موزه های قم | از موزه حرم تا خانه علوم و فنون

0

شهر قم دومین شهر مهم زیارتی در ایران است. سالانه زائران و گردشگران بسیاری با هدف زیارت حرم حضرت معصومه (س)، بازدید از مسجد جمکران و غیره به این شهر معنوی سفر می‌کنند. اگر شما نیز خیال خرید بلیط قطار قم یا سفر به این شهر به طرق دیگر را در سر دارید، باید بگوییم که سفر کردن زمانی لذت‌بخش‌تر می‌شود که اطلاعاتی کامل در‌خصوص مقصد سفر خود داشته باشید. پیش از این در‌خصوص جاذبه‌های گردشگری، بهترین هتل های قم، بهترین رستوران های قم و سایر موضوعات سخن گفته‌ایم. اکنون زمان آن رسیده که به معرفی موزه های قم بپردازیم. از‌این‌رو اگر می‌خواهید به قصد زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) به شهر قم بروید، در این مطلب همراه ما باشید تا با موزه های مهم این شهر آشنا شده و سفری پر‌ از آموزه‌های ارزشمند را در این شهر تجربه کنید. 

فهرست مطالب

موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم | گنجینه‌ای گران‌بها از آثار ارزشمند

عکس موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه یکی از موزه های قم

موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم که آن را با نام «موزه حرم حضرت معصومه (س)» نیز می‌شناسند، گنجینه‌ای گران‌بها از آثار ارزشمند تاریخی و هنری است. این موزه جزو تماشایی‌ترین موزه های قم شمرده می‌شود. موزه حرم حضرت معصومه (س) در سال ۱۳۱۴ شمسی تأسیس شده و از قدیمی‌ترین موزه‌های مرکز ایران است. فعالیت موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه در سال ۱۳۵۳ به دلیل کمبود فضای کافی برای نمایش آثار، متوقف شد؛ تا فضایی بهتر برای آن احداث شود. در سال ۱۳۶۱ مجموعه موزه حرم حضرت معصومه (س)، به ساختمان فعلی در میدان آستانه و کنار مدرسه فیضیه منتقل شد. این ساختمان در ابتدا ۵۰۰ متر‌مربع وسعت داشت. بعد‌ها در زمان توليت حضرت آيت‌الله مسعودى بخش دیگری نیز به مجموعه موزه اضافه شد و وسعت آن به بیش از ۱۲۰۰ متر‌مربع رسید. 

عکس موزه آستانه مقدسه یکی از موزه های قم

به‌تازگی در طرح جامع توسعه حرم مطهر، پیشنهاد ساخت موزه‌ای در چندین طبقه با امکانات و تجهیزاتی کامل، ارائه شده است. همچنین قرار است به‌زودی بخشی با عنوان «تالار حرم‌شناسی» نیز به مجموعه موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم اضافه شود. قرار است در این بخش آثار تاریخی متعلق به حرم مطهر به نمایش گذاشته شوند که از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله دوره‌های صفویه و قاجاریه، به یادگار مانده‌اند. این آثار شامل سازه‌ها و اشیایی همچون درهای ورودی حرم، خشت‌های گنبد مطهر، درب ضریح قدیمی، کاشی‌های قدیمی کتیبه‌ای و کوکبی، کاشی‌های حاشیه آرامگاه حضرت معصومه (س) و غیره می‌شود. 

آثار موجود در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم

عکس آثار موجود در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم

در موزه حرم که از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین موزه های قم است، مجموعه‌ای از آثار ارزشمند تاریخی و هنری برای بازدید عموم به نمایش درآمده‌اند. اغلب این آثار توسط پادشاهان، حاکمان، عاشقان اهل بیت، دغدغه‌مندانی که برای حفظ میراث هنری و تاریخی اهمیت قائلند و برخی اشخاص دیگر، به این موزه اهدا شده‌اند. آثار موجود در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم با دقت خاصی دسته‌بندی شده در بخش‌های مختلف قرار گرفته‌اند. در ادامه راجع‌به بخش‌های مختلف و آثار به نمایش درآمده در این موزه توضیح داده‌ایم.

  • گنجینه قرآن‌‌هاى خطى موزه

بخشی از این موزه بزرگ به گنجینه‌ای ارزشمند از قرآن‌های خطی تاریخی اختصاص داده شده است. قدمت این قرآن‌های خطی به قرن‌های ۲ تا ۱۴ اسلامی باز‌می‌گردد. در این بخش قرآن‌هایی ارزشمند با انواع خط کوفی، ثلث، نسخ و برخی با ترجمه فارسی به خط نستعلیق به چشم می‌خورند. از نفیس‌ترین قرآن‌های این گنجینه می‌توان به دو نسخه خطی قرآن منسوب به امام رضا (ع) و امام حسن عسکری (ع) اشاره کرد. بزرگ‌ترین قرآن این بخش ۷۲ سانتی‌متر عرض و ۱۲۰ سانتی‌متر طول دارد و وزن آن به ۱۲۰ کیلو‌گرم می‌رسد. 

  • مجموعه مسکوکات

در مجموعه مسکوکات موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه، که از دیدنی‌ترین موزه های قم است، سکه‌های طلا، نقره و مس که از دوره‌های تاریخی مختلف به‌یاد‌گار مانده است، به چشم می‌خورد. اغلب این سکه‌ها متعلق به دوره‌های حکومت اشکانیان، ساسانیان، سلجوقیان، الخانیان و سایر دوره‌هاست. 

  • مجموعه نقاشی‌های نفیس و تاریخی

در بخشی از موزه حرم حضرت معصومه نقاشی‌های نفیس و ارزشمندی برای بازدید‌کنندگان به نمایش گذاشته شده‌اند. این نقاشی‌ها به‌قدری زیبا و هنرمندانه هستند که توصیه می‌کنیم بدون بازدید از این بخش، موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه را وداع نگویید. اغلب این تابلو‌ها نقاشی‌هایی از شمايل ائمه معصومين(ع) هستند که قدمت آن‌ها به دوره حکومت قاجار در ایران می‌رسد. از دیگر آثار موجود در این بخش می‌توان به تقاشی‌هایی از تصاویر پادشاهان و سلاطين دوره صفوى، قاجار و زنديه اشاره کرد. 

  • مجموعه آثار منبت‌کاری

عکس مجموعه آثار حجارى (سنگ‌ تراشى) در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم

نمونه‌های بسیار زیبایی از آثار منبت‌کاری اسلامی در یکی از بخش‌های موزه حرم حضرت معصومه به چشم می‌‌خورد که به‌لحاظ هنری و تاریخی ارزش بسیاری دارند. از مهم‌ترین این آثار می‌توان به درهای چوبی منبت کاری مربوط به دوره صفوی و رحل منبت‌کاری دوره صفوی اشاره کرد. 

  • مجموعه آثارخاتم‌کاری

مجموعه‌ای زیبا و چشم‌نواز از آثار نفیس و تاریخی خاتم‌کاری در بخشی از موزه حرم حضرت معصومه در معرض نمایش قرار گرفته است. از مهم‌ترین آثار این بخش می‌توان به درب مقبره محمد شاه قاجار، رحل‌هاى قران خاتم‌کاری‌شده، صندوق بزرگ خاتم‌کارى متعلق به مقبره شاه صفی صفوی و قاب آينه‌هاى خاتم‌كارى‌شده اشاره کرد. 

  • مجموعه سفالینه‌های تاریخی

عکس مجموعه سفالینه‌های تاریخی در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم

در بخش سفالگری موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم سفالینه‌های تاریخی برای بازدید عموم به نمایش درآمده‌اند که قدمت آن‌ها به هزاره اول و دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد. برخی از این سفالینه‌ها از مناطق باستانی مختلف همچون سيلک كاشان، رى، جرجان، نيشابور، خوروين قزوين جمع‌آوری شده‌اند که متعلق به دوره‌های تاریخی مختلف هستند و هر‌کدام ظاهر و کاربرد منحصر‌به‌فردی دارند. 

  • مجموعه آثار شیشه‌‌گرى

عکس ممجموعه آثار شیشه‌‌گرى موزه آستانه مقدسه یکی از موزه های قم

در موزه حرم حضرت معصومه قم مجموعه متنوع و جذابی از ظروف شیشه‌ای متعلق به دوره‌های تاریخی مختلف به چشم می‌خورند که به‌راستی زیبا و چشم‌نوازند. از آثار مهم این مجموعه می‌توان به گلدان‌های بلور مرصع قاجاری، گلاب‌پاش‌های بلورین مرصع ، کاسه‌ها و پیاله بلور بارفتن و اُپالین و انواع چراغ‌های نفتی لاله‌های شیشه‌ای الوان اشاره کرد. 

  • مجموعه آثار کاشی‌کاری

بخشی از موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم به کاشی‌‌های نفیس و ارزشمند تاریخی اختصاص داده شده است. قدمت کاشی‌های موجود در این بخش به عصر سلجوقی و ایلخانی می‌رسد و ظاهری بسیار زیبا و چشم‌نواز دارد. از نفیس‌ترین کاشی‌های موجود در این بخش كاشى‌هاى مرقد على بن جعفر بوده که با كتيبه‌هايى به خط ثلث برجسته زینت داده شده است. 

  • مجموعه آثار حجارى (سنگ‌ تراشى)

در بخشی از موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم، سنگ قبر شخصیت‌های مهم و حاکمان دوره حکومت قاجار به نمایش گذاشته شده است. از جمله سنگ قبر‌های موجود در این بخش می‌توان به سنگ قبر فتحعلی شاه قاجار، محمد شاه قاجار، قهرمان ميرزا فرزند عباس ميرزا، سنگ قبر مهد عليا مادر ناصرالدين شاه، شعاع السلطنه پسر مظفر‌الدين شاه قاجار و يكى ديگر از رجال قاجار به نام ميرزا محمد خان اشاره کرد.

  • مجموعه سنگ‌هاى قيمتى

عکس مجموعه سنگ‌هاى قيمتى موزه آستانه مقدسه یکی از موزه های قم

بخش سنگ‌های قیمتی از زیبا‌ترین و دیدنی‌ترین بخش‌های موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم است. در این بخش سنگ‌های قیمتی و تزئینی منحصر‌به‌فردی همچون سنگ‌هاى عقيق، دُر و يشم به چشم می‌خورد. از جمله آثار ارزشمند این بخش می‌توان به گردنبند یا سينه ريز طلايى احمدشاهى، ادوات رزمى دوره قاجار، قنديل بسيار زيباى دوره قاجار از جنس طلا که با سنگ‌های قیمتی مزین شده است و غیره اشاره کرد. 

  • مجموعه فرش‌های دست‌بافت

در بخشی از موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم مجموعه‌ای ارزشمند از قالى‌ها و قاليچه‌هایی با نقوش گل و بوته اسليمى، شمسه، ترنج، لچک، سر ترنج و كتيبه‌هاى قرآنى به چشم می‌خورد. قدمت اغلب آثار این مجموعه به دوره حکومت صفویان در ایران باز‌می‌گردد. مهم‌ترین اثر این بخش فرش ابریشمی متعلق به دوره شاه عباس ثانی است. این اثر ارزشمند به‌صورت دو نیم‌دايره بوده که مساحت هر‌يک از آن‌ها به حدود ۳۰ متر‌مربع می‌رسد. 

آدرس موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم

آدرسایران، قم، خیابان آستانه، مجاورت درب ورودی حرم مطهر
شماره تماس۰۹۱۹۶۹۲۶۱۷۶
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰ و جمعه‌ها و روز‌های تعطیل رسمی از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
هزینه بازدیدرایگان

موزه دین و دنیا قم | نخستین موزه مفهومی معارف دینی در جهان اسلام

عکس موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

موزه دین و دنیا قم از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین موزه های قم است که می‌توان آن را به‌عنوان نخستین موزه مفهومی معارف دینی در جهان اسلام معرفی کرد. این موزه با هدف نشر و آموزش مفاهیمی همچون معارف دینی و احکام فقهی و همچنین ترویج سبک زندگی اسلامی تأسیس شده است. وسعت موزه دین و دنیا قم به بیش از ۳هزار و ۲۰۰ متر‌مربع می‌رسد و متشکل از ۱۰ بخش مختلف است. از مهم‌ترین گنجینه‌های این موزه می‌توان به گنجینه عبادات، محیط زیست، کار و زندگی، دفاع فرهنگی و دفاع نظامی اشاره کرد. در ادامه راجع‌به هر‌یک از گنجینه‌های موزه دین و دنیا قم به اختصار توضیح داده‌ایم.

  • گنجینه محیط زیست

عکس گنجینه محیط زیست در موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

در گنجینه محیط زیست موزه دین و دنیا قم، مجموعه‌ای بزرگ و جذاب از جانوران در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. در این مجموعه بالغ‌بر ۲۰۰ گونه متنوع از آبزیان، ۲۰۰ گونه از انواع حشرات و خزندگان، ۶۰ گونه از پرندگان مختلف و ۲۰ گونه متنوع از چهار‌پایان جای گرفته‌اند. 

  • گنجینه مقدسات

عکس گنجینه مقدسات موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

بخشی از موزه دین و دنیا قم، گنجینه مقدسات نام دارد که در آن آثار و اشیایی همچون شناسنامه اهل بیت، پرچم مقدس حرم‌ اهل بیت و ماکت حرم‌های مطهر به چشم می‌خورد. 

  • گنجینه مقدس جمکران

در گنجینه مقدس جمکران موزه دین و دنیا قم می‌توانید از ماکت مسجد مقدس جمکران، نواب خاص امام عصر(عج)، محراب‌های قدیمی مسجد جمکران و غیره بازدید کنید. 

  • گنجینه علما و فقها

عکس گنجینه علما و فقها در موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

در بخش گنجینه علما و فقها موزه دین و دنیا قم آثار و اشیایی همچون شناسنامه مراجع و فقهای شیعه، تصاویر و لوازم علما و مراجع، کتب خطی علما و فقها، خودرو آیت الله‌العظمی گلپایگانی(ره) و چیزهای دیگر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. 

  • گنجینه عبادات

با مراجعه به گنجینه عبادات موزه دین و دنیا قم می‌توانید از ماکت کعبه و شیوه انجام مناسک حج، احجار کریمه (سنگ‌های قیمتی)، محتوای تجسمی از انواع عبادات و غیره بازدید کنید. 

  • گنجینه کار و زندگی موزه

عکس گنجینه کار و زندگی موزه موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

در بخشی از موزه دین و دنیا که از جذاب‌ترین موزه های قم برای علاقه‌مندان به جهان اسلام است، وسایل سنتی و عتیقه، ابزار و لوازم مشاغل کهن و… جای گرفته‌اند. این بخش را گنجینه کار و زندگی نامیده‌اند. 

  • گنجینه اقتصاد اسلامی

عکس گنجینه اقتصاد اسلامی موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

بی‌شک یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های موزه دین و دنیا، گنجینه اقتصاد اسلامی است. در این بخش مجموعه‌ای دیدنی از سکه و اسکناس‌های تاریخی، وقف‌نامه‌ها و قراردادهای کهن، ترازو‌های قدیمی، قپان‌ها و اشیایی از این دست گرد‌آوری شده است. 

  • گنجینه فرهنگی و اجتماعی

عکس گنجینه فرهنگی و اجتماعی موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

در گنجینه فرهنگی و اجتماعی موزه دین و دنیا قم مجموعه‌ای از مصادیق تهاجم فرهنگی شامل لوازم و وسایل قمار و شرط‌بندی، مواد مخدر، ابزار و آلات لهو‌و‌لعب و وسایلی از این قبیل برای بازدید عموم در معرض نمایش قرار گرفته است. 

  • گنجینه شهروندی

عکس گنجینه شهروندی موزه موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

بخشی از موزه دین و دنیا قم به نمایش مصادیقی از حقوق شهر‌وندی اختصاص یافته است. در این گنجینه می‌توانید از مصادیق مفاهیمی همچون حق الناس، حقوق همسایگی، تخریب اموال عمومی، سد معبر و آلودگی صوتی بازدید کنید. 

  • گنجینه جهاد و دفاع

عکس گنجینه جهاد و دفاع موزه موزه دین و دنیا یکی از موزه های قم

آخرین بخش موزه دین و دنیا قم گنجینه جهاد و دفاع نام دارد. در این بخش ماکت‌هایی از جنگ‌های تاریخ اسلام از جمله جنگ‌های احد و خندق، انواع سلاح‌های سبک، سنگین، سرد و گرم، غنائم جنگی گروه‌های تکفیری و… در معرض دید عموم قرار گرفته است. 

آدرس موزه دین و دنیا قم روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از موزه دین و دنیا قم

آدرس ایران، قم، بلوار پیامبر اعظم (ص)، خیابان انتظار 
شماره تماس۰۲۵۳۷۲۵۵۵۲۴
ساعات بازدیدیک‌شنبه‌ها، دو‌شنبه‌ها و چهار‌شنبه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰، سه‌شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۵:۰۰ و ۲۰:۰۰ تا ۰۰:۰۰، جمعه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۰۰:۰۰ و شنبه‌ها تعطیل
مدت‌زمان پیشنهادی بری بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت
هزینه بازدید۶ هزار تومان (سال ۱۴۰۱)

موزه تاریخ طبیعی قم | مقصدی عالی برای آشنایی با زیستگاه‌های گیاهان و جانورانعکس موزه تاریخ طبیعی یکی از موزه های قم

اگر عاشق طبیعت، گیاهان و جانوران هستید و آشنایی با زیستگاه‌های گیاهان و جانوران برایتان جذابیت دارد، بازدید از موزه تاریخ طبیعی قم را از دست ندهید. این موزه از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین موزه های قم شمرده می‌شود که هدف آن آشنایی بازدید‌کنندگان با گونه‌های نادر جانوری و گیاهی و زیستگاه‌های آن‌ها است. موزه تاریخ طبیعی قم شامل دو بخش آموزشی و نمایشگاهی می‌شود که در ادامه راجع‌به آن‌ها توضیح داده‌ایم.

بخش نمایشگاهی موزه تاریخ طبیعی قم

عکس موزه تاریخ طبیعی یکی از موزه های قم

 بخش نمایشگاهی موزه تاریخ طبیعی قم وسعتی بالغ بر ۴۰۰ متر‌مربع دارد. در این بخش ۴ ژرف‌نما، متشکل از ۳ ژرف‌نما منفصل دایناسور و پرندگان شاخه‌نشین، مرداب انزلی و یک ژرف‌نمای متصل، شامل رودخانه، دشت، دامنه و کوهستان به چشم می‌خورد. این ژرف‌نما‌ها با وجود صحنه سازی، صخره سازی و نورپردازی‌های حرفه‌ای، بسیار تماشایی‌تر شده‌اند. در این بخش آسمان‌نمای زیبایی وجود دارد که نمایی چشم‌نواز از آسمان شب‌های پاییز و زمستان استان قم را به چشمان بازدید‌کنندگان هدیه می‌کند. 

عکس موزه تاریخ طبیعی یکی از موزه های قم

در بخش نمایشگاهی موزه تاریخ طبیعی قم ۱۳ ویترین نیز وجود دارد که هر‌کدام موضوعی متفاوت دارند. ویترین‌های این بخش شامل ویترین پرندگان، سنگ‌ها، فسیل‌ها، پستانداران کوچک، گیاهان و حشرات می‌شود. 

بخش آموزشی موزه تاریخ طبیعی قم

 در بخش آموزشی این موزه اتاق‌های اداری و سالن اجتماعات جای گرفته‌اند. همچنین در این بخش کتابخانه‌ای وجود دارد که در آن کتاب‌های متنوعی با موضوع محیط زیست، برای نمایش و فروش قرار گرفته‌اند.

آدرس موزه تاریخ طبیعی قم روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از موزه تاریخ طبیعی قم 

آدرس ایران، استان قم، قم، خیابان خاکفرج، پارک شهید بنیادی
شماره تماس۰۲۵۳۲۶۰۲۹۸۱
آدرس سایتwww.qom.doe.ir
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 
هزینه بازدیدرایگان

موزه فقه و زندگی قم | آشنایی با سیره زندگانی علما، مراجع و شهدا 

عکس موزه فقه و زندگی یکی از موزه های قم

موزه فقه و زندگی از دیگر موزه های قم است که با هدف آموزش آموزه‌ها و احکام دینی و سیره زندگانی علما، مراجع و شهدا به عموم، راه‌اندازی شده است. اگر بخواهیم به‌صورت دقیق‌تر در‌خصوص رویکرد موزه فقه و زندگی قم توضیح دهیم، باید بگوییم که این موزه در راستای تصویرسازی و آموزش احکام رساله عملیه همچون احکام حلال و حرام، اعمال حج و مراسم مربوط به آن، آشنایی با حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت، فرآورده‌های حلال و حرام و… فعالیت می‌کند.

عکس موزه فقه و زندگی یکی از موزه های قم

از مهم‌ترین بخش‌های این موزه می‌توان به «غرفه مقدسات» اشاره کرد. این غرفه در‌خصوص معرفی آستان‌های مقدس امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به بازدید‌‌کنندگان راه‌اندزی شده و فعالیت دارد. از زیبایی‌های این موزه این است که در آن زیبایی‌های زندگی و هستی در کنار احکام اسلامی تصویر‌سازی شده و به نمایش درآمده است. 

آدرس موزه فقه و زندگی قم روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از موزه فقه و زندگی

آدرسایران، استان قم، قم، بلوار شهید اخلاقی، بین بلوار شهید مفتح و صدوقی ۸
شماره تماس۰۲۵۳۲۹۱۶۲۸۰
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت
هزینه بازدیدرایگان

خانه موزه شهیدان زین الدین قم | موزه‌ای دیدنی در بنایی تاریخی

عکس خانه موزه شهیدان زین الدین یکی از موزه های قم

در معرفی موزه های قم نام خانه موزه شهیدان زین الدین را نباید از قلم انداخت. این خانه موزه در گذشته محل زندگی شهیدان زین‌الدین (مجید زین‌الدین و مهدی زین‌الدین) بوده و مساحت آن به حدود ۲۵۰ متر‌مربع می‌رسد. رویکرد این موزه معنوی تبیین و نمایش زندگی شهیدان زین‌الدین از لحظه تولد تا زمان شهادتشان است. خانه موزه شهیدان زین‌الدین متشکل از ۵ بخش است که در آن‌ها می‌توانید از وصایا، خاطرات و یادگاری‌های این دو شهید و تصاویر ۶ هزار شهید والا‌مقام قمی بازدید کرده و سیره زندگی و اخلاقیات آن‌ها آشنا شوید. 

عکس خانه موزه شهیدان زین الدین یکی از موزه های قم

شهید مجید زین‌الدین و شهید مهدی زین‌الدین، دو شهید والا‌مقامند که در دوران دفاع مقصد، عاشقانه و مخلصانه برای دفاع از دین و کشور به جبهه‌های جنگ رفتند و فدا‌کارانه در این راه جانفشانی کردند. شما می‌توانید در سفر به قم برای آشنایی با این دو شخصیت بزرگ و بی‌نظیر، به خانه موزه شهیدان زین‌الدین قم رفته و از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید. 

آدرس خانه موزه شهیدان زین الدین قم روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از خانه موزه شهیدان زین الدین

آدرسایران، استان قم، قم، صفاییه، خیابان شهدا، شهدای ۲۶، خیابان طبرسی
شماره تماس۰۲۵۳۷۸۴۹۵۳۳
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
هزینه بازدیدرایگان

باغ موزه دفاع مقدس قم | بزرگ‌ترین موزه شهر قم

عکس باغ موزه دفاع مقدس یکی از موزه های قم

باغ موزه دفاع مقدس از دیگر موزه های قم است که نام آن در فهرست جاهای دیدنی قم نیز قرار می‌گیرد. مساحت این باغ موزه به بیش از ۳۲ هکتار می‌رسد و شامل بخش‌های مختلف می‌شود. این موزه با هدف انتقال تجربیات و حال‌و‌هوای دوران دفاع مقدس به نسل جدید و همچنین تبیین و ترویج فرهنگ مقاومت راه‌اندازی شده است. در بخش داخلی و خارجی باغ موزه دفاع مقدس قم می‌توانید از تجهیزات نظامی و اسناد مربوط به دوران ۸ سال دفاع مقدس، بازدید کنید. از جمله تجهیزات نظامی موجود در این باغ موزه می‌توان به تانک‌های جنگی، پهباد‌ها، خودرو‌های جنگی و انواع اسلحه‌های مربوط به دوران جنگ اشاره کرد. اگر می‌خواهید با تصویر واقعی دوران ۸ سال دفاع مقدس ایران رو‌به‌رو شده و با تجهیزات و شرایط موجود در جبهه‌های جنگ آشنا شوید، این موزه مقصدی عالی برای شماست. 

آدرس باغ موزه دفاع مقدس روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از باغ موزه دفاع مقدس 

آدرسایران، استان قم، قم، بلوار ولیعصر، بلوار آوینی شمالی
ساعات بازدیدهر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت
هزینه بازدیدرایگان

موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی قم (خانه تاریخی یزدان‌پناه) | مقصدی عالی برای خرید سوغات قم

عکس موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی قم (خانه تاریخی یزدان‌پناه) یکی از موزه های قم

در میان موزه های قم، موزه هنر‌های سنتی و صنایع دستی قم برای گردشگران جذابیت و محبوبیت بیشتری دارد؛ چرا‌که فرهنگ و تاریخ هر سرزمینی در هنر‌های سنتی و صنایع دستی آن آشکار است. این موزه جذاب در خانه تاریخی یزدان‌پناه جای گرفته و در آن آثاری نفیس و ارزشمند از صنایع دستی قم برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است. همچنین کار‌گاه‌های زنده صنایع دستی و هنر‌های سنتی این دیار در این موزه دیدنی، فعال هستند. فعالیت این کارگاه‌ها در رشته‌های مختلفی همچون سفال‌گری، معرق‌کاری، قلم‌زنی روی ظروف مسی، نقاشی روی شیشه و سنگ‌تراشی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی بوده و امکان خرید این آثار نیز برای بازدید‌کنندگان فراهم است؛ از‌این‌رو بازدید از این موزه برای افرادی که قصد خرید سوغات قم را دارند، هم فال است و هم تماشا. 

عکس موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی قم (خانه تاریخی یزدان‌پناه) یکی از موزه های قم

از زیبا‌ترین بخش‌های موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی قم بخشی است که در آن لباس‌های سنتی استان قم به نمایش درآمده است. این لباس‌های جذاب با هنر‌های ظریف و زیبایی همچون سوزن‌دوزی، سرمه‌دوزی و… مزین شده‌اند و ظاهری خیره‌کننده دارند. این موزه از بهترین مراکز خرید قم برای خرید سوغات و لباس‌های محلی این منطقه از ایران بوده و اگر قصد خرید چنین آثاری را داشته باشید، دست خالی از این موزه بیرون نخواهید رفت. 

آدرس موزه هنر‌های سنتی و صنایع دستی قم (خانه تاریخی یزدان‌پناه) روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از موزه هنر‌های سنتی و صنایع دستی قم (خانه تاریخی یزدان‌پناه)

آدرسایران، استان قم، قم، خیابان ۱۹ دی (باجک)، انتهای کوچه ۱۱
شماره تماس۰۲۵۳۷۷۱۶۶۵۹
ساعات بازدیدشنبه تا چهار‌‌شنبه از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۶:۰۰ و ۲۰:۰۰ تا ۰۰:۰۰ و پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۶:۰۰ و ۱۹:۰۰ تا ۰۰:۰۰ 
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت
هزینه بازدیدرایگان

موزه مردم شناسی قم (خانه تاریخی زند) | جای برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ شهر قم

عکس موزه مردم شناسی قم (خانه تاریخی زند) یکی از موزه های قم

خانه تاریخی زند که امروزه بسیاری آن را با نام «موزه مردم شناسی قم» می‌شناسند، از تماشایی‌ترین موزه های قم بوده و مقصدی عالی برای دوست‌داران تاریخ و فرهنگ است. خانه‌ تاریخی زند که اکنون موزه مردم شناسی قم در آن جای گرفته، ادغام دو خانه قدیمی است که قدمت آن‌ها به دوران حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد. این خانه‌ها متعلق به دو برادر با نام‌های حاج قلی خان و حاج علی خان زند بوده و جلوه‌گر سبک معماری دوران قاجار در شهر قم است. در معماری این دو بنا، از سنگ، چوب و گچ استفاده شده و از بخش‌های جالب‌توجه آن می‌توان به باد‌گیر‌هایی اشاره کرد که برای تنظیم دما در تمام فصول سال تعبیه شده‌اند. 

از قدمت و معماری بی‌نظیر خانه تاریخی زند که بگذریم، به فضای جذاب و رویکرد جالب موزه مردم‌شناسی قم می‌رسیم. این موزه با هدف آشنایی بازدید‌کنندگان با سبک زندگی مردم این دیار در ادوار گذشته به‌خصوص دوران قاجار فعالیت می‌کند. در موزه مردم‌شناسی قم آثار و اشیایی تاریخی همچون اسباب، اشیا و لوازم زندگی، پوشاک، ابزار کار و لوازم صنعتی و کشاورزی برای بازدید عموم به نمایش درآمده است. همچنین در این موزه سفالینه‌هایی متعلق به دوران سلجوقی با قدمتی بالغ‌بر ۸۰۰ سال، منبری با قدمت ۶۰۰ سال، درب‌های تاریخی، ظروف تزئینی، تپانچه و وسایلی از این دست نیز به چشم می‌خورد. 

آدرس موزه مردم شناسی (خانه تاریخی زند) قم روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از موزه مردم شناسی قم (خانه تاریخی زند)

آدرسایران، استان قم، قم، خیابان انقلاب، کوچه گذر قلعه، خانه تاریخی زند و موزه مردم شناسی
شماره تماس۰۲۵۳۵۷۳۸۱۹۹
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۳:۳۰ و جمعه‌ها تعطیل
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 
هزینه بازدید۴ هزار تومان (در سال ۱۴۰۱)

موزه مراجع قم | جایی برای آشنایی با عالمان شیعه 

عکس موزه مراجع یکی از موزه های قم

موزه مراجع قم از معنوی‌ترین فضا‌ها و موزه های قم است که می‌توان آن را به‌عنوان معرف تاریخ تشیع و عالمان شیعه معرفی کرد. این موزه در سال ۱۳۹۰ با هدف آشنا‌سازی هرچه بیشتر مردم با سیره اجتماعی و اخلاقی بزرگان دینی بزرگان دینی و عالمان شیعه، بر‌پا شد. موزه مراجع قم در فضایی به وسعت ۲۰۰ متر‌مربع جای گرفته و رو‌به‌روی بیت امام خمینی (ره) قرار دارد. در این موزه مکتوبات، زندگی‌نامه مراجع تقلید، لوازم شخصی برخی از مراجع دینی، از جمله عمامه‌ها، لباس‌‌‌‌های شخصی، عکس‌ها، کتاب‌های ایشان برای بازدید عموم به نمایش درآمده است.

آدرس موزه مراجع روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از موزه مراجع

آدرسایران، استان قم، قم، خیابان معلم، رو‌به‌روی خانه امام خمینی (ره)
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدحدود ۱ ساعت 
هزینه بازدیدبرای بازدید‌کنندگان ایرانی ۴ هزار تومان و برای بازدید‌کنندگان خارجی ۵۰ هزار تومان

خانه موزه علوم و فنون قم | جایی برای آموزش و یاد‌گیری 

خانه موزه علوم و فنون قم فضایی سالم، پر‌نشاط و آموزنده، برای دانش‌آموزان بوده و جزو جذاب‌ترین موزه های قم برای کودکان و نوجوانان شمرده می‌شود. در این مرکز آموزشی جذاب و شاد، بخش‌های مختلفی در موضوعات متنوع، مشغول فعالیت هستند. از مهم‌ترین این بخش‌های می‌توان به تالار تفکر برای درک عمیق‌تر مباحث عملی دروسی مثل ریاضی و فیزیک، مباحث جذاب و مهم فیزیکی زیر نظر اساتید و کارشناسان، بخش انرژی‌های پاک در راستای تفهیم اهمیت حفاظت از محیط زیست، مولاژها و حیوانات تاکسیدرمی‌شده مربوط به درس زیست شناسی، بخش الکترونیک و اتاق نور، بررسی سیر تحول عکاسی و نکات علمی در ارتباط با نور اشاره کرد. 

آدرس خانه موزه علوم و فنون روی نقشه گوگل 

اطلاعات بازدید از خانه موزه علوم و فنون

آدرسایران، استان قم، قم، خیابان نیروی هوایی، محمدعلی مغازه ای، خیابان سپاه، بین ۱۸ و ۲۰
شماره تماس۰۲۵۳۶۷۰۶۷۷۷
آدرس سایتwww.olomfonun.ir
ساعات بازدیدشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۰۰ و جمعه‌ها تعطیل
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 
هزینه بازدیدرایگان

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به معرفی مهم‌ترین موزه های قم پرداخته و اطلاعات لازم برای بازدید از آن‌ها را در اختیارتان قرار دادیم. اکنون زمان آن رسیده تا بار سفر را بسته و با خرید بلیط اتوبوس قم به استقبال سفری ارزان و خاطره‌انگیز در این شهر بروید. در‌نهایت باید بگوییم که اگر خیال سفر به این شهر را در سر دارید، پیش از هر‌کاری ابتدا مطلب راهنمای سفر قم را مطالعه کنید تا چراغ راه شما برای سفر به این شهر معنوی باشد. فراموش نکنید که مثل همیشه، اگر در‌خصوص موزه های قم، تجربیات و اطلاعات سود‌مندی دارید، ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفرمان را نیز از اطلاعات و تجربیات ارزشمند خود، بی‌بهره نگذارید.

باغ موزه دفاع مقدس را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه شهر قم معرفی کرد. مساحت این باغ موزه به بیش از ۳۲ هکتار می‌رسد و شامل بخش‌های مختلف می‌شود.

در میان موزه های قم، موزه مردم‌شناسی (خانه تاریخی زند) و موزه هنر‌های سنتی و صنایع دستی قم (خانه تاریخی یزدان‌پناه) در راستای آشنا‌سازی گردشگران با فرهنگ و تاریخ فعالیت دارند.

بخش‌های مختلف موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه شامل گنجینه قرآن‌های خطی، مجموعه مسکوکات، مجموعه نقاشی‌های نفیس تاریخی، مجموعه آثار منبت‌کاری، مجموعه آثار خاتم‌کاری، مجموعه سفالینه‌های تاریخی، مجموعه آثار شیشه‌گری، مجموعه آثار کاشی‌کاری، مجموعه آثار حجاری (سنگ‌تراشی)، مجموعه سنگ‌های قیمتی و مجموعه فرش‌های دست‌بافت می‌شود.

گنجینه محیط زیست، گنجینه مقدسات، گنجینه مقدس جمکران، گنجینه علما و فقها، گنجینه عبادات، گنجینه کار و زندگی، گنجینه اقتصاد اسلامی، گنجینه فرهنگی و اجتماعی را می‌توان به‌عنوان بخش‌های مختلف موزه دین و دنیای قم معرفی کرد.

اگر بخواهیم در‌خصوص رویکرد موزه فقه و زندگی قم توضیح دهیم، باید بگوییم که این موزه در راستای تصویرسازی و آموزش احکام رساله عملیه همچون احکام حلال و حرام، اعمال حج و مراسم مربوط به آن، آشنایی با حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت، فرآورده‌های حلال و حرام و… فعالیت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.