا نئون نگهداری می‌شود که احتمالاً تا به حال نظیر آن‌ها را در هیچ کجا ندیده‌اید. به‌طور کلی در این آکواریوم، ماهی‌های خانواده سیکلیده که از ماهی‌های بومی رودخانه آمازون است، نگهداری می‌شود. ضمناً خوب است بدانید که یکی از خطرناک‌ترین ماهی‌های آب شیرین به نام ماهی پیرانا را می‌توانید در این آکواریوم تماشا کنید. 

  • آکواریوم ماهی های آب های شور

آکواریوم ماهی های آب های شور در آکواریوم دهکده گنج نامه همدان

در این بخش جذاب مجموعه آکواریوم همدان، می‌توانید به تماشای ماهی‌های آب شور جزایر مرجانی بنشینید و از حس و حال وصف‌نشدنی آن لذت ببرید. این آکواریوم به ماهی‌های رنگارنگی نظیر دلقک ماهی، فرشته ماهی، سوهان ماهی، جراح ماهی، صندوق ماهی و انواع دیگری از ماهی‌های آب شور اختصاص دارد. این بخش از غار آکواریوم همدان، تنها قسمتی است که می‌توانید در آن همزیستی مسالمت‌آمیز شقایق دریایی و دلقک ماهی را تماشا کنید. 

  • گونه های جانوری غار آکواریوم همدان

گونه های جانوری غار آکواریوم همدان

یکی دیگر از بخش‌های جذاب و دیدنی غار آکواریوم گنجنامه، آکواریوم خزندگان است. معمولاً چیزی که در این قسمت توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، ایگواناهای سبز رنگ بامزه است. این خزندگان گیاه‌خوار، بسیار شبیه دایناسورها هستند و به واسطه دم بلند و چشم سومشان، به یکی از عجایب خلقت تبدیل شده‌اند. پس از تماشای ایگواناها، می‌رسیم به آفتاب‌پرست‌های زیبایی که با تغییر رنگ خود در جاهای مختلف، گردشگران را سرگرم می‌کنند.

گونه های جانوری غار آکواریوم همدان

ایستگاه مارها، خطرناک‌ترین و مهیج‌ترین بخش این آکواریوم است. اینجا تنها جایی در ایران است که می‌توانید انواع مار بوآ هندوراس که از نژاد مارهای پادار هستند را تماشا کنید، بدون اینکه هیچ خطری که شما را تهدید کند. اگر از گوشه آکواریوم یک مار غول‌پیکر با طول 5.5 متر دیدید، هرگز تعجب نکنید. این جانور که به جنوب شرق آسیا تعلق دارد، به مار پیتون شناخته می‌شود و پیکر عظیم‌الجثه آن، چشم‌ها را خیره می‌کند. جذابیت بخش خزندگان، به اینجا ختم نمی‌شود. این بار با دیدن مارهای بوآی دم قرمز به آمریکا و جنگل‌های استوایی سفر خواهید کرد. 

  • محوطه پرندگان

محوطه پرندگان

شاید اولین‌بار که نام آکواریوم همدان را بشنوید، تصور کنید که فقط قرار است با گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها مواجه شوید. اما این گونه نیست! تازه رسیدیم به بخش جذاب پرندگان و طوطی‌ها. در بخش پرندگان آکواریوم غار گنجنامه همدان، اصلاً احساس تنهایی نخواهید کرد. بزرگترین گونه از طوطی‌های سخنگو که به ماکائو شهرت دارند، شما را سرگرم کرده و لحظات مفرح و شادی را برایتان رقم می‌زنند. این طوطی‌های خوش نقش و نگار، زیستگاه اصلی‌شان آمریکای جنوبی است و هرکدام تا حدود 80 سال عمر می‌کنند.

محوطه پرندگان

اگر در این آکواریوم، پرنده‌ای را دیدید که چشم‌ها و مژه‌های بسیار زیبایی دارد، تعجب نکنید. این پرنده‌های زیبا که بومی کشور گینه هستند، توراکو یا مرغ بهشتی نام دارند و زیبایی بی‌حد و اندازه آن‌ها در کلمات گنجانده نمی‌شود. از دیگر پرنده‌های منحصربه‌فرد این بخش از غار آکواریوم همدان، می‌توان به شاه طوطی چینی و اردک ماندرین (پرنده سعادت چینی‌ها) اشاره کرد. 

  • مجموعه سنگ های الوند

یکی از شاخصه‌های اصلی سلسله کوه‌های الوند، تنوع گونه‌های سنگ و کانی است. در بخش سنگ‌ها در غار آکواریوم گنجنامه می‌توانید کلکسیونی از انواع و اقسام گرانیت‌ها، میکرو گرانیت‌ها، سیلیکات‌ها و پیروکسن‌های مجموعه الوند را به‌صورت یکجا تماشا کنید. جالب است بدانید که اغلب سنگ‌های صادراتی کوارتز دودی، آمیتیست و رز کوارتز، مربوط به کوه‌های الوند همدان است.

  • پالوداریوم جنگل های آمازون

پالوداریوم جنگل های آمازون

پالادیوم یکی دیگر از بخش‌های جذاب غار آکواریوم همدان است. این مجموعه به صورت تلفیقی از آب و زمین طراحی شده و توسط گیاهان و چوب، اکوسیستم جنگل‌های زیبای آمازون را شبیه‌سازی می‌کند. در واقع در این محیط تلاش شده است که با الگوبرداری از محیط‌های طبیعی، سیستم پویا و زنده‌ای از زیستگاه ماهی‌های آب شیرین به نمایش گذاشته شود. 

  • تراریوم های طرح آمازون در همدان

اگر می‌خواهید به یک اکوسیستم گیاهی تمام‌عیار از جنگل‌های آمازون را در غرب ایران مشاهده کنید، بخش تراریوم‌های طرح آمازون غار آکواریوم گنجنامه همدان را از دست ندهید. این تراریوم مجموعه‌ای کامل از چوب و خاک مخصوص بوده که در آن گونه‌های گیاهی خاص و انواع ارکیده نگهداری می‌شود. این بخش نمادی از گیاهان منطقه استوایی بوده و حس و حال جنگل‌های سرسبز آمازون را برایتان تداعی می‌کند. بخشی از این تراریوم از سبک ژاپنی الهام گرفته شده و با استفاده از گیاهان طبیعی و سنگ‌های آتشفشانی کشور ژاپن تهیه شده است. 

  • مجموعه پروانه های غار گنجنامه همدان 

مجموعه پروانه های غار گنجنامه همدان 

پروانه‌ها، این موجودات بامزه و دوست‌داشتنی، یکی از شاخصه‌های اصلی سلامت اکوسیستم در جهان هستند. مجموعه پروانه‌ها در غار آکواریوم گنجنامه همدان برای افرادی مناسب است که علاقه دارند به تماشای رقص زیبای پروانه‌های رنگارنگ بنشینند و در زیبایی خارق‌العاده بال‌های پر نقش و نگار این موجودات زیبا غرق شوند. این مجموعه بی‌نظیر شامل نمونه‌های خارق‌العاده‌ای از پروانه‌های ایرانی و خارجی است. در این بخش آکواریوم همدان، شاهد بیشترین تنوع پروانه‌ها در سراسر جهان خواهید بود؛ از پروانه‌های خارجی در کشورهای حوزه خط استوا گرفته تا پروانه‌های ایرانی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی. 

 

مجموعه پروانه های غار گنجنامه همدان 

علاوه بر بخش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، گونه‌هایی از مرجان‌ها، اسفنج‌ها، ستاره‌های دریایی، انواع خرچنگ‌ها و حلزون‌ها در آکواریوم‌های این مجموعه خودنمایی می‌کنند. همچنین در بخشی با عنوان انسان‌های اولیه، می‌توانید نمونه‌هایی از نقاشی‌ها و سنگ‌نگاره‌های به جا مانده از انسان‌های اولیه را مشاهده کرده و با وجهه‌‌های مختلفی از نحوه زندگی انسان‌های نخستین آشنا شوید.

جاهای دیدنی نزدیک آکواریوم همدان

حال که به‌خوبی با بخش‌های جذاب غار آکواریوم گنجنامه آشنا شدید، وقت آن رسیده که سری به جاذبه‌های دیدنی اطراف این غار بزنید. کافی است فقط یک بار به منطقه گنجنامه همدان بروید تا برای همیشه به یکی از طرفداران پروپاقرص این مجموعه تاریخی-گردشگری تبدیل شوید. در ادامه می‌خواهیم شما را با 3 مکان بسیار جذاب و دیدنی در اطراف این آکواریوم آشنا کنیم تا در سفر به همدان از آن‌ها بازدید کنید.

  • آبشار گنجنامه

این آبشار با سرسبزی خیره‌کننده و دشتی پر از گل‌های رنگارنگ در دامنه کوه، بهترین مکان برای گذراندن یک روز عالی در قلب طبیعت است. در این منطقه می‌توانید گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی همدان را با روح و جان خود حس کنید و با پیوند خود را با طبیعت محکم‌تر کنید. آبشار گنجنامه با 12 متر ارتفاع به‌صورت فصلی دائمی بوده و در تمامی فصل‌های سال حرفی برای گفتن دارد. حتی در زمستان‌های یخبندان نیز، قندیل‌های یخی که همچون بلورهای درخشان از آبشار آویزان شده‌اند، یخ‌نوردان و طبیعت‌گردان را به سمت این آبشار می‌کشاند. 

فاصله تا آکواریوم همدان: 500 متر
  • تله کابین گنجنامه

با تله کابین گنجنامه، هیجان سفر خود را دو چندان کنید. این تله کابین معروف در انتهای دره عباس آباد قرار داشته و امتداد آن به سمت ارتفاعات سرسبز کوه الوند است. تله کابین گنجنامه با 1680 متر طول و 800 متر ارتفاع، شما را به سفر در قلب طبیعت بهشت‌گونه همدان دعوت می‌کند. اگر می‌خواهید آب و هوای مطبوع کوهستان‌های همدان را استشمام کرده و از چشم‌انداز بی‌نظیر دشت میشان لذت ببرید، این تله کابین مهیج را از دست ندهید. تله سیژ، تله اسکی، پیست اسکی، ورزش تعادل هوایی و پیاده‌روی بر روی پل معلق گنجنامه، از دیگر تفریحات این دهکده گردشگری گنجنامه همدان است. 

فاصله تا آکواریوم همدان: 100 متر
  • کتیبه های گنجنامه

کتیبه های گنجنامه

اما می‌رسیم به بخش جذاب سفر برای علاقه‌مندان به تاریخ. کتیبه‌های گنجنامه به‌عنوان تنها یادبود پادشاهان هخامنشی بوده و در دل خود، صحبت‌های داریوش شاه و خشایار شاه هخامنشی را به یادگار نگه‌داشته‌اند. وجه تسمیه و علت به‌وجودآمدن این کتیبه‌های تاریخی، داستانی دور و دراز و مفصل دارد. اما همین اندازه بدانید که اکثر این سنگ‌نبشته‌ها به زبان میخی بوده و امروزه به کمک باستان‌شناسان رمزگشایی شده است. جالب است بدانید مسیری که شما را به سمت این گنجینه‌های ارزشمند هدایت می‌کند، همان مسیری است که در آن داریوش و خشایار هخامنشی بارها و بارها از آن عبور کرده‌اند. اگر شما هم کشف اسرار این کتیبه‌ها و افسانه‌های قدیمی علاقه دارید، بازدید از این مکان تاریخی را از دست ندهید. 

فاصله تا آکواریوم همدان: 350 متر

بهترین زمان بازدید از غار آکواریوم همدان

بازدید از آکواریوم همدان به فصل خاصی اختصاص ندارد و درب آن در هر فصلی از سال به روی شما باز است. اما اگر می‌خواهید با شلوغی جمعیت در غار گنجنامه روبه‌رو نشوید، تعطیلات تابستان یا ایام نوروز را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید. 

اطلاعات بازدید از آکواریوم همدان

آدرساستان همدان، همدان، ضلع شرقی میدان گنجنامه، دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنج نامه.
شماره تماس08158211644
ساعات بازدیدهمه روزه از ساعت 10 صبح تا 7 عصر.
هزینه ورودی۲۰هزار تومان

مسیر دسترسی به آکواریوم همدان

با توصیفاتی که کردیم، به نظر می‌رسد که بازدید از آکواریوم همدان به یکی از اصلی‌ترین بهانه‌های شما برای سفر به این شهر باشد. اگر به همدان رفتید و تصمیم گرفتید از آکواریوم دیدنی بازدید کنید، مجموعه دهکده گنجنامه در 5کیلومتری غرب همدان، آماده پذیرایی از شماست. مسیر دسترسی به این مجموعه با باغ‌های زیبا و سرسبزی مزین شده است که از تماشای آن‌ها سیر نخواهید شد. برای رفتن به این مکان کافی است ابتدا از میدان قائم به جاده گنجنامه بروید و پس از آن خود را به دست تابلوهای راهنما بسپارید. 

این بار در مجله ره بال آسمان به یکی از پرطرفدارترین آکواریوم های ایران سفر کردیم. در راهروهای زیبای آکواریوم همدان قدم زدیم و با از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری نادر جهان دیدن کردیم. با بازدید از آکواریوم دهکده گنج نامه همدان، بدون اینکه راهی کشورهای خارجی شوید، می‌توانید در قلب طبیعت زنده آن قدم بزنید و حس و حال بی‌نظیری را تجربه کنید. کدام بخش آکواریوم همدان شما را شیفته این مکان کرده است؟ اگر خواندن این مقاله برای شما راهگشا بود، ما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کنید. در ضمن اگر از این آکواریوم رویایی بازدید کردید، یادتان نرود تجربه‌ها و خاطرات شیرین خود را با ما و کاربران خوش‌سفر ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

این آکواریوم به عنوان بزرگترین غار مصنوعی ایران در مجموعه تفریحی و توریستی گنجنامه همدان قرار دارد.

از اصلی‌ترین جاهای دیدنی در اطراف آکواریوم همدان می‌توان به آبشار گنجنامه، تله کابین گنجنامه و کتیبه‌های گنجنامه اشاره کرد.

طبقه اول این مجموعه، محل زندگی آبزیان و طبقه دوم آن، زیستگاهی برای نگهداری خزندگان و گونه‌های نادر جانوری از جمله خزندگان و انواع پرندگان است.

برای رفتن به این مکان کافی است ابتدا از میدان قائم به جاده گنجنامه بروید و پس از آن خود را به دست تابلوهای راهنما بسپارید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.